Trollkarlen Merlin.

Alla har väl någon gång hört om trollkarlen Merlin? Men vem var han egentligen? Har han funnits? Vad har han egentligen för roll i legenderna om kung Arthur?
I dagens inlägg ska vi damma av dessa mysterier och ta reda på svaren.

Merlin är väl etablerad i den brittiska och keltiska mytologin. Där är han en trollkarl vid kung Arthurs hov. Han placerades in i Arthur-sagorna av Geoffrey av Monmouth. Monmouth var en präst som levde omkring första halvan av 1100-talet.
Han var den förste att nämna Merlin.
Han skrev en mängd verser som förutspådde framtiden som kallades The Prophecies of Merlin. Spådomarna skulle komma från en Merlin. Man tror att Monmouth inspirerades av den keltiska mytologiska profeten Myrddin Wyllt, som i sin tur förmodligen är baserad på en äkta person som levt på sent 500-tal. Kanske en man kallad Lailoken som tycks vara identisk med beskrivningarna om Myrddin som en man som valt att leva ensam ute i vildmarken. Så där har vi spårat tillbaka oss till vad som kan vara ursprunget till den karaktär som senare blev Merlin.

Mångas klassiska bild av Merlin kommer nog från Disneys film som en gubbe med långt vitt skägg. I de ursprungliga legenderna beskrivs dock Merlin i alla olika åldrar.

Men Monmouth hade inte skrivit klart om Merlin bara efter profetiorna, inte. Oh nej! Han nämnde återigen Merlin i verket History of the Kings of Britain som var klart ca 1135, ett verk som lade ut basen för Arthurlegenderna. Han skrev även om Merlin i The Life of Merlin och i verket Vita Merlin. Den sistnämnda är mer än bara en biografi och anses som en viktig bok om keltisk mystik. Den tar upp funderingar om varför det finns lidande på jorden och filosoferar kring den lilla roll människan har i en mycket större kosmisk vision.
Efter Monmouth så har en mängd andra författare byggt på Merlins öden och han har förekommit i mängder av riddarsagor, poem och andra medeltida verk.

Enligt vissa har vi Merlins magiska krafter att tacka för Stonehenge.

Historierna om Merlin är oräkneliga och ofta motsäger legenderna varandra. Jag ska försöka ta upp några av de viktigaste här och de olika varianterna av dem.

Låt oss börja med de som berör vilka Merlins föräldrar var och hur han fick sina krafter.

Enligt vissa versioner så var Merlins mamma en prinsessa och hans pappa en vildman. På grund av sin far sades Merlin ärvt magisk kunskap och en längtan till naturen. Enligt vissa uppgifter stred Merlin i ett krig tillsammans med sina bröder som alla dog. Full av sorg drog Merlin tillsammans med sin syster Gwenddydd till skogen för att bo där. Enligt vissa så lärde Gwenddydd Merlin alla hans magiska kunskaper.

Andra legender säger att Merlin var son till en dödlig kvinna och en daimon. (Daimon är en ursprungligen grekisk term för ande) Men ordet feltolkades till ”demon” vilket senare ledde till att Merlins pappa förändrades från en vanlig ande till djävulen själv. Så kan det gå. Merlin ska ha fått sina magiska krafter från sin pappa men valde att använda kraften för goda saker. Kanske på grund av att Merlins mamma var förutseende nog att se till att Merlin blev döpt.

Det sägs att Merlin arrangerade den legendariske kung Arthurs tillkomst och sedan var med honom under hela hans uppväxt och blev hans rådgivare när Arthur väl var kung. Vilket Arthur bevisade att han hade rätt att vara när han drog upp det så kallade ”Sword of Branstock” ur stenen. (Ni minns väl denna scen i Disneys film?) ^^
Arthur fick dock detta svärd förstört i strid senare och fick då ett nytt berömt svärd, Excalibur, vars namn nog många känner igen.
Detta svärd fick han av den mystiska ”Lady of the Lake” även kallad Nimue, Viviane, Eviene och Niviene beroende på olika karaktärsdrag i olika legender. Men för det mesta brukar man säga att dessa olika namn syftar på samma person.
Merlins fall och slutgiltiga försvinnande berodde på en stormig romans med just henne. (Ohja! Nu kommer äntligen the good stuff! 😉 )

Det sägs att Merlin blev väldigt förälskad i henne. Så förälskad att han band henne till sig genom en trollformel enligt vissa versioner (Fräckt, Merlin!).
Hon besvarade inte Merlins känslor och bad honom att lära henne allt om magi. Denna kunskap använde hon genom att fånga Merlin i ett torn eller fängsla honom på något annat sätt. (Och lärdomen av denna historia blir att så kan det gå om man binder någon till sig genom magi!)
Det finns alternativa historier där Merlin förvandlar sig till ett träd efter att ha blivit avvisad av henne.
Men i vissa bretonska legender slutar det hela väldigt bra och paret lever istället lyckliga tillsammans i alla sina dagar.

Så man får välja att tro vad man själv föredrar. Tolkningen har gjorts att Viviane / Nimues olika beteenden i olika legender syftar på de olika egenskaperna som vatten kan ha som både livgivande och destruktivt.

Vad tycker ni om Merlin?

Visste ni att Merlin är inspirationen bakom Obi Wan Kenobe i Star Wars? 🙂

Som ni märker finns det många spännande myter runt dessa karaktärer och därför återkommer jag snart med fler inlägg relaterade till Arthur-legenderna. 🙂

Hur som helst, idag åker jag till Boston! Jätteglad! 🙂 Därför kanske jag kommer vara lite segare på att svara på meddelanden under den kommande veckan men jag ska försöka. Uppdateringen nästa fredag sker som vanligt för då är jag åter hemma.

Ha det så bra allihop!

33 svar

  1. Till Boston? Då blir det förstås en resa i luften. Kanske du då träffar några luftandar på vägen dit, som tittar in genom kabinfönstret på dig, kanske rent av vinkar till dig. Det måste du berätta om i så fall, ty närmare a third degree encounter kan man väl knappast komma, om så blir fallet.

    Dessutom, MMG: Se upp så att du stiger ombord på rätt flygfarkost. Jag har hört att aliens är i farten så här i Luciatider, och de kan tänkas vilja lura dig, så att du i stället lockas att stiga ombord på deras luftfarkost och låter dig bli näst intill frivilligt abducerad/bortförd/kidnappad av dem.

    Vem skulle då sköta din fina blogg?

    Å andra sidan vet du nog hur man ska bemöta utomjordingarna, eftersom du är så påläst i ämnet.. Fast å andra sidan, om du avslöjar för dem hur insatt du är i detta med aliens, kanske befälhavaren ombord på deras flygande tefat bestämmer sig för att låta dig följa med hem till deras hemplanet för att där kanske låta dig bli utomjordingarnas prinsessa. Och då kanske du aldrig mer kommer tillbaka hit till jorden och Stockholm.

    Så vad du än gör, MMG, välj det rätta. Välj mellan Marabou och Cloetta! TREVLIG LUCIA!

    • Hej Bbnews!
      Tack för varningen! 🙂
      Lucia-aliens är det mest luriga. ^^ Jag ska definitivt se upp. Inte låta mig luras.
      Dock så vet man ju aldrig…. Bäst vad det är så för de bort hela planet…

      😮
      Men i sånt fall ska jag försöka prata mig ur situationen…. Men i fall jag inte har hört av mig innan nästa fredag här så vet du vad som hänt och får efterlysa mig i forumet och börja anordna en räddnings-grupp med de andra i forumet…. 😉

      • Jag är med i räddings gruppen!
        P.S Om du ser en röd knapp i UFOt vänta tills du har hittat räddnings kapslarna och sen trycker du på den och springer så fort du kan till kapslarna!
        Och tryck på några knappar vid kapslen om du inte får upp den… något borde väll öppna den! (Eller skjuta iväg den!)

      • Hej Henke!
        Ah tack sa mycket! 😀
        Men det behovs inget raddningsteam langre eftersom jag foljde ditt rad och jag klarade mig fran ufot. 😉 Jag kunde ta mig darifran med hjalp av kapseln. Sa nu sitter jag har och skriver pa ett amerikanskt tangentbord. Darfor skanas vissa bokstaver btw. 🙂

  2. Han är verkligen en mystiskt person då det inte finns så mycket fakta öppet om honom, att han skulle vara förebilden för Obi Wan Kanobi kan jag tänka mig men först trodde ag att du menade Yoda^^ 😀

    Skulle du kunna skriva en artikel om exorcism, är väldigt intresserad av det men vill veta mer och vill sprida att det finns 1 exorcist i Sverige^^

  3. Har nyss hittat din blogg, tycker att det är facinerande med myter och magi så jag kommer garanterat följa den från och med nu! 🙂
    Hur gör du för att hitta allt? Google? Wikipedia? Eller sitter du med urgamla böcker och levande ljus? 😉

    • Hej Vinter!
      Kul att du ocksa gillar det mystiska och att du uppskattar min blogg! 🙂
      He, he sjalvklart sitter jag med urgamla bocker och stearinljus.. 😉 Na, jag skojar. Jag anvander internet mycket for att fa uppslag och ideer men mest far jag fran bocker. Jag vill ha info jag kan lita pa. Alskar bocker och har en bokhylla fylld av mystisk litteratur. 🙂 Bibliotek och onlinebocker ar ocksa bra.

  4. följa varann via bloglovin ? 🙂

  5. Hahah. Skrev nyss en historiauppsats i skolan´, skickade in den igår. Var en kort intervju med Geoffrey av Monmouth där han berättar om Arthurlegenden. Den blev inte riktigt lika bra som jag ville, men det var svårt att bestämma sig för var man skulle ta informationen från etc. Men kul att vi skrev om det nästan samtidigt 🙂

    • Hej Natson!
      Ah, later som en kul uppsats! Har du kvar en kopia man skulle kunna fa lasa? Det vore kul. 🙂 Du far garna maila i sant fall.
      Jo, roligt att vi skrev om det samtidigt. Kanske hade vi lite telepati pa gang? 🙂

  6. Jag har fått en magibok från ett förlag som faktiskt kopierar och översätter verkliga böcker som man har hittat och i den magiboken så var Merlins mamma dödlig och hans pappa var av feernas släkte. Han far återvände till feerna när Merlin var liten men han ändå lära honom allt han kunde om magi. Merlin som själv hade stor fantasi blandade och exprimenterade med formler och kom på flera ochh det var därför han vart så beryktad. Det där om han vart kär i Viviane stämmer enligt boken. Hon besvarade inte hans kärlek men han slutade aldrig vinna hennes hjärta och det blev hon tillslut trött på så hon fängslade honom i en ek med en trollformel som aldrig kunde brytas och när han förstod att han inte kunde bryta formeln gjorde han (med magi) en bok av eken som han skrev ner alla hemligheter och formler i. Det sägs att alla som öppnar boken (originalet) och inte tror på det som står kommer drabbas av den hemskaste förbannelse man kan tänka sig 🙂 :-]

    • Hej Julia!
      Spannande! 🙂 Vad ar det for bokforlag?
      Tack for att du delade med dig av den dar versionen av legenden. Intressant. Jag tycker dock att Merlin borde ha insett fakta och lammnat stackars Viviane i fred. Han maste ha varit valdigt irriterande for henne eftersom hon gick sa langt som att fangsla honom.

  7. men han slutade aldrig FÖRSÖKA vinna hennes hjärta menar jag :-]

  8. Hahah kom att tänka på trollkaren Merlin i filmen Shrek 3^^ Ganska passande att Shrek hade med en kille som hette Arthur och skulle bli tronarvinge =)

  9. Hahaha bbnews! 😀
    Ha dock så trevligt i Boston MMG!
    Trevlig Lucia alla ❤

  10. Hejsan!
    Åh, jag har alltid varit en stor fan av Merlin! Han är nog min absolut favorit Trollkarl genom tiderna. Typiskt, jag vet, men vad gör man. Måste säga att Disney’s Merlin är underbar. Älskar den där klumpiga, visa gubben! Hihi :-D. Han är, så här länge, min favorit tolkning av Merlin. ^^”
    Den där legenden där Merlin förvandlar sig till en träd i pga kärleksproblem är väldigt likt Grekiska legenden om Apollos första förälskelse. Apollo blev våldsamt kär i nymfen Daphne, som i sin tur var livrädd för honom. För att slippa den ivriga kära mannen som jagade henne bad hon sin far, en gud, för att bli ful, vilken resulterade att hon blev förvandlad till en träd. Apollo älskade dock henne även i denna form och sa: ”Om du icke kan bli min fru ska du bli min träd i mitt trädgård”. Så han vattnar henne för resten av deras liv. (Var nio när läste den här berättelsen för första gången. Var första kärlekshistorien jag gillade och tyckte var romantiskt. Haha!)
    Roligt att höra de olika versionerna av vem Merlins föräldrar var. Synd att det är oftast pappan som har ”gavit” krafterna dock. 😦
    Men men. Jättebra inlägg!

    • Hej Maaretta!
      Ja, Meerlin i Disneys Svardet i Stenen ar verkligen en underbar karaktar. Det var sa kul nar vi sag om den pa var Disney kvall. 🙂 Jag hoppas att han reser till var tid snart… Skulle garna bli hans larling. 😛 Verkar kul. ^^
      Du har ratt i att legenden om Merlin och den om Apollo och Daphne ar lika. Jag tankte ocksa pa den faktiskt. Ha, ha kul att det var den forsta romantiska historien du gillade. 🙂 Tycker den ar lite sorglig sjalv. Stackars Daphne som blev tvungen att lata sig bli ett trad…
      Tack sa mycket for att du gillade inlagget! 🙂

      • Jo, jag håller med att historien om Apollo och Daphne var tragiskt. Idag tycker jag att Apollo var lite väl aggressiv mot den stackars nymfen. Men att han ändå vill ha henne som träd symboliserar ju att han älskade henne för vad hon var, inte för hennes ”skönhet”, som Daphne trodde. Så om man ser det på det sättet är det i alla fall en smula romantiskt 😀 Fast… Hemskt.

      • Jo, precis. Om Daphne forstatt att han verkligen alskade henne for henne sa hade hon nog handlat annorlunda. Jo, den ar tragisk.

  11. spännande med Boston! 😀

    och det hade varit jätteintressant om du hade skrivit lite om bakgrunden till dracula (vet ej om du gjort det eller inte ^^) och ta upp Elizabeth Bathory. Såg även en dokumentär om att inspirationen till Dracula kom från en adelskvinna, och att Bram Stokers egentliga huvudkaraktär då var en kvinna. har läst en del saker själv, men det hade varit intressant om du kunde skriva ihop något – du gör det så bra ^^

    • Hej Therese!
      Ja, det ar kul har. Aker hem idag dock. Men det har varit en mysig vecka och jag ser fram emot att komma hem till julmys. 🙂
      Tja, jag kanske skriver nagot om Dracula. Far se vad jag far inspiration till… Tycker mycket av det dar ar sa otackt dock…. Till och med lite for mycket for mig. >.>
      Men jag har tankt pa att skriva mer vampyr-inlagg sa nagot ska det nog bli.

  12. Apropå Apollo och Dafne så vill jag tipsa om den romerske författaren Ovidius (på engelska Ovid) och dennes Metamorphoses (på latin; och på svenska Metamorfoser).

    Metamorfoser är en samling berättelser med magiskt och mystiskt förvandlings/omvandlingsinnehåll.

    Berättelsen om Apollo och Dafne är blott en av många metamorfosberättelser.

    Här är en bra sida som listar människor och gudar som omnämns i Ovidius’ Metamorfoser: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_characters_in_Metamorphoses .

    Ändå finns det ännu fler metamorfosberättelser än de som Ovidius väljer att ta upp.

    Till exempel berättelsen om hur guden Dionysus förvandlar Alcathoe och hennes syster till fladdermöss. För detaljer, se http://www.mythindex.com/greek-mythology/A/Alcathoe.html .

    Frågan är vad som är bäst – att förvandlas till ett träd (som Dafne) eller en fladdermus (som Alcathoe)?

    Nu är fladdermöss sällsynt fula varelser, men jag för min del skulle nog ändå föredra att förvandlas till en fladdermus med flygförmåga framför att bli ett stillastående träd.

    Vad skulle du välja, MMG?

    • Hej Bbnews!
      Bra tips och jättebra länkar som vanligt! 🙂 Har hört de flesta av han historier på olika håll. Borde dock försöka få tag på alla och läsa dem samlade.
      Vad det gäller det svåra valet så väljer jag också en fladdermus. Dels för att det känns bättre att kunna flyga runt än att bara stå och växa. Dels för att jag gärna vill uppleva ett till sinne och slutligen för att jag tycker fladdermöss är jättesöta! He, he men jag tycks vara rätt ensam om det…. ^_^;;

      Men se, så söta:


  13. förlaget heter typ ologyworld 🙂

  14. Hej! 🙂 Jag har hört att Merlin var son till en Nunna och en Demon, men det finns ju många teorier. Hursomhelst har jag letat typ ÖVERALLT efter mkt och bra fakta om Merlin, och nu fick jag verkligen det, TACK SÅ MYCKET MYCKET MYCKET!!! 😀 😀 😀 Jag hittade din blogg när jag tryckte på en bild, och jag bara: WWWWWWAAAAOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O Sen skrev jag upp hemsidans namn och tipsade min kompis som också älskar magi! Gillar du Harry Potter? Jag har läst alla böckerna och sett alla filmerna! 🙂 I LOVE Harry Potter ❤ 🙂 MVH BunnyBoe 🙂

    • Hej BunnyBoe!
      Åh, Tack så mycket! 😀 Vad glad jag blir att du gillar min sida så! Och inlägget!
      Merlin är så intressant. Jag känner igen det där om att hans mamma skulle ha varit en nunna. Tycks finnas otaliga versioner av Merlin-legenderna. 🙂
      Ska skriva mer om honom och de andra i Arthur-historierna snart.
      Jodå, visst är man Harry Potter fan! 🙂 Har läst alla böckerna utom den sista. Blev så spoilad om vad som skulle hända i den så jag kom av mig. Men jag ska ta och läsa den med snart.
      Älskar Harrys magiska värld. Filmerna är riktigt bra de med!

Kommentera

