Sanningen om Herkules.

Det var ett tag sedan vi hade ett mytologiskt inlägg så jag tänkte att det var på tiden. Herkules är en hjälte ur grekisk mytologi som vi alla har hört om åtminstone någon gång. Han har till stor del Disney att tacka för sin popularitet …
Som det ofta är med kändisar så tror vi att vi känner honom, men är det verkligen så?
Vad är hans sanna historia? Hur stora var egentligen hans stordåd? Låt oss lägga Herkules under luppen och ta reda på det!

Vanligt förekommande karaktärer i grekisk mytologi är hjältarna. De spelade en viktig roll i religionen och det skapades särskilda tempel ca 400 f Kr där man tillbad dem. Det var viktigt att göra det ordentligt för annars kunde man drabbas av deras vrede. Man trodde att hjältarna blev väldigt arga om de kände sig ignorerade (ungefär som dagens kändisar!). Man ville väldigt gärna förknippas med hjältarna eftersom man trodde att det gav en tur. Det var även vanligt att adelsfamiljer hävdade att de var släkt med någon av de mytologiska hjältarna för att göra sig extra märkvärdiga. Många ställen hade egna lokala hjältar som man sa var platsens grundare. Eftersom man inte hade några bevis för detta utvidgade man befintliga myter och skaffade sig ”bevis” på det sättet. Klurigt!

Herkules räknas som den främsta av de grekiska hjältarna och han var den ende hjälten som hyllades över hela Grekland. Och nu kommer jag göra det första stora avslöjandet om Herkules i detta inlägg! Beredda? Hans egentliga namn är Herakles! (OMG?) Herkules kallades han bara av romarna. För enkelhetens och vanans skull kommer jag dock fortsätta kalla honom Herkules i detta inlägg.

Det sägs att en persons familj säger allt om en åtminstone om det är en pratglad familj…. Därför börjar vi med att titta närmare på Herkules mamma och pappa. Herkules pappa var gudarnas konung själv, Zeus. Herkules mamma var en dödlig kvinna vid namn Alkmene.
De grekiska hjältarna var hälften gudomliga och hälften dödliga. När Zeus fick Herkules med Alkmene var han otrogen mot sin fru, gudarnas drottning, Hera. Alkmene var vid detta tillfälle också gift men hon var inte medveten om att hon var otrogen eftersom Zeus hade förklätt sig till hennes man (Ewww!!! Zeus var då en riktig skitstövel!).
Zeus riktiga fru, Hera, var mycket bitter på sin mans otrohet och enligt vissa versioner av historien lyckades hon infiltrera Herkules sinne med galenskap så att han mördade sin fru och sina barn!!! (allvarligt, dessa intriger är värre än värsta såpoperan.)
För Herkules själ skulle renas beordrades han av kung Eurystheus att utföra tolv stordåd.

Herkules tolv stordåd är nog det första man kommer att tänka på när man tänker på honom. Låt oss ta reda på vilka dessa stordåd egentligen var:

Stordåd 1: Herkules dödade det så kallade Nemeiska lejonet som terroriserade staden Nemea.

Stordåd 2: Herkules dödade en niohövdad vattenorm som härjade i Lernas träsk. Varje gång Herkules högg av ett av ormens huvuden växte två nya ut. Men Herkules besegrade den genom att bränna halsen med en fackla efter att ha huggit av huvudet vilket hindrade de nya från att växa ut.

Stordåd 3: Herkules fångade in den kerynidiska hinden. Det var en av hans mer tidskrävande uppdrag. Men efter ett år lyckades han. Hmm, lite segt av honom måste jag säga. ^^

Stordåd 4: Han lyckades kedja den så kallade erymanthiska galten som tydligen ska ha varit mycket skrämmande.

Stordåd 5: Herkules blev tvungen att på en dag städa ett stall som aldrig blivit rengjort. Det kanske inte låter lika farligt och hjälteaktigt som att besegra odjur men jag kan intyga att riktigt ostädade platser kan vara minst lika skrämmande som värsta odjuret. (Magic vill förtydliga att hon nu inte syftar på sitt eget hem som självklart alltid är i bästa skick…) Herkules löste denna svåra uppgift genom att leda två floder genom stallet som sköljde bort smutsen. (Ah! En briljant idé!)

Stordåd 6: Herkules besegrade några människoätande fåglar vars klor, näbbar och vingar var av järn.

Stordåd 7: Herkules fångade in en vild tjur som löpte amok på Kreta.

Stordåd 8: Herkules dödade den onda Kung Diomedes som matade sina hästar med människokött (Ewww!!!). Herkules gav hästarna Diomedes själv till middag och sen tog han hand om och tämjde hästarna.

Stordåd 9: Herkules slogs mot amazonkvinnorna för att stjäla deras drottnings gördel. Oh ja ett till hjältedåd som… Vänta lite nu!!! Stjäla hennes gördel!!! WTF??? Det tycker jag inte var ett dugg ärofyllt. Fy på dig Herkules!

Stordåd 10: Herkules dödade jätten Geryon och hans tvåhövdade hund Orthus och snodde deras boskap. Hmm, det känns som att de sista två stordåden har förlorat en hel del hjältekvalité…

Stordåd 11: Herkules slog ihjäl en drake som vaktade nymfernas äpplen som Herkules vill stjäla. Allvarligt! Vad är detta? Jag börjar ana en tjuvaktig vana här…

Stordåd 12: Herkules stal den trehövdade hunden Kerberos som vaktade underjorden och visade upp den för kung Eurystheus. Japp, en till stöld! Dock lämnade han senare tillbaka Kerberos men det var förmodligen bara för att inte komma i onåd hos Hades, underjordens härskare.

Jag tycker att efter att ha gått igenom alla Herkules ”hjältedåd” känns de inte särskilt hjälteaktiga. Faktum är att jag nu tycker att Herkules känns som en riktig (Censurerat). Vad det gäller Herkules övriga liv gör han inget särskilt imponerande där heller. Hans största intressen är att dricka och frossa och ha mängder av kärleksaffärer. Han dör av att hans hustru Deinaeira försöker vinna honom tillbaka med en kärleksdryck. Men hon råkar ge honom gift istället (ett freudianskt misstag?) och han dör. Men då förbarmar sig Zeus sig över honom och skänker Herkules odödlighet vilket gör honom till den enda odödliga hjälten. Suck, det också.

Japp det var lite om sanningen om Herkules.
Det farligaste med att söka sanningen är att man kan hitta den sägs det. Det är sant. Personligen är jag ganska besviken på Herkules.

Vad tycker ni om myterna om Herkules?

53 svar

  1. Wow.. Måste erkänna att jag redan visste allt det där, utom delen med kärleksdrycken..
    Men håller helt med, de flesta av hans ”hjältedåd” verkar vara elaka snarare än hjälte-aktiga(med brist på bättre ord^^,) och ärligt talat.. Kerberos?! WTF? Hur tänker han egentligen?.. O:O Spännande dock^^

    • Hej Tobias!
      Ja, visst blir man lite besviken. Tycker att Herkules känns ganska överskattad som hjälte. ^_^
      Ha, ha man kan verkligen undra hur han tänkte! 🙂 Ett mysterium…. ^^

  2. Jaha… Alla hjältedåd vi har hört om honom var egentligen bara en massa skit snack… Herkules var en tjuv!
    Förutom det där med Kerberos… Han lånade ju bara hunden… tekniskt sett… Jag är säker på att han frågade innan han tog hund stackarn!

    • Hej Henry the Demon!
      Eller hur! Vilken bluff! 😛
      Jo, jag antar att det där med Kerberos kan diskuteras. Inte riiiktigt en äkta stöld. 🙂

  3. Han visar rätt tydliga tecken på psykopati – total oräddhet, impulsiv, utpräglad njutningsmänniska.

    • Hej Paradigm!
      Ha, ha jag älskar din psykoanalys av Herkules. 🙂 Ligger nog en hel del i det du säger.

      • Jag har alltid sett herkules som… fåse… en hjälte. Att läsa det här, det… chockerande. men han lånade ju trots allt hunden…

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Ja, det är lite chockande att inse sanningen om Herkules. 😛

  4. Hhahaha Va rolig du e..
    Herkules Var grekernas namn för honom MEN både Grekland och Italien har samma mytologi, bara olika namn för dem 😛
    Blev också lite besviken när jag läste om herkules, men nu vill jag vet vad du censurerade =D

    • Hej Intima!
      Tack så mycket! 🙂
      Jo, det vet jag med och Herakles och Herkules är ju i princip samma namn också.
      Ha, ha jo det jag censurerade var (Censurerat).
      Nähä, det censurerades igen. Jag antar att jag tyvärr inte kan avslöja det då. ^^

  5. Hmm, borde testa det där med vattnet någon gång…
    Jag tycker egentligen att de grekiska Gudarna och Gudinnorna verkar mera logiska än den kristna Guden. Jag menar, en enda Gud\Gudinna skulle inte kunna skapa jorden själv. Kanske planeten pluto, men inte hela jorden med människor och djur och allt. Och om det bara fanns en Gud\Gudinna skulle han eller hon inte vara genomgod. Ingen har någonsin sagt att de grekiska gudarna och gudinnorna är genomsnälla, bara rättvisa. Tyvär hittar jag ingen konfimation för de som inte tror på Gud. Jag vill helst inte svära någon tro trohet, som jag har sett mina kusiner göra tusentals gånger.

    Jaja, ses nästa vecka!

    • Hej AnFallenAngel!
      Det där med vattnet är en bra idé. Tror man måste vara lite försiktig dock så att inte alla ens saker rinner bort. 😮
      Jo, det är ganska roligt hur de grekiska gudarna tillexempel verkligen kan bete sig riktigt illa ibland.
      De är definitivt inte romantiserade på något sätt.

      Jag vill inte heller svära någon särskild tro. Dock så är jag en väldigt andlig person och känner starkt att det finns en andra sida och ett liv efter och innan detta och något ”gudomligt”. Men jag funderar mycket åt olika håll och gillar att ha frihet vad det gäller trosfunderingar. Vi är ju alla olika och det gäller att hitta det som känns rätt för en själv. Så jag tar helt enkelt till mig det som känns rätt för mig från olika trossystem. 🙂

      • Det är rätta takter mmg 🙂
        Inofficiellt har jag ingen religion, men jag anser att Naturen och djuren har ett högre syfte än vad människan tror.
        Människan är inte så allsmäktig som vi tror, Naturen kan lätt besegra oss^^
        Så tekniskt sett har jag ingen religion, men jag tycker att Wicca är ganska nära sanningen ^^

      • Mmm jag gillar också en hel del av koncepten i wicca även om jag inte skulle kalla mig för det.
        Är mycket intresserad av både filosofi och religion så jag plockar från mycket. 🙂
        Känner också att det bästa är att inte placera in sig någonstans utan helt enkelt lyssna på sitt inre och följa sin egna väg.
        Det är det bästa sättet att få andlig tillfredställelse. ^_^

  6. Ja han verkade ju inte precis vara den shyssta typen:S, men sådan far sådan son kanske! Men det var ju en himla massa hjältedåd han skulle utföra:P! Jag kommer ihåg en bok som jag älskade att läsa när jag var yngre som handlade om alla gudarna och hur våra himlakroppar kom till. Jag läste den många gånger:)! Ha en skön och mystisk helg! Kramar

    • Hej Lollo!
      Nej, Herkules känns inte särskilt trevlig typ. Definitivt inget Herkulesfan. 🙂
      Åh, låter som en mysig bok du hade!
      Ha en mysig helg du med!
      Kram!

  7. Guud vad bra. Kan du svara mig på min email

  8. Ojoj =O Jag kände till att han gjorde 12 stordåd men visste inte vad han gjorde XD Nu undrar jag om man kan kalla det där för stordåd <.< Fast jag föredrar Disney's version av honom ^^

  9. Höhö detta är nog det enda jag visste redan innan jag läste det här ^^ Min syrra har berättat en massa xD Fast visste inte allt ändå x) Inte hur han dog.. och det med gördeln har jag missat :p Vad är en gördel?

  10. Apropå Herkules eller Herakles som grekerna kallade honom. Redan på 500-talet fvt fanns det en religion – eller kanske snarare religiöst inspirerad kult/sekt – som byggde på synsättet att Herakles var världens frälsare.

    Även i övrigt är likheterna mellan Herakles och kristendoms-Jesus stora. Även Herakles har alltså en himmelsk pappa (överguden Zeus) och en jordisk styvfar (Amfitryon är Herakles’ motsvarighet till Jesus’ styvpappa Josef).

    Jesus frestades vid ett tillfälle av Djävulen, som tog honom med sig upp på ett högt berg och förevisade honom alla riken i världen (vilket förutsätter att jorden är platt, inte rund). Likadant med Herakles. Fast i dennes fall är det Hermes som lockar med sig Herakles upp på ett högt berg för att förevisa honom alla mäktiga riken som finns i världen.

    Liksom Jesus kunde Herakles gå på vattnet. Jesus låter den döde Lasarus bli levande igen. Herakles uppväcker Alkestis från de döda.

    Hustrun Deianeira, som av misstag ger sin make Herakles gift i stället för en kärleksdryck fylls av förfäran och djup ånger däröver och går och hänger sig, vilket kan jämföras med Judas Iskariot som efter att ha förrått Jesus också fylls av ånger och går och hänger sig (låt vara att han i en helt annan bibelversion faller död ned ute på den åkerlapp han köpt för de 30 silverpenningarna).

    Herakles’ verkligt stora gärning är att övervinna döden. Och hans död slutar alltså med att han blir odödlig, alltså får evigt liv, sedan den himmelske fadern, Zeus, gripit in och ställt allt till rätta.

    Även här är likheterna med Bibel-Jesus så frapperande, att man måste fråga sig om det kan vara frågan om en ren slump. Kanske är det på det viset att Bibel-Jesus lånat drag av andra – och äldre – myter om gudssöner.

    Denne Herakles är i sin tur blott en i mängden av sådana här gudssöner som vi känner till i historien.

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket för din intressanta kommentar. 🙂
      Ja, det finns onekligen en hel del likheter vilket förmodligen är rätt naturligt.
      Allting är inspirerat av något annat i botten.

      • Ja, kristendomen har ”lånat” mycket från andra religioner och platser. Det är så det blev en sådan populär religion.. Jag fick veta det för 2 veckor sedan i skolan på kultur-idéhistorian^^

      • Det intressanta är att hur långt man än går tillbaka så har i princip alla troer lånat från något tidigare.
        tittar man vidare på vad som influerade kristendomen så kan man hitta ännu tidigare trossystem som de var influerade av osv. ^_^
        Det är intressant. 🙂

  11. Ja, det är riktigt intressant 🙂

  12. Grekiska mytologin är väldigt brutal. Vad Zeus gjorde till Herakles mamma var rätt ”tame” för honom. När han bestämde sig för att ”charma” europa, klädde han sig till oxe och lurade henne att kliva på hans rugg. Efter att ha tagit henne till sin nya hem, tvingade han sig på henne plötsligt. Han tvingade sig också på Helens mamma, förklädd som svan. Och vad gjorde Hera varje gång hennes man våldtog en annan kvinna? Betraffade kvinnan eller kvinnans barn, självklart! (Fy vilka människor!).
    Disney versionen är totalt annorlunda från den ”originella” historien. Hmm undrar om Megara skulle ha varit lika villig att offra sig själv för Hercules i Disney filmen om man skulle ha berättat till henne vad Herakles gjorde mot henne i mytologin? 🙂
    Rolig inlägg! Jag älskar mytologier, speciellt grekiska mytologin. Den är brutal, men så ”over the top” samtidig! Fast jag gillade berättelsen kring Hephaestus bäst. Och Apollos första kärlek 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, jag håller med. Väldigt brutal. Men jag håller med om att den är mycket over the top också som du säger. 🙂
      Älskar också mytologier. Grekisk är intressant men min favorit är den egyptiska. 🙂

  13. jag håller helt klart med er där uppe, men jag måste ju ändå erkänna att herkules inte var världens bästa. Men ja lite bra var han väll ändå 😉

  14. Jag håller helt klart med er där uppe. Men jag kan ju inget annat än att säga att han var ju inte världen bästa. Men några plus i kanten har han väll ändå! Men jätte bra text, försätt så så kan du blir författare plus i kanten till dig !

  15. Här hadde jag fått intryck av att herkules var värsta hjälten och så… Så det var vad han sysslade med, alltså! Söp, sabbade andras kärleksliv och snodde allt han kom över! Vilken hjälte sen! Men tydligen duger han til städhjälp, gäller bara att ha honnom under uppsikt, så han inte släpar med sig något sen när han går!

  16. Man skulle verkligen önska, att skolan kunde införa Din version 😀 – Den är MYCKET lättare att förstå än de knastertorra böcker vi tvingades plöja på -60 och -70 talen… och, framförallt, rolig att läsa! Bra gjort! 😀

  17. Hej! jag tycker din blogg är väldigt undehållande och rolig att läsa. Du skriver på ett roligt och använder ett fängslande sätt när du skriver. Fast jag tror lika mycket på jultomten som på spöken så är det ändå riktigt kul att läsa om allt. Keep up the good work!

  18. Hej! ville bara säga att jag tycker att du har en väldigt underhållande blogg.
    Du skriver både roligt och fängslande. Keep up the good work!

  19. tack så mycket jag har lärt mig jätte mycket /NOT

  20. Fy på dig, Herkules! 😦

  21. Och jag som trodde han var en hjälte… Han är ju bara en tjuvaktig typ! Fattar inte hur grekerna kallade honom för ”hjälte”. Slås mot kvinnor! Jag fattar inte…gudar och hjältar ska ju vara goda och rättvisa.

  22. Hej Magic! Vad var Herkules för varelse? En gud? 😳

  23. Jag är besatt av grekisk mytologi och gudar. Var det bara jag som fick ett WTF-ögonblick när jag fick veta att han egentligen hette Herakles?

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Åh, coolt! Grekisk mytologi är spännande. Själv är jag dock mest inne på den egyptiska. 🙂 Men de grekiska gudarna är också väldigt intressanta.
      Hahah ja, det är något av en chock när man får veta hans sanna namn LOL 😀

  24. Jag har sett Herkules film på tv när han möter Hera och så! För några år sen!

  25. Jätte bra historia man kan lära sig i fantasi och på riktigt så jätte bra på äng jag ger 1000 på äng till er

  26. Jag känner nån som heter Herakles! * Knackar på hos honom. Herakles: Vad är det? Jag: Har du dödat ett lejon och en orm? Herakles: Ja. Hur så? Jag: Har du också fångat en hind och en galt? Herakles: Ja. Och? Jag: Har du besegrat fåglar och fångat in en tjur? Herakles: Ja. Varför frågar du? Jag: Har du dödat en kung och slagits mot kvinnor? Herakles: Ja. Något mer? Jag: Har du dödat en jätte och hans hund och stulit äpplen? Herakles: Ja, men det var nog ingen jätte, bara en lång man. Jag :Har du städat ett stall och stulit en hund? Herakles: JAA! Men varför vill du veta allt detta? Jag: Du kunde ha berättat att du är Herkules! Herakles: Jag ? Herkules?

Kommentera

