Demoner genom tiderna.

I dag blir det ett kusligt inlägg när vi ska titta närmare på demoner, ondsinta andeväsen. Vad har de haft för betydelse för människan genom tiderna? Vad ligger bakom historierna om demonisk besatthet? Vad är en demonisk evokation?
Låt oss träda in i den okända och otrygga världen av demoner och söka svar på dessa frågor.

Ordet ”demon” härstammar ur grekiskans daimôn, som är en sorts andevarelse som inte alls behöver vara ond. Att demonerna har utvecklats till att förknippas så mycket med ondska kommer huvudsakligen från författarna till nya testamentet. Men man skulle kunna länka tillbaka demonkonceptet till urtida idéer eftersom beskrivningarna av olika onda andeväsen ofta glider samman.

Om du ser figuren ovan i din spegel så är det inte en dålig hårdag, utan en demon du har att göra med!

I hedniska traditioner är demoner opålitliga, förstörande andeväsen men samtidigt är de viktiga i naturens kretslopp för att upprätthålla balansen.
Inom Kristendomen personifierar de ondska. Ursprungligen är de fallna änglar som nu tjänar djävulen och gör allt för att lura in människorna på fel väg. (mer om hur änglarna föll från himlen tillsammans med Lucifer som sen blev till djävulen i mitt änglainlägg HÄR) Demoner nämns en hel del i nya testamentet och Jesus drivers ut en hel del demoner.

Inom Islam motsvaras djävulen av Iblis. Men han är ingen fallen ängel utan en jinn (ibland djinn) som är en av guds skapelser som vistas i andevärlden. De skiljer sig från änglar genom att de har en fri vilja. Han fick namnet Shaitan vilket ungefärligen betyder ondska. Detta efter att han vägrat buga sig för Adam. Iblis ansåg sig vara mer högtstående än Adam eftersom Iblis var en eld-ande och Adam var skapad av lera. Iblis har sedan dess försökt föra in människorna på fel väg och vissa av hans följeslagare är andra jinns. Men inte alla, eftersom jinns precis som människor kan ha flera sidor och inte alls måste vara rakt igenom onda. Därigenom skiljer de sig från Kristendomens demoner.

Inom judendomens teologi så har aldrig demoner varit en viktig del. Det finns bara korta bitar i gamla testamentet som skulle kunna tolkas som referenser till demoner. Existensen av demoner har dock varit accepterad i långa perioder av judendomens historia, speciellt på medeltiden. Men nu för tiden förnekar de flesta deras existens. Trots det finns idag judiska demonologer.
Inom hinduismen finns en hel del olika väsen som man skulle kunna jämställa med demoner.
Enligt vissa kan människor som har utfört riktigt dåliga handlingar i livet (alltså de som har hemskt dåligt karma) transformeras till en ond spökaktig ande efter döden.
Även inom några grenar av Buddhismen förekommer demoner som försöker få människorna att synda.

Ett av de fenomen kring demoner som har fascinerat och skrämt många genom tiderna är människor som blir besatta av en demon som tar över dem och kontrollerar dem (Iiiihhh! Creepy!). Tron på demonisk besatthet är djupt rotad i historien och har varit med oss sen urminnes tider. Den tidigaste referensen till en sorts demonisk besatthet hittas i den sumeriska kulturen som blomstrade i Mesopotamien flera tusen år f.Kr. Där trodde man att alla sorters sjukdomar kom från de så kallade gidim eller gid-dim. För att bli frisk igen utfördes en sorts exorcism. Jag tycker att det är helt otroligt att detta koncept är så urtida.
I den katolska kyrkan har det utvecklats olika exorcistiska ritualer för att driva ut demoner ur människor, vilket förekommer än idag.
Vissa av de gamla beskrivningarna av demonisk besatthet härstammar förmodligen från människor som varit drabbade av olika psykiska sjukdomar som då inte var kända.

Inom magiska traditioner har demoner haft en viktig roll. Gamla magiska skrifter, inte minst grimoire-böckerna, är fulla med beskrivningar av demoner och hur man kan åkalla dem. Att åkalla en ande, ängel eller demon kallas evokation. Detta utförs ofta i syftet att det andeväsen man åkallar ska ge en rikedom, kraft eller uppfylla önskningar åt en. Men denna typ av evokationer kan bli farliga om anden vill ha något i utbyte eller om anden helt enkelt är vild eller våldsam i allmänhet. Därför är det viktigt, ifall man vill utföra en evokation, att vara väl förberedd och ha koll på vad man gör.
Enligt vissa handlar de gamla skrifter som beskriver olika demoner och deras rangordning i förhållande till varandra egentligen om olika nivåer i människans undermedvetna. Därför kan en evokation lika gärna handla om att åkalla sina egna ”inre demoner” för att på det sättet komma över förtryckta rädslor och trauman som finns inom en.

Bilden ovan gjorde jag för något år sen. Den handlar om att bekämpa inre demoner.

Ja, som ni märker så är detta ett stort ämne… Kommer förmodligen skriva fler inlägg relaterade till olika demoniska fenomen senare…. Men detta är i alla fall en liten introduktion. :)

Tror ni på demoner?

Är de äkta yttre väsen eller finns de i själva verket inom oss?

Eller finns det både yttre, riktiga demoniska väsen och inre demoner?

Om ni blev inne på demoner nu så rekommenderar jag även dessa inlägg om: Dockan som åldrades… Besatt av demon? och Annabelle: Dockan besatt av en demon. Hmm, det tycks vara något med dockor och demoner tydligen.

Ha det så bra allihopa och se upp för demoner!

P.S kolla in den nya läsarberättelsen också HÄR. D.S

42 reaktioner på ”Demoner genom tiderna.

  1. Jag skulle säga att jag tror på demoner, man kan inte acceptera det ena utan det andra så att säga^^ Jag tror att det finns demoner i världen som vill ta kontroll över människokroppar för att de saknar något själva, vet ine hur jag ska beskriva -_- men det finns både inre och yttre demoner enligt mig, kul att det kommer så många filmer nu om det ^^

    • Hej Wicke!
      Jag tror också att det finns yttre riktiga demoner. Men jag tror även att de inre demonerna är vanligare…. ^^
      Jag tror dock att dessa yttre demoniska väsen inte är helt igenom onda. Jag tror att det med dom (precis som med människor) finns alla sorter.
      Jo det är kul med alla demon-filmer som dyker upp. Demoner tycks vara på modet eller hur man ska säga…. :)

  2. Väldigt bra översiktsartikel! Stort TACK för den! Demonologi är ett ämne som fascinerar mig, i synnerhet som den tangerar religiösa trosfrågor.

    Precis som du påpekar i din bloggartikel ägnade sig Jesus enligt Nya Testamentet åt demonutdrivning.

    Jag hoppas att du snart återkommer i ämnet, för det är både stort och vittförgrenat. Dessutom läbbigt och läskigt; tänk bara på filmer som Exorcisten och dess uppföljare.

    Den som är intresserad av demoner kan också läsa de artiklar jag länkar till här:

    1) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_theological_demons (Religiösa demoner från A-Z)

    2) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fictional_demons (Litterära demoner A-Z, dvs demoner från fantasyböcker m fl genrer).

    Och den som vill läsa en bra översiktsartikel i ämnet Demonologi kan lämpligen gå vidare, efter att ha läst MMG:s översiktliga introduktion här ovan, med att ta sig an exempelvis: http://en.wikipedia.org/wiki/Demonology och http://www.themystica.com/mystica/articles/d/demonology.html samt http://www.djmcadam.com/demons.htm .

    ALLRA SIST skulle jag vilja fästa fokus på den fina demonteckning som finns att beskåda i MMG:s bloggartikel här ovan. Ni läste väl att det är Miss Magic Girl själv som har skapat/åstadkommit den (åtminstone i vissa avseenden) Mangainspirerade teckningen.

    MMG är inte bara bra på att skriva om magiska och mystiska fenomen/saker/händelser. Hon är också en driven illustratör!

    En nyfiken fråga till MMG: De tre monstren ovanpå varandra till höger på din teckning ser särdeles grymma ut. Jag hoppas innerligt att du inte inspirerats till dem av mardrömmar eller dylikt utan att de är framsprungna ur de konstnärliga och kreativa delarna av din hjärna. Ty om den sortens monster medverkar i drömmarna, måste rimligen sömnen bli extremt orolig.

    TREVLIG HELG, MMG!

    • Hej Bbnews!
      Tack så mycket för att du gillade min översikt. Demonologi är ett av mina favoritämnen också. Det fanns väldigt mycket jag hade velat få med i detta inlägg men
      detta får bli en introduktion s får det komma mer detaljerade inlägg senare. Det finns så mycket som jag vill ta upp! :) Som vanligt… ^^;
      Jättebra länkar också! Tack för dem! :)
      Och även ett stort tack för att du gillade min teckning! :) Det gör mig jätteglad att höra!
      Vad det gäller din fråga så har ingen av demonerna på bilden visat sig i nån mardröm som tur är.
      Faktum är att demonerna på bilden står för några jobbiga minnen jag försökte bearbeta när jag gjorde den. Att rita bilden var ett sätt för mig att liksom få ur mig lite känslor eller hur man ska säga. Vilket faktiskt var, i alla fall till en viss del, ganska befriande. ^_^
      Än en gång, tack för att du tyckte den var bra! :)
      Ha en riktig toppenhelg du med!

  3. Tja!
    Äntligen att du tog upp det här! Jag älskar demoner! (efter magi och andra andeväsen såklart!)
    Jag önskar jag hade en liten demon i en glas kulla! :)
    Ibland önskar jag också att jag var en demon… (Där av ”Henry The Demon”) Jag skulle kunna flyga och vara fri! Och sen så skulle jag ju skrämma lite folk som är ute sent på natten hehe!
    Och jag tror på demoner fullt ut! Jag tror att dom finns, jag tror inte direkt att alla psykiska sjuka mördare är typ schizofrena! En eller annan ond demon kan väll ha smygit sig in i någon väll andlig öpen människa som senare fick för sig att slakta lite folk…
    I min andevärld finns det tre typer utav andar/demoner! Den onda demonen och den snälla! (Fråga mig inte vad en snäll demon är för… jao… jag kan inte förklara det!)
    Och sen så har vi ju vanliga spöken… men dom har inget med den här komentaren att göra!

    • Hej Henry the Demon!
      Jag tänkte faktiskt lite på ditt nya namn när jag skrev. :)
      Om jag hittar någon liten snäll demon så ska jag hänvisa den till dig genast. ^^
      Jag planerar att skriva ett mer detaljerat inlägg senare om evokation. Då kanske du får lite idéer om hur du ska tillkalla en demon till dig? ;)
      Jo, att vara en demon är nog inte helt fel, då skulle man ju ha fantastiska krafter. *Magic drömmer sig bort* Du får säga till om du kommer på någon teknik för att kunna transformera sig till en demon!

  4. Jag ser demoner som personligheter som är ganska lika människor. I Tibet så är demonerna eller daikini, väldigt mänskliga. Jag skiljer på demoner och djini, djini är för mig onda andar som har en fri vilja. Demonerna är på en annan nivå och är mäktigare, men deras natur är mer mänsklig. Därför ser jag att folk är mer rädda för dom, därför att dom påminner oss om våra svagheter. Och alla människor vill tro att dom är goda. Vilket inte sant.
    Demonerna är till för att testa oss. Precis som lärarna i skolan. Varför dom gör det, är en bra fråga. Och svaren tror jag kommer efter det här livet.

    Sedan så har vi åkallan av demoner. Många historier har tytt på att demonerna har varit arga, över att en dödlig försöker få dom att tjäna magikern.
    Vilket jag förstår helt och fullt. Vad skulle ni säga om ni satt med kompisarna på puben och helt plötsligt blev dragen av en kraft. Till en tjomme som ville att ni skulle göra någonting mundant. Ni skulle bli ganska irriterade, eller hur.

    Men om vi tittar på okunskapen hos människan. Så kan man förstå hur så kallade primitiva folk, trodde att epileptisktanfall var demoner som tog offret i besittning. Eller mer sällan folk som hade olika personligheter. Schizofreni och inte tala om.

  5. Jag tror inte på demoner, men jag kan förstå varför det finns så många legender och mytologier om dem och varför många har trott/ tror på demoner. Man vill ju förstå varförvissa människor, som verkar först vara snälla och goda, kan göra fruktansvärda saker. Det är enkelt att skylla allt på en osynlig varelse eller kraft, t.ex. demoner.
    Det intressanta med demoner är att man kan tolka dom också på en metaforiskt eller symbolisk sätt. Man kan ju säga att vi alla har demoner inom oss; det tror jag. Vi har ju det i våra sinnen och intellekt att välja mellan ont och gott. Så vi människor kan bestämma om vi ska låta ”demonen” komma fram i oss eller ”ängeln” komma fram.
    När jag var ca. 6-9 var jag trodde jag på demoner rätt extremt. Var rädd att demoner skulle komma i natten och ta mig. Usch, vad jobbigt det var!
    Tv-serien ”Förhäxad” hade mängder av olika demoner. De var mest av tiden ånda, men inte alltid. Ett av hjälptinnorna, häxan Phoebe, gifte sig med demonen Cole som var god många gånger och hälften människa. Phoebes äldre häxa syster var gift med en ängel, Leo. Cole var en intressant karaktär – ibland var han god, sen ond, sen god, sen en tragisk ond skurk. Blev också tokig efter Phoebe och hans skilldes. Den mest komplexa demonen på Tv någonsin, haha! :-)

    • Hej Maaretta!
      Ja, demoner är intressanta vare sig man tror på dem eller inte. Man kan förstå att de fångat människors intresse över tiden.
      Ah, det är verkligen en brist att jag sett så lite ”förhäxad”. :P skulle vara kul att få se det du berättar om.

  6. Känner att jag bara måste tacka Umbriator Viatorix för dennes intressanta demonkommentar.

    Det var verkligen intressant läsning för mig, fastän jag inte tror på demoner.

    Vad gäller Maarettas kommentar så förstår jag att tv-serien ”Förhäxad” är något som jag missat fullständigt. I vilken tv-kanal sändes den serien? Visas den fortfarande i någon kanal?

    Hur kan an beskriva serien? Som tillhörig skräckkategorin eller är det månne en komediserie om demoner med flera?

  7. Hej detta hände för ungefär en månad sen,då så skulle min kompis in i badrummet, Efter ett tag så ropade hon på mig och sa att hon hade sett sitt ansikte i spegeln fast ansiktet var rynkigt efter ett tag så slogs kökslådorna upp…kan det vara en demon i lägenheten tror du? :D

    • Hej Nellie!
      Vad läskigt!
      En demon tror jag är att gå lite väl långt…. Snarare en ande. Men konstigt låter det verkligen.
      Hur är det i lägenheten nu? Har det inträffat nått mer mystiskt? Eller har det lugnat sig sen det där?

  8. Hejsan!
    Spännande inlägg!
    Jag läste faktiskt en bok om fallna änglar för inte så länge sedan. Hette Fallen Ängel och var riktigt bra.

  9. Läskigt inlägg!!!!!!!!
    Nästan varje gång när jag och en kompis som heter Casey är i affären är det det någon som följer efter oss.
    Idag var det en fyraårin med jätte stora ögon som följde efter oss över allt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vi blev jätte rädda och gick in på toan, men han väntade utan för!!!!

    • Hej An fallen Angel!
      Att du tycker det var läskigt tar jag som en komplimang. ;)
      Läskigt det du och din kompis upplever. Är det alltid olika konstiga personer som ni känner er förföljda av? Scary! O_O

  10. Jag fullkomligt älskar din blogg, den är alltid välskriven och handlar om intressanta ämnen. Och den bilden du gjort, om att bekämpa inre demoner, tyckte jag mycket om.

  11. åhh vet du huur läänge jag har letat efter en sånhär blogg?! :)
    jag älskar den, jag hittade den genom att söka på google efter hur man spår med kort…
    jag såg att man kunde skicka in övernaturliga saker som har hänt och sånt, jag har varit med om massor, det spökar i en av mina kompisars hus!
    jag har även ett sjätte sinne som gör att jag ser saker som kommer hända i framtiden, drömmer drömmar och får syner :Oo
    kontakta gärna mej för jag vet inte hur man skickar in sina historier och sånt…:O

  12. Hej på dig, MMG! Jag hamnade just på en intressant sida som handlar om demoner som orsakar eller på annat sätt har att göra med och förknippas med mardrömmar.

    Här är länken: http://www.pitt.edu/~dash/nightmare.html

    Informationen är på engelska men man kan ju alltid låta Google Översätt eller annat översättningsprogram omvandla den engelska texten till en svensk dito, om man har svårt med engelskan.

    En av de kusliga berättelserna, nr 13, utspelas här i Sverige, i Uppsalatrakten.

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så jättemycket!
      Jag funderar på att göra ett inlägg om mardrömmar så det där var verkligen superbra! :)
      Riktigt kusligt och intressant! :)

  13. Måste säga att din blogg är jätte bra och väldigt intressant, dessa ämnen intresserar mig massor :)
    Tack för en bra blogg!

  14. Jag tycker att din blogg är riktigt spännande. Vi båda älskar spänningen i det fördolda/ockulta. Jag har dock personliga erfarenheter under hela mitt liv, så länge jag kan minnas iaf, av demoner.

  15. Jag fick veta av en person som spådde mig i både kort och kaffesump att jag harn Gudinnan Hekate som beskyddare men även en demon som beskyddar mig, men jag blir lite rädd när jag fick höra att en demon skyddar mig, men tanke på att man alltid fått höra att de är onda, men det kanske är som flera säger att alla demoner faktiskt inte behöver vara onda. Jag utövar en del magi och häxkonster och spår i kort men jag har aldrig tillkallat någon demon och skulle aldrig göra det. men som sagt, behöver jag var rädd för att en demon vakar över mig och skyddar mig, det är frågan??

    • Hej Anonymous!
      När jag läste din kommentar tyckte jag att det lär mycket trevligt att du fått höra
      att du har en demon som beskyddar dig. Låter ju onekligen som en kraftfull beskyddare och jag tror bara att det är positivt.
      Tror inte att det egentligen går att dela in andeväsen i onda och goda. Tror att det bara är en indelning vi människor gjort.
      Därför tycker jag att du ska se det som något positivt!

  16. Demoner är ytterst verkliga och är i många fall representerade i flera verksamma dimensioner samtidigt skulle jag vilja hävda.
    Eftersom att andar enbart använder materian som sitt fordon kan de manifesteras både i den yttre och inre verkligheten.

  17. Hej.
    Hittade din blogg av en slump när jag googlade om demoner och fann det direkt intressant att läsa i din blogg. Fastnade direkt.
    Jag är mycket intresserad utav det onaturliga (eller vad man nu ska kalla det). Min mamma gick bort 2006 och sedan dess har jag varit med om en del märkliga saker. Har lärt mig mer utav livet och blivit klokare. Har varit intresserad av det onaturliga länge och alltid funderat på vart allt liv kommer ifrån. Ja det finns en hel del att säga vad jag tänker om dessa saker. Men det är så roligt och spännande.
    Tack för en ovanlig och intressant blogg!

    • Hej Nanaki!
      Tack så mycket för dina snälla ord! Roligt att du hittade hit!
      Jag håller helt med om att livets övernaturliga sida är mycket fascinerande. Något man aldrig kan lära sig eller förstå allt om men det känns viktigt att försöka.

  18. Jag googlade på demoner för att göra lite inspirationsresearch till min roman. Vilken fantastisk sida jag hittade! ;)

  19. Du nämnde Buddism och demoner,,, Shintoism och Buddism har bara två må skillnader,,, Du nämnde inte vad jag uppfattar som viktigt, Shintoism och demoner,,, Där uppfattas de som lika glada och positiva som änglar, som exempel Kitsune-(RävDemon), Inuyasha-(HundDemon) Det finns en historia om Inuysha,,, men främst BakeNeko-(KattDemon) ”Alla vill ju vara katt” tam-katts-demon, alltså. Det är oftast unga tjejer med kattöron som jamar när de avslutar en mening…

  20. Akta er för goda och onda demoner annars lever du bara en gång! Demoner tror INTE på reinkarnation att leva vidare, att komma tillbaka igen. Birgitta Påle som levde på 1600-talet och var grym mot sitt tjänstefolk och gjorde dom illa men nu efter sin död har hon levt bara en gång och dansar med Djävulen varje natt nu! Såna människor är sällsynta med en mörk sida!

Kommentera

