”Äggen” som kan se framtiden.

Det tycks som om kristallkulan och spåkorten börjar få lite konkurrens! ^_-
Idag ska vi titta närmare på ett paranormalt experiment som pågår: ”The Global Consciousness Project” eller GCP. Detta kanske är en teknik för att skåda framtiden. De som leder projektet tror att alla människor delar ett globalt medvetande som kan se över alla tider. Med hjälp av slumpgeneratorer med smeknamnen ”ägg” som är utsatta lite överallt i världen läser de av detta globala medvetande och kanske också framtiden…
I dagens inlägg tittar vi närmare på detta experiment och vad dessa ägg har förutsett för händelser.

Man kan säga att allt började med forskning som utfördes av professor Robert Jahn på Princeton University i slutet på 70-talet. Han gjorde experiment för att ta reda på om människors tankar på något sätt kunde påverka vilka siffror en slumgenerator kunde visa.
Generatorn växlade mellan att visa nollor och ettor på ett lika slupmässigt sätt som när man singlar slant. Han bad människor att fokusera på vilken siffra generatorn skulle komma fram till. Resultatet blev att tankarna tycktes påverka resultaten och få dem att svänga utanför vad de rent slumpmässigt borde blivit.

På grund av Jahns intressanta resultat bestämde hans forskarkollega, dr Nelson, som jobbade på samma universitet att själv spinna vidare på Jahns forskning. Efter att själv ha fått liknande resultat kopplade han samman 40 olika generatorer på olika ställen i världen med hjälp av nätet. Även om alla generatorerna hade lite skillnader i sina kurvor så bildade deras statistik ändå i princip en gemensam linje. Men den sjätte september 1997 hände något märkligt. Stora avvikelser från de vanliga, troliga kurvorna visades. En parallell drogs mellan de konstiga statistiska mönstren och att det var samma dag som prinsessan Dianas begravning skedde. Kunde denna starkt känsloladdade händelse ha påverkat generatorerna? 1998 hölls ett möte mellan forskare från hela världen. Alla blev fångade av experimentets resultat och det slutade med att The Global Consciouness Project bildades.

Sedan dess har projektet bara vuxit och utvecklats och räknas till ett av de längsta och mest välgjorda paranormala experiment som gjorts. Generatorerna eller ”äggen” har även märkt av en hel del stora händelser vilket har ökat deras trovärdighet och skänkt dem många fans. Till exempel avvek deras kurvor från det normala vid bombningen i Yugoslavien 1999 och när den ryska Kursk u-båten exploderade 2000.
Även World Trade Center-katastrofen den 11 september 2001 kände de av. Det märkligaste var dock att de avvikande siffer-kurvorna började redan 4 timmar innan tragedin inträffat. Detta har rest frågan om äggen kanske kan förutse framtiden. Samma sak hände vid tsunami-katastrofen 2004, att kurvorna gick upp i förväg.

Teoretiskt sett skulle det alltså vara möjligt att skåda framtiden! Kanske kan tiden röra sig både framåt och bakåt och vi skulle lika gärna kunna ”minnas” framtiden som det förflutna.
Vad det gäller tanken på ett globalt medvetande har jag personligen väldigt lätt att tro på det. Det verkar som om ungefär samma idé eller uppfinning kan dyka på olika ställen på jorden samtidigt. Kanske för att idén har legat och flytit runt i det gemensamma medvetna vilket har lett till att den blivit tillgänglig för flera personer vid ungefär samma tid?

Intressant tv-inslag om projektet ovan.

Experimentet har dock fått en del kritik. Varje dag sker krig och olyckor runt om i världen. Varje gång äggen ger konstiga kurvor kan man hitta något att skylla det på. Dessutom har forskarna i teamet tyckt sig märka samband mellan äggens kurvor och olika firanden som jul och nyår också. Är dessa tolkningar bara önsketänkande?
Hur som helst så är ”The Global Consciousness Project” ett väldigt intressant experiment. Jag tror absolut att de är något på spåren, men det är nog en hel del arbete kvar innan man verkligen till fullo kan lita på äggen… Ska bli intressant att följa utvecklingen. ^_^

Besök gärna deras hemsida HÄR förresten.

Vad tror ni själva?

Har verkligen äggen skådat framtiden eller är det bara slump?

Tror ni att det kan finnas en globalt, gemensamt medvetenhet?

P.S Kika in bland läsarnas foton HÄR och se Alexandras spännande orbfoton och lite annat. De nyaste är längst ner.

Måste också be om ursäkt för att jag inte svarat på något på facebook på ett tag. Det är lite trubbel med mitt konto just nu som jag jobbar på att fixa. Men kolla gärna in Sofies spännande video av en spökbil som finns på väggen där. D.S

12 svar

  1. Jag tror definitivt att människors känslor påverkar världen omkring oss, kul att äggen märker det oxå^^

    • Hej Wicke!
      Ja, det tror jag också. Starka känslor blir som energi som vi strålar ut… Ja, verkligen! Det är ett så intressant experiment. ^_^

  2. Dessvärre är jag lite skeptisk till äggen. Det hela finansieras och organiserar av Institute of Noetic Sciences. En framstånde person där är Dean Radin vars rön jag granskat rätt noga. Det finns tydliga tecken på att han är avsiktligt vilseledande. Tyvärr är även folk med universitetsutbildning imponerade av Radin vilket är ett skäl till att jag är lite skeptiskt till paranormal forskning på universiteten. Dålig forskning blir inte bättre med en doktorshatt på huvudet.

    Det kollektiva omedvetna är inte en teori om hur vi är sammanlänkade utan om hur våra hjärnor har likartade strukturer vilket gör att vi tänker på liknande sätt. Till exempel så att sagor och myter världen över liknar varandra. Däremot var Jung inne på en idé som drar mer åt det paranormala, nämligen synkronicitet. Han tycks ha menat att det finns meningsfulla tillfälligheter som kan bottna i att vårt psyke påverkar omvärlden via vårt omedvetna.

    • Hej Paradigm!
      Ah, okej. Vad är det för forskning han har varit involverad i förut som känns oseriös? Tycker illa om när folk inom paranormal forskning vilseleder med flit. Det tar ju liksom ner paranormal forsknings trovärdighet ännu mer och förstör för alla. Men även om det är de som finansierar det hela så kanske de som håller på med själva ägg-projektet är seriösa i alla fall. Får hoppas det i alla fall. ^_^
      Ah, då blandar jag ihop de där två begreppen. Fixade bort de i inlägget nu.

  3. Om jag minns rätt (det var ett tag sedan) så rör det ganzfeld-forskningen. Det finns en artikel i Sällskapet för Parapsykologisk Forsknings nyhetsblad om det, men jag har glömt vilket nummer.

    Det är lätt att feltolka Jungs kollektiva medvetande eftersom så många andra gör det. Jag gjorde själv det misstaget. Jag tycker dock att den mest intressanta av Jungs teorier är hans personlighetspsykologi, mest känd i sin amerikanska tappning MBTI. Finns massor om det på nätet. Den har inget med det övernaturliga att göra men är mycket användbar när det gäller att förstå sig själv och andra.

    • Hej igen Paradigm!
      Okej, då ska jag googla på det och se om jag hittar något om honom.

      Ja, det är många begrepp som blandas ihop vilket är störande. Blir ju lätt så på nätet också. Där kan ju verkligen felaktig information spridas.
      Ska kolla upp mer om MBTI. Tycker att jungiansk psykologi är intressant och har börjat intressera mig mer om det på sistone eftersom jag läste några av Marie-louise von Franz böcker i sommaras.

  4. Jag kan hålla med att det är lite svårt att ”misslyckas” med dessa experiment. Världen är så stor med så många händelser; oavsett vad äggernas spårdom komer fram till kan man bevisa att de har ”spått rätt”. Fast tanken att äggen skulle kunna se in i framtiden är väldigt gulligt🙂.

    • Hej Maaretta!
      Ja, precis. Ännu är detta experiment ganska osäkert. Vi får hoppas att det i framtiden kan utvecklas på något sätt så att det blir mer pålitligt.
      Än så länge kan man säga att spådomarna bara är samband som går att upptäcka om man vill se dem. Men de mystiska hoppen i äggens statistik är fortfarande ett mysterium. ^_^

  5. En läskig sak ang. att se framtiden är att jag har ofta så kallade sanndrömmar. Jag drömmer en grej och nästa dag, några dagar senare eller veckan efter så händer det.. Oftast säger en person något och jag känner att personen har sagt det förut, stått på exakt samma ställe allt ser exakt likadant ut osv men jag vet att det har aldrig hänt innan. Jag har bara drömt det. Det är läskigt och drömde såna drömmar varje natt ett tag. Nu har det inte hänt så ofta men hände för någon vecka sedan.

    • Hej Legenden!
      Vad intressant att du är sanndrömmare. Jag har också haft sanndrömmar fast bara vid några få tillfällen.
      Fantastiskt att du upplever det så ofta. Samtidigt kan jag förstå att det kan vara jobbigt också.
      Men det kan ju vara användbart med. Om något håller på att hända kanske en dröm kan fungera som en varning?

      • Det finns också en dum grej med dessa drömmar x) Jag vet aldrig att det kommer hända förren det händer :p Innan det händer så tror jag bara att det är en vanlig dröm x)

      • Hej igen Legenden!
        Ja, det förstår jag är irriterande. Då känns det ju jättestörigt om det är något man hade kunnat ändra.

Kommentera

