Regn bestående av grodor, fiskar, pengar och annat.

Vi vet väl alla hur chockerande det är när man är ute och promenerar, går i sina egna tankar och plötsligt får en fisk i huvudet! Okej, alla kanske inte känner igen sig i denna udda situation men faktum är att det finns de som råkat ut för märkliga regnväder bestående av fisk. Och inte bara av fisk för den delen utan också av grodor, fåglar, alligatorer och till och med pengar och mat. I detta inlägg ska vi titta närmare på detta märkliga fenomen. Vilka sorters skumma regnväder har förekommit och vad beror de på?

Regn med konstiga innehåll har rapporterats i flera århundraden. I Alexandria i Egypten finns en text som beskriver regn av fiskar och grodyngel redan under antiken.

1989 regnade runt 800 sardiner ner i Ipswich i Australien. De sägs ha landat i en fin hög på en veranda. Hmm, låter som varje hungrig katts dröm… =(^.^)=

1861 föll det ner mängder av fisk i Singapore under en 6-dagars period av ösregn. Snöblandat regn är man ju van vid, men fiskblandat är lite mer speciellt det!

I början av juni 2009 regnade det grodyngel över Japan. De regnade ner över en parkeringsplats till förtret för bilägarna. Grod-vädret tycktes sedan ha dragit vidare eftersom en annan stad drabbades av samma sak två dygn senare.

Ovan är en avbildning av ett fiskregn i Singapore.

En grupp av grodor sågs hoppa ned från träd i Naphlion i Grekland. Vid närmare undersökning visade sig grodorna höra hemma i norra Afrika! Så tydligen gillar även grodor att flyga till Grekland!
1901 täcktes himlen över Minneapolis av en grön färg och sen regnade mängder av grodor ner och täckte flera gator. Ah, och jag som brukar tycka att det är jobbigt att vada fram i djup snö…

2004 regnade tio tusen fåglar över den kinesiska byn Sangondian. De flesta döda. Läbbigt. Dock inte lika farligt som när ett gäng alligatorer föll ner över en farm i South Carolina 1877. Som tur är överlevde både alligatorerna och farmarna.
Flera ton snäckor och eremitkräftor regnade över Worcester i England 1881.

Illustration ovan av det populära engelska uttrycket för oväder: ”It´s raining cats and dogs.” Pha! Katter och hundar är väl inget mot alligatorer!

Det har även förekommit mer äckligt, läskigt regn. Ett regn av kött och blod skedde i Californien 1869.
1876 regnade det färska köttbitar över ett 100 meter långt fält i Kentucky. En modig (eller bara väldigt hungrig) person berättade att det smakade som får eller hjort.

Ett lite mer trevligt regn är det som ägde rum i Meshchera i Ryssland 1940. Då föll tusentals mynt från himlen under ett regnväder! Det som gör det hela ännu mer mystiskt var att alla mynten kom från 1500-talet.

1961 regnade det omogna persikor över Shreveport i USA. Vittnen beskrev det som att de kom ur ett litet svart moln… Ett persikomoln? Även tomatregn har förekommit.

Ovan till vänster är en bild av ett hagel format som bilder som sägs ha förekommit i Holland 1552. Den andra bilden visar ett regn av hö som ska ha förekommit i Wales 1827.

Hur ska man då förklara dessa underliga regnfall? När det gäller grodor och fiskar brukar det förklaras som att tromber har sugit upp dem ur vattendrag och sedan flyttat dem till helt andra platser. Detta kan säkert stämma i vissa fall men jag tycker ändå att det är bra underligt att tromberna har sån urskiljningsförmåga att de då bara för med sig grodor, grodyngel eller fisk och inte lite av varje… Dessutom är det inte alltid som det har funnits några tromber i närheten när denna typ av regn har fallit. Sen har vi ju fortfarande kvar frågetecknen kring pengarna, blodet och det andra.
En lite mer spännande förklaring ges av mysterieforskaren Charles Fort som trodde att regnen berode på att djuren teleporterats bort av någon okänd naturkraft.

Man kan säga att trots de mängder av exempel det finns på dessa regn så har vi ännu ingen riktigt tillfredställande förklaring.

Lika bra att ha ett bra paraply till hands för säkerhets skull. ^_-

Jag tycker att detta fenomen är riktigt intressant. Det skulle onekligen pigga upp väderleksrapporterna om det förekom mer förutsägbart.

Väder-reporter Magic: ”I början av den kommande veckan väntas en nederbörd av mynt över Göteborg men det lättas upp i slutet av veckan med mindre skurar av sedlar!”
Ah, det vore något det!🙂

Vad tror ni dessa regn beror på?

Vad skulle ni helst vilja att de regnade från skyn om ni fick välja?

Mitt svar på den frågan finns HÄR!

33 svar

  1. men HUA vad läbbigt :S persikoregn hade jag dock inte sagt nej till!
    haha väderleksraport á la magic, vad rolig du är! xD

    undrar vad som ligger bakom egentligen, & om vi någonsin kommer att få veta.

    • Hej Lijah!
      Tack så mycket!😀 Om det regnade persikor och mynt lite oftare skulle jag gärna ge mig in i väderraport-jobbet. ^_-
      Ja, det är ett sånt fantastiskt mysterium eftersom det verkligen inte går att hitta en riktigt hållbar förklaring.
      Det är både frustrerande och roligt att ingen vet.🙂

  2. Jag fick nån konstig tanke att bermuda-triangeln kanske har nåt med saken att göra, men jag fick tyvärr inte nån vidareutvecklad idé av min hjärna på det, haha😛 Jag har aldrig hört talats om detta förut, känns så weird att universum inte har visat sig fullt ut ännu. Och ändå tycker vi att vi vet typ ”allting”. Hoppas vi får reda på det, för jag kände inte heller mig tillfredsställd med förklaringen trots det herr Fort sa..😦

    • Hej TinA!
      Ja, Bermuda Triangeln finns det ju många teorier om att det skulle finnas ingångar i till olika tider, platser och andra dimensioner.
      Så vem vet? Kanske kommer vissa av de konstiga regnen därifrån. Och från andra platser med den typen av portaler till andra ställen.
      Det är verkligen ett märkligt, helt oförklarligt fenomen därför känns det underligt att det inte pratas om det oftare. Ha, ha vi får bara fler bevis på att vi inte vet allt verkar det som.😛 Ja, det är väldigt frustrerande att det inte finns nån förklaring. ^_^ Hoppas det kommer en snart!

  3. Hej! Shit det var länge sen jag var inne hos dig!😀
    Såg din banner på bloggsvar och förstod först inte vem det var. Vad roligt att jag hittade in hit igen, kommer att fortsätta läsa förstås!😀
    kram

  4. Det regnade korv där jag bor en gång på 70-talet, fast det berodde iofs på att en korvfabrik sprängdes men ändå😛

  5. mysko men häftigt.det är inte varje dag man får ett alligator regn.det här låter nog lite konstigt men tänk om någon från framtiden kommer med en tidsmaskin åkte till 1500 talet, tog lite mynt och tappade dom på vägen hem.

    • Hej Athen!
      Jag gillar din tidsmaskin-teori! Det är verkligen underligt att alla de där mynten var från 1500-talet.
      He, he definitivt trevligare regn än alligatorer. ^^;

  6. Hahaha jo det skulle jag nog kunna tänka mig att du skulle vilja att det regnade män, bara dom inte väger 200 kilo och landar på en:)!! Jag har faktiskt hört om dessa konstiga händelser förut. Jag såg ett program om när det helt plötsligt börjat regna fisk haha men då sa dom också att det var pga en tromb som sugit upp fisk och tagit med sig! Men det jag tycker låter konstigt och äckligt var ju det du skrev om blodet och muskelvävnaden, vad har det kommit från liksom… usch!! Tänka att man bara är ute och promenerar och får helt plötsligt en muskel i huvudet ”fniss”… lite creepyy!!! Nä jag får väl vara tråkig och tro på teorin om tromber, vet faktiskt inte annars vad man kan tänka sig att det är. Iallafall så skulle jag vilja att det regnade donuts med socker/ choklad på en hel dag, så hoppas att det drar en tromb över ett konditori hahahah!! Ha det jättebra!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Ha, ha nej inte ska man få nån i huvudet inte.😀 Män som faller ner snyggt bredvid en själv ska det vara. Inte mosar en… >_<
      Nej, en muskel vore inte så kul att få i huvudet. Men om donuts-regnet kommer så säg till mig så springer jag dit på direkten!😉 Mums!
      Ja, jag tror också på tromberna i vissa av fallen men allt kan de inte förklara. Vilket gör det till ett härligt mysterium!🙂
      Ha det jättebra du med! Kramar M.

  7. Ja… vet du, det är inte mycket som förvånar mig längre. Det finns så himla mycket konstiga grejor…

    • Hej Eva!
      Jag känner likadant. Det finns så mycket otroligt som vetenskapen inte alls har förstått sig på ännu. Så jag är öppen för allt.

  8. Hmm, kanske kan skolan ställas in för ett par dagar om det skulle regna alligatorer😛
    Ganska roligt annars, men.. jobbigt, typ på samma gång. Jag menar, tänk om det skulle börja regna myror! Jag hatar myror….
    M.M

    • Hej M.M!
      Ha, ha man kan ju alltid hoppas.😉
      Fy! Myror vore hemskt! Jag är inte rädd för myror eller så men regnade de ner mängder av dem vore det verkligen riktigt äckligt.

  9. Om det där med Tennessee 1841, ”It was later determined definitively that this supposed fall of flesh and blood was in fact a hoax perpetrated by slaves who had spread bits of a decomposing hog over the field, as a practical joke on their masters (American Journal of Science, 44: 216). Thus the humble hoax joins our list of explanations for blood falls.”
    Ledsen Magic :’/ Men det är riktigt intressant ändå! (:

    • Hej Fjäril!
      Åh, tack för infot! Jag som inte lyckades hitta någon förklaring på det där. Skönt att få en naturlig förklaring på åtminstone ett av blodregnen för det är ju ganska äckligt… Ändrade det i inlägget nu.🙂

  10. Men seriöst va häftigt. Jag har aldrig hört talas om dessa regn förr. Man kan ju köpa förklaringen att en tromb kan ha dragit med sig fiskar osv, men det där med blod och inälvor? yuck! Jag tror att det kan vara så att en dimension öppnats och dragit med sig vad som nu fanns där. eller någon okänd naturkraft… va häftigt!!!! Det tror jag nog mest på när det kommer till att forsla aligatorer!

    • Hej Elin!
      Fick just en förklaring på det ena av blodregnen så jag ändrade just det i inlägget. (Kommentaren ovan din).
      Men vad det gäller de där alligatorerna så tror jag också gärna på din annan dimensions-teori.
      I vissa av fallen tror jag också på tromber men de förklarar inte allt. Mynten och köttbitarna liksom… :S Riktigt skumt.

  11. riktigt vidrigt!!! jag skulle bli psyk😉

  12. Jag hade absolut inget att göra med blod rengnet 1869!..
    (Henke kollar sig omkring lite nervöst..)

  13. Om jag fick välja skulle jag vilja att det rengde pengar (lappar, inte mynt). Då skulle fattiga länder få mer pengar istället för överström av smutsigt vatten. Pakistan, t.ex., skulle ha det mycket bättre nu om de skulle ha fått miljoner kronor från Himlen istället för allt det där vatten. Samma med Burma, som hade ett ström för några år sen.
    / Maaretta

  14. http://archive.org/details/book_damned_0901_librivox

    Lyssna gärna på Charles Fort bok ”the book of the damned”, där han kartlägger massor av avvikelser i vädret(”the damned” är hans namn på alla märkliga avvikelser som han kartlagt). Den är skriven i början av 1900:talet men han har ändå massvis av avvikelser att rapportera, med en vass ton. Där han också motbevisar de vanliga förklaringarna som vetenskapsmännen bort-förklarade avvikelserna med.

  15. Min teori är att det är skräp från en annan planet. Ja, det låter konstigt, men tänk efter. Utomjordingarna med sin teknologi kan mycket väl ha uppfunnit teleportörer och skickar ner sitt skräp till oss. Och där kanske pengar räknas som skräp också…🙂

  16. Skulle du vilja att det regnade män, Magic? Verkligen? Jag vill inte få en man i huvudet när jag är ute och går.Och män är för tunga för mitt paraply😝

Kommentera

