Bäckahästen och andra vattenhästar.

Okej, tänk er att ni är ute och går i skogen. Det är en trolsk, lätt dimmig kväll och ni vandrar med lätta steg ner mot bäcken. Men när ni kommer ner dit ser ni något oväntat, en stor vit häst står vid vattenkanten och ser på er. Ni har nu två alternativ:
1. Gå fram till hästen.
2. Vända om och springa för ert liv.

Jag hoppas att ni valde alternativ två för detta låter som ett möte med den så kallade Bäckahästen. Ett mytomspunnet väsen som inget hellre vill än lura ner sina offer i vattnets djup och dränka dem… I dagens inlägg kollar vi närmare på historierna om Bäckahästen och andra lömska vattenhästar.

Bäckahästen förekommer i skandinavisk folktro.
Den sägs bo i sötvatten, framförallt i bäckar och åar. Ibland beskrivs den som bäckens själ alternativt som näcken i djurskepnad. Men Bäckahästen är ännu mer illvillig än vad näcken är.
I stället för att spela vackra melodier så är bäckahästen ett rovdjur. Med hjälp av tankekraft lurar den sina offer att klättra upp på sin rygg och sen dyker bäckahästen ner med dem i bäcken och dränker dem.
Det sägs att bäckahästen bor i en håla på sjöns botten som är full av skelett från dess offer… HU!
Bäckahästen försöker se ut som en vanlig gullig häst men tittar man närmare på den så ser man att den har rovdjurständer. Om flera personer klättrar upp på dess rygg så blir bäckahästen bara längre och längre så alla får plats. (Seriöst, läskigt! Att det inte finns någon skräckfilm om bäckahästen är en gåta)

Det finns dock sätt att undkomma bäckahästen. Som att säga ett Kristet ord eller om någon slänger ett stål-föremål mellan den och bäcken. Om en bonde fäster en nål eller något annat av stål i bäckahästens mun ska den till och med kunna användas som arbetshäst. Hur bonden lyckas med det vet jag dock inte. Men jag gissar på att han lurar i bäckahästen att han är en tandläkare…

Det finns en gammal sägen om en cool och smart torparhustru som lyckades lura bäckahästen.
En dag när hon gick ut på åkern såg hon en märklig häst stå där. En misstanke om vad det kunde vara för en häst dök upp i hennes huvud men trots det var hon inte rädd. Istället sadlade hon för hästen för att harva åkern. Med hjälp av den mystiska hästen gick det på nolltid.
Men när hon skulle sela av den bet hästen sig fast i hennes ärm!
Istället för att flippa ut så tog torparhustrun av sig förklädet och höll upp det framför hästen med ena handen medan hon selade av den. Så fort hon var klar rusade hästen iväg med hennes förkläde och dök ner i bäcken. Den blev nog bra snopen när den insåg att det bara var ett klädesplagg den fått med sig. Och torparhustrun var nöjd. Både med att ha fått åkern harvad och med att ha fått en bra upplevelse att skryta med. ^_^

Bäckahästen har lite släktingar. I keltisk mytologi så finns det en vattenhäst vid namn Kelpie (ibland Kelpy) som tros hemsöka floderna och sjöarna på Scotland och Irland. Kelpie kan kännas igen på sin sälliknande, iskalla hud och att dess man alltid dryper av vatten. Alternativt att Kelpie är ”grön som glas” med svart man. Att se en Kelpie sades vara ett omen för att någon olycka relaterad till vatten skulle drabba en. Kelpie sägs kunna ge illusioner och ibland uppträda i mänsklig form. Det finns även historier om en till vattenhäst med samma attribut som Kelpie men som håller till i saltvatten: Each Uisge.

En annan liknade varelse omtalas på Isle of Man bland de Brittiska öarna: Cabyll-Ushtey. Precis som Kelpie kan den anta olika former och lurar ner sina offer i vatten där den sliter dem i stycken.

Vad tycker ni om Bäckahästen och de andra vattenhästarna?

Vad skulle ni göra om ni träffade på en?

Om ni blev inne på magiska hästar nu så läs även om enhörningen och pegasus… De är lite trevligare än bäckahästen. 🙂

66 svar

  1. Jaa äntligen! Har suttit och väntt på det här inlägg as länge! Jag gillar bäckahästen o.o 😮

    • Hej Erika!
      Ja, ämtligen kom det! 🙂 Jag håller med dig om att bäckahästen är ett fascinerande väsen men jag skulle inte vilja träffa en. Den är ju väldigt farlig också om man säger så… :S ^_^

    • Är bäckahästen riktig? Undrar bara. SKulle vara rädd isåfall.

  2. Hej M, det var ett tag sen…haha. Intressant med bäckahästen. Har alltid undrat vad storyn bakom detta djur varit, men har alddrig blivit av att jag googlat över den. Min man jobbade nämligen på en resturang i Stockholm som hette just Bäckahästen och redan då undrade jag vad det var…Nu vet jag lite mera. Men man kan ju undra varifrån den kommer och varför den dränker männsikorna…Varför är den just vid sjöar…Är det för att han vill ha sällskap, eller äter han upp den? Hmmm… Nu fick jag lite inspiration. Får nog googla lite ändå. En riktigt magisk och snötäckt kram till dig. Lilitha

    • Hej Lilitha!
      Ja, den restaurangen känner jag till. Kom till den när jag sökte efter mer info om Bäckahästen. ^^
      Anledningen till att den dränker människor är förmodligen för att den ursprungligen uppfanns för att skrämma barn från att gå för nära bäckar och drunkna… Det är i alla fall den tråkiga logiska förklaringen. n_n
      Annars så gillar jag din teori om att den vill ha sällskap. Den kanske inte riktigt förstår att människor inte kan andas under vattnet? 😉
      Dock så säger flera legender att den är ett rovdjur som äter människor. Så läskigt nog är det väl snarare för föda.
      Men vad kul att du fick lite inspiration. Jag rekommenderar också att googla på Kelpie, Each Uisge och Cabyll-Ushtey. För de är också riktigt intressanta. Jag har en bok som de står mycket spännande om dem i men jag kan tänka mig att det måste finnas en hel del på nätet med. 🙂
      En lika magisk och snöig kram tillbaka! 😀

      • Vad heter din bok om magiska djur? Den verkar vara både bra och intressant.

      • Hej Mysan!
        Jag har tagit info från flera böcker och nätsidor till inlägget.
        Men mina bästa rekommendationer på böcker om övernaturliga djur är:
        ”Giants, Monsters and Dragons” av Carol Rose och ”Cryptozoology A to Z” av Loren Coleman och Jerome Clark.

  3. Jag gillar verkligen bäckahästen, en av de bästa i svensk folktro^^ jag skulle iallafall inte gå fram till den oavsett stål eller inte. Intressant det där med huggtänderna, har jag inte hört förut, det påminner mig om en sorts varelse i boken ”Sagan om Belgarion”, väldigt bra serie med massa märkliga djur^^

    • Hej Wicke!
      Ja, definitivt ett intressant väsen. Det där med huggtänderna är väldigt läskigt tycker jag. Liksom huggtänder på en häst! Det är verkligen konstigt att tänka sig och väldigt kusligt. 😮
      “Sagan om Belgarion” måste jag kolla upp då. 🙂 Låter härligt med en massa märkliga djur. ^_^

  4. På Bäckhästen brukade jag festa om rejält på 80-talet och början av 90-talet. Många trevliga minnen därifrån 🙂
    Vet inte ens om stället finns kvar längre.
    Men ngn riktig bäckahäst har jag aldrig sett 😉 Vore lite coolt att få sen en sådan. Det där du skriver om tänderna är ju klart fascinerande!
    Tänk så mkt det finns att ösa ur folktron!

    • Hej Annika!
      Vad kul. Jag tror att den ska finnas kvar nu också faktiskt.
      Ha, ha det är kanske tur att du aldrig mött en riktig bäckahäst… man vet aldrig hur det kan gå… Men det är ju ett fascinerande väsen så att få se en och överleva vore definitivt en häftig upplevelse. 🙂
      Ja, folktro tar aldrig slut. ^_^ Man kan ösa hur mycket som helst ur de olika myterna från olika länder. Det är väldigt spännande. Man blir nog aldrig fullärd dock…

  5. Yay! Blodtörstigt monster som sliter folk i stycken på sjöns botten i from av en HÄST! YAY!!! Ännu en anledning till att inte åka ut i skogen..

    Och fall om du undrar varför jag inte har gjort någon fortsättning så är det för att.. jao.. jag har ide torka för tillfället. Det är inte bra att gå estet när man när man ska göra en fortsättning!!

    • Hej Henke!
      Ha, ha precis! Inga skogar och definitivt INGA BÄCKAR för oss, inte!
      Bäckahästen är ett intressant väsen men väldigt läskig också…

      Det är lugnt. ^_^ Skriv när du har inspiration och stressa inte (även om jag så klart ser fram emot att få veta hur det går) 🙂 . Jag är ju också ofta rätt seg med att skriva vidare, är så ibland.

  6. Halloj hoppas allt är bra med dig!!:) Jag har faktiskt aldrig hört om Bäckahästen så det var intressant läsning (som vanligt då):)!! Håller med dig om att det är väldigt konstigt att det inte blivit en film om den men det kanske det blir nu när du skrivit om den :P! Läskigt att den egentligen har rovdjurständer när man kommer närmare den också. Nästan som vissa spökbilder som finns där det ser ut som en ung kvinna men när man förstorar bilden så är det precis som om där inte finns något ansikte, bara något hiskeligt och fasanfullt. Ja jag lovar nog att springa för livet om det dyker upp en skum häst vid en bäck när jag är ute och vandrar i höstskogen:)!! Ha en riktigt mysig hösthelg!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Åh, vad kul att jag kunde få dig att upptäcka ett nytt väsen! ^_^ Tack för att du gillade inlägget.
      Ja, det vore ju väldigt coolt om det kom en film på grund utav mitt inlägg. Då skulle jag stolt kunna skryta med att ha påverkat filmhistorien. 😉
      Det där med huggtänderna är verkligen creepy. När jag föreställer mig det så måste jag rysa lite, ^^; det känns som så fel på en häst. Ja, det känner jag igen när det gäller spökbilder.
      Det är obehagligt. Som att spökets själ är lite levande i själva fotot…
      Ha, ha det är bra att du tar mitt råd! Se upp ute i höstskogen! Man vet aldrig vad som finns där…
      Kram!

  7. Usch, jag skulle inte vilja träffa bäckahästen! Tack för rådet att springa för livet 😉

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, varsågod! Det är ett sånt där råd som kan rädda ditt liv en dag. ^_-
      Jag håller fullkomligt med dig om att jag inte skulle vilja träffa bäckahästen. skulle inte våga det.
      Men det vore lite småcoolt att se en på tryggt avstånd dock… Bara för att veta hur de ser ut live. 🙂

  8. hej, M.M jag skulle nog springa för livet, eller lock med mig hästen från vattnet och sätta på den en grima sedan flytta ut på landet och bli en häst farmare.

  9. Historien om Bäckahästen var min favorit när jag var mindre 😀

    • Hej Sara ~ Candis!
      Kul. Själv hörde jag aldrig om bäckahästen som liten. Det var något som jag fick höra om först för några år sedan.
      Men jag var ganska lättskrämd som liten så jag tror att det var tur att jag inte hörde om den då…

  10. Bäckahästen är mitt favoritväsen =) Jag fick berättelsen om den berättad av mormor när jag va liten och satt ihopkurad i soffan i stugan på landet. Kommer ihåg att jag och min kusin gick ut på kvällen för att leta efter den. Tur att vi inte hittade den! Tror dock inte att det finns speciellt många bäckar där vi har stuga, men när dimman ligger på så känns det som om man skulle kunna se vad som helst där bland buskarna och snåren!

    • Hej Elin!
      Ja, det är ett fascinerande väsen. Min favorit är dock fortfarande gripen. 🙂
      Ah, läskigt tur att ni inte stötte ihop med den där i mörkret och dimman…. men jag förstår att det var spännande.

  11. Hemma hos mina föräldrar finns en bok som handlar om Oknytt som finns i Sverige 🙂
    Där står om Bäckahästen.
    Det står berättat om en bonde som tog Bäckahästen till arbetshäst. Bonden hade nyligen gift sig och var mycket lycklig. En dag började han märka att hans häst (som han inte förstod att var Bäckahästen) var svettig varje gång den skulle arbeta. Den var det ju pga att den var ut och red om nätterna och förde iväg människor för att dränka dem. Bonden trodde att det var någon som bråkade så han satt upp ett lie blad ovanför hästens rygg om natten. Men se det skulle han inte ha gjort, när han kom dit nästa dag hittade han sin unga hustru död på hästens rygg. Dödad av liebladet… Ungefär så gick berättelsen 🙂
    Måste skicka hela versionen till dig nångång 🙂

    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Åh, jag älskar den där typen av gamla legender. Men just den där var väldigt sorglig.
      Ja, den får du gärna skicka om du hittar den igen.
      Kram!

  12. Hej! Jag undrar om du vet någon affär i stan där man kan köpa tarotkort, glaskulor(för spådom) och andra gypsy-stuff:P är tacksam för svar! Din blogg är bäst!!

    • Hej Camilia!
      Åh! Tack! Vad glad jag blir att höra att du tycker det. 🙂
      Vad det gäller affärer så är vattumannens bokhandel på Drottninggatan superbra för böcker och kristaller. Mitt emot vattumannen ska det också finnas en affär som bara riktar in sig på steanr och kristallkulor. Tror den heter kristall-grottan.
      På Kornhamnstorg 47 i gamla stan finns en affär som heter Scaramouche som dock mest är inriktad på kläder men de har också fina magiska prylar som kristallkulor, fjäderpennor, magiska prydnadssaker och smycken. 🙂

  13. Det är intressant att tänka på varför sådana legender som Bäckahästen och Näcken finns. I förtiden, innan industriella revolutionen, bodde de flesta på ”landet” nära vattnet. Varje dag var fylld av arbeten, och så hade många av familjerna mycket mer en två barn, vilket gjorde det svårt att kontrollera dem från att springa runt och göra destruktiva saker, som gå ner i vattnet. Så man hittade på läskiga monstren för att skrämma unga från att gå nära vattnet utan sällskap.
    Kan förstå att det finns inte någon skräckfilm om Bäckahästen dock. För många unga tjejer (och en del unga killar!) tycker om hästar. Att göra en skräckfilm om hästar, en så älskad djur, är otänkbart. 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, precis. Det är ju så de flesta skrämmande naturväsen tillkommit. För att skrämma bort barn från farliga platser.
      Din teori om varför det inte finns läskiga hästar i filmer stämmer nog rätt bra. Jag har aldrig tänkt på det ur den synvinkeln.
      Det ligger nog en hel del i det. Men just därför tycker jag att det borde göras en skräckfilm om en häst. Just för att det är så oväntat…
      Om jag skulle bli filmskapare kanske jag gör en sån…. eller helt enkelt skriver en skräckroman om bäckahästen. Fast då kanske jag sårar en massa hästägare… svårt det där.

  14. jag äääälskar hästar så jag skulle älka becka hästen för på andra bilden ser den ut som en arab!

    • Hej Asse!
      Ja, det kanske stämmer. 🙂 Men en riktig häst är nog lite lättare att gilla. Om jag träffade Bäckahästen skulle jag vara för rädd. O_O

  15. Jag hörde en historia om bäckhästen som liknade den här.
    Då var det en bonde som lykcades fånga bäckhästen och lät den ploga hans åkrar. En dag kom bondens barn och släppte loss hästen. Eftersom hästen var så lugn och snäll satte dem sig på hans rygg. När båda var uppe dundrade hästen iväg i sådan fart att de inte kunde hoppa av. Men då räckte det med att de sa stopp för att stanna hästen.

  16. Läste för första gången om bäckahästen i boken ‘Mörkrets tjänare’ av Holly Black. Tyckte att bäckahästen var en jättebra del av boken och varje gång jag går ut i en skog vi har här i stan, som är full av träsk och bäckar, så tänker jag på den. Glad att du skrev om den! 😀

    • Hej Natson!
      Ah, den boken har jag missat. Måste kolla upp den. 🙂
      Bäckahästen är, trots sin läskighet, ett mycket intressant väsen.

  17. kult med att nån sätter upp legender om hästar. Jag har letat och letat efter på datorn. och så har jag hittat lite i böcker men dom var inte ens sanna.Det var suuuuuuuuuuuuuuuupeeeeeeeeeeer dåligt.

  18. jag gillar bäckahästen, en av de mer intressanta, om än elaka vidundren som finns där ute.
    en bra illustration av bäckahästen är gjord av illustratören Johanna öst (http://johannaost.com/606-backahasten), har själv satt mig ner innan för att måla bäckahästen men det står stilla för tillfället. Suger på människoanatomi om vi säger så *hint* :3

  19. oooh shit ser jag nån gång en häst vid en å eller sjö kommer jag lägga benen på ryggen fortast möjligt haha;P
    F** va läskigt

    PS. skulle du kunna skriva om katter om de ligger nåt magiskt i dom:) ?
    jag älskar katter=D
    ha de bra

    • Hej Emelie!
      Bra att du tog till dig av min varning! Bäckahästen är inte att leka med… 😮
      Jo, jag har faktiskt planerat att skriva om katter ett tag. Ska försöka se till att göra det snart. 🙂
      Ha det bra du med!

  20. Den där Cabyll-Ushtey verkade asläskig! 😮 Om jag skulle se en Bäckahäst någon gång skulle jag, precis som Emelie lägga benen på ryggen och springa, men det blir nog svårt att springa med bena på ryggen
    *ha ha* 😀 Coolt namn, Bäckahäst. Ha´de bra! 🙂 MVH BunnyBoe

  21. Bäckahästen skrämmer mig något så extremt … Blir så jävla rädd när jag tänker på den … (jag är 15, förövrigt xD)

    Jag inser att det måste låta väldigt löjligt, men anledningen till att jag fruktar bilden och tanken av den tror jag förmodligen är för att jag har ett antal minnen som barn av att jag brukade lyssna på olika kassetband på dagis som handlade om just bäckahästen och liknande … :S

    • Hej WHIREAS!
      Håller helt med dig om att Bäckahästen är extremt otäck. Den är intressant, men definitivt ett av de läskigaste väsen någonsin.
      Låter inte särskilt bra att ha ett band om en så läskig häst på dagis. Du var förmodligen inte den enda som blev rädd.

  22. Vid våran sommarstuga finns det två träd med en hängmatta, och en meter ifrån den finns en bäck med en massa snår över.

    Jag och min kusin brukade sitta där när vi var i 7årsåldern på sommrarna och skrämma upp varandra om att Bäckahästen bodde just där. Det slutade ibland med att vi sprang där ifrån och fick panik, men ändå kunde vi inte sluta!
    Det var inte på tanken om att gå ner i dendär bäcken fast den bara var 10cm, haha
    Jag och min kusin trodde att det var näckens häst.

    Men jag visste inte att det fanns så mycket myter om den!

  23. Men jag känner mig ändå trygg och glad när jag tänker på den.

    • Hej Veronika!
      Bäckahästen är intressant men obehaglig tycker jag.
      Kul att du och din kusin fick höra om den. Kanske stämmer er teori om att det är näckens häst. 🙂

  24. Ärligt talat verkar dessa hästar ganska grymma, och inte på det coola sättet.. Att lura sina offer ned i vattnet och dränka dem.. Oförskämt..
    Awesome inlägg som vanligt 🙂

    • Hej Tobias!
      Jag håller med. Tycker att bäckahästen är intressant men jag tycker verkligen inte om den. Så scary! °_°
      Tack! 🙂

  25. Jag har precis börjat läsa dina inlägg och älskar dem! De är riktigt SMURF (för att inte säga något fult ;]) bra!! Jag hoppas det kommer fler inlägg i framtiden, haha 😀 Men till det jag vill komma fram till.. Du bara måste skriva om Lilith, den första kvinnan för Adam… You know, Eva och Adam, de som sägs vara de första människorna.. Även om det kan liktsom.. vara helt osant! Lilith nämns oftast bara i ”demon” böcker och så vidare, tänk mig, 7 år (är 18 nu) och läste en bok om en kvinna som hette Lilith som parade sig med andra varelser och stack ifrån Skaparen och Adam.. Tycker hon är riktigt cool även om de inte nämner mycket om henne, pga hon sket i Skaparen och det goda!! Tänk på det, annars… Din blogg är AWESOME!! 😀

    tack och hej från mig, Zezzy

    • Hej Zezzy!
      Stort tack! Blev verkligen glad av att läsa din fina kommentar! 🙂
      Ja, jag har många inlägg på gång. Jag lägger upp ett nytt varje fredag så det är bara att titta in.
      Lilith är intressant. Har tänkt på att skriva om henne ett tag. Kan inte lova när det kommer exakt eftersom jag har det ganska
      stressigt just nu och jag vill verkligen inte slarvskriva något inlägg. Men jag har henne i åtanke och ska se till att det kommer
      något så snart som jag kan. 🙂
      Ha det gott och tack igen!

  26. Älskar bäckahästen! Tack för bra läsning, hittade en bild här > http://admin-czon.blogspot.com/ av en bäckahäst & googlade.
    Jätteintressant!

  27. Jag tycker om bäckahästen, har läst om den i boken…. minns inte vad den hette men bra inlägg! 🙂

  28. Hej!

    Tänkte bara säga att det va väldigt kul att få läsa mer om detta.
    Eftersom att när jag va 14 år och låg i hög feber drömde jag precis om denna häst.
    Innan jag ens fått hört talas om denna hästen.
    När man såg den fina hästen formen av en friser blev man nästan magiskt förälskad i den.
    Såg den springa och försöka locka ner mig i vattnet.
    Men när jag inte tog det steget å gå ner i vattnet så sprang den emot mig med ett argsint väsen som fick mig att vakna.

    Jag funderar än i dag hur det hade varit om jag tagit ett steg ner i vattnet.
    En riktig läskig men ändå samtidigt en underbar upplevelse.

    Finns mer men, tänkte kanske va ointressant haha 🙂

    Ha En Trevlig Söndag!

  29. Det är ett gammalt sätt att få barnen att hålla sej från vattnet i vilken form det än var.

    på min tid så var det den som bor i vattnet, ser du något skymta så spring hem.
    det är ett bra knep som håller småbarnen från farliga platser.

  30. Säkert att bäckahästar är vita? Jag har läst om en flicka som försvann efter att ha satt sig på svart häst med lång man så att man inte kunde se ögonen. Hon red iväg med den mot en sjö och kom aldrig tillbaka. Men det hände på 1800-talet. Länge sedan. Jag har också läst att några sa att bäckahästen hade ätit henne, men det trodde inte polisen. De dök ner i sjön och hittade ett skellet efter ett litet barn.😕

Kommentera

