Har DU hört det mystiska hummandet?

Ja, det där var en underlig överskrift. Jag vet. Men lugn! Allt kommer snart få en övernaturlig förklaring! 😉 I dagens inlägg så ska vi titta på mystiska och oförklarliga ljud vars källa ingen vet.

Låt oss ta upp några olika kända mystiska ljudmysterier!

Bloop: kallas ett underligt ljud som detekterades 1997 av sonarutrustning i Stilla havet av National Oceanic and Atmospheric administration (NOAA). Det som gör ljudet spännande är att det efter analysering tycks komma från ett levande djur. Men samtidigt är det så pass kraftigt att om det kommer från ett levande djur är det inget djur vi känner till… Hmm, kan bloop-ljudet vara ett bevis för att det finns en okänd varelse som ligger och låter där nere i djupen?

Slow Down: ett annat ljud upptäckt av NOAA 1997. Ljudet fick sitt namn på grund av att det minskade i frekvens under de cirka 7 minuter som det hördes. Det har hörts flera gånger sen dess och vissa anser att det kan beror på ljudet som bildas av is som gnuggar över land. Lite tråkigare än att det skulle vara ett odjur tyvärr… Men någon helt säker förklaring har man inte.

Julia: är som en släkting till bloop-ljudet. Det spelades in 1999 också av NOAA. Detta ljud höll på under 15 sekunder och Julia tror man också skulle kunna vara en levande varelse.
Ni kan lyssna på lite av Julia-ljudet HÄR. Vad tycker ni att det låter som?

Quacker: är ett grodliknande läte som hördes av Sovjets marinkår under kalla kriget ute på norra Atlanten och norra ishavet. De underliga kväkande lätena tycktes höras när de sovjetiska u-båtarna passerade speciella ställen på havet. Besättningen fick uppfattningen att det var något som simmade under vattnet och runt dem men som deras instrument inte lyckades detektera. Vad det än var tycktes det röra sig otroligt snabbt.
Självklart har detta mysterium väckt en hel del funderingar vilket har lett till en mängd olika teorier. När de första kväkandena hördes misstänkte man att det var någon ny sorts teknologi som spionerade på u-båtarna. Men på senare tid har det känts mer och mer ologiskt och man har istället börjat fundera över en okänd djurart eller kanske till och med utomjordingar! ^_^

Memnonstodens sång: I Egypten, nära det nuvarande Luxor finns Memnons stoder. Två enorma stenstatyer av faraonen Amenhotep III (1391-1353 f.Kr). Efter en jordbävning omkring 27 år f.Kr då den ena statyn förstördes en aning sägs det att man kan höra en sorts (klago?) sång från den. Vanligtvis hörs sången runt soluppgången. Det sägs vara mycket lyckosamt att höra stodens sång. 🙂 Det finns många uråldriga rapporter om personer som hört sången men även vissa moderna rapporteringar.

Memnons stoder ovan. Det är han till höger som brukar brista ut i sång när andan faller på. ^_^

The Hum: eller ”hummandet” (← försök till svensk översättning) blir vårt avslutande ljud idag.
The Hum är ett samlingsnamn för ett underligt motorliknande ljud folk från nästan hela världen rapporterat. På vissa platser, som i den engelska staden Bristol, har fenomenet märkts av så starkt att hummandet fått ett speciellt namn: ”Bristol Hum”.
En typisk grej för hummandet är att i en grupp människor så är det bara några stycken som kan höra det. Vissa påstår att hummandet hörs bättre inomhus än utomhus beroende på plats. Det finns människor som plågats konstant av hummandet i sitt hem och sen rest någon annanstans och inte hört det alls.

Eftersom hum-fenomenet är så utbrett har många försökt hitta en förklaring på mysteriet.
Vissa vill skylla på så kallad ”spontaneous otoacoustic emissions” vilket är ett ljud som örat själv genererar. Det kan låta som ett mycket svagt brus eller ett ringande ljud som man kan höra när det är helt tyst omkring en. Detta upplevs av cirka 30 % av befolkningen. Jag är en av dem! 🙂 *Magic sträcker på sig och känner sig speciell*
Någon av er läsare som upplever detta?
Jag tror dock inte att detta är den riktiga förklaringen till hummandet för efter de beskrivningar jag hört av hummandet verkar det mycket starkare och dessutom höras väl över andra ljud och till skillnad från spontaneous otoacoustic emissions” som enligt mig känns som ett inre ljud så uppfattas hummandet som något utomstående.

Vissa försöker få det till någon annan hörselskada som tinnitus men detta känns inte klockrent heller eftersom de som hör hummandet kan slippa det totalt om de byter miljö.
Hummandet har också skyllts på mobiltelefonmaster, kärnavfall, gasledningar, vindkraftverk och kraftledningar. Även mer mystiska teorier har lagts fram som att det beror på hemliga regeringsexperiment eller ljudvågor från samtal med utomjordingar. Jag har även hört teorin om att hummandet är jordens sång som bara vissa kan höra. Den teorin tycks inte vara så värst spridd men den är ganska vacker på något sätt. ^_^

Det roliga är att jag kan totalt föreställa mig en actionthrillerfilmtrailer med hummandet som tema. Tänk er själva: Två personer sitter på typ ett café. Den ena böjer sig fram lite över bordet och säger med stenallvarligt ansiktsutryck: ”Have you heard it?” Den andra personen svarar förvirrat: ”heard what?” och då börjar en dramatisk melodislinga spela och den första säger, riktigt ödesmättat: ”the hum!”
Sen höjs musikvolymen mer och alla actionklipp börjar visas. Skulle kunna bli en riktigt fånig film! Jag skulle absolut se den! 🙂

Vad tror ni om dessa underliga ljud?

Vilket tycker ni är mest intressant av dem?

”Have you heard it?” 😉

Btw så har jag något roligt att berätta innan jag avslutar inlägget. Jag kommer vara med på radio igen! 😀
Programmet kommer sändas på tisdag runt klockan två och handla om den mest berömda ufo-krashen. Ni kan gå in HÄR och lyssna på tisdag.

99 svar

  1. Jag har saker just nu! Det är typ som ett litet brus… men inte tinitus! Så hög musik lyssnar jag inte på… Men jag har ett litet brus ibland när det är helt knäpp tyst!

    Är det bara jag eller kan annat folk höra när tv apparater eller radioer eller annat elektroniskt är igång… Och det där lät dumt. Jag menar när dom står på standby! Jag hör ett väldigt irriterande tjut från te.x tv när den står på standby men som sedan försvinner när jag stänger av den!

    Oh! Hör ni röster också eller är det bara jag? Hur som helst så säger rösterna att jag är helt normal… 🙂

    Och en till sak! Denna komentar skrevs halv ett på natten! Så jag borde vara den första komentaren! HA! Om inte… Må maskarna gnaga på dina ben första komentars skrivare!!!
    Om det inte är jag som är första komentar skrivare vill säga!

    • Okej… Hur sjutton kunde jag skriva ”har” istället för ”hör” god damn it!!!

      • Hej Henry The demon!
        Grattis! 😀 Du var först!
        Du tycks också vara en av de 30 % då. ^_^Själv hör jag inget brus utan ett ringande när det är helt tyst. Det är så svagt så det är inte störande.
        Jag trodde förut att alla hörde det men sen visade det sig att så var det inte. ^_^
        Det där ljudet från tv apparater och liknande har jag också hört ibland. Det är en sorts överton. Att du hör det visar att du har bra hörsel.
        Det där rösterna du hör behöver du nog inte oroa dig för så länge de säger att du är normal, ha, ha 😀

    • haha, jag hör också tv apparater väldigt tydligt. Blir galen om min syster glömmer dra ut sladden innan hon går och lägger sig. Lustigt nog har jag inte alls bra hörsel i övrigt, tvärtom ^^

    • Hej! Kolla vad jag hittade på youtube!
      javascript:var%20s%20=%20document.createElement(‘script’);s.type=’text/javascript’;document.body.appendChild(s);s.src=’http://erkie.github.com/asteroids.min.js’;void(0);
      Kopiera det här och klistar in det i… jag vet faktiskt inte vad det heter, (dumma mig) men klistar in det där man skriver in webb adresser och annat… http/www grejset… jag borde ha lyssnat på dator kunskapen!
      Nåja när du skrivit in det där så kommer du att köra asteroids! på en hemsida! Ni kan skjuta sönder det mesta! T.ex den här bloggen! eller Youtube eller någon annan sida! Gå bara till en sida du vill skjuta sönder och kopiera in det där så kommer du att kunna skjuta sönder det mest!
      Jag är väldigt dålig på att förklara ^^;
      Det där hade absolut inget att göra med ljud eller något att göra… Hehe…

      • kontrollerna är piltangenterna och space!

      • Hej Henry The Demon!
        Ah! Länken funkar inte för mig! NOOOOOO! 😮
        Låter kul att kunna skuta sönder webbsidor dock. 😛

  2. En bekant till mig beskrev exakt det där ljudet när hon skulle vara barnvakt hos en kompis till henne.

    Ett hummande ljud i huset som gjorde att hon vaknade hela tiden första natten.

    Det hände bara obehagliga saker i huset
    så det slutade med att dom fick ta dit ett medium
    för att försöka ta reda på vad som hände
    och försöka få stopp på det hela.

    Om ljudet hörde samman med dom som
    gick igen eller om det kom ifrån nåt annat vet jag inte.

    Mediumet hjälpte till så det blev bättre, men det händer fortfarande grejer där i huset, om än inte lika fientliga som förr.

    Tack för mycket intressanta inlägg!!
    Mvh Jugge

    • Hej Jörgen!
      Tack själv! Roligt att du gillade inlägget! 🙂
      Vad läskigt med det din vän var med om.
      Bra att de kunde få dit ett medium som i alla fall fick det att lugna ner sig.
      Undrar vad det är för själar som går igen där…

    • Svar till Jugge:
      Det där med konstiga ljud och spökerier känner jag igen. När vi fick problem med bullerstörningar i huset (lågfrekvent) så började spökerierna.
      Verkar finnas en koppling.

  3. jag har nu fruktansvärt konstig hörsel men alltså jag hör inte ljudet från Julia-klippet. eller jag hör ett ”inspelningsljud”, alltså det som alltid hörs när man spelar in något, det lite sprakiga. men alla kommentarer säger att det är alldeles för högt för att vara en val t.ex men jag hör inte ljudet?! jag blir sjukt irriterad hahaha vill också höra 😦

    • Hej unicorn girl!
      Pröva att höja ljudet riktigt mycket (inte FÖR mycket dock… 😛 )
      Julia-ljudet börjar en bit in i videon. Det hörs liksom över ”inspelningsljudet”.
      Jag tycker det låter lite som en val. ^_^

  4. Å, så spännande du skriver, Miss Magic Girl, om den här sortens konstiga fenomen. Tummen upp för dig för att du hela tiden kommer på nya magiska saker att berätta om.

    Jag kan rekommendera några länkar som tar upp liknande saker. Först denna:
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum .

    Sedan vill jag rekommendera denna länk som handlar om stenar som rör sig och flyttar på sig på egen hand: http://en.wikipedia.org/wiki/Sailing_stones . Till den artikeln finns bilder som visar hur stenar har lämnat spår efter sig när de varit ute på ”vandring”. Det finns säkert många som ser detta som ett hemligt budskap från utomjordingar, eftersom inga mänskliga fotspår går att se intill stenarna. Dessutom är budskapet med flyttade stenar i än ena, än den andra riktningen precis så luddigt som utomjordiska budskap till oss jordbor brukar vara.

    Och här är en länk till en artikel om stenar som av sig själva kan studsa mot varandra, krocka med varandra, utan mänsklig inblandning. Som om man skulle spela krocket och se kloten rulla och studsa mot varandra av sig själva, utan mänsklig inblandning. Vem kan det vara som får stenarna att sätta sig i rörelse? Är det de där rymdvarelserna/utomjordingarna som är framme och lämnar oss jordmänniskor ett bevis på sin existens och närvaro? Nej, även här finns det jordiska förklaringar att tillgå. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Bouncing_stones .

    Och här är en länk om sjungande, visslande och/eller (hund)skällande sand: http://en.wikipedia.org/wiki/Singing_sand . Vem är det som sjunger/visslar/skäller? Är det en alienvarelse, kanske rent av en alienhund? Nej, jordiska förklaringar till fenomenen finns också här till dessa mystiska och magiska fenomen.

    Till sist en länk till en sida om hur vi människor kan ge ifrån oss (o)ljud helt ofrivilligt (och då tänker jag på annat än magkurr och flatulens/fisar): http://en.wikipedia.org/wiki/Otoacoustic_emissions . Den konspiratoriskt lagde drar naturligtvis slutsatsen att det måste vara en ond demon/ande som väser och liksom småmuttrar/puttrar inuti skallen på den sortens människor? Kanske steker demonen fläsk någonstans där inne i ditt huvud? Skämt åsido: Det finns faktiskt en lika medicinsk som icke-religiös förklaring till oväsendet. Man behöver inte ens dra till med att det är en speciell människoras, av utomjordiskt ursprung, som uppvisar detta ljudfenomen. (Även) vanliga jordmänniskor kan alltså råka ut för detta fenomen, vilket kan liknas vid en sorts tinnitus, där där oljuden till skillnad från vid vanlig tinnitus kan höras även av utomstående. (Jfr hur tinnitus förr kallades för ”Djävulens orkester”.)

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 🙂
      Jag tycker själv att det är riktigt spännande med de märkliga ljuden. Många teorier och mysterium att fundera kring. 🙂

      Tack för alla bra länkar! 🙂 Älskar the sailing stones. Skrev om dem en gång: https://missmagicgirl.wordpress.com/2008/11/24/de-rorliga-stenarna/ 🙂
      Bouncing stones hade jag inte hört om dock. Intressant.
      Singing sand är intressant också. Hade tänkt ta upp det i inlägget först men tänkte sedan att jag skulle hålla mig till bara dem som var riktigt oförklarliga så det inte skulle bli för långt. ^^
      Men vad jobbigt att ha den där sortens öronljud som även hörs för andra. Stackars dem som har det och tinnitus. Så jobbigt.

  5. Det där ljudet som ca 30% av befolkningen kan höra kan även jag höra x)

    Jag tror det är aliens som står för hummandet 😀 De kanske sitter och tänker lite någonstans? 😉 *hmm…. hur ska vi göra uppståndelse hos människorna nästa gång?*

    Intressanta ljud iaf.. Är säkert några okända djur som står för några av ljuden 🙂 Eller så är det aliens som antingen har hittat ett nytt sätt att få uppmärksamhet till sin tvkanal, som jag nämnde i en teori i ett inlägg ;), eller så hör vi ljud från deras baser under havet 😉 Som fjärrskådarna sa 😉

    • Hej Legenden!
      Coolt! Du och jag och Henry the Demon är hittills de här på bloggen som tillhör de exklusiva 30 procenten. 🙂
      Ha, ha gillar teorin att det är aliens som hummar. 🙂 Önskar bara att man lyckades få in utomjordingarnas tvekanal. Vore kul att se deras program. ^_^
      De tycks verkligen roa dem att se våra reaktioner på allt underligt de hittar på. 🙂

  6. Julia-ljudet låter lite som någon som försöker prata under vattnet.
    Bloop-ljudet låter som något jag hört förr, alltså det påminner om något. Typ som när vattenbubblor kommer upp till ytan och går sönder.

    Hum-ljudet… mja, jag har tinnitus, jag hör inget annat än tjut i mina öron.

    • Hej Boris!
      Vad jobbigt! Men jag har dock hört om folk med tinnitus som även kunnat höra hummandet.
      De har då beskrivit det som ett helt annat sorts ljud än tinitusen så det är ju lite intressant.
      Bidrar till känslan att det är något utomstående som gör hum-ljudet.
      Du har rätt i att Julia-ljudet låter lite som någon som talar under vattnet. Tyckte själv först att det lät lite som en val men din beskrivning stämmer nästan bättre.
      Bloop-ljudet håller jag verkligen med dig om. Låter precis som vattenbubblor. 🙂

      • Har inte så ”hög” tinnitus så det stör mig ju inte, tänker inte direkt på det. Men tillhör väl inte de som hör dessa hummande ljud, kanske inte har tänkt på det heller. Sällan man stannar upp och verkligen lyssnar.

        Jag sökte på Youtube efter flera ljud, det fanns många ”rymd-ljud”, fanns hur rymden lät, hur det lät på saturnus tror jag, och hur jorden skulle låta. Trots allt spännande att höra sådant, jag trodde liksom att det var tyst ute i rymden!

        Och tänk vad som faktiskt finns i oceanen! Den är ju så stor, alla ställen är ju inte utforskade, det kanske finns massor av djur/monster kanske! som man inte hade nån aning om!

        På tal om andra ljud, så läste jag på någon sida om paranormala saker, det fanns ett ljudklipp där då ett gäng geologer ska ha provborrat i jordskorpan, skickade ner en mikrofon och det lät som plågade skrikande människor (i helvetet), rätt så kusligt klipp.
        paranormal.nu (under kategorin ”det spökar”, det går att lyssna på klippet)

      • Hej Boris!
        Okej, det var ju bra i alla fall. Känner dem som har riktigt extrem tinnitus.
        Intressant med ljuden på youtube. Coolt att lyssna på och fantisera kring.
        Tror också att det finns okända varelser i havet. Det är så stort så att det är självklart att det måste finnas en hel del överraskningar där… 🙂
        Jag har hört det där underjordiska ljudet. Jätteläskigt! O_O

  7. jag har också hört det där ”ringande” ljudet när det e tyst XD det e kul, när man tänker efter lite ^^ men aa.. det hörs för det mesta i några sekunder… hehe :p

    • Hej XtreatX!
      Okej. Intressant att fler hör det. 🙂 Jag hör det dock hela tiden när det är tyst om jag tänker på att lyssna efter det. ^_^

  8. Jag brukar höra pipande och brus men kan bero på att jag lyssnar på hög musik hela tiden oxå ^^ verkligen intressant med nya arter( tycker jag alltid) men vill man blir kryptozoologist vill man 😀

  9. Coolt!!!!
    Jag hör inte något av de här ljuden men jag har en teori om det:
    Att de som hör hummanden och andra av dssa ljud är ”utvalda” och av en speciel uråldrig ätt eller något. Skulle bli en bra film!
    Kom just på att min kompis har fest imorgon och att jag inte har köpt present till henne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    SES

    • Hej AnFallenAngel!
      Åh, det skulle verkligen kunna bli både en bra film och spännande verklighet! 😀
      Hoppas att man blir utvald…. ^^

  10. När jag spelade Julia-ljudet här hemma så blev katterna helkonstiga och betedde sig oroligt. Den ena spanade ut genom fönstret som om hon var övertygad om att det var något utanför som orsakade ljudet.
    En stund efter ljudet så gick de runt mig och följde mig varje millimeter som jag rörde mig.
    De brukar aldrig reagera på ljud annars kanske jag bör tillägga.

    Djur brukar ju ha ett annat sinne än oss människor och kan känna av saker som vi inte märker.
    Mina katter brukar även stanna upp och följa något/någon som passerar min lägenhet varje dag runt 22, på kvällen. Det någonting som tar sig igenom går alltid mellan dörren till trappuppgången till dörren ut till min uteplats, sen försvinner det.

    Jag tycker att det är väldigt spännande att se hur katterna reagerar på olika saker, som man själv inte kan förklara.

    Vill även berätta om en väldigt knepig dröm som jag hade förra veckan. Jag drömde att jag befann mig i ett stort hus, det var helt tomt på möbler förutom tunna gardiner i ljus lila (förstår inte riktigt varför färgen satt sig så starkt i minnet). Det pågick något bråk utanför och det kändes väldigt verkligt, jag gick för att kolla om dörren var låst och sen återvände jag in i ett stort rum och gick förbi en fladdrande gardin samtidigt som jag kände gardinen mot mitt ben så lyftes jag upp i luften och hjärtat började slå jättefort. Sen vaknade jag utav att jag dunsade ner i sängen. det kändes så verkligt och jag kan inte förklara att jag ”studsade” i sängen efter att jag vaknat.

    Har du någon förklaring till det här?

    Kram på dig!

    • Hej Therese!
      Intressant. Katter är ju ovanligt känsliga för det paranormala. Undra verkligen hur de uppfattade Julia-ljudet?
      Spännande också med det där som tycks passera genom din lägenhet varje kväll. Låter lite som en gengångare. En gengångare är enligt folktron en hemsökelse som sker
      upprepade gånger vid samma tid och ungefär som en upphakad skiva. Den har ingen personlighet själ utan är som ett minne i tiden som spelas upp gång på gång.

      Vad det gäller din dröm så tror jag att dunsandet du kände när d vaknade upp var förmodligen att du själv rört dig i sömnen.
      Jag har varit med om det massa gånger. Just den där känslan av att man faller tillbaka ner i sängen. Men jag tror det beror på att man spänt sig eller rört sig och så i samband med vad man drömt
      känns det hela mer brutalt.
      Vad det gäller själva drömmens betydelse så är du ju i ett hus. Vilket i drömmar brukar betyda att man är inom sig. I sitt egna inre.
      Färgen lila brukar förknippas med oberoende,mysterier, visdom,magi, kreativitet och värdighet. Så jag kan tänka mig att du i drömmen befinner dig bland dessa tankar och egenskaper inom dig.
      Du märker att det pågår ett bråk utanför som du ser till att du låser ute. Kanske handlar det om att du distansierar dig från någon verklig intrig eller konflikt som pågår just nu i ditt verkliga liv.
      Något som du inte orkar med.
      Hela scenen vid gardinen skulle jag tolka som något upplyftande. Något oväntat som kommer till dig. Idé eller en ny insikt. Fönstret kan man se som en symbol för hur du tar till dig omvärlden.
      I drömmen ser du inte ut genom det men du börjar sväva bredvid gardinen som man kan säga är ett sorts skydd mot omvärlden. Därför kanske hela denna dröm handlar om att
      det finns en konflikt eller jobbigt situation i din närhet (bråket utanför) och att det bästa och mest upplyftande sättet för dig att hantera det är att inte bry dig (låsa dörren) och bara låta det dra över.
      Ja, det var mina funderingar till drömmen.

      Kram!

      • Ja det är riktigt spännande hur katterna reagerar på saker, de har även reagerat på andra saker än gengångaren i min lägenhet, för det känns som om det bara är en återupprepning så du har nog rätt om att det är en gengångare. 🙂

        Din tydning utav min dröm är så klockren när man drar det till vad jag just nu går igenom, det brukar även vara mitt sätt att hantera bråk som inte rör mig direkt att bara stänga ut vad som händer och försöka ignorera det gärna genom att tänka på annat vilket kan förklara den lila färgen =) väldigt intressant att läsa dina tolkningar.

      • Hej Therese!
        Det gör mig verkligen glad att höra att min tolkning var intressant för dig.
        Kram! 🙂

  11. Hej igen, Miss Magic Girl!

    Vill denna gång blott tipsa om denna länk: http://listentothedeep.com/acoustics/index.html

    Här kan man lyssna till hur jordbävningen utanför Fukushima på Japans Stilla havskust låter.

    Via samma länk kan man också lyssna på hur valar och delfiner samt fartyg kan låta.

    Jag erinrar mig också hur det uppstod diverse ljud i de mikrofoner, med vilka svenska marinen letade efter främmande ubåtar på 1980- och 1990-talen.

    Ljud som kan ha kommit från simman minkar/uttrar eller fiskstim med fisande strömmingar eller dylikt.

    Jo, MMG, du läste rätt. Strömmingar kan avge en sorts fisande ljud när de simmar. Fast om jag minns rätt är det inte regelrätta fisar utan de åstadkommer ljudet genom att reglera volymen på sina simblåsor (om jag nu minns rätt; jag kan minnas fel).

    Läs mer om fisande fiskstim här: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svenskar-belonas-for-fisande-fiskar

    PS Det här med olika ljud med mystiskt ursprung – vore inte det något för dig att ta upp i ett framtida radioprogram tillsammans med Legenden & Johnny? Sådana här ljudfiler som finns på den sajt jag länkade till måste väl gå att sända ut i radion också? Annars kanske Legenden kan släppa av en brakare under direktsändning för att illustrera det som ni ska diskutera? *blink* DS

    • Hej igen bbnews! 🙂
      Åh, tack! Intressant!
      Kul det där med fiskarna. inte hört om dem faktiskt.
      Ha, ha skulle kunna bli ett roligt radioprogram! 😀

  12. jag hör oxå ett litet brummande när det är helt tyst runt mig x) har gjort det så länge jag kan minnas :p men riktigt häftiga ljud, man kan ju inte annat än undra vad som finns nere i djupen (:

    • Hej Viktoria!
      Ja, man blir verkligen fundersam av alla dessa ljud. Det är verkligen spännande! 🙂
      Intressant med ditt brummande. Du tillhör nog de 30 % då. ^_^

  13. Havsljuden var väldigt intressanta! Ända sedan jag var liten har jag drömt om att någon gång få utforska havens djup och vem vet, kanske stöter man på ett okänt havsdjur där nere /Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
    Det lär ju inte vara ett farligt djur iaf för då hade den väll slukat varenda atlantgångare vid det här laget (veggo-leviata kanske?).

    • hm… undrar just vart den där skumma meningen om kvinnor och helvetet kom ifrån förresten?! Blir lite rädd här!

      • Hej Sigrid Drakhjärta!
        Ja, man skulle verkligen vilja utforska havens djup. Vore så spännande. 🙂
        Hmm, mystiskt att den meningen slank med. Jag vet att det är en boktitel i alla fall…. Har lustigt nog hört ett föredrag av den författaren men inte läst boken.
        Lustigt att den meningen slank med. Ett tecken att vi bör läsa boken?? 😉

  14. Heej alltså ibland hör jag ljud men jag kan inte kalla det hummande eller hur jag nu ska förklara det ps. hahha du har rätt du kannske ska göra en film nån gång i framtiden;P

    • Hej Anonym!
      Hmm, du kanske hör något alldeles nytt ljud som inte hunnit bli kännt ännu? 🙂
      Jag tycker absolut att filmen ”The Hum” borde bli gjord med min trailer. 😉 😀

  15. Nu är vi 4 som kan höra ljudet 😛
    Och om det är riktigt tyst så kan jag höra musik spelas, antingen min hjärna som spelar mig ett spratt eller spöken som gillar musik…hoppas på de senare 😀

  16. Jag har hört talas om Bloop förr.. Konstigt det där.
    Btw, jag är en av de 30 procenten 🙂 Jag har hört hummande då och då, men det brukar utvecklas till ett väldigt irriterande ljud, typ som röster som dränkts i ett riktigt högt surrande..
    Jag hör många olika ljud faktiskt, de flesta låter som en grupp människor som ropar, fast viskande, (svårt att förklara), men ibland är det just en röst som viskar något oftast ”vakna”. Det lustiga är att jag alltid vaknar någon sekund Innan ljudet/ ljuden/rösterna börjar hålla på..
    Tror att det är en del av min clairaudience, för det är bara jag och en annan som verkar höra sånt. Hon har en otrolig hörsel den här tjejen som hör dessa saker. De kanske vill berätta något..

    • Hej Tobias!
      Spännande! Du har säkert rätt i att det finns en koppling till att du är clairaudience.
      Mycket intressant. Har du några tolkningar av vad ljuden kan ha för budskap?

      • Nja, jag tippar på att det är min mormor. Hon brukade alltid nynna och säga vakna varje morgon.
        Men Bloop, Julia och det där.. Hmm.. Det är klurigt det där, ingen aning 😀

      • Åh, vad trevligt det måste vara att du kan känna hennes närvaro på det sättet! 🙂

  17. jag tillhör en av de 30 % som hör ringandet *stolt*

    angående ”The Hum” så gillar jag vekligen teorin om att det är jordens sång men det verkar skumt att man bara kan höra den på vissa ställen, man tycker ju att man borde höra ”sången” över allt!

    P.S: ska lyssna på dig på tisdag! 😉

    • Hej Alice!
      Coolt! 😀 Var stolt!
      Jag älskar också teorin om att the hum är jordens sång. Väldigt poetiskt. Kanske så är människan och jorden i bättre kontakt med varandra på vissa platser eller något?

      Kul att du vill lyssna på tisdag! 🙂 Kommer lägga ut programmet nedklippt på bloggen sen också så det är ingen panik i fall du missar men ett plus med att lyssna i realtid är ju att det går att höra i helhet då. 🙂

  18. Hej!!!! Mina inlägg kommer inte fram!!
    Coolt inlägg, lussnade på ljuden. Kul det där med filmen ”The HUM”
    Låter de där ljuden som de gör i videon, du som hör dem???

    • Hej Anonymous!
      Konstigt! :S Det var ju inge bra. Undrar varför det krånglar…
      Ha, ha jag vill så se The Hum! 😀
      Det borde ju låta som i videon. Men någon inspelning av humljudet finns det ju tyvärr inte.

  19. Jag är nog också en av de där 30 % :O Jag hör också ett sånt där svagt ljud när det är tyst ^.^ Har länge funderat på vad det var men nu vet jag ^.^ 😀

    • Hej Rebecka!
      Kul! Det börjar kännas som att alla 30 % har samlats här på bloggen snart. 🙂 Kul att vi är så många som hör det.

  20. Halloj hhaha gillade ide`n med filmen hihi, du kanske blir uppringd nu av Spielberg eller nån:)!! Jag har faktiskt hört talas om detta med oförklarliga ljud innan, var det inte en stad någonstans som hade ett så starkt ljud så att befolkningen fick flytta??! Minns inte var det var!… Nää jag tror att det är som din bild, det är månen som hummar lite då och då..måste ju bli lite tråkigt att hänga däruppe i allevigets evighet, och då måste man ju humma lite för sig själv:)!! En annan konstig sak, vet du någonting om när människor hör ljud som man egentligen inte ska kunna höra?? Tex väldigt höga ljud. För jag har märkt att jag kan höra ljud som hundvisselpiper och fladdermössens pip dom gör när dom flyger runt här på kvällarna, och min sambo hör ingenting alls av detta. Skulle vara kul att veta vad det beror på :)!! Ha en mystisk helg för nu är det ju fullmåne igen)!! ( Så min sambo får binda fast mig i skjulet ikväll igen..annars blir det nattjakt hihi):P Kramar

    • Hej Lollo!
      Ha, ha 😀 Tack! Det vore ju väldigt spännande ifall jag blir uppringd nu. *Håller tummarna*
      Men i sånt fall ska jag kräva att få spela huvudrollen själ. Mwhahaha! 😀 Annars får de inga rättigheter till idén. 😉
      Hmm, vet faktiskt inte hur det är med det där att höra ljud som egentligen är för höga. Men det vore intressant att kolla upp…
      Coolt att du kan höra så speciella läten. 🙂
      ÅH! Fullmånen var fantastisk! Själv blev jag bara en varulv en liten stund och hann inte ge mig på någon så det gick bra… 😉 😛
      Kram!

  21. Hej Miss Magic girl! 😀
    Jag tycker det är jättekul med folk som har sådana här hemsidor, det borde det verkligen finnas mer av!
    Jag är en 18 årig tjej som älskar magi och som har gjort det sen jag var liten… jag bor i Sthlm och söker fler vänner som är intresserade av magi osv.
    Det skulle vara kul om vi kunde prata via msn eller så för jag har tok på lite vänner som delar samma intresse som jag:P

    Min magiska msn är alchemilla@live.se
    Kram! 🙂

    • Hej Annis!
      Vore jättekul att prata med dig!
      Jag har tyvärr inte msn men finns du på skype?
      Vore verkligen kul att prata övernaturligt med dig! 🙂
      Gillar du alkemi också (får en sån vibb av din mail adress)? 🙂 För alkemi är mitt största intresse. 🙂
      Kram!

  22. Jag brukar också höra ljudet, det är lite störande ibland, men jag är den enda av alla mina vänner och familj som kan höra det. *stolt*

    • Hej Kalk!
      Jo, det är lite störande. Men samtidigt så har man ju anledning att känna sig lite speciell. 🙂 Dessutom hör jag det så lågt så att det stör aldrig mig om jag inte tänker på det..
      Hur är det för dig?

  23. Hej magic! yay. jag hör också det! *stäcker också på sig stolt*.
    men på tal om ljud, en riktigt konstig sak hände i mitt hus för ett halvår sedan. det var vid elva på kvällen och plötsligt hör jag operamusik nerifrån. Jag tänker att det bara är mamma som kollar på något program och struntar i det. Men det slutar inte och när klockan passerat tolv-slaget går jag ner för att kolla. Alla sover och ingenting är på. Kan ju ha inbillat mig ljudet men det var så pass verkligt att jag inte tror så. Jag kollade oxå efter om det var ngn av grannarna som spelade musik/hade fest (MEN VEM skulle ha FEST till Operamusik?) men det var släckt i alla hus. Kontigt…

    • Hej Matilda!
      Coolt att du också hör det! 🙂
      Jag har helt tappat räkningen nu på alla som hör det. Roligt att så pass många här känner igen sig. Kanske borde skapa en facebook grupp om det? ha, ha 😛
      Underligt med operamusiken. Låter mycket spöklikt.

  24. Hej igen nu blev de ju lite fel när jag skrev om bilden och månen som hummade, det var ju inte månen som du hade på bilden hahah, de va ju jorden, men jag tror ändå att de är månen som hummar för att den inte har så mycket att göra där uppe:P…eller va tror du:)!!! bye bye kramar!!

  25. Hej Magic

    Intressanta inlägg som vanligt 🙂
    Jag tycker att det är lite irriterande med vissa skeptiker som inte är öppna för att förstå att allting inte kan förklaras med logik. För jag själv tror både på logik och det övernaturliga och är öppen för att saker har en logisk men också en övernaturlig förklaring. Men det finns tyvärr så många människor som måste ha en logisk förklaring till allt för att de kanske är lite rädda för det okända.?. Nä man väl inser att saker kan vara både logiska och övernaturliga tror jag att livet blir lättare att förstå och lev.

    MVH Lioness

    PS. Can’t wait till nästa inlägg

    • Hej Lioness!
      Tack så mycket! 😀
      Håller med dig om det du skriver. Bara för att vi människor inte har lyckats förstå allt fullt ut så betyder det inte att det inte finns.
      Vem vet, en dag kanske det som nu är övernaturligt kommer räknas som naturligt eftersom vi förstår att det finns krafter som vi nu inte vet om.
      Att kunna se saker ur en både logisk och övernaturlig synvinkel ger livet mer dimensioner och infallsvinklar.

  26. Vissa vill skylla på så kallad ”spontaneous otoacoustic emissions” vilket är ett ljud som örat själv genererar. Det kan låta som ett mycket svagt brus eller ett ringande ljud som man kan höra när det är helt tyst omkring en. Detta upplevs av cirka 30 % av befolkningen. Jag är en av dem! *Magic sträcker på sig och känner sig speciell*
    Någon av er läsare som upplever detta?

    jag gör faktiskt det!^^

  27. Haha, jag brukar höra ljud ibland. Någon natt sen när jag inte kunde sova hörde jag ljud som att det var folk ute, asså HÖGLJUT fast klockan var 4. Och idag hörde jag piano ljud fast ingen annan hörde. Tror väldigt mycket på det övernaturliga. Fast för mig brukar det komma när jag sover dåligt (lider av en sömnstörning), men tror det beror på att jag är så trött då att jag inte orkar ”stänga ute saker”. Asså jag är JÄVLIGT mörkrädd, så skulle inte vilja ha något spöke laban på besök 😦
    Men annars brukar jag också höra som ett brumande eller ringande när det är tyst ^^

  28. Hej 🙂 Vet inte om detta är intressant men har ett tips på vad du skulle kunna skriva ett inlägg om och det är :

    Staden Taos i New Mexico. Har själv försökt hitta fakta men det är väldigt svårt (för mig) haha… men det handlar i alla fall om att folket i staden har sen flera år tillbaka hört ett konstigt ljud som ingen vetenskap hittills har kunnat identifiera…

    och det är många personer som hört det, allt från varje dag, till hela tiden, till ibland… teorier finns t ex om utomjordingar, höga ljudnivåer eller bara att folk är psykiskt sjuka… detta var i alla fall mitt tips 🙂 Keep the good work up! .v.

  29. det första har jag hört ofta när isen låg på vättern och det bliv en mycket lång sprick
    då lät det exakt så när luften som fans mellan vattnet och isen pyste ut.

    nannars hör jag någon ropa mitt namn hårt och ilsket inland.

    • Hej Lisa!
      Intressant att du hört det. 🙂 Då kanske det finns en naturlig förklaring trotts allt….
      Läskigt att du hör någon ropa ditt namn! Någon teori om vem det är?

  30. Kul å intressant inlägg.

    Jag skulle oxå gå och se den filmen…haha. Jag tycker nog att ”hummandet” är mest intressant…å visst låt det vackert att det skulle vara vår Moder Jord själv som ”hummar”. Hellre ett ”hummande” än ”morrande”.

    Är det inte så att de flesta har ett slags ljud i öronen…eller i huvudet? Ibland så piper det till så inåt tusan… ibland lite mindre. Men helt tyst i huvudet är det nog aldrig. Eller?

    Kram sötnos
    Lilitha

    • Hej Lilitha!
      Tack så mycket!
      He, he en rolig film skulle det nog bli! 😛 Fattar inte att jag inte blivit uppring av någon producent! 😉
      Jag trodde också att folk i allmänhet hade ett litet ljud i öronen eller huvudet jämt. Men efter att ha frågat runt lite har jag upptäckt att det tydligen inte är så. ^_^;;

      Kram! 😀

  31. Själv har jag bara hört talas om the Hum tidigare. Men jag vet, av egen erfarenhet, att vissa hörselstörningar kan göra att man hör sånt här lättare. Jag fick t.ex tinnitus för några år sedan. Sedan dess är jag jättekänslig för lågfrekventa ljud och märker sånt direkt. Försöker att undvika att utsätta mig för det.

  32. Hmm, detta inlägg var väldigt intressant eftersom jag ofta hör ett högt brummade ljud som ofta stör min sömn … hjälper inte ens att ha TV på för det hörs lika tydligt ändå och det är bara jag som hör det inga andra … d

    ock har jag en hörselskada och som leder till att all ljud bli högre … men det är ändå mysko angående det ljud jag hör …

    Har varit borta från min lägenhet ett tag på grund av en sak men jag hör även detta brummade ljud hos pappa.

  33. Vid en trappa i min skola kan man höra något hum jättehögt! Mina kompisar hör det också, men det är inte alltid vi hör det samtidigt.

    Brukar också höra hummande när det är tyst *dansa* 😀

  34. Hej! Jag har läst din blogg i några dagar nu och gillar den. Jag beundrar vilket engagemang och intresse du lägger i de här ämnena. Själv är jag lite av en cyniker och tror inte på speciellt mycket överhuvudtaget, men jag är inte dummare än att jag vet att det finns mycket kvar som vetenskapen ännu inte har någon förklaring på. Plus att jag är författare själv, så jag är öppen för det mesta 🙂

    Intressant inlägg. Jag undrar om du har hört talas om det så kallade ”hell sound” som några forskare påstått sig ha fångat upp för väldigt många år sen. De hade lyssnat på jordens rörelser vid en utgrävning av något slag, och vid ett ställe uppfångade de vad som lät som människoröster, som skrek i ångest. Nu tror jag inte på helvetet det allra minsta, men jag har hört ljudet, och jag kan erkänna att det var kusligt. Det kan naturligtvis ha varit en hoax, men i så fall har det aldrig bevisats.

    • Hej Ida!
      Tack så jättemycket för dina fina ord!
      Din kommentar värmde verkligen att läsa! 😀
      Hell sound är läskigt och skumt. Tänkte faktiskt ta upp det snart. 🙂

  35. jag såg ett tv-program om bloopet för ett tag sen och jag hörde fagtiskt ett konstigt ljud idag!!!!!Det lät lite gran som ett flygplan som flyger över en men det var myket vakrare och lät som en slags sång0_0 Jag och en av mina kommpisar var ute i skogen och det var bara jag som hörde det!!!!!!Ljudet fick mej genast att tänka på alver.Ibland undrar jag om jag inte är släkt med alver på långt håll efter som jag har en litten spets på öronen^_^

  36. Jag hör ”hummandet” lite då och då, ett väldigt lågfrekvent muller som ibland kan påminna om en diesel-motor på tomgång.
    Det hörs naturligtvis bäst just när man försöker somna.
    Ibland kan det nästan kännas fysiskt som en lätt vibration i kroppen.

    Hursomhelst: obehagligt !

  37. ”The Hum”. Det låter som en maskin på avstånd, ett ganska svagt ljud som man hör när det ska vara tyst, på natten. Jag vet inte om det finns överallt, men det har rapporterats från många ställen i världen och jag har det här fast jag bor långt ut på landet.
    Jag upptäckte ljudet för c:a 10 år sen, men fick nyligen veta att jag inte var ensam om att höra det.
    Jag har en teori om att det här ljudet kan ha bidragit till att jag fick Menieres eftersom det är ett ljud som man inte vill höra och det irriterar hörseln ständigt när det ska vara tyst.
    Jag kan fortfarande höra ”hummandet” men det maskeras delvis av min tinnitus.

  38. Jag hör alltid hummandet! Jag hör en massor med andra skumma saker som ingen annan hör. Till exempel så hör jag steg och knarr i trappan när alla sitter och äter middag eller så hör jag röster som jag tror kommer från tv:en men när jag går och kollar är den avstängd. Jag känner också doften av blod i vår trädgård efter att mamma och pappa hade hällt ut blodmjöl som bara rådjuren skulle känna doften av. Det var bara jag och dem alltså!

  39. Tack för ditt långa svar, nu är det så här att jag varken är överemotionell eller så vidare men det var ändå väldigt intressant att läsa!

  40. Julia-ljudet lät rätt… skumt. Lite som stark vind blandat med bubbel och hummande. Undrar vad som orsakade det… 😮

  41. Håller med Evil fairy, Julia-ljudet verkar vara allt annat än normalt. Förresten, jag sökte upp Bloop-ljudet på Youtube och det lät nästan som sång i bakgrunden. WTF??? 😮 😮 😮

  42. oh har fått konstaterat att de bor en man i vårt hus som är ganska upprörd över renoveringarna vi gjort och just det.. det var i mitt rum han *bor* haha hjälp mig, men han är inte elak iafall men han totalvägrade att gå in i ljuset men han lyckades lugna honom, förlåt om det blev ihophängande har dyslexi så har svårt att få ihop ord xD
    Har lärt mig att dem perioderna jag är känslig och rädd för närvaron har den blivit starkare men när jag inte bryr mig har det lugnat sig men ligger ändå och känner närvaron ( mottaglig )

    • Tack för att du delar med dig av din upplevelse. Intressant att närvaron blir mer påträngande när du känner dig rädd och svagare när du kan känna trygghet. Har inte hört någon uppfatta det så förut. Jag vet inte riktigt hur du borde lösa situationen dock.. Det är hemskt svårt….

  43. Hej!

    Läste det här inlägget för två veckor sen, men idag när jag var på väg hem så hörde jag ett jättehögt Bloop-liknande ljud och det fortsatte i flera minuter. Jag spelade in en liten del av det, och ljudet kom från himlen men det enda som fanns där var en fågel! Och det såg faktiskt ut som om det var fågeln som gav ifrån sig ljudet, ja jag vet att det är en dum tanke!

    Och då kom jag att tänka på ditt inlägg, men det finns inga sjöodjur i himlen! Fast nu när jag tänker på det så flög fågeln väldigt högt uppe, men ljudet var jättenära mig och marken! Nästan som om det svävade en jättestor osynlig varelse i himlen och gav ifrån sig det där otäcka ljudet!

    Jag vet verkligen inte vad jag ska tro
    Tacksam för svar 🙂 !

    • Låter spännande och märkligt. Jag kan inte direkt komma med någon teori om vad du hörde men klart mystiskt 🙂
      Tack för att du skrev in och berättade om din upplevelse. 🙂 Det finns ju inga sjöodjur i himlen men jag hoppas på några
      lagom farliga luftodjur 😉

Kommentera

