Det hemsökta Wymering Manor-huset till salu.

Wymering Manor är ett hus som länge anklagats för att vara ett av de mest hemsökta husen i England. Nu ska kåken auktioneras ut och man tror att priset kan bli runt £375,000. Det kanske låter dyrt, men tänk då på att spökena ingår i priset. 😉
I dagens inlägg tittar vi lite på Wymering Manors historia och spökerierna som sägs äga rum där.

Wymering Manor är det äldsta huset i Portsmouth i England.
Det mesta av det nuvarande materialet i huset kan dateras till 1500-talet men man kan även hitta material från medeltiden och det gamla romarriket. 1042 ägdes huset av Edvard Bekännaren, den näst sista anglosaxiska kungen av England. Näste ägare efter honom blev Vilhelm Erövraren som var kung av England 1066-1087.
Tyvärr har Wymering Manor förlorat lite av sin historiska glans på vägen på grund av förändringar dess olika ägare genom åren utfört.
Men de spöken som sägs finnas där har blivit kvar!

En grupp nunnor har setts vandra fram genom hallen vid midnatt, tydligt sjungande. Vittnet som rapporterade detta kände inte till att huset besöktes av nunnor från the Sisterhood of Saint Mary the Virgin en gång på 1800-talet. Kanske trivdes de så bra att de återvände till huset efter döden? Eller så råkade två olika tidslinjer sammanstråla tillfälligt.
Det har även setts till en ensam nunna ovanför vindsrummet. Hon har bevittnats stirra ner för trappan med blodiga händer…

En annan ägare rapporterade att han sett en kvinna i en lila klänning. Hon kändes igen som ägarens döda kusin. De pratade lite med varandra. Sedan måste kusinspöket avsluta samtalet eftersom hon skulle ta emot tant Em. När ägaren ringde sin tant Em följande dag visade det sig att hon dött under natten.
Eftersom detta var ett spöke av ägarens kusin får man känslan av att andevärlden är extra lättkontaktbar i just detta hus.

Det finns även ett så kallat ”Blue Room” vars dörr oförklarligt låsts upp under natten… Men det mest kända och fruktade rummet är ”The Panelled Room”. Många som bott på Wymering Manor har känt en oförklarlig rädsla i rummet. En av ägarna kände till och med hur en hand la sig på hans axel men när han vände sig om var ingen där. Hu!

Speciellt nygifta par bör akta sig för att bo på Wymering Manor. De sägs att någon gång på medeltiden dödades en man vid namn Roddy av Wymering Manors herre efter att Roddy försökt förföra hans fru. Roddy sköts när han försökte fly på sin häst och nu sägs det att alla nygifta par som bor på Wymering Manor hör klapper från hästhovar.

Ovan är en förkortad video-dokumentär när Wymering Manors spökerier undersöks.

Wymering Manor är ett populärt ställe för paranormala utforskare. Mängder av personer har rapporterat närvaro av själar och mystiska kalla punkter som sägs tyda på spöken.

Ja, jag undrar verkligen hur det kommer gå för husets kommande ägare… Det bådar i alla fall lite gott att flera medium har sagt att andarna inte verkar fientliga.

Vad tror ni om Wymering Manor spökerier?

Skulle ni våga bo där?

29 svar

  1. JA! Fan vad kul att träffa spöken!! 8D seriöst snyft jag vill ha en skpökkompis ;_; Man kan ju spela tv-spel med dem! (om spöken kan hålla i kontroller. . ==’) HIGH FIVE FÖR SPÖKEN! 8DD

  2. Intressant! Jag skulle knappast klara av att bo där, tänk att vakna mitt i natten av spöken som vandrar runt där du sover… USCH!

    • Hej Lea!
      Nej, jag skulle inte heller våga bo där. Skulle bli jättenervös och även om det inte fanns spöken så skulle jag säkert inbilla mig det…. ^^;
      Ett hemsökt hus skulle definitivt inte vara en bra boplats för mig. Men att besöka det över en dag eller så vore intressant.

  3. Undrar om inte gänget från Ghost Adventures har letat spöken i det huset, eller jag kanske blandar ihop det (finns så många spännande ghosthuntings-program nu för tiden!).

    Vet inte om jag skulle våga bo där heller, speciellt inte när man vet att det ska finnas spöken där, då blir det ju lätt att man tänker på det. Och blir lättskrämd!

    • Hej Boris!
      Jo, det har de. Har dock inte sett det avsnittet själv men jag har hört att de varit där. 🙂
      Precis, det skulle bli en obehaglig känsla om man bodde där, tror jag, på grund av allt mystiskt som hänt.

  4. där vill inte jag bo, jag läste om något hus i england där en familj bott. en dag lekte familjens barn med färg och tappade färjen på golvet så mamman började torka upp färgen men sedan såg hon ett ansikte där och hur hon en gjorde försvann det inte. det vissade sig att det var en kyrkogård där förut. men även när dom tagit bort skelletet så är det kvar. dom blev rädda och satte en till salu skylt på tomten, huset är fortfarande till salu.

    • Hej Athen!
      Nej, jag skulle verkligen inte våga bo där, ohnej. 😮
      Låter läskigt med det där huset du beskriver. Undrar vad det hette. Kusligt med ett hus som är till salu år efter år eftersom inge vågar bo där.

  5. Yay! Spökhus! dags att ta ett lån…
    Tänk dig att det är mitt i natten och man är törstig och man sover på övervåningen och köket ligger på undervåningen, man kliver upp går ut i hallen mot trappan hälsar på den blodiga nunnan säger åt henne att hon måste tvätta händerna någon gån, kommer ner hallen på nedervåningen möts av några sjungande nunnor som man glatt hälsar på tar sitt glas vatten går upp igen möts av den blodiga nunnan som står inne på toaletten och tvättar sina händer, och sen går man och lägger sig igen!
    För att sedan vakna på morgonen och ringa efter en ambulans som ska ta en till mentalsjukhuset! 🙂

    • Hej Henke!
      Tyckte att det lät rätt mysigt på din beskrivning först. Alltid trevligt (?) sällskap liksom….
      He, he men inget mental sjukhus tack! ”_”

  6. Om man bor i en hus sådär stor så skulle jag bli glad att det fanns spöken där också. Skulle kännas mindre ensamt då.
    Dock vet jag inte om det är så trevligt att man ska köpa huset och spökerna som bor där inne… Känns som säljarna försöker utnjuttna huseta rykte!
    / Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Ha, ha precis. 🙂
      Nja, det är ju ett hus med mycket historia så det är ju klart att det i sig drar köpare. Men säkert spökena också en del.
      Undrar verkligen vem som kommer bosätta sig där….

  7. Det vet man inte förrän man bor där. Visst kan gamla hus tycka bättre eller sämre om sina invånare. Kommer det några ”bättre” besväras de troligen inte av spökena. De stör ju ingen om de bara visar sig.

    • Hej Kajsa!
      Den teorin tror jag stämmer. Vissa kan ju bo på hemsökta platser utan att störas alls medan andra inte ens kan gå in där…
      Det är kanske så att spöken accepterar vissa invånare och bestämmer lite själva vilka som får bo där och inte.

  8. Haha hej på dig !
    Mi och Jag ( Ida ) kollar på den här bloggen.. och vi sitter här med en filt och skakar !
    ha-ha 🙂

  9. Hej MMG! Oj, det där huset såg läskigt ut!!! Jag tycker Baramuda/Barumuda-triangeln verkar väldigt intressant, vet du nåt om det? ISF kan du ju skriva det på Mytomspunna Platser (bara en idé!)
    MVH BunnyBoe! 😀

  10. det där huset vill jag köpa om det har ett spöke som fixar tv och gärna inte bli jagad

  11. guuuuud! guuud! gud! Läskigt hus! jag tror jag dör bara atttäånka på det! ser PRECIS allt framför mig, med nunnan med blodiga händer. hu! men jag tror jag ska dit när jag gift mig….

    ne bara skoja

  12. Jag har en spök kompis som heter jordan!Han är 12 och han är jätte snäll!!

  13. huvva ligen! Jag skulle inte vilja bo där, men de sjungande nunnorna skulle jag vilja se. Sjunger dom bra? Kan man ge dom dricks? Isånnafall ger jag dom 30 kr. Kanske 90 bara för att se till att dom kickar ut dom läskiga spökena. Sjungande spöken låter ju hur tufft som helst!

  14. Hej…tack för denna info asså! Jag letar fakta efter de mest hemsökta platserna i världen för min skol presentation och så vågar jag inte ens läsa texterna :p Skulle aldrig våga bo där!

Kommentera

