Liemannen, dötråkig eller dödligt intressant?

Det är lite lustigt hur många symboler det finns som man stöter på hela tiden men som man egentligen inte har någon aning om var de härstammar ifrån. Man vet vad de betyder, men inget mer. Som liemannen till exempel.
-Liemannen?
– Ja, ni vet det där skelettet invirat i en svart kappa som bär på en lie.
-Va? Ska vi prata om döden?
– Just precis.
-DÖDEN? 😮
– Ja, vad är det för konstigt med det? Jag tycker att det är på tiden att vi löser upp mystiken kring liemannen en aning.
Varför ser han ut som han gör? Vad är hans ursprung?

Liemannen är en personifikation av döden. Han kallas även ibland för dödsängel. Det namn han är mest känd under är engelskans ”the Grim Reaper.” Detta namn växte fram på 1400-talet.
Den klassiska bilden för liemannen kom på 1300-talet när pesten härjade. Naturligtvis speglades den fruktansvärda epidemin i konsten där bilden för liemannen skapades.

Liemannen har fått spela huvudrollen i många sägner och legender sedan dess. Ett klassiskt tema är att han på olika sätt blir lurad eller mutad av sitt tilltänkta offer.
En del säger att liemannen endast är en ledsagare för själar och inte har något att säga till om själv.

Att liemannen är ett skelett under kappan är helt naturligt. När en människa är död och köttet ruttnat bort är skelettet det enda som finns kvar. Skelettet som en symbol för döden går att hitta överallt. På bilder av den yttersta domen kan man se hur skeletten reser sig ur sina gravar.

Låt oss analysera själva kappan. Den ger oss en känsla av mystik och en ganska bra metafor för döden. Vi vet att vi kommer dö. Men vi vet ändå ingenting om vad som kommer hända. Huvan som döljer döden bidrar till att visa detta mysterium. Färgen svart har för övrigt alltid förknippats med just döden. Man bär ju svart på begravningar och förr i tiden bar man svart när man sörjde någon. Jag måste säga att jag finner den mörka kappan ”drop dead gorgeous” (Sorry, kunde inte låta bli…^^)

Sen så kommer vi till själva lien. Lien är inte det enda vapen döden burit på även om det nu för tiden är hans mest kända attribut. Han har även setts med pilar, spjut och armborst. Att han skulle bära på ett dödligt vapen är en ganska naturlig symbol. Anledningen till att just lien hängde sig kvar är nog dess egen symbolik. En lie används ju för att skörda och korta gräs. Därför representerar lien det gamla årets död och naturens kretslopp.

Liemannen ses ibland också med ett timglas. Behöver jag ens säga att det är en symbol för hur tiden rinner ut? 😉

Ja, det var mitt mörka, läskiga inlägg om Liemannen. (Mmm, det blev inte så värst kusligt, blev det?)

Vad anser ni om liemannen som symbol?

Gillar ni också hans kappa? ^_-

44 svar

  1. Japp han har en het kappa<333 fast jag passar inte så bra i svart 😦

    • Hej Vendela!
      Kul att du håller med mig om kappan. 🙂 Den är verkligen awesome!
      Synd att du inte passar i svart. Du kanske kan skaffa en i en annan färg. Någon mörk lila nyans tror jag vore cool också. ^_^

    • Måste bara tacka för informationen. Alltid varit nyfiken och alltid älskat just denna bild, jag har funderat att tatuera in just denna bild på min högra biceps fat med lite mer konturer, tex att hakan syns en aning och med rött orangt vapen 😀

      =)) thx

      • Hej Semir!
        Vilken tur att du hittade mitt inlägg. 🙂 Roligt att du fick ut nåt av det.
        Låter som att det kommer bli en cool tatuering!

  2. Jag är inte heltänd på liemannen, mest för att han är så övertydlig. I de historier, filmer med mera där han ingår så blir man lite distanserad eftersom det är en karaktär som liksom skriker att det bara på låtsas. Det är som när skådespelare tittar in i kameran och pratar direkt till publiken. Irriterande.

    Fast i Final Destination-filmerna där han är en osynlig kraft som försöker besegla människors öden fungerar det bättre.

    • Hej Paradigm!
      Jag förstår hur du menar. I filmer kan det ibland kännas lite övertydligt med liemannen.
      Jag föredrar honom nog på bilder, dold i skuggorna…. ^_^
      För han ska ju inte ”vara döden”. Han ska ju bara symbolisera den.

  3. hahaha, va rolig du e.
    När jag såg rubriken så va det första jag tänkte: Shit va många skämt hon kommer dra =D
    And i as ze right ^^

    Men kappan är lite sexig ändå, måste jag erkänna.
    Och lien passar alldelles perfekt.

    Hittar fortfarande ingen facebook grupp än, vill sprida din sida lite ^.^

    • Hej Sebastian!
      Vad snäll du är! Tack! 🙂 Din comment piggade upp min morgon. ^_^
      Ja, kappan är het. 😉 Och lien är ganska läskig men mycket coolare än om han hade burit på något annat… Som en gräsklippare tillexempel… ^^;

      Jag har inte glömt facebookgruppen men inte riktigt kommit igång ännu. Är själv en sån där trist person som inte skaffat en egen facebook ^_^;; så därför har jag varit lite seg även med detta. Men jag ska försöka se om jag kan fixa något, förhoppningsvis innan denna vecka är slut. Säger till då! 🙂

  4. Med tanke på den svarta färgen, har du tänkt på att mannen ska enligt tradition bära svart vid sitt bröllop?, undrar varför?? ;-P

    • Hej CrazyV!
      Intressant fråga. Dock så tror jag inte att det bottnar i något symboliskt. (He, he det är så sorgligt för mannen att gifta sig så han sörjer i svart?) 😛
      Det har förmodligen blivit så på samma sätt som den vita brudklänningen blev populär.
      Många tror ju att den är vit för att symbolisera oskuld. Men det är en tolkning som gjorts senare. Innan så stod blåa klänningar för det.
      Det var den engelska drottningen Victoria som gjorde vit bröllopsklänning populär när hon gifte sig med prins Albert.
      Genom tiderna så har man ju klätt sig på väldigt varierande sätt på bröllop men eftersom den vita klänningen fastnade bland allmänheten eftersom det såg bra ut så är det säkert på samma sätt med att mannen klär sig i svart. 🙂

      • Varför män klär sig i svart på bröllop , hehe , du var nog inne på rätt spår där , att de sörjer 😉 .. Meeen , det kanske annars kan vara så att man klär sig i olika färger för att man vill förtydliga att man är två olika individer som enas (i ringar, så att säga) , typ lite som yin/yang ?.. Bara en tanke (: .. Tack för en grym sida , måste jag tillägga , den har gett mycke inspiration 🙂

      • Intressant tanke. Tror absolut att det kan ligga något i den. 🙂
        Tack så mycket för dina snälla ord om min blogg! Det gör mig verkligen glad! 🙂

  5. jag var just på en semester, med ett par kompisar och vi diskuterade övernatuliga saker. då berättade min kompis om ett besök av liemannen, hennes mamma var på jobbet och pratade med arbetskamrater då sa en av dom att hon såg en svart klädd man och nästa dag hade hon blivit överskörd av en bil och dött.

    • Hej Athena!
      Vad hemskt! Det var verkligen sorgligt.
      Det känns inte riktigt bra att tänka sig att döden skulle föregås av en sån syn.
      Men här verkar det ju sannerligen som att det kan fungera så. Obehagligt.

  6. hej jag lämnade ne komentar för nån vecka sen i nått inlägg om att jag fortfarande väntar på ett inlägg om sumererna 🙂 men du verkar ha tagit bort det 😦 ?

    kram

    • Hej Josse!
      Nejdå jag har inte tagit bort det. Inlägget om sumerna kommer men det kanske tar någon vecka innan jag skrivit klart det.
      Men jag jobbar på det. 🙂 Dont worry! ^_^
      Kram M.

      • okej låter bra (y) kommer bli spännande att läsa 🙂

        kram

  7. Jag kan förstå att man inte kan se liemannens ansikte. Döden har ofta sets som ”det okända”. Svart är också en klassisk ”sorg” färg (fast i vissa länder, som t.ex. Korea, har sorgens färg varit vitt).
    Jag kunde inte låta bli än att tänka på Ingmar Bergmans klassiska film ”Sjunde segel” när du nämde att man har många berättelser och legender där man ”lurar” liemannen. I denna film försöker huvudpersonen lura döden genom att spela chack med honom. Han misslyckas dock, för att man kan inte undan komma sin död. Har du sett den?
    Spanien gjorde ett kort film med Liemannen i huvudrollen förra året. Den hette ”Damen och Döden” (”La dama y la muerte”). Där slåss en läkare och Liemannen över en gammal kvinna. Den var oscarnominerad. Ganska rolig story!

    • Hej Maaretta!
      Det är intressant hur vitt har varit sorgens färg i vissa länder. Det visar hur allt är det man tolkar det som.
      Nej jag har faktistk inte sett ”Sjunde segel” filmen men jag har sett just scenen när han spelar schack med döden för några år sen.
      Hade faktiskt den bilden flytande i huvudet hela tiden när jag skrev inlägget. 🙂 ”damen och Döden” har jag faktiskt helt missat (skandal!) men jag ska absolut ta och se den nu. Låter intressant och kul.

  8. äslkar att läsa här men är så himla kass på att kommentera… 😛 får skärpa mig.

    kram

  9. Har haft ”besök” av en svartklädd gestalt i mitt sovrum som såg ut som liemannen. Dock utan lie. Obehagligt som sjutton. Kan handla om besökare från andra dimensioner och behöver inte ha med döden att göra.

    • Hej Eva!
      Det förstår jag kändes obehagligt. Men jag tror som du. Det hade inget med döden att göra utan var något helt annat.
      Jag tror absolut att varelser från andra dimensioner kan bli synliga för oss tillfälligt.

  10. Har aldrig tänkt på honom såhär förut. Thx för att du lade upp detta 😀

  11. Jag gillar kappan! Den är likadan som dem dementorerna har i Harry Potter!
    Kul bild, förresten

  12. Jag tycker att detta ÄR väldigt intressant, för just liemannen är någon jag skulle vilja se, och döden känns bara som ett nytt äventyr även kanske det bara blir ett mörker….
    Skulle VERKLIGEN vilja ha den där kappan…. och en lie… ^^ 😀

  13. Jag skulle villa vara vän med LIEN han kanske är trevlig man vet ju alldrig.

    • Hej Asyut!
      ja, precis! Vem vet? 🙂 Man ska inte dömma något bara för att den råkar se ut som ett skelett med en mörk kappa och ett dödligt vapen…. ^^

  14. Det har du rätt i(=Mvh Asyut KRAM

  15. Hahaha, den där sista bilden var rolig! Tycker också att liemannen är en spännande figur, men vill nog inte träffa honnom irl… Hört sången ”Dont Fear The Reaper”? Den är sjukt bra, och texten är helt genial!

    • Hej RetroGirl!
      Ja, han är en ganska fascinernade karaktär som dykt upp på många ställen och sammanhang genom tiderna.
      Nej, inte hört. Ska kolla upp den låten. Vilken artist är det?

  16. Artisten är ett tyskt band som heter Öysters Bluts Kult=) Det är en 70tals klassiker;)

  17. Här är en (som jag tycker) supercool bild av liemannen.

  18. Förresten, jag tänker klä ut mig till lietjejen på halloween! 🙂

  19. Duschade innan jag läste inlägget. Efter jag läst klart, av någon konstig anledning kändes det som om jag borde duscha igen för att sluta få rysningar.

Kommentera

