Mysterierna om Placebo- och Noceboeffekt.

Något som jag tycker är väldigt intressant är placebo- och noceboeffekt. Ingen läkare kan förneka att det förekommer men ingen kan riktigt förklara hur det fungerar.
Placeboeffekt innebär att positiva förväntningar hos en patient (typ att den äter en universalmedicin fast det bara är sockerpiller) gör den frisk. Noceboeffekt är motsatsen. Alltså att en patient som av misstag fått en felaktig diagnos om en dödlig sjukdom blir dödssjuk.

I dagens inlägg ska vi titta närmare på detta fenomen och de olika teorierna som försöker förklara det. Kan det vara så att det är våra egna tankar som i slutänden är starkare än alla mediciner i världen?

Nocebo betyder ”jag vill skada” och placebo betyder ”Jag vill behaga”. Vilket ju är passande namn. 🙂

I ett experiment som gjordes 1968 av State University of New York lurade man personer med astma att först tro att de andats in ett allergiframkallande ämne och sedan att de fick ett botemedel. Hälften av deltagarna fick riktigt svåra allergiska reaktioner men botades nästan omgående av botemedlet. Men sanningen var såklart att båda ämnena de fått var totalt utan verkan. Alltså hade de först blivit sjuka för att de förväntade sig det (noceboeffekten) och sen tillfrisknat för att de förväntade sig det (placeboeffekten).
Man kan mäta dessa effekter om man mäter en persons hjärnverksamhet. Under en test där hälften av deltagarna trodde att de skulle få varm respektiva kall temperatur i handen så fick alla matchande hjärnverksamhet beroende på vad de förväntade sig. Trots att temperaturen som lades i deras händer var densamma för alla.

Men den absolut mest klassiska historen om nocebo- och placeboeffekter är fallet med Vance Vanders som lades in på ett sjukhus i Alabama i USA 1938. Han var verkligen dödssjuk men ingen läkare kunnde hitta orsaken till hans plågor. Till sist kröp det fram genom hans hustru att Vance blivit förhäxad av en häxdoktor. Vances doktor fick en idé och berättade för Vance nästa dag att han lyckats spåra häxdoktorn och att han pressade honom att berätta hur förbannelsen skulle hävas. Doktorn gav sen Vance en spruta och snart kräktes patienten upp en ödla! Docktorn viftade med ödlan framför Vance och sa att nu var förbannelsen ute. Självklart fejkade doktorn det hela och gav egentligen Vance ett kräkmedel och lurade honom att han kräkts upp ödlan. Men Vance som inte visste om detta tillfrisknade omedelbart.

Placebo- och Noceboeffekterna är så ordentligt dokumenterade att de är accepterade av läkare världen över. Men vad som gör att dessa effekter fungerar som de gör är mer oklara. Men man tror att det kan vara kopplat till att om man bereder sig på smärta aktiverar det vissa processer i hjärnan som gör att man känner smärta. Varken placebo- eller noceboeffekterna är riktigt förstådda vilket leder till att alla idéer vi har om dem nu bara är teorier.

Men att våra tankar och vår inställning kan påverka vårt psykiska välmående känns inte så otroligt när man funderar över det.
Hur kroppen och vårt psyke påverkar varandra kan alla känna av i vardagen. Det är därför vi kan känna det som att vi får en klump i magen när vi oroar oss för något.
Om vår kropp är i balans mår vi bra psykiskt också. Om vår kropp är i obalans på grund av till exempel sömnbrist brukar man även psykiskt bli mer irrationell och kanske upprörd över något man skulle ha tagit mycket lättare på om man varit utvilad. (Var tror ni visdomen att det är bra att ”sova på saken” kommer från?) På samma sätt fungerar det åt andra hållet. Om vi mår dåligt psykiskt och är oroliga för att bli sjuka återspeglar kroppen den psykiska obalansen.

Kanske är placeboeffekt ett litet bevis på hur starka våra tankar är och hur fantastik kroppen är på att läka sig själv bara man tror att man kommer bli frisk? Tyder de på att människan har oanade kapaciteter som vi ännu inte helt förstått?

Vad tror ni?

Håller ni med om att detta är intressanta fenomen?

34 svar

  1. Helt klart intressant. Gillar gubben som ”kräktes upp en ödla” haha, fan vilken chock man skulle fått… Men om man inte blir frisk av det så … 😛

    • Hej Fí!
      Ha, ha verkligen. Känns som att hans doktor var ganska teatralisk av sig… Han hittade ju på det där med ödlan själv liksom. 🙂
      Men, men huvudsaken är ju att han blev frisk. ^_^

  2. Det här är något jag verkligen tror på, det är så sant att man kan inbilla sig frisk men jag har inte hört lika mycket om noceboeffekten, bra gjort. Jag anser att människokroppen har oanade möjligheter så det är verkligen intressant^^

    • Hej Wicke!
      Det känns väldigt logiskt även om vi inte vet allt om vad det beror på.
      Ja, jag undrar när vi kommer börja inse vår fulla kapacitet? 🙂

  3. Hejsvej!!:) Håller helt med om detta faktiskt, för hjärnan kan vara väldigt lättlurad. Finns ju många personer som själv automatiskt blir sjuka eller tror att dom blir sjuka när någon annan i närheten är det. Men om man tänker efter så är det ju ändå väldigt bra om man kan bli botad av enbart sockerpiller egentligen! Att man känner sig jättedålig så kommer någon med ett ofarligt botemedel (sockerpiller då:)). Då slipper man ju farliga och dåliga medeciner:)! Om man nu ska tänka så hihi. Och det stämmer ju åxå det du skrev om att man måste vara i bra balans för att må bra och inte bli lättirriterad av allt. Då kvittar det liksom om något superroligt ska hända för är man då inte i balans så mår man ändå dåligt. Själv mår jag som bäst när min mage mår bra:)!! Ha en magisk helg!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Ja, precis. Finns hur många exempel som helst på placebo och nocebo effekt.
      Jo, det är ju verkligen bra. För om man kan bli frisk bara genom ändrad inställning och tro på att man håller på att tillfriskna då är det ju dåligt att hälla i sig onödig medicin.
      Det där med hur ens kropp och själ måste vara i balans för att man ska tänka klart känner jag hela tiden. Det är verkligen viktigt att vara i balans fysiskt och psykiskt. 🙂
      Ha en riktigt magisk helg du med! 🙂 Kram!

  4. Helt klart använder vi en mycket liten del av vår hjärna… jag tror vi skulle kunna en massa saker eg 🙂 Det kanske är därför som The Secret har blivit så populär…att man kan påverka sitt liv med tankens kraft 🙂

    • Hej Annica!
      Precis! The Secret pratar ju verkligen om hur starka våra tankars krafter är. Så intressant det där. Jag tror definitivt att våra tankars kraft är enorm.

  5. Bra presentation av ett spännande ämne med neurovetenskapliga implikationer, Miss Magic Girl.

    Jag skrev själv om detta ämne för ett tag sedan. Här är några bra länkar om placeboeffekten som jag använde mig av då:

    1) Genetics linked to placebo response. Se http://www.scienceagogo.com/news/20090621014337data_trunc_sys.shtml

    2) Placebo Effect: A Cure in the Mind. Se http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=placebo-effect-a-cure-in-the-mind

    3) Placebo Surgery Shows Surprising Results. Se http://www.scienceagogo.com/news/20040612014111data_trunc_sys.shtml

    4) Ritual A Critical Element Of Placebo Effect. Se http://www.scienceagogo.com/news/20060101222555data_trunc_sys.shtml

    5) Expensive Placebo Works Better Than Cheap One. Se http://www.scienceagogo.com/news/20080204181613data_trunc_sys.shtml

    6) Placebo Effect Produces Real Painkillers. Se http://www.scienceagogo.com/news/20050725232410data_trunc_sys.shtml

    Och här är en länk till en DN-artikel som har rubriken
    Fusknålar lika bra som äkta akupunktur http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fusknalar-lika-bra-som-akta-akupunktur-1.483326
    artikeln publicerad 2009-01-21).

    Budskapet i artikeln är att akupunktur kanske beror på en sorts placeboeffekt. I alla fall tycks det inte spela någon avgörande roll om man använder riktiga akupunkturnålar eller fusknålar. Eller om man placerar nålarna utmed de s k kroppsmeridianerna (som de kinesiska akupunktörproffsen lär ut att man ska göra) eller om man sticker in nålarna en bra bit bortom dessa.

    Jag har själv prövat att bli behandlad mot muskelsmärta med hjälp av akupunktur. Det gjorde inte alls ont. Och jag blev bättre. Skulle definitivt testa akupunktur än en gång som behandlingsmetod, om jag skulle behöva det, t ex till följd av ett iråkat smärttillstånd.

    Så jag håller med dig, Miss Magic Girl, när du här ovan skriver att ”våra tankars kraft är enorm”.

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! Kul att du gillade inlägget! Tack också för alla bra länkar. Mycket intressant.
      Jag vill jättegärna läsa den artikel du skrev om ämnet också. Länk?

      Spännande att du testat akupunktur. Jag som är så otroligt rädd för allt vad nålar heter vet inte om jag skulle våga testa… men om du säger att det inte gör ont så kanske jag borde göra det någon gång.
      Tycker att det är väldigt intressant.

      Ja, våra tankar kraft är enorm! 🙂

  6. Här är en länk till den artikel om placebo respektive nocebo som jag lät kommentera nyligen (den 16 oktober kl 16.50): http://blogg.aftonbladet.se/kao/2010/10/docebo-och-voodoo-del-2#comments .

    Apropå ingenting, MMG. Har du tänkt på att dagens datum och tidpunkt på dagen strax före kvart över kl ett i dag kunde skrivas så här: (20)10.11.12 (kl) 13.14.15.

    Jag tycker det ser rätt coolt ut. Och numerologer världen över kanske trodde att världen skulle gå under just då eller att Jesus skulle komma tillbaka till jorden för att fängsla Satan. Men inget hände.

    På tal om numerologi – har du skrivit om detta tidigare, MMG? Annars kanske du ska ta och göra det. Se det som ett tips i så fall.

    Ett annat ord för numerologi kan vara siffermagi. Typ 666 = Vilddjurets tal enligt Uppenbarelseboken i NT.

    Eller att vissa tal är farlig – typ talet 13 (triskaidekafobi = rädsla för just talet 13). Eller som i Kina. Där saknas ofta vissa våningsplan i höghusen. Ofta brukar man hoppa över plan 4, plan 13 och plan 14. Dvs åker man i hotellhissen, saknas dessa våningsplanknappar att trycka på. Och våning 3 har ovanför sig våningsplan nr 5. Och ovanför våningsplan 12 återfinns våningsplan nr 15.

    Skulle du våga bo på 13:e våningen i ett höghus, MMG? Jag tror att vi i Sverige är inte lika skrockfulla därvidlag som kineserna tycks vara.

    • Hej Bbnews!
      Tack för länken! Verkligen intressant.
      Oj! har faktiskt total missat det där med datumet. ^^; Men numerologi är väldigt intressant.
      Bra idé. Jag ska nog skriva något inlägg om det snart. Jag tycker ju över huvudet taget att det är mycket intressant med symbolik och samband.
      Dock så är jag inte skrockfull. Typ inte alls. Så jag skulle lugnt kunna tänka mig att bo på 13:e våningen. Måste vara fin utsikt därifrån… Ha, ha 😀

  7. Död åt alla som motsätter sig MIG!!! (Bakom Henke blixtrar det lila blixtar!)
    Mwhahahahaha!!!
    Mowhahahahahahaha!!!

    Jag läste faktiskt i bibloteket härom året om den där ödle grejen!

  8. Jag har skrivit en fortsättning nu!!! Det är lite stavfel men det får du leva med!

    • Hej Henke!
      Åh! Kul att äntligen få en fortsättning. Då ska jag börja fundera på vad jag ska skriva…. Det blir bara mer och mer spännande detta! 🙂

  9. Jag och pappa satt just och pratade om hur lite vi vet om hjärnan. Det är verkligen inte mkt vi vet om den…
    Väldigt intressant inlägg fast tycker nästan att den där doktorn överdrev när han sa att patienten kräkts upp en ödla! Om jag var patienten skulle jag blivit livrädd och tänkt ”åh hjälp jag har haft en ödla i magen!” 😀

    • Hej Alice!
      Ja, det är verkligen spännande. Enligt forskarna så är ju människans hjärna ett av de absolut största mysterierna.
      Jo, den där doktorn tycks verkligen ha levt sig in i det hela. Kanske gjort det lite väl överdramatiskt? Fast det fungerade ju så jag antar att man inte ska säga nåt…
      Men jag håller med dig. Jag skulle nog inte ha kunnat acceptera det där med ödlan om det hänt mig.

  10. Verkligen riktigt intressant läsning! Det är fantastiskt vad psyket kan göra men samtidigt liite läskigt att vi är så ”lättpåverkade”.

    • Hej Caroline!
      ja, precis! Det känns ju bra att märka hur vi kan bli friska så lätt i placebo-fall men nocebo fall känns väldigt läskigt….

  11. placebo och nocebo kanske vilje kraft och tro, hjärnan tror att kroppen är sjuk vilket leder till att kroppen insjuknar men senare när personen har fått medecinen vilket får kroppen att tro att den är frisk.

  12. Kanske har jag råkat ut för detta?
    Min kompis satte en tändare i nacken på mig och jag brände mig, blev inget märke men kändes så, men han hade inte tänt den ens. Alla andra som kände på den sa att den var kall. Tror den var tom till och med :p
    Han testade flera ggr att sätta den mot nacken, med min tillåtelse, och jag brände mig varje gång. Helskumt.. Kände jag på den med ett finger kände jag inget alls. Testade sätta den mot nacken själv och jag ”brände” mig :p Helskumt x) Tyckte jag och alla närvarande x)

    Först ggn han satte den mot nacken trodde jag han hade tänt den..

    Det kanske var en sån effekt?

    • Hej Legenden!
      Låter lite på din beskrivning som att det var nåt sånt. Som att det brändes just för att du förväntade dig det… Intressant. 🙂

  13. Apropå det du skriver i ditt startinlägg om det där allergiexperimentet vid State University of New York år 1968.

    Jag menar så här: Hypnos kan vara en delförklaring till det här intressanta fenomenet. Hypnos bygger ju på att man inbillar sig något, till exempel att en uppochned-vänd sopkvast är ett mikrofonstativ med micken överst som man kan sjunga i som vore man en popartist.

    Det finns hypnosexperiment som påminner starkt om det där allergiexperimentet från 1968 och som du skriver om, MMG.

    Man lät under hypnos en person inbilla sig att han inte tålde doften från hyacinter. Men innan han väcktes ur transen, förklarade hypnotisören att den hypnotiserade personen inte skulle minnas detta när han lämnat det hypnotiska tillståndet.

    Sedan lät man den här individen träda in i ett rum där det fanns just hyacinter, vilka ju är kända för att lukta starkt. Och har man sett, plötsligt fick den här mannen astmaliknande symtom av hyacinterna trots att han tidigare tålt hyacintlukten utan problem.

    Det finns mycket att skriva om just hypnos, MMG. Jag såg för några år sedan på tv en hypnotisör vid namn Paul McKenna. Han hypnotiserade en man så att denne inte kunde tänka sig talet SJU.

    När mannen väckts ur det hypnotiska tillståndet, ombads han räkna från 1 till 10. Då hoppade han över talet SJU!

    Sedan fick han frågor av typen: Hur många veckodagar finns det? Svaret blev: ÅTTA. Han resonerade antagligen så här: Talet SJU existerar ju inte, så vad är det då som kommer efter talet SEX? Jo, det måste vara ÅTTA.

    Likadant svarade han på frågan om hur många Disneys dvärgar var i Snövitsagan. De var ”naturligtvis” ÅTTA till antalet.

    Skulle du våga bli hypnotiserad, MMG? Tänk om hypnostisören fick dig att inbilla dig att du var en gris, så att du efter uppvaknandet ur transen gick omkring och sade NÖFF. Kanske din lärare undrade vad som stod på och hörde dig sitta i skolsalen och nöffa. Så han kanske frågade dig hur du mår? Och då svarade du honom: NÖFF, NÖFF.

    Då skulle han säkert bli mäkta förvånad och tro att du drev med honom.

    • Hej Bbnews!
      Intressant koppling till hypnos.
      Det är lite läskigt hur människor kan vara så påverkbara. Det känner man både när man läser om hypnos och om placebo / nocebo effekter.
      otroligt hur den där personen plötsligt blev allergisk just för att han var inställd att bli det.
      Intressant också med Paul McKenna. Konstigt att inte längre kunna tänka sig talet sju. Det måste verkligen virra till matematiken för en.
      Konstigt det där…. Jag undrar verkligen hur det känns…. Men jag vet inte om jag skulle våga testa. I sånt fall skulle det få vara med en hypnotisör jag verkligen, verkligen litade på. Annars vet man ju inte vad de kan tänkas programmera en till. Ha, ha 😀 en gris skulle jag inte vilja tro att jag var…. 😛

  14. Hej igen, Miss Magic Girl! I dag var jag på Apoteket och tog då med mig hem nr 4/2010 av deras gratis kundtidning (som heter Apoteket).

    I den finns en bra artikel om placeboeffekten. I den kan man läsa att vår hjärna inte skiljer på fysisk smärta och avund, dvs det är samma centra i hjärnan som aktiveras vid avund som vid fysisk smärta.

    Detta bevisar, menar hjärnforskarna, att psykiska känslor kan förstärka eller inhibera/hämma fysisk smärta. Och att detta fenomen kan ligga bakom placeboeffektens smärtlindrande effekter.

    Dessutom: Skadeglädje tycks aktivera samma hjärncentra som glädje och lycka gör. Så då kanske det stämmer som talesättet lyder, att skadeglädjen är den enda sanna glädjen? Men betyder det att vi ska gå omkring och känna skadeglädje för att vi ska känna lycka och glädje? Jag tycker det låter lite bisarrt. Vad tror du därom, MMG?

    • Hej bbnews!
      Låter intressant. Måste ta mig en tur till apoteket så jag inte missar deras tidning.
      Intressant det där med att hjärnan inte skiljer på smärta och avund. Det visar också hur dåligt avund är…
      Ha, ha det där med skadeglädje lät ju lite oroande….. ^^; Men om andra sidan kan jag tänka mig att det finns människor som vars enda sanna glädje är just skadeglädje.
      Jag kan typ inte minnas när jag kände mig skadeglad sist…. Så det kanske beror lite på hur man är som person. Vissa är skadeglada av sig och andra inte. Men för dem som verkligen ofta är skadeglada så är det kanske som sann glädje. Tror att vad som är lycka och glädje är olika för olika personer. För vissa är det skadeglädje för andra inte typ… He, he nåt sånt tänker jag. 🙂

  15. Jag över fullständigt övertygad om att vi kan påverka vår kropp, mer än vad vi tror. Mycket på grund av att vi har blivit påverkade av vetenskapen, om att det inte fungerar.
    När man tittar på mer ”primitiva” kulturer, än den västliga. Så ser vi fakirer, tibetanska munkar, medicin män/kvinnor, som inte bara kan påverka andras hälsa. Utan även sin egen. Jag anser att den funktionen och placebo är samma sak.
    Det borde då betyda att om vi tänkte rätt, så skulle vi kunna i stor utsträckning hela oss själva. Eller minska risken för att bli sjuk, om vi tänkte rätt. Sedan så är det säkert så att det blir mer effektivt om den sjuke får hjälp genom att öka den positiva energin.

    Men på grund av av att vi inte vet hur man tänker rätt, så kan vi inte hjälpa oss själva. Här kommer den yttre kraften till hjälp, i form av en medicinman/kvinna eller liknande.

    En av dom viktiga sakerna som gäller när man skall hela en person på det här sättet, är att patienten inte vet. Helst skall man inte veta som utövare om det är placebo eller den magiska kraften som helade.
    Men jag anser att man skall använda både magiska och psykologiska metoder för att hjälpa.

    • Hej Umbriator Viatorix!
      Precis. Man kan se placebo lite som det namn som vetenskapen har gett kroppens fantastiska självläkningsförmåga.
      Jag håller med dig om att man kan använda olika medel, bara resultatet bli friskhet så. 🙂
      Våra tankars krafter är oändliga. Det gäller bara att använda dem rätt.

  16. Jag hörde på Vetenskapsradion i dag att man berörde placeboeffekten. Så här står det i den sammanfattande artikeln om inslaget på Vetenskapsradions hemsida:

    Sockerpiller, eller så kallade placebo-medel, kan i vissa fall fungera mot smärta och sjukdom trots att de inte innehåller några verksamma substanser.

    En ny studie visar att den här psykologiska effekten fungerar även om läkaren uttryckligen berättar att det är sockerpiller han eller hon skriver ut.

    Av patienter med mag- och tarmproblem som fick sockerpiller kände sig dubbelt så många bättre efter, än personer som inte tagit några piller alls, fast det till och med stod ”Placebo” på burken.

    Martin Ingvar, hjärnforskare vid Karolinska Institutet menar att studien visar hur viktigt mötet med läkaren är, för att patienten ska må bättre.

    – Inramningen till vårdmötet, att få träffa samma person, att vara välkommen till någon ostressad, att ha en samtalston och ett möte som innehåller mänskliga kvalitéer, det har en positiv fysiologisk och patologisk påverkan för patienten, säger Martin Ingvar.

    MIN KOMMENTAR: Ja, här har vi nog förklaringen till varför homeopatiska mediciner fungerar (i den mån de gör det). Man behöver bara tro på dem, så ökar chansen att man ska må bättre.

    Om man däremot gör som James Randi, dvs inte tror på de homeopatiska preparaten, fungerar dessa inte. När han besökte Sverige tidigare i år, öppnade han vid sina föreläsningar en burk med homeopatiskt sömnmedel, och stoppade i sig alla piller som fanns i burken. Utan att falla i sömn eller rent av dö. Han fortsatte och avslutade sin skeptiska föreläsning som om ingenting hade hänt.

    Med andra ord: Homeopati och placebo fungerar OM MAN TROR PÅ DET. Annars händer ingenting.

    • Hej Bbnews!
      Intressant!
      Man kan helt enkelt se det som att det är vår tro och vra tankar som är starkast. Dock så tror de flesta inte på att tankens makt kan vara så stark och därför behöver
      de någon medicin eller så som ett stöd. Det är ungefär som de som håller på med magi som använder sig av olika magi verktyg. Men egentligen är det bara stöd för tanken.
      Tack för ditt spännande info. Det gjorde placebo ännu mer intressant.
      Sen tror jag också att mötet med läkaren är viktigt eftersom det lägger grunden för hur en patient mår. Och i förlängningen hur den tänker och tror. 🙂

  17. Jag gillar bröd<3~

  18. WOW! Tänk att det faktiskt fungerar! Nästa gång mamma är sjuk ska jag ge henne lite vatten och säga att det är en ny medicin som kommer göra henne frisk efter en dag… Då blir hon säkert frisk som en fisk! 🙂

Kommentera

