Hemsökta sängar och monstret under sängen.

I dag ska vi som lite godnattläsning (he, he) prata om hemsökta sängar och den kända idén om att ett monster bor under sängen.

Ett par i USA stötte på en hemsökt säng när de flyttade till ett nytt hus. Huset hade kvar en hel del möbler från sin föregående ägare. Däribland en vacker gammal träsäng (Bilden åt vänster nedan). Men när de hade flyttat in började märkliga saker hända i huset. Ljus slocknade oförklarligt och saker tycktes flytta sig av sig själva. Snart blev det tydligare och tydligare att okända krafter tycktes husera i huset och de centrerade sig just runt sängen. Paret hörde underliga bankningar och skrapande ljud från den om nätterna och en natt när frun sov ensam i huset så kände hon det som att någon la sig bredvid henne. De hittade även konstiga bokstäver inristade i vaxet på sängträet. Ett S och ett I kunde tydligt ses.
Ett medium som besökte huset påstod att en sjuk person bott i huset. Han eller hon hade spenderat större delen av sin tid i sängen och så småningom dött i huset.

En annan hemsökt säng ägs av Ryan och Lynn Marmillion (bilden till höger nedan). Den är mycket gammal och paret säger att det var kärlek vid första ögonkastet och att de var tvungna att köpa den eftersom de tyckte den var så fin. Men det var innan de visste om att den var hemsökt, det. Sen började allt konstigare saker hända. Sängen rörde sig och skakade. Nu har de flyttat sägen till sitt gästrum för att slippa tampas med spökena själva. Vilket ju känns betryggande att veta ifall man skulle gästa dem… °_°

5 tecken på att din säng är hemsökt:

1. Den skakar och kastar ibland ut dig på natten.
2. Märkliga ljud hörs från dem.
3. Du tycks få osynligt sällskap på natten.
4. Konstiga inskriptioner bildas i träet.
5. Den plundrar kylen och stjäl fjärrkontrollen. Sen snäser den åt dig när du ber att ni ska kolla på något annat än Sovas reklam.

Ja, så tag dig i akt om några av ovanstående påståenden stämmer. Utom det sista för det tyder inte på att din säng är hemsökt, bara att den är oförskämd.

Låt oss nu gå vidare från själva sängen och istället titta in under den.
Om ni tror att ni kan komma undan en skräckinjagande situation genom att gömma er under sängen så glöm det, det kan hända att någon redan ligger där!
Monstret under sängen känns som en klassiker. Det är dock inte ett specifikt väsen. Det tycks snarare som att just under sängen är en populär boplats för monsterfantasier i allmänhet.
Men inom gammal folktro så är det lätt att hitta allehanda väsen som terroriserade sina offer om nätterna.

Förr fanns tron på olika andeväsen som levde runt hemmet starkt. Vissa var snälla och hjälpsamma, andra busiga och de flesta kunde bli farliga om de blev uppretade. Inom slavisk folktro kan man hitta husdemonen Domovoi.
Han var liten och hårig och beskrivs ibland med horn. Han kunde vara en stor hjälp för en familj om de höll sig väl med honom genom att lämna mat åt honom.
Då kunde han skåda framtiden och varna familjen för olyckor. Men om Domovoi blev arg skapade han olyckor för familjen själv istället. Till exempel sägs det att han kunde paralysera människorna medan det sov.
(Vilket låter lite som sömnparalys, vilket jag beskriver längst ner i detta inlägg)
Domovois kvinnliga motsvarighet var Kikimora. Hon var en liten kort och kutryggig kvinna. Om hon blev arg höll hon familjen vaken genom att vissla i deras öron om natten. Hon var även ett omen för att man skulle dö ifall man såg henne sitta och spinna om natten.
Det är nog inte så konstigt att denna typ av mardrömsväsen har bildats. Man är ju inte precis på sin vakt när man sover…

Jag har tur eftersom det typ inte finns någon plats för ett monster under min säng. I såna fall skulle det vara ett platt monster och ursäkta men, vem är rädd för ett platt monster? ^^

Tror du på monstret under sängen?

Skulle du våga sova i en hemsökt säng?

😀

Hälsningar Magic som vänder sig om lagom för att se en platt monsterhand som är på väg mot henne från under sängen… *Skriiiiiiiik!!!*

61 svar

  1. Hoho jag skulle nog våga att sova i en hemsökt säng om jag inte visste att den var hemsökt 😉 sen om nåt skulle hända på natten tror jag inte att jag skulle märka :p svårt att väcka mig när jag sover riktigt xD var en gång i vår sommarstuga så sov jag överst i en våningssäng. Plötsligt hördes en duns och då var det jag som hade ramlat ner – och fortsatte att sova utan att ha märkt nåt :p

    Jag trodde lite på monstret under sängen när jag var liten x) Men det skrämde mig inte så mycket har jag hört XD Var ganska kaxig och orädd när jag var liten, orädd är jag fortfarande x), så pappa har sagt att det var någon som nämnde monstret under min säng en gång och då svarade jag att om det monstret rör mig så slår jag ner det XD Själv kommer jag inte ihåg det.. mitt minne är lite dåligt ^^

    • Hej Legenden!
      Ja, om man inte visste om att ens säng är hemsökt då har man ju inget val direkt…. men läskigt att få veta efteråt.
      Jag känner igen mig i dig ganska starkt. Jag har också mycket svårt att bli väckt om jag sover djupt. Folk kan borra, damsuga, riva upp golv…. Jag sover som en stock.
      Ha, ha jag gillar din attityd mot monstret under sängen. Bara att slå ned det om det försöker skrämmas! 😀

  2. Kul läsning…som tur är får det inte plats något monster under min säng heller… Kram Lilitha

  3. Tack för en bra blogg!
    Alltid intressant att klicka sig in här och läsa 🙂

    Jag har läst lite om något som heter ”The Starchild Skull”, men inte direkt fått nån rätsida på vad det är. Man påstår att skallen skulle vara från en alien eller en blandning av en människa och en alien.

    Det skulle vara jätteintressant om du skrev om något om detta och om det är ett påhitt eller om det verkligen kan ligga någon sanning i detta.

    • Hej Maria!
      Tack! Kul att du gillar min blogg! 🙂
      “The Starchild Skull” är intressant. Jag har faktiskt haft ett inlägg om den på g ett tag. Jag kanske borde försöka ta och avsluta det?
      Det är spännande. Jag ska försöka få upp ett inlägg om den här snart. Lovar. 🙂

  4. Haha, snyggt avslut där 🙂
    Jag har väldigt svårt att tro att det bor ett monster under min säng, eller att den är hemsökt överhuvudtaget 😉 Kanske med tanke på att den är ny? Men iofs, man vet aldrig…

    M.M

    • Hej M.M!
      Ha, ha tack. Som du ser så klarade jag mig…. Sprang och gömde mig i hissen tills monstret försvunnit eh, menar att jag bara vände mig modigt om sen och besegrade monstret utan svårigheter. 😉
      Mmm, nya sängar brukar kännas ganska trygga. Gamla sängar därimot…. 😮

    • Js

  5. Jag tror ju att människor kan lämna avtryck efter sig och med tanke på hur mycket tid man är i sängen är det inte konstigt^^ Angående monster under sängen kan jag alltid känna mig lite ängslig att något ska greppa tag om fötterna eller kommer krypande uppför sängkanten men det är ju mest när man sett något läskigt -_-
    Annars kan inget väcka mig, helt död xD

    • Hej Wicke!
      Ah! Det där med att någon ska greppa tag i ens vrister när man sitter på sängkanten har jag också haft skräckfantasier om. Väldigt scary! 😮
      Jag skulle heller aldrig vilja sova med en hand hängande utan för sängen…. Obehagligt. Ha, ha de tankarna kommer ofta efter att man sett eller läst något läskigt.

  6. Hej!! Jag har sett 11:or ÖVERALLT!
    Varje gång jag kollar på klockan står det 8.11 , 22.11 eller 11.11. Eller så kan jag bara helt ramdon stanna upp ett YouTube-vklipp på 2.11 – utan att jag vet om det. Dessutom har jag fått ett nytt lås till en skoldator som vi i centrum har fått. Medans mina andra klasskamrater fick lås med låga nr som 8, 23 så fick jag lås nr 211. -.-

    Jag har ingen aning vad det betyder, och det är ganska jobbigt.

    Om du ville ha länken till Vangelina Pandevas spådomar finns de här:

    http://yellowmonkii.blogg.se/2010/november/world-perdictions-2010-5079.html#comment

    • Hej Lena!
      Intressant. Tack för länken. Ska kolla upp allt det där närmare och sen kanske jag bloggar om det.
      Vad det gäller 11 så är det ju ganska spännande. Det känns ju verkligen som att det blivit ditt tal då och kanske vill säga dig något.
      Inom nummerologi så räknas 11 som ett av de tal som står för information om meningen med livet. 11 förknippas mycket med rättvisa, andlig medvetenhet, och ibland även synska talanger.
      Så kanske står det för att du är i en mycket andlig fas i ditt liv? Eller så är det ett omen för att du kommer upptäcka nya andliga sidor hos dig själv?
      Det är svårt med denna typ av tecken. Men jag tycker att du bör fortsätta vara uppmärksam. Bäst vad det är så kommer du i en situation där du måste handla på något särskilt sätt eller välja något och då kanske det beslutet på något naturligt sätt går att koppla till talet 11….

  7. Hej! 🙂
    Grekiska gudar och sånt intresserar mej väldigt mycket. Det finns ju hur många gudar som helst haha. Vet du om man kan be eller göra något, tex till fruktbarhetens gudinna om man vill bli me barn, eller något sånt men nån av dom gudarna?

    • Hej Valentin!
      Jag håller med dig om att grekisk mytologi är mycket intressant. 🙂 Det är ju också den mytologi som har haft mest inflytande över vår västerländska kultur och inspirerat mängder av människor genom tiderna. Om du känner att du vill närma dig dessa gudar och be till dem så finns det egentligen inget fel sätt. Gör bara det som känns rätt för dig. Eftersom detta är ett intresse hos dig så antar jag att du kan en hel del och du vet säkert vilka specifika gudar som känns närmast dig. Till dem kan du be till hur du vill så länge det känns rätt och bekvämt. För när det gäller att be så handlar det mer om ens egen grundkänsla än om vad man säger eller hur man ber. Jag vet en som följer den gamla egyptiska tron och hon har satt upp ett altare med avbilder av de gudarna men egentligen så är det ju bara ett hjälpmedel.
      Så egentligen så har jag inget råd att ge dig utom att det bästa är att känna efter själv. Vad det gäller de grekiska gudarna så var det ju väldigt länge sen den tron regerade så många ritualer har ju gått förlorade men även många känner man ju fortfarande till så du skulle ju kunna läsa på just om hur man hedrade gudarna då och kanske försöka modernisera de ritualerna efter hur du tycker känns rätt?
      Jag vet inte om detta svar gav något, ^^; Du får skriva igen ifall jag missförstod eller så.

      • Tack för ett super bra svar! 😀
        Det är spännande med egyptisk tro också

      • Bra att du fick ut något av det. 🙂 ja, egyptisk mytologi är min personliga favorit också. 🙂

  8. Jag tror att människor hade mycket bättre relation med andeväsena förr i tiden. andar, älvor, tomtar osv. Jag har ju släkt som bor i siljansnäs som säger att de sett tomtar i skogarna. Jag tror dom! 🙂 Varför skulle min släkt ljuga liksom. Nuförtiden har ingen tid längre.

    Min kompis berättade att hennes mormor som är änka, ofta finner sin matta på ställen som hon är säker på att hon inte lagt den. tom ihoprullad vid tröskeln så att hon nästan ramlar. Men det läskigaste är att hon har besök i sin säng på natten. Det blir liksom trångt i sängen och hon hör hur någon andas. huuuu!

    • Hej Elin!
      Ja, det tror jag också.. 🙂 Människan och naturen och de väsen som lever där var mycket närmare varandra.
      Vad spännande med tomtarna. Jag tror definitivt inte att dina släktingar ljuger. Det är intressant för det visar också att även om människan inte står lika nära naturväsen längre så finns de kvar.
      Vad läskigt det din kompis berättade låter. Låter som att hon skulle behöva tillkalla ett medium eller nåt… Läskigt.

      Btw, kan du maila mig din adress så att jag kan posta din vinst! 🙂

  9. Haha hemsökta möbler! jag undrar om det skulle sälja bra på marknaden! ”Kom och köp gott folk! En 200 år gammal säng som min farfar nu hemsöker! Det enda han gör när du sover är att kasta upp dig i taket!” Ja tror att ja har ett monster under sängen! Det är lurvrigt och har klor och vassa klor, gula ögon och en svans! Ja tror att den säger ”Mjao!” också!

    • Hej Henke!
      Ha, ha det verkar ju som att det säljer en del för att det finns faktiskt väldigt många hemsökta föremål man kan köpa på ebay. Det verkar finnas en hel marknad för det!
      Jag måste också säga att jag tycker att ditt under-sängen-monster låter väldigt gulligt. Så det är nog inget monster som du behöver oroa dig för. 😉

      • Joo! Man måste vara jätte rädd för den! När den säger ”Mjao” så kommer den att bita/riva en!!
        plus man får inte hänga ner någon hand eller fot när man sover man kan vakna utav att den tuggar på en!

      • Ehm… En liten fråga som absolut inte har med hemsökta sängar!
        Hur gör man de vises sten?!!!! 😀

      • Hej Henke!
        Hu! Nu låter ditt monster under sängen lite mer läskig….. 😮
        Ha, ha du valde verkligen rätt person att fråga om De Vises Sten. Jag älskar ju alkemi. Håller till och med på att skriva en bok om ämnet.
        Hur man gör de vises sten är mycket komplicerat. Det skapas genom en mängd olika kemiska och psykiska processer av ett mystiskt urämne och processen är alldeles för lång och svår för att jag ska kunna beskirva den på ett bra sätt här. Kanske kan maila något om det istället?

      • Oki! =3

  10. Sömnparalys ja, fy sjutton jag hatar det. Jag har börjat få det allt oftare nu på sista tiden, tror det beror på stress. Jag hallucinerar också, och det är alltid samma saker som händer.
    Jag kan int röra mig, men ser en kvinna bredvid mig med långt svart hår, vita kläder och ruttna händer, hon sätter sig i gränsle över mig och kommer närmare och närmare mitt ansikte. Hon är skrämmande lik Samara (the ring) och just då hon är millimeter från mig höjer hon sitt huvud och skriker. FY FAAAN jag hatar det.
    Ifall det inte är det som händer så ser jag henne bara stå bredvid mig (sett ur ögonvrån), höjer sin hand mot mig och tar tag i min hals.
    Min fästman upplever jätte ofta Night Terror. Han vaknar skrikande eller stönande och det är omöjligt att få kontakt med honom. Sedan lägger han sig ner igen och sover så sött igen. På morgonen minns han ingenting.

    Usch 🙂

    kramis

    • Hej beautybyshortylegs!
      Låter riktigt obehagligt. Stackars dig. Men det är bra i alla fall att du vet att det är sömnparalys.
      För mardrömsbilderna brukar ofta bli ännu värre (om nu dina kan bli det, låter riktigt hemska redan) om man inte förstår och försöker röra sig. Men det du upplever låter verkligen riktigt hemskt.
      Skulle inte vilja uppleva det som du gör. Man undrar om du och din festman borde flytta er säng? Jag menar eftersom ni båda upplever nattlig terror.
      Den kanske står någonstans där luften är laddad på något sätt.
      Kram!

  11. Halloj ja jag har problem nummer 5 på listan med min säng hihi:P!! Ska alltid bråka när jag vill byta kanal:)!!

  12. Nä hihi men jag är glad att jag inte har en hemsökt säng, för det är den skönaste tiden på dagen när man kan krypa ner i sin säng!! Och hade där varit ett monster som stört mig konstant så hade jag blivit ARG!! Ha en myspys helg, här nere i skåne snöar det för fullt!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Ha, ha problem nummer fem låter inte bra XD Inte lätt det där när ens säng utvecklar attitydproblem… Jag hoppas att ni lyckas reda upp det. ^^
      Mmm, jag är också glad över att man säng inte är hemsökt. Det vore onekligen väldigt jobbigt och obehagligt. Om man inte kan vara trygg i sin säng var kan man då vara trygg liksom? Det är ju där man ska samla nya krafter. 🙂
      Åh! Snö! Vad mysigt det låter! Du får gärna tipsa snön om att den inte får glömma stockholm…. 😉
      Ha en underbar helg! Kram!

  13. Aaw, de där två hemdemonerna verkar vara så gulliga! Speciellt den kvinniliga, Kikimora.
    Att ha en skakande säng är en rätt poppis trick man används i skräckfilmer som hint att det spökar. Några exempel är ”Poltergeist” och ”The Exorcist”. Roligt att den var den första varnings signalen på listan 🙂
    Jag skulle tycka det var mysigt om det fanns en monster under min säng. Skulle vara som en husdjur man slipper betala för.

    • Hej Maaretta!
      Ja, det håller jag med om. Tänk om man skulle ha dem boende hos sig. 🙂
      Det där med skakande sängar och skräckfilmer har du nog rätt i. Vilket man kan förstå för det skulle ju vara riktigt läskigt.
      Ha, ha jo, på sätt och vis vore det ju trevligt att ha ett monster under sängen. Bara man kan bli vän med det så! 🙂

  14. sovas reklam hehe

  15. Jag skule gärna sova i en hemsökt säng^_^ eftersom jag ochså gärna vill träfa ett riktigt spöke(hihi^_^)

  16. Ö-Öså coolt assåÖ-Ö*v*

  17. Ö-Ö O-O (= 8)

  18. Jag tror på andar och den här bloggen är verkligen super! Våran ladgård är hemsökt för jag hör en massa konstiga ljud därifrån! Kan det vara en ande som bor där innte?:)

    • Hej TwilightFan!
      Tack så mycket!
      Svårt att veta om de mystiska ljuden…. Känns det som att det finns en ”närvaro” där också eller hur man nu ska säga?

  19. Hemsökt säng, coolt! 😀 Vill ha en x3
    Så länge den inte slänger ur mej.. x)

  20. jag är livrädd sista bilden är jätte läskig

  21. Har alltid två madrasser under min säng så där får inget monster plats, hehe. 8)

  22. Hjääääääälp!!! vilken läskig bild! 😉

  23. Min säng är inte hemsökt, och jag tror inte nåt monster bor i den(är rädd endå).Innan var min systers säng hemsökt, vi delade våningsäng, hon var uppe och jag var nere.Jag är nästan helt säker på någon puttade upp hennes maddrss ibland……..:D

  24. När min lillebror var tre så har det hänt att jag och pappa har kollat under sängen och sagt ”Det finns inga spöken” innan han skulle sova…

  25. omöjligt med båda för min säng men myggor och spindlar får dock plats -ryyyys- (en gång kröp en spindel runt mina handleder HÄMSKT)

  26. Tänk om det bor monster under min säng! 😮

  27. Förresten, jag hörde ett skämt: ”Spöket till det andra spöket ”Tänk om det finns människor ovanpå min säng!”” 😉

Kommentera

