Två hemsöka stolar.

För det mesta så tänker man inte direkt på vilken stol man sätter sig i. I sina trötta stunder tar man bara första bästa… Men kanske borde man vara mer försiktig? I detta inlägg ska vi titta lite på hemsökta stolar.
Så, det är bara att slå er ner (he,he) och läsa! 😉

Den första stolen vi ska titta närmare på (dock inte sitta i!) finns i Oklahoma och kan ses på bilden under.
Folk som suttit i den har fått rysningar och ibland har stolen till och med börjat skaka tills den som suttit i den blivit ganska skakis själv. Stolen har till och med skakat så kraftigt att den kastat bort en person.
Det sägs att stolen är hemsökt av sin första ägaren som tydligen ska ha dött i den.

Stolens nuvarande ägare Gail Steelman (Stålman? Coolt namn!) säger att flera av dem som suttit i stolen har drabbats av tragedier, dött, eller fått att någon i deras närhet har dött. Flera av Gails släktingar har dött i stolen. Av naturliga orsaker, enligt läkarna … Det verkar som om stolen inte låter familjens medlemmar sitta i den om inte deras tid för att lämna jordelivet är inne…
Stolen har gått i arv i Steelmans familj i generationer. Steelmans farmor varnade för att stolen inte fick lämna familjen. Därför så fortsätter den att hänga med.

Den andra hemsökta eller kanske förbannade stolen hittar vi på the Busby Stoop Inn-puben i Kirby Wiske. Det finns många historier om folk som suttit i den stolen och som sedan dött bara några dagar eller till och med bara några timmar efteråt.
Det sägs att en man som ägde både stolen och puben på 1700-talet kastade en förbannelse över den när han blev fastagen för mord och drogs ut ur puben. Han sa att alla som satte sig i den skulle dö lika våldsamt och plötsligt som han var dömd att göra. Den stolen kan ni se på bilden under.

Vad tror ni om dessa hemsöka stolar?

Skulle ni våga sitta i någon av dem?

Tycker ni också att ”Steelman” är ett ganska häftigt namn? ^^

…btw så närmar sig ju Halloween nu och därmed blir det tävling här på bloggen snart… 😀

33 svar

  1. Det är spännande med andar som ”följer med” sina gamla ägodelar. En kompis till mig som också tror på spöken(och ser dom), berättade att hennes farmors hade köpt en gammal byrå på ett loppis. Byrån va väldigt gammal och sådär, precis som hon gillade det. När hon satt och kollade på tv en dag så sprang det helt plötsligt förbi en dvärg som sprang in i byrån och försvann. Mysko! haha hon måste ju bara ha tänkt att hon blitt galen. Jag skulle ADRLIG sätta mig i en stol som det säga blivit förbannad. Dessutom tror jag ju benhårt på förbannalser och sådant.

    • Hej Elin!
      Ja, det är otroligt intressant med hemsökta föremål. Jag tror verkligen att saker liksom kan ”laddas” beroende på vem som ägt dem eller var de varigt. Jag älskar att gå i second hand affärer och sånt men ibland kan jag bli lite fundersam ”tänk om denna har någon underlig bakgrund och att energin finns kvar?” ^_^;
      Vad spännande med byrån! Men lite kusligt också. Jag undrar just om hon vågade gå och öppna byrån just efter att dvärgen sprungit in där?
      Nej, jag skulle heller aldrig våga sitta i en hemsökt stol. Tror också på förbannelser!

      • Ja jag brukar också ha den tanken när jag går på Loppis och second hand afffärer. Man kan nästan känna när en sak är laddad. Men samtidigt känns det lite pirrigt att ta hem nått som man kan se är rätt gammalt. Vore ju kul att vara med om nått… fast inte på natten!!!

      • precis! Du har verkligen rätt i att vissa saker känns laddade. Man måste liksom stå och hålla i saker en stund (särskilt smycken) och känna in om de känns bra eller inte.
        Ja, riktigt gamla saker är härliga. Jag älskar särskilt gamla böcker.
        De känns ofta riktigt magiska. 🙂

  2. :O När man tänker på hemsökta grejer så brukar man inte tänka på stolar :O
    Hoppas bara inte att någon sån stol gömmer sig i skolan :S Där måste man sätta sig ner, och ursäkten ”men jag tror att det ligger en förbannelse över den” räcker inte…
    Jo, Steelman är ganska coolt 😉

    M.M

    • Hej M.M!
      Nä, det är lite läskigt med just hemsöka stolar eftersom stolar är så vanliga. Man tycks inte vara trygg någonstans! ^^;
      Ha, ha 😀 nej, lärare kan vara rätt okänsliga när det gäller respekt för stolar och förbannelser… Inte bra!
      Bra att du håller med mig om Steelman. Jag gillar sånna där speciella och udda efternamn. 🙂

  3. Hello x) tror aldrig någonsin att jag vill sitta i en hemsökt stol! Jag har hört att man kan flytta sin själ in i ett föremål (chucky onda dockan XD) för att leva kvar för evigt.

    • Hej Erika!
      Nej, fy! Inte jag heller. Skulle bli jätterädd om jag satte mig i en stol och så kom någon och sa att den var hemsökt… 0_0
      Hmm, jag sitter btw i en stol just nu… tänk om…. AHHH!!! *Magic ställer sig snabbt upp* ^^;
      Chucky-filmen har jag faktiskt inte vågat se en. Tycker att handlingen låter så kuslig… Men jag vet ju hur handlingen är och det är en kuslig idé som samtidigt inte känns helt osannolik… jag tror i alla fall att dåliga energier kan fastna i ett föremål och påverka dess omgivning till en viss del.

  4. Jag tycker det är häftigt. Den första skulle jag nog våga sitta i ^^ inte den andra.

    Jag har en spökbild som jag själv tog för några år sedan (dock sparad från min pappas facebook eftersom inte originalbilden finns kvar), kan jag skicka den till dig? Tänkte om du kunde ta dig en titt på den och se vad du trodde 🙂

    • Hej Zoofie!
      Ja, den första stolen känns inte fullt lika farlig som den andra. Den första kanske man skulle överleva att ha suttit i.
      Åh! Spännande med spökbilden! Du får jättegärna skicka den till mig på missmagicgirl@hotmail.se 🙂 Nu blir jag nyfiken!

      • Nu ahr jag mejlat dig iallafall 🙂

        Du som gillar udda och konstiga efternamn.. Jag heter ”Ljung Krånglin”. Krånglin är det bara min släkt i hela världen som heter, så det är ju lite udda 😉 och konstigt, tycker jag.. Men jag kanske är för trög för att förstå såna krångliga saker 😉

      • Hej Zoofie!
        Din bild var helt fantastiskt intressant. Svarar på ditt mail om en liten stund… 🙂

        Ja, det var verkligen en speciellt efternamn. Häftigt också att din familj är ensamma om det också. Jag tycker att det var riktigt fint.
        Du vet inte om det finns någon passande i din släkt så att jag kan gifta mig till efternamnet? 😉 Ha, ha nej jag skojar men jag tyckte verkligen att det var speciellt och fint.

  5. YAY!! Jag vill också hemsöka en stol(eller någon annan harmlös möbel) när jag är död! 🙂

  6. Haha, stolarna ser ju tillochmed läskiga ut^^ Nej, jag skulle inte slå ner baken på någon av dom men skulle gärna titta på dom. Steelman var ju orginellt.. xD

    • Hej Wicke!
      Ja, jag håller med. Särskilt den första tycker jag är riktigt läskig. O_O;
      Precis, att se dem live och känna in känslan runt dem vore intressant.
      Ja, jag älskar roliga efternamn som faktiskt används. Steelman är riktigt kul och lite töntigt coolt. ^^

  7. Kanske har det något med stolens symbolvärde att göra. En stol betecknar ju ofta ett ämbete eller någons rättmätiga plats. Jag kan ibland känna det som att jag inkräktar lite när jag sätter mig i en gammal stol, i alla fall om den har ett unikt utseende.

    • Hej Paradigm!
      Intressant tankegång. Just stolar kan nog på grund av sin symbolik bli extra förknippad / anknuten till en viss person.

  8. Hejsvej jag kanske hade vågat sitta i stolen som skakade bara för att se vad som hände men absolut inte i den på puben!! Jaa nu är det snart Halloween så vi ska pynta o dona här hemma på fredag. Vår dotter är lika intresserad av läskigheter och mystik som jag och hon är bara 8 år, det gillar jag:D!! ÄÄlskar Halloween!! Vi gräver ju pumpor varje år här hemma så det har blivit en liten tradition.:) Ha en jääättemysig helg!! Ps intressant läsning också som vanligt såklart:)!!

    • Hej Lollo!
      Ja, precis. Den skakande känns inte lika farlig som den på puben. Men jag skulle nog ändå vara för feg för att provsitta den själv… ^^;
      Halloween är en så härlig högtid. Jag ska ju fira extra här på bloggen med tävlingen och allt. Håller på att förbereda nu.
      Vad mysigt att ni har pumpa-grävande som tradition. Sånt är mysigt.
      Ha en toppen helg ni med och hälsa din dotter! 🙂 Och tack för att du gillar mina inlägg!

  9. intressant stol.

  10. Fasen vad läskigt :O

    Min mormor är ett medium så hon kan se spöken har hon sagt och har berättat en hel del ganska läskiga historier om att hon har haft en del spöken i sin gamla lägenhet.

    • Hej Legenden!
      Ja, det är verkligen så man ryser! 😮
      Men vad intressant med din mormor. Minns du någon av hennes spökupplevelser?

  11. Hej Miss Magic ^^!
    Jag älskar din blogg och ja har använt lite utav ditt skrivande om Bäckahästar till ett skolarbete vi hade i skolan förra veckan, temat var Skräck för det okända 😉
    Ville bara tacka dig, även om jag inte frågade om lov, så ber ja om ursäkt! men nu vet du 🙂

    Ska testa och ringa till 0x12 nummret i helgen, ser faktiskt lite fram emot det 😮

    • Hej RonttiQu!
      Tack så mycket! 🙂
      Att du använde lite av infot till ditt skolarbete är helt okej. ^_^ Roligt skrivnings-tema ni hade.
      Spännande att du ska testa att ringa nummret. Berätta hur det går! 🙂

  12. ”Steelman”… Hmm… Ja jag antar att det är en ok namn. Känns dock att någon superhjälpte har denna namn redan.
    Skulle absolut sätta mig i en av dessa stolar. Någon måste ju sätta sig i dessa stolar, annars blir de ensamma :-).

  13. detär vanligt att man ser stolar men ej hemsökta och ibland så använder man dom på skräk filmer fr att skrämmas
    :S

  14. Ush den där sista bilden på stolen var minst sagt creepy! Det är liksom nåt ondskefullt med den! Skulle aldrig sätta mig i den! Den där första stolen du skrev om har nog ägarens själ kvar, den kanske saknar honnom och vill inte att nogån annan ska ta hans plats…

Kommentera

