Shakespeare-mysteriet.

På frågan ”vet du vem Shakespeare är?” skulle de flesta direkt svara ”självklart, han är en berömd poet, dramatiker och skådespelare”.
Hmm, men är det verkligen så?
Fler och fler har börjat ifrågasätta om det verkligen kan ha varit Shakespeare som skrev de berömda verken eller om det var en annan författare som höljd i skuggorna gömde sig bakom Shakespeares person. En författare med stora kunskaper som spred hemliga visdomar dolda i pjäserna?
Låt oss undersöka detta mysterium och lägga Shakespeare under luppen! 🙂

Shakespeares porträtt ovan (Det finns dock inget äkta porträtt av honom utan det ovan är förmodligen taget direkt ur konstnärens fantasi.) Vissa anser att porträttet ovan är en hint från konstnären att Shakespeare inte var den han utgav sig för att vara. Därför är ansiktet ritat som en mask och huvudet vilar onaturligt på kragen.

Shakespeare levde mellan 1564 och 1616. På 1580-talet började han söka sig till teatern och från och med 1590-talet hade han skapat sig ett rykte som en skicklig dramatiker. Men skrev han verkligen pjäserna?
Huvudargumentet för att Shakespeare inte kan vara författaren bakom verken är att han helt enkelt inte kan ha haft den bildning som krävdes.
I Stratford, där han bodde, fanns de ingen avancerad skola och både Shakespeares föräldrar och senare hans barn var analfabeter.
Var Shakespeare fått sina språkkunskaper, filosofiska kunskaper och den litterära kunskap hans pjäser innehåller är inte känt.
Han tycks aldrig ha haft något bibliotek eller boksamling. Hans testamente lägger istället tungvikten på hans ”breda förgyllda silverskål” och ”näst bästa säng”. Vilket väcker den stora frågan: Vad hade hänt med hans bästa säng? 😛 Ha, ha nej jag skojar bara, frågan är: Borde inte en så stor pjäsförfattares testamente innehållit böcker och manuskript?

Folk har även varit misstänksamma mot Shakespeares signatur och anklagat den för att se ut som om den bara varit en inlärd form och att han egentligen inte kunde skriva.

Ovan är Shakespeares signatur. Så, döm själva! Det finns bara 6 exemplar av hans signatur kvar och de beräknas vara värda över 5 miljoner dollar styck. Wow!

Men ifall Shakespeare inte skrivit de kända verken, vem skrev dem då?

Det har framlagts en hel del olika teorier om det. Den jag personligen tycker är mest intressant är att det skulle ha varit Sir Francis Bacon (1561-1626).
Han räknas ofta som fadern till modern vetenskap och filosofi. Han var författare, vetenskapsman och advokat och blev parlamentsledamot 1584.

Att han hade de kunskaper som krävdes för att skriva pjäserna är obestridligt. Till skillnad från Shakespeare var han dessutom väl bekant med hovetiketten.
En annan sak han hade som Shakespeare tycks ha saknat var ett respektingivande bibliotek (dock utan ett spöke verkar det tyvärr som 😉 )
I Bacons bibliotek fanns lugnt de böcker som behövdes för alla referenser i pjäserna. Vissa av de böckerna var inte ens översatta till engelska vid denna tid vilket gör det till ett ännu större mysterium hur Shakespeare skulle ha kunnat influeras av dem.
En annan intressant koppling mellan Shakespeare och Bacon är att man i deras ”olika” verk kan hitta identiska felciteringar av till exempel Aristotles. Hmm, en aning misstänkt måste jag säga…
De politiska, religiösa och filosofiska åsikter som man vet att Bacon hade går också att återfinna i Shakespeares pjäser.

Bacon var också en av grundarna till den mystiska Frimurarorden och tillhörde även de magiska Rosencreuzarna. Två hemliga sällskap. Vissa anser att man i Shakespeares pjäser kan hitta dolda Rosencreuz- och Frimurarläror.
Det var vanligt att hemliga sällskap smög in sina symboler på olika ställen där många bara såg förbi dem men där de kunniga, och därigenom värdiga, kände igen dem. Vissa tror att urtida, förlorad visdom bevaras genom hemliga sällskap och att Bacon smugglade in lite av visdomen i Shakespeares pjäser.

I många av Shakespeares skrifter kan man hitta så kallade ”akrostikon”, alltså att de första / sista bokstäverna i orden i en mening tillsammans bildar ett namn. Många har hittat Bacons namn gömt i Shakespeares texter på detta sätt. Till exempel i ”The Tempest” första akt scen två, kan man hitta ”BACon” i de första meningarna:

Begun to tell me what I am, but Stopt
And left me to a bootelesse Inquisition,
Concluding, stay: not yet.”

Bacon la ofta in små chiffer och dolda referenser till sitt namn i andra av sina skrifter så att han skulle ha gjort detta i pjäserna (i fall han nu skrev dem) är troligt.

Sir Francis Bacon ovan. Vissa anser att porträttet av Shakespeare högre upp liknar honom. Vilket också ska ha varit en hint om deras koppling. Jag kan även tillägga att på bilden högst upp i detta inlägg med Shakespeare finns ett numerologiskt chiffer som bildar Bacons namn. Datumet 1623 + ON bildar ordet LONDON. Genom ett chiffer där varje bokstav i alfabetet motsvaras av siffror i nummerordning bildar det AFBCON vilket omkastat blir F. Bacon.

Vad tror ni om detta mysterium?

Skrev Shakespeare de kända verken eller var det någon annan?

Just det! Kolla även in de fyra nya drömtolkningarna HÄR. De nyast är som vanligt längst ner. 🙂

37 svar

  1. Men gud vad spännande! Det här har jag inte haft en aning om faktiskt, att de inte tog upp de här möjligheterna i skolan utan bara satt Shakespeare på en pedistal och aldrig nämnde Sir Bacon ? Lurigt! Tänk om det stämmer, gud vad hemskt iallafall – fast det fanns väl inte copywriting då haha ;P

    • Hej d e s s l i k e s . c o m!
      Ja, visst är det! Älskar verkligen just detta mysterium. Jag tror definitivt inte att Shakespeare kan ha skrivit pjäserna.
      Bacon känns som en mycket trolig kandidat. Ha, ha ja, det vore kul i fall de tog upp detta i skolan. 🙂 Skulle göra lektionerna mycket mer spännande.

  2. Oj, va spännande och intressant!!! Man vill liksom forska mer o få veta!!!
    Duktig du e!!!
    KRAM.

    • Hej Åsa!
      Tack så jättemycket!
      Jag håller med om att detta känns som ett av de mest spännande mysterierna.
      Gillar alla påstådda koder och hintar man kan hitta i Shakespeares texter och på bilden av honom. Sådant är fascinerande.
      Kram!

  3. Wow, den som ändå fick lära sig det här på historialektionerna haha 😛
    Nej, men ärligt talat, väldigt spännande det här.. Sir Bacon… Man lär sig något nytt varje dag.

    • Hej Tobias!
      Ha, ha 😀 önskar att de kunde piffa upp historielektionerna med lite sådant här. Lite sanning skulle nog göra skolan bättre…. 😉
      Detta är ett av mina favoritmysterium. Så intressant.

      • Haha, precis 😉
        Ja, det är ett intressant mysterium 🙂

  4. Wow verkligen intresant…verkar som att det kan ha varit sir bacon 😀 håller med tobias
    kram!!

  5. Vill du veta min egen teori om Shakespeare, MMG?

    Jo, den går ut på att det är DU som är en reinkarnation av honom.

    Det är därför som du kan skriva så här spännande OCH initierat om honom. Och därutöver har du ju en egen bok på gång, med alkemitema. Så skrivandets hantverk är du bekant med även i detta jordeliv.

    DESSUTOM: Hur många bokstäver är det i William Shakespeare? Jo, 7+11 = 18.

    Hur många bokstäver är det i Miss Magic Girl’s Blog? Jo, 4+5+5+4 = 18.

    INTE NOG MED DET: Du har också berättat att du har extra lätt för det engelska språket, MMG.

    Vilket inte är så konstigt om du nu är en reinkarnation av William.

    Kanske ska du byta namn på din blogg och kalla den för Miss Milliam’s Blog i stället?

    Fast då blir det förstås bara 16 bokstäver mot de 18 som William Shakespeare har i sitt namn.

    OM nu Francis Bacon är inblandad i ”smeten”, kan det inte uteslutas att han haft viss hjälp av systrarna Ham & Egg. Fast vilka dessa Ham & Egg kan vara har jag inte den minsta susning om. Vet möjligen du något om systrarna Ham & Egg, Miss Milliam – f’låt jag menar Miss Magic Girl?

    • Hej Bbnews!
      Ha, ha wow! Har aldrig lagt märket till att vi har lika många bokstäver.
      Nu blir det problematiskt, nu vill jag ju ändå tro att Shakespeare skrev alla pjäserna för att kunna skryta med att ha varit en sån kändis… 😉
      Tyvärr har jag ändå lite svårt att tro att han har gjort det… Synd att Francis Bacon bara har 12 bokstäver i sitt namn… 😦
      Fast tillsammans med de påstådda systrarna Ham & Egg blir det 18 bokstäver så detta kanske innebär att jag varit alla fyra?
      😀

  6. Shakespeare skrev nog pjäserna, men kanske inte medvetet? senare kanske han hittade dom såg att det var hans handstil och publecerade det med hans namn även om vart pjäserna kom ifrån förblev ett mysterium även för Shakespeare.

  7. Du… Magic… Det ligger till så här… att… *gäsp* Att det nämns om chupacabror… I *gäsp* Illustrerad Vetenskasp nr 4… alltså för 2011! Fast det är bara en sida om historien bakom dom och lite… information… *gäsp* Ett tips skriv inte komentarer när du ä… trött… Nåja bara så att du vet så nämns det om de små blodsugande små krypen!..

    • Hej Henry The Demon!
      Oki, Illustrerad Vetenskasp nr 4. Den ska jag kolla upp! 🙂
      Kan ju vara intressant att se vad de skriver…. *Gäspar* OHNEJ!!!! Dina gäspningar har smittat av sig på mig nu!!!! Nooooooo!!!!!!!!! 😮

  8. jag tror att Shakespeare diktade dem och att någon skrivkunnig skrev ner dem!
    Bara för att han antagligen inte kunde läsa och skriva så kan han ju ändå ha fantasin?

    Det är min tanke!

    🙂

    • Hej Angelica!
      Ja, den möjligheten finns ju. Han kan ju absolut ha bidragit på ett sånt sätt.
      Samtidigt så måste han ha fått mycket hjälp med historierna också i så fall eftersom de innehåller så många referenser till sådant han aldrig läst och kretsar han aldrig rört sig i.
      Men vissa av grundidéerna kan han ju ha bidragit till.

  9. När vi läsde om Shakespear i skolan såg i en video, ”Levande Litteraturen”, där man talade om just denna teori att Shakespear har inte skrivit alla de pjäser han skrev. Där hävdades att man kunde bevisa hakespear’s talang genom brev som skrevs av kritiker och andra författare, som gav dåliga recensioner och negativa kommentarer om hans verk. Men det är märkligt att en sådan känd författare, som även fick skriva pjäser för kungen, skulle ha barn som förblir analfabetar. Jag skulle i alla fall bet kungen om en lönhöjdning för att kunna utbilda mina barn!
    Jag tror att Shakespear har skrivit vissa av sina pjäser, men kanske inte alla. Man kan ändå se vissa likheter i hans verk. de är alla löijligt överdrivna! (Skämt).
    När man talar om var han har lärt sig läsa, skulle jag gissa att hans fru lärde honom. Han började ju inte skriva tills han hade gift sig, vad jag vet. Eller så hade hans fru bekanta som var bra lärare.
    Vad sägs om denna teori? 🙂

    • Hej Maaretta!
      Gillar din teori! Det kanske egentligen är hans fru vi ska tacka för pjäserna. 🙂
      Dock så är jag fortfarande misstänksam mot var han fått all filosofisk och litterär kunskap….
      Men det kanske egentligen var ett sorts samarbete mellan Shakespeare och en hel grupp andra?

      • Ja, jag tror Shakespear har fått mycket hjälp från andra. Ingen person helt själv skriver mästerverker, man får alltid eller oftast tips, feedback och kritik från andra. Inte att jag tror att Shakespear var inte smart och en begåvad författare, han var nog det, men han har nog som flesta författare fått lite hjälp med texterna :-). Så det kanske var en hel grupp andra som ”skrev” med Shakespear! Haha.
        Tack för att du gillar min teori! ja, det kanske är frun man ska tacka för alla legendariska verk…

      • precis! 😀 Det är verkligen ett intressant mysterium att fundera över så jag gillar många olika teorier. ^_^

  10. Oj så spännande. Jag har inte hört talas om detta… Riktigt mysterium! Men en autograf skulle jag gärna vilja lägga vantarna på. 😛

    • Hej Mickan!
      Ja, det är verkligen intressant. Är ett av mina favorit mysterium detta. 🙂
      Jo, en autograf vore inte så dumt alltså….

  11. Tack för denna! Håller på att skriva ett arbete om ämnet, och tycker du hade någa intressanta och tänkvärda punkter med. Verkligen en hjälp på traven!

  12. Hej, jag undrar vilka källor du har använt dig av? jag skriver nämligen en uppsats i ämnet och skulle vilja hitta lite bra källor med mycket fakta 🙂

    • Hej Hanna!
      Åh, det var så länge sedan jag skrev inlägget att jag inte har kvar dem alla. Men en av dem är i alla fall Manly Halls bok Secret teaching of all ages.

  13. Hej
    jag håller på och skriver en uppsats om william och hittade det här du hade skrivit, jätte intressant. jag undrar vad dina källor är ? tacksam för svar 🙂

    • Hej Ellen!
      Tack så mycket. Jag minns inte alla mina källor men en av dem var en bok som heter The secret teachings of all ages av Manly P. Hall. 🙂

  14. Först, när jag började läsa tänkte jag att det är väll klart att det är Shakespere som har skrivit allt!?
    Men när jag nu, har läst klart så låter det verkligen troligt att han aldrig satt med pennan i hand och skrev ”att vara eller att inte vara det är frågan”

  15. har alltid trott på Shakespeare. men nu så har du (ännu en gång) ändrat mina tankar helt… 🙂

  16. Jag tror att Shakespeare och Bacon samarbetade. Att Bacon skrev alla kända verk åt honom.

  17. Hej! Jag har fått i uppgift i skolan att skriva en utredande text och fann ditt blogginlägg ytterst intressant (dock finns det flera jag tycker bättre om men det gäller att charma läraren med lite Shakespeare ;)). Då jag tänker referera till din blogg i min uppsats hade det varit bra för mig att veta vad du heter och om du har gjort något annat som kan ge lite extra tyngd i argumenten. Det låter lite bättre att referera till Sven svennson än till missmagicgirl 🙂 Eftersom jag inte hittar ditt namn i någron av dina bloggar kan jag förstå om du inte vill ge ut det men det hade gjort mig och min text glad 🙂
    Tack på förhand!

    • Hej Embla!
      Jag kanske kommer att ge ut mitt namn i framtiden men är tyvärr inte redo för det än här… Men även om du har mitt namn så har jag ingen akademisk tyngd haha. 😛 Jag är ingen shakespeare forskare precis. Jag är bara väldigt intresserad. Men du kan ju säga att boken The Secret Teachings of All Ages
      av Manly P. Hall är din källa. För där gjorde jag själv en del av researchen till inlägget 🙂

Kommentera

