Hjärnspöket Philip.

I dag ska vi titta på ett av de mest intressanta paranormala experiment som gjorts. På tidigt 70-tal bestämde sig Toronto Society for Psychical Research att en gång för alla försöka reda ut om knackningar och andra fysiska manifestationer av spöken som förekommer under seanser verkligen beror på spöken eller om fenomenen skapas av de deltagandes tankar. Så de bestämde sig för att hitta på ett spöke och sedan försöka kontakta det. Men deras experiment fick starkare resultat än de någonsin hade kunnat förvänta sig…

Man samlade ihop en grupp på åtta personer som tillsammans skulle hitta på en historisk person och föreställa sig hur han såg ut och hur han levt. När gruppen lyckats med det skulle de försöka kontakta ”sitt spöke” genom seanser och om det gick skulle det säga en hel del om våra tankars och förväntningars kraft.
Det var en blandad samling människor; en tidigare ordförande i Mensa, en hemmafru, en revisor, en industriell designer och en sociologi student bland andra. En trebarnsmamma och före detta sjuksköterska, Sue, fick hitta på grunderna som blev bakgrunden till gruppens spöke ”Philip Aylesford.”

Efter en del spånande bildades historien om en man som levt på 1600-talet i England.
Han hade det gott ställt och var gift med dottern till en rik adelsman. Dorothea hette hon. Men en dag när Philip var ute och red i skogen såg han en annan kvinna som han föll för omedelbart. En zigenerska vid namn Margo. Philip lät Margo bo i en liten stuga på sin egendom i hemlighet. (Perfekt plan huh?) Snart hände det otroliga, (eller egentligen det ganska självklara) Dorothea upptäckte att Philip hade en älskarinna gömd på egendomen. Hon anklagade Margo för att med hjälp av trolldom ha stulit Philip från henne och det hela ledde till att Margo brändes på bål som häxa. Philip var för feg och rädd för en skandal för att våga göra något. Men efter Margos död så vandrade han runt på sin egendom i förtvivlan och ånger. Till sist klarade han inte av det längre och hoppade från slottsmuren där hans kropp sedan hittades.

Historien känns som en ganska klassisk spökhistoria. Det enda jag inte förstår är varför de inte hittade på ett mer sympatiskt spöke? För att ytterligare ge känslan av en historisk spökperson la gruppens medlemmar medvetet till motsägelsefulla element.
Philips hem kallade de för Diddington Manor. Namnet var baserat på en riktig engelsk gård kallad Diddington Hall. Man var dock väldigt noga med att se till att det inte fanns någon person som liknat Philip som levt där.

Diddington Hall ovan.

Medlemmarna i gruppen fantiserade och funderade alla över Philip. En av de deltagande ritade till och med ett porträtt av Philip grundat på gruppens beskrivningar av honom. De tänkte ut vad han gillade för slags mat och funderade över hans känslor i sina relationer. Till sist var bilden av Philip så klar för alla medverkande att de kände att det var dags att försöka kontakta honom.

De fick ingen framgång förrän de utförde en seans inspirerad av hur de viktorianska spiritisterna hade utfört sina. De försökte inta en mer lättsam attityd och satt i dunkelt ljussken. Snart fick de reaktioner i form av knackningar och vibrationer i bordet. Till sist började hela bordet röra sig runt på golvet. De frågade om det möjligen var Philip som var där och till svar fick de en hög instämmande knackning. Gruppen började hålla långa diskusioner med Philip och han svarade genom olika kombinationer av knackningar. Hans personlighet blev tydligare och tydligare allteftersom han bekräftade den ”historiska information” de hade. Han uttryckte starka åsikter i olika frågor och medlemmarna i gruppen skojade med honom, retades och flirtade. Men om någon fråga blev för personlig för Philip kom det bara dova skrapningar till svar.

Porträttet av hur gruppen tänkte sig Philip.

Philips krafter var fantastiskt starka. Om gruppen bad honom att tända och släcka ljusen i rummet gjorde han det ögonblickligen. Bordet gruppen satt runt kunde röra sig fritt hur som helst och rusa och dansa genom rummet. En av gruppens seanser hölls framför en publik på 50 personer och filmades till en dokumentär. Vid detta tillfälle leviterade till och med bordet någon cm ovanför golvet. Det hördes även tydliga bankanden och ljuset tändes och släcktes.

Vissa kanske skulle vilja avfärda denna historia som överdriven eller som ett dåligt utfört experiment. Men faktum är att det inte går att göra eftersom det har återupprepats ett flertal gånger på olika platser av olika människor med liknande resultat. Direkt efter Philip-experimentet utförde Toronto Society for Psychical Research ett experiment där en grupp kontaktade en påhittad kvinnlig spion, Lilith. Nyligen så gjordes ett liknande experiment i Australien där de fick kontakt med en påhittad 14-årig flicka, Skippy.

Gruppen som frambringade Philip ovan.

Dessa experiment är intressanta ur flera synvinklar. De bevisar hur starka våra tankar kan vara. Så pass starka att de kan skapa fenomen som egentligen strider mot de fysiska lagarna. Som dansande bord till exempel. Dock tycker jag inte att experimentet bevisar att det alltid är seans-deltagarnas tankar som skapar de övernaturliga fenomenen. Det som händer under seanser kan ha olika förklaringar. Sen kan det ju till och med vara så att när denna typ av grupper försöker kontakta sina påhittade figurer får de egentligen kontakt med någon annan lekfull ande eller demonisk kraft som låtsas vara den gruppen förväntar sig.

Vad är era teorier?

Vad tror ni om dessa experiment?

Om ni skulle ”skapa ett spöke” vad skulle det vara för slags person?

26 svar

  1. Skulle gärna göra seans men inte med ett påhittat spöke, dock intressant hur människan kan påverka sin omgivning:)

  2. Som du själv säger, det kan var andra andar som spelar rollen av den fiktiva anden.

    Men man kan också tänka sig att våra tankar formar verkligheten. Kanske är verkligheten i grund och botten enbart tankar, känslor med mera. Den döda materien kanske bara är resultatet av förtvinade andar som tänker att det är som det är och kan inte vara på något annat sätt : )

    Jag kan tänka mig att någon som ser ut som Juliet Landau (Drusilla i Buffy om du sett den serien. Särskilt med den rösten.

    Här är en bild på henne:
    http://www.imdb.com/name/nm0484460/

    • Hej Paradigm!
      Ja, jag är lockad att tro åt det hållet. Tror att det finns många andevarelser runt omkring oss som vill få kontakt som kan tänka sig att bete sig som seans-deltagarna tror / önskar.
      Men det kan ju ha olika förklaringar i olika fall. För jag gillar även tanken på att våra tankar har sådan kraft att de kan manifestera sig fysiskt på det sättet.

      Har sett extremt lite Buffy men tycker att de verkar superbra och vill gärna se mer. Juliet Landau är verkligen riktigt vacker. 🙂

  3. Du kan absolut skapa en energi via tankekraft, det har jag blivit anklagad för att ha gjort, fast jag inte hade det.. komplicerat jag vet xD
    men jag tror inte att det är så under en seans, jag menar ett av de mest framstående medium i Sverige Elizabeth Lannge (stavning) lyckades skapa en energi som började ”leva”, men det tog lång tid… så det skulle vara ganska så otroligt om seanser bara byggde på tankens kraft :s men man får väl tänka att de som är skeptiska mot seanser är ofta just
    skeptiska mot det övernaturliga och tar alltid de mest ologiska förklaringar om de får slut på logiska :p

    • Hej Viktoria!
      He, he håller med om att skeptiker ibland väljer en ännu mer ologisk förklaring i brist på logiska. ^^
      Mmm det känns ju som att det borde ta lång tid att skapa en energi på det sättet. Men de som försökte få kontakt med Philip höll på väldigt länge bara med att försöka skapa en gemensam bild av honom så… kanske! ^_^ De var ju flera stycken också…
      Eller så var det helt enkelt någon skojfrisk ande som drogs till deras experiment. Det är intressant det där. 🙂

  4. Hejsan svejsan Magic! Länge sen jag skrev här….Iaf Jag skulle gärna hitta på ett spöke med nåra och försöka få kontakt! Låter lite läskigt (Är ganska känslig) hiihi!

    • Hej Vendela!
      Kul att se dig här igen! 🙂 Ja, det vore verkligen ett spännande experiment att testa. Tycker att det är häftigt att de fick sånna starka reaktioner.

  5. Jag vet att människan har potential att verka i andra dimensionella energier. Det sker när det begränsande egot sätts ur spel. När man öppnas genom ‘fri’ fokus. Då kommer vi i kontakt med våra dolda förträngda sidor. Sedan vad för namn och rum dessa energier ska spela som, det avgör deltagaren/deltagarna.

    Mvh/Per Alltrelén

    • Hej Per Alltrelén!
      Intressanta tankegångar du har! Det är i de banorna jag också tänker lite när jag funderar över Philip-experimentet. Det är fascinerande att fundera över alla delar av verkligheten som vi alla faktiskt har tillgång till utan att de flesta förstår det.

  6. Hej Magic
    Jo kanske lite konstig fråga men jag frågar i alla fall, skulle vilja veta mer om det paranormala och jag ÄLSKAR din blogg men i Gymnasiet och sånt finns det så man kan fördjupa sig i det???

    • Hej The Lioness!
      Ah, tyvärr tror jag inte att det finns någon sån gymnasium utbildning. Det är synd för om det hade gjort det hade det ju varit jättekul!
      Men det paranormala räknas tyvärr som en pseudovetenskap. 😦
      Om du vill fördjupa dig i det paranormala och alla dess olika geners så får du nog tyvärr forska mest på egen hand. Jag har lärt mig genom böcker och nätet mest. Men även en del genom kurser och föreläsningar. Och möten med en del spännande människor… Man får hålla utkik helt enkelt. ^_^
      I bland dyker det ju upp kurser om olika saker, Vattumannen har en hel del kurser och föreläsningar.
      Vad är du mest intresserad av inom det paranormala? Om du säger det kanske jag kan ge dig lite tips!
      Men tack så mycket för att du gillar mi blogg! Det gör mig glad att höra! 🙂

  7. Lioness: På universitetsnivå faller det under psykologi, och det finns en del psykologer som sysslar med det paranormala. Men det är sällan någon vidare kvalitet på forskningen. Jag har själv pluggat en del matematik och statistik och det behövs inte några större kunskaper på området för att se problemen.

    Kommer det ett genombrott så tror jag det kommer att vara privatforskning. På universiteten finns det helt enkelt inga människor med intuition. Det lär du märka om du pluggar där i framtiden.

  8. Tack så jättemycket båda 2 ni har varit till stor hjälp. Tyvärr så vet jag inte vad jag är mest intresserad av för jag har sökt lite på nätet och så och har blivit i stort sätt lika nyfiken på allt. Men som sagt tack och jag fortsätter med internet utbildningen eller vad man ska kalla det. Synd att man inte har någon sådan riktning på gymnasiet men man kan ju tyvärr inte få allt.

    🙂 Kram Lioness

    • Hej igen Lioness!
      Det är bra att du är intresserad av det mesta. Att lära sig lite om allt tror jag är bättre än att lära sig allt om bara en sak.
      När man kan lite om allt så får man se vad man siktar in sig på.
      Lycka till med dina intressen! 🙂

  9. Hej Lioness om några år…far du till Lunds Universitet =) Kolla !

    Medvetande, förändrade medvetandetillstånd och parapsykologi

    Grundnivå, 15 hp, halvfart

    Kurskod: PSYB21
    Språk: Svenska

    Kursen består av en gedigen introducerande översikt av kunskapen inom områdena medvetande och förändrade medvetandetillstånd. Förändrade medvetandetillstånds relation till parapsykologiska fenomen som extrasensorisk perception (ESP) och psykokinesi (PK) behandlas, inkluderande en översikt av parapsykologisk forskning. Teorierna som behandlas kommer även att anknytas till aktuell forskning som bedrivs på Institutionen för psykologi. Under kursen betonas frågeställningar som kräver fortsatt forskning.

    Kurstillfällen
    2010-08-30 — 2010-12-13

    Lite mera om vårt inrättade ego. Det är en mönster inrättning som väljer och sållar efter inlärda mallar. De mallar som DU tillåtit omedvetet eller medvetet. Därav förlorar de flesta äldre människor kontakten till de högre snabbare vibrationsnivåerna i tillvaron. Olika kanaler kan dock vidmakthållas om ‘tron’ tillåter att öppna dessa broar.

    Tron är oerhört stark faktor för att leda och ta emot energier i vår varelse. Tron kan ha olika karaktärer, mer eller mindre materiell. Dock, är den också idel mönster som vana, som klumpar energier till olika gravitationer som upprätthåller sin ‘sugande’ inspiration. Man kan säga att tron är egots kung i intellektet som sedan kan hitta Drottningen i det emotionella centrat, så att det uppstår samvete. Kalla faktorer utan hjärta gör lätt övergrepp.

    Kungen i det emotionella centrat, om den inte redan blivit avsatt av den intellektuella kungen, är huvudfåran upp till de högre vibrationsnivåerna, pure intuition. Det emotionella centrat är vårt högst vibrerande centra. Det intellektuella är det trögaste. Beskriv en känsla som finner vi skillnaden. En handling i en film ger en vibrerande känsla över filmen. Emellan dessa vibrationsnivåer finns rörelsecentrat och det instinktiva centrat.

    Därför är det så viktigt att vi vårdar vårt hjärta…annars blir livet råtrist med massa problem, fyllda av galna ideer. Ha det GoTT /Pelle

    • Hej Per Alltrelén!
      Intressant. Inte visste jag att något sådant fanns. 🙂 Nu blir jag också nästan lite sugen att läsa där…. 🙂
      Spännande.

  10. Hejsan. Till att börja med, vill jag bara säga att det du skriver på din blogg är mycket intressant och lärorikt. Det paranormala fenomenet är någonting som jag verkligen tror på – lika mycket som jag tror på allt annat här i välden. Anledningen till att det paranormala framstår som någonting som inte existerar, tror jag främst är för att ingen har lyckats komma med några bevisande teorier. Dock är ju det du skrev i det här inlägget ett slags ”bevis”, en teori… Well, iallafall. När jag läste inlägget reagerade jag direkt. För precs det exprimentet som de gjorde, har mina föräldrar och några av mina släktingar utfört på ett gammalt, litet träbord med tre ben, som just nu står hemma hos min moster. De satt ungefär 5-6 personer eller mera runt det precis på samma sätt som de personerna i ditt inlägg, och tillsammans kunde de fråga bordet olika frågor. Till att börja med frågade de vilket ben som var ”ja-benet”, ”nej-benet” och ”räkne-benet”. Sen lutade bordet åt alla möjliga håll för att på bästa sätt kunna svara på deras frågor. En gång lyckades bordet till och med släcka vart ända ljus i hela huset, inklusive stearinljusen de hade tända. Det är faschinerande tycker jag, och det jag skriver nu vet jag är 100% sant. Men som sagt, alla har sin tro om saker och ting. Om du har några frågor, eller några funderingar över detta kan jag kanske svara på dem 🙂
    har du upplevt några besök eller tecken av andar eller döda, närstående som har gått bort? Tacksam för svar!
    Ha det bra. din blogg är grym!

    • Hej Anna Söderström!
      Åh, tack så mycket för dina snälla ord om min blogg. De glädjer mig! 😀
      Intressant att få höra om dina föräldrar och släktingars experiment. Väldigt bra idé av dem och häftigt att de fick så bra resultat. Undra vad det var för ande de fick kontakt med?
      Vad för slags frågor ställde de?
      Jo, jag och människor i min närhet har upplevt en hel del. Tillexempel så spökade det i vår förra lägenhet. Det fanns ett rum där som verkligen var obeskrivligt obehagligt. Senare fick jag veta att den som bott där innan begått självmord i det rummet.

  11. Hej Magic!

    Nu får du lägga av! Det är ditt fel och endast ditt att jag inte längre kan sova lugnt.. Och ändå kan jag inte slita mig från din blogg! Rikigt intressanta ämnen du tar upp och jag som själv är väldigt intresserad av och tror på mycket av det ockulta har lärt mig mycket nytt genom att börja kika in här regelbundet. Men uppenbarligen är jag inte så tuff som jag skulle vilja tro i och med att det nu är svårt att finna dockor osv i mitt rum. xD

    Hur som helst, jag fann detta inlägg riktigt intressant och tror att det nog är möjligt att skapa väsen genom tankekraft och tro. Jag tror även att det i flera fall kan vara energier som ”spökar” och inte andar (ungefär som det obehagliga rummet du nämner ovan).

    Jag minns att jag för många år sedan såg ett amerikanskt program om en kvinna som var hemsökt av ett väsen. Hon kunde se detta väsen eller delar av väsendet som såg ut att bestå av ektoplasma och det försökte flera gånger dra henne ur sängen, de skrämde hennes barn osv, men ingen förstod var det kom ifrån. Inget känt tragiskt hade hänt på platsen innan familjen flyttat in eller så. Så de tog dit nåt slags medium som sa att kvinnan hade så många egna negativa känslor och orosmoment att de tog en fysisk(?) form. Det var som sagt väldigt många år sedan jag såg programmet men jag har för mig att hon fick mycket hjälp och personlig vägledning och tillslut försvann orosmomenten och därav även det onda väsendet. Jag minns inte hur trovärdigt programmet var (dock att det var riktigt bra effekter för jag var skitskraj! xD) men jag har ofta funderat över fenomenet sedan dess. Vad tror du om det hela? Är det möjligt för EN människa att bära så mkt negativ energi inom sig att det skapar ett ont väsen? Och i så fall, varför har det inte skett oftare och varför verkar det bara fungera med negativa känslor? Varför inte kunna skapa ett positivt väsen som hjälper en i vardagen i stället? Eller var det även denna gång ett ”lekfullt” spöke/ande som fick för sig att terra kvinnan och hennes familj lite? Jätteintresserad av att höra vad du tror om det för jag har aldrig förut stött på en person som är villig att erkänna att det kanske är möjligt att skapa väsen med tankekraft.

    Tack för en jätteintressant blogg!! 😀

    Chrisse

    • Hej Chrisse!
      Tack så jättemycket! Vad roligt att du uppskattar min blogg! 🙂 Det glädjer mig verkligen!
      Jag ber om ursäkt för din dåliga nattsömn dock… Sorry! ^_^;;
      Låter som ett intressant program. Jag tror att det kan ligga mycket i det. Tror absolut att om man är full av riktigt negativa känslor så kan det manifestera sig på ett fysiskt plan.
      På något sätt känns det väldigt logiskt för mig.

      Tack igen för din snälla kommentar! 🙂

  12. Coolt, riktigt coolt va!

    Tror att jag skulle kunna göra nåt liknande.
    Nu till frågan: Vet du vart man köper oujia brädor (inte på internet dock)

    Skulle verkligen vilja utmana en nära vän till mig och se om vi kan få någon kontakt!

    • Hej Karin1233_Muprhy!
      Kul att du gillade inlägget! 🙂
      Tyvärr känner jag bara till nätaffärer till det. Sorry. 😦
      Men var försiktig när du väl testar. Många får väldigt dåliga erfarenheter och stöter på konstiga andar som mest vill skrämmas….

  13. Jag har gjort nåt liknande! Jag ritade en manga tjej som jag hittat på och några dagar senare så kom exakt samma mangafigur jag hittat på på TV! Hur hände det? Jag hade också döpt henne till Kat och hon hette Kat på TV:n också!

  14. Har du ingen förklaring till det?

Kommentera

