Witchbottles, ett sätt att skydda sig från ondska

Vid rivning eller ombyggnader av gamla hus har man ibland hittat mystiska upp- och nedvända flaskor dolda i väggar, under golvet eller vid dörrar. Dessa flaskor är så kallade ”witchbottles” och de användes för att skydda sig mot ondska. I dagens inlägg tittar vi närmare på dessa flaskor och hur man gör en själv. 🙂

Witchbottles tros ha använts från åtminstone 1500-talet. Man har hittat dem framför allt i England med omkrets. Det finns inga regler för hur witchbottles måste se ut men de var ofta flaskor gjorda i blått eller grönt glas.

På 1600- och 1700-talen användes ofta witchbottles med ansikten på. I Tyskland och Nederländerna kallades de för Bellarmine jars.
Namnet kommer från italienaren Roberto Bellarmino (1542-1621) som var en romersk-katolsk teolog, kardinal och jesuit.
Han var inblandad i förföljelsen av protestanter och därigenom inte särskilt populär i vissa kretsar. Han bidrog dessutom till att den italienska filosofen Giordano Bruno brändes på bål på grund av sin tro 1600. Detta ledde till att vissa såg honom som en demon. Han ansågs vara lik den skäggiga figuren på flaskorna som användes för att förvara vin mellan 1500- och 1700-talet.
Hans ansikte troddes vara effektivt att ha på witchbottles eftersom det skulle bidra till att skrämma onda andar.

Bellarmine jar ovan. Hmm, den ser arg ut….

Witchbottles fungerar som en symbol för en person. De ska få onda makter att ge sig på flaskan i stället för personen de står för. När någon riktar ond magi mot en annan person bildas en länk mellan dem bägge. Offret kan använda denna länk för att sända tillbaka magin. En Witchbottle gör det möjligt på ett enkelt sätt.
De onda makterna dras till flaskan och fastnar inne i den. Sen sänds den onda magin bort eller tillbaka till den som skickat den. Enligt vissa måste man förstöra flaskan själv för att permanent bli av med det onda. Som genom att kasta den i elden så den exploderade. Den tekniken troddes döda den som sänt den onda magin till en. Men den vanligaste teorin är att witchbottles är aktiva så länge de är begravda och att man bara ska låta dem vara när de väl är nedgrävda eller gömda.

Folk som trodde sig vara hotade av magiska krafter fick hjälp av trollkunniga eller kloka gummor / gubbar att tillverka witchbottles. Eftersom flaskan skulle representera personen den skulle skydda lades dess naglar, hår, urin och ibland till och med blod i flaskan tillsammans med vassa föremål och ibland giftiga örter.
I dag brukar folk inte vara lika extrema utan fyller flaskan med rosmarin, nålar och rött vin. Man tror att den onda kraften som kommer in i flaskan spetsas på nålarna, drunknar i vinet och sänds iväg av rosmarinen.
Om man vill göra en witchbottle bör man passa på under avtagande måne eftersom det handlar om avvärjande magi.

Idag användes witchbottles för en mängd andra ändamål än bara beskydd och avvärjning av onda krafter. En witchbottle kan ha olika funktioner beroende på vad som läggs i den. Till exempel kan de användas för att dra till sig lycka. Den som gör en witchbottle för att dra till sig positiv energi bör göra det under tilltagande måne.

Bild av innehållet i en hittad och öppnad witchbottle ovan.

Witchbottles har gömts på mängder av olika ställen och det finns inga regler för var man måste gömma dem.
Ett vanlig ställe i hus som witchbottles ofta hittas på är vid ingången till huset. Under tröskeln eller dörrtrappan. Det berodde på att man ansåg att det var en utsatt plats där onda förstrollningar och inkräktare kom in.
Ett annat utsatt ställe var eldstaden. Man trodde att onda krafter, kanske dragna av värmen, kunde ta sig in genom skorstenen (jultomten?) därför var det ibland ett ställe där föremål med skyddande krafter gömdes.
Men man kan gräva ner sin witchbottle var som helst så länge det är en plats där den kommer få vara i fred.

Jag tycker att witchbottles är intressanta som en magisk tradition och det vore roligt att testa att göra en någon gång. Men jag tror inte att de egentligen behövs. Eftersom jag inte tror att någon kan skada en genom att skicka ond magi. Ond magi drabbar alltid den som skickat ut den. Men jag tror ändå att witchbottles kan ha en positiv effekt för att skydda sig mot andra problem och missöden.

Vad tycker ni om witchbottles?

Skulle ni vilja testa att göra en?

Tror ni de fungerar?

20 svar

  1. Hmm… Ölands gurkan är gjord i skåne!

    Jag skulle vilja ha en, den är fin, och ser rolig ut!

    • Hej Henke!
      Öland… skåne…. va??? ^_^;; *förvirrad*

      😀

      • JUST DÄ!!!!! Öland och Skåne samarbetar för att få fram den finaste osten i hela sverige! Just därför ger Skåne sin fina gurka till Öland som är ett bra turist ställe.. där säljer Öland den danska.. ja menar Skånska gurkan i from av ost till turisterna!(tyskar och svenskar som gillar Öland) Osten hjärntvättar allt folk som äter den för att dom ska börja skriva en massa random grejs i ett inlägg på en bra blogg för att sedan gå tillbaka till Öland(dom går hela vägen!)! Sedan när allt folk har gått till Öland så.. går alla hem igen och börjar läsa tidningen eller spela Modern Warfare 2 eller vad man nu brukade göra innan man blev infekterad av det SKÅNSKA/ÖLANDSKA VIRUSET!!!!!!!!!!!!!!!1 nåja god jul!

      • Ahhhhhh!!!!!!!!!! Skrämmande konspiration!!!!!!!! 😮

  2. i gamla hus i sverige lade man ett mynt under varje husknut, för lycka för huset, vet inte om det hade nån anknytning till Witchbottles

    • Hej karlegon wikström!
      Ja, sånt där är så intressant. Jag älskar att få reda på sån där gammal folktro! 🙂

      • he he ja-ja snart ska jag läga in ett eget inleg. jag var ute på natten!!! sen så börgade det att gnistra i lamp djusen och ett skrik hördes hokt ven det kan ju bara varit non som skemtat med mig !!!!!!!!!!!!!!!! det är det säkert . hej-då

      • Hej Angelina!
        Vad spännande! Var kommer man kunna läsa det inlägget?

      • jag skulle vilja ha en witch bottle… visst var det så det stavades??
        man skulle unna ha en röd saft i(tyckte det var så tufft på tredje sista bilden^^)

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Ja, det vore härligt. 🙂

  3. Jag ska absolut testa att göra en! Hann inte läsa hela nu eftesom jag har brådis! ^^

  4. Jag ska testa att göra en, man kan aldrig vara säker på att ingen kastar några onda förtrollningar över en :p

  5. Jag tror inte att witchbottles skulle fungera, eftersom jag tror inte på ond magi. Fast jag tycker att deskrivningen på hur Witchbottles ser ut låter fint, och så såg de fina ut på bilderna.
    Om jag skulle göra en Witchbottle skulle jag nog göra en ”nyare” version med rosmarin. De andra, som krävde hår, nagelbitar, urin och ibland blod lätt lite… Äckligt….
    Jag gillade bilden med blonda tjejen ute i skogen med flaskan. Hon verkade så härligt mystisk tjej som har just gjort sin egen flaska och ska gräva ner den i jorden :-). Du har alltid så himla bra bilder i dina inlägg! De går från vackra till komiska till ”allvarliga”. Sen så passar de alltid perfekt med inläggens text.

    • Hej Maaretta!
      Tror inte heller på ond magi. Men jag tror på god. ^_^
      Ja, de är väldigt vackra. Jag skulle också göra en ny version. De gamla varianterna känns rätt läbbiga det håller jag med om.
      Tack så mycket! Kul att höra att du gillar bilderna jag väljer. Jag letar och väljer länge och väl. 🙂

  6. fiskregnet har naturliga orsaker. ibland kommer tromber från hav som suger upp diverse vatten och fisk och släpper ner de på andra platser. så övernaturligt där är de inte :). samma händer me groder och insekter också. ni har väl sett höst vilrvelvindar små som drar upp ihopa krattade löv. det är miniatyrer av såkallade fiskregn som visas fast me löv. iaf när tromberna sugit upp fisk insekt eller groder så kan dessa färdas en bra bit i luften innan det dimper ner i nåns huvud eller trädgård.

    • Hej Marre!
      jag vet om den förklaringen med tromber. Står i inlägget. ^_^ Det jag tycker är underligt är dock att det alltid bara regnar grodor eller fiskar, borde inte tromben dra med sig lite allt möjligt? Och inte bara en sort? Men jag håller med om att det förmodligen är den naturliga förklaringen i många fall.

  7. Jaha, det verkar faktiskt ganska logiskt…
    Roberto måste ha blivit ganska stött när han såg sitt ansikte på en witchbottle!
    Jag skulle vilja göra en sån någon gång. Jag bor i ett jättegammalt hus som innan kallades för villavillekulla, och det ser precis likadant ut. Just nu bor jag sjäv på övervåningen och mina lillasystrar sover borta varje natt typ, men det är jätteläskigt för det ser ut som om någon är där, i mitt rum alltså, och det knarrar helatiden i trappan. Jag måste sluta läsa fantasy…

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, verkligen. Om han någonsin fick veta om det. Men jag tycker att det var rätt åt honom!
      Åh, ditt hus låter jättefint! Synd bara med det läskiga knarrandet. Undrar verkligen vad det beror på….

Kommentera

