Willard Library, det hemsökta biblioteket.

Jag älskar bibliotek och spökhistorier. Så när en läsare för några veckor sedan tipsade mig att skriva om Willard Library så tyckte jag att det lät perfekt. 🙂
Willard Library är över hundra år gammalt och kan därför skryta med att vara det äldsta allmänna biblioteket i Indiana i USA. Att det är hemsökt är så känt att man har satt upp övervakningskameror i flera av rummen som går att bevaka online. I dagens inlägg ska vi ta en närmare titt på hur Willard Library fått sitt rykte.

Willard Library ovan.

Biblioteket grundades av Willard Carpenter på 1870-talet.
Men det är inte Willard Carpenter som hemsöker biblioteket utan en ”grå dam”. Hon sågs första gången på 1930-talet av en som jobbade på biblioteket och sedan dess har hon fortsatt dyka upp. Hon har beskyllts för att vara den som ligger bakom böcker och möbler som oförklarligt flyttats, oljud, kalla fläckar, dofter av parfym och vattenkranar som obegripligt öppnats och stängs av.
Hon har setts både av besökare och anställda. Hon räknas som det enda spöke som härjar på biblioteket men vid ett tillfälle tycks hon ha tagit dit en gäst också. En polis som kom till biblioteket på grund av att tjuvlarmet satt igång rapporterade att han sett två spöken i fönstret på övervåningen. Om detta var en vän till grå damen eller två riktigt smarta tjuvar utklädda till spöken förblir ett mysterium.
Men grå damen ställer inte bara till bus för Willard Library utan hjälper dem också att få dit folk genom att de kan locka med spökturer på biblioteket. ^^

Willard Carpenters dotter Louise ovan.

De flesta anser att grå damen är ett vänligt spöke och vissa ser henne till och med som en trevlig kollega. (Yay för spökkollegor!) 🙂
Det finns en hel del teorier om vem hon är.
Vissa anser att grå damen är en ande som är kopplad till marken biblioteket står på och därigenom har varit på den platsen i kanske tusentals år innan biblioteket ens var en liten idé.
Enligt andra är hon spöket efter Willard Carpenters dotter Louise. Hon var tydligen mycket missnöjd med att han la så mycket av sina pengar på biblioteket. Hon ansåg att hon borde ha fått pengarna i arv. Hon försökte stämma bibilioteket men det gick inte särskilt bra.

Mängder av spökletare och mediala personer har genom åren besökt biblioteket men vem som spökar där kan de inte komma överens om. Vissa anser att det är Louise medan andra bestämt sätter sig emot det.
Några av de mest berömda spökletarna som besökt Willard Library är TAPS. Ni vet, Ghost Hunters från tv. 🙂 Avsnittet går att se här.

Bild ovan är från bibliotekets övervakningskamera med en mystisk skuggfigur på. Ahhh!!!

Vad tror ni om Willard Library?

Vem är grå damen?

Skulle ni våga besöka biblioteket?

Personligen skulle jag gärna besöka det. Bibliotek är mysiga (He, he jag älskar att vara omgiven av böcker) och grå damen verkar som ett ganska fredligt spöke.

Tror ni att grå damen skulle trivas ihop med bruna damen från Raynham hall?

P.S två nya drömmar och tolkningar till dem finns på drömtolkningssidan. De nyaste står längst ner. Klicka HÄR. Det finns även en ny läsarberättelse att kolla in HÄR. D.S

39 svar

  1. Wow, din blogg blir bara bättre och bättre 😀

  2. Ja, du skriver så BRA!!! Det är en fröjd att läsa dina inlägg. Alltid!
    Ja, det biblioteket skulle jag GÄRNA besöka!! Skulle gilla det.
    Ha en toppenhelg!

    • Hej Annika!
      Tack så mycket! Det gör mig verkligen glad att höra att du tycker! 😀
      Vill absolut besöka det biblioteket någon gång. Vore riktigt spännande men på ett mysigt sätt. 🙂
      Ha en riktigt bra helg du med! 🙂

  3. Nu drar jag till Indiana xD Lätt att jag skulle gå till bibloteket, gillar böcker och spöken så varför inte. Ghost Busters var helsköna när dom spelade in där men jag tänker mest på ”Keymaster” och ”Gatekeeper”^^ Keep up the good work, nästa gång, kan du ta något onaturligt djur eller så ,var länge sedan 😛

    • Hej Wicke!
      Precis! Spöke + bibliotek = bästa mixen! 😉
      Jo, det var ett tag sedan vi hade ett övernaturligt djur. Ska skriva ett sånt inlägg snart igen! 🙂

  4. Lustigt att just bibliotek, särskilt då gamla sådana, så ofta har ett eller flera biblioteksspöken. Vad tror du det kan bero på, MMG?

    Kan det ha något att göra med att figurerna i olika romaner eller fackböcker kan få liv igen och liksom stiga ut ur sina böcker och leva livet?

    Eller beror det på excentriska bibliotekarier och låntagare? Eller som i detta fall en dotter, Louise, som är missnöjd med hur fadern spenderade sina pengar?

    Jag tycker mig kunna se ett mönster på så vis, att de som spökar, oavsett plats och miljö, ofta har varit speciella människor, alls inga dussinmänniskor. Inte sällan var de extremt viljestarka under jordelivet och missnöjda med att saker och ting inte utvecklades som de önskade sig. Så de får ägna en stor del av sitt ”afterlife”/andeliv till att försöka ställa saker till rätta, annars synes de inte få någon ro i själen.

    Vad gäller Bruna damen och nu Grå damen så tror jag att de har goda förutsättningar att komma väl överens. De har säkert massor av saker att berätta om medan de dricker en kopp kaffe eller te.

    Och är du riktigt snäll, MMG, kanske du rent av blir inbjuden på coffee/tea party hos dem bara för att du har godheten att lyfta fram deras historia, så att den inte glöms bort. För mig var både Grå och Bruna damen okända spöken, innan du hade vänligheten att berätta lite om dem.

    Fast om det kommer en inbjudan till dig från dem, var noga med att efterfråga vilken klädsel som gäller. Undvik att klä dig i brunt eller grått, ty annars kan någon av damerna känna sig förfördelad och bli missunnsam på den andra. Vad sägs om att du klär dig i gult och/eller rött, mina favoritfärger? Eller du har andra favoritfärger, MMG?

    • Hej bbnews!
      Tja, kanske spökar det ofta på bibliotek för att många speciella människor spenderat mycket tid där med research och annat och därför kommer tillbaka dit efter döden. 🙂
      Men jag gillar stark din teori om att det är bokkaraktärerna som får liv. ^_^ Nu VILL jag att det ska vara så!
      De som sägs spöka ha ju ofta haft ett intressant eller dramatiskt liv. Kanske vill de inte släppa taget om allt som hänt dem?
      Intressant att fundera över…
      ÅH! 🙂 Jag skulle gärna vilja fika med bruna och grå damen. Det vore nog riktigt trevligt! ^_^ Större delen av min garderob är svart eftersom jag varit ganska goth-influerad i flera år nu…
      Men inför mötet med grå och bruna damen skulle jag kanske ta de svarta kläderna så blir vi en grå, en brun och en svart dam. 😉 😛

  5. Aah trevligt att du tar upp denna, har hängt med några år på deras hemsida å kollat in kamrorna, som tar bilder efter 30 sec.
    Vet inte dok om dom har kvar dom nu!
    fast efter alla dessa år jag har hängt där, typ 24/7.. har inte set något onaturligt. men har set folk på proof or spoof lagt upp bilder.

    • Hej Kenneth/Genkaku!
      Kollade just på de bilderna du lagt upp. Jättespännande att se.
      Jag tycker att det är så spännande med deras övervakningskameror. Vilket känsla att sitta och titta på dem och upptäcka något! 🙂

  6. Ooh… Ett biblotek spöke! Jag älskar biblotek och spöken! Även om spöken för den delen skrämmer skiten ur mig… Men de är ändå intressanta!!! Bibliotek är mysiga :3 men att se ett spöke mellan två bokhyllor eller bakom en bok som man har precis tagit bort för att låna skulle nog få mig att svimma!

    Aah just dä! Varför kom inte min kommentar fram i ditt förra inlägg om den där läskiga dockan? Eller så kanske den kom fram men min dator inte ville vissa den! DATORN JÄVLAS MED MIG!!!

    Nåja jag har inte kommit på en fortsättning till berättelsen än… 😦

    Jag blir förbannad om inte den här kommentaren kommer fram! Hörde du det datorn! Du kommer få en massa virus om du fortsätter att jävlas med mig!!! Jag känner till ett par väldigt virus fyllda sidor… Hehe

    • Hej Henry The Demon!
      Bibliotek och spöken är verkligen härliga! 😀
      Men jag håller med om att även om grå damen känns som ett mycket fredligt spöke vore det ändå lite kusligt.
      Fast det vore väldigt coolt om en osynlig hand drog ut ett perfekt boktips åt en. ^^

      Oh nej! Har din kommentar försvunnit??? Jag ska undersöka spam-mappen här och se om något hammnat fel… Kan vara min dator som jävlas också….

      Skriv en fortsättning när du har inspiration. Du väntade ju tålmodigt på mig så jag gör detsamma! 🙂

  7. Jag måste bara tillägga att din blogg är helt fantastisk!

    Sedan så håller jag nog med dig, är oxå ett fanatiker av bibleotek och att besöka det stället skulle nog ha varit en dröm. 🙂

    • Hej Sarah!
      ÅH tack! Det glädjer mig jättemycket att höra! 😀
      En dag vill jag absolut besöka Willard Library. Inte nog med att det är ett bibliotek och har ett intressant spöke, det är dessutom ett mycke vackert hus tycker jag.
      Vem vet, vi kanske möts där en dag… 🙂

  8. Det var ett ytlig kvinna som späker för att hon ärvde inte tillreckligt pengar. 😀
    Jag tycker hon och bruna damen skulle nog trivas bra ihop, absolut. Spökdivor! 🙂
    Jag skulle också vilja besöka Willard biblioteket. Älskar vara omgiven av böcker jag med. Det är härligt! Skulle kunna fråga gråa damen vilka böcker är bra där i ”Willards bibliotek”. Hon har nog läst allt där nu, eftersom hon bott där så länge!

    • Hej Maaretta!
      Ah, precis! 🙂 Fast jag kanske kan förstå hennes bitterhet lite för tydligen var inte Willard Carpenter en särskilt trevlig person. Har till och med hört att han var lite galen..
      Så det kanske låg mer bakom utöver arvet…
      Ha, ha mitt nya favoritord nu är ”spökdivor”! 😀
      Jo, grå damen har nog läst allt där över årens lopp. Undra vad hennes favorit bok är? ^_^

  9. Wow! Häftigt att ha en spökkollega:D vilken upplevelse det skulle vara att sitta i det biblioteket och läsa en bok. Dock lite läskigt att vara ensam med grå damen:s *rys*

    Ha det toppen:D

    • hej sibunaamanda!
      Ha, ha ja, det vore något att skryta med.
      Om jag hade en spökkollega skulle jag göra allt för att föra det på tal. Diskret alltså, typ: ”Jo, som min spökkollega brukar säga…” 😉
      (En intressant sak är att ”spökkollega” verkar vara ett riktigt ord. WordPress stavningskontroll rättar det inte ^^)

      Ha det toppen du med! 😀

  10. Ännu ett awesome inlägg 🙂
    Jag älskar bibliotek.. och böcker.. och spöken. haha!

  11. Jag har varit på semester så jag har inte sett ditt inlägg om Rober och Gråa Frun förrän idag.
    Jag är typ en boknörd och går till bibblan två gånger i veckan, så jag skulle jätte gärna åka till Willard Libary någon gång och dricka te med Grå Frun och Bruna damen!
    Jag har bara rosa kläder för jag är pank (köper böcker för all pengar) och rosa färgade kläder är de enda kläder folk ger mig, så det skulle bli typ Bruna Damen, Gråa Frun och Rosa något.
    Jätte läskigt det där med Robert, tänker slänga alla min lillasysters dockor!!!!!

    • Hej AnFallenAngel!
      Bibliotek är så mysiga. var själv på biblioteket så sent som idag. 🙂
      Att dricka te med Grå och Bruna damen vore toppen. Då verkar det hittills som att vi blir en brund, en grå, en svart och en rosa dam på tebjudningen!. 🙂
      Ah, ja Robert är verkligen kuslig! Ger en verkligen dock-fobi!

  12. Ghost Hunters (TAPS) har gjort ett avsnitt i detta bibliotek (om jag minns rätt) Dendär bilden är bara för underbar…. spökande bibliotek tycks finnas överallt…. har ett spökande bibliotek ½ km från mig 😉

    Jag bara älskar din blogg vet du vet?? 🙂

    • Hej beautybyshortylegs!
      Tack så mycket! 😀
      Ja, precis! Jättespännande episod! 🙂
      Bibliotek som spökar tycks vara mycket vanligt. Var ligger ditt spökbibliotek?

  13. Det är synd att du inte kan skriva oftare, älskar att läsa om sånthär 🙂 din blogg är skitbra btw!

    • Hej Zarah!
      Tack så jättemycket! 😀 Älskar att skriva om allt också. ^^ Dock så hinner jag inte mer än ett inlägg per vecka.
      Men varje fredag är det uppdatering i alla fall. 🙂

  14. Jag kan faktiskt förstå den grå damen, själv skulle jag nog också ha valt en bibliotek att hemsöka. Jag menar, att vara omgiven av böcker och hyllor är så mysigt! Och tystnaden som alltid ligger i biblioteken.
    Besöka Willard Library, det skulle nog vara rätt spännande. Speciellt som hon sas vara trevlig.

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, precis. Om man ska spendera evigheten någonstans vore ju ett bibliotek det bästa valet.
      En dag vill jag absolut till Willard Library. 🙂

  15. Måste bara få säga att du har en underbar blogg!

    Jag förstår inte riktigt varför jag kände en obehaglig känsla när jag såg bilden på kvinnan. (inte bilden av övervakningskameran utan den andra på kvinnan) Jag såg bilden innan jag läste texten och fick känslan direkt.

    Skulle jättegärna vilja åka dit och besöka stälet och träffa den damen. 😀

    • Hej Noar!
      Mysko! Tänk om du kände henne i ett tidigare liv. Om så är fallet skulle hon nog visa sig för dig om du besökte biblioteket.
      Hoppas att du får tillfälle en dag! 🙂

  16. Den grå damen låter riktigt trevlig, fast det där med böckerna och doften av parfym kan ju besökarna vara skyldiga till också…
    Jättebra inlägg i alla fall 🙂

  17. Häftigt, dit skulle jag vilja åka! Jag är nämligen världens största spök-och-bok-nörd, så ett ställe med både böcker och spöken= I´m in heaven! 😉

  18. När jag läste det här, hörde jag ett spöklikt ljud. Svårt att beskriva, som en stark vind och nästan som ett skrik. En blandning av vind och skrik kan man säga. Jag tänkte att det måste vara min lillebror, han har en egen iPad och brukar vara inne på YouTube. Men då såg jag att han bara lyssnade på barnsånger som Blinka lilla stjärna och Imse Vimse Spindel. Han var ju bara ett år! Nu fattar jag ingenting. Om ljudet inte kom från iPaden, varifrån kom det då?

  19. Det var när jag läste om att Louise Carpenter kunde vara Den Grå Damen. Känns som att det hade med henne att göra. Fast hon kan ju inte ha lämnat sitt trevliga bibliotek och flyttat in till mig i Sverige bara för att jag sagt att hon och alla spöken inte finns!😅

Kommentera

