Numerologi och mytomspunna tal.

I detta inlägg ska vi umgås med siffror och mystiska tal. Men det finns ingen anledning att ta fram miniräknaren eller matteläraren. ^^ Vi ska nämligen närma oss siffrorna ur ett mer mystiskt perspektiv och titta på vad numerologi är och dess historia. Vi ska även kolla in två speciella tal som blivit extra mytomspunna. Vilddjurets tal 666 och det kända oturstalet 13. 🙂

Numerologi är läran om samband mellan siffror, universums uppbyggnad och människors öden. Genom att analysera siffrorna i till exempel ett födelsetal ska man kunna få reda på den personens öde och personlighet.

Numerologins exakta ursprung har gått förlorat i tiden, tyvärr. Men enligt de flesta så uppkom konceptet hos de tidiga babylonerna för 4000 år sedan och användes i Egypten ungefär samtidigt.
Numerologin utvecklades senare av den grekiske filosofen och matematikern Pythagoras. Han var redan som 20 åring mycket lärd men kände sig frustrerad över att alla kunskapssystemen tycktes motsägelsefulla. Det sägs att han fick en uppenbarelse om världen och dess skapares sanna natur när han såg upp mot stjärnhimlen. Därefter reste han till bland annat Egypten för att hitta bevis för sin insikt och lära sig så mycket han kunde för att sedan sammanföra de olika vishetslärorna till en enda sann kunskap om världen.

Skulptur av Pythagoras ovan. Han funderar över universum och siffror…. Förmodligen. 🙂

Så småningom bildade han ett hemligt sällskap där medlemmarna genom vetenskapliga studier skulle komma nära det gudomliga. Pythagoras la stor vikt vid siffror och studerandet av dem var en viktig del i hans lära. Han trodde att hela universum var byggt av siffrornas kraft och att man genom siffror kunde förstå kosmos uppbyggnad.
Pythagoras idéer influerade många andra filosofer och bildade mycket av grunden till det som senare skulle kallas numerologi.
En annat viktig influens till numerologin är Gematria, vilket är en gren av den judiska mystiken kabbala.
Gematria grundar sig på talmystik och översätter även ord till siffror.

Mot slutet av 1600-talet började intresset för numerologi bli mer ovanligt och levde vidare endast i mindre kretsar och hemliga sällskap.
Tre kvinnor kan vi tacka för att ha utvecklat numerologin till vad den är idag.

Den första är Mrs. L. Dow Balliett som gav ut boken ”The Philosophy of Numbers” 1908 och flera andra böcker därefter. Hennes böcker är mycket andliga och behandlar hur vi ska finna vår gudomliga kärna. Balliett blev vän med Julia Seton Sears. Hon var författare och en viktig person inom den nya tankerörelse som utvecklades i USA under sent 1800-tal. Hon moderniserade uttrycket ”vetenskapen om namn och nummer” till ”numerologi” och populariserade det. Hennes dotter, känd som Dr Juno Jordan, utbildades av Balliett när hon var i tonåren och som vuxen grundade hon the California Institute of Numerical Research som tog numerologin till nya nivåer.

Det finns mängder av olika sätt att använda numerologin. Därför kommer jag att återkomma till ämnet i framtiden.
Nu vill jag avsluta med att ta upp två utvalda tal som blivit extra mytomspunna genom tiderna. ^_^

Ett berömt oturstal i de flesta västländer är 13. Det är så känt att hotell sällan har ett rum nummer 13 eftersom ingen gäst vill bo där. Att 13 blivit ett sådant olyckstal härstammar i att Judas var den trettonde personen vid bordet när Jesus åt sin sista måltid. Men alla hatar inte 13. I Italiens och Kina är 13 ett lyckotal. På kinesiska låter 13 dessutom som ”säkert liv”. Vad som betyder otur och inte tycks vara relativt. ^_^

666 är ett annat mytomspunnet tal. Det är i Bibelns uppenbarelsebok känt som vilddjurets eller odjurets tal beroende på översättning. Ibland har jag även sett 666 kallas för djävulens tal. Vilket inte är helt korrekt eftersom det i de flesta tolkningar står för de makter som tjänar Djävulen på jorden. Till exempel kejsar Nero (år 37-68), som förföljde de tidiga kristna. Hans namn får siffervärdet 666 på hebreiska.

En av de låtar 666 har inspirerat till. Låten är seriöst bra och videon är… eh, ganska hilarious. 😛

Tror ni att man kan förstå en människas öde och karaktär genom att analysera födelsesiffror eller namn?

Tycker ni också att numerologi är ett spännande ämne?

Har ni något lyckotal?

Nästa gång ska det bli ett riktig läskigt, rysligt inlägg om ännu en besatt docka… Se upp för det! 😉

35 svar

  1. Intresant läsning som alltid å en farligt bra låt som avslutning….

  2. Ooooh längtar till nästa inlägg! xD

  3. Spännande ämne detta med numerologi. Jag skulle vilja tipsa om en sida där man kan beräkna olika namns Gematriatalvärde. Kolla in: http://www.gematrix.org/?word=missmagicgirl

    Där har jag i rutan skrivit in Miss Magic Girl och finner då att det namnet ger talvärdet 834 i den engelska Gematriakalkylatorn och 385 i den judiska. Skönt alltså att du inte erhöll talet 666, MMG! *pust*.

    Sedan kan man i samma länk – på samma sajt/sida – dessutom läsa om andra ord och namn som också de ger talen 834 respektive 385. Vem vet, kanske finns det extra förbindelser/connections mellan de sakerna/personerna och Miss Magic Girl.

    Jag lät just nu kolla vilka talvärden som Legenden får. Han hamnade på 66 i Simple Gematria. Så det var – *host* *host* – på ETT sätt rätt nära vilddjurets tal 666. fast det saknas ju faktiskt en sexa. *puh, nära ögat* Och vad är det man brukar säga? Jo: Nära skjuter ingen hare. Så Legenden kan nog fortsätta att sova lugnt. 66 och 666 är två HELT skilda tal trots de likheter som föreligger vad gäller ”sexigheten”.

    Kolla in resultatet här: http://www.gematrix.org/?word=legenden

    Apropå ingenting. Jag tycker att Pythagoras är förbluffande lik musikartisten Plura. Tror du att Plura kan vara en reinkarnerad Pythagoras, MMG?

    • Hej Bbnews!
      Åh, vilken supersida! Jättebra verkligen. 🙂 Väldigt roligt att se vilket värde mitt namn får och vilka andra ord och meningar jag delar siffror med. 🙂
      Mina favorit ord på den listan måste nog vara ”A Strange God”. 😉 Det gjorde mig bara liiiite maktgalen att läsa…. Tänk om sanningen är att jag är en underlig gud? Ha, ha 😀
      ”The Dragons” och ”Ancient Egypt” var inte så dåligt heller. ^_^ ”False Knowledge” ororar mig lite dock….. ^_^;;;;
      Ha, ha intressant och roligt hur som helst.
      Men stackars Legenden! Fast han klarade ju sig från 666 även om det var på gränsen…. Men han fick ju en del fina ord som ”Happy”, ”Blessed” och ”Dreamy”. 🙂

      Jag kan förstå vad du menar med likheten mellan Pythagoras och Plura. De är faktiskt väldigt lika.
      Jag hoppas att Plura är en återfödd Pythagoras och att han minns lite visdom i hemlighet. För då uppfylls min dröm att träffa Pythagoras och få tal del av hans visdom utan en tidsmaskin. Vilket i alla fall förenklar saker lite grann. 😉

    • Det där var läskigt :p Mitt i allt skriver du om mig xD

  4. Älskar Iron Maiden, men orkade inte titta på videon. Men omslaget till albumet number of the beast är rätt så kul 🙂
    Att kunna förutspå ens öde genom att kolla på födelsedata osv, intressant. DET tycker jag att man skulle kunna fokusera på under mattelektionen! Fast man skulle säkert bara få en massa jobbiga kommentarer om man föreslog det 🙂

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, de är bra. 🙂
      Ha, ha vore jättekul med numerologi som inriktning på mattetimmarna. Om det var så skulle jag nog ha gillat de lektionerna mer. Matte är inte riktigt min grej…. ^_^;;
      Tyvärr har du nog rätt i att förslaget inte skulle slå igenom. ^_^

  5. Jag har aldrig haft otur på ett 13 datum x) Men har haft otur på nästan alla andra nummer :p
    12 är mitt turnummer 🙂

    • Hej Legenden!
      Jag tror inte att 13 sprider otur med sig heller. Tycker mig ha märkt att det är tvärtom faktiskt…
      12 är ett bra nummer. 🙂

  6. Du… Var bara tvungen att ta något om siffror eller hur?! 😡
    Hmm… Nu ska vi se… Har jag något lyckotal!
    Ja det har jag faktiskt och konstigt nog är det 13!!!
    Och mitt oturs tal (Den siffra som jag hatar mest) är 6!!!
    66 går bra, det har jag inget problem med men just
    6 är det något som jag stör mig på!
    Haha 666 ovan hehe… *Det blir tyst i hela rummet som alla siter i och ”Sämst…” kommer fram hostandes!*
    Och nu tillbaka till mitt tal 13!
    Historien om hur jag upptäckte det!

    När jag var i Stockholm för 5 års sedan med min klass så var vi på Skansen och där kunde man vinna en jätte stor ihålig toblerone med fler små tobleronisar i! Min kompis Adam fick för sig att satsa på alla tal från 1 till 15 utom 13. Han visste om att jag var ganska pank och oturlig så han lämnade 13 kvar åt mig. Jag satsade på nummer 13 och van! Tjohoo! Och sen åt vi upp alla tobleronisar på vägen hem! Hehe!:)

    Jag har kommit på att jag skriver väldigt långa komentarer!

    NÄR KOMMER EN FORTSÄTTNING????!!!!! 😀

    • Hej Henry the Demon!
      Ha, ha jo jag var tvungen att ta upp siffror! 🙂
      13 är faktiskt ett lyckotal för mig också. Förut så blev allt i mitt liv 13. Om jag la ihop min portkod blev det 13, om jag la ihop siffrorna i min address blev det 13 osv. 🙂
      Är dock inte lika mycket så längre.
      Vad coolt hur du vann lotteriet på ditt 13-nummer. Fantastiskt! Då förstår jag att det blev ett lyckotal!

      Det finns faktiskt en fortsättning nu. 😉

  7. Efter att ha skummat genom artikel och sett avslutningen måste jag säga att någonting fattas, nämligen ett klart uttalande om att numerologi är bluff och båg.

    Alltså, som komplettering: Numerologi är bluff och båg. Lika gärna kan man tro på Uri Geller.

    • Hej michaeleriksson!
      Om man tror på numerologi eller inte är upp till var och ens tro. Därför valde jag snarare att behandla numerologin som fenomen i historien i detta inlägg.
      Bluff och båg tycker jag är fel ord. För man kan bara kalla något för bluff om de som utövar det själva vet om att det är falskt och endast gör det för pengar eller berömelse.
      Men numerologi, vare sig det verkligen funkar eller inte, finns det många genom tiderna som trott på.

  8. Jag är född 13 minuter över 13 den 13 maj ^^ Hehe…var bara tvungen att berätta det. Hoppas det inte lät för drygt eller nåt. Min barnmorska tyckte så synd om mej för att jag var född den tiden att hon skrev att jag var född 15 minuter över 13 istället. Så, ja 13 är mitt lyckotal. Och 8 också, det har varit det så länge jag kan minnas.
    Längtar också tills ditt nästa inlägg, även om jag nog inte kommer våga gå in i syrrans rum efter det…o.e

    • Hej Tilda!
      Coolt! 13 är verkligen ditt tal och jag tror att det är ett lyckotal! 🙂
      8 är också ett fint tal. 8 ser väldigt vackert ut också. Magiskt liksom.
      He, he nästa inlägg blir läskigt! ^_-

  9. Jag skrev in mitt namn och där nere där man kan se vilka som fått samma siffror fanns ”Satan the Devil”, men även Guardian Angel, Wisdom och Fortune & Glory. Så det kanske tar ut varandra.
    Blev lite rädd när man får satan slängd i ansiktet så där :C

    • Hej Sigrid Drakhjärta!
      Ha, ha jag tror jag fick något med Satan bland mina ord också faktiskt…. Men jag tror inte att det är något att oroa sig för. 🙂
      Du har nog rätt i att orden tar ut varandra. 😉

  10. Hejsan MMG

    Har du hört talas om fibonacci numrerna =O
    En kille som har mätt ut allt i världen till bara några få nummer.
    Typ bladen på blommorna osv. väldigt faccinerande =)

    Keep ‘em comin

    • Hej Sebastian!
      Nej, det har jag faktiskt inte hört om. Låter riktigt intressant!
      Du får jättegärna skicka en länk eller så om du vet någon sida om det. 🙂

  11. Ja Fibonaccis talföljder är mycket intressanta. Här är en bra länk: http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=60&on_menu=366&page_id_to_fetch=939&lang=arabic&no_cache=99423554

    Talföljden är uppbyggd på så vis att varje nytt tal i serien = summan av de två närmast föregående talen.

    Fibonaccis talserie ser alltså ut så här:

    0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 osv.

    Dvs 0+1 = 1. Därefter 1+1 = 2. Sedan 1+2 = 3. Och 2+3 = 5. Och 3+5 = 8. Och 5+8 = 13. Och 8+13 = 21.

    Så vad ska komma efter 21?

    Jo, det blir förstås 13+21 = 34.

    Fibonacci var en starkt gudstroende man och matematiker. Han tyckte sig se denna talserie lite överallt i naturen, så han menade att detta var Guds egen talserie som Han – Gud, alltså – hade använt sig av när Han skapade världen.

    I den artikel jag länkar till inledningsvis kan man läsa om hur solrosronas kronblad är formade efter Fibonaccis och/eller Guds egen magiska talserieprincip. Jag citerar: [Hos] solrosor finner vi Fibonaccis talföljd. Antalet spiraler räknat motsols respektive medsols utgör i sådana strukturer två efterföljande fibonaccital t ex 13 och 21.

    Visst är det fascinerande. Jfr gyllene snittet som även det anses vara Guds eget sätt att göra sina skapelser harmoniskt konstruerade.

    Även om gyllene snittet kan man läsa i den artikel jag länkade till inledningsvis. Tänka sig att vår svenska flaggas längd respektive bredd matchar just det gyllene snittet. Precis som våra tändsticksaskar gör det.

    1 , 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , 21 , 34 , 55…

    Vi förtydligar hur man beräknar följden:

  12. tkr om din blogg 🙂
    väldigt lätt att hänga med i det du skriver och jag fattar mer 😉

    en fråga bara.. hur funkar det med att du svarar? 😮 har sett det på en anna blogg också men fattar inte hur det funkar :s

    • Hej Chriis!
      Åh, tack så mycket! 🙂 Bra att du tycker det, det är precis det jag vill. 🙂

      Du menar svaren under varje kommentar? Det finns en svarsfunktion på wordpress. Jag vet inte om den finns på blogg.se men på wordpress är det i alla fall så att det finns en lite ”svara-knapp” vid varje kommentar som jag bara trycker på. 🙂

  13. Numerologi är rätt spännande 🙂 Tyvärr är jag kass med numren och matte, så jag blir rätt förvirrad av allt som har med de saker att göra. Synd…
    När jag var yngre tyckte jag att 2 var mitt lycko nummer, eftersom jag var född andra maj. Nyförtiden verkar alla numren ta med olycka till mig… Usch ja.
    Yay för Iron Maiden låten!

    • hej Maaretta!
      Jag håller med dig om nummer! Hatar matte… 😦 Vilket är synd men jag är så dålig på det.
      Synd att nummer 2 och de andra numren sviker dig…. Vi får hoppas på bättring snart. 🙂

  14. 666<3

  15. Visste du att den som kom fram till att 666 var djävulens tal räknat fel! Forskare har kommit fram till att det är 667!! Undra hur de räknat och var de räknade…..

    • Hej sibunaamanda!
      Ja, det är intressant. Har också läst om att enligt vissa uträkningar borde det bli ett annat tal.
      Har även hört att enligt vissa andra skrifter uppges talet till 616. Svårt att veta vad de ursprungligen var tänkt att vara.

  16. hm jag gick in på gematrix och skrev in mitt namn, det blev 939.Sen läste jag nedanför andra ord som också har 939, tydligen både the holy spirit & 666… :S

Kommentera

