En gammal kyrkogård och en magisk bokhandel.

Yay! Inlägget jag lovade är här! *gör bonusinlägg-dansen* 😀

Jag såg en hel del intressant och spännande när jag var i Boston förra veckan. Så i detta inlägg tänkte jag dela med mig av lite foton jag tog.

Den första intressanta platsen jag tänkte ta upp är kyrkogården vid St. Paul´s Episcopal Church i Dedham utanför Boston. Det var en mycket speciell upplevelse att gå runt där. Det är en mycket gammal kyrkogård. En stor del av gravstenarna var från 1700-talet. Den liknar verkligen ingen kyrkogård jag någonsin varit på i Sverige. Alla gravstenar stod utspridda i gräset huller om buller som ni kan se på fotona under. Många var slitna, övervuxna eller spruckna. Senare fick jag veta att det beror på att denna kyrkogård är övergiven och har ingen som ser efter den.

En intressant sak som jag upptäckte var att gravar från olika år hade olika sorters dekorationer som ju visar hur det går mode i allt.
På gravarna från 1700-talet så tycks det till exempel ha varit mest populärt med änglaansikten.

Visst är änglarna bara för söta?

Änglaansikten känns ju som en väldigt naturlig sak att ha på en gravsten.
En annan sak som lustigt nog känns väldigt konstigt att ha på en gravsten är döskallar och benknotor. Även om det egentligen kanske är mer ärligt…. Så jag blev väldigt chockad när jag plötsligt fick syn på gravstenarna under.

Den första döskallen ser i alla fall liiite änglalik ut men den andra har inget romantiserat över sig alls. Änglaversionen av döskallen såg jag på flera gravar men jag såg bara en av den mer realistiska modellen. Jag undrar om personen den vakar över var frimurare eller möjligen pirat? ^^

En mycket övervuxen men ändå mycket vacker gravsten.

Det var verkligen en mycket mäktig upplevelse att gå runt på denna gamla, slitna kyrkogård. Det kändes inte alls läskig på något sätt. Det låg som en harmonisk fridfullhet över hela platsen. Jag tror faktiskt att de som ligger där vilar i frid.
Samtidigt så fylls man av en viss känsla av vemod också när man tänker på alla människoöden som varje gravsten representerar och som nu håller på att vittra bort. Jag tycker aldrig man känner tidens gång så starkt som på kyrkogårdar.

Kyrkans torn.

Nästa spännande ställe jag tänkte berätta om är helt annorlunda från kyrkogården, det är nämligen en bokaffär.
Men en alldeles särskild sådan. 🙂
Om ni någon gång är i Boston så åk till 731 Massachusetts Ave i Cambridge och gå in på affären som heter Seven Stars och HIMMELRIKET ÄR RUNT DIG! Ta in alla böcker! Ta in alla olika kategorier de finns i: ufo, konspirationsteorier, wicca, paganism, filosofi, mytologi och alla olika religioner. Ta in disken med massor av kristaller och stenar! Ta in den allmänt underbara känslan!
Efter att jag tagit upp min tappade haka från golvet och vant mig vid att vara omgiven av underbarhet gick jag bara runt och njöt.
Priserna var riktigt bra också.
Jag köpte tio böcker vilket jag erkänner var lite väl men, men… De hade en hylla med böcker om hermetismen + alkemi!!! När var jag i en bokaffär som hade en sådan hylla sist??? (Hint: det var inte igår!)
Köpte flera alkemi och hermetism böcker, några om grekisk filosofi, kristen mystik, häxkonst och demonologi.

Allvarligt är ni någon gång i Boston gå till Seven Star. Det är inte ett tips utan en order. *Blink* 😛

Foton jag tog inne på Seven Stars.

Gick även till Hot Topic också (rock, goth klädkedja). Det är en affär jag länge varit nyfiken på. Tyvärr var det värsta besvikelsen. Jag gick runt där inne och de hade typ bara några få t-shirts och jag var helt: ”WTF?? Är det denna tråkaffär som South Park-gotharna flippar ut över?” Sen kom jag ut ur affären och upptäckta att de höll på att stänga och hade utförsäljning. Dhu! Så det förklarade det lilla sortimentet. Antar att jag får ge Hot Topic en ny chans någon annan gång. Den jag var på var allt annat än ”hot”. ^_^;

Var även på en kinesisk resturang där vi alla fick fortune cookies. Älskar fortune cookies! Det är så mysigt. Jag fick mycket tänkvärda ord på min: ”All men need to figure out where they are running and why”. Min mamma fick en betydligt mindre intressant om man säger så. På hennes lapp stod det: ”It was about time I got out of that cookie”. Lol! 😀
Men jag antar att det blir ganska segt för fortune-lapparna att ligga inne i kakorna och till sist funderar de mer på när de ska få släppas ut än på visdomar till sin kommande befriare. ^_^

Oki, 🙂 som avslutning slänger jag in några andra random bilder som jag tyckte förtjänande att få vara med. ^.^

Det fanns underbar vacker magnolia överallt. Åhh!

Seriöst, är inte den det snyggaste brunnslocket NÅGONSIN!? Jag tror att det är ingången till en annan dimension…

Priserna på Islandsflygplats var sjukt höga. ^^ Smoothien för 490 spänn måste vara något extra… 😉 😛

Gatuvy från inne i Boston och ett vackert hus jag såg i Dedham.

Ja, det var lite om det jag var med om i Boston. Hoppas att ni tyckte att det var roligt och läsa. Jag vet att detta inlägg är lite annorlunda från de jag vanligtvis brukar publicera här men jag ville så gärna berätta om dessa platser. 🙂

Hörs på fredag!
Då blir det övernaturligt och spännande igen när jag tar upp ett annat ämne som jag fått många önskemål att skriva om. ^_^

44 svar

  1. Ja, MMG, detta var verkligen kul läsning. Dessutom kulturhistoriskt intressant. Dina förtjusande fotografier gör förstås inte saken sämre.

    Jag tycker du har gjort ett mycket bra jobb. Det är professionellt journalistiskt stuk över inlägget.

    Kort sagt: BRAVO!

    • Hej Bbnews!
      Tack så jättemycket! 😀 Det gör mig verkligen glad att du gillade inlägget. Det var ju lite annorlunda än vad jag brukar skriva
      så det gör mig glad att höra att det blev uppskattat. 🙂

  2. Måste ha vart askul,synd att vi i Sverige inte har sådana brunnslock …
    Ses på fredag !

    • Hej Intiman!
      Det tycker jag med! 🙂 Vi borde verkligen ha lite snyggare brunnslock. ^^
      Japp, det gör vi. Du blir det ett nytt magiskt inlägg. 🙂

  3. Åh vad mysigt du verkar ha haft det:)! Jag tycker verkligen att det finns något speciellt över amerikanska kyrkogårdar.Dom verkar ha mer ”gothic” känsla över sig än vad våra här har. Åh mysigt att gå runt o hitta olika böcker om övernaturlighet och mystik åxå som man kan försvinna in i, en mysig regn o oväders-dag:)! Hihi tyckte att din mammas fortunecookie-lapp var bäst haha, den var ärlig iallafall:)! Väldigt fina bilder iallafall och jaa den smoothisen måste vara väldigt speciell hhaha och smurbrauden o sushin åxå:)! Ha en magisk dag! Kramar

    • Hej Lollo!
      Ja, det var verkligen mysigt. 🙂
      Och det var en mycket mäktig och spännande upplevelse att utforska kyrkogården. Ett minne för livet.
      Åh, ja! Bokaffären var helt underbar. Bästa jag har varit i. Kände att jag köpte lite för många böcker men jag kunde inte hjälpa det… ^^;;
      Jo, nu har jag massa semesterläsning. 🙂
      Ha, ha gillar verkligen fotot av priserna. Kanske borde ha köpt något och sett om det var värt pengarna. 😛
      Ha det magiskt du med!
      Kram!

  4. Omg, vilka vackra magnolia 🙂
    Wow, det bilioeke skull jagrivas i 😀
    Kyrkogårdar är något extra. Jag brukar besöka mina släktingars gravar på allhelgonaafton, och då kan man nästan känna de dödas känslor svepa förbi med varje vindpust 😀

    • Hej Tobias!
      Eller hur! Magnolia är underbart vackert! 🙂
      Ja, det var underbart att gå runt bland de böckerna. Bästa affären! 😀
      Det var roligt för det visade sig att han som jobbade där hade släkt i sverige. Jag skojade och sa att han borde öppna en lika dan affär här och då sa han att han funderat på det!!!! Så man kan ju hoppas att vi snart får något liknande…. 🙂 Vi har ju förstår några New Age butiker men ingen sådär stor.
      Jag håller med dig om kyrkogårdar. De är verkligen speciella.

  5. Roligt att se! Måste ha varit en intressant resa.

  6. ja,
    dögrävare till yrket är ju jag, så jag har ju en alldeles särskild förkärlek till kyrkogårdar och gravstenar, och gravar åffkårse…
    vilket fick mej i extas av dina vackra bilder:)!!

    …och en döskalle med korslagda benknotor är ett måste på min gravsten i varje fall! helt lövely!

    jag tycker inskriptioner är roliga,
    och noterar att förr var titlar av stort värde;
    ex, ”lägenhetsägare” Eskil Svensson”
    eller vad di nu hade för titlar.

    och så är det roligt för på vissa av mina kyrkogårdar så ligger det en karl, o ett par tre fyra kvinns i en o samma grav, ( ofta präst/ prost-gravar)

    den där bokaffären kunde man ju dött ( haha) för att få besöka..jaja nån gång så ska jag baske mej!

    tack för dina vackra bilder!

    • Hej Anna!
      Vad intressant! Jag håller med om att kyrkogårdar är fascinerande.
      Vad kul att du gillade bilderna! 🙂
      Har du stött på gravstenar med döskallar och sånt på? Jag tror själv aldrig att jag sett det i sverige.
      Håller med om att det är intressant med olika traditioner som funnits och olika inskriptioner.
      Ja, jag rekommenderar verkligen att du någon gång försöker ta dig till den bokaffären. Du kommer inte bli besviken! 🙂
      Tack än en gång för att du gillade bilderna! 🙂

  7. Gud vilken häftig kyrkogård! dit vill jag! 😀

  8. Vilken fint inlägg..jag gillar också kyrkogårdar, kan bero på att jag har jobbat på en. ” då hade man många under sig” hehehe…torrt kyrkis skämt 🙂 På ett av mina favvokors står det: Blomman brutits, däraf vissnat. fröet här har myllats ned” Tror det ska få stå på min sten sen. Och magnoliorna! Visst är det otroligt, vi var till Philadelphia och där var dom jäääääättehöga och dom rosa bladen låg i drivor under…hmm….tror du man kan få bli begravd där? 😉

    • Hej Annica!
      Tack så mycket! 😀 Det gör mig glad att höra att du tycker!

      LOL! 😀 Jag gillar ditt torra skämt! 😉

      ”Blomman brutits, däraf vissnat. fröet här har myllats ned” var verkligen vackert. Jag förstår att du vill använda det själv.
      Håller med om att det vore underbart att vara begraven omgiven av magnolior. Kanske är svårt att göra det just där i Philadelphia men
      man kanske åtminstone kan få magnolierna. 🙂 Får hoppas!

  9. Lyckost dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu vet jag vart jag ska åka när jag fyller femton, då har pappa lovat mig att jag ska få åka någonstan i världen, så länge det inte är i Asien typ! Om jag vore du så skulle jag ha öppnat det där locket och kollat vad som fanns under. Du trampade väl inte på det?

    På kyrkogården så det ju typ ut som något från The Vampire Diaries!!!!!
    ses på fredag!

  10. Förresten, du har hunnit med så mycket, hur gammal är du? (behöver inte svara om du inte vill)

    • Hej AnFallenAngel!
      Åh, vad kul att du fick insperation till vilken resa du vill göra. Boston är en mycket härlig stad.
      Om du får tid kan ni ju resa ut till Dedham också och kolla in kyrkogården.
      Ha, ha jag borde ha kollat in den andra dimensionen bakom luckan. Tyvärr tror jag inte den gick att öppna. ;_;
      Eller så går det bara om man känner till något hemligt lösenord. ^^

      Den frågan har jag inget emot att svara på. Jag är 19 år. 🙂

      Japp det gör vi! 🙂

      • :O du är ju UNG, ok äldre änmig men det är ganska många 😉 (13) men du är ju asgrym när började du?

      • Hej Victor!
        Åh, tack! Din kommentar gjorde hela min dag bättre nu! 😀
        Jag började med bloggen för lite mer än tre år sedan. Men jag var väldigt intresserad av dessa ämnen redan innan.
        Har alltid känt en stark dragning till det okända, magiska och mystiska. ^_^

  11. hej
    tack för att du delade med dej!!
    underbara bilder
    kram C

  12. Nästa Avsnitt: FRAMTIDEN??? *hoppas* *hoppas* *hoppas*

  13. spännande, jag skriver upp boston på min, ”resa till” lista.
    den ligger tog just över 3 platsen från Austrailen.
    haha, hopas jag kommer dit någon dag.
    *drömmer sig iväg*

    • Hej Athen!
      Åh, vad kul! 🙂 Boston är verkligen en mycket mysig stad. För att inte nämna att de har världens bästa bokhandel. 🙂
      Ja, om du åker dit så får du berätta för mig sen vad du upplevde. ^_^

  14. omfg… Måste till boston nu!
    Äntligen en bokhandel som säljer vetiga böker istället for dom där tråkiga ”normala” bökerna…
    Allvarligt! Den enda bokhandeln i närheten här säljer bara en ”mystisk” bok och det är Vargbröder!

    Och påtal om det där brunnslocket så är det apsolut inte någon portal… Tro mig… typ… Lyft inte på locket bara!

    Tack Magic… Nu fick jag lust att resa… Men det får jag inte göra än… inte ensam iallafall, mamma tror att jag skulle tappa bort mig själv eller nåt! Jag har skit bra lokalsinne, okej vart ligger köket nu igen?..

    • Kan jag få ha ihjäll flugan som sitter på min arm… Den är väldigt störande!
      Men jag har ju svärt att inte släcka ett liv om det inte behövs… Men den här flugan tigger om det!

      • Hej Henry The Demon!
        Kul att du vill till Boston nu! Det är underbart där!
        Jag håller med! 🙂 Äntligen en affär som bara har valt att sälja allt som jag gillar! ^^ Tycker att flera sådana ska öppna…

        Ahhh! Så det var ingen portal! *besviken* Men om det inte är en portal… *Magic tänker* varför får jag inte lyfta på locket?????? Hmm. ^^

        ha, ha jag vet hur det är. Jag har inte det bästa lokalsinnet heller… 😛

        Nej, döda inte flugan! Du får bara vifta bort den! ^_^ Eller bära ut den. Det brukar jag göra.

  15. Vad roligt att ni hade en sådan lyckad resa till Boston. Gillar den staden mkt.
    OCH härlig vår fick ni också. ja, kyrkogårdarna är absolut mkt annorlunda än de vi har hemma. Många ÄR verkligen övergivna och mig ger det ett lite ledsamt intryck, men när du skriver och berättar ser jag verkligen skönheten i dem också. Kommer nog att se på ödekyrkogårdar på ett annat sätt nu.
    Roligt med bokhandeln. OCH du, Hot Topic är faktistk inte så mkt att hänga i julgranen, inte ens i de affärer som har fullt sortiment. Aja, JAG ska nog inte säga så mkt förresten det är ju inte min stil precis 😉 men jag har varit där och handlat till min dotter ibland, och till Halloween och sånt.
    Nästa ggn du är i US får du komma till DC och ta dig en titt på katedralen (det var du som tipsade mig on Darth Wader. SÅ coolt!!!) och sen får du ta dig en liten tripp till Arlington Kyrkogård. DEN skulle du gilla. Stor, mäktig och inte övergiven. Men den har sina kusliga poäng den också 🙂
    Ha en fin helg önskar Annika

    • Hej Annika!
      Ja, det var verkligen en spännande resa. Jag tycker mycket om Boston. Fjärde gången jag är där.
      Precis. Man får en vemodig känsla av kyrkogårdar samtidigt så tycker jag också att de kan ha en fridfull skönhet över sig vilket denna verkligen hade.
      Mm, bokhandeln var UNDERBAR! 🙂
      Ah, jag förstår. ^^ Men jag ska nog ändå ge Hot Topic en ny chans nån annan gång. Den jag var i var i princip tom. 😦
      Jag skulle jättegärna vilja komma till DC och hälsa på Dart Wader. 😛 Arlington Kyrkogård ska jag absolut komma ihåg och kolla in en dag. tack för tipset!
      Ha en rolig helg du med!

  16. Vad kul det ser ut att vara! OMFG BOKAFFÄREN *dör* I sverige finns ju vattumannen men HDJAHD ALKEMI?! <33 FUU måste till Boston nu alltså ;_____; O-och kyrkogården… Jävlar! 😀 inte visste jag att Boston var en sådan intressan stad!
    Kram! :'3

    • Hej Mikuru!
      Japp Boston är underbart och de har världens bästa bokaffär. Jag älskar vattumannen men jag skulle inte tveka en sekund mot att byta den mot affären i Boston.
      Den var liksom mycket större. 🙂
      Kyrkogården fanns inte inne i själva Boston utan i en förort till Boston. Dedham. Det var där vi bodde när vi var där. Men det tar inte lång tid att åka emellan.
      Kram!

  17. Hej, nu kanske detta är gammal kunskap för dig men det finns sidor du kan ladda ner ganska många böcker på, förutom books google där man kan förhandsgranska halva boken.

    http://haxhem.wordpress.com/2011/04/06/lista-pa-gratis-e-bocker-och-artiklar-inom-haxkonst-magi-trolldom-mm/

    Iallafall, ville bara säga det, ifall ifall, trevlig läsning var det =) på din blogg menar jag =)

    • Hej P!
      Tack så mycket för att du tänkte på mig! Jo, jag känner till de där sidorna men det var väldigt snällt av dig att skicka länkarna.
      Google books är underbart. Läser grymt mycket där. Väldigt bra att kunna kolla upp böcker där också innan man bestämmer sig för att köpa den.

      Tack för att du gillade mitt inlägg också! 🙂

  18. Wow,orättvisst!Jag hade också velat vara där(jag har varit känd som ”läsnäsa”sen trean).

    • Hej Ella!
      Hoppas att du får möjlighet att resa dit någon gång! 🙂
      Det var verkligen en helt underbar bokhandel.
      Ha, ha jag är i sånt fall också en läsnäsa. ^^
      Vad gillar du att läsa?

  19. Det är spännande att gå på kyrkågården, särskild om de är så gamla. Jag kan förstå dödskall symboliken; de är ju dödens symbol.
    När jag var i Birka gick vi runt kullor som var begravningsplats för människor under vikingatiden. Kändes jättemärkligt att jag gick på andras grav…
    Åh, vilken mysig bokhandel! Älskar verkligen bokhandel. Att handla i länder som USA och England äger! De har alltid så fina bokaffärer!

    • Hej Maaretta!
      Ja, visst är det! Mycket speciell stämning.
      Det är ju sant att döskallen står för döden men det känns rätt typiskt att man försöker förmildra det hela.
      att ha en sån realistik döskalle tycker jag är lite brutalt även om det på sätt och vis är passande. ^^
      Ja, bokhandeln var UNDERBAR! 😀 Du hade säkert gillat den också. Fanns väldigt mycket olika ämnen.

  20. ÅÅ..jag vill dit nu:D

  21. Önskar att jag själv sett bokhandeln, den låter underbar. Men apropå änglar och dödskallar, så skulle jag nog hellre ha en några benknotor än ett ansikte omgivet av dunfjädrar. Som du sa är ju dödskallen naturlig. Som en enkel förklaring av döden utan några vackra svängar eller mönster. För även om alla inte blir änglar, så blir ju ens kropp säkert ett skelett.
    Vem hade förresten satt upp prislapparna? De flesta skulle väl inte ens ha råd med ett glas kokosmjölk. Synd att man inte får ta med egna vätskor på planet.

    • Hej Astrid!
      Ja, jag kan förstå hur du tänker. Det är intressant med symboler och hur man reagerar på dem.

      Ha, ha att priserna ser så sjuka ut beror nog på att kronan har ett annat värde på island. 😛

Kommentera

