Bloody Mary.

Nej, jag har inte ändrat inriktning på denna blogg. När jag säger Bloody Mary i överskriften så är det INTE drinken jag syftar på…. Men efter att ni fått veta mer om legenden om henne lär det finnas de som önskar det…. 🙂
Bloody Mary är nämligen ett spöke. Det sägs att hon går att åkalla om man säger hennes namn ett visst antal gånger. Ibland 13, ibland 100 samtidigt som man snurrar runt eller gör något annat. Vanligast är dock att det är tre gånger efter vandra medan man ser in i en spegel (i ett mörkt läskigt rum såklart, inte mitt på ljusan dag i ett rum fullt av folk 😉 ). Att försöka åkalla Bloody Mary har blivit en populär ”lek” på till exempel Halloween och andra kusliga tillfällen.

Okej, men vad händer då efter att man har sagt: Bloody Mary, Bloody Mary… och så mycket som Bl… Bloo..” Eh, ja efter att man sagt det tre gånger alltså? Finns ju ingen anledning för mig att säga det nu. Man vet ju aldrig…. ^_^;;;
Det finns en hel del variationer på vad Bloody Mary gör när man åkallat henne. Den vanligaste versionen är att hon dödar en. Ofta riktigt våldsamt, som att riva bort ens ansikte eller ögon, hugga av ens huvud eller dra en med in i spegeln…Uh *rys*.
Enligt andra versioner kommer hon hemsöka den som åkallade henne för resten av den personens liv.
Men det finns även trevligare varianter som säger att om man, när Mary visat sig, inte ser direkt på henne utan bara kollar på henne i spegeln så kommer hon berätta ens framtid för en. Eller om man mässar hennes namn 13 gånger vid midnatt vid en spegel så kommer hon hjälpa en att prata med en död person i 8 minuter.

Vem var Bloody Mary egentligen? Tja, den frågan finns det många svar på.
Låt oss titta på några olika bakgrundshistorier.
En är att hon var en mamma vars barn blev stulet. Andra historier säger att hon själv mördade barn medan hon levde eller att hon blev oskyldigt anklagad för det.

Ovanstående är legender som förmodligen har endast fantasi i botten. Men det finns teorier om att Bloody Mary är byggd på en eller flera äkta personer.
Kanske hette hon Mary Worth och var ett offer under häxprocesserna i Salem på 1600-talet. Kanske härstammar hon ur en Mary Stuart, även kallad Mary Queen av Scots, som var inblandad i mord och andra olagligheter och blev avrättad 1587.
Hon kan även vara delvis inspirerad av Maria I av England som regerade på 1500-talet. Hon kallades nämligen för just Bloody Mary. Detta berodde på att hon brutalt avrättade människor för kätteri under sin regeringstid. Det kan även vara härifrån idéerna om förlorade barn kommit ifrån eftersom Maria gick igenom en mängd missfall.

Förmodligen är den Bloody Mary som nu sägs visa sig i speglar en sorts blandning av alla dessa olika kvinnliga människoöden. Oavsett vilken bakgrund Bloody Mary har så tros hon hemsöka denna värld för att hon vill hämnas genom att utsätta alla för sin smärta och sorg.

Varför just en spegel?
Jo speglar har genom historien förknippats med mycket magisk kraft och användes flitigt redan i det gamla Egypten, Kina, bland Azteker, italiensk och västerländsk magi.
En av spegelns viktigaste användningsområden har varit spådomskonst. Både seriös sådan och mer lättsam som till exempel att om en ung kvinna går upp för en trappa baklänges bärande ett ljus och en liten spegel så kommer hon få se sin tillkommande i glaset. Men hon kan även få se dödens klassiska döskalleansikte och då betyder det att hon aldrig kommer hinna bli gift….

Speglar har även använts som skyddsamuletter eftersom de skulle skydda mot onda makter. (Detta är kanske inte världens bästa idé dock om man tänker på Bloody Mary…)
Mer om folktro om spegelns magiska kraft går att läsa i mitt inlägg: Spegelmagi.

Legenden om Bloody Mary kan tolkas som en uppfostrande historia om att man inte bör ägna sig åt magi och evokation. Dock så tycks historien ha motsatt effekt eftersom de flesta efter att ha hört den bara måste testa…. ^^ Genom tiderna har många vittnat om att legenden är sann och att Bloody Mary verkligen visar sig när man kallar på henne.

Man kan aldrig vara helt säker för Bloody Mary. Tydligen kan hon dyka upp genom en spegel under dygnets mörka timmar även om man inte har kallat henne. *Magic tar en liten tur i lägenheten och tar ner alla speglar*

Vad tror ni om Bloody Mary?

Skulle ni våga försöka åkalla henne i en spegel?

Har någon testat?

P.S kolla in det nya läsarfotot HÄR och den nya läsarhistorien HÄR. D.S

143 svar

  1. Ack, MMG, jag som just skulle till att lägga mig för att sova. Nu kan jag glömma det efter att ha tagit del av innehållet – samt beskådat bilderna – i denna nya bloggartikel av dig. *blink*

    Bloody Mary verkar ju vara ett barn av Hin Håle. Jämfört med henne spelar ju Bruna damen – om vilken man kan läsa här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2008/10/27/spoket-pa-raynham-hall/ – i samma division som Jesus, Gandhi och andra altruistiska gestalter.

    Hur är det, MMG? Du som är lite av expert på spöken, har du någon uppfattning om huruvida de flesta spöken är snälla eller om de möjligen är elaka och/eller farliga.

    Till sist: Kul att du tipsade här ovan om din bloggartikel om spegelmagi. Detta för att jag tidigare i dag i ditt forum skrev ett inlägg där i själ-tråden om hur man vid ett migränanfall ibland kan drabbas av något som kallas för negativ autoskopi, vilket innebär att man inte kan se sin egen spegelbild. Även vampyrer har som bekant svårt att åstadkomma en spegelbild av sig själva.

    Fast när jag ser dina läbbiga illustrationer här i din bloggartikel om Bloody Mary – i form av hemska spegelbilder (särskilt bild nr 2 nedifrån räknat) – är det inte utan att jag funderar på om jag ska våga tända i taket när jag i natt måste besöka toa. För tänk om jag såge en dödskalle där mitt ansikte brukar vara? Det skulle vara en chockartad upplevelse. Något jag helst vill bli förskonad ifrån.

    Hur som helst, MMG. Dagens bloggartikel har en hög läskighetskoefficient. Trots vad jag anfört här ovan i kommentaren gillar jag det! Man får inte vara mesig eller mjäkig om man har det mystiska och magiska som sin hobby – eller hur?

    • Hej Bbnews!
      Ha, ha kanske var lite okänsligt av mig att publicera detta inlägg vid spöktimmen igår natt. ^^;
      Jo, Bloody Mary är ingen jag skulle vilja dricka kaffe med, tillskillnad från vår vän Bruna Damen. 😉
      Vad det gäller din fråga som spöken är snälla eller farliga så är mitt svar: jag tror att spöken är precis som människor. Det finns hela skalan från de snällaste till de ondaste.
      Dock så tror jag inte direkt att spöken är farliga eftersom jag tror att de existerar på en annan dimension. Därför tror jag inte att det faktiskt är möjligt för Bloody Mary att mörda någon…. Kanske skrämma vettet ur någon dock….

      Just det! Minns det där om negativ autoskopi! Det tyckte jag var riktigt intressant! Kanske kommer lite av myterna om att vampyrer inte kan se sina egna spegelbilder från det… Det tror jag mycket väl att det kan.

      He, he nä, som sagt så är bilderna i detta inlägg kanske inte det bästa att se innan man ska släcka för kvällen… 0_0
      Men jag håller med! Det får ju inte bli mesigt här på bloggen. 😉 Jag fick ett önskemål för ett tag sedan att läskighetsnivån behövde höjas igen så i och med detta inlägg är den åter på topp. 😉

  2. JAAAAAAAAAAAA jag är den första som kommenterar:DDDDD skiiit bra inlägg magic:)

  3. Vi brukade ”leka” svarta madam eller nått sånt när vi var mindre det var ungefär samma sak fast man sa ”svarta madam, svarta madam, sv..” ja du vet haha ;P Huh, gud vad rädd man var, men om man såg något? Njaaee ;P Kanske i sin fantasi!

    • Hej d e s s l i k e s . c o m | High heels gives you a better view! 🙂
      Svarta madam känner jag inte igen… Men det låter lite som samma upplägg.
      Förstår att ni blev rädda. Den där typen av lekar (?) skrämmer verkligen upp en…. Men du har rätt i att det bara är i fantasin ibland. ^^

    • Ja,när jag gick på dagis kommer jag ihåg att man själv och en kompis gick in på toan och sa DET ONÄMN BARA…
      jag var kanske lite dramatisk där hihi 😀

  4. Ååh, vilken nostalgi-känsla jag fick! Jag minns att under lågstadiet så lurade mellanstadieeleverna oss småttingar att gå in på toaletten och kalla på Bloody Mary, för att sedan stå utanför och hålla för dörren så vi inte kom ut. När vi sedan kom upp på mellanstadiet så var det vår tur att lura dem nya eleverna. Nästan lite som en tradition. 😉

    Dock tror jag inte på Bloody Mary nu längre. Men nog fan är det något som är lite obehagligt med speglar, eller hur? 🙂

    • Hej J!
      Ah, stackars er! Sånt där gör en verkligen uppskrämd. Jag har faktiskt aldrig prövat… Får se om jag vågar någon gång…. ^_^;;
      Jo, speglar kan vara ganska creepy…. Speciellt i nattmörkret….

    • helt klart 😉

  5. Ja, vilken nostagli. Vi stod och höll på inne på vår toa, men inte såg vi henne. Det kanske berodde på att vi oftast sa ”svarta madam, kom fram”, hehe.
    Ja, sen testade vi bloody Mary också, men såg inget.
    Idag skulle jag inte våga, faktiskt. Helt sant.
    Men dricker Bloody Marys gör jag med nöje!!
    Du skriver SÅ fantastiskt BRA MMG!!!
    Alltid en ren fröjd att läsa dina inlägg hur blodiga och kusliga de än ÄR!!

    • Hej Annika!
      Tack så jättemycket för din fina kommentar! 🙂 Jag blev verkligen jätteglad!
      Svarta madam tycks vara den svenska motsvarigheten till Bloody Mary. ^_^
      Ha, ha det kanske är så att när man blir äldre och visare så vill man inte testa längre. Jag håller med dig! Skulle inte våga testa heller.

  6. jag har testat det där, och för mig hände absolut inget, ja menar bloody mary är en spännande spökhistoria, men det är nog bara en historia.

  7. Hej Magic
    Tycker att det är bra att du skriver dina inlägg för det finns en massa ungar som tycker det är kul och spännande att åkalla andar och sånt men jag tycker inte att det är något man ska leka med för om man inte vet vad man gör vet man kanske inte vad som kan hända. Jätte bra inlägg 🙂 för då förstår man att detta ska man INTE prova hemma.

    MVH Lioness

    • Hej The Lioness!
      Tack så jättemycket! 🙂
      Jo, man ska inte leka för mycket med denna typ av grejer. Bloody Mary kanske för det mesta ändå är rätt ofarligt men anden i glaset och sånna saker tycker jag inte man ska hålla på med hur som helst…

  8. Den där med ”Mary Worth” har jag hört tidigare. Jag har t.o.m sett en film om det. Legenden om Bloody Mary eller vad den nu hette. ^^ Vet inte riktigt vad jag tror men skulle aldrig våga testa..

    • Hej Zoofie!
      Jag vet att det finns en del filmer om Bloody Mary men jag har inte sett någon av dem…. Får kolla upp det. 🙂
      Ah, nej jag vet inte heller vad jag tror om Bloody Mary men jag skulle inte våga testa heller. För säkerhets skull.

  9. min mor hotade med bloody mary när jag och mina syskon inte var snälla. hon var min stora skräck. kul läsning som vanligt. kramisar

  10. jag brukade leka ”Svarta madam” när jag var liten, och det är ju i princip samma sak, men mycket intressant inlägg! Tror nog att jag ska skippa att titta i speglarna ikväll då, bäst så xD

  11. Jag skulle nog tro att spöket Bloody Mary skulle vara just Maria I från Spanien. De har samma smek namn och samma smak för mord och blod. Fast vissa källor hänvisar att det var Mary av Scotland som blivit kallad ”Bloody Mary”. Kanske de har både blivit det?

    • Hej Maaretta!
      Förmodligen har alla de olika personerna bidragit till att skapa legenden om Bloody Mary tror jag. ^_^

      • Ja, antar det. 🙂
        Förresten, testade att framkalla henne idag. Stog framför spegel och sa ”Bloody Mary” tre gånger. Hon kom dock inte 😦
        Hon är nog blyg! 🙂

      • Hej Maaretta!
        Modigt av dig! Tur att du överlevde… 😉

  12. ja…det där va hehe…pinsamt? min största fail ever…hihi 😀

  13. Njaaa, nej…man vill ju inte leka med döden. Kram Lilitha

  14. Läskigt inlägg :O hehe bra skrivet. Jag testade det när jag var liten och tyckte mig många gånger se något röra sig bakom mig i spegeln… :O

    haha hoppas allt är bra med dig annars? Kram

    • Hej Lesly!
      Tack så mycket! 🙂
      Kusligt att du tyckte dig se något som rörde sig! O_O Nu vågar jag definitivt inte pröva….
      Jodå, allt är bra med mig annars. Hoppas det är bra med dig med! 🙂
      Kram!

  15. Vilken fantastiskt inspirerande blogg! Jag satt och gogglade lite om maya-grejen och tror snart jag har läst hela din blogg om allt (har suttit här nu i 3 timmar och tokfastnade).. innan var jag totalt förstörd med tanken inför 2012, men efter att ha läst ditt om det så känns det lite lugnare.. även om vi inte vet va dsom händer.

    HUR SOM, så vill jag bara säga att jag har hittat en favoritblogg, och jag läser inte ens andras bloggar.. förren nu 🙂

    • Hej Marre!
      Tack så jättemycket för dina snälla ord! You made my day! 😀
      Vad roligt att du gillar min blogg och att du känner dig lugnare vad det gäller 2012. Jag tror att det kommer bli ett positivt år faktiskt. 🙂

  16. Bästa bloggen jag någonsin sett!
    Kul att det finns så många fler som gillar sådana här läskiga/intressanta saker som man inte riktigt kan få svaret på! Men annars hade det ju inte varit så spännande 😉
    Hmm.. jag vet kompisar som testat det där med att kalla på någon i spegeln, men det var någon Svarta Madame. Antar att det är 2 olika personer då? I vilket fall har några av dem aldrig vågat berätta vad de sett när de väl kommit ut sen (ja skoltoan användes flitigt).. de såg mest skrämda ut. Man undrar ju om de såg något och i sånna fall vad.. Hur som helst skulle jag aldrig våga testa tror jag! har redan respekt för speglar som det är x)
    Mycket bra blogg än en gång! väntar med spänning på nästa inlägg.

    • Hej Josefin!
      Tack så mycket! Åh, vad roligt att höra att du tycker det! 😀

      Jo, det tycks som att svarta madame är den svenska motsvarigheten till Bloody Mary. Många tycks ha försökt åkalla henne.
      Undrar verkligen om dina kompisar såg henne. Men i fall de gjorde det kanske de inte vågar prata om det? °_°;;

      Men tack än en gång för dina snälla ord! Nästa inlägg kommer på fredag. 🙂

  17. Hej!
    Du är jätte duktig på att skriva inlägg så att man fattar! Det är mycket information så vill man veta något ska man helt klart gå in och läsa här. Jag har alltid varit intresserad av spöken/andar och skräckiga saker. Jag har försökt tillkalla ”Bloody Mary” flera gånger men jag slutade försöka efter förra årets incident. Jag stod i spegeln och ropade hennes namn 3 gånger. Sedan såg jag en blek skepnad med svart hår och röda läppar Efter det slocknade jag. Jag dog inte men svimmade gjorde jag och efter de har jag inte vågat testa något sånt fler gånger.

    • Hej Karro!
      Stort tack! 🙂 Det betyder mycket att höra att du tycker.
      Vad otäckt det som hände dig när du tillkallade Bloody Mary! Det stämmer nog att det inte är något man ska göra på lek då.
      Man vet aldrig vilka krafter man drar till sig då.

  18. Waaao, älskar din blogg hörru 😀
    intressant läsning ^^

  19. Jag har hört talas om bloody mary men aldrig riktigt fattat vem/vad hon är! Men när jag tänker tillbaka lite så kommer jag ihåg för sisådär… 7 år sen! Ja 7 år sen, DET VAR 7 ÅR SEN!!! Jag och mina kompisar var ute och tältade i vildmarken,(På min kompis bakgård!) när helt plötsligt så kommer min kompis granne över och vi börjar berätta spökhistorier! Jag tror en utav dom handlade om Bloody mary! Och sen sprang grann flickan hem och kom tillbaka med en spegel och sen så turades vi om att säge hennes namn 3 eller 13 gånger. Jag minns inte! Men sen när det väll kom till mig så blev jag skit rädd utav någon anledning och alla skrattade åt mig! 😦 Och sen så när det var tuffingens tur att försöka åkalla henne så hände något riktigt roligt! Jag nämnde ju att vi var ute i ”vildmarken” och där finns det ju såklart alltid rävar och annat… hehe, nåja! Det var hans tur och när han hade sagt namnet 13 gånger så rasslar det till precis bakom hans rygg och han vänder sig om och skrämmer såklart upp en räv! Och som vi alla vet så kan rävar skricka jätte hemskt… så den gjorde det och alla blev jätte rädda! 😀
    När kommer fortsättningen!!! Jag längtar efter att få läsa den!

    • Hej Henry the Demon!
      Ha, ha rätt åt den där ”tuffingen”. 😉 Väldigt roligt Bloody Mary- minne. Men vem vet, alla kansek har haft fel och ni upptäckte nästan sanningen: Bloody Mary ÄR EGENTLIGEN en skrämd räv!
      Det skulle vara något det… 🙂
      Jag började skriva en fortsättning men det blev inte så bra. Ska försöka komma på något bättre och skriva så snabbt jag kan. Sorry, är lite seg….. ^^;

  20. Jag längtar typ till varje fredag så jag kan läsa dina nya inlägg XD

  21. Hejsvej hoppas allt är bra me dej:)!! Kommer ihåg det här med Bloody Mary när man var yngre men har faktiskt aldrig hört historien bakom så tackar för intressant inlägg (som vanligt då när man poppar in här) hihi!! Minns inte om vi prövade någon gång eller om vi gjorde det men inte vågade säga namnet så många gånger som man skulle, vi hittade liksom nästan alltid på nåt skumt jag o mina vänner när vi hade övernattning hos varandra haha!! Glömmer aldrig en sak som min kompis storasyster berättade, och det var om när ett gäng gjort Anden i glaset och och frågat var Djävulen befann sig och hade då fått svar ”i trappan” och sen började det att brinna i deras trapp i huset huh!! Jag glömmer aldrig så läskigt jag tyckte det var när hon berättade det haha!! Och till råga på allt så bodde min kompis i ett gammalt hus med en svängd trappa inomhus, så man tänkte ju bara på den historien när man gick i trappan och även nu efteråt när man hör om Anden i glaset!! Det sitter liksom fast, och hennes syster var en hejare på att skrämma upp en haha!! Ha de myspysit!! Kramar

  22. Ååå kom på en sak förresten om Anden i glaset historien det var så att dom fick svaret att Djävulen befann sig i älghuvudet som sen stod mitt i trappan (det måste ju varit en såndära trofe` man har på väggen) och sen började det att brinna.. så var det, haha, det var ju ett tag sen man hörde den så då blir det att man glömmer bort vissa delar men det var så den gick:)!! kramar

    • Hej Lollo!
      Tack, allt är bra med mig. Roligt att du gillade inlägget! 🙂
      Vilken läskig historia! Fy, vad obehagligt. Känns ju som att den var någon demon som gav dem de svaret och verkligen ville skrämma dem.
      Förstår ätt det inte kändes bra att gå förbi hennes trappa sen. Tur att hon inte hade ett älghuvud också…. Fy vad läskigt att få höra något sådan av anden i glaset.
      Ha det bra du med! 🙂 Kram!

  23. Jag prövade det en gång för några år sedan. Hände inget. ^-^
    Speglar är läskiga… xD

    • Hej Rosida!
      He, he det kan jag hålla med om att de kan vara, i alla fall om det är mörkt.
      Tur att det inte hände något när du testade. ^^;

  24. Bra men läskig inlägg! Har suttit och kollat på inlägget och velt läsa det, men har inte vågat förrens nu… xD Är extremt rädd för sådana här saker, men tycker ändå det e jätteintressant! ^^ bra inlägg iaf!

    Måste bara fråga, har du provat det här? Blev skitsugen på att prova nu! ;O Men är ändå pissrädd för att göra det ^^”
    Vet att när min mamma var liten så provade hon och hennes kompisar nämligen att kalla på en död ande/demon/person (kommer inte ihåg exakt vem det var) och först så funkade det inte. De gav upp efter ett tag och precis som de hade slutet försöka så åkte alla rullgardiner upp i huset (de var ensama i huset) och det blixtrade till utanför (hade varit en solig och vakcer dag). Vet inte riktigt vad det var, men tänkte på den historian och om de kanske kunda vart Bloody Mary elr någon annan demon/person…. o.o”

    • Hej karrochaan!
      Tack så mycket. 🙂 Jag håller med om att det är läskigt. Man vill läsa om sådant här med skräckblandad förtjusning. O_O;
      Nej, jag har faktiskt inte vågat testa. ^^; Vet inte om jag någonsin kommer göra det….
      Vad läskigt det din mamma var med om! HU!

  25. När jag gick i min förra skola satt jag på toa och så fanns en spegel och en tavla mitt imot varandra. Jag tittade i spegeln och såg en skugga på tavlen i spegeln. När jag kollade på tavlan: inget. Spegeln: skugga. Skuggan såg ut som en beende kvilla; alltså hon hade böjd huvudet.

  26. Mina kusiner som bor i England berättade att på fredagen den 13:e gick någon i hennes klass in i toaletten men hennes kompis vågade inte framkalla henne själv, men hon följde med in. Efter att tjejen sagt Bloody Mary 13 gånger så hörde man ett skrik från hennes kompis. Kompisen kom ut och man kunde se att det rann blod från tjejens ögon, mun och näsa. När tjejen slutade se på spegeln slutade allt blod att rinna. Flickan sändes till sjukhus och alla toaletter på den våningen blev avstängda i typ 1 år eller något.
    Jag vet inte om jag ska tro på henne, men det lät verkligen som att hon talade sanning o.o

  27. Den var så läskig att jag nästan gick sönder.

  28. Skulle ALDRIG kalla på henne.

  29. I tvåan och trean brukade vi ”leka” Svarta madam.
    Vi låste in oss på toaletten, släckte ljuset och sa ”svarta madam, svarta madam, kom fram!” Och skvätte vatten på toaspegeln. Vissa sa att dom såg henne men det enda jag såg var min egen spegelbild, fast när det är mörkt och vatten på spegeln kan ju fantasin flyga iväg…

  30. Har kallat på henne 1 gång.
    JUST då skrek min lillsyrra. Jag sprang in till henne. Hon hade ramlat ner från sängen och blödde ur munnen.
    äskigt 0.0

  31. DET DÄRA MED BLOODY MARY ÄR DET EN LEGEND ELLER ÄR DET SANT?!

  32. jag och en kompis testade när vi gick på högstadiet, men det enda vi kunde se i spegeln då var 2 ögon som lyste, på den tiden blev vi väldigt rädda och gjorde det aldrig igen…

  33. Nu känner jag mig bevakad. Vågar inte ens sitta och läsa detta utan att kolla mig om axeln ett par gånger…
    Kan inte man typ… Får bort henne på något sätt? Eller finns det inte något man kan skyddas med?
    *kolla mig omkring*

    • Hej Kalk!
      Du behöver inte oroa dig! Bloody Mary är ju en legend framför allt.
      Så det finns ingen anledning att vara rädd.

    • håller med miss magicgirl där.. inget att vara rädd för… vi var ju typ bara barn när vi gjorde det.. då trodde man ju på alla legender…

  34. Du måste faktiskt varna innan du lägger upp så läskiga bilder! Hoppade till när jag såg den första, haha.

  35. vågar värkligen inte! D:

  36. Nej helvete jag skulle aldrig våga säga hennes namn tre gånger i spegeln inte ens på en ljus sommardag.

  37. Hej 🙂 Jag tror på det övernaturliga, jag kan säga det helt säkert! Något måste ju finnas där ute,eller vad säger du? 🙂

    När det gäller Bloody Mary så hände ingenting när jag och min kompis testade första gången.
    Men så en dag i skolan så bestämde vi oss för att prova igen, bara för skoj eftersom det går rykten om att det spökar på skolan så var vi ”tvugna”. Har nämligen fått höra av flera personer att några elever har dött där..lite creepie faktisk.
    Vi stod framför en spegel och provade om och om igen. Tillslut tycktes vi se en mörk skugga i spegeln och två ögon som stirrade tillbaka på oss, vi vågade inte se mer eftersom det var så läskigt! Vi båda tror väldigt mycket på spöken och jag tror knappast att det var inbillning. Allt behöver inte ha en förklaring 🙂
    Så kort sagt så tror jag att vi kanske såg Bloody Mary..om det inte var någon annan 🙂

    Du har en jätte fin blogg btw och jag vet att det är ett VÄLDIGT gammalt inlägg men jag har en redovisning om just Bloody Mary och hittade den här interresanta texten! 😀

    XoXo
    BblackStar

    • Hej BblackStar!
      Tack för din fina kommentar!
      Intressant att få höra om din Blodddy Mary upplevelse. Den gör mig ännu mer rädd för att testa själv.. ^^;
      Tack så mycket för att du gillar min blogg! 🙂
      … jag tror att allt har en övernaturlig förklaring…. 😀

  38. vi har försökt åkalla bloodymary. vi sa hennes namn 3 gånger men inget hände. vi för sökte ialafall åkalla svarta madam det gick och vi såg ett ansikte som inte va vårat det var läskigt. vi stod kvar i 1 min och vi såg det tydligt och klart :O

  39. oj vi glömde att sega att man måste sega svarta madam svarta madam kom fram kom fram. då kom den fram för oss :I kom ihåg släck lampan,lås dörren och va i badrummet framför spegeln p.s skvätta vatten på spegeln ,scarry. va med vänner så du inte skiter på dej

  40. hej mmg jag är kompis till den som heter linn moa. det var jag som var med henne och 2 till ,CREEPY. gillar din blogg men du kan prova stå i 1 min så ser du det säkert tydligt p.s vår vikarie hörde när vi gjorde han sa han provat och han såg ett kvinno ansikte. och vi är bara 10 så vi skiterju nästan på oss:(min vän linn moa jag var hos hon idag
    och vi skulle prova hos hon men det gick inte så bra hon har aotumatiskt lampa så vi kunde inte släcka p.s hennes hus är mer än 150 år gammalt en traditionel grej kan man sega.i hennes hus
    är det 6 reaktioner av släkten kan man sega. vi brukar med andra kompisar göra på skolan man ser hon verkligen. CREEPY:)

  41. Hej !gillar din blogg. 3 av mina kompisar brukar vara på min skola och köra svarta madam.svarta madam gör man så har man seger svarta madam svarta madam kom fram kom fram du måste vara vid en spegel i ett rum släck lampan, lås dörren skvätt vatten på spegeln. älskar din blogg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  42. oj råkade skriva fel känner mig som en loser

  43. hej älskar din blogg läskit alla komentarer

    • Hej Linn och Moa!
      Vad modiga ni är som vågade testa att tillkalla Bloody Mary eller rättare sagt svarta madam som det ju sedan blev.
      Hu vad läskigt med ansiktet! Förstår att ni blev jätterädda! Jag skulle aldrig ha vågat själv.

      Tack för att ni delade med er av upplevelsen och för era snälla ord om min blogg!
      🙂

  44. Usch! Tycker den här historien är riktigt hemsk. Tänker på den jätteofta och vågar knapp säga namnet på henne i huvudet, hahah.
    Vi hade en lärare i sexan och jag vet ingen som har varit så bra på att berätta historier, speciellt spökhistorier, som han.
    En dag berättade han i alla fall om den här. Han gjorde om den till sin egna version dock. Men jag blev så himla rädd att jag undvek speglar i flera veckor. Än idag kan jag tycka att det är läskigt på natten, men har vant mig lite eftersom jag har två helkroppsspeglar till skjutdörrar mitt emot sängen.
    Dock vägrar jag se på skräckfilmer eller liknande som jag vet handlar om speglar eller just den här karaktären. Vägrar skriva namnet! Hahah 🙂
    N~

    • Hej Natson!
      Håller med om att historien om Bloody Mary är riktigt creepy.
      Min kompis började säga hennes namn I MIN SPEGEL! Jag stoppade henne direkt. ^_^;;
      Speglar kan verkligen vara väldigt kusliga när man tänker på denna typ av historier.
      Din lärare måste ha varit en bra historiberättare. Hade velat höra honom.

  45. Den historien jag har hört om henne går såhär:
    En gång för länge sen var det en dotter som blev sjuk och dog.
    Och eftersom de inte kunde tekniken att se om någon var död så knöt de ett snöre vid den dödes hand o begravde hon/han efter ett tag, och snöret var kopplat till en ringklocka (glömt om det så om personen vaknade kunde den dra i snöret. Och det var så hennes föräldrar hade gjort.
    När de begravt henne och börjat vakta och se om ringklockan börjat bjällra hade de råkat somna. På morgonen hade de vaknat och upptäckt att ringklockan låg på marken. De hade snabbt börjat gräva upp graven men haft svårt att öppna den.
    När de väl fått upp graven o öppnat den upptäckte de att det fanns rivmärken över hela gravlockets insida.
    ”Bloody Mary” hade levt och hon hade blivit levande begravt men dött i graven.
    Det finns nog otroligt många verisioner om henne XD XD XD

    • Hej Bloody Rose!
      Obehaglig legend. Ja, det är sant att det finns många Bloody Mary legender.
      Hon är en fantasieggande karaktär så jag förstår att många teorier växt fram.
      Har inte hört den historia du berättade nu. Tack för informationen.

  46. Jag måste bara fråga: har du sett tv-serien Supernatural nån gång? För väldigt många avsnitt, framför allt i första säsongen, handlar om saker som du har skrivit om här, och det är väldigt intressant; det verkar som om du och manusförfattarna har samma källor. Femte avsnittet på första säsongen heter just ”Bloody Mary”. Enligt det finns det flera versioner av henne, och det de har gemensamt är att de är kvinnor vid namn Mary som dog framför speglar, men det är sällan de faktiskt tar sig ut ur speglarna för att döda folk. Den Mary vi möter i detta avsnitt straffar människor som har hemligheter rörande någon annan människas död. Hon sliter ut deras ögon. Mycket otrevligt avsnitt, särskilt för en som jag, som verkligen INTE tycker om speglar.

    De har även gjort ett avsnitt om onda clowner… Och serien har en omfattande och genomarbetad mytologi rörande spöken, demoner, änglar och olika former av övernaturliga urban legends. Det är en riktigt bra serie och jag rekommenderar den starkt. Grymt deprimerande, dock, särskilt framemot fjärde och femte säsongen.

    • Hej Ida!
      Jag har bara kollat på Supernatural en gång faktiskt.
      Borde se mer av det för den verkar bra. Låter som kusliga avsnitt du beskriver. Får kolla upp dem. 😦

  47. okej men jag tror att hon inte finnssssssssssssssss om hon skulle finnas okej jag bryr mig endå inte

  48. hej missmagicgirl jag är en av flickorna som linn moa eller linn och moa va med! det är sant det var läskigt och det.men om du ser detta svara gärna har du sett spöken och hur vet du så mycket om dom ?

    • Hej Moli!
      Tack för din kommentar!
      Jag vet så pass mycket om spöken eftersom jag läser allt jag kommer över i ämnet.
      Har massa böcker om hemsökta platser och paranormala händelser.
      Men jag tror på spöken pågrund av vissa saker jag och min familj varit med om. Kommer nog skriva ett inlägg om det snart. 🙂

  49. (rekommenderas)
    Visa inte för barn!

  50. Usch.. Jag sa be för dig.. Jag vet inte om du håller på med häxerier och sånt, men jag säger dig: gör det inte! Det kan verka vara en bra kraft och energi först, men tillslut kommer den dra med dig så mycket att du inte kan kontrollera det eller dig. Man börjar känna att man inte har mycket energi var. Jag pratar om en anhörig till mig som höll på med mycket ockult och häxkonst – det skulle va ”vit magi”. Men det spelar ingen roll om det är vit eller svart, i slutändan får man tillbaks alltid oavsett. Jag hoppas att du en dag kommer inse det.. Gud välsigna dig. 🙂

  51. Juste, jag undrar också om du vet något om speglar som har svart magi.. tydligen får man inte ta sönder den eller ta i den om man ska slänga den. Jag är inte rädd för svart magi eller något sådant. Men jag skulle gärna vilja veta mer info om spegeln. Jag hoppas du inte tog illa upp över min kommentar. Vill absolut inte förolämpa eller så 🙂 Hoppas du kan svara på min fråga ang. spegeln. Kram

  52. Ja, det finns väldigt mycket olika legender om Bloody Mary.
    Själv har jag läst att Mary var en tonårs flicka som blev utsatt för övergrepp och blev dödad av manen som gjorde det mot henne.
    Det sägs att han skar av puls ådern och rev ut hennes ögon, efter det skrev han hennes namn på en spegel. Uhh….. Ryser av bara tanken.
    Och om man åkallar hennes namn tre gånger i följd framför en spegel så ska den som varit inblandad i ett mord eller en persons död.
    Dö i förblödning genom ögon hålorna när man ser henne i de tomma ögonen och namnet skrivas bakom spegeln. I personens blod.
    Och att själva spöket inte har tillhörig het till själva spegel ytan utan hon kan även färdas i tavlor för det är själva ramarna som hennes blod tillhör!
    Och än en gång Under bar blogg du har! 🙂

    • Hej Emma-Chan!
      Den versionen om Bloody Mary var ny för mig.
      Usch, den var verkligen riktigt hemsk och brutal.

      Min skräck för Bloody Mary växer ännu mer nu… O_O

      Tack så mycket! 🙂

  53. Det va så lite! Men jag tycker att hela grejen med henne är så hemsk!

  54. Vi brukade kalla på Svarta Madam på dagis,som många andra.
    Precis som dom sa vi: Svarta Madam,Svarta Madam kom fram.
    Vi hade släkt ljuset och stänkt vatten på spegeln och dörren var låst.
    Men det ända vi såg var en otydlig svart skugga.

    Vi blev lite besvikna faktiskt,vi skulle vilja ha sett henne eftersom
    Svarta Madam inte skadade någon.Hon kunde dra in en i spegeln,men på denn tiden trodde man ju bara att det var kul i en spegel.
    Dessutom hade vi sett på Scooby-Doo 🙂 och där kom dom ju alltid ut igen.

    🙂

    • Hej Marriz!
      Konstigt att jag helt missade det där med Svarta Madam när jag var liten.
      Hade inte hört om det innan jag fick kommentarer om det här.
      Var säkert lika bra att ni inte såg något… Tur.. 🙂

  55. HJÄLP!!! Kom precis på,jag heter ju Maria…och säger man det på engelska (Bloody Mary är ju engelskt) blir d-det M-M-Mary

    Nu blev jag ännu räddare än förut….(för Bloody Mary alltså)
    Tänk om hon dödar dom med samma namn som henne så att hon blir fri eller nåt

  56. Är typ Bloddy Mary detsamma som Svarte Madame? Det är ju så lika

  57. Hej missmagic! Jag märkte att på första bilden står det ´´´save bloody mary” creepy!! Jag har provat själv..det var inte specielt roligt för jag kan ta kontakt med andar och så…

  58. Hej ! 🙂 har bara testat den vita damen i spegeln. Såg ingen vit dam i spegeln…De var längesen de men ja funderar på att kalla på Svarta Madam som är samma sak då (förutom att hon inte dödar nån) Fattar inte varför man ska kalla på Bloody Mary om hon nu ska döda en som vissa säger?….Vet ej om ja vågar sova nu efter ja läste de där med att hon kan ur spelgel under natten fast man inte ha kallat henne och mitt rum är fullt av ned vända kors och 666 på väggen ;P
    ps vet inte varför ja satt upp all skit på väggen men ska ta bort de snart om ja nu ska testa Anden i Glasest också för ja mena djävulen lär ju trivas i mitt rum..hehe…Skit bra blogg forsätt med den 🙂

  59. Haha jag minns en gång när jag och min storesyster skulle köra Bloody mary på hallowen. Då tog jag med mig min hallowen mask in på toan så när vi släkte och sa: Bloody mary.. Bloody mary… så tog jag på mig masken och sen när hon tände så skrek jag högt som fan…^^! Snacka om att hon blev rädd. XD

  60. haha usch, näst sista bilden är vidrig. har läst det här inlägget många många gånger men ryser varje gång jag ser den och måste hålla för den för den är så hemsk haha

  61. Normalt fall skulle jag blivit rädd när jag läste detta, men jag testa med mina ja.. ”brorsor” eller mina 2 bästa kompisar då, det funka inte,, snacka om att vi tyckte det var kul ändå! Vi blev så förvantansfulla ;3

  62. vad händer om man ser på henne dör man eller händer det något annat

  63. RYS*!! FAN VAD LÄSKIGT OM HON SKULLE KOMMA UPP DÖDA EN!! ;( HJÄLP!

  64. Jag har testat tusentals gånger med mina kompisar! Det slutar alltid med att vi skriker EXTREMT högt, springer ut från toaletten, kastar oss på golvet och skrattar ihjäl oss!!!

  65. dääääääälig

  66. Jag tror på Blody Mary. Jag ska sova över hos mina kil kompisar och vi ska testa det på rätt sätt! Jag tycker att Blody Mary är cool och läskig men jag gillar henne. Min kompis Evelyn bärettade om Blody Mary.

  67. Jag har set massor av videor på youtube om Blody Mary

  68. Jag mins tydligt när jag och min kompis Emmy skulle prova Bloody Mary för första gången. Vi låste in oss på dagistoaletten och släkte lampan. Vi kallade på henne 3 gånger men inget hände, men när vi tände lampan och skulle öppna dörren kunde vi inte få upp låset och började ropa på hjälp, och mitt i våra skrik började lampan flimra och släcktes helt, medans vi inte kunde få på den igen.
    När personalen kom och öppnade dörren och vi gick ut så upptäckte vi att båda var blöta om händerna, även om vi aldrig rört vattnet…

    Sen den dagen har jag varit livrädd för Bloody Mary.

  69. Jag skulle förstå bloody mary om jag blev behandlad som hon skulle jag nog också vara rätt buter men man tänker ju bara bloody mary som ett spöke jag tycker att bloody mary passar bätre till Elisabeth nonting hon bade ju bokstavligen i blod fast då skulle det ju bli bloody Elisabeth och det basar väl inte lika bra

  70. Hej Magic!
    När jag gick i min förra skola, då jag gick i 3:an så skulle jag och min kompis göra ”svarta madam” på en av fritidens toalett. När vi tillslut gjorde, såg jag något blått på spegeln. Det var bara att min kompis såg ingenting på spegeln. Skumt, nog. Tills dess lovade jag mig själv att aldrig mer någonsin göra något sådant liknande igen.

  71. Miss! Vad händer när Bloody Mary drar in en i spegeln?😱👣😳🙀💀

  72. Öh, eftersom du vet vem jag är så tar jag mitt riktiga namn från och med nu istället för Mr Magic Man. Äkta namn: Jared Worth,13

  73. Hm… egentligen heter jag inte Worth i efternamn längre utan Fennelly. Men jag föredrar ändå att kalla mig för Worth i efternamn.

Kommentera

