Hope-diamanten, den olycksbringande juvelen.

Skulle ni vilja ha en diamant på 45,52 karat som är värd mellan 200,000 till 250,000,000 dollar? Det kanske låter som att svaret på det är självklart men skenet kan bedra…
Beskrivningen ovan stämmer in på den berömda Hope-diamanten. Idag ska vi titta på dess historia och den förbannelse den tros föra med sig till alla sina ägare…

Hope-diamanten kan beskådas på Smithsonian Natural History Museum i Washington D.C. Där glittrar den hemlighetsfullt åt alla besökare i en blå nyans.
Mängder av dramatiska händelser sägs den vara skyldig till. Vissa sanna, vissa överdrivna av tidens tunga… Hur som helst så ska jag försöka återge diamantens bravader så sanningsenligt som möjligt.
Det sägs att Hope-diamanten ursprungligen tjänade som ett öga på en staty av gudinnan Sita, från Indisk mytologi, i ett Indiskt tempel.
Ögontjuven, den franske byteshandlaren Jean-Baptiste Tavernier, stal stenen någon gång på 1600-talet. Enligt vissa uppgifter förlorade han alla sina pengar och dödades av vargar. Andra säger dock att han klarade sig från förbannelsen och levde tills han blev 84 år.
Innan han dog hann han hur som helst sälja diamanten 1668 till kung Louis XIV, som slipade om diamanten till ett hjärta. Den blev nu känd som ”the French Blue”. Kungen gav den till sin älskarinna. Kanske drogs diamanten till just henne eftersom hon var involverad i svart magi. Riktigt sjuka ritualer som senare förstörde hennes rykte hos kungen, som tog tillbaka diamanten.
Nästa kända ägare till diamanten var Marie Antoinette, som fick den av Louis XVI på 1700-talet. Marie avrättades under den franska revolutionen och vissa ser också henne som ett offer för diamantens förbannelse trots att hon själv aldrig bar den.

Diamantens förehavanden efter detta är en aning oklara… (När jag ringer museet är diamanten inte tillgänglig för en kommentar heller… hmm)
Vissa tror dock att rånare förde med sig diamanten över till London där den köptes av bankmannen Henry Thomas Hope. Därigenom fick den sitt namn: Hope-diamanten! ^_^
Men den var ganska förändrad när den nådde fram till Hope. Den tycks ha blivit huggen i två delar. Att Hope-diamanten är samma som den kung Louis XIV köpte av Jean-Baptiste Tavernier bevisades 2005 efter tester gjorda av Smithsonian institutet.

Kanske sänkte denna förändring i storlek diamantens kraft eftersom varken Hope själv eller hans familj drabbades av några olyckor förrän flera år senare. Lord Francis Hope och hans fru May Yohe drabbades av äktenskapliga problem vilka ledde till skilsmässa. När May dog i fattigdom skyllde hon på diamanten som hon var övertygad om gav otur åt sina ägare.
Lord Francis Hopes andra fru dog oväntat vilket också har förknippats med diamantens förbannelse. Hopes sålde vidare diamanten i början av 1900-talet.
Diamanten passerade sedan en mängd ägare, varav flera blev galna, dog och mördades eller drabbades av allehanda olyckor. Nu är den som sagt på Smithsonian Natural History Museum. Vi får se hur det går i fortsättningen. Efter att ha skrivit detta inlägg känns det som att jag snart kommer få höra att museet gått i konkurs eller något…. °_°

Kanske är Hope-diamanten ett bevis för att det är möjligt för kristaller att absorbera känslor och händelser? Om detta är fallet kan man inte utesluta möjligheten av att någon medvetet förbannade diamanten en gång i tiden med mörka krafter som än idag lever vidare genom den…

Vad tycker ni om Hope-diamanten?

Tror ni på förbannelsen?

Skulle ni våga se den i verkligheten?

29 svar

  1. Den är fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin! 🙂
    glittrar och allt… fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin :3

  2. Ojdå… det är fantastiskt egentligen att en sådan ”liten” sak kan innehålla något så farligt 🙂
    Det skulle vara roligt att fara till museet och undersöka lite saker 😀
    Har du hört talas om Annabelle? Den har också en grym historia bakom sig 🙂

    Vet du va?
    Jag håller på med ett litet mail till dig… det tar sin tid, för det är MYCKET att skriva 🙂 Men det är bara kul 🙂

    ha det så bra 🙂
    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Ja, verkligen! Den ser så fin och glittrande ut men den döljer en mörk hemlighet…
      Skulle verkligen vilja se den i verkligheten. Borde anordnas någon reseplan där man får åka och se på olika mystiska platser och föremål. 🙂
      Hmm Annabelle? Nej det har jag nog inte hört om faktiskt. (Brist i min bildning? ^_^;;) Vad är det om?
      Åh, kul med mail! Det ser jag verkligen fram emot! 🙂
      Ha det bra du med!
      Kram!

  3. Åh jag vill se den 😀 *se men inte röra* xD

  4. den där diamanten blev nog förbannad av indisk svartmagi eller något.men stenen liknar den i titanic filmen.

    • Hej Athena!
      Ja, det har du rätt i! Jag tyckte väl att den såg bekant ut… ^_^
      Jag tror också att den har en förbannelse från indien i sig. Det var väl för att hindra någon från att stjäla den.

  5. Halloj nää jag skulle nog inte våga ha denna skönhet… hur mycket den än glittrar, för jag är oehört vidskeplig vad gäller sådana saker som sägs föra otur med sig,!!:S Men man kanske får se den i verkligheten nästa år, för vi kanske kanske ska till USA, och då tänkte vi ta en tripp till Washington och besöka just detta museum:)!! Men man får väl akta sig isåfall för att gå för nära så man inte drar med sig något oväntat och farligt hem:D,… hade varit en typisk grej att hända mig:P!! /Kramar

    • Hej Lollo!
      Håller med dig. Nej, skulle aldrig våga ha den. Skulle bli jättenervös.
      Spännande att ni ska till USA. Självklart måste ni kolla in Hope-diamanten då. Det är ju jättecoolt att ha sett den live.
      Ja, men var försiktig! Gå inte för nära glaset! 😉
      Kram M.

  6. Hej Miss Magic!
    Jag har sett diamanten flera ggr då jag varit på Natural History Museum här i DC. Den är verkligen vacker.
    Tror att den funnits på museet i många, många år nu.
    Man kan gå ända fram till diamanten där den sakta snurrar runt i sin monter. Det är alltid tjockt med folk omkring den, och sen kan man köpa fejkade Hope diamanter i museets gift shop! 😀
    Iaf är den klart sevärd + att museet bjuder på en massa, massa andra vackra smycken + en hel del annat. kan också nämna att alla museer som ingår i Smithsonian Instututin är gratis. Så, absolut, alla som har vägarna förbi Washington på sin semester borde passa på att besöka museerna.
    Varma hälsningar från DC

    • Hej Annika!
      Jag tänkte faktiskt på dig medan jag skrev inlägget. 🙂
      Kul att du sett Hope-diamanten i verkligheten. Skulle verkligen vilja se den också. Jag vill verkligen besöka Natural History Museum någon gång. 🙂
      Ha, ha en fejkad Hope-diamant skulle vara lite kul att ha. Det skulle jag nog ”våga” i alla fall… ^^
      Ha det så gott!

  7. Var inte den med i Titanic? Eller i alla fall en kopia av den?

    • Hej R O R A . S E!
      Ja, faktum är att juvelen i Titanic är baserad på Hope-diamanten. Du är den andra som har påpekat deras likhet så därför slog jag upp det nu.
      Egentligen är det lite omotiverat eftersom Hope-diamanten inte har något med Titanic att göra….

  8. Rolig blogg ,
    tror också på det övernartuliga 🙂
    kramkram

  9. Hmm… Jag skulle nog våga se Hope-diamanten i verkligheten, eftersom den endast verkar drabba de som äger den. 🙂

    • Hej Maaretta!
      Jo, det har du förstås rätt i. Den dag jag åker och ser den får jag helt enkelt försöka att hålla i mig själv och inte stjäla den… 😉

  10. Oj oj vad lääskigt! Jag tror nog att jag bara skulle se på den men inte röra! USCH! 😀

    Jag gillar din blogg jäääätte mycket !!!!

    //Moa

    • Hej Moa!
      Tack så jättemycket! Det värmer verkligen att höra. 😀
      Nä, jag skulle inte heller våga ha någon kontakt med den diamanten. Känns som ett väldigt farligt laddat föremål.

  11. Tjaa, det är väl sant som det är sagt; Skenet kan bedra. Har aldrig hört talas om den förrän nu.. Skumt. Se, men inte röra 😀 annars dör du ¤_¤

    • Hej Tobias!
      Hope-diamanten är intressant. Man undrar verkligen….
      He, he ja, nog bäst att hålla fingrarna borta! 😮

      • hehe, ja. Diamanter kanske inte är en flickas bästa vän trots allt 🙂 eller någons vän, för den delen.. hmm.
        Själv har jag en månsten (inte en från månen, en ädelsten). Undrar vad de olika ädelstenarna kan göra för något magiskt ^^

      • Hej Tobias!
        He, he precis! Någon kanske borde berätta om den där diamanten för Marilyn…. 😉
        Kul att du har en månsten. 🙂 Det har jag med. Kanske borde skriva ett inlägg om stenar och kristallers magiska kraft?

  12. ooh, det vore nice 🙂

  13. Vore inte den enklaste lösningen att lämna tillbaka den till statyn av Sita? För det verkar ju som om det var när man tog den som det hela började…

  14. Oj. Den… glittrar… fin…

    (Översättning) VILL HA!!!! GE MEJ DEN NUUUU!!!!

    (Just joking, just joking 😛 )

Kommentera

