Spöken och legender i Gamla stan.

I lördags var jag på en spökvandring i Gamla Stan i Stockholm. Det var lite för mycket framhoppande skådespelar-spöken för min smak men det fick mig att vilja forska mer om spökena i Gamla Stan. Så i detta inlägg tar vi vår egen runda bland spöklegenderna i Gamla Stan! Dessutom så får ni njuta av några av mina egna tjusiga mobilkamera-foton från spökrundan. 😉

Spooky! Ovan är förmodligen det bästa fotot jag tog i Gamla Stan. Ni kommer förstå vad jag menar när ni ser de andra…

Vi började vår rundvandring vid det kungliga slottet. Med tanke på alla människoöden som passerat slottet så är det kanske inte så konstigt att det skulle spöka där. Det mest kända spöket på slottet är Vita Frun. Hon visar sig innan kungligheter ska dö. Prinsessan Eugénie såg henne 1871 några dagar innan drottning Lovisa dog. Hon förebådade även bland andra Oscar II:s död 1907 och kronprinsessan Margaretas död 1920.
Man tror att Vita Frun antingen är spöket efter Agnes av Merán av ätten Hohenzollern eller den tyska adelsdamen Perchta von Rosenberg som levde på 1400-talet. Alternativt Agnes av Orlamünde som mördade sina två barn på slutet av 1200-talet och därigenom inte fått frid i sin grav.

Ett annat känt spöke på slottet är Grå Gubben. Han är äldre än slottet själv, eftersom han kommer från ruinerna efter det gamla slottet Tre Kronor som det nya slottet är byggt på. Vissa tror att han är spöket efter Birger Jarl. Andra ser honom mer som en allmän skyddsande för slottet. Vi gör en kompromiss och säger att han är bägge! Han visar sig ibland för utvalda och levererar profetior för framtiden.
Det ryktas om att det finns en svävande hand i slottets bibliotek som kan peka ut var böckerna står. En hjälpande hand med andra ord! 😉
Det sägs också att bilderna på slottets tapeter ibland får liv…
Japp, slottet är ett kusligt ställe! ^_^

Foto jag tog av ”Vita Frun”. Det såg rätt trolskt ut när hon vandrade över torget. Mitt foto av det misslyckades dock med att fånga stämningen. Tyvärr.

I dimman under tidiga oktobermornar på Nygatan vid västra kvarteret sägs det gå ett tåg av själar, som dog under den fruktansvärda pestepidemin i början av 1700-talet.
(När vi nått så långt på spökvandringen blev jag attackerad av ett skådespelarspöke som hostade över mig! Det var traumatiskt!)

Man kan till och med besöka självaste helvetet i Gamla Stan. I alla fall om man ska tro gamla sägner… Fram tills 1885 kallades den delen av Prästgatan som ligger norr om Storkyrkobrinken för Helvetet eller Helvetesgränd. Detta berodde på att man förr trodde att det som låg norr om kyrkan blev en ohelig viloplats för de dödas själar. Det var även vid denna plats som bödelns stuga låg…

Ovan är ett spöke *host* skådespelare *host* som svänger runt hörnet.

På kåkbrinken där Stockholm blodbad ägde rum 1520 sägs vålnader efter de avrättade kunna ses runt den 9:de november och blodblandat regn sägs då falla.

Ovanför dörren på Västerlånggatan 24 finns ett litet stenlejon. Det kanske ser ut som en vanlig dekoration men bakom den finns en sorglig berättelse.
Det sägs att styrmannen på ett svenskt skepp som hamnat i stiltje offrade en slant till havsväsendena för att få vind i seglen igen. En vacker kvinna steg upp ur vattnet och sa att om styrmannen överlämnade ett brev från henne till en herr Måns på Västerlånggatan 24 så skulle hon ge honom vind i seglen igen. Men styrmannen var tvungen att överlämna brevet så fort han kom hem. Styrmannen lovade det och vinden återvände.
Men väl hemma glömde han bort brevet och det dröjde ett bra tag innan han sökte upp adressen. Han frågade tjänsteflickorna efter herr Måns. De skrattade åt honom och sa att den enda Måns som fanns där var en katt. När styrmannen berättat sin underliga historia så gav sig katten till känna. Han bad med människoröst (!) om att få brevet. Medan Måns läste började tårar rinna ur hans ögon och han sa till styrmannen att han borde gett honom brevet tidigare. Sen hoppade han upp och rev bort styrmannens ena öga (ouch!) innan han hoppade vidare genom fönstret. Men innan han slagit i marken förstenades han till ett lejon ovanför dörren där man än idag kan se honom:
Detta är en frustrerande legend eftersom man aldrig får veta vad som stod i brevet. Tydligen var det skrivet på ett annat språk.
Men just därför är historien också väldigt fantasieggande. Skeptiska stockholmexperter säger dock att reliefen egentligen föreställer en mård som sattes dit på 1700-talet som en skylt för en skinnhandlare i huset… Men det är nog bara en cover-up… 😉

Fortsätter man bort till Riddarkyrkan kanske man får en glimt av en mörk skugga som tros vara Karl IX´s spöke. Han vandrar runt mellan de kungliga sarkofagerna… Vakter i kyrkan säger sig ha hört hans tunga steg och ibland även fått en skymt av honom själv.
En av de äldsta vålnaderna i stan finns också i krokarna runt Riddarholmen: den franske svartmunken Gideon. Han sägs ha drunknat utanför holmen när han skulle åka till Birka för att omvända vikingar till kristendomen på 800-talet.

Många kanske skulle avfärda bilden ovan som en fläck på linsen eller så… men jag som var där kan intyga att det är en äkta skådespelare under ett lakan. ^^

Ja, de var lite legender från Gamla Stan. 🙂

Vad tror ni om spökena i gamla stan?

Har ni varit med om något spökligt där själva?

P.S kolla in spännande medeltida monster i forumet! (Klicka här!) Och säg er mening om mitt mystiska foto! (Klicka här!) D.S

60 svar

  1. Oj oj oj…fasiken, nu önskar jag verkligen att jag varit i Stockholm vid ett senare tillfälle eller stannat längre än vad vi gjorde då vi var där 🙂
    Vi gick genom Gamla Stan flera gånger och jag förälskade mig i stadsdelen… jag tänkte hela tiden ”Här måste spökena finnas..” Jag tror ärligt talat att där kryllar av spöken… det är en sådan stämning där 🙂
    Hur mycket jag än älskar Finland måste jag säga att jag MÅSTE komma till Sverige och undersöka era spökställen mera 🙂

    Kram

    • Hej!
      Gamla Stan är verkligen en HELT UNDERBAR stadsdel!
      Älskar verkligen att gå runt där. Känna in historien och den allmänna stämningen.
      Ja, du får snart komma hit igen och ta en spökjaktsrunda i Gamla Stan. Säg till mig om du är i krokarna! 🙂
      Kram M.

  2. Det kanske finns några spöken i Gamla Stan, har funderat på att gå en sån där spökvandring där jag med, men det har inte blivit av 😛 Men berättelserna är underbara, om jag tror på dem vet jag faktiskt inte 😛 Kanske 😉

    • Hej Annie!
      Ja, Gamla Stan känns lugnt som ett ställe som skulle kunna vara hemsökt.
      Berättelserna är fantasieggande och kanske finns det sanning bakom dem också. 🙂

  3. Miss Magic Girl! Du skriver så spännande och levande, att en professionell skribent inte skulle kunna göra det bättre.

    Det var länge sedan jag läste något så spännande om spöken i Stockholm, ja, om spöken över huvud taget.

    Över huvud taget är din blogg ett formidabelt eldorado för alla oss som tycker om att läsa om det övernaturliga.

    Tack för att du finns och delar med dig av dina erfarenheter om det som är mystiskt i vår tillvaro.

  4. gamla stan, där har jag bara varit en gång, möjligtvis två, för länge sen. Hade velat undersöka det där närmare….

    M.M

  5. Haha tror nog att de ”riktiga” spökena känt sig förödmjukade av gubbarna som sprang runt i lakanen:)! Dom har nog bara skakat på huvudena i hemlighet hihihi!! Men det var intressant läsning och jag kan tänka mig att det varit spooki där nu när du var där. Vi var ju också på väsen vandring förra året och då hade dom ju gjort det så att barnen också kunde vara med men det var ändå lite rysligt för det var bäckmörkt o det regnade för fullt på vår vandring! Men vi ska nog gå detta året också för det var mysigt:)!! Och jag tror säkerligen att det snurrar av (riktiga) spöken i Gamla Stan!!!:) Kramar

    • Hej Lollo!
      Ha, ha det tror jag med! 😀
      En förolämpning mot de äkta spökena! J, då det var lite småläskigt när det blivit mörkt. Men mest var det töntigt på grund av alla skådisar. :S
      Usch, jag har visst höga krav, ha, ha ^^
      Kan förstå att spökvandringen du var på var läskig med det vädret. Men jag förstår att det var mysigt med.
      Det är så spökvandringar ska vara. Mysigt kusliga! 🙂
      Ja, jag tror absolut det spökar i Gamla Stan.
      Kram M.

  6. coolt måste åka till gamla stan.

  7. Kolla in mina spökbilder vi tog i Ljusaryd, och läs gärna om då vi var där och inte var välkomna…. Love u’re blog!
    Länk: http://magnussonhannaemeelia.blogg.se/2010/september/en-sann-spokhistoria.html#comment

  8. Hej:)
    Denna kommentar passar inte till detta inlägg men what ever!
    Jo jag ville tipsa dig om en hemsida med MYCKET om det paranormala tex: medium ufo You name it.
    Det här är hemsidan: http://www.unexplained-mysteries.com

    Kram Lioness

    • Hej The Lioness!
      Tack för länken! 🙂 Gulligt att du tänkte på mig.
      Känner dock redan till sidan. Besöker den flitigt! ^_^ Jättebra verkligen!
      Kram M.

  9. gamla stan är det mysigaste stället i hela sthlm tycker jag! det är verkligen något trolskt över det.

  10. Låter som en rolig vandring. Fantastisk att ha en äkta skådespelare hosta på en, you lucky girl! 😉
    Jag tror att det finns två gråa gubbar. Birger Jarl och andra killen turar om. Varannan vecka är Birger Jarl gråa gubben, varannan ger han den jobbet till den andra.
    Jag har inte varit om något spökigt, fast jag har känt folk som varit det. En tjej jag kände i Grundskolan berättade att hon hade blivit jagad av en vit, brinnande ljus vid en begravningsplats. raumatiserade henne, stackare! 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, vandringen var okej. Ha, ha eller hur? Det ger säkert en massa tur…. kände mig dock lite småförkyld dagen efter, hmm
      Det låter ju smart med två spöken till att vara grå gubben. Blir ju lite mindre stressigt för båda två då och de får tid att vila sig mellan spökerierna. 🙂
      Läskigt med det vita brinnande ljuset. Stackars henne. Kan tänka mig att det var ännu mer traumatiserande än att bli hostad på… ^^

  11. Jag har också varit på den där ***** spökvandringen.
    Jag och min kompis gick de med hennes mamma.
    Ett ”spöke” mobbade dock min kompis genom att stånga henne med skallen (normalt?). Sen snacka vi om hur LÄSKIGT det var, och då kom samma spöke igen, och la armen över min axel, och gick brevid mig 20 meter…
    Sen på slottet, precis när vi hade sett vita damen, kom SILVIA åkande i sin bil (det var verkligen hon), hahaha!
    men det som föstörde allt var nån jäkla källare, där hände följande saker:
    1. spökena drog i mig.
    2. det låg ett ”lik” på bordet ó_ò
    3. guiden tog på sig en jätte läbbig röd mask…
    4. guiden släckte, och sa ”HEEJDÅ!! 8D”
    5.ett spöke skrek i mitt öra!
    Sen vet jag inge mer, för resten blundande jag….

    Det var allt från mig!
    Tjadå! kolla under sängen efter monster! >=)

    • Hej Lilla Döden!
      Oj! Det låter som en riktigt hemsk spökvandring. Det låter även som att den hölls av väldigt knäppa personer.
      Om jag varit som ni hade jag nog lämnat innan det var klart.
      Det var nog en annan en den jag gick på för vi var aldrig nere i nån källare… Men den jag var på hade också jobbiga skådisar.
      Inte lika hemska som era dock.
      Ja, synd att det var så misslyckat.

  12. kan du skriva lite om Vita Damen på Hässelby Slott, det är en bra spökhistoria med kärlek och mord

  13. Du är en av mina ”vinnare” till Beautiful blogger award från min blogg! 🙂 Grattis 🙂

  14. Cool blogg 😀

  15. Naaaaaw har ochså gott på spökvandring där med familjen (och min bästis saga). Saga fick en ny vän (en person höll armen om henne som skulle före ställa ett spöke) Och jag fick en som gick in i mej och nästan drog med mej. Vi garva oss röda fast sen blev vi typ instängda i en källare så saga ville inte gå vidare /Vendela 😀

    • Hej Vendela!
      Vad jobbigt. Jag tycker det är synd när de har skådespelare på den där typen av spökvandringar.
      Det blir så oseriöst på en gång.

  16. Och så moste jag berätta en sak nån månad senare hitta jag en bok på landet (mammas kompis land). Den hette spöken i gammla stan eller nåt de stog massa om spöken du borde kanske kolla upp den/ Kram vendela 😀

    • Ja, det låter som en intressant bok. Tror jag fått tips om den av nån annan också… Ska kolla upp den! 🙂

      • Missmagicgirl nu plötsligt blev det bara så att din sida poppade upp på google och jag tänkte ”Tja, jag tror inte man får så mkt fakta därifrån ändå…” Men jag beslöt att jag skulle gå in på den ändå och nu är du min favoritbloggare någonsin…. Jag är elva år, och har alltid älskat mystiska sagofigurer, från skogsrået till trollkarlar och Jag finner (gammalt ord hihi) din blogg mycket intresserande<3~ ps(jag lät vuxen HAHA)

      • Hej Angelica!
        Stort tack! Så roligt att du gillar bloggen! 🙂 jag har just startat upp den igen efter en lång paus. 🙂

  17. Jagönskar att jag hade vart med^^ va mys. Såg precis att jga missade ängsö spökvandring i år också! hade totalt glömt bort det. synd ! får vänta tills nästa år. Hörde du nått om dom ofta får in rapporter om spöken i gamla stan? =)

    • Hej Elin!
      Tja, tyvärr var det inte den bäst utförda spökvandringen. (Grr på skådespelar-spöken!) Men det var mysig stämning eftersom Gamla Stan är så mysigt. 🙂
      Synd att du missade spökvandringen i ängsö. Det kanske finns någon annan spökvandring i närheten? Tungt att vänta ett helt år..
      vad det gäller Gamla Stan så kommer det ju nya vittnen med jämna mellanrum men jag har inte hört nåt på sistone. Säger till om jag gör. 🙂

  18. Nja, inga egna erfarenheter men det sägs spöka uppe vid Tyska Stallplan eftersom det varit ett gråbrödrakloster där en gång i tiden. Vid den intilliggande skolan är de begravda, under asfalten på skolgården… Har pratat med personer som säger sig ha märkt av spök-munkar.

    • Hej Eva!
      Intressant. Jag tycks ha missat det helt… ^_^;;
      Spännande att du faktiskt pratat med någon som sett en av spökmunkarna.

  19. Det spökar i våra lokaler (Tyska Kyrkans gamla gravkor)…..

  20. hej jag ska göra en guidning i gamla stan men hitter ingenting på nätet det skulle vara trevligt om du kunde skriva några förslag på läskiga händelser i gamla stan för att din hemsida är så spännande och du värkar veta mycket om det övernaturliga.

    • Hej Nathalie Larsson!
      Åh, vad spännande med guidningen!
      Vad det gäller spökliga platser i just Gamla Stan så har jag nog tagit upp alla jag kan i inlägget. ^^; De är nog de mest kända spökställena där.
      Ska din guid-tur fokusera på spöken eller är det Gamla Stans historia i allmänhet?

  21. jag har sett det där spöket på sista bilde där i gamla stan

  22. Läskigt!!!!
    Jag bor i Skåne och kan inte åka till Stockholm särskilt ofta, synd. Jag har hört om ett slags väsen som kallas oknytt och undrar om du skulle kunna ta reda på mer om det, snälla!!!!!!!!

    • Hej AnFallenAngel!
      Synd, men du får kolla upp gamla stan -spökena när du är här nästa gång. 🙂
      Oknytt är inte ett speciellt väsen utan en samlingsnamn för alla små övernaturliga väsen i skandinavisk folktro.
      Så oknytt är allt från älvor, alver, tomtar till troll nattmaran och skogsrået. 🙂

  23. Hej där!
    bra och rolig (artikel???) 🙂
    Jag har bott där så jag kan berätta en lite spooky grej med gamla stan! 😉
    berätta aldrig någon hemlighet i gränderna för ljudet stiger uppåt!
    man hör ALLT om man sitter med öpper fönster i en av gränderna! Xp
    men ibland kan det låta som att det viskas lite spöklika grejor som vinden tar upp….
    det är lite svårt att förklara men jag tror att du fattar!
    kram!
    p.s!
    kan inte du skriva nåt om bödeln??
    D.s!

    • Hej Miss J!
      Tack så mycket! 🙂
      Och tack för varningen! Jag ska akta mig för att avslöja mina hemligheter i gamla stan. ^^
      Hmm bödeln. Ska se om jag hittar någon legend eller övernaturlig om det.

      Kram!

  24. Jag har faktiskt aldrig sett ett spöke i hela mitt liv och det är jag väldigt glad för:)

  25. Hej!
    Varning för lång kommentar.

    Hittade din blogg av en ren händelse och går igenom inlägg som fascinerar mig.
    Bor själv i Stockholm och har varit inne i Stan många, många gånger.
    En gång gick jag och en kompis (givetvis sent på natten) till Gamla Stan för att leta efter just Prästgården.
    Efter en stunds irrande genom alla gångar (smala gränder) och hörn, hamnade vi i en del vi inte besökt ofta alls.
    Plötsligt stannade jag och tittade upp mot hustaken på den smala, smala gatan.
    Tyckte precis att jag hade hört något följa efter oss, precis vid kanten på ena hustaket.
    Kan inte beskriva om det var ett tassande ljud, eller som ljudet av mjuka, skinnbeklädda stövlar.
    I vilket fall var det något (någon?) som följde efter oss som inte tyckte att vi hade där att göra.
    Misstänker att det kunde vara för att både jag och min kompis är otroligt mottagliga, båda två.
    Vi skyndade på våra steg men gick bara långsammare.
    Det Gick helt enkelt inte att röra sig fortare, det var som att gå genom en tjock massa.
    Vi tog varandras händer och lyckades tillsammans mota bort känslan.
    Sekunden efter, skrek vi båda till.
    Jag kände det som om någon stuckit in en mejsel i min rygg, snett underifrån och upp mot skuldrorna.
    Samtidigt kände min kompis det som att vassa klor skar in i hand skuldror.
    Vi skyndade oss – utan problem denna gång – därifrån.
    Vi kom till Järntorget (tror jag att det hette, har inte koll på alla namn, men där avrättningarna skedde) och svängde bort mot folkmassan (som fanns där av någon anledning, dom satt och stod överallt) och vi satte oss på en bänk för att hämta oss.
    Det var verkligen som att någon försökte lära oss en läxa för att vi lagt näsan i blöt.
    Jag är inte sån som ”letar” det oförklarliga just for the heck of it – jag är en sån som råkar snubbla in i saker by accident.
    Jag är dock intresserad av historia så jag ville se Prästgården med egna ögon för att få en starkare bild av det.

    Sen har jag sett saker i Gamla Stan när jag suttit på bussen tex.
    Såg en kvinna i gammeldags klänning av något tjockt (såg stickigt ut) tyg som sprang tvärsöver gatan.
    Under skorna hade hon träklossar.
    Sen kom en bil och hon försvann precis när den ”körde på” henne.
    Det var just klossarna som fick mig att haja till, inte det faktum att hon sekunden senare försvann i tomma luften.

    Somsagt – jag gillar historia.

    Hursomhelst – gillar din blogg och funderar på att kontakta dig inför ett projekt jag fått sponsring till.
    Skrev ett inlägg om det på min egen blogg – om det intresserar.

    Kram!

    • Hej Miku!
      Vilka fantastiskt starka upplevelser! Men få så obehagliga!
      Blev rädd bara av att läsa om dem.
      Gamla stan har ju mycket mörk historia så jag kan tänka mig att det finns en hel del kvar där…

      Spännande med ditt projekt. Du får gärna länka till inlägget. 🙂
      Kram!

  26. Wow, Dem här berättelserna var precis det jag sökte 🙂 Asså spännande!

  27. hata stockholm älska göteborg !!!!!

  28. Hej, jag var till Stockholm i somras.
    Vi bodde på ett gammalt hotell efter drottninggatan.
    Under natten när vi låg och sov så var det någon som slängde en kudde i mitt ansikte. Jag väckte min vän och frågade henne om det kanske var hon som gjorde det för att skoja lite, men nej det var inte hon som hade gjort det.
    Under dagarna och nätter så gick det inte att hänga upp duschdraperiet, för det ramlade ner ifrån väggen hela tiden.

    • Hej Maria!
      Åh, vad spännande och läskigt! Obehagligt med spöken som blir så fysiska och slänger saker på en.
      Jag skulle inte vilja bo på det hotellet. Minns du vad det hette? Vore intressant att ta reda på mer om det 🙂

  29. Hej!
    Jag läste i någon bok att herr Måns var en människa som förvandlats till katt och att brevet på något sätt skulle hjälpa honom att bli människa igen, men bara vid en särskild tid. Kvinnan som gav styrmannen brevet räknade med att herr Måns skulle få brevet vid den tiden om styrmannen gick dit direkt som hon sa. Men det gjorde han ju inte, och det blev för sent för Måns att förvandlas tillbaka och han skulle vara en katt för alltid.

    Vad tycker du? Verkar den här berättelsen trolig?

Kommentera

