Skräck och faror under dygnets mörka timmar.

I dagens inlägg ska vi titta på olika fruktansvärda väsen och faror som lurar i just ditt rums mörka hörn…. ^_^;;
(Perfekt kvällsläsning, eller hur? 😉 )

Läs bara vidare i fall ni är beredda på ett inlägg fyllt av nattlig terror, blodisande demoner, mardrömmar och till och med rättsliga tvister mellan människor och demoner.

Låt oss bekanta oss med några kända nattmarodörer då!

Maran är djupt rotad i den germanska folktron. Människor som om natten känt av en tryckande tyngd över bröstet brukade skylla på att maran besökt dem och suttit och tyngt ner dem.
(Hmm, har Maran inget bättre för sig än att sitta och slappa på sovande människor? Jag tror hon är i desperat behov av en hobby!)
Vem Maran var och hur hon såg ut varierar. Enligt vissa var hon osynlig men enligt andra en vacker kvinna. Hon skulle även kunna se ut som vad som helst mellan hund och garnnystan. (Ojdå! *Magic stirrar misstänksamt på ett närliggande nystan…*)
Antingen var Maran anden efter en människa eller så var hon en människa som omedvetet blev en mara på natten.
Maran sågs ofta som en kvinnlig version av varulven.
Precis som varulven såg marorna ut som vanliga människor om dagarna och led av sin nattliga förvandling.
Om en kvinna försökte undvika förslossningssmärtor genom trolldom blev hennes barn en mara om det blev en flicka och en varulv om det blev en pojke.

Men det finns många olika idéer om hur man blir en mara. Odöpta barn kunde bli maror om en katt hoppade över dem. Det kunde också räcka med att man var uppfylld av oerhörd avund.
Maran var också orsaken till de så kallade markvastarna. Alltså grenar på tallar och björkar som växer ihop till en risklump (seriöst! Hon behöver en riktig hobby!). Ibland hängde människor upp en markvast på sina gårdar för att maran skulle sitta på den istället för att störa människorna och djuren på gården.

Maran kunde ”botas” från sitt marskap genom att någon spottade tre gånger på henne. Hon kunde även lägga över bördan på någon annan om hon sa: ”Nu har jag varit mara så länge, nu kan du vara det i mitt ställe”.

Maran har även fått äran att ge upphov till ordet mardröm! 🙂

Alpen är antingen en demon eller spöket efter en död person som terroriserar de sovande inom tysk folktro. Den är en aning vampyrlik på det sättet att den bland annat suger blod från sina offer. Precis som maran sitter den och plågar sina offer med sin kroppstyngd så de inte kan få fram ett ord. Den gillar även att förstöra sina offers frisyrer genom att suga på deras hår och sen fläta det (taskigt!). Precis som maran kan en alp ha flera olika former från olika djur till förföriska människor. Men vilken form den än har gillar den att ha på sig en magisk hatt som skänker den krafter som osynlighet och gör så att den kan ge det onda ögat som vi ju pratade om i förrförra inlägget.

Baku, dröm-ätaren: Vi har hittills tagit upp väldigt otrevliga väsen. Innan vi tar upp några till tänkte jag smyga in en snäll drömrelaterad varelse. Baku brukade man kalla på inom japanska folktro efter att man haft en mardröm för att han skulle komma och äta upp drömmen och på det sättet omvandla den till lycka. Baku verkar som en trevlig gynnare. Magic gillar! 🙂 Baku ska ha sett ut som en blandning mellan flera djur med ett lejons ansikte, en hästs kropp, tigerfötter, kosvans och noshörningslugg. Söt!

Två mycket kända nattdemoner är Succubus och Incubus.
Succubus tog oftast formen av en vacker kvinna och förförde män eller gav dem mardrömmar om nätterna. Incubus tog istället en manlig form och besökte istället kvinnor. Enligt de flesta historier verkar dock de båda ha varit samma väsen som kunde ta både kvinnliga och manliga skepnader.

I slutet av 1600-talet utfördes en minst sagt underlig rättegång i Posen i Tyskland.
Efter att brutala hemsökelser skett i ett hus som tvingat dess ägare på flykt kallades flera experter dit för att ta reda på vad som pågick.
De första misslyckades med att ta reda på mer men en lyckades: Rabbi Joel Baal Shem of Zamosz. Han fick fram att huset nu var bebott av demoner som sa sig ha lagliga rättigheter till huset och om någon satte sig emot det så tvekade de inte att ta ärendet till rätten. (Wow! Dessa demoner menade allvar!)
En rättegång genomfördes med Rabbi Joel och en osynlig men fullt hörbar demonadvokat.
Det kom fram att husets tidigare ägare fått barn med en succubus och nu krävde dessa halvmänskliga demonbarn sitt rättmätiga arv: huset.
Rättegångens domslut blev dock att det var de nuvarande mänskliga ägarna som huset tillhörde eftersom de köpt det på hederligt vis och att demonerna inte kunde ha samma rättigheter som människor och hörde hemma på öde naturplatser. Rabbi Joel utförde exorcism och drev bort demonerna.

Jag tycker att det är intressant att en vanlig beskrivning av dessa nattdemoner tynger ner och förlamar sina offer så de inte kan få fram ett ljud och så vidare. Det får mig att tänka att idéerna om dessa väsen förmodligen kommer ur att folk upplevt sömnparalys. Det är nämligen så att när man sover så stänger alla muskler i kroppen ned sig. Det är för att hindra att man ska röra sig medan man drömmer och skada sig. (Hos dem som går i sömnen fungerar detta inte ordentligt)
Därför är alltid våra muskler förlamade när vi sover. Ibland händer det att musklerna kommer igång för sent vilket gör att man vaknar och är helt medveten men musklerna är fortfarande sömnförlamade.
Det finns även de som har varit med om att de hållit på att somna och musklerna har stängt av sig för tidigt vilket också har lett till en sömnparalyskänsla. Många upplever hallucinationer i detta tillstånd. Det finns även något som heter hypnopomp hallucination. Det är hallucinationer som sker vid uppvaknandet. En sorts vaken dröm.
Innan man visste vad dessa fenomen var förklarades sådana upplevelser med trollväsen.

Just nu finns det även en tråd i forumet om olika sömnfenomen. Besök den HÄR.

…men det kan ju också vara så att alla dessa upplevelser inte går att förklara så lätt och att det finns okända väsen som besöker oss när vi är som mest sårbara under natten…. ^^;;

Har ni upplevt något sömnfenomen som sömnparalys eller hypnopomp hallucination någon gång?

Vilken av dessa nattväsen tycker ni är mest intressant?

God natt? 😉

P.S Och om ni vill ha mer mardrömsframkallande läsning kolla in mitt inlägg om hemsökta sängar + monstret under sängen HÄR D.S

63 svar

  1. hmmm.. Demonadvokat det skulle vara något!
    Man har blivit åtallad för nånting och man kräver sin advokat och då slås dörrarna till rättegång salen upp och in kliver herr Osynlig Advokatman!
    Magic har du något emot att bli besatt i den där fortsättningen?

    • Hej Henry The Demon!
      Ja, det vore toppen att ha en osynlig demonadvokat. 🙂
      Det kanske är det som blir ditt yrke? Ditt namn låter i alla fall lovande ”Henry The Demon” 😉

      Det är helt okej. 🙂 Ser fram emot att se vad du skriver. ^^

  2. Tur att jag inte läste detta nya inlägg sent på kvällen i samband med läggdags, ty då hade jag nog måst ha lampan tänd hela natten.

    Men jag får nog ta och öka värmen lite på elementen nu. För att förhoppningsvis slippa de där kalla kårarna som jag känner av i min rygg.

    Kan jag skicka den förhöjda värmeräkningen till dig, MMG? Eftersom det ju är du som orsakat den. *blink*

    Skämt åsido. Om bloggens innehåll säger jag bara: BRA JOBBAT! Du behärskar konsten att skriva underhållande och lärt på samma gång, MMG!

    • Hej Bbnews!
      Ha, ha 😀
      Ehm, jag måste nog skriva en liten varningstext här på bloggen där jag avsäger mig allt ansvar från eventuella förhöjda värmeräkningar… 😛

      Tack så jättemycket! 🙂 Det värmer att höra att du tycker det!

  3. Coolt!
    När jag var yngre gick jag alltid i sömnen och släppte ut våran hund i trädgården, men nu gör jag det inte längre.
    Har känt det där med sömnparalys några gåger, jag blev vettskrämd för när jag skulle gå och dricka kunde jag inte röra mig!
    Jag tycker att Succubus och Incubus verkar häftiga som kan vara advokater och allt! Längtar till nästa vecka!!!

    • Hej AnFallenAngel!
      Jag brukade också gå i sömnen när jag var liten. Det var dock ganska läskigt eftersom jag ofta hade typ mardrömmar då och sprang skräckslaget in i en vägg en gång… 😦
      Lustigt att du alltid släppte ut er hund. 🙂 Undrar om det betydde något? undermedvetet tyckte du att han borde vara utomhus. ^^
      Ja, det är häftigt med hela advokathistorien. Tycker att det är mycket intressant med det där fallet.
      Åh vad kul att du längtar till nästa fredag! 😀 tack!

  4. Vad kul med lite nattvarelser, dock trodde jag att en succubus hade fladdermusvingar? Jag tror jag har haft hypnopomp hallucination en par gånger och det är inte så kul. Det är alltid att jag rusar upp ur sängen och ska hitta mina tamråttor för att dom är ute och jag vill inte att mina hundar ska döda dem. När jag riktigt vaknar till kommer jag ihåg att jag inte ens öppnat buren xD

    • Hej Wicke!
      Du har rätt i att Succubus i vissa fall har det. Beskrivningarna om hur en succubus ser ut varierar väldigt precis som med maran.
      Jobbigt att dina hypnopomp hallucinationer är så oroande för dig. Hemskt när man vaknar och är sådär orolig för något.
      Själv har jag hypnopomp hallucinationer nästan varje natt. Börjar bli ganska van nu. ^_^ Ibland är de skrämmande och ibland bara konstiga.
      Men nu är jag så van så att jag ofta tänker: ”Oki, en ny hallucination” 🙂

  5. Haha, jag har lärt mig att inte läsa din blogg i mörkrets timmar, jag blir så jädrans skraj efteråt kan jag lova!

  6. Kul att du tog upp just detta. jag har sedan jag var 19 år då och då drabbats av sömnparalys. Det är riktigt obehagligt, fast det har blivit mindre obehagligt med åren.
    Det är som att jag är vaken, men kan inte röra mig. Och ja, det känns som om man är neddtryck i madrassen. Jag försöker skrika på Peter, min man, men jag kan inte. OCH jag kan inte sträcka ut min hand emot honom heller. Det går liksom i vågor. Jag kan tvinga mig upp i sittande ställning och då försvinner paralysen. Ibland har jag känt som en bränd lukt i näsan, ibland har det susat som bara den i öronen. ja, det r ett märkligt fenomen det där. Ngra hallucinationer har jag aldrig haft mer än att jag tror att jag är vaken och uppe och går (och det är jag inte),
    Jaja, numera kommer det ngn ggn om året. OCH som sagt, det skrämmer inte längre. Jag vet ju vad det är…
    ”Maran”, eller sömparalysen, räcker för mig. VILL inte träffa ngn av de andra bestarna då jag släcker lampan på kvällen, hehe…
    DE kan hålla siog borta…

    Som alltid ett jätteintressant och välskrivet, och humoristiskt inlägg! TACK!!
    Hälsar Annika I Washington!

    • Hej Annika!
      Åh, tack så jätte, jättemycket! 😀 Det glädjer mig att du tycker!
      Stackars dig med sömnparalysen! Det kan vara riktigt jobbigt.
      Bra att du känner igen känslan nu och inte blir rädd längre i alla fall.

  7. läskigt inlägg!
    Ett annat sätt att skydda sig från maran är att sätta två skor vid dörren så att dom står ”tå mot häl” så när maran försöker ta sig in genom dörren så åker den in genom den ena skon och ut genom den andra innan hon har hunnit fram till sitt ”offer” 🙂

    Jag har upplevt hypnopomp hallucinationer en gång, det var verkligen inte kul eftersom jag då såg något slags monster som skulle hoppa på mig som tur var så vaknade jag till på riktigt så att monstret försvann 🙂

    • Hej Alice!
      tack för infot! 🙂 Det var ju bra att vi alla fick ett tips om hur man skyddar sig mot maran.
      Kan behövas… 😮
      Läskigt med din hypnopompa hallucination! Tur att du vaknade så pass snabbt!

  8. Vilket intressant ämne.. Har faktiskt aldrig upplevt sömnparalys elr något sånt, men jag har varit med om att jag halvsover, snubblar i drömmen och rycker till utan att vakna, men ändå känner rycket, så att säga 😀
    Föredrar nog Baku, verkar så trevlig 😀

    • Hej Tobias!
      Eller hur! Tycker att det är riktigt intressant med sömnfenomen och de olika legenderna (?) som bildats runt det.
      Japp! Baku är bäst! 😀

  9. Vilka läskiga o.o
    Men finns det något monster ellev väsen som kanske typ slår till en?
    Jag brukar få slag på brösten och huvudet :/

    • Hej Kalk!
      Jag vet! *ryser* 😮
      Hmm, tyvärr kan jag inte komma på något väsen som brukar slå till folk.
      Hur går det till när du känner slaget? Är du mellan sömn och vaka då? Kan ju vara något slags sömnfenomen.

      • Jag vet inte riktigt. Men jag har blivit slagen på ansiktet och på ryggen (då jag låg på rygg o.o). Men då jag blev slagen i ansiktet så typ trycktes jag upp på kudden och allt. Jag är rädd *krama Magic*

      • Hej Kalk!
        Låter konstigt. Hoppas det slutar hända.
        *Magic kramar tillbaka* ^_^

  10. Halloj hoppas att allt är bra med dig!:) Jag har varit med om sömnparalys (Maran) och det var inget vidare huuu! Jag kände att det dunkade jättemycket i mitt huvud, precis som om det skulle sprängas, men det gjorde inte ont, det bara var ett väldigt högt dunkande! Och sen försökte jag skrika men det kunde jag inte och jag kunde inte röra mig överhuvudtaget. Det var hemskt! Sen har man ju också varit med många gånger om den drömmen att man snubblar eller trillar i ett hål och rycker till:)! Kommer också ihåg en gammal klasskamrats mamma som stod vid sin säng och såg sig själv ligga och sova,det är ju också jättemystiskt. Vet inte om du någon gång har hört om någon som sett en man med hög hatt i sitt hem, som om han kom från en tid långt tillbaka? Min vännina har sett honom hos sin dåvarande kille och då stod han (mannen då) vid deras sängslut med famnen full av svarta rosor och hon är bergsäker på att det inte var en dröm. Tror att hennes kille såg honom också. Och sen har jag hört om fler som berättat om en man med hög hatt som synts till i vissa hem, så jag tänkte om det finns något mer som handlar om just honom som kanske kunde bli ett litet inlägg hos dig:P… hade varit intressant att få veta lite mera om den hära hattmannen!!:) Ha en jätteskön helg:)!! Nästa helg sticker vi upp till Götet igen…längtar:)!!

  11. Å glömde ju säga att det var ett intressant inlägg (as usual) och tycker nog att de mest hemska nattväsena är de mest intressanta (tyvärr kan inte hjälpa) men jag tycker det är mer intressant att läsa om det hemska fast skulle nog helst bara vilja möta Baku:)! En kul sak är att det finns ju en grupp som heter Incubus:)! Då är det därifrån dom fått namnet hhi! Jaja hej igen!

    • Hej Lollo!
      Stackars dig! Sömnparalys kan vara riktigt hemskt!
      Det där med att man drömmer något om att man faller och sen rycker till tror jag är ett arv från människans ursprung som apor. 🙂
      En reflex att rycka till när vi slappnar av så att vi ska vakna till och inte falla ner från träden. ^^ Ha, ha 😀
      Hmm, det där med hattmannen låter skumt. Jag har hört att skuggvarelser ofta har tjusiga hattar och gammeldags kläder men han kanske inte var så skugglik?
      Mystiskt det där…
      Tack för att du gillade inlägget! Ja, Baku är bäst! 🙂
      Kul att du ska till göteborg igen!
      Ha det mysigt!

  12. Enligt skånsk folktro kom maran/varulven till genom att en gravid kvinna för att slippa födelsesmärtan kröp igenom fosterhinnan från en häst som nyss fölat. Om barnet blev en flicka blev hon en mara och en pojke blev följdaktligen en varulv. Varulven var aningen speciell och tog sej fram springande på tre ben medans det fjärde användes som svans. Hans ”hobby” var att attackera och döda gravida kvinnor klädda i grönt som vågade sej utomhus vid fullmåne. Det var också så man kunde avslöja en varulv, genom att han på morgonen fortfarande hade en bit grönt tyg i tänderna. (stackars den tonårsgrabb som låg och hånglade med kudden på natten)

    Vad gällde maran så var det som kluven personlighet och på natten när flickan/kvinnan somnat lämnade maran henne och ansatte folk med mardrömmar. Hon hade också som hobby att fläta hästarnas svansar när dom stog uppställda i spiltan. (denna tro har sin grund i att råttor ibland har nattkvarter i svansen på hästar och när dom fixar till sitt bo kan det påminna om en fläta). Min far berättade en historia om en kvinna som blivit botad från maran. Det gick till så att en lokal häxdoktor blev tillkallad av fadern i familjen som anade oråd. Häxdoktorn konstterade ganska omgående att dotterns sömproblem berodde på att hon var en mara. På kvällen tätade han alla hål i dotterns rum utom nyckelhålet och när dom såg maran lämna dottern och rummet för sina nattliga äventyr skyndade dom sej att täta även nyckelhålet. På så sätt kunde maran inte återvända till flickan på morgonen och hon blev befriad från maran och botad.
    Däremot har jag aldrig hört om någon bot för varulvarna så dom stackarna fick väl klara sej själva:-)

    Åke

    • Hej Åke!
      Tack för infot! 🙂
      Det fanns sätt att bota varulvar.
      Några saker som bryter förbannelsen är att någon kastar ett metallföremål på varulven, rör vid varulven med en högaffel eller sticker varulven i handen tre gånger med en kniv. Enligt en dansk myt så är det inte alls så svårt att bota en varulv. Allt den behöver är en rejäl utskällning! Lite mindre brutala tekniker är att någon kallar varulven vid dess dopnamn tre gånger eller ger varulven något av god vilja. 🙂

  13. Hej vännen!
    Mycket intressant inlägg. Jag har upplevt sömnparalys många gånger. Det händer oftast då jag är riktigt stressad pga skolan eller annat. Första gången jag var med om det så freakade jag ur efteråt och ville inte sova nåmer, nu har jag nästan vant mig :/
    Det börjar så att jag vaknar och ser att någon är nära mig, sedan sätter sig denna någon på mig, tar tag i mig och skriker och ruskar om mig. Sedan då jag stänger ögonen och öppnar dem igen är denna någon riktigt nära och skriker mig rakt i ansiktet. Denna någon ser ut som en blandning av Samara från the ring och något ännu mera ruttet 😦
    Värsta är ju att man inte kan röra sig under sömnparalys. Bara ögonen 😦

    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Tack! 🙂
      Fy vad hemska dina sömnparalys-upplevelser låter!
      Hoppas att du slipper dem i fortsättningen. Du får ta det lugnt och inte stressa!
      (Detta vet jag dock själv är lättare sagt än gjort….) ^_^;;;
      Kram! 🙂

  14. GIllade inlägget!
    Har ibland sömparalys och lite hallunicationer(eller så är det verklighet).
    En gång som jag minns speciellt var en natt när jag bodde ihop med mitt ex. Jag vaknar oftast väldigt lätt, och vaknar av att han går upp på toan mitt i natten. Jag suckar till och tycker självklart att det är fruktansvärt irriterande att bli väckt. (det är ganska ljust i rummet, det var på sommaren). Jag halvslummrar till, men så känner jag hur min dåvarande pojkvän kliver upp i sängen, och ställer sig med en fot på vardera sida om min kropp, jag känner exakt hur det trycks ner.
    Jag tycker ju att jag borde få sova och är inte alls på humör för att busa, men när jag öppnar ögonen och ska säga till min pojkvän, så står det en gammal gubbe över mig, med fiskehatt, skägg och rock. Han stirrar bara på mig, och konstigt nog kände jag inte den där direkta rädslan, som man kanske skulle ha fått? Efter ett kort tag försvinner han och trycket på sidorna och mitt ex kommer in genom dörren igen. Även att jag inte var riktigt rädd så låg jag lite närmare mitt ex den natten!

    Har iof flera såna upplevelser, men känner att det blir en hel novell nu!

    • Hej toodumbtorun!
      Vilken läskig syn. Låter som en sömnparalysupplevelse.
      Hoppas du slipper vara med om något sådant igen.
      Låter spännande att du har fler upplevelser. Kanske något för läsarsidan? 🙂 Vore kul att höra mer!

  15. IIiiiiiiih! FBI har bekräftat att det faktiskt var ett utomjordiskt tefat som krashade i Roswell. & inte bara ett UTAN TRE STYCKEN! Awesome! Jag har väntat på det sjukt länge. Nu kan jag dö lycklig. Fast, jag skulle vilja träffa en alien också innan jag dör..

    • Hej Nathie!
      JAG VET! 😀 😀 😀
      Otroligt spännande! jag håller på med ett inlägg om det nu som nog kommer upp senare i natt eller i morgon. 🙂

  16. Läste denna inlägg på hel feltid, mitt i dagen :-(.
    När jag var riktigt liten upplevde jag alltid att skuggorna i mitt rum omvandlades och formades till monstrar som kröp emot mig. Det var rätt obehagligt. Men på sistonne har mina natter varit fria från mystiska varelser!
    Jag tror att jag gillar Baku mest av dessa varelser. Det låter så gulligt! Man kan säga att Bakuns livstil består av härligt samarbete. Den hungriga varelsen för ett måltid av våramar drömmar och vi slippa obehagliga drömmar! 🙂
    Men Maran lätt väldigt intressant också. Undrar verkligen vad den för ut av att sitta på en person genom hela natten? Måste vara ett väldigt uttråkad varelse… Håller med att hon borde skaffa sig ett hobby! 😀
    Gillade storyn om Rabbin som var demonadvokat. Men det är ju självklart, om man tänker på det: Om det finns demoner, de har väl också rätt till egna hem? Haha.
    Kram/ Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Ja, Baku är verkligen bäst. Han kanske borde ha ett samtal med maran? Få in henne och hennes släktingar på bättre tankar? 😉
      Tycker lite synd om de där demonerna. Hoppas att de hittade någon annan stans att bo… 🙂
      Kram!

  17. Jag vaknade en natt utav att jag landade i sängen det var sjukt läskigt fortsatte studsa efter att jag var klar vaken!

  18. Jag har varit med om sömnparalys flera gånger och det är just så som du beskriver det och jag upplever skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som jag själv inte kan röra mig. Fyfan 😛

  19. för mig så drar nånting ner mig på marken och dina inlägg bättre än andras inlägg på andra sidor
    som t,ex spökwebben och fler

  20. Hej !
    Har man bekymmer med maran finns det en gammal beprövad ramsa. Du har säkert redan hör den men för de som inte vet får ni den här.

    Mara Mara minne
    du får ej bli här inne
    förän du räknat
    fåglarna i skog
    fiskarna iflod
    alla eketrär
    och Guds ord.

    För som sagt hon är inte de smartaste precis.
    Räkna är hon usel på.
    Innan han är halv vägs så är natten slut.
    Sov så sött .
    Chris

  21. Vissa saker undrar man verkligen vad för människor som orkat lägga ner tid att hitta på. Tror helt klart på övernaturliga ting men det här var ju bara.. Nää inte trovärdligt.

    • Hej Malin!
      Vare sig man tror på just dessa väsen eller inte så tycker jag att de är intressanta ur folktro synvinkel.
      Vad människor har trott på genom tiderna säger mycket om vår historia och hur man har tänkt i olika tider.
      Det är spännande tycker jag att fundera över vad som skapat dessa väsen i människors hjärnor.
      En del av dem kan ju tillexempel bottna i sömnparalys som man försökte förklara genom idéer om denna typ av varelser.
      Det är ju inte påhittade av specifika människor utan har växt fram i allmänhetens sinne.

  22. Snälla kan du inte skriva lite om Marteboljuset MVH Jonathan.

  23. Intressant det här med att spöket sitter över bröstkorgen på dem och kväver dem. Inom muslimsk tro finns ett spöke som de oftast är för rädda att ens säga namnet på, (Cin, uttalas djin) och detta spöke gör exakt samma sak. Sitter över bröstkorgen, kväver och verkar se ut som exorsist-tjejen.. intressant!!

    • Hej Marre!
      intressant. Har läst en del om djin men inte hört att de sitter över bröstkorgen på sina offer. Undrar vad det egentligen bottnar i?

  24. sömnparalys innan man somnat har hänt mig. jag blev jätterädd efterssom jag inte visste varför det blev så. fast sömnparalys efter man vaknat händer mig ofta. vet du varför man får sömnparalys??
    🙂

    • Hej Amanda!
      Vad jobbigt. Sömnparalys är obehagligt. Men man får försöka komma ihåg att det inte är farligt.
      Det beror ju på det jag skriver i inlägget. Att musklerna stänger av sig för tidigt eller kommer igång för sent.

  25. hej jag har varigt med om att jag kan ligga in sängen eller i vardagsrumet av att jag inte kan röra mig det känns presis som om det är någon som håller fast mig och jag kan inte röra mina armar har har helt enkelt inte någon kraft alls vad kan det vara för något? jag har varigt med om detta mycket och att det händer saker i mitt sovrum på natten jag har en typ av flagga som sitter hårt fast på väggen och helt plöstligt va det någon som drog bort den så den hänge ner på väggen det händer konstiga saker hela tiden på natten och kan ej sova och det är riktigt jobbigt jag är med om konstiga saker jag kan känna av saker om stämer av på folk dom brukar säga hur viste du det jag vet inte varför det är så här och att jag har broblem på natten med att det är någon tar tag i mig och jag kan inte röra mig varför händer detta skulle gärna vailja ha ett svar 🙂 ?

    • Hej Natali!
      Hmm, det du beskriver låter en aning som sömnparalys som jag beskriver i inlägget.
      Det är inget farligt utan en helt normal grej som många är med om när ens muskler stänger av sig för natten.
      Många berättar att de upplever hallucinationer när de har sömnparalys. Sen kan man ju ha vakendrömmar också. Såkallade hypnopompa hallycinationer.
      Jag tror inte du behöver vara rädd. Du måste helt enkelt komma ihåg att det inte är farligt.

  26. Åter igen ett intressant inlägg 🙂 Nattmaran är ett av de väsen jag finner mest intressanta, dels därför att hon haft stor betydelse i Sverige.

    Jag har nog själv aldrig varit med om sömnparalys, inte helt i alla fall men ibland tar det ju längre tid för vissa kroppsdelar att vakna än andra. Nåt som hände mig ofta när jag var liten dock var att jag kunde ”vakendrömma” ofrivilligt. En del av min hjärna vaknade liksom till medan drömmen fortsatte eller pausades, sedan kunde jag bestämma om jag ville fortsätta sova (och då fortsätta samma dröm) eller om jag ville kliva upp. Det var häftigt, jag vill ha tillbaka den förmågan! :S

    En annan gång tror jag mina sinnen reagerade på omgivningen innan resten av hjärnan gjorde det. Jag minns nämligen att jag vaknade i köket och framför mig på spisen stod något som rykte eller brändes. Så mitt luktsinne verkar ha snappat upp doften och förstått att det måste kollas upp och fört mig ut i köket innan jag riktigt fick medvetandet tillbaka. Det var oxå lite häftigt 🙂 inbyggt brandlarm 🙂

    Jag är väldigt intresserad av Déja vu:er och har väldigt många, väldigt långa och har haft det hela livet. Har du skrivit nåt om nåt liknande? 🙂 har försökt hitta men… din blogg har väääldigt många inlägg 😛

    Tack åter igen för denna blogg 🙂

    Chrisse

    • Hej Chrisse!
      Tack än en gång för att du gillar min blogg! Det värmer verkligen att höra! 🙂
      att vakendrömma har jag också varit med om men inte sådär tydligt som du. Sånt är häftigt.
      Hoppas att du får uppleva det igen snart.
      Väldigt bra att du uppfattade den brända doften. En så sak kan ju vara livsviktig att man märker.

      Déja vu är mycket intressant. Har skrivit om det här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2008/12/05/deja-vu/
      Jo, he, he min blogg har 277 inlägg. 🙂

  27. Mina föräldrar säger att jag pratar,går,o smsar i sömnen o jag tror att jag äter i sömnen oxo för att jag alldrig är hungrig på morgonen!!!(=

  28. Hej Magic, för ett par dagar sen så hände det något som fortfarande skrämmer vettet ur mig när jag tänker på det.
    Jag vaknade först av att någon ryckte i min kudde efter det kände jag tyngden på mitt bröst, precis som om någon satt på det. Jag ville bara lyfta på handen och slå bort varelsen men det gick inte för den tryckte ner båda mina armar i madrassen, jag kunde röra på fingrarna men jag hade typ blodstopp så det tog längre tid att vicka på de, mitt huvud var vänt åt sidan och även det nertryckt, i ögonvrån såg jag en skugga som liknade ett barn men jag såg inget som satt på mitt bröst. Jag kunde inte skrika, jag bara låg där och andades in djupt…
    Jag kämpade en halvtimme efter händelsen med att försöka få tillbaka min röst. Detta var den vidrigaste och hemskaste upplevelsen i hela mitt liv.
    Något som jag tror var en sömnparalys och mitt huvud som leker med mig angående kudden och skuggan, men allt kändes jätteverkligt.
    Finns det något som hjälper mot sömnparalyser eller liknande, för jag vill helst inte få det igen :S

    Ps. Awesome blogg! Har läst vartenda inlägg sedan februari 2010 😉

    • Hej Axelia!
      Usch vilken hemsk upplevelse! Stackars dig!
      Sömnparalys kan vara så hemskt vidrigt verkligen.
      Jag vet dock att om man får en sömnparalys så r det absolut bästa att bara försöka slappna av.
      Man ska inte kämpa för att komma ur den för då blir allt bara värre. Så om det händer igen så försök att tänka på att
      det inte är farligt och att det försvinner snabbare om du försöker slappna av.
      Men jag förstår att det kan vara svårt.

      Hoppas att du slipper vara med om något sånt där igen! 🙂

      Tack så jättemycket för att du gillar min blogg! Det glädjer mig verkligen!

  29. Hej Magic!
    Jag hittade hit till din blogg igår. Du skriver jätte bra och det är definitivt en blogg som jag kommer fortsätta att följa 🙂

    För ca 2 år sedan hade jag en hemsk upplevelse som jag antar att man skulle kunna kalla för sömnparalys.
    Fast ändå var det två saker med händelsen som fortfarande gör mig konfunderad.
    Det hela började med att jag sov i min säng och drömde om ett par röda ögon som var dom hemskade jag någonsin sett i hela mitt liv, som ett par riktiga demon ögon.

    Så som vanligt när jag drömmer hemskt tvingar jag mig själv att vakna upp. Så det gjorde jag, fast jag märkte då att det kändes som någon höll om mina anklar i ett sten hårt grepp och pressade dom ner i madrassen jätte hårt. Så jag kunde inte röra på mig och det gjorde jätte ont för det pressade så hårt.
    Jag kunde varken röra ben eller armar och försökte skrika efter min mamma (ja jag vet som en liten barnrumpa haha) i alla fall, jag fick inte fram ett ljud och inte för ens 5:e gången fick jag fram ett pipigt litet ”mamma” och en liten stund senare började den greppande känslan försvinna runt mina anklar.

    Den natten var jag oerhört rädd och vågade knappt somna om på flera timmar :/
    Det konstiga med det hela var att jag kände verkligen två händer som höll om mina anklar och pressade hårt. Usch, vill aldrig vara med om det igen 😦

    • Hej Kristin!
      Usch vilken hemsk upplevelse! Stackars dig!
      Det där med greppet om anklarna är ju jätte obehagligt.
      Dock så var det förmodligen också en del av sömnparalysen. Har hört om folk förut som fått den typen
      av starka upplevelser av beröring. Hoppas verkligen att du slipper vara med om något sådant igen.

      Tack så mycket för dina fina ord om min blogg! Glädjer mig verkligen att höra! 🙂

  30. Har hört att det är under vargtimmen (03.00-05.00 på ett ungefär) som andliga väsen har som lättast att ta sig igenom vår dimension och hälsa på… Skulle vara intressant att läsa om just vargtimmen och om det kan ligga något i det där med att de är då våra andliga vänner ofta passar på att säga hej…

  31. Vill också passa på att tacka för en ständigt kul och intressant blogg 🙂

  32. Jag har varit med om något jätteläskigt en gång! Blev glad över dina medicinska förklaringar till sådana här händelser, för jag är inte vidskeplig av mig. Jag trodde dock att det var en demon jag träffade en natt.

    Enligt dina förklaringar skulle jag ha upplevt hypnopomp hallucination tillsammans med muskelförlamning. (Rör mig dock mycket i sömnen, har till och med rest mig ett par gånger så det är lite konstigt).

    I alla fall så sov jag och drömde snälla drömmar då jag plötsligt känner hur mitt bröst trycks ner och en hand med långa naglar placeras runt min hals som för att få ett grepp runt min haka. Sedan tryckte ett finger till på min tinning! :S Vid det här laget hade jag panik och kämpade för att röra armarna och kunna öppna ögonen. (Detta bortförklarar jag med att det kanske var en klardröm men jag vet att jag var alldeles för medveten för att det skulle kunna vara en. Har ofta klardrömmar.) Men jag skulle tro att det bara var inbillning om det inte vore för det som hände härnäst): När jag äntligen får upp de tunga ögonlocken känner jag hur greppet lossnar direkt och- äckligast av allt- ser ett ansikte som flyger bort från min säng och ut genom ballkongdörren (som var stängd). Ansiktet var oerhört skrynkligt som hos en gammal tants och det var vit-gult.

    Jag försöker intala mig själv att det bara var mina yrvakna sinnen som spelar mig ett spratt och tenderar att tro på det. Men en röst inom mig säger att jag såg vad jag såg… Sov inte mer den natten men har inte upplevt något liknande sedan dess. 🙂 Det var några år sedan nu.

Kommentera

