Häxans år.

Nu är det nyårsafton så det är dags att lämna det gamla året bakom sig och förbereda sig för det nya.
I dagens inlägg tänkte jag att vi skulle ta en titt på det kommande året från en lite annorlunda vinkel.

Efter att jag var med i radio har jag fått en del frågor från de som blivit intresserade av häxor, wicca, neopagan osv. (Alltså de som sysslar med häxkonst idag eller tillhör natur / nyhedniska religioner som stödjer användandet av magi. Mer om moderna häxor här och här)
Därför tänkte jag att det vore perfekt att göra ett nyårsinlägg om viktiga magiska datum och högtider under det kommande året för er som vill ha ett riktigt häx-år eller bara vill veta mer om det!

Många moderna häxor firar idag ett antal högtider (sabbater) under året. Det är ett sätt att följa naturens gång och leva i samklang med den. Begreppet häxsabbat dök upp i samband med häxhysterin (medeltiden och fram till 1700-talet), där man föreställde sig att häxor utförde ritualer och umgicks med djävulen. De flesta som erkände att denna typ av sabbater ägde rum gjorde det under fruktansvärd tortyr och förmodligen så förekom inget sådant i verkligheten.
Dock kan historierna om sabbater ha inspirerats av andra riter som hölls inom vissa hedniska traditioner.

Idag har termen tagits över av häxor och neopagan + wicca anhängare. De placerar in sabbaterna i sitt årshjul. (wheel of the year). Detta gör man för att följa naturens förändringar över året och har definitivt inget med djävulen att göra. Häxor tror inte ens på honom eftersom de oftast anknyter till förkristna traditioner.
Men vad är då dessa sabbater?
Jo, de är gamla hedniska högtider som antingen försvunnit eller förändrats i och med att Kristendomen tog över.
Som ni kommer märka finns spår av flera av dessa gamla högtider kvar i olika traditioner vi firar idag, som jul och Halloween.

Imbolc: (1 Februari med variation.) På denna dag är vintern slut och våren kommen (Även om det inte känns så när man är ute.) Detta är ljusets och kvinnlighetens högtid och man kan fira genom att tända ljus och eldar för att välkomna den kommande tiden av fruktbarhet och värme.
Imbolc fanns på gaeliska Irland under medeltiden. Man tror att högtiden ursprungligen förknippades med den irländska gudinnan Brigid. Hon förknippades med poesi, healing och smedarbete. Hälften av hennes ansikte var fult och andra halvan vacker. Senare gjordes firandet av gudinnan Brigid om till firandet av ett helgon, St. Brigid som fick ta över hennes dag 1 februari.

Ostara/ Ēostre: (vid vårdagjämningen) Vid denna dag är natt och dag är lika långa. Därigenom är ljus och mörker i balans och det är varken vår eller vinter. Denna högtid har givit sitt namn till påsken (easter) och vissa moderna häxor målar ägg som används som talismaner denna dag.

Beltane: (Natten mellan 30 april och 1 maj eller 5 maj) är en eldfest och fruktbarhetsfest fylld av magi och andar. Detta var en av kelternas största årsfester. Festen har sitt namn efter guden Beli (även kallad Beltane och Beltaine) som var en av de högsta gudarna speciellt hos de kontinentala kelterna.

Midsommar/Litha: (Firas runt 21 juni) All sorts magi är lämplig att utföra vid denna tid. Perfekt dag att samla läkeörter på eftersom naturens kraft är på topp. Allehanda naturväsen sägs också vara lätta att kontakta runt denna dag.

Lughnasadh/Lammas: (runt 31 juli och 2 augusti) Detta är en skördefest och tacksägelsedag när man tänker över vad man är tacksam för. Traditionellt bakas det bröd och skördas örter denna dag. ”Lammas” är ett kristet namn för en gammal frukt- och spannmålshögtid firat av saxerna.

Mabon/Autumn Equinox: (vid höstdagjämningen) denna dag är också känd som Avalons fest. Detta är en dag för begrundande och förståelse och balans av motsatta krafter eftersom dagen och natten åter är lika långa. Man brukar skörda och äta äpplen som en symbol för förnyelse. Namnet ”Mabon” är en referens till Mabon ap Modron från den keltiska mytologin som kopplades ihop med dagen av wicca-anhängaren Aidan Kelly på 70-talet.

Samhain: (31 oktober) Detta är ursprunget till Halloween och kommer från kelterna. De firade nyår den första november och dagen innan var Samhain, vilket betyder slutet av sommaren. Denna dag trodde man att gränsen mellan de levandes och de dödas rike var tunn. Enligt den keltiska mytologin samlade dödens härskare Samhain denna natt ihop alla själar som dött under året. Därför tände man brasor och sjöng ramsor för att skydda de dödas själar mot onda andar.
Detta räknas som den perfekta tiden för att se in i framtiden och lämna det gamla bakom sig och gå vidare.

Yule: gjordes senare om till vårt julfirande. Yule firades ursprungligen av germanerna och var viktig inom den fornnordiska religionen. Då gav man offer till gudarna för få välsignelse och god skörd. Nu för tiden firas detta ungefär vid 21 december eller vid vintersolståndet. Men när exakt högtiden hölls förr har gått förlorat i tiden. Man sa även att Odens jakt ägde rum vid denna tid. Då flög ett följe övernaturliga väsen över himlen och gjorde oväsen.

När vi ändå är inne på häx-firanden så är det lika bra att i alla fall säga några ord om Esbats. Till skillnad från sabbaterna som associeras med solen (eller Guden) så hör Esbaterna ihop med månen (eller Gudinnan). En esbat är i andra ord en ritual / ritualer som utförs när månen är full. Dessa ritualer kan innebära att man till exempel blandar örter eller oljor för att dra till sig positiv magi för den kommande månaden. Detta är även en bra tid för meditation och bön.
Läs mer om magi relaterad till månen HÄR.

Jag tycker att det är intressant med dessa gamla hedniska högtider. Speciellt eftersom spår av dem finns kvar i våra moderna högtider. Som Yule och jul, Samhain och Halloween och så vidare…
Om man ska döma efter alla som fortfarande firar dessa högtider i dag så kan man konstatera att de fortfarande har kvar sin betydelse och kraft.

Är det någon av er som firar dessa högtider?

Har ni några intressanta magiska planer för det kommande året?

Jag vill även tacka för alla fina gratulationer! 🙂 De värmer verkligen!

Ett särskilt tack till Moones95 för den fina animash videon hon gjorde till mig med klipp från min favoritfilm: The Girl Who Leapt Throught Time. Hon har verkligen komponerat den fantastiskt fint och hittat en låt som verkligen matchar stämningen.

Kolla även in de nya läsarfotografierna HÄR.

Gott nytt år allesammans! \(^‿^)/

Kram från Magic.

45 svar

  1. Jag gjorde ett skolarbete på gymnasiet om wiccaner och kände igen de olika högtiderna, det hade jag inte trott med mitt minne… 😉
    Jag hade tänkt att det kommande året så skulle jag fira dessa högtider då jag tycker det är intressant så får se vad som händer^^
    Gott nytt år (och nya spännande upptäckter) !!

    • Hej Wicke!
      Vad kul att du kände igen dem. Jag ska faktiskt också fira dem i år. Det känns som ett fint sätt att följa med i årshjulet och naturens förändringar.
      Gott nytt år och spännande upptäckter önskar jag dig med! 🙂

  2. Vilket intressant inlägg…som vanligt 🙂 Gott nytt år till dig!

  3. Väldigt intressant det här med alla olika sabbater och allt. Visste att de hade sabbater men jag visste inte när och vad så detta var väldigt intressant ^.^

    Aww =’D Du visar videon jag gjorde till dig =’D Du är en ängel ^.^

    • Hej Moones95!
      Vad kul att du gillade inlägget! 🙂
      Vad det gäller videon så är det jag som ska tacka. Jag är så glad för den! 🙂

  4. Jag tycker att du har världens bästa blogg!!!!
    Jag är den enda i klassen som är intreserad av sånt här, så jag blev jätte glad när jag hittade det här för ett år sedan!
    Jag önskar dig ett gott nytt år!

    Världens gladaste tioåring

    • Hej An Falen Angel!
      ÅH! Tack! 😀
      Vad roligt också att du är intresserad av dessa ämnen redan när du är tio. Kan förstå att du kanske är lite ensam om det nu. Det var jag också…
      Men jag lovar att det blir bättre sen! 🙂
      Gott nytt år du med!

  5. Hej Magic

    För det första så vilken fin video och det verkar vara en fin film. Spännande med det här med högtiderna och att man kan känna igen några av de i modernt firande. Jag kom att tänka på det att det var någon replik i filmen Änglar och Demoner där de sade något i stil med att det var praktiskt eller något sånt att Jesus föddes på julafton. Jag är inte hundra men det var något i den stilen och det kan ju ara sen de hedniska högtiderna eller vad man ska kalla det.

    Gott nytt år och ha det så bra

    MVH LIONESS.

    • Hej The Lioness!
      Ja, det är en underbar film. Rekommenderas varmt! Moones95 har verkligen gjort den rättvisa i animasch-videon.
      Ha, ha jo det är passande att Jesus råkade bli född då. 😉 😛 Det är intressant hur kyrkan placerade in sina högtider på de gamla hedniska firanden vartefter hur det passade.
      Efter vad man tror så är han ju dessutom född omkring 4-7 år f.Kr. ^_^ Så inga datum är särskilt säkra…
      Ha det bra du med och gott nytt år!

  6. Tack för, som vanligt, intressant faktainformation, MMG!

    På tal om nyårsfirande så skulle jag vilja tillägga några rader om den skotska varianten. Skottarna firar Hogmanay. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Hogmanay .

    Hogmanay har rituella inslag hämtade från det nordiska midvinterfirandet, vilket säkerligen har att göra med att våra förfäder vikingarna ofta landsteg och utförde härjningståg på de brittiska öarna inklusive det som i dag kallas Skottland (ett minne av dessa härjningar är att myra på engelska heter inte bara ant utan även pismire, ett ord som naturligtvis härstammar från vårt svenska pissmyra).

    Men Hogmanay kan också härledas tillbaka till den gaeliska skördehögtiden som infaller runt 31/10-1/11. Läs mer om denna högtid här: http://en.wikipedia.org/wiki/Samhain .

    Även romarnas Saturnaliefestligheter vill en del koppla ihop med Hogmanay. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia .

    Värt att notera är att vikingarnas julfirande inte är samma sak som deras midvinterfirande med diverse blot(ande). Julen – se: http://en.wikipedia.org/wiki/Yule – hänger samman med vintersolståndet. Medan midvinterfirandet infaller, som namnet antyder, mitt i vintern, vilket väl bör vara runt 1 februari eller i slutet av januari månad.

    Läs mer om nyårsfirande på exempelvis: http://hogtider.wordpress.com/2010/12/26/varfor-ar-nyar-1-januari/ .

    Jag har tipsat om denna blogg med/av Mattias Axelsson tidigare, men gör det gärna igen.

    • Hej Bbnews!
      Tack själv. Kul att du gillade inlägget! 🙂
      Intressant med Hogmanay. Alltid spännande med hur olika kulturers firanden har påverkat varandra.
      Ha, ha jag har aldrig hört det där om ”pismire” kul. 🙂
      Samhain är en av mina favorithögtider. Brukar nästan tänka mer på Samhain vid den tiden än Halloween eller alla helgons natt.
      Mattias Axelssons blogg är riktigt bra. En ny favorit hos mig. ^_^

  7. Gott nytt magiskt år Magic:)

  8. Gott nytt år Magic!! hoppas du har haft ett trevligt och fint nyår 🙂

  9. Yay! Äntligen fick jag reda på vad dom här högtiderna heter och när dom äger rum! Nu behöver jag bara en spetsig krisstal och veta när månen är i ”nedan” jag tror att det var nedan i allafall! 🙂
    Och när kommer fortsättningen?! Jag har börjat få lite nya ideer… Men jag kan ju inte fortsätta om jag inte har fått reda på hur det kommer att gå för Magic och Chu!

    • Hej Henry The Demon!
      Bra att du gillade inlägget! 🙂
      ÅH! Kul att du har idéer! Jag ska ta och skriva fortsättningen så snart som jag bara kan! ^_^ Lovar att den kommer under nästa vecka!

      • MAGIC!!! Vet vad en Spofit är?!
        Exakt… Spofit! Inte Spotify!! Spofit, Leta reda på en bild på en spofit! Jag utmanar dig!

      • Oops.. Det ska vara två F
        Spoffit!

      • Hej Henry the Demon!
        Tycks vara en får-liknande figur från ett spel??? Lyckades jag googla rätt??? ^^;

      • Ja! Det är rätt!
        En Spoffit är ett ”får” liknade djur med mycket hög intelligens. (Dom kan räkna ut 3+5!) Tyvärr så smakar dom väldigt gott oxå! Dom brukar rostas för att bli knappriga och goda! Dom är en väldigt stor delikates i den sjunde galax armen/spetsen/lång grej som sticker ut ur galaxens mitt!
        Deras protester och förslag om att inte bli uppätna mistolkas alltid, folk tror istället att dom bara vill ha mer mat så dom slänger in en till hö ball till dom och går iväg med den lilla spoffiten som dom hade bestämt skulle rostas!
        Men kom ihåg en spoffit är inget FÅR!

      • Yay! Jag lyckades räkna ut det hela rätt!

        Förlåt att ingen fortsättning kommit ännu. Jag jobbar på den dock och säger till så fort den finns klar… ^_^

  10. Tycker Litha lät som det mest intressanta högtiden. Intressant att det finns vissa tider man är ”tillåten” att utföra visst magi. Man skulle tro att Magi är mer fritt än så.
    Moderna häxor är intressanta. Det är ett religion/livstil som verkar mest locka tjejer (iaf verkar det så i ”Wicca” tron) men det förstår när man tänker på hur positiv livstilen är tilll kvinnokraft.

    • Hej Maaretta!
      Det de menar med Litha är att magi som man utför då är extra kraftfull. Magi är alltid tillåten att använda men har extra mycket kraft vid olika tidpunkter. 🙂
      Annars håller jag med dig om att det vore konstigt. ^^
      Ja, det är väldigt intressant med moderna häxor. ^_^
      Tror att det jämnar ut sig vad det gäller kvinnor och män egentligen bara det att man märker av kvinnorna mest av nån anledning. 🙂

  11. Spännande att läsa. 🙂
    God fortsättning på det nya året!
    Kramar

  12. jag följer dessa högtider… man är ju wiccan 🙂 men det var bra att du skrev om det här, för det gav mer stadga och bakgrund till wicca och eftersom jag upptäckte att jag var wiccan för ungefär ett år sedan så är det alltid bra med mer information! 🙂 tack! 😀

  13. Hej hej måste bara önska dig ett gott nytt år (tidig va:)) jag har ju inte varit inne här på ett tag så jag får passa på att önska dig det nu istället hihi!!:) Hoppas att du hade det bra i Boston och att du hade en härlig jul! Måste bara berätta en väldigt märklig händelse hos mina föräldrar på julaftons kväll när alla utom jag somnat. Jag tittade på en film och min sambo storsov i soffan och vår dotter o min pappa sov sen länge och min mamma hade precis sagt godnatt och gått för att lägga sig, när jag hörde en knackning i väggen som är mellan vardagsrummet och deras sovrum. Jag tänkte tyst att min pappa vaknat och knackat i väggen som bus för att jag såg på film och brydde mig inte mer sen men på morgonen fick jag veta att min pappa själv vaknat av knackningen och att han trodde att det var min sambo som knackat så det var altså ingen alls av oss som knackat över huvudtaget! Och då gällde det en vägg inomhus så det var ju inte någon som knackat utanför. Vi tycker alla att det är väldigt konstigt! Ha de jättegott och pass upp för mystiska knackningar:)! Kramar

    • Hej Lollo!
      Tack så mycket! Detsamma! 🙂
      Jodå, jag hade både en bra jul och rolig Bostonvistelse. ^_^
      Vad kusligt med knackningen! Det är ju helt oförklarligt hur det kunde låta så. Där var verkligen du och din familj med om något övernaturligt.
      Verkligen mystiskt. Undra om det finns något husväsen hemma hos dina föräldrar? Förr trodde man ju på hustomtar och allehanda skyddande husväsen…. Kan ju vara er lilla beskyddare som vill ge sig till känna.
      He, he ja, jag ska passa mig för mystiska knackningar…. ^^
      Kram! 🙂

  14. Jag har alltid varit förtjusad i just dessa saker. Jag gjorde en uppsats om Wicca i 8an, och fick VG- :)n Jag har alltid velat vara en häxa (för häxor är både tjejer och killar, trollkarlar är ju något helt annat. 🙂 Jag lever i harmoni med djur och natur så gott det går 🙂
    Hade jag krafter så skulle jag använda de för gott 🙂 Jag är rätt bra på växter, örter och sådant 🙂

    • Hej Tobias!
      Härligt! Att leva i harmoni med naturen och allt annat levande är underbart. 🙂
      Växter och örter är riktigt intressant. Att hålla på med det känns också som ett bra sätt att komma i kontakt med naturen.

  15. Japp. Jag har alltid älskat Naturen och allting därtill 🙂

  16. Precis 🙂 Såvitt jag ser det (hörde det från någon, vet inte vem, men fortfarande sant) så gäller det att flytta sitt Ego åt sidan för att verkligen förstå Naturen.

  17. LIte coolt med häxor…
    fick veta av en släkting som släktforskat att vi har en kvinna som år 1674 halshöggs och brändes på bål hon var kallad Elisabet Målares och blev anklagad som häxa tillsammans med några andra kvinnor!!!
    Jan Gillou har skrivit en bok som heter Häxornas försvarare och det står just om Elisabet i den boken..
    Sen att veta att denna kvinna finns i ens släktled e ju ännu coolare 🙂

    • Hej Jennie!
      Ja, det är intressant med häxor och magi.
      Spännande med din släkting som släktforskat. Det är något jag också vill (och tänker göra) en dag.
      Intressant att få veta lite mer om vilka människor man härstammar ifrån. Vad sorgligt med Elisabet Målares. Jag blir så illa berörd av att tänka på alla stackars människor som dödades.
      Men intressant att hon finns i din släkt och att Jan Gillou skrivit om henne.

  18. Heej Att vara en häxa som mig hur ska jag kuna att trolla jag seger aldrig att jag är en häxa till någon anan för att det är ju aldrig någon som tror på mig .men kan du lära mig att trolla

  19. GUD så vacker bild nr.2 var… jag kan inte se mig nog på den!

Kommentera

