Den hemsökta dockan Robert.

Yay! Nu är det här! Ett nytt läskigt dockinlägg! O_O Idag ska vi bekanta oss med dockan Robert och hans offer.
Jag vill varna känsliga för detta inlägg och ge er ett råd: blir det för läskigt så krama inte en docka för tröst, satsa på en kudde istället. 😛

På bilden ovan ser ni Robert.

I början av 1900-talet kom Robert till världen i Kay West. Han tillverkades av en tjänare till Mr och Mrs Thomas Otto och gavs som present till deras son Robert Eugene Otto. Presenten kanske framstod som en snäll gest men det fanns en dold agenda bakom. Paret Thomas Otto var kända för att behandla sitt tjänstefolk illa och dockan sägs ha varit en slags trojansk häst fylld av svart magi.
Robert Eugene Otto (kallad Gene) blev mycket fäst vid dockan och hade honom nästan alltid med sig. Men snart började underliga saker hända.
Grannar och folk i huset rapporterade att de sett dockan röra sig och även underligt fnitter rapporterades. Genes andra leksaker förstördes mystiskt och brutalt. Från Genes rum kunde man höra hur han pratade med dockan men det läskiga var att man också kunde höra den svara. Vissa ville förklara det som att Gene förställde rösten men tonläget var så pass annorlunda att de som hört rösten hade svårt att tro att det var så.

Gene som gammal och liten ovan. Han blev konstnär och författare.

Konstiga saker hände som Gene fick skulden för trots att han envist påstod att ”Robert did it!”.
Gene började ha ”mardrömmar”. När föräldrarna rusade in var möblerna i Genes rum välta. Robert satt i Genes fotände och stirrade på Gene när han ropade ”Robert did it!”.
En släkting till Gene ansåg att dockan var farlig och såg till att den ställdes undan. Bara någon natt senare hittades hon död…

Till sist hamnade Robert i alla fall på vinden. (Ha! Där fick han!) Men han och Gene återförenades när Gene var vuxen (Nooo!!!).
Han tog ner Robert från vinden igen och åter började märkligheterna.
Gene hade ett konstigt band till Robert och behandlade honom nästan som en levande person. Något som naturligtvis både störde och oroade Genes fru. Och även hon började mer och mer känna att det var något övernaturligt med Robert. Vid ett tillfälle fick hon nog av Robert och la tillbaka honom på vinden. Snart hördes konstiga fotspår där uppifrån… Gene blev mycket upprörd och tog genast ner Robert igen och sa att det var viktigt att Robert alltid var med honom. Robert fick sen ett särskilt rum vigt åt sig. Rykten började då att gå bland folk som genom fönstret sett dockan röra sig inne i sitt rum.

Roberts före detta hem ovan, ”The Artists House”. Vissa säger att Roberts själ fortfarande finns kvar där tillsammans med Genes frus spöke.

Åren gick och Gene dog på 1970-talet. Robert satt ensam kvar i huset och bidade sin tid, kan man tänka. Till sist dök hans nästa offer upp. Nya ägare flyttade in i huset och de hade en liten dotter som hittade Robert. Samma saker upprepades. På natten skrek hon och berättade att Robert kom till liv och försökte döda henne. Ett påstående som hon höll för sanning även trettio år senare.

I dag finns Robert på the Martello Museum i Key West. (För er som efter att ha läst detta längtar efter att träffa honom i verkligheten 😉
Museipersonalen har rapporterat att Robert fortfarande är aktiv och skyldig till mystiska incidenter. Men ett medium som träffat Robert har sagt att hans själ sakta dör.

Vad tror ni om händelserna kring Robert?

Skulle ni våga träffa honom i en mörk gränd?

Tror ni att Robert skulle trivas tillsammans med Annabelle och den åldrande dockan i fall de fick tillfälle att träffas?

P.S jag måste också berätta att jag gjort en ny avdelning på läsarsidan för drömmar och drömtolkningar. Klicka HÄR!

Dessutom närmar vi oss nu 600 inlägg totalt i forumet!!! Yay! Vem av er ska bli den som skriver det 600:e inlägget? Det kan bli just du! Välkommen in till forumet HÄR D.S

71 svar

  1. Fy sjutton, sitter här med kalla kårar – huua mig!

  2. Huuu! Scary! 😀

  3. Sätt robert med annabelle och den åldrande dockan så kan det ha en läskiga dockor-fest x)

    Läskig docka iaf.. Så dockans själ håller sakta på att dö? Då kanske man slipper dens påhitt snart 😉

    Undrar om dockan ville något, om den var ond eller god.. Just det, den försökte ju döda en person :p då var den nog inte så god ^^’ eller så blev den bara missförstådd :p försökte inte mediumet fråga den nåt eller iaf få kontakt? xD

    • Hej Legenden!
      Ha, ha deras dock-fest skulle jag inte vilja bli bjuden till. ^^;;
      Om de ringde och bjöd in mig skulle jag skylla på att jag blivit sjuk eller bortförd av aliens… (Två ursäkter som aldrig kan gå fel! 😉 )
      Jag lyckades tyvärr inte hitta så värst mycket om vad mediet mer sa. Tyvärr. v_v Det där med att hans själ sakta dör kanske gör så att det var svårt att få mer kontakt men jag vet inte.

  4. Det där gav mig rysningar. Men ändå så blev jag väldigt intresserad. Jag skulle gärna vilja se dockan i verkligheten! (Inlåst ^^’)

    Men kanske inte i en gränd? ;o

    Btw, Vet du vars huset e, vars det ligger? 🙂

    • Hej Dark Kid!
      He, he en gränd vore lite väl. Jag håller med om att det vore intressant att träffa Robert i verkligheten men jag skulle förmodligen ändå fega ut i sista sekunden. ^_^;;
      Huset finns i Key West. Det är ett vandrarhem nu för tiden: http://www.artisthousekeywest.com/ Så du kan åka dit och bo där. 😉 Men jag varnar för att det sägs att det fortfarande spökar där….

  5. Ja, din berättelse om dockan Robert är nog bland det läskigaste du skrivit, MMG!

    Inte nog med det. Dockan har i sig ett creepy utseende, halvt mänskligt (som en spetälsk ungefär), halvt docklikt.

    Han påminner faktiskt en del om voodoodockor också, vilket ju passar ihop med vad du skriver om dockan som en tveeggad gåva från tjänstefolket som alltså inte var riktigt nöjda med hur de blev behandlade av sin husbonde, dvs Genes föräldrar.

    För övrigt vill jag upplysa alla om att det finns en hel del videor om dockan Robert på YouTube (man söker på Robert the Doll). Man kan också klicka på denna länk: http://anthony.nursing-resource.com/tag/robert-eugene-otto/ . Där finns två bra videor om Robert. Och när man sett färdigt dessa videor, kommer det upp förslag på andra videor om dockan Robert ELLER om andra dockor som också beter sig onaturligt.

    Inte visste jag att det fanns så många dockor världen över som beter sig mysko och creepy. Inte konstigt att det i vissa kulturer är förbjudet att avbilda människor – till exempel måla av dem, fotografera dem eller tillverka leksaksdockor som liknar nu levande eller avlidna människor.

    Kan just undra om Ken och Barbie också kan spöka ibland. Vad tror du om det, MMG?

    • Hej bbnews!
      Jo, det är det lugnt. O_O Riktigt läskigt.
      Robert skulle jag då inte vilja ha sittande på en hylla. Den saken är då säker…. HU!
      Ska kolla in videorna. Har sett några korta dokumentärer om Robert förut också…. Ska se om jag hittar länkarna.
      Ha, ha Barbie och Ken kan jag mycket väl tänka mig skulle kunna spöka. De ler så stelt. Något döljer de nog…. 😉

  6. Fy vad läskigt. Det är alltid något extra med dock-historier ^^

    P.s har haft mycket att göra, men jag ska skicka bilden så snart som möjligt;D

    Kram sibuna

    • Hej sibunaamanda!
      Ja, verkligen! Det är nog för att dockor har en naturlig läskighet över sig.

      Det är lugnt. Men jag ser fram emot att se bilden! 🙂

  7. Han såg då riktigt läskig ut…..inget jag skulle vilja ge till mina barn.

  8. Usch fattar inte hur nån kan gilla den där dockan den ser ju jätteläskig ut! *ryser*

    • Hej Alice!
      Nej det fattar inte jag heller. Men det kanske är så att den som ser Robert i verkligheten förtrollas att gilla honom? O_O`

  9. Jag förstår fortfarande inte hur folk kan ge sina barn så läskiga dockor! Jag menar, klart man inte kan veta innan om en docka är hemsökt, men kom igen: man kan ju i alla fall kolla om dockan ser läskig ut eller inte!
    Usch, nä.
    Det som jag tycker är riktigt konstigt är att Gene inte typ slängde bort dockan eller något. Fast man vet ju aldrig, han kanske försökte?

    M.M

    • Hej M.M!
      Jag håller med! Konstigt att inte Gene och hans föräldrar reagerade på att dockan såg så kuslig ut.
      HU! Fick verkligen rysningar av att tänka att Gene ville slänga bort Robert men inte kunde…. Så hemskt!

  10. intressant 😀 alla dom tre dockorna kanske har någon team work? 🙂

  11. Usch va läskigt men som vanligt känner man ändå intresse av att åka dit där dockan finns och se den med egna ögon, fast man hade ju varit riktigt paranoji (hihi fint ord) att man skulle råka ut för något genom att bara varit i samma rum som honom!!! Undrar vems själ som levt vidare i honom och det verkar ju lite konstigt att hans ”själ” håller på att dö, den kanske bara har lagt sig till ro eftersom han bara sitter instängd på ett museum! Om någon fått för sig att ta med honom hem så tror jag att det hade börjat tändas en gnista i hans ”själ” igen genom att någon börjat engagera sig i honom igen!! Ha en magisk fullmåne-helg:) Kramar

    • Hej Lollo!
      Ha, ha det är sant. Man både vill se den och inte… ^_^;;
      Det kan nog mycket väl vara så att hans själ skulle vakna till liv om någon tog med honom hem. Fy! Hoppas det aldrig händer…
      Men det kommer nog museumet se till att det inte gör! ^^
      Kram! Hoppas din fullmånehelg var riktigt toppen!

  12. Åh herregud, den där dockan skrämmer skiten ur mig (detsamma gäller Annabelle)! Jag förstår inte hur man kan vilja ge en någon en sån docka, fast nu var det ju inte i vänligt syfte men iallafall… Kan tänka mig att alla de läskiga dockorna har har teparty (typ) och planerar vad de ska hitta på härnäst O.O

    • Hej Ribban!
      Jag vet! Samma här! De där dockorna är så kusliga!
      AH! Blandningen av de tre skulle nog kunna få fruktansvärda följder för världen! O_O

  13. Nej men usch och fy. Så läskigt… :S

  14. Gud,vilken läskig docka! o_o

  15. Åh men fy! Men jag älskar i smyg historier om hemsökta dockor och svart magi! 😉 Den där dockan såg verkligen mardrömsk ut. Jag vette 176 om jag skulle vilja se den i verkligheten…. jag skulle nog börja nojja att den skulle följa med mig hem(själen) eller typ röra på sig! Finns den dockan på det där museet som i det där klippet du hade på sidan förrut? Det va ett museum med massa voodogrejjer och mytomspunna föremål… det va en guide med.
    Fast jag skulle hemskt gärna besöka ett sådant museum nångång! Undrar om det finns nått i London…? Ska dit om några månader på kortsemester^^
    kram!

    • Hej Elin!
      He, he jag med! Hemsökta dockor är liksom något som man bara måste läsa om. Även om det är med skräckblandad förtjusning. ^^;
      Robert finns på Martello Museum i Key West. Det museum du nämner är det Annabelle finns på, Warrens ockulta museum i Moodus i Connecticut.
      Vet inte om det finns något ockult museum i London. Men kanske… vore coolt. När du är i London måste du i vilket fall som helst åka till camden town. Det är där alla underbara kläder finns. ^^
      I alla fall enligt min smak. 😉 Men i vilket fall som helst så är det en mycket vacker och speciell stadsdel. 🙂
      kram!

  16. Härligt inlägg. Scary men det är som det ska vara med såna här historier. 🙂

  17. Är det bara jag som tycker att den där dockan är smått charmig och söt O.O
    Jag började fnissa då jag läste ditt inlägg… vilket sött par Robert och Annabelle skulle vara 🙂

    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Ha, ha jag tycker att det är bra att det i alla fall finns någon som tycker Rober är söt och charmig. ^^
      Det uppskattar han säker. 🙂
      Vore kul ifall han och Annabelle träffades och att det sedan blev omöjligt att skilja dem åt. Ha, ha 😀 Jag kan riktigt se framför mig hur de sitter bredvid varandra och skryter om sina bravader… ^_^
      Kram!

  18. En sak jag aldrig riktigt förstått är dockornas motivation. Är de ondskefulla bara för att vara onda?
    Tror dock Gene som liten gillade at skulle ifrån sig. Det är typisk att små barn vill inte bli skällda åt, så när små olyckor hände sa han alltid: ”Rober did it!”.
    Med dödsfallen tror jag att de delar av historien är överdrivna, eller så fick de hjärtinfark.
    Robert ser dock lite läskigare ut än Annabell 🙂

    • Hej Maaretta!
      I Annabelles fall så anser de ju att det var en demon som tog över Annabelle för att lättare få kontakt med människorna i Annabelles närhet
      och senare kunna ta över en av dem istället. O.O
      Så jag antar att det kanske var något liknande i Roberts fall. Eller att dockan var programmerad att terrorisera familjen som hämnd.
      Om det är en övernaturlig förklaring i alla fall…. 😉
      Annars kan det ju också vara som du skriver att Gene behövde någon att skylla på och att historien sedan utvecklats på vägen. ^_^

  19. Jag tyckte inte den var så värst läskig eller ruggig. Men däremot inlägget om den åldrande dockan. HUJUJUJ Den skrämmer mig… Nu kommer jag ha den där bilden i minnet för alltid….. TACK 😛 Jag var ju dum också som uppdaterade sidan eftersom bilden inte ville visas första gången. Sen när jag väl fick se den ångrade jag mig ganska fort haha!!

    • Hej Joppas!
      Jag håller med dig om att i fråga om utseende så kan inget slå den åldrande dockan. Den är verkligen ruggig!
      Kan bara föreställa mig hur läskigt det måste ha varit att hitta den uppe på vinden. O_O
      Förlåt för att jag traumatiserade dig med bilden av den. 😦 Men vi kan åtminstone vara traumatiserade av dockan tillsammans! ^_^;

      • Haha ja det värmer lite att inte vara ensam om att vara traumatiserad av den! Jag skulle ha fått sådan panik och ångest om det varit jag som hittat den! Lite själviskt kan jag säga, Tack och lov för att det inte var jag!

  20. Fy vilken läskig bild av robet! Den lilla bilden av han ser man att han är arg! O.o usch starkars lilla tjejen som hitade han. Om jag var hon skulle jag slänga dockan med det samma! fast varför dödar Robet folk? Den lilla tjejen gillade honom ju så varför försökte Robet döda henne? Gene gillade honom och han blev aldrig mördad av han så varför blev flickan nästan mörad? O.o

    • Hej Alv98!
      Ja, verkligen! Han ser verkligen arg ut!
      Jag förstår inte heller varför den där tjejen ville ha en så kuslig docka.
      Hmm, bra fråga. Det är svårt att förstå Roberts motiv helt. Men jag antar att han bara är ond rätt och slätt.. 😛 He, he inte så fantasifullt men kan inte komma på något annat. ^_^;;

  21. Vet inte om någon skrivit det i någon kommentar men tittar man bakom pojken så tycker jag att det ser ut som lite av dockan där..ta en titt eller kanske bara jag som tycker det ser ut som Roberts ögon :S

    Btw en mycket intressant blogg..hittade den idag och jag ska följa dig skarpt! 😉

    • Hej Pauline!
      ÅH!!! Du har ju rätt! Det var ju riktigt creepy! Men det ser verkligen ut som hans ansikte! 😮

      Tack så mycket! 🙂 Kul att du gillar min blogg. Uppdaterar med något nytt varje fredag!

  22. Dockan såg lite läskig ut, men det skulle vara både sjukt och lite små coolt om man kunde komma på att historien med Robert är sant till 100%

    • Hej Kalk!
      Det vore hemskt läskigt om man fick veta att det var obestridlig sanning! Samtidigt skulle det ju ge en ny dimension till världen…. Dock en läskig sådan! O_O

  23. Det var så läskigt att jag och min kompis kramades av rädsla(och just det det var läskiga bilder också

  24. ”_” ^.^ ^_^ #_# (-) _(-) = -=

    • Hej Alingrid!
      Bra att ni hade varandra som stöd. ^_^
      Håller med om att det är en av de läskigaste historierna.

      Söta smileys! (。◕‿◕。)

  25. när jag var liten hade jag accidenter md en docka.. vi gav bort den till en kusin som senare berättade att dockan pratade med henne och föröskte röra henne oanständigt typ.. det vet jag inte om det var sant haha.. men jag är 17 år idag och kan inte gå in i barnaffärer eller förbi dockor. det läskiga är att jag minns att jag är rädd och det försvinner inte, men minns inte VARFÖR

  26. Usch, Sitter här med kalla kårar jag får Rysningar jag skulle aldrig våga besöka Robert. O_O

  27. När jag får barn, så ska de aldrig i världen få ta in någon docka i mitt hus! Enligt mig så är dockor i särklass det läskigaste inom det övernaturliga! Uuuusch (x

  28. Man kan aldrig lita på dockor (ups har en docka på mitt rum fast det är en ängel docka) om jag var ensam med Robert då skulle jag sparka honom så han flög iväg men tänk om han sparkar mig O.o Hoppas Robert inte kommer till Sverige (fast det skulle vara as coolt! ^^) Från En okänd person

    • Hej En okänd person!
      Ja, fy för att vara ensam med Robert! Skräck! O_O
      Skulle inte våga träffa honom. Fast jag håller med om att det vore lite coolt om han gjorde en sverigeturné. ^^

  29. Apropå otäcka dockor, MMG. Kolla in denna dockexposé som jag hittade en länk till i ett mejl som jag tidigare i dag erhöll i min mejlinkorg: http://www.oddee.com/item_97865.aspx?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+Oddee+%28Oddee%29

    Robert är definitivt inte den enda dockan med creepy & scary utseende.

    Kolla gärna också in docka nr 5 uppifrån räknat i dockexposén på Oddee. En docka som avbildar en person med Pfeiffer’s syndrome. Noterar du samma sak som jag gör, MMG? Att den dockan är kusligt lik en storögd alien?

    Dockan längst ned i Oddees dockexposé, kallad Doll with teeth, kan det vara ett syskon till Robert, tror du? Jag tycker nämligen att de båda är ganska lika varandra (låt vara att Robert inte visar sina ”huggtänder” som Oddee-dockan gör; Gud ske pris och lov för det).

    • Hej bbnews!
      Hu! Det var en läskig samling!
      Skulle bli förtvivlad om jag blev instängd i en leksaksaffär med de dockorna som sällskap.
      Man kan lugnt säga att Robert är i gott sällskap… eh, eller läskigt sällskap! :- o

  30. Hej, jätte intressant blogg men snälla jag ber, skippa dom ÖVERLÄSKIGA bilderna. Robert var ju ingen fara men i inläggen om spöken framför allt. Vågar inte läsa klart och bläddrar alltid skitsegt för jag är rädd att det ska dyka upp flr läskiga bilder. Om bilderna har med inlägget att göra ex. som dockan här så äre klart att dom borde vara där men ansikten på spöken och så freaks me out. Snälla.. 🙂 Asnice blogg annars, så tråkigt att inte kunna läsa klart inläggen 😦

    • Hej Lovisa!
      Jag försöker tänka på det. Dock tycker jag det är svårt ibland eftersom hur man reagerar på bilder är högst personligt.
      Själv blir jag typ aldrig rädd för bilder och har säkert därför lite svårt att avgöra ibland. Men jag försöker att bli mer medveten och tänka mer på att inte ha för läskiga bilder.

      Stort tack för dina snälla ord om min blogg!

  31. Detta är så läskigt!!! jag och min kompis följer din blogg och vi tvingar oss att se på dockan… jag älskar din blogg och våra kompisar tycker att vi är knäppa som skrämmer oss…

  32. Hej! efter att ha läst detta inlägg så många gånger så tycker jag fortfarande att det är läskigt. Ska ha med denna historia i min presentation om spöken i klassen. Får se hur de reagerar

    • Hej Alice!
      Ja, det är verkligen en av de mest kusliga sakerna jag skrivit om.
      Hmm, lycka till med din presentation! 🙂 Hoppas du skrämmer vettet ur alla! 😉

  33. Jag är typ as rädd nu!! För så fort jag såg bilden kände jag att jag sett honom förut! Usch!! Och så kom jag på att jag drömde om honom helt omedvetet om vem han var när jag sov över hos min kompis! Och han typ dödade en liten tjej och jag typ kände hennes smärta men ändå inte för jag var ju inte henne.
    Men när jag vaknade så hörde jag fot steg i trappan och ett litet fnitter Jag blev jätte rädd när jag såg en skugga i samma storlek som den där Robert(Fast jag visste ju inte vem han var då) Men så kommer min kompis lillebror på 2 år in och kollar på mig. Phu… Tänker jag såklart!
    Men så går han fram och pekar på min hals där Robert skurit flickan i drömmen och så säger han ”Du är röd?” Och så tar jag fram min fick spegel ur min väska och det stämde jag hade ett riv sår på halsen!
    Och jag har gått och burit på den händelsen i flera år nu och vem dockan i drömmen var.
    Men på något sätt undrar jag varför han besökte mig i min dröm!?

    • Hej Emma-Chan!
      Ja, det var då verkligen en märklig och obehaglig upplevelse!
      Jag har lika liten aning som du om hur den ska tokas.
      Men riktigt hemsk verkligen. Hoppas du slipper drömma något sådant igen.

  34. I wanna know please! Om du har en aning om varför jag drömde om den där ”saken” Berätta snälla!

  35. hej jag har nyligen varit i key west och självklart träffade jag robert och han ser inte direkt ut som han gör på bilden han ser mer plastigare på den och ville säga att det är ett awsome sida du har

  36. hej missmagicgorl jag har varit i usa i key west och jag tipsade alla i min familj att om vi skulle till key west så måste vi besöka honom och det gjorde vi men martello museum är bara öppet på dagtid men vi fick en speciell tid så vi fick va där på nattetid typ kl 10 åhh jag typ dog och när vi gick in genom portarna stängde guiden dörren och vi blev själva på gården men sen kom det en gubbe utklädd till en hoocker(det var ett jobb där man hackade döda kroppar vid hajarna inte det andra)sen gick vi och han sa att man inte fick ta en bild på honom utan att fråga annars skulle demonen inom honom se till att det skulle hända något dåligt och om man inte frågade och saker gick fel så skulle man snabbats ,möjligast skriva ett brev och be om ursäkt.

  37. Mina syskon och Jag har kollat in din blogg länge och när vi såg det här om Robert för några år sedan blev vi helt vilda! Det var helt enkelt spännande med stort S. Förra sommaren berättade våra föräldrar att julen 2012 skulle vi åka till Florida på en awesome roadtrip. Där ibland Key West. Självklart blev jag och mina två andra syskon jätteglada – Våra föräldrar trodde att vi var glada för att vi skulle till Hemingway House som också finns där – men vi ville ju såklart hälsa på Robert. Och så kom vi till Florida, vi hade jättekul och så äntligen var det dags för Key West. Vi bodde på ett litet hotell och vi bestämde oss för att ta en promenad.
    Vi kom till en sån där ”Turist hus” där man får information om saker man kan göra där och då såg Jag en broshyr där det stod; ”See Robert and the other Ghosts of the Keys” och vi ville såklart göra det. Jag kan stolt säga nu att Jag hört om alla hemskheter med the Key of the West, sett Robert OCH fått Orbs på mina bilder.

    Tack så jättemycket för att du gjorde vår resa lite bättre ❤

Kommentera

