Sanningen om Påsken.

Eftersom det är påskafton på lördag så tänkte jag att det inte skulle vara mer än rätt att prata om påskens bakgrund. Varför kallas denna högtid just för påsk? Varför målar vi ägg? Vad är påskharen för en egentligen? Vad gör häxorna just nu? Dessa frågor kommer snart bli besvarade.

Låt oss börja från början och ställa frågan: varför heter påsk just påsk? Jo, detta kommer från hebreiskans ord ”pasach”, alternativt ”pesach” vilket betyder ”gå förbi”.

Enligt bibeln var israeliterna slavar i Egypten och deras frihetskamp leddes av Moses, Guds utvalde. För att faraonen skulle tvingas släppa israeliterna fria skickade Gud dit tio hemska plågor. Självklart fick inte dessa plågor drabba israeliterna själva. Det vore ju extremt kontraproduktivt.
Därför skulle israeliterna när den sista plågan kom slakta ett lamm och måla ett kors på sin dörr i blod. När Gud gick förbi skulle han på så sätt se vilka familjer som skulle slippa den sista plågan. Detta ledde till att israeliterna befriades.
Det judarna firar under sin påsk är alltså minnet av denna händelse.

Inom kristendomen firas påsken i stället till minne Jesu uppståndelse.
Eftersom kristendomen har sin grund i judendomen var det naturligt att högtiderna låg kvar på sina datum, men att de gavs en ny mening.

Nu har vi alltså gått igenom hur alltihop började. Då kan man ju fråga sig hur ägg och harar har kommit in i bilden?

Att måla ägg är en mycket gammal tradition.

Ägg har sedan förkristen tid symboliserat jordens återfödelse under våren. Hos tidiga kristna blev ägget i stället en symbol för Jesus återuppståndelse.

Det finns en legend om när Maria Magdalena skulle sprida berättelsen om Jesu liv. Hon berättade för härskaren i Rom att Jesus hade återuppstått. Men härskaren i Rom hade en trist attityd och sa: ”Kristus är inte mer uppstigen än vad det där ägget är rött” och pekade på ett ägg på bordet. Ögonblickligen blev äggets färg röd istället för vit (Coolt! Där fick han!). 🙂

Nuförtiden springer den så kallade påskharen runt med en korg full av ägg som han ger bort eller gömmer. Hur kom denna filur in i bilden? (Jupp. Påskharen är absolut en ”filur” ^^)
Och varför just harar och ägg? Jo, båda har starkt förknippats med fertilitet och därmed vår.
Påskharen dök ursprungligen upp i Tyskland under slutet av 1600-talet. Den förblev dock relativt okänd fram till det att leksaks- och godisindustrin gjorde påskharen poppis på allvar runt 1850.

Bilden ovan är ett klassiskt exempel på hur underligt det kan bli när olika symboler smälter samman. Två harar som kläcks ur ett enormt ägg??? What???? ?Undrar just vad Darwin skulle säga om det…

Ett alternativt ursprung till påskharen kan man hitta i gammal folktro kring häxor. Man trodde att häxorna hade en så kallad mjölkhare: Bjära. Den stal mjölk från grannarnas kor och bar hem till häxan. En bjära kunde häxorna skapa genom magiska ritualer från ett nystan eller få som present från djävulen.

Och när vi ändå är inne på häxor: En känd folktro är ju den om påskkärringarna som reser till det mystiska Blåkulla mellan dymmelonsdagen och skärtorsdagen och återvänder på påskdagen.
Ni kan läsa mer om påskkärringar och Blåkulla i mitt gamla blogginlägg HÄR.

Moderna häxor (som såklart inte har någon likhet med folktron om påskkärringarna) firar sin högtid Ostara runt denna tid. Läs mer om den nya tidens häxors årsfiranden HÄR.

Vad tänker ni göra i påsk?

Jag tänker önska er alla en riktigt glad påsk!

…Hörni alla häxor där ute, vi ses väl på Blåkulla? ;D

21 svar

  1. Wow.. Bjära, lustigt ord 😀
    Självklart ses vi på Blåkulla ;D

  2. Jag har länge tyckt att påsken är väldigt onödig, den är inte som julen, en fridfull högtid som sammlar familjen, utan är för mig mest godis och mat.

    Men det var kul att iaf få veta lite mer om den!

    Själv ska man ha påsk-paj middag med de flesta av syskonen och deras familjer! 😀

    Glad påsk och vi ses på Blåkulla!

    • Hej Jossan!
      Jo, påsken har utvecklats till att firas väldigt mycket på det sättet.
      Ha en mysig påskpaj middag! 🙂
      Japp, ses på Blåkulla! 😉

  3. Tack för denna intressanta bloggartikel, Miss Magic Girl! Vad som känns extra bra är dina hänvisningar till tidigare bloggar du skrivit inom samma ämnesgenre. Jättefin service av dig!

    Dessutom gillar jag – vilket du säkert redan har anat/förstått – när dina bloggar är huvudsakligen informativa och inte spekulativa (något som dina två senaste bloggar före denna nya påskblogg tyvärr har varit, fast samtidigt har jag sett att andra besökare har uppskattat spekulationerna desto mer, så smaken är tydligen som baken, dvs delad).

    Vad gäller din påskblogg undrar jag följande. Om Gud är alltvetande, vilket Bibeln lär oss att Han är, då borde Han väl veta i vilka hus judarna bodde utan att dessa judar behövde ta blod från ett slaktat lamm och smörja den sortens blod på husets utsida som en signal till Gud att här inne bor det judar som ska skonas?

    Om judarna måste göra Gud observant på i vilka hus de bodde, då kan väl inte Gud vara alltvetande? Eller vad anser du, MMG?

    På gymmet i dag diskuterade vi långfredagens betydelse. Jag fick då veta att man egentligen inte ska önska varandra Glad påsk förrän på påskdagen, då vår Frälsare har uppstått från dödsriket. Att önska varandra Glad påsk före eller under långfredagen är helt fel, sades det, ty det betyder i så fall att man är glad över att Jesus spikades upp på korset och dog. Och det är ju inget att vara glad över.

    Så min fråga till dig, MMG, blir: Har du också hört detta från annat håll, om att man rätteligen ska vänta med Glad påsk-hälsningen till påskdagen?

    Jag ser att Willys-butikerna önskar folk God påsk. Det har jag aldrig hört att folk säger. Utan det är Glad påsk. God jul och Gott nytt år, men Glad påsk och Glad midsommar är jag van vid att säga. Samt Trevlig pingst. Vad brukar du säga, MMG? Kan pingsten, likt påsken och midsommaren, vara glad den också?

    • Hej Bbnews!
      Tack! Bra att du gillade inlägget. 🙂
      Ha, ha bra frågor. Jag tror inte att man ska ta det som står i bibeln så bokstavligt utan snarare symboliskt. ^_^
      Hmm, jag förstår vad de på ditt gym menar. Samtidigt så tycker jag inte att man kan anklaga dem som går runt och önskar glad påsk i förväg.
      För det är ju så få personer som tänker på det där så därför så tycker jag att man inte ska ta så allvarligt på det utan tolka påskönskningarna vänligt. 🙂
      Det är ju tanken som räknas! 😀

      Glad påsk!

  4. Visste du att man kallar det högsta berget i standen/byn… what ever… för blåkulla för var och en av byn/staden, där man bor iaf har sitt eget blåkulla;) min morfar berättade det XD seya på blåkulla;D

    • Hej Sibunaamanda!
      Intressant. Har faktiskt inte hört om det men det är ju praktiskt för häxorna i stan att ha nära till sitt Blåkulla. 🙂

  5. Ooh en Bjära! Jag vill ha en… vet inte vad jag ska ha den till men den ger en gratis mjölk!

    JAG SÅG EN F***ING KOMET IGÅR KVÄLL!!!
    Typ vid tio över tolv… Den lyste jätte starkt!

    • Hej Henry the Demon!
      Ha, ha om jag hittar en Bjära ska jag skicka den till dig som påskpresent. 🙂
      Coolt med kometen! Nu blir jag avundsjuk! Det hade jag också velat se.

  6. Ja så lärde man sig något nytt igen, det dära med påskharen, äggen och häxorna:)! Det har jag faktiskt aldrig hört så det var intressant:)! Jag missade dig på Blåkulla men där var så många påskkärringar så det var svårt att få en skymt av något hihihi:P!! Så vill jag åxå önska dig en riktigt Glad Påsk såklart:)!!!

    • Hej Lollo!
      Kul! 🙂
      Ja, det är lite jobbigt när det är så fullt på Blåkulla. Hade ju varit kul om vi hade kunnat utbyta lite häxhemligheter… 😉
      Men jag antar att det får bli vid senare tillfälle. ha, ha 😀
      Glad påsk du med!

  7. undrar om modärna häxor åker på dammsugare istället för kvastrana de snott….

  8. Tänk om man kommer ut till sina kor en dag och ser en hare sno mjölk från ens kor! Undrar vad haren skulle göra med en då…
    Roligt det där med ägget, tänk om det skulle hända varje gång man sa så:
    Fantasy är lika bra som det där tårtan kan flyga, och så hamnar tårtan i personens ansikte!
    Hoppas att du har haft en glad påsk!

  9. Hoppas vi ses på blåkulla!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, det vore en syn det. Tror att om man kom på Bjäran just när den höll på att stjäla mjölk så skulle
      den snabbt som bara den hoppa iväg. 🙂
      Ha, ha det passade ju väldigt bra med en tårta. 😀

      Jo, min påsk var riktigt trevlig. Hoppas du hade en toppen påsk också! 🙂
      Syns! ^^

  10. Intressant artikel, ser fram emot nästa.

  11. Jättebra inlägg. Gillade allt information man fick om påsken!
    Jag firade faktisk inte påske denna år… 😦 Önskar att man kunde även som ung vuxen klä ut sig till häxa på påsken! Det skulle vara så roligt. 😀
    Brittiska komikern gjorde ett otroligt rolig stå up om påskens och julens rötter. Ska sticka videon här:

    Hoppas du hade ett trevlig påsk och fick måla ägg! (Så att de inte blev tvungna att måla sig själva, som Roms kejsares ägg! Haha)

    • Hej Maaretta!
      Tack så mycket! Kul att du uppskattade det! 🙂
      Tack så mycket själv för videon. Rolig! 😀
      Hmm, det blev faktiskt inget äggmålande. Har inte gjort det sen jag var liten faktiskt. ^^
      Undra om några ägg målade sig själva för min skull? 😛 Ha, ha

Kommentera

