Orang Bati och andra fladdermusmonster.

Det var ett tag sedan vi hade något kryptozoologiskt väsen så nu tänkte jag att det var dags igen. 🙂
I dagens inlägg ska vi lägga den så kallade Orang Bati under luppen. Ett mystisk väsen som setts i Indonesien genom åren. Den liknar en jättefladdermus. Vi ska även titta på några andra fladdermusaktiga monster från olika platser. (Tyvärr inga vampyrer idag dock, sorry! ^^; )

Orang Bati, eller i indonesiska termer ”bevingade mannen”,
har enorma fladdermusvingar och en apliknande kropp med vissa mänskliga drag och en lång svans.
Vissa vittnen har rapporterat att både Orang Batis kropp och vingar varit täckta av hår. Vilken hårresande syn han måste vara då! (eh, okej, den där vitsen var nog mer hårresande än själva Orang Bati…)
Vissa har sagt att Orang Bati liknar dinosaurien pterosaurs vilket väckt teorier om att några av dem överlevt in i våra dagar utan att vår vetskap.

En av de saker som får Orang Bati att stå ut från många av de andra kryptozoologiska varelserna är att historierna om den är mycket äldre.
Bigfoot började man tala om på 1800-talet och rapporter om Loch Ness odjuret började på allvar strömma in på 1930-talet och chupacabra har bara varit med sedan 1990-talet.
Orang Bati däremot har setts sedan tidigt 1400-tal! Det är faktiskt riktigt coolt. 🙂

Enligt historiska källor hörde kristna missionärer på 1400- och 1500-talet talas om det bevingade monstret som terroriserade byar på Seram i Indonesien. Man trodde att varelsen åt barn som den fångade på nätterna.
Om dagarna trodde man den levde på Mount Kairatu, en inaktiv vulkan som har mängder av grottor runt omkring sig. Många bra gömställen för en Orang Bati med andra ord.
Så pass bra så att den (eller mer troligt: dess flock) har kunnat hålla sig gömd där in i våra dagar.

Ett känt vittne till Orang Bati var Tyson Hughes. Han var ursprungligen mycket skeptisk mot sådana fåniga rykten som Orang Bati. Därför var han förmodligen inte ett dugg nervös när han kom till Moluckerna i Indonesien 1987 för att hjälpa farmarna med sina jordbrukssystem. Men hans världsbild blev snart brutalt ändrad efter ett eget möte med Orang Bati. Och efter 18 månader i området trodde inte bara Tyson utan hela hans team på att den mytomspunna varelsen verkligen existerade.

Det finns en hel del liknande fladdermusmonster på andra platser. Låt oss titta på några av Orang Batis släktingar!

Kongamato: som framförallt sägs härja i Zambia i centrala Afrika men även setts till i Rhodesia, Angola och Congo. Kongamato ska ha enorma fladdermusvingar (såklart!) och en rödaktig kropp och är ganska dinosaurielik. Kongamato har en viktig egenhet som skiljer den från Orang Bati. Nämligen att den kan simma under vattenytan och därigenom ge båtresande en rejäl shock. Ja till och med – om det vill sig illa – en sista shock…
Dess namn betyder ungefär ”den som övermannar båtar”.

Ahool: är en annan mycket nära släkting till Orang Bati. I alla fall om man ska gå efter utseendet. Fladdermusvingar och apliknande kropp. Den ska vara ungefär lika stor som ett ettårigt barn. Ahool sägs gömma sig inne i de outforskade djupen av Javas regnskogar och ska tydligen ha en särskild förkärlek till fisk. Den har klor på vingarna som den använder för att fånga fisk ur vattnet. Sitt namn ska den ha fått från sitt påstådda läte: ”ahOOOOoooool”.

Ropen: är också ett liknande väsen som ska finnas i Papua New Guinea. Dess namn betyder inte att den brukar ropa mycket utan att den är en ”flygande demon”. Den gillar fisk och människokött. Lata dagar skändar Ropen gravar för att få mat på det sättet. (Scary!)
På Umboi Island talas det också om Ropen och det sägs att den lyser medan den flyger. Snällt av Ropen att agera varningsljus. ^^

Dessa är bara några exempel på fladdermusliknande monster. Till exempel så har befolkningen i Filipinerna har också beskrivit enorma fladdermöss som de tror dödar boskap.

Vad tror ni om dessa fladdermusaktiga monster?
Själv tycker jag att de känns som en skrämmande samling. Med ett undantag för Ahool kanske. Den verkar lite mer fredlig där inne i regnskogen. ^_^

Vem av dem skulle ni tycka vore värst att träffa i en mörk gränd?

Tror ni att det kan finnas någon sorts fladdermusart vi ännu inte upptäckt som vittnesmålen om dessa varelser bottnar i?

Btw, kolla in de tre nyaste drömtolkningarna HÄR.

42 svar

  1. Jag skulle vilja se någon av fladdermusmonsterna men vet inte om jag vågar riktigt^^ Finns säkert något som inte människan har hittat ännu, fast jag tror inte att det är flygande dinosaurier fast jag skulle bli positivt överraskad:D

    • Hej Wicke!
      Jag håller med. 🙂 Vore spännande om man fick se en på tryggt avstånd.
      Håller med dig. Tror också att det finns varelser människan inte känner till. Flygande dinosaurier vore kul! ^_^

      • Ahoool låter hur ofarlig som helst.
        fast vissa 1-åringar kan bitas, varför skulle inte Ahool kunde det då?? :p 😀 :/

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Det är sant. Man bör alltid vara försiktig. 🙂

  2. Kongamato skulle nyg inte vara särksilt mysigt att träffa i en mörk gränd, efter en halloween fest vid midnatt . men de verkar inte så farliga egentligen dom är nog mest hungriga och missförstoda.

  3. Awesome ^_^Gillar alla mysterier som har med djur att göra 😀
    Hmm… Alla vore nog lika läskiga att möta i en mörk gränd. Förutom Ahool förstås ^_^

    • Hej Tobias!
      Ja, det var ett tag sedan nu så jag kände att det var på tiden med nya mystiska djur. 🙂
      Precis. Ahool är den enda som är godkänd. ^_^

  4. Jag har en liten teori om att jag tror att människan inte ens upptäckt 50% ha alla kryptozoologiska väsen än;)

  5. Intressant artikel! Jag gillar fladdermöss, men kanske inte den jättestora människoätande varianten 🙂

  6. Den värsta av dessa skulle nog vara Kongamato. Den verkar mest aggressiv. Ahool låter, som du säger, fredlig. Ropen har lata dagar och lyser i mörket, så man har mer chans att rymma ifrån den 🙂
    Jag tror att det kan finnas vanliga fladdermös som vi inte upptäckt än. Man vet aldrig när man träffar på en ny djurart! Jag skulle kunna tro att Ropen har fått sin början från rådjur som äter allt dött kött.
    Däremot skulle jag gissa att legenderna om Ahool har blivit inspirerade av ugglor. Deras sätt att låta (Ahoool!) liknar ugglors sätt att låta (Huhoo!). 🙂
    Rolig inlägg! Jag älskar fladdermös, så jag gillar allt som är relaterad till dem.

    • Hej Maaretta!
      Tack! 🙂
      Tror också att det finns arter vi inte känner till. Förmodligen är dessa historier en blandning av det och andra djur som man misstagit sig på som du säger.
      Jag med! 🙂 fladdermöss är underbara!

  7. Så spännande du skriver, Miss Magic Girl! Och vilka starka bilder du lyckats hitta! Jag är verkligen imponerad.

    En underfamilj av fladdermössen är de blodsugande vampyrerna. Dessa fladdermöss är lite speciella. Bland annat är de bakre extremiteterna hos vampyrfladdermössen påfallande kraftiga. Så kraftiga att vampyrer i motsats till flera andra fladdermöss kan gå och hoppa på marken. Man kan också, om man har tur, se dem klättra uppför lodräta föremål, typ grottväggar eller trädstammar som en sorts föregångar till Spiderman. Och så är de alltså blodsugare (därav namnet vampyr).

    Kanske är det den här sortens egenskaper hos fladdermysvampyrerna som gjort att den här sortens historier som du nu berättar om har uppstått.

    Apropå den där Tyson Hughes du omnämner i din bloggartikel, MMG. Vad vet du om honom? Jag googlade just på hans namn och hamnade då här: http://americanmonsters.com/site/2010/01/orang-bati-indonesia/ .

    Jag citerar: In 1987, English missionary, Tyson Hughes, began an 18 month contract to assist the Moluccan tribes people of Seram Island to develop more efficient farms.

    Tyson heard stories about Mount Kairatu’s Orang-bati and told them to the rest of the “civilized” world, though he remained skeptical regarding their more vicious traits.

    That was until about midway through his contract, when Hughes claims to have had an actual eyewitness encounter with one of the beasts.

    After this event, Hughes forged a deeper trust between himself and the indigenous Moluccan’s, which he claims is what helped to inspire him to chronicle their horrific stories of this unusual beast, which natives claim haunt the skies over Seram to this day.

    Detta kan nog tolkas som att Tyson Hughes själv inte sett allt det där han har skrivit om Orang Bati. Dvs att han i stället har valt att återge den infödda befolkningens berättelser utan att ifrågasätta dem. Men helt klart är att Tyson Hughes också med egna ögon har sett något mycket märkligt. Frågan är bara exakt vad han har sett.

    Usch, nu kommer jag nog att drömma om otäcka Orang Bati-vampyrfladdermöss i natt. Huga och Fy för den lede!

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket! 🙂 Det är så spännande med den här typen av varelser tycker jag. 🙂
      Fladdermusvampyrerna är intressanta. Jag tror säkert att de har bidragit till alla myter som har bildats runt just fladdermöss.

      Ja, jag har också uppfattat det som att efter att Tyson själv såg något så tog han allt han hört om Orang Bati innan på alvar.
      Önskar att han beskrivit vad han såg lite mer ordentligt.

      Hoppas du slapp orang Bati-mardrömmar! Jag klarade mig från det som tur var…. 🙂

  8. Tycker ändå att vampyrer är coolare ;D
    alltså magic, du skriver så bra så att även om jag inte är lika intresserad i dem här håriga vingfränderna som i tex häxor så fångar du mig i texten! 😀 Skriv en hel faktabok elr något sådant! Hur går det med din bok btw? Har följt i typ 3 år och den är alltid lika bra :3
    Orong Bati is the almighty!
    /sorry för en kanske oseriös kommentar ^_^;

    • Hej Mikuru!
      Åh din kommentar gjorde mig verkligen glad! Tack så jätte, jättemycket! 😀
      Med min bok går det bra fast jag har ändrat inriktning på historien från att vara fantasy till att vara mer historiskt förankrad men med mystiska inslag.
      Därför så har det lett till att jag varit tvungen att göra om en hel del…. Men jag blir mycket nöjdare med den nu. 🙂 Kämpar vidare. ^_^
      Jag har planer på en faktabok faktiskt som jag jobbar lite parallellt med medan jag skriver och gör research till min bok. Älskar ju att skriva fakta också. 🙂
      Vad roligt att höra att du följt min blogg i tre år. Då måste du ha varit med från blogspot-tiden?
      Jag håller med dig om att vampyrer är coolare. Inget kan slå dem… ^^

  9. Jaha så det blev fladdermös den här fredagen alltså!
    Jag tycker om fladdermös… Så länge dom är under 2dm!

    Den där Ahool skulle någ vara rolig att träffa!
    (Henke och Magics försök att hitta Ahoolen i regnskogen!)
    Henke och Magic har gått i tre dagar långt inne i regnskogen när dom tillslut hittar en Ahool som sitter på en stubbe och äter fisk!
    *Magic* Åh men kolla! Jag tror vi hittade den! Oh, så sött den är!
    *Henke* What… The… Fu… Det var som! Vi hittade den!
    Magic vänder sig om och får se på ett par Ahool ungar.
    *Magic* Kolla! Kolla!
    *Henke* Va! Vad? Men kolla. Hmm…
    Henke vänder sig om och upptäcker att Ahoolen sitter vid hans fötter.
    *Henke* Men vad gör du där?
    Ahoolen stirrar rakt på Henkes näsa och väser!
    Under tiden håller Magic på och klappar ungarna!
    *Magic* Åh! Vad sötta ni är!
    *Henke* Ehm… Magic jag tror du bör låta bli ungarna!
    Magic lyfter upp en!
    *Magic* Så liten och lurvig!
    Ahoolen flyger upp i Henkes ansikte och river och bitts!
    *Henke* Aaah! Ta bort den! Ta bort DEN!
    *Magic* Åh men du var minsagt en sött en!
    *Henke* Aaj! Den bitts! DEN BITTS!!!!
    *Magic*Jag tror minssan att jag ska ta med dig hem!
    *Henke* AAAJ! DET BLÖDER! DET BLÖDER!!!
    *Magic* Va? Sa du något?
    Senare på vägen tillbaka till deras läger.
    *Magic* Förlåt att jag inte gjorde något men du sa ju ingen!
    Henke stirrar på Magic.
    *Henke* Jag skreck som en stucken gris…
    *Magic* Jaja! Jag fick iallafall med mig den här hem!
    *Henke* Vadå för något?
    *Magic* Den här!
    Magic håller fram den lilla ahool ungen!
    Henke stirrar på Magic igen!
    *Henke* Vad… I… Hela… HELVETE!!!
    *Henke* Åh nej!..
    Bakom Magic sitter 25 ahooler i ett träd och stirrar på Henke och Magic!

    Och en sån här berättelse kommer till genom att jag är skit slut och vill sova! God natt!!! Eller god morgon… Eller god dag… beror på när folk läser det här!

    • Hej Henry The Demon!
      Ha, ha det var en rolig expedition det där. 🙂
      Förlåt att jag inte var lite mer uppmärksam dock…. ^_^;;;;
      Synd att de tog tillbaka den lilla ungen sen… Den var SÖT! Snyft… ;_;

  10. Coolt. Måste åka till Indonesien nån gång.
    Jag har en sak jag har undrat över:
    Vad heter du på riktigt?
    Jättebra inlägg, längtar till fredag!

    • Hej AnFallenAngel!
      Tack så mycket! 🙂 Vad roligt att höra att du gör det! ^_^
      Planerar nästa fredags inlägg nu. Det kommer bli spännande!

      Tyvärr så är mitt äkta namn hemligt…. 😉

  11. Halloj spännande läsning!! Jag har faktiskt aldrig hört om dessa varelserna (namnen då), men väldigt fascinerande om de finns, men Ropen verkar läskigast… eller ja jag vet inte, dom är nog läskiga vilka som, förutom som du sa då- Ahool som verkar vara den minst farliga!!! Tycker åxå att myten om Malmannen är väldigt intressant och väldigt mystisk!!:) Ha en magisk helg!! Kramar

  12. Hej igen!!:) Jag tror faktiskt att det finns väldigt konstiga och mystiska varelser djupt inne i skogarna som mänskligheten kanske ej fortfarande upptäckt. Det finns ju stammar som man just uptäckt i djungeln som aldrig mött en annan människa förr, så helt klart att dessa monster skulle kunna existera någonstans, för världen är så stor med alla stora skogar och hav och sen är det ju lite konsigt om alla som mött dessa varelser skulle ha hittat på alltihopa när det kan vara flera hundra år emellan människor som sett dom!! Hejsvej igen:)!!

    • Hej Lollo!
      Tack! 😀
      Håller med dig om att det förmodligen finns en del oupptäckta varelser. Det är spännande! 🙂
      Skulle inte ha något emot om Ahool-fanns. 🙂
      Håller med dig om att malmannen är härligt mystisk och intressant. Hoppas han också finns!
      kram!

  13. ”Tror ni att det kan finnas någon sorts fladdermusart vi ännu inte upptäckt som vittnesmålen om dessa varelser bottnar i?”

    Ja, det finns det nog x) Finns mycket vi inte har upptäckt än så det är mycket möjligt att det kan vara okända fladdermusarter.

    Men vore skoj om det var en sån där dinosaurie som lyckats överleva x)
    Men borde den inte har utvecklats mer på nåt sätt under dessa 65 miljoner år? Under den tiden borde väl evolutionen göra lite nytta? :p Fast det kanske den har så därför kanske den liknar x) kanske bara liknar lite men inte helt 😛

    Intressant iaf 🙂
    Höhö, kom på en liten teori nyss ^^
    Kanske är en sorts alien? 😉 Eller så kanske det är en aliens husdjur som har rymt :p Fjärrskådarna sa ju att aliens har baser i berg 😉 Så varför inte i den döda vulkanen med alla gångar?

    • Hej Legenden!
      Precis! Ska bli spännande att se vilka nya djursorter som vi kommer hitta i framtiden.
      Jo, jag gillar också tanken på att några dinosaurier finns kvar. 🙂 Vissa har ju sagt sig ha sett dem så vad vet man…. ^_^
      Mm, det har du rätt i. De borde ha utvecklats en del.
      Gillar din alien-teori också! Gulligt om aliens har husdjur. Då är de mer lika oss än vi trott…. 🙂
      Vore intressant om en av de där alienbaserna fanns inne i vulkanen. 🙂 Nu tänker i alla fall jag tro på det. 😉

  14. kongamato skulle nog va värst!
    men jag tror att alla dessa fladdermusväsen e samma djur,kanske bara att ahool e barn till det djuret??och om den fanns skulle det inte va så konstigt om den fanns på olika platser 😛
    det e min teori 🙂
    men ropen skule nog oxå va läskig att möta i en gränd.tänk:man går där helt ensam i en gränd och helt plötsligt ser man ett flygande,flaxande ljus komma rakt emot en O.o

    • Hej Amanda!
      Det lutar jag också åt. Att det är samma varelse som setts på olika ställen och som det därigenom har utvecklats olika legender om. 🙂
      *tänker på att träffa Ropen i en gränd och ryser* 0_0 Hu! Det vore inte kul!

  15. Tack för att du har en så bra blogg!
    När jag satt och läste detta inlägget så började jag fundera på om vi har liknande varelser i Sverige.
    Vi kanske mer har näcken och troll och liknande. Kanske inte så många djur…eller?

  16. whoa! både spännande & läskigt. orang bati vill man nog inte möta själv…
    jag kommer att tänka på ”Det Stora Odjuret” från Svanprinsessan, haha xD

    • Hej Unicorn Girl!
      Nej, Oragn Bati känns farlig. 🙂 Kanske om man fick se honom på tryggt avstånd men möta honom, ohnej! O_O
      Ha, ha minns det odjuret faktiskt! 😀

  17. inte lika läskigt som den hemsökta dockan Robert.

  18. bla bla bla inte läskigt alls.

    Skulle ni vela träffa Robert?

    • Hej Alingrid!
      Ha, ha men så är det ju. Skriver ju inte bara om läskiga saker. ^^
      Fast jag tror att om man stötte på ett sådant här fladdermus monster i verkligheten så vore det nog ganska läskigt alltid. 😛

      Personligen vill jag INTE träffa Robert.

  19. gör en om drakar

  20. Apropå den indonesiska övärlden: Här är en artikel som handlar om besynnerliga människoliknande arter som många anser har levt – och kanske fortfarande lever – i just denna del av världen.

    Ingen Orang Bati, alltså, men väl, kanske, en Orang Pendek (= Kortvuxen människoliknande varelse). Läs mer om Orang Pendek och jakten på den sortens varelse här: http://www.guardian.co.uk/science/2011/oct/07/evidence-elusive-orang-pendek?intcmp=239 . Där finns till och med en teckning av honom (?) att beskåda.

    En del äventyrare och upptäcktsresanden menar att Orang Pendek kan vara släkt med Homo floresiensis, ett småvuxet folk som man hittat kvarlevor efter på den indonesiska ön Flores. På samma ö tror man dessutom att det kan ha levt minielefanter, vilka i så fall kanske jagades av dessa lilleputtmänniskor.

    Vad tycker du, Miss Magic Girl, ska vi anordna en expedition och åka till Indonesien och hjälpa till att leta reda på både Orang Bati och Orang Pendek?

    Jag tycker Orang Bati verkar vara rätt otäck. Kan inte du ta på dig att jaga just honom? Jag tror nämligen att smått gulliga Orang Pendek passar mig, som är lite småfeg i sådana här sammanhang, betydligt bättre att försöka leta reda på. Du verkar vara en rätt modig tjej, så jag hoppas att du går med på denna deal, MMG.

    • Hej bbnews!
      Åh så intressant! Tack för artikeln!
      Tycker absolut att vi måste anordna en sådan expedition du och jag! 🙂
      Hmm, nog kan jag tänka mig att ta på min lott att leta fram Orang Bati… men just nu känner jag mig mer sugen på att hitta det där minielefanterna! ^^
      Det tycker jag vore väldigt gulligt! Elefanter är mina favoritdjur men det är ju lite svåra att ha i lägenheten. Så en i miniformat vore perfekt! 🙂

  21. Vill ni veta vad som finns där ute? Börja med lost tapes, och fundera sen.

Kommentera

