Spöken som visar sig och hörs på tv.

Jag tror att alla som har bloggar märker att de genom tiden utvecklas och börjar handla om saker som man inte alls planerat.
Till exempel, idén med min blogg var att ta upp lite olika mysterier och övernaturligheter men aldrig hade jag kunnat tro att det jag framförallt skulle göra var att visa hur läskiga vardagliga föremål kan vara.
Jag har redan tagit upp mobiltelefoner, stolar, sängar, speglar, radio, dockor…. Och nu är det dags för tv-apparater!
Kom ihåg, ni läser på egen risk! Efter detta inlägg kommer ni aldrig se på tv på samma sätt igen. ^^

Många människor har vittnat om att de i sina tv-apparater sett glimtar av människor och figurer som inte ska vara där. Vissa ha till och med sett ansikten av döda släktingar.
Det är inte bara spöken folk sett på tv:n utan även Jesus och djävulen har rapporterats och vissa säger sig till och med ha fått se glimtar av den andra sidan. (Hur de som rapporterat detta kan veta hur den andra sidan ser ut är en spännande gåta i sig…) Andra ska till och med ha sett glimtar av framtiden.

Man kan undra om tv-sändningar är lätta för spöken att påverka eller om det är själva tv-apparaten som de tar sig in i.
Några som efter en skrämmande upplevelse definitivt tror på hemsökta tv-apparater är familjen Mason. 1968 köpte de sin första tv. Men de fick något oväntat på köpet…
När de satt sig ner på kvällen, redo att avnjuta ett Here´s Lucy-avsnitt hände något mycket märkligt. I stället för Lucy visade sig något helt annat på skärmen. En arm! Som sakta sträcktes ut ur skärmen mot den chockade familjen. Till skillnad från den svartvita tv:n så var armen i färg.
Familjen kallade in en reparatör. Han ska också ha sett handen och skräckslagen sprungit sin väg och aldrig setts till mer (i närheten av tv:n).
Efter en tid kallade de in en präst som tydligen lyckades med att driva bort spöket.

Spökskelettet ovan säger: ”Hu! Jag tror jag ser en människa på min tv!!!”

Instrumental Transcommunication eller ITC är en teknik där man använder bland annat televisionen för att fånga upp meddelande från de döda. Det är en sorts utveckling från EVP som ni kan läsa mer om HÄR.

En ITC researcher i Sverige såg något mycket mystiskt på tv under begravningen av Friedrich Juergenson. En mystisk figur framträdde på hans tv utan förklaring. Efter noggrann granskning av bilden visade sig figuren ha en slående likhet med just Friedrich Juergenson.

Vissa förklaringar har framlagts till denna typ av syner.
Vissa av tv-spökena folk har sett skulle kunna bottna i fenoment ”Ghosting”. Det är tv-teknik-språk för att det bildas en kopia av den bild som ska sändas som hamnar bredvid.
Detta kan förklara vissa konstiga bilder på tv men det förklarar knappast de som sett bilder av folk de känner på skärmen.
Andra försöker vifta bort fenomenet och säga att det ligger i människans natur att tolka in bilder av ansikten i allt även när de inte finns där.
Säkert kan det vara så i vissa fall men kan det verkligen stämma i alla?

Låt oss avsluta med lite olika bilder av tvespöken så får ni avgöra vad ni tror själva. 🙂

Ovan är ett tv-spöke som fotografen känt igen som sin bortgångna mamma.

En man råkade ta ett foto mot sin avstängda teve av misstag och när bilden framkallades syntes en kvinnlig gestalt på skärmen. Var hon kommer ifrån är ett mysterium. Fotografen blev dock inte särskilt rädd för det eventuella tv-spöket utan säger att en sån snygging till spöke får hemsöka honom så mycket hon vill. 😛

ITC och EVP utredaren Richard Case säger att bilden ovan är hans morbror Martin.

Fotot ovan togs av en man i New Zealand för att visa upp sin (då) toppmoderna tv. Han blev mycket förvånad när han upptäckte de två underliga spökansiktena på den framkallade bilden. Han intygar att de inte fanns några sådana ansikten på programmet han tittade på vilket var en Brittiska dramaserie: Brideshead Revisited. Det enda läskiga i den serien är enligt fotografen 80-tals- frisyrerna…

Vad tror ni om dessa bilder och vittnesmål?

Tror ni att spöken kan visa sig på tv på detta sätt?

Jag är i Boston just nu. Yay! 🙂 Så därför kommer jag kanske vara lite seg på att svara på meddelanden fram tills nästa tisdag då jag kommer hem.

Nästa fredags inlägg kommer handla om ett ämne jag fått flera önskemål att skriva om. 🙂

53 svar

  1. Jag dör lite nu. Har under hela dagen skämtat med min syster och hennes 6-åriga dotter att det spökar, men nu är det jag som inte vågar sova, så jag har tvn på. Nu vågar jag inte kolla på den heller, hahah.

    • hej Natson!
      Ah, tycker ofta att det blir sådär när man försöker skrämma upp andra. ^^;
      Ojdå, jag valde inte rätt tid att publicera ett inlägg om hemsökta tveapparater då. 😛
      Du får testa att läsa en bok. Har inte skrivit något läskigt om böcker…. ännu…. 😉

  2. Det har hänt mig en gång.
    Jag satt vid datorn och Simpsons var på. Plötsligt blev det alldeles tyst. Jag tckte det var konstigt eftersom de hade skrikit jättemycket på TV-n för några sekunder sen. Jag gick dit och jag tyckte jag såg en tjej med brunt hår, såg lite ut som Mona -Lisa och hon grät. Sen kom Homer tillbaks på TV- n och skrek ”don` t!”.
    Och det är inte som jag hittar på.
    Ses

    • Hej AnFallenAngel!
      Fantastiskt! Vilken upplevelse! Tänk om det var självaste Mona Lisa som besökte dig?
      Inte dåligt i sånt fall. 🙂

  3. Tack Magic… Tack… Du har förstört mitt förhållande till min tv!!! Hur sjutton tror du att jag ska kunna kolla på tv utan att leta efter ansikten som inte ska vara där!
    Ända sen jag såg den där kometen så har jag kollat mot himelen och sökt efter ljus som inte brukar vara där!
    Och jag har upptäckt att det är en stor lyssande sak som man får ont i ögonen av att kolla på… Den är ute på dagarna! Och på natten så är det en stor ost i himelen! Jag hade inte lagt märke till dom innan kometen!
    Och nu måste jag kolla efter spöken på tven också!
    Tack Magic för att ha förstört dom komande 70 åren utav mitt liv!

    • Hej Henry the Demon!
      mwhahaha!!! <– ont skratt. Det är det jag är här för, ATT SKRÄMMAS! 😉
      Nejdå, jag skojar bara och jag mer i största ödmjukhet om förlåtelse. Jag hoppas att du en dag kan glömma detta inlägg och se på tv igen.

      Vad det gäller den stora lysande saken som du ser i himmlen på dagarna så KOLLA INTE PÅ DEN! Det är inte bra!
      Osten kan du kolla på dock. (Min teori är att det är ett flygande tefat och inte en ost dock… ^^) Hur som helt så tycks den vara ofarlig.

  4. Vi är på väg mot ett annat vetande. ”De” pockar på vår uppmärksamhet (för vår egen säkerhet) och kan då använda olika medel för att nå dit.

    Jag skulle vilja se ett inlägg där du tar upp din syn/tankar om – ett liv efter detta 🙂
    Vad händer när vi lämnar kroppen? Vart tar själen vägen?

    Ja då det dels skrivs om mayakalendern och alla steg mot ett annat vetande, så är det ganska bra att tala om den ”goda” vinkeln av allt. För om man har möjligheten att kommunicera och Verkligen vet svaren (utan att läsa) så har vi faktiskt något helt Otroligt framför/runt oss!

    Visst, negativa energier finns det! (de flesta kallar dem demoner) men det är Vi människor som skapat dem – inte Gud!

    Återigen, väldigt bra skrivet. Mvg i Svenska antar jag 😉

    /Jennie

    • Hej Jennie!
      Tack så mycket igen! 🙂 Det gör mig riktigt glad att höra att du tycker att jag skriver bra! 🙂
      Hmm, jag tror inte att jag kan skriva ett sådant inlägg. Jag har ingen fast tanke eller teori om vad jag tror händer efter döden.
      Tror nya saker och funderar i nya banor om den saken varje dag.
      Ja, jag tror med tanke på mayakalendern att vi går en spännande tid till mötes. 🙂

  5. taskigt tajmat inlägg, jag som hade plannerat en kväll med fredagsmys…
    jaja, jag har ändo alltid varit mer av data typen. finns det inga möbler som inte är hemsökt? tur att mina möbler (förhoppningsvis) inte är hemsökta.

  6. För några år sen var våran tv/boxer så att när tv var på men bilden svart/ingen bild så kunde man se konturerna från typ disney channel eller något, typ svampbob och sånt 😉

  7. Ja, det här var intressant 😀 Hoppas det inte händer mig~ Intressant inlägg 🙂

  8. Den bilden med ”det snygga spöket” ser mer ut som att han slagit på en film eller något. Tror inte att den bilden är äkta. Dom andra tror jag dock det.

    • Hej Malin!
      Ja, det ser ju ut så. Om det är som han säger (att tven var av) då är det en fantastisk bild.
      Men jag håller med om att det mycket väl kan vara en bluff. Svårt att veta vad man ska lita på.

  9. Det är inte tv-apparater eller tv sändningar som är grejjen, teknologi överhuvetaget är ett enkelt sett för andar att ta kontakt eller visa sej,.
    All teknologi allt som går på ström strålar ju,och när dom då kommer i närheten av elektriska apparater kan deras energier överföras och apparaten kan krånga , lr liknande lr att man råkar se dom i ,tv som du sa, ibland gör dom ju de av egen vilja också då oftast för att visa hej här är jag, eller be om hjälp.!
    Detta är ju dock inte bevisat men det är vad man tror..

  10. Ja är det inte via telen så blir det via tv istellet dom måste kontakta en så man kan få se vem det verkligen är som besöker en. Det är ju trevligt.

    Fast skulle det hända så e jag säker på att det skulle skrämma skiten ur en. 😮

    4:43 min in så har du lite om det där i urban saken.

  11. Vilka kul bilder du har lyckats få fram att illustrera detta ”chilly” inlägg med, MMG!

    Fast när det gäller ett par av bilderna förstår jag inte hur de som tagit bilden har tänkt.

    Du har som förklarande text till en av bilderna detta: Ovan är ett tv-spöke som fotografen känt igen som sin bortgångna mamma.

    Det är då ingen tydlig bild av mamman. Jag tycker bilden kan föreställa snart sagt vad eller vem som helst.

    Om möjligt än mer diffus är den bild som har följande förklarande text: ITC och EVP utredaren Richard Case säger att bilden ovan är hans morbror Martin.

    Om någon gav mig ett signalement som är lika diffust och vagt som den bilden, skulle jag aldrig kunna hävda att det är morbror Martin som syns på fotot.

    Det skulle ju lika gärna kunna vara du, MMG, som syns på fotot. Håller du med mig, MMG? Ser du hur likt det är dig? *jag ser det inte*

    Jag skulle snarare tro att det vore en äkta matta som blivit fotograferad av en nolla till fotograf som råkat ställa in sin kamera helt fel. På avstånd oändligheten när han ska till att ta en närbild. Skärpan är inte den allra bästa om man så säger.

    • Hej Bbnews!
      He, he håller med! 🙂
      Väldigt svårt att känna igen några särskilda karaktärsdag. Men spännande hur som helst. 😀

  12. hej miss magicgril jag tror på att vissa spöken kan vissa sej i genom tv .har set bevis på .you tube sidan. och söker .fakta om det okända.

  13. Vad kul att se att fler har samma intresse som jag! Intressant blogg/hemsida du har!

    Kram
    Alexander J

  14. Du kan väl göra ett inlägg i veckan? två veckor är såå lång tid att vänta på dina braiga inlägg!^^

    • Hej Gia!
      Tack så jättemycket för att du gillar mina inlägg! Det värmer att höra. 😀
      Men jag publicerar ju redan ett inlägg i veckan! ^^ Varje fredag kommer ett nytt.

      • jaha.. haha men jag vill ändå ha fler^^
        Tycker verkligen att de är välskrivet men personligt, roligt som fan:)

      • Tack så jättemycket! You made my day! 😀
        Denna vecka kommer det i alla fall dyka upp ett bonusinlägg. ^_^

  15. Jag tror dock inte på spöken och elektronik tillsammans. Jag har hört att spöken håller sig borta från allt som är elektronik och därför aldrig syns till i storstäder eller andra saker med mycket elektronik, utan bara ute på gamla landsbyggnader.. Men vem vet? Poltergheist visar ju något annat 😛

  16. Hej!
    En sak jag kom att tänka på: de som påstår att de kunnat se in i framtiden, hur backar de upp dessa påstående? Har de sagt att något ska hända innan det insker, eller säger de bara det efter något hämnt? 😀
    Att vissa upplever att de ser religiösa personer eller symboler på tv är inte märkligt. Religiösa teman och referenser finns överallt i vår samhälle. Man blir så van vid bilder av jesus och porträtter av djävulen att man kan tolka saker som endast liknar en bild på Jesus osv. och tro att man sätt dessa personer eller symboler.
    Den första bilden, där det ser ut som det finns mamman finns i tv:n, ser fejk ut. Det andra, där det påstås ha varit ett avstäng tv, kan man se att tv:n var på när mannen tog foton.
    De två andra verkar mer trovärdiga dock 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, det är svårt med bilder och vittnesmål att veta vad man ska lita på.
      Om de verkligen inte har fixat till fotona eller om vittnena ljuger eller inte.
      Men det är spännande när man tänker att de är äkta. 🙂
      Tror inte att alla kan vara fejk så… ^_^

  17. Hej !
    Ja,du intressant detta. Allt som finns på jorden har ju ett energi feldt. Så det finns inget som är omöjligt.
    Det händer lite då o.då att tv eller radion sätts på bara genom att jag går förbi.(Jag är ganska statisk.)
    Jag skulle kasta ut min tv så det fanns ingen kontakt i. Trotts detta så när jag går förbi sprakar det till och det är myrornas krig. Lika fort som den slogs på ,slogs den av.
    Efter detta dröjer det nog många år innan det kommer in en tv i mitt hus.
    (Det räcker att det finns på jobbet.
    Tack för dina trevliga och intressanta sida.
    Chris

    • Hej Chris!
      Jo, precis. Så tnker jag också. Spökets energi stör andra energifält.
      Ha, ha vad bekvämt! Du behöver inte hålla på att leta efter fjärrkontrollen. 😀
      Men jag förstår att det blir irriterande och jobbigt i längden.

      Tack så mycket själv för dina fina ord! 🙂

  18. Hej, Det verkar jätte spännande tänk om man få se ett spöke i sin tv tänker nog sätta på tvn och kolla lite efter ansikten jag kan ju skriva när jag kanske sett något 🙂

    //Cookiemonsternom

  19. Hej Magic

    jag har fått resultat… när det var myrornas krig så såg jag min döda mormor som dog när jag var bara några månader gammal det var jätte skrämmande men ändå kändes det kul 🙂 Hoppas jag får mer resultat 😀

    //CookieMonsterNom p.s jag har bytt namn till cookiemonsternom 🙂

  20. Men Magic, man får inte skrämmas så där! Fy skämms på dig!
    När jag läste hördes först knakningar från övervåningen (där tv:en står) sen knackningar (de kom visserligen från grannen, men jag hade ett fönster öppet mot dem så jag hörde det också, det var extra läskigt för att snett under mitt fönster mot grannarna har vi en ytterdörr…)! Jag blev rädd (var ensam hemma, jätte smart… hehe) och tog en filt om mig för att gå ut i köket och sätta på radion.När jag stod i köket (mittimot hallen) hörde jag dörrhandtaget dras ner! Jag blev jätte rädd, men vem tror du det var?

    Min döda farmor?
    De förra ägarna av tomten som kom för att hämnas förr att vi hade delat in tomte i två?
    Nån gammal död snubbe som hade gått ut genom tv:en, tagit sig ut genom ytterdörren för att ta sig in igen?
    Nej, det var min MAMMA!!

    • Hej LoLis!
      Förlåt så mycket för det! Även förlåt i förskott för jag kommer förmodligen skrämmas igen… 😛
      Vad läskigt! Ha, ha 😀 vilken tur att det bara var din mamma! ^_^ Något av de tre första alternativen hade varit riktigt läskigt!
      Tur att du fick sällskap så snabbt. ^_^

  21. Magic O_O
    just nu när jag kollade på tvn så stog det nån i hörnet sen när jag kolla inget där O_O
    kan det spöka i mitt hem 😛
    isåfall, coooolt OwO

    • Hej CookieMonsterNom!
      Ha, ha ja, när du och Gladmymlan har flyttat in så kan jag komma på besök och berätta spökhistorier för er. 🙂
      Oj, undra vad du såg i tven? Vem vet, du kanske har en skyddsande?
      Spännande! Berätta gärna om du ser något mer! 🙂

  22. Jo minsann, Det var på natten när jag skulle ner till toan då så kändes det lite misstänksamt som typ nån stirrade på mig i trappen så jag gick in på toan sen när jag kom ut så var det nån i fönstret O_O jag tror det var ett barn för det var väldigt litet så jag sprang upp i trappen och var jätte rädd 😦 😦 😦

  23. LoL , ja här knastrar det å Knakar i tv:en 😉 & i Väggarna knäpper det ………….Brrrrrrrrrrrr , Jaja ha en skön Vinter 😉 Bra inlägg …….

    Men jag har sett för mycket skräpfilmer mm , så jag är Härdad 😉

    Tar inte åt mig förrän jag får se något Riktigt Läskigt …..!

  24. När jag läste att de kunde synas foton så vart jag så nyfiken så jag bestämde mig för att to kort på min tv men jag vågade inte vara själv så jag ropade min pappa (jag är 13 år) och berättade vad skulle göra. Jakob var jätte nervös för on jag skulle se något men som tur gjorde jag inte det. Haha! Men det hade ändå varit lite coolt att se någon.💝👻

    PS. Älskar din blogg♡♡

    • Oops råkade stava fel lite här och där hoppas du förstår iallafall♡♡

    • Hej!
      Sorry för sent svar… Var bortrest.
      Men spännande med spökfotografering. Synd att ni inte lyckades fånga nån ande på bild.
      Men det kanske är bra på sitt sätt.
      Tack så mycket! 😀

Kommentera

