Xenoglossia: Förmågan att kunna tala ett språk man aldrig lärt sig.

Hur skulle ni reagera om ni plötsligt kunde tala ett annat språk flytande utan att ha haft minsta kontakt med språket innan?
Kanske verkar denna situation så otrolig att den inte ens borde vara värd att fundera över. Men faktum är att det finns mängder av exempel på människor som varit med om just detta.
När det händer kallas det för xenoglossia och i dagens inlägg ska vi undersöka detta fenomen. Vad finns det för kända fall? Vad beror det på? Kan detta vara ett bevis för reinkarnation eller kontakt med andevärlden?

Efter en bilolycka 2007 kunde plötsligt Matěj Kus tala engelska flytande. Innan hade han knappt kunnat göra sig förstådd alls. Och inte nog med det, han pratade dessutom med en perfekt engelsk accent! Tyvärr varade denna kunskap bara ett kort tag och efteråt kunde inte Matěj ens komma ihåg sin engelsktalande period. Måste kännas förargligt.

Ett intressant fall är en kvinna i Pennsylvania i USA som under hypnos kunde tala svenska som en 1600-tals svensk, dock ej totalt flytande men experter bekräftade att hennes accent på vissa svåra ord var klockren. Och som om det inte räckte med det så kallade hon sig dessutom för Jensen Jacoby och kunde korrekt beskriva olika föremål från hans tid. Hur detta kunde vara möjligt? Mysterium!

Ett annat intressant fall är den fyraåriga hinduistiska flickan Swarnlata Mishra i Indien som kunde sjunga och dansa på bengaliska. När hon tillfrågades om hur hon kunde det sa hon att hon brukade vara en bengalisk kvinna och att hon då lärt sig dansa och sjunga av en vän.

Ovan är den grekiska guden Hermes. Han var gudarnas budbärare och har därigenom blivit guden för bland annat kommunikation och språk.

Det finns även många exempel på människor som plötsligt kunnat tala språk som är utdöda nu för tiden. Som gamla egyptiska dialekter osv. (ÅH! Jag vill ha xenoglossia nu så jag förstår hieroglyfer! Snälla?)

En engelsk flicka, som nu endast är känd under pseudonymen Rosemary, kunde plötsligt 1931 tala och skriva en forntida egyptisk dialekt som bara ett fåtal experter i världen kan. Hon påstod att det berodde på att hon var influerad av den babyloniska prinsessan Telika-Ventiu som sa orden till henne och att Rosemary bara återupprepade dem. Allt Rosemary sa under mängder av språktester analyserades av egyptologen Mr. Hulme. Han konstaterade att Rosemarys språkbruk stämde med vad vi idag vet om det urtida språket.
Dock har fallet fått kritik för att omständigheterna kring det hela nu mest är baserat på några få utredares vittnesmål.

I nuläget finns det ingen riktigt tillfredställande förklaring till detta fenomen. Men det finns en hel del spännande och tänkvärda teorier.
Den vanligaste förklaringen på xenoglossia är att språkkunskapen härstammar från ett tidigare liv. Många använder X som ett huvudbevis för att reinkarnation är verklighet.
Andra menar att språken kommer från andar eller till och med utomjordingar som övertar personen. Vilket ju låter som det som hände i Rosmarys fall…
Men det finns även teorier om att xenoglossia beror på kryptomnesi, vilket betyder att man under barndomen lärt sig ett språk omedvetet genom att någon i ens närhet har pratat det. Detta kanske kan stämma i vissa fall men kan knappast förklara alla händelser.

En annan intressant tanke är att språkkunskapen på något sätt kan ärvas.
DNA eller deoxiribonukleinsyra är det ämne som är bärare av kroppens arvsanlag i cellerna. DNA kan lagra hundra biljoner mer information än de mest avancerade lagringsmaskiner vi människor kan skapa på teknisk väg. Därför är det kanske inte heller så konstigt att vetenskapen idag bara förstår cirka 4 procent av vårt DNA. De andra 96 % kallas (förmodligen mycket orättvist) för skräp-dna helt enkelt för att ingen riktigt vet vad det är till för. Därför är det kanske inte helt otänkbart att vi skulle kunna ha oanad information (som språk) lagrat i vårt DNA?

Ovan är en bild av DNA´s struktur.

Den teori jag själv lutar mest åt är att alla människor är ihopkopplade genom ett större, gemensamt medvetande där all information finns lagrad. Genom att försättas i alternativa medvetande-tillstånd kan man komma i direkt kontakt med världsmedvetandet och därifrån dra information som t.ex. språk. Detta är även en alternativ förklaring till de som drabbas av xenoglossia och sen berättar om andra tider eller personer som levt då. Det är inte ett minne från ett tidigare liv utan en erfarenhet som finns lagrad i det enorma medvetande som alla människor delar.

Vad tror ni om detta mysterium?

Vilket språk skulle ni vilja vakna upp en morgon och kunna prata flytande om ni fick välja?

Hmm, vad konstig jag kände mig plötsligt… vill hur som helst avsluta med att säga att vizuri! Wakati ujao kutakuwa na kuhusu wageni! Ojdå! Sorry! Det där bara kom över mig… Guldstjärna till alla som kan gissa vilket språk som plötsligt övertog min hjärna! 🙂

Kram! Magic.

P.S Kolla även in den nya läsarberättelsen HÄR Den nyaste är längst ner. D.S

70 svar

  1. några vänner till mina föräldrar har en dotter som är äldre än mig. och när hon var liten (3-4 år) började hon använda latinska ord på saker och ting. hon kallade alltid vatten för aqua (något som föräldrarna själv sa va ett ord dom aldrig använde) sen även småsaker som bollar, kläder och liknande sa hon på latin. men det ”växte bort”. mina föräldrar berättade detta för mig och sa att när dom hörde henne så va det som man började tro på reinkarnation. jag tror på reinkarnation, har gjort sen jag var liten. så vi får se om jag helt plötsligt börja prata något annat språk. fast jag kan ju ha varit svensk i mitt tidigare liv i för sig… 🙂

    • Hej Cicci!
      Vad häftigt! Det känns ju verkligen som ett bevis för reinkarnation. Det är alltid mest intressant när små barn säger sånt som tyder på att de levt tidigare.
      Eftersom de inte har haft lika mycket tid på sig att undermedvetet bli influerade av språk eller teorier om tidigare liv som vuxna.
      När jag var lite hade jag minnen från tidigare liv och när jag var sådär fyra, fem år så pratade jag om min förra mamma och jag besrkev i detalj för min mormor hur en kvar fungerar.
      Så det får mig att tro på reinkarnation. Dock så hoppas jag att det finns någon annan förklaring för själv avskyr jag tanken på reinkarnation. Jag vill inte återfödas. Faktiskt. ^^
      Hur vet du att du varit svensk i ditt tidigare liv? Har du minnen?

  2. Då får jag väl aspirera på guldstjärnan då. Befinner mej för övrigt i Tanzania för tillfället vilket kanske kan vara till hjälp ifall någon annan vill gissa?

  3. Hoppas verkligen att det är att man har varit med i ett tidigare liv! Det vore coolt om man återföddes, fast då måste man ju ändå vara med om jorden undergång när den väl inträffar.. jag som trodde att jag skulle slippa.
    Undra vad man själv har varit.. en kunglighet förhoppningsvis ^^
    Det vore verkligen häftigt att kunna vakna upp en dag o kunna prata japanska eller kanske rumänska. haha.
    Ditt språk du pratade var btw Swahili =)

    • Hej Josefin!
      Bra gissning på språket. Avslöjar om du hade rätt i nästa inlägg. 🙂
      Ha, ha skrev just här ovan att jag hade minnen från tidigare liv när jag var liten men att jag hoppas att det finns nån alternativ förklaring eftersom jag helst inte vill återfödas.
      Men det är mycket intressant med tidigare liv. Vore ju förstås ganska coolt att få veta att man varit någon kändis. 🙂
      Japanska eller rumänska vore häftigt. Skönt om man kunde få ett språk helt gratis sådär utan att behöva träna.

  4. swahili

  5. Det skulle vara coolt att kunna grekiska eller latin!
    Jag tror att det har med ens tidigare liv, eller med någon släkting att göra, det där (jag kan inte stava det). Häftiga bilder!!!!!!!

    • Hej An Fallen Angel!
      Ja, det vore verkligen coola språk! 🙂 Jag har en kompis som har studerat latin. Han har lärt mig vissa ord och det är verkligen ett intressant språk.
      Speciellt som så pass många av våra ord har latinskt ursprung.
      Kul att du gillade bilderna! 🙂

  6. Jag tror att man helt plötsligt kommer i kontakt med något ande eller liknade som vill komma i kontakt med omvärlden, skulle vara väldigt intressant att bli utsatt för det:)
    Skulle det möjligtvis var japanska din hjärna trillade in på? 😉

    • Hej Wicke!
      Ja, det vore väldigt spännande att ha varit med om en sådan grej. Orsaken till vad det beror på kanske kan variera. Kan säker vara andar ibland.
      Får mig lite att tänka på hela historien om Patience Worth…. 🙂
      Om det var japanska avslöjar jag i nästa inlägg. ^_^

  7. Åååh! Så coolt! Om jag skulle få möjligheten att kunna ett språk skulle det nog va japanska, eller något qlt nästintill utdött afrikanskt/sydamerikanskt språk. ^_^
    Jag tror nog mest på teorierna om tidigare liv och det gemensamma medvetandet.
    Diskuterade även döden och liv efter döden med några kompisar på lunchen idag, det var riktigt intressant! 🙂

    Kramar, Jossan

    • Hej Jossan!
      Jo japanska eller något nästan utdött och ovanligt språk vore riktigt coolt.
      Kul att ni diskuterade döden och efterlivet. Såna samtal brukar bli intressanta. 🙂
      Kram!

  8. fasen vad häftigt att bara vakna och sen kunna ett annat språk! skulle kanske underlätta lite i skolan? xD helst skulle nog jag vilja kunna Ryska! 🙂 Grym blogg btw ;D

    • Hej Viktoria!
      Tack så mycket! 😀
      Ja, det vore riktigt coolt. Och väldigt skönt att få ett språk gratis utan att behöva träna. ^^

  9. Jag älskar språk! Har alltid varit mitt bästa ämne i skolan också, hahah.
    Men det skulle vara sjukt häftigt att en dag vakna upp och kunna tala ett annat språk flytande, eller kanske bara några ord. Bara det skulle vara häftigt.

    Hade förresten en dröm för några år sen där allt var på Latin. Och jag kan ju inte det minsta Latin, så det var jättekonstigt. Jag kom inte ihåg allting efteråt, man glömmer ju lätt. Men det var några ord som jag kollade upp, som mycket riktigt var Latin. Sjukt, men häftigt 🙂
    Brukar även drömma på engelska ibland, men engelska kan jag nästan flytande ^^

    • Hej Natson!
      Jo, språk är roligt! 🙂
      Vad häftigt med din latinska dröm! Väldigt spännande att du kom ihåg ord från den sen och kunde slå upp dem.
      Det känns nästan som ett slags xenoglossia-fall. Undrar varifrån ditt omedvetna drog den kunskapen…

  10. Hej, Gud va kul det skulle va ifall man var i det landet vars språk man bara börjar tala haha X)

    //Natta121

  11. jag läste om ngn som hade blivit hypnotiserad
    ( eller hur det stavas) och kunde prata flytande japanska, fast han var amerikan och bara kunde amerikanaska innan.. ;P

    • Hej Julia!
      Åh, vad coolt! Undrar om den som hypnotiserade honom sa åt honom vilket språk han skulle tala eller om det bara blev japanska av sig själv?
      Om den som hypnotiserade honom sa åt honom att tala japanska då känns det ju som att teorin om det gemensamma medvetandet stämmer.
      Men om han bara blev tillsagd att prata ett annat språk och det var japanska som kom så kanske det kan beror på ett tidigare liv.
      Mycket intressant! 🙂

  12. Hej på dig, MMG! Om någon ska ha en guldstjärna är det väl DU som varje vecka skriver så intressanta och spännande bloggartiklar på din mystiska och magiska sajt.

    Tummen upp för dig, som är så ambitiös och serviceminded!

    Vad gäller det språk du skrev en mening på i slutet av ditt inlägg så gissar jag på skånska. Om nu skånska är ett språk, alltså. En kompis till mig påstår att skånska är ett läte. Så jag kan ju inte vara helt säker på att min gissning är korrekt. Men ibland måste man chansa. Den som vågar vinner, finns det ett talesätt som heter. Det kan ju inte bli mer än fel – om man så säger… *blink*

    Ha en RIKTIGT TREVLIG SUPADUPA-HELG, MMG!

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 😀
      Ha, ha skånska! Vi får se vem som har rätt i nästa inlägg…. ^___^
      Hoppas du också har en riktig toppenhelg!

    • jag (eller min mammas släkt) är skåningar. ett exempel på en skånsk mening;
      Lägg brännet på rullebören.
      översättning:
      lägg veden på skottkärran.

  13. Hej!
    Jag tycker att det är riktigt intressant. Själv kom jag att tänka på spöken som försöker ta kontakt med någon, och sen att språket var det enda som kommer igenom ”barriären” eller vad det nu är som skiljer oss åt.

    M.M

    • Hej M.M!
      Intressant tanke. Kanske är så. Undrar i sånt fall vilka fler kunskaper (talanger och annan information) som man plötsligt skulle kunna få? 🙂

  14. Ja! Toppen! Jag kanske har franska i mitt DNA! Tjohoo!
    Synd bara att jag inte har någon använding utav det… Helvete! Tänk om jag vaknar upp imorgon och pratar franska! Vem sjutton skulle fatta vad jag sa då! Hehe, jag skulle kunna jävlas med folk genom att fråga efter vägen till rese centrum på franska!

    • Hej Henry the Demon!
      Det vore ju coolt! 🙂 Hoppas du har det och att det snart visar sig i ett xenoglossia-fall! ^^
      Sen kan du börja förvirra folk! 😀

      • Nu är det klart jag härstammar ifrån frankrike! (på mammas sida av släkten!) Och det förklarar varför jag har brunt hår och bruna ögon! Tyvärr så är jag blek men det är pappas fel!(Alla andra på mammas sida har brunt hår och bruna ögon och brunt skin!) På pappas sida av släkten finns… bondlurkar! Riktiga bönder! Med höns, kor, hästar, får och kycklingar!(Utifall att ni ville veta vad som fanns på pappas sida vill säga!) 🙂
        !!!radna relle igam åp enti rort moD …tlla va tsräv hcO

      • Hej Henry The Demon!
        Coolt att du vet ditt ursprung nu. 🙂 Frankrike är coolt. Men jag tycker inte att du ska klaga bönderna heller. ^^
        Tror att de tillsammans blir en bra släktblandning. 🙂

  15. Haha rolig fenomen. Kan säga att fallet med fyra åriga flickan är inte så konstig. Hon är hindisk, och förmodligen bodde i Indien. Bengali är en av de många officiella språken. Kunde ha lärt språket från en granne eller lek kamret.
    Dock är de andra fallerna intressanta.
    Skulle vara kul att vakna upp en morgon och kunna spanska eller någon afrikansk språk. De är så vackra språk, men svårt att lära sig…

    • Hej Maaretta!
      Ja, det är intressant. Helt oförklarligt verkligen vilket är underbart! (Men lite frustrerande också) 🙂
      Vad det gäller flickan så minns jag tyvärr inte exakt var hon bodde men enligt familjen hade hon aldrig haft kontakt med bengali innan…. Sen om familjen talar sanning är ju såklart en annan sak. ^^
      Om man ska välja ett språk att vakna upp och kunna så har du rätt i att man skulle välja något som är vacker men svårt att lära sig.

  16. Ja, språket du skrev där var swahili, enligt google x) men vad det betydde fattade jag inte och google translate gjorde mig bara förvirrad x)

    Men intressant inlägg 🙂 Tror inte jag har hört om detta förut.. Jag gillar din teori om att alla människors medvetande är sammankopplade 🙂

    Ett språk jag skulle vilja vakna och kunna är det som besökande aliens talar 😀
    btw om aliens så måste vi ha vårt alien-program någon dag x)

    • Hej Legenden!
      Mmm, då är frågan om vi kan lita på google? ^^ Allt är ju trotts allt är ju trotts allt deras fel om man ska gå efter våra senaste beräkningar…. 😛
      Jo, tycker xenoglossia är ett av de mest intressanta fenomenen.
      Att få lära sig aliens språk vore lugnt det coolaste. Då skulle man kunna börja jobba som tolk mellan våra världar. 🙂
      Ja, jag vill jättegärna ha ett till program! 🙂 Vi får diskutera lite om vad vi vill ta upp då. Jag har lite idéer. Kan maila. ^___^

  17. Jag vill kunna tala flytande persiska… tror att jag en gång har gjort det…

  18. Buenos días, señorita Miss Magic Girl!

    Apropå det som Nina skriver här ovan:

    När jag läste spanska i gymnasiet, kände jag direkt att detta är ”mitt språk”. De spanska fonemen (språkljuden) passade min mun perfekt. Och jag lärde mig språket väldigt – ovanligt – snabbt. Tyckte att spanska ordvändningar kändes helt naturliga för min hjärna, mitt sätt att tänka/resonera osv.

    Som till exempel ”Jag har tappat näsduken”. På spanska säger man (i svensk översättning): ”Näsduken har tappat sig för mig.” Och jag fann detta sätt att formulera sig helt naturligt, som en självklarhet, att visst kan man säga så utan att det låter knäppt eller bisarrt.

    Inte nog med det. När jag växte upp hade jag ovanligt lätt att bli solbrun i hyn, så jag kallades av vuxna ibland för lille portugisen eller lille spanjoren.

    Men det sistnämnda uppfattade jag som något negativt, född som jag är nere i Blekinge, nära gränsen till Skåne. Där kan uttrycket ”en spanjor” lätt uppfattas som ”en spann jor/d/”. Så jag kunde då svara den vuxne: Om du kallar mig för ”en spanjor/spann jor(d)” så är du ”en spann skit”.

    Då skrattade de vuxna gott över att jag missförstod deras ”komplimang”. Och numera, som vuxen, skrattar jag själv åt det hela.

    Hasta luego, MMG!

    • Hej Bbnews!
      Vad kul! 😀 Ha, ha kul hur du missuppfattade komplimangen! Blev ju ganska förolämpande att bli kallad för en spann jord… ^^
      Men det är häftigt hur man kan känna en så stark koppling till ett språk. Speciellt när ordföljden är så annorlunda.
      Jag försökte lära mig spanska i högstadiet. Det gick inte alls något vidare bra kan jag säga…. Bytte till tyska sen vilket var lättare. Minns inte direkt någon tyska längre tyvärr…
      Är egentligen ingen riktig språkmänniska utom när det gäller engelska vilket jag verkligen kan bra. Älskar det språket. 🙂 Kanske har jag varit engelsk nångågn? ^^
      Gick en kurs i japanska förra året men det är ett riktigt komplicerat språk. Så där kan jag bara lite grann. ^_^;;

  19. Jävligt intressant blogg, hit lär jag komma igen!
    Hade varit coolt som fan att kunna läsa gamla hieroglyfer så det hade jag nog valt…

    • Hej Fred!
      Tack så mycket! 😀
      Ja, gamla hieroglyfer vore underbart intressant att kunna. Det är det jag själv skulle välja också. 🙂

  20. det är ju bevisat att man ärver egenskaper via DNA, varför skulle man då inte kunna ärva minnen från döda släktingar? Det ända som behöver är något som sätter igång minnet …man skulle kunna säga att hjärnan får error och tar fram fel minne….

    • Hej Hugo!
      Precis. Jag tror faktiskt att det kan vara så. Ska bli kul att ta fram dessa kommentarer när det är bevisat att DNA kan bära med minnen och språkkunskaper och säga: Vad var det vi sa? 😉

  21. Om man återföds skulle jag vilja bli en katt… Tänk att bara äta, sova och gå på toa hela dagarna… SOVMORRON!!!!!

  22. ”Wakati ujao kutakuwa na kuhusu wageni!”
    Japanska…?

    Ett tag var jag bästis med en tjej som talade urdu, och var hemma hos henne typ varje dag. När vi varit bästisar i ca. 1 år började jag instämma och kommentera på svenska när hon pratade med sin mamma! Det däremot är ju inte övernaturligt, man lär sig ju efter ett tag!

  23. Jag kan ett par ord på latin (egentligen är det namn på djur, kan du gisa vilka?Förlåt om jag stavar fel.) grus grus,rattus rattus,rattus norvekikus,lupus lupus,bubo bubo och corvus corax. Jag blir väldigt imponerad om du klarar alla utan att smygtitta på internet.^_~

    • Hej LOLO LYKS!
      Hmm låt mig se då….
      grus grus = hmm, ingen aning.
      rattus rattus = råtta?
      rattus norvekikus = Ehm, en särskild sorts råtta? ^_^;;;
      lupus lupus = varg tror jag…
      bubo bubo = Gissar på uggla.
      corvus corax = kråka. Vet inte, fick bara den tanken.

      Ha, ha känns inte som att det var ett särskilt framgångsrikt provresultat.
      Ska bli intressant att höra om jag gissade rätt på nån.
      Coolt att du kan lite latin. En av mina bästa vänner studerar latin och han har lärt mig vissa fraser men tyvärr ingen av dessa.

      • Grus grus är trana,rattus rattus är svart råtta,rattus norvekikus är brun råtta,lupus lupus är varg,bubo bubo är berguv och corvus corax är korp. Snygt jobbat ^_^

      • Yay! 🙂 Nu blev jag faktiskt liiiite stolt över migsjälv…. ^_^;

    • Dessutom säger jag ibland ord som jag inte förstår och aldrig har hört förut. En gång vid ett sådant tillfälle dök tanken ”Alviska” bara upp i huvudet på mej. Vet ej om det var Alviska jag pratade vilket känns trist. Jag älskar alver!!!!!!!!!!!!!!

      • Alver är härliga. Spännande att du fick den vibben. 🙂 Jag känner folk som går och lär sig alviska.
        Det finns vissa kurser i det. Det är dock Tolkiens alviska då. 🙂

    • vet du vad Luscinia Luscinia betyder?

      svar: lagretkäN

      läses hit<——— härifrån

  24. Cool Ibara ya uchawi! Bado wanasubiri kwa ajili ya picha ya wewe! Je, si kabisa juu ya jambo la tatu uliandika kuhusu lakini, lakini …
    Umeona movie ”Kind Fourt”? I love it, kidogo creepy lakini kweli kuvutia Na! Kama ni hivyo, je, una imani ndani yake? / / Intiman (au googletranslateman;))

  25. Japanska?

    Jag tycker det låter som skånska. Eller möjligen värmländska. ;o)

  26. lite läskigt faktiskt..jag vill bara helt plötsligt prata turkiska! håller på att lära mig det, det är så svårt. Skulle vara lätt att bara helt plötsligt prata turkiska..

    • Hej Juni!
      Jag förstår det. Vore underbart att få ett språk helt gratis på det sättet. Bara unna det och slippa plugga in det. 🙂

  27. jag skulle vilja kunna…. egyptiska! hur tufft skulle inte de va!? xD

  28. det skulle kunna vara coolt att prata flytande latin

  29. ja, latin vore coolt, men om man skulle kunna kinesiska så skulle man kunna prata med vääääääääääääääääääldigt + några miljarder ä:n många män+i+skor. (har förresten ett eget språk med min bror som består av några få meningar tex Hato tato vate mate.)

  30. Jag har hört talas om en tjej som efter att ha legat i koma bara kunde prata tyska! 😮

Kommentera

