Sanningen om jultomten.

Yay! Julafton!

Självklart så ska jag hänga med min tid och prata om julens mysterier dagen till ära. En av julens mest mystiska figurer är jultomten själv. Vad är han egentligen för en filur? Var kommer han ifrån? Var bor han? Låt oss genast ta reda på detta! 🙂

En stark grundinfluens till många länders jultomtar är Sankt Nikolaus av Myra, som ska ha varit biskop på 300-talet i Patras i Lycien (Södra Turkiet idag).
Han sägs ha varit väldigt givmild och har blivit skyddshelgon för bland annat fiskare, oskyldigt anklagade, ångerfulla tjuvar, barn och sjömän.
Det finns olika historier om hans godhet. Bland annat en där han räddar tre fattiga flickor från att hamna på gatan genom att ge dem pengar till hemgift. Dessa pengar kastade han in genom deras fönster. Enligt vissa legender genom skorstenen när fönstren var låsta vilket har lätt till att jultomten idag måste klämma ner sig genom skorstenen när han delar ut klapparna på julen. Av detta lär vi oss att man alltid bör tänka på följderna innan man gör något gott…. Han ska även ha återväckt tre mördade pojkar till livet genom sina kraftfulla böner.

Den svenska tomten är en blandning mellan Sankt Nikolaus, julbocken (delade ut julklappar och ställde till hyss innan tomten tog över) och gårdstomten (ett sorts tomteväsen som sades skydda hemmet).

Senare smälte dessa bilder och den amerikanska tjocka, rödklädda tomten ihop. Den amerikanska Santa Claus är som ni hör på namnet också inspirerad av Sankt Nikolaus. Hans utseende kommer i mycket från dikten ”A Visit from St. Nicholas” även kallad ”The Night Before Christmas” från 1823.
Många tror att det är Coca Cola-reklamen som gett oss den klassiska amerikanska tomten men i själva verket är utseendet inspirerat av tidigare källor. Men coca-cola bidrog mycket till att popularisera den nu klassiska jultomte-bilden genom sin reklam från och med ungefär 30-talet.

Amerikanarnas Santa Claus har även influerats av Father Christmas som har varit med sedan åtminstone 1600-talet i England. Father Cristmas är julens ande men avbildas ofta som en skäggig man klädd i en lång, grön, pälsig rock.

Man har även dragit kopplingar mellan asaguden Oden och jultomten. Oden var den störste och visaste av asagudarna. Vad kan möjligen han och jultomten ha gemensamt då? Jo, det sades att Oden åkte över himlen på sin åtta-benade häst Sleipner vintertid. Barn placerade ut mat till Sleipner och detta belönade Oden genom att lägga gåvor där maten varit. Kanske utvecklades detta till tomtens gåvor, julgröten och Sleipner till jultomtens renar.

Okej, så då har vi fått reda på lite mer om jultomtens bakgrund. Men hur har han det idag då? Var bor han?

I Danmark säger man att ”julemanden” bor på Grönland vilket ingen annan i världen tycks hålla med om.
Enligt amerikanarna så bor han på Nordpolen där han har en stor fabrik där alla julklapparna tillverkas av tomtenissarna. Han har även en fru, Mrs Claus.
I Sverige är jultomten lite lurig och får sin post till postcentralen i Tomteboda men bor i tomtelandet i Mora. (Yay! Besökte det när jag var liten!) .
Kanske bör detta tolkas som att tomten har utvecklat filialer till sin julverkstad på olika platser i världen.

Vilka umgås tomten med då? Utom nissarna, renarna och sin fru?

I bland annat Bayern Österrike, Tjeckien och Ungern så har tomten en ständig följeslagare vid sin sida: Krampus. Han är en djävulslik följeslagare till Sankt Nikolaus som beter sig tomtelikt på sin egna dag, sjätte december, och delar ut julklappar. Men Krampus går vid hans sida och ger (enligt vissa källor) sot till barnen som varit elaka. De riktigt elaka tar han med sig i en säck för att leverera till självaste helvetet. Jag tycker att det ger en mörk underton till Sankt Nikolaus / jultomtens personlighet att han accepterar detta.

Innan vi lämnar jultomten ska vi ta upp den för vissa kanske lite känsliga frågan: Finns tomten? ^^ Jag vill såklart inte knäcka någons julstämning men jag måste tyvärr säga att chansen för tomtens existens tycks minimal. Det är bara att göra matten (Jag vet. Matte är det sista man vill göra på jul) då kommer man fram till att med tanke på hur många barn det finns i världen borde tomten ha mindre än en sekund på sig i varje hem han ska besöka.
Oh, för er som tror på honom, tänk över detta: Hur kommer det sig att han alltid dyker upp när någon annan i familjen är ute och köper tidningen…

Vad tycker ni om tomten?

Tror någon på honom? 😉

Avslutningsvis så vill jag önska alla en riktigt god jul!

Fluffiga, snöiga julkramar från Magic.

51 svar

  1. Att jultomten skulle vara inspirerad av Oden kan jag tänka mig, passar bra med min bild av Oden (fast lite smalare) God Jul ^^

    • Hej Wicke!
      😀 Ah, jag förstår hur du tänker. ^^ Jag gillar verkligen den där kopplingen mellan tomten och Oden. Ger ytterligare en dimension till tomte-myterna.
      God Jul du med! 🙂

  2. Mycket intressant läsning, MMG! Som vanligt. Du skämmer bort oss med dina utmärkta, kunskapsrika och insiktsfulla blogginlägg.

    Den koppling du gör till Oden var något nytt för mig. Men detta är så typiskt för den kristna kyrkan, dvs de kristna tog helt enkelt och lade beslag på hedniska ceremonier och traditioner och omvandlade dem till ceremonier och traditioner i vilka i stället Jesus hamnar i fokus.

    För den som vill läsa ännu mer om Jultomten och julfirande rekommenderar jag Mattias Axelssons blogg. Mattias är religionslärare, en kunnig sådan. Här är några exempel på vad han har skrivit om julfirandet och jultomten: http://hogtider.wordpress.com/?s=jultomte .

    Apropå vår svenska gårdstomte så vill jag tipsa om att han i Östeuropa, särskilt då Ryssland, motsvaras av en Domovoi, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Domovoi .

    Som man kan se på bilden till höger i denna artikel är en Domovoi ett mellanting mellan nordisk hus- eller gårdstomte och ett troll.

    Sedan länge har slavernas Domovoi hamnat i bakgrunden på bekostnad av Father Frost eller Ded Moroz som har en hel del gemensamt med Sankt Nikolaus/Santa Claus. Läs mer om denne Fader Frost här: http://en.wikipedia.org/wiki/Father_Frost och här: http://en.wikipedia.org/wiki/Father_Frost_(fairy_tale)

    Nog om detta. Nu återstår bara att önska dig, MMG, och alla andra som läser ditt senaste blogginlägg en riktigt GOD JUL! Och gärna också en lite lagom mystisk och magisk julhelg.

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket! 🙂
      Jag tycker att det är så intressant med vart olika traditioner och myter kommer från. Hur de har bildats och utvecklats över tiden.
      Ofta kommer det fram att de har rötter ännu längre tillbaka än vad man först tror.
      Det där med Oden är verkligen intressant och jag tror att det kan ligga mycket i den kopplingen. Att lägga sina högtider på gamla var verkligen kyrkan i ett nötskal på den tiden.
      Men det var ju verkligen ett mycket utstuderat, smart sätt att få folk att anpassa sig.
      Mattias Axelssons blogg verkar mycket intressant. Den ska jag börja följa. 🙂
      Domovoi tycker jag om. Nämnde honom i mitt monstret under sängen- inlägg. Dock väldigt kort. ^^; Tack för länken både om honom och de om Father Frost!
      Ha en riktigt underbar jul, bbnews! Och lite lagom mystisk julmagi också! 🙂

  3. Japp här tror jag på tomten:-) han dyker ju upp varje år:-))) god jul önskar jag dig!!

  4. Det finns ju dem som TROR på tomten (lättlurade och små barn) och dem som ”tror” på tomten (för skojs skull och för att dem vill ha lite skoj) och dem som inte tror på tomten (tråkmånsar 😉

  5. Har en liten snart 5 årig kille här hemma 🙂 Han tror på tomten 🙂 Vi Har den lite mer ”Amerikanska varianten” att paketen ligger under granen och julstrumpan är fylld på julaftons morgon! DÅ behöver ingen klä ut sig och vara borta när tomten kommer! Vi ställde fram pepparkakor och mjölk och det var faktiskt upp ätet i morse 😮 😀 😉
    Hoppas att han få ha tomte tron ett bra tag till, själv gick det i stöpet juen när jag var 5½år och jag hittade pappa i grovköket i full gång med att klä på sig tomte kläderna!!! det var ett trauma vill jag lova
    KRam o GOD JUL

    • Hej Angelica!
      Oj, ja det förstår jag var ett trauma. Stackars dig, du måste ha fått en chock!
      Jag trodde faktiskt aldrig på tomten när jag var liten. Vi hade det så att jag själv fick klä ut mig till tomte och dela ut presenterna vilket jag tyckte var jättekul. 😛
      Sen när jag börjat skolan så minns jag att jag reste mig upp på morgonsamlingen en gång och sa att tomten inte fanns vilket skapades värsta kalibaliken! 😮

      Kram och god jul du med! 🙂

  6. Tomten har ju aldrig ljugit för mig så varför ska jag inte tro på honom? 😉 Alla julklappar jag fått har inte varit någon lögn ;D

    Hoho men det är ju jag som är jultomten, eller iaf hans lärling ^^

  7. God Jul !
    Jo då tomten finns men han är inte som på Coca Cola reklamen.
    En hus tomte finns i en gammal gård i dalarna. Sett spår och hört, Möss går inte med skor….. God Jul och Gott Nytt År.!

    • Hej Chris!
      Det stämmer. Gårdstomtar kan jag tro på. Det är en helt annan sak. Spännande med stegen.
      God jul och gott nytt år du med! 🙂

  8. Mysiga fakta där! 🙂 Älskar att läsa om jultomten. Däremot tror jag inte heller på honom 😉 Tror att jag gjorde det nångång när jag va liten hehe..oddsen är lite för små liksom!
    Men tomtar tror jag på 🙂

    • Hej Elin!
      Ja, det finns mycket intressant om jultomten. Det var svårt att inte göra detta inlägg för långt kan jag säga…. ^_^
      Tomtar tror jag också på! Eller i alla fall något form utav väsen som fått det namnet. 🙂

      • Jag undrar om dom har luvor eller om det är deras huvudform som ser ut så *fniss* ^^
        Jag tycker om den där videon som ligger överallt med den där tomten som skuttar i sidled över vägen.
        Det roliga med den är att ett medium som jag känner säger att det ofta är så dom rör sig 🙂

      • Hej Elin!
        Ha, ha vem vet? 😀 Det måste ju finnas en anledning till att de envisas med att ha de där luvorna… 😉
        Jo, den videon är intressant. Ser så otroligt riktig ut. Den tror jag verkligen på. Intressant det din mediala vän sa. Jag vill se en lite tydligare!

  9. jag var på semester i ryssland, förra vintern, och tomten var blå. och tydligen är nyår större en julen.

  10. Hej igen, MMG. Jag förstår att du tvingats till svåra gränsdragningar vad gäller sånt som ska tas med i din bloggartikel om (jul)tomten respektive lämnas därhän.

    Själv saknar jag ett omnämnande i din tomteartikel av fenomenet att ha tomtar på loftet. Jag anses av en del ha just det, alltså tomtar på loftet, och jag har alltid undrat vad det innebär.

    Kanske du känner till lite om detta? Ska jag ta omdömet att jag har tomtar på loftet som en komplimang eller är det tvärtom något negativt och nedvärderande?

    • Hej Bbnews!
      Jo, verkligen. Först så hade jag tänkt att detta inlägg inte bara skulle ha handlat om jultomten utan även om andra jultraditioner och deras ursprung. Men det blev alldeles för långt. ^_^;; Så jag siktade bara in mig på själva jultomten.
      Kanske gör ett inlägg om det senare och även ett om hustomtar och sånt inom folktron. 🙂
      Vad det gäller tomtar på loftet så har jag också blivit beskylld för det. ^^ Tyvärr så är det ju definitivt något nedvärderande. Dock så har det bara sagt på skoj eller retsamt till mig. 🙂 Så då är det ju okej.
      Utryckt kommer väl annars av idén att det bodde tomtar på ens loft. Typ hustomtar eller så. Med andra ord något skumt, underligt och övernaturligt.
      Så utryckt syftar på att det är något skumt eller lite underligt med en. Loftet står då för ens sinne. Vilket är intressant om man analyserar det vidare efter som ett hus alltid står för den egna personligheten i drömtolkning (nästan alltid) Alltså betyder tomtar på loftet därigenom att det är något underligt med ens personlighet.
      Så här noga har såklart ingen annan analyserat utryckt. De säger det väl bara på skoj eller som en pik beroende på.
      Hur som helst. Om någon säger det till mig och det inte uppenbarligen är på skoj så tar jag det som något negativt.

  11. God Jul! (En dag för sent!)
    Det är jag Henke! Tyckte Henke blev lite tråkigt (Heter det på nästan allting) så jag byte till nånting jag borde ha döpt mig till på xbox-live… men vågade inte! Stavade jag demon rätt?! Jag hoppas jag gjorde det, det kanske heter något annat på engelska! Fan… jag har gjort bort mig! Men ändå GOD JUL!!!

    • Hej Henry the Demon!
      God jul du med i efterskott och god fortsättning! 🙂
      Wow! Coolt namn! Du gjorde rätt val när du bytte! 🙂 Rätt stavning och allting!
      Jag är stolt över att känna en ”Henry the demon”! 😉

  12. @Henry The Demon: Vilket häftigt avatarnamn du har skaffat dig. Passar verkligen in här på MMG:s mystiska och ,magiska sajt.

    @MMG: Vet du vad, Miss Magic Girl? Jo, dina analyser av både drömmar och, som nu, av uttrycket ”ha tomtar på loftet” är MYCKET träffsäkra. För att inte säga lärorika.

    Jag kan tänka mig tre yrkesbanor för dig som du verkligen skulle passa till. De är, utan inbördes rangordning, a) Etnolog/Folklivsforskare (à la Bengt af Klintberg eller Ebbe Schön); b) Psykoterapeut/Psykoanalytiker/Drömterapeut; och c) JournalistFörfattare.

    Ser du som jag, MMG, en koppling mellan dessa tre yrkeskategorier? Jag resonerar så här: En etnolog bör vara en bra berättare och skribent i syfte att popularisera sitt ämnesområde för den stora massan. Vilket ger en koppling mellan (a) och (c).

    Men eftersom det mystiska och magiska påverkar folks livsval och attityder inklusive tron på både religiösa väsen och andra övernaturliga väsen, krävs också en analytisk förmåga. En sådan förmåga har du sannerligen! Vilket du bevisat både i din drömtolkningsartikel och på annat håll, bland annat här i denna jultomtekommentarsdel. Och saken blir ju inte precis sämre av att du dessutom är BELÄST och KUNNIG på området. Det gör dina analyser såväl trovärdiga som intressanta. Du för fram djuplodande tankegångar och nöjer dig inte med att bara krafsa lite på ytan. (Detta visade du även i det radioprogram du medverkade i härförleden.)

    Din sajt – med både en bloggartikeldel och en forumdel – är lättnavigerad och ovanligt faktarik. Här kan skolelever hämta underlag till sina skolarbeten och dylikt. Eller också går man in hit och läser för ren njutnings skull med tanke på att du skriver så bra och fängslande och alltid vinnlägger dig om att hitta attraktiva bilder att illustrera dina texter med. Jag har sagt det tidigare men det förtjänar att påpekas igen, MMG: Du är sällsynt högt estetiskt begåvad! (Vilket nog delvis kan ha att göra med din synestesi.)

    • Hej Bbnews!
      Tack så jättemycket! Din kommentar made my day! 😀
      Det ökar verkligen mitt självförtroende att höra och värmer verkligen!
      De yrkesbanor du räknar upp är precis de jag själv känner mig dragen till.
      Mest författare. Det har jag alltid velat bli och har varit min dröm så långt jag kan minnas.
      Jag skriver ju på min första bok just nu för fulla muggar så vi får se hur det går….
      Jag älskar verkligen alla ämnen jag bloggar om och vill bara lära mig mer och MER! 🙂 Ibland känns det som att huvudet ska explodera av allt jag vill få in där.
      Tycker att tiden går lite väl snabbt ibland… Har så mycket jag vill hinna med.
      Men dina ord betyder jättemycket för mig! Underbart att höra att du uppskattar det jag skriver, blogg designen och mitt radioframträdande. 🙂
      Är så glad att vi hittade varandra i cyberspace. Dina kommentarer och foruminlägg är alltid så otroligt intressanta och inspirerande att läsa! ^_^

  13. haha åh! när jag skaffar små knoddar så ska jag tvinga min karl att vi ska berätta om Oden som kommer med Sleipner istället för tomten! det är ju liksom lite tuffare sådär 😉
    (tomten i all ära, dock…)

    dina inlägg är ❤

    • Hej Lijah!
      Tack för att du gillar mina inlägg! 😀
      Ha, ha jo Oden är onekligen lite mer cool än tomten. Tomten är mer rolig men Oden, han har stil! 🙂

  14. @Lijah & MMG: Kul idé. Men Oden har ju bara ett öga och saknar därmed stereoskopiskt seende. Dvs han har svårt med avståndsbedömningen.

    Tror ni inte att Oden löper risk att krocka lättare med diverse föremål än vad fallet är med den vanlige Jultomten? Om man då har ömtåliga saker i julklappspaketen, kan ju de gå sönder av den omilda behandlingen.

    Hur ska man bäst kunna lösa detta problem? Jag menar så att knoddarna inte blir ledsna över att paketen kanske är lite kantstötta.

    Fast å andra sidan; Det är ju tanken som räknas.

  15. Ja samma här! det är typiskt att när det väl händer nått paranormalt fenomen så ser mna en bildrita i sekunden ; ) typ! Ändå är det hyffsat så att man ser att den är en liten tomte.
    Folk har försökt bortförklara att det är en dvärg. Inte trodde jag att dvärgar var så små ^^ Har faktiskt sett fler videos på youtube med tomtar som går sidled.
    Men den första ser väldigt äkta ut och den tror jag på. skulle va sjukt coolt att se en liten tomte hoppa fram i sidled och över vägen ^^

    • Hej Elin!
      Nej, den där videon känns inte som någon bluff. Tills det finns obestridliga bevis för att det är en bluff så kommer jag tro på den. 🙂
      Åh ja! Jag skulle jättegärna vilja se en tomte! 🙂

  16. Tackar för de fluffiga och snöiga kramarna och sänder en likadan tillbaka 🙂

    Tror gärna på Tomten… Det är roligt med det som är lite mystiskt!

    Kram

  17. Det är min Farfar som klär utt sig till tomten varge år MEN jag tror att tomten finns men att han behöver hjälp med att dela utt alla julklappar eftersom han inte hinner med annars.
    GOD JUL(lite sent men ändå) och GOTT NYTT ÅR^_^

    • Hej LOLO LYKS!
      God jul och gott nytt år till dig med! 🙂
      Det är en bra teori! Det finns en stor konspiration mellan tomten och alla som klär ut sig till honom. Du är nog något på spåren där… 😉

  18. Hej Miss Magic Girl!
    Låt mig först säga: Grattis till födelsedagen! (Sent, vet, förlåt! Jag glömmer dagar ibland!) Hoppas du hade det mysigt!
    Och nu till själva Tomten. Jag hade hört om legenden om hur Nicholas räddade de tre flickorna. Gullig berättelse.
    har alltid trott att Jultomten bor i Finlands del av Lappland. Vet inte varför 😀
    Tron på Jultomten har parodiserats så väl i populär kultur. Min personliga favorit är i ”South Parks” avsnitt ”Tooth fairy 200”. När killarna får redå på att det finns ingen tandfé eller Jultomte, drabbas Kyle av en existentialistiskt kris. Han ifråga sätter alla varelses existens, även sin egen. Han läser filosofiska böcker för att hitta svar till om han egentligen finns eller inte: ”This guy says I think therefor I am.. But what i don’t?!”. Haha, så kan det gå när man har blivit lurad av föräldrarna.
    ”Family Guy” drev med det också i en av sina nyaste avsnitt.
    Tack för ditt inlägg! / Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Tack så mycket för gratulationen och för att du gillade inlägget! 😀
      Jo, jag har också hört att han kanske håller till i Lappandstrakten. Han flyttar kanske runt? 😛
      Åh, vill se det där Southpark avsnittet! Det måste vi göra! 🙂

  19. Min syn på tomten är väldigt olik alla andras för jag tror inte att tomten kommer med paket på julen utan sprider ett magiskt pulver natten innan vilket får de flesta att känna julstämning men pulvret biter inte på alla för om man inte är en festprisse och ska på fest så tar obehagligheten över eller av andra anledningar så hjälper inte pulvret. Men hur tomten hinner kan man lätt säga. Han har ett avtal med Fader Tid vilket ger honom tid nog att hinna med allt 😉

    • Hej Rebecka / Moones95!
      Jag gillar din syn på tomten. Låter väldigt magiskt och härligt. Då finnas han med en så länge man tror då… 🙂
      Det stämmer ju också att han verkligen sprider julstämning.
      Bra idé att han har ett avtal med fader Tid. Det förklarar en hel del. 🙂

  20. För några månader sen var jag i rovaniemi och där var jag på tomte land där tomten vor 😀 Tack för bästa bloggen 😀

  21. Hittade den här på en hemsida (men läs inte om ni tror på tomten O.o):

    ”1. Inga kända arter av renar kan flyga. Men det finns ytterligare 300.000 levande organismer som skall klassifieras, och även om flertalet av dessa är insekter och bakterier, så utesluter inte detta HELT de flygande renar som bara Jultomten har sett.
    2. Det finns 2 miljarder barn (personer under 18 år) på jorden. MEN eftersom Jultomten inte verkar betjäna de muslimska, hinduistiska, judiska och buddhistiska religionerna, reduceras arbetstyngden till endast 15% av det hela — 378 miljoner, enligt Befolkningsinstitutet. Genom en snitträkning av 3,5 barn per hushåll, blir detta 91,8 miljoner hem. Man förmodar att det finns åtminstone ett snällt barn i varje hem.
    3. Jultomten har 31 jultimmar att arbeta på, tack vare de olika tidszonerna och jordens rotation, och om man antar att reser från öst till väst (vilket verkar logiskt). Detta medför 822,6 besök per sekund. Med detta menas att för varje kristet hushåll med snälla barn, har Tomten 1/1000 sekund att parkera, hoppa ur släden, krångla sig ner i skorstenen, fylla sockorna med klappar, lämna resten av klapparna under granen, äta de godsaker som möjligt blivit kvarlämnade, få sig själv upp genom skorstenen igen, tillbaka upp i släden och sätta fart vidare mot nästa hus. Vi antar nu att vart och ett av dessa hushåll är jämt utplacerade över jorden (vilket vi, naturligtvis, vet är falskt men för våra uträkningars skull så accepterar vi detta), och detta ger 1,2 kilometer per hushåll, en total resa av 120,8 miljoner kilometer, inte inkluderat uppehåll för vad de flesta av oss måste göra minst en gång var 31:e timme, plus matning av djur och så vidare… Med detta menas att Tomtens släde rör sig med en hastighet av 1045 kilometer i sekunden, 3.000 gånger ljudets hastighet. För jämförande ändamål, det snabbaste människobyggda fordonet på jorden, Ulysses rymdsond, rör sig i den löjliga hastigheten 43,8 kilometer i sekunden — en konventionell ren kan springa i, högst, 24 kilometer i timmen.
    4. Slädens nyttolast tillför ytterligare ett intressant inslag. Om vi antar att varje barn inte får något mer än en LEGOsats av lagom storlek (ungefär 1,5 kilo), bär släden 321.000 ton, inte inkluderat Tomten, som är oftast beskriven som överviktig. På marken, kan konventionella renar inte dra mer än 220 kg. Även om man går med på att ‘Flygande renar’ (se punkt 1) kan dra 10 gånger den normala vikten, räcker det inte med åtta renar. Vi behöver 214.200 renar. Detta ökar slädvikten — till 353.430 ton.
    Åter igen, för jämförande — detta är fyra gånger fartyget Queen Elizabeths vikt.
    5. 353.000 ton som färdas i 1045 km i sekunden skapar ett enormt luftmotstånd — detta kommer att värma renarna på samma sätt som rymdskepp som återvänder till jordens atmosfär. Ledarparet bland renarna kommer att absorbera 14.3 quintiljoner joule av ren energi. I sekunden. Var. Kort sagt, de kommer att gå upp i eld nästan omedelbart, och utsätter då de bakomvarande renarna och skapar en öronbedövande ljudexplosion i deras kölvatten. Hela rengruppen kommer att upplösas unde ren tidslängd av 4.26 tusendelar av en sekund. Tomten kommer under tiden att utsättas för centrifugalkrafter 17.500,06 gånger gravitationskraften. En 182kilos Jultomte (som verkar löjligt smal) kommer då att pressas mot slädens bakre vägg med en kraft av 3.149.961 kg.

    Slusatsen är därför — om Jultomten någonsin delade ut presenter på julafton, så är han död nu.”

    • Hej Astrid!
      Det ser onekligen mörkt ut för dem som vill tro på tomten…. ^^;

      Ha, ha tack för texten! Mycket rolig och intressant! 🙂

  22. Coca Cola-tomten skapades faktiskt av en svensk konstnär, och han målade tomten åt Coca Cola i många år. 🙂 Så även den amerikanska tomten har svenska rötter. Go figure.

Kommentera

