Robert Boyles förutsägelser, mars-nyheter och en skum varelse!

I dagens inlägg ska vi gå igenom allt från förutspådda uppfinningar till chupacabras! 🙂

På 1660-talet skrev den irländske kemisten och naturforskaren Robert Boyle (bilden ovan) en lista över framtida uppfinningar. Ingen av dessa var inom räckhåll när Robert levde men idag har alla utom en av uppfinningarna blivit verklighet!
Om man ska klassa Roberts lista som synska förutsägelser om framtiden eller bara vetenskapliga drömmar som har råkat slå in är svårt att säga….
Hur som helst är det underbart att vetenskapen har lyckats med så mycket! På listan kan vi checka av uppfinningar som organtransplantation, sömnmedel, ubåtar, smärtstillande medicin och flygplan för att nämna några. Roberts första punkt på listan var ”förlängning av liv”. Vilket ju onekligen har förverkligats med tanke på att den genomsnittliga livslängden på 1600-talet var 40 år.
Den enda av Roberts punkter som inte ännu är uppfylld är läkning av människor på håll.
Men det är säkert bara en tidsfråga innan vi har det också. Distanshealing finns ju åtminstone vilket ju alltid är något. ^_^
Roberts lista kommer ställas ut på Royal Society i London.

Bild av listan ovan. Wow, på den tiden hade folk snygg handstil. 🙂

På tal om snygga handstilar går vi vidare till att prata om Mars! (Snygg övergång?)
Vår kära galax-vän är kanske inte så livlös som man hittills trott. Kolrika organiska molekyler, som man skulle kunna kalla livets byggklossar, har hittats på planeten. Denna upptäckt behöver inte betyda att det någonsin funnits liv på Mars men det ändrar lugnt vår syn på planeten. Sedan är det ännu inte heller klart om de organiska molekylerna hör hemma på planeten eller om de har förts dit av meteoriter. Att få denna fråga besvarad blir en av de viktigaste under mars-expiditioner 2011. 🙂

Mars tittar hemlighetsfullt på oss från bilden ovan.

…och på tal om organiska molekyler går vi vidare till en mystisk varelse som synts till i Guánica! (Hmm, inga ämnen i detta inlägg passar ihop.)

Denna mystiska varelse har attackerat Guánica under flera års tid och även setts till i närliggande samhällen. Varelsen beskrivs ha fladdermusvingar och den har börjat kallas för ”Gargoyle”. (Läs mitt inlägg om gargoyles HÄR!) Vissa anser att varelsen egentligen är en chupacabra (mer om chupacabra HÄR!).
Andra säger att varelsen har sitt näste i Guánica Sugar Mill i Barrio Ensenda. Om man letade runt där skulle man kunna hitta skeletten efter dess offer…. °_°
Vanligen attackerar den djur men även en människa har överfallits. Attacken sågs av ett vittne som också beskrev den stora varelsen med vingar.
Ännu finns det inga foton eller videor av varelsen men vittnesmålen och de attackerade djuren tyder på att det utan tvekan finns något runt Guánica-området.

Tror ni att det är en chupacabra eller en gargoyle som härjar i Guánica? Eller kanske något helt annat?

Tycker ni också att nya mars-upptäckter är intressanta?

Var Robert Boyle lite synsk?

Ha en mysig helg allihop!

24 svar

  1. det kanske är en blanding av Gargoyle och chupacabra? den låter iallafall cool.

  2. Yay, gammal lista över uppfiningar!, LIV PÅ MARS hallelulija!, CHUPACABRAS!!!!!!!!!!!!!!1
    (Henke tänker)”Hmm.. måste fånga in den här nya chupacabran!.. när allt det här är över!”
    https://missmagicgirl.wordpress.com/2008/11/21/jordens-underliga-cirkel-hjalp-av-utomjordingar/

  3. Hej hoppas allt är bra med dig!! Åå jag älskar nyheter om mystiska varelser:), särskilt nu på höstkanten som jag tycker är det bästa elementet för mystik (äälskar hösten):)!! Jag tror absolut att det finns någon varelse som härjar runt eftersom det verkar ju vara så många som sett denna, och allt kan ju inte vara påhittade historier (förhoppningsvis)….(fast kanske inte så hoppfullt för dom stackars djuren och människor som blivit attackerade:S)haha men ändå..jag gillar ju dessa mystiska varelser så jag hoppas att dom finns!! Och jag håller med dig om att dom hade väldigt snygg skrivstil för längesedan. Men om Robert Boyle var synsk eller bara hade väldigt självklara drömmar är svårt att veta (fast ubåtar kanske inte är så självklara :P) så man vet inte men det verkar ju faktiskt lite skumt ändå!! Mars verkar också mystisk, dom har hittat en massa som tyder på liv men inget liv har påträffats… hmmm undrar var dom gömmer sig:)! Fast Mars är ju en väldigt stor planet så man vet ju inte om där är fullt lajbans på den sida vi inte varit och undersökt ännu. Ha en jättemysig helg!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Jadå allt är bra med mig. 🙂 Njuter också av hösten. Tycker att det är perfekt höst mys stämning nu.
      Höstigt men inte för kallt. Det är verkligen en årstid då mystiska saker bli extra spännande.
      Okända varelser är alltid intressanta. Även om just denna känns obehaglig också eftersom den är så farlig.
      Men jag förstår hur du menar. Älskar Kryptozoologi. 🙂
      Ja, Robert Boyle hade verkligen gjort en intressant lista. Men jag är nog lite mer lutad åt att bara se det som att han var väldigt smart och föreseende. Men på ett mer praktiskt sätt än synskt. Fast man börjar ändå fundra lite när man tänker på hur mycket som faktiskt har slagit in. ^_^
      Ja, det är så spännande med forskningen på Mars. Jag försöker hålla mig så uppdaterad om möjligt om det vartefter.
      Ha, ha jag gillar tanken att det är fullt lajbans på andra sidan. 😀
      Ha en riktigt mysig helg du med!
      kram M.

  4. Ja du, det kanske var framtidsdrömmar, eller så kanske han hade en spåkula at se framtiden i ^^
    Duuu attbero på planeter och utomjordingar så kom det precis ett videoklipp på samlade dokumenterade ufo sightings av en tjej som jag prenumererar på på youtube. jag tror du kommer gilla den! kanske har du sett alla klipp redan? 😉 http://www.youtube.com/watch?v=HDwSk7pTRw8&feature=sub kram!

    • Hej Elin!
      Ja, det vore rätt härligt om han sett allt i en kristallkula. 🙂
      Tack så jättemycket för länken. Jag har faktiskt inte varit inne på hennes kanal förut.
      Ska lugnt kolla runt där på ännu flera. Jättespännande grejer!
      Kram M.

  5. Du måste lära dig att uppdatera. 😦

    • Hej Lena!
      Jag uppdaterar så ofta som jag hinner. Med research-arbete och allt brukar varje inlägg ta några dagar att skriva.
      Men att du längtar efter uppdateringar gör mig glad att höra! 😀 Det ger inspiration att skriva på. ^_^
      Ett nytt inlägg kommer senare i kväll!

  6. De har hittat vatten på Mars, vilket antyder att det kan ha funnits liv där. Vad vet vi, det kanske var gargoyles eller Chucapabras! 🙂

  7. Usch, den där sista varelsen du nämner tycker jag var lite skrämmande. Har ju själv läst en del om sådana, fast fick intrycket att även de gick under namnet Chupacabra… Läskigt.

    • Hej Eva!
      Ja, Chupacabras är läskiga. Att den kallas garygoyle av folket i allmänhet är som bara ett smeknamn. För det låter ju onekligen mer som en chupacabra.

  8. Det finns en robot som kan operera på håll(i armen).^_^

  9. Ja, Robert var absolut synsk!
    Det där om Mars låter ju också väldigt intressant.
    Vad gäller den där varelsen så ska jag nog resa till Guánica Sugar Mill med några fällor och gå på gargoylejakt… 😉

    • Hej Evil Fairy!
      Eller hur! 🙂
      Ja, spännande!
      Hahah säg till mig om du hittar varelsen. Men var snäll mot den och släpp den lös efter att du visat den för mig 😉

  10. Jag förstår inte. Vad har Robert Boyle med Mars och den mystiska varelsen att göra?

  11. Och angående Robert tror jag att han gissade alla uppfinningarna. Jag tror att i framtiden kommer det finnas bilar som kör själva. T.ex föraren säger: kör till ICA och bilen kör dit. Men jag är ändå inte synsk.

  12. På Mars har det säkert levt människor. Inga aliens. De såg ut som oss. Alltså fanns det människor på både Mars och jorden. Men något hände(jag vet inte vad)och det gjorde att människorna på Mars dog. Kanske en meteorit. Så tror jag. Vad tycker du,miss?

    • Hej mr Magic Man!
      Hmm, spännande teori. Skulle kunna tro på den. 🙂
      Sorgligt om de dog av en katastrof dock. Jag vill gärna tro att de lever kvar fast dolda under marken eller så 😉

Kommentera

