Varför just en trollstav?

Har ni någonsin funderat över varför det just är en trollstav som blivit den klassiska symbolen för magiverktyg? Varför välja en trollstav när symbolen för magi lika gärna hade kunnat vara en fjäder, en hammare eller varför inte rent av en sko? (Det sista skulle dock se rätt töntigt ut i en magisk duell)
I dagens inlägg så ska vi ta reda på trollstavens sanna ursprung!

Trollstavens förfader kan spåras tillbaka till det gamla Egypten (Säg mig vad som inte kan spåras dit!) Trollstaven är baserad på de kastpinnar som egyptiska jägare använde sig av när de jagade fåglar. I Egypten representerade fåglar kaosets makter och det gjorde kastpinnen till en symbol för att kontrollera detta kraftfulla kaos.
Därför känns det ju ganska logiskt att trollstaven skulle utvecklas från kastpinnen. Trollstaven är ju också ett verktyg för att kontrollera kaosartade krafter när man ska använda sig av magi.
Det finns dock teorier som säger att trollstaven som en symbol för ägarens speciella krafter kan spåras ännu längre tillbaka. Man har hittat grottmålningar från stenåldern som visar folk med käppar vilka kanske ska symbolisera deras kraftfullhet.

Trollstaven är framför allt ett verktyg som är bra vid besvärjelser, åkallan, framkallan och kontroll av naturens krafter. Trollstaven är också bra för att rita upp användbara symboler och magiska cirklar med. (Ett sorts skyddat kraftfält magikern jobbar inom).

Jag har ju redan skrivit ett inlägg om ett sätt att skapa en egen trollstav HÄR.
Men egentligen finns det inget rätt eller fel när det gäller trollstavar. Allt handlar om att den ska kännas rätt för personen som använder den.
Sen är det också viktigt att poängtera att magi inte handlar om verktygen man använder. De är inte magiska i sig själva. Allt handlar om magikerns egna kraft och verktyg som trollstavar är bara ett sätt att lättare komma i kontakt med högre krafter. Om man är ny på att testa magi kan det kännas som en trygghet att hålla i något konkret och göra magin till en ritual. Men med tiden inser de flesta att verktygen är överflödiga och att det enda riktigt avgörande verktyget inom magi är en själv.

Vad tycker ni om trollstavar?

Om ni kunde byta ut symbolen trollstaven till något annat, vad skulle ni då tycka vore ett bättre magiverktyg för såna som Harry Potter att bära runt på?

P.S Glöm inte att ni kan delta i tävlingen fram till och med lördag! 🙂 D.S

44 svar

  1. Ett tomtebloss är en variant på trolleristav som jag skulle kunna tänka mig.

    Lite grand som den magiska stav som tjejen på din första bild, hon som sitter i en sorts gunga, håller i sin hand.

    Tomtebloss har alltid fascinerat mig. Särskilt när man tänder dem i ett mörkt rum.

    Då blir stämningen magisk, kan jag utlova.

    • Hej bbnews!
      Tomtebloss är vackra.
      Den passar ju väldigt bra på den första bilden också. 🙂 Tomtebloss ser verkligen väldigt magiskt ut. Jag har aldrig tänt tomtebloss i ett mörkt rum men jag har tänt dem ute på en mörk balkong till nyår och julafton. 🙂 Mycket stämningsingivande.

  2. Vad läskigt, jag kollar på Harry Potter och funderade precis på varför man just använder pinnar ^^
    Tack så mycket för infon 😀

  3. Jag tycker att det är konstigt att använda trollstavar, jag föredrar att använda händerna när man ska göra något ”magiskt” men det hänger kanske ihop med att man blir säkrare med tiden, trots allt är det den inre styrkan som räknas^^

    • Hej Wicke!
      Ja, så känner jag med. Men trollstav kan nog vara till bra hjälp för många i början.
      Men man får aldrig förlita sig för mycket på sina verktyg. För vad händer då om ens trollstav skulle bli stulen tillexempel?

    • Jag håller med.
      Kan man inte göra det själv, så låt bli.<3

  4. Personligen skulle det kännas konstigt att använda en pinne eller liknande. Håller med om det sista du skrev att magin finns inom en själv:)
    Den enda magin jag använder är visualisering och positivt tänkande..du dkulle bli förvånad hur bra det funkar:)
    Kramiz

  5. jo det glömde jag…lite hjälp från gudarna får jag oxå:)

  6. Tror inte Harry Potter hade haft lika mycket fans om han hade använt en sko istället för en trollstav. Men officiellt sista utvägen i en duell hade ju då varit att kasta den på moståndaren
    (die voldemort die!)

    • Hej Johanna!
      Nej, det hade känts ganska fånigt om han använt en sko istället. Fast vem vet? Det hade kanske varit ett genidrag i kampen mot Voldemort?
      Voldemort hade kanske dött av skratt om Harry försökt slänga en sko på honom? 😉

    • hahaaaa jag kissar på mig, bästa kommentaren!

  7. Hmm… Ja skulle nog byta ut dem mot… hmm.. bra fråga!.. ehm.. eh vafan vi säger en gris! Det skulle se roligt ut i filmer!
    ps. Den här bloggen är DUM! Det tog mig 4min för att komma ner till skriv en kommentar grejen! (Men det kan ju bero på att ja sitter skriver\drar på en mobil) KAN DU GÖRA DEN HÄR BLOGGEN MOBIL VÄNLIG!

    • Hej Henke!
      Ha, ha vad kul om alla trollstavar i alla filmer vore grisar. Ännu knäppare än skor! 😀
      Hur vågar du säga att min blogg är DUM! Du din… *Magic hytter argt med en sko*
      Ha, ha nämen detta med att den inte fungerar på mobil är en brist. Jag ska absolut klaga hos wordpress. Lita på det! *Magic slänger skon på wordpress istället*

      • Jag har också en wordpress.com och det finns en kryssruta att bocka i för att göra bloggen mobilvänligare. Kolla under:

        Utseende – Tillägg

        Jag gillar din blogg och tycker mig känna igen vissa av inläggen. Visst har du publicerat dem som artiklar på iFokus också?

      • Hej Socktrollet!
        Tack så mycket! 🙂 Jo, jag brukade publicera en del inne på ifokus förut…. ^_^
        Jag gick in och kollade om mobilgrejen men den var redan ikryssad. Är det så att min blogg inte funkar på mobilen?

  8. Tror du på Vangelina (Vanga) Pandevas Predictions?

    Jag läste nyss om det (jättehemskt) och vill veta dina åsiter om henne och hennes spå.

    Puss& kram / Lena 😀

    • Hej Lena!
      Pinsamt nog så har jag inte koll på alla hennes spådomar. Dock så har jag hört en del skeptiska teorier mot henne om att hon bluffade en del.
      Men jag vet inte, jag ska läsa mer om det där. Någon sida du kan rekommendera?
      Kram! 🙂

  9. gud vad jag ÄLSKAR din blogg du har alltid något intressant att skriva om, det här inläget har väldigt snygga bilder, jag läste i tidningen att den sista harry potter filmen kommer på bio den 16 november, när jag ser filmen ska jag tänka på det!!!

    • Hej Athen!
      Tack så jättemycket! 😀 Det värmer att höra!
      Var det redan den 16:de november? Jag trodde den 19:de… ^_^;; Ska bli kul att se den. 🙂

  10. Trollstaven verkar som den bästa symbolen för magi. Den ser naturlig ut och påminner mycket av saker vi vardagliga människor där med oss (pennor).
    jädrar är en ide, men jag skulle ha svårt att tänka på faktumet att den kan flyga iväg om man inte håller i den tillräckligt hårt. Det skulle bli en problem i t.ex. Harry Potters slagsmål med Voldemort eller Merlins ”Wizards dual” med Madam Mim i ”Svärdet i stenen”. 😀
    Roligt att få veta var trollstavernas idea har kommit ifrån!

    • Hej Maaretta!
      Det är sant. Och alla vet ju att pennan är mäktigare än svärdet! 🙂
      Hmm, fjäder vore inte heller lika praktiskt….
      Ja, jag älsar när man får veta ursprunget till saker! 🙂

  11. Tycker du är otroligt duktig på att blogga i allmänhet och att skriva om magiska ting i synnerhet!!! Stor eloge!!
    Isället för en trollstav… jaaa varför inte ett miniatyrsvärd på 30-40cm istället??
    http://www.battlearms.se/swe/default.asp?pid=249

    Kramar.

  12. FAst den där stjärnspiran som du har på bild hade ju varit fin å ha instucken i bältet….

    • Hej Åsa!
      Tack så jättemycket! 😀
      Vilka fina miniatyrsvärd. De skulle jag kunna tänka mig vore magiska. 🙂
      Ja, den på bilden är fin också.
      Kram! 🙂

  13. Vad kunde vara änu roligare än en gris,hummmmm*LOLO tänker så de knakar*Nu vet jag!!!En KRUKVÄKST!hur skulle det se ut om alla trollkarar viftade med krukväkster*skratar så tårarna rinner*

  14. Jag har funderat själv en lång tid på varför inte bara trollstaven eller andra föremål som t. ex. svärd, athame. Jag längre det går så ser jag dom inte bara som symboler på den makt man försöker projicera på universum. Men också som verktyg för att hjälpa en att fokusera energin och sina tankar.
    Om man tittar på placebo som mmg skrev, så kan man tänka sig att man använder objektet som ett placebo. Därför att man är säker på att objektet kan utföra en sak. T.ex. för att förtrolla saker. För att det skall fungera så måste man tro blint på objektet som ett magiskt föremål.
    När man har kommit ur den villfarelsen så fungerar objektet som ett fokus för att förstärka och rikta energin. När man är på det här stadiet så borde man kunna använda vilket föremål som helst som fokus. När man kommer ytterligare ett steg så behöver man inte fokuset, utan då är man fri.
    Krucifix är ett typiskt föremål. Alla vet att man använder det på vampyrer;) Men ingen vågar inte ta chansen att använda t.ex. ett annat religiöst föremål som t.ex. en ankh. Det samma är det med magiska objekt. Ett föremål däremot som jag inte har sätt någon strikt syn på är pendeln.

    • Hej Umbriator Viatorix!
      Precis! Du har helt rätt i att de är verktyg för att hjälpa en att projicera sina tankar på universum och fokusera sin energi.
      Det är verkligen som en placebo. Egentligen har man själv kraften men verktyget (eller placebo-medicinen) hjälper en att lita på den.
      Målet är verkligen att vara fri från verktyg. Det är på det sättet jag har utvecklats. Jag gör saker inom mig nu utan verktyg.

  15. Jag har hört att man kan använda vilken grej som helst om man älskar den väldigt mycket.

    • Hej Julia!
      Precis så länge det känns rätt kan man använda det man själv känner för. 🙂
      Det är ju bara ett verktyg trotts allt. Kraften finns inom en och runt en.

  16. men är det inte så att killar har trollstavar och tjejer trollspön??

  17. Va??? Finns här två st ”An Fallen Angel”? Se kommentarer under Wicke 2010-11-04.

    Det verkar nästan som om Harry Potter har varit framme och svingat sin trollstav och yttrat någon trollformel men att något sedan har gått fel.

    Hur ska detta sluta? Tänk om vi alla förvandlas till ”An Fallen Angel”? En efter en. Då blir det inte lätt för MMG att hålla reda på vem som är vem bland oss medlemmar. *skakar av skräck inför detta scenario och hoppas att MMG kan tala Harry Potter (eller vem det nu är som varit framme med sin trollstav) till rätta*

    • Ja, detta är mystiskt. Tyvärr är det nog svårt att spåra den skyldiga…. Att sno varandras namn är kusligt lätt i cyberspace….
      Vi får hoppas att detta inte sprider sig. I fall alla som kommenterar här börjar kalla sig för “An Fallen Angel” får jag ringa Bruna damen och be om råd. 😀

  18. knäppare än en krukväxt: fågel eller lyktstolpe (tänk om fågeln flyger sin kos och vad svår en lyktstolpe skulle vara att ha i fickan:))

    nu nåt smart. en liten sten har flera fördelar:
    den har förbindelse med naturen och dess krafter
    den är lätt att ha i fickan.
    den är lätt att skriva ett namn på/döpa
    den är hur enkel som helst att gömma (tex i skon, det skulle se ganska normalt ut.).
    den är nästan oförstörbar.

  19. Trollstav? Vadå trollstav? Jag har använt magiska godispapper, soffor och frisbees i åratal! Varför använda något så löjligt som en TROLLSTAV??? :-p

    • Hej Evil Fairy!
      Hahahahaha 😀 😀
      Jag röstar för att du ska använda det som känns rätt. även om det är ett godispapper 😉

  20. Trollstav är bra för man kan lätt rikta den så magin kommer rätt

Kommentera

