Den magiska kraften i namn.

Ända sedan de gamla civilisationerna i Babylon och Egypten har man känt till namnets kraft. Man trodde att namnet bar på personens essens och var en del av bärarens själ. I detta inlägg tittar vi på närmare på de magiska traditionerna kring namn genom historien och även på hur man skapar egna kraftnamn åt sig.

I Egypten skrev man namn runt människors gravar. Detta var för att skydda dem i livet efter döden. Vid de kungligas gravar skrev man in namnet på olika gudar eftersom man trodde att för de för evigt skulle bevaras och behålla sin kraft vilket skulle smitta av sig på den dödes namn också. Ett ont sätt att hämnas på en död fiende var att ta bort den dödes namn från dennes grav. Då förstörde man personens själ. (Taskigt!)
Över huvudet taget oroade sig de gamla Egyptierna för att deras döda släktingars själar skulle förstöras om de inte nämnde deras namn i sina böner.
Ungefär samma grundtanke kan även hittas i svensk folktro. I början av 1900-talet trodde man att om barn inte döptes efter sina far- eller morföräldrar så skulle sagda morföräldrar börja spöka. Alltså ansågs det viktigt att namnet fick leva vidare och inte glömdes bort.

I magiska ritualer användes namn flitigt. De magiska grimoire-böckerna är fulla med namn på demoner och änglar eftersom vetskapen om deras namn är nödvändig för att kunna kalla till sig dem.
När en magiker använder ett heligt namn i en ceremoni säger hon/han namnet med hög röst i ett myndigt tonfall. Det är viktigt att magikern har full koll på vad namnet står för och har förberett sig väl innan. Om magikern säger namnet på rätt sätt kommer namnets ägare känna av det och förhoppningsvis visa sig.
Alla änglar, demoner och gudar har hemliga namn förutom sina kända. Dessa hemliga namn har störst kraft.

Just konceptet med hemliga namn har dykt upp i mängder av magiska traditioner genom tiderna. Magiker kunde ha flera hemliga namn som de använde i sina ritualer. De skrev dock aldrig ned dem. Det var viktigt att ens hemliga namn förblev dolt av säkerhetssjäl. Annars kunde någon ta makten över en.
Denna tro ger en tydlig bild av hur laddat och viktigt ens namn är.
Bland kung Arturs riddares sägs det ha hört till gott uppförande att en riddare som blivit besegrad avslöjade sitt namn för sin motståndare. Vinnaren kunde efter det även avslöja sitt eget namn. Även där framgår vikten kring folks
namn.

Namn kunde även bli förknippade med så mycket fara att de troddes föra otur med sig bara man sa dem. Speciellt gällde detta för namn på platser, farliga djur och övernaturligheter. Därför tabubelade man de riktiga namnen och använde istället så kallade noanamn (”noa” är motsatsen till ”tabu” på polynesiska). Ett problem med noanamn är dock att noanamnen själva blev tabu efter ett tag. Till exempel så är ordet ”varg” ett noaord för den äldre benämningen ”Ulv”. Senare fick ”varg” i sin tur noanamnen ”tasse” och ”gråben”.

För att snabbt kunna hämta kraft i olika situationer kan man skapa sig fem egna kraftnamn.
Man kan ta namn från vad som helst med en positiv betydelse. Om man vill få mod kan man tillexempel välja namnet ”lejon” och sen säga: ”Jag är lejonet, fylld av mod och kraft.” Man kan även bara ta en egenskapas namn om det är någon särskild man vill ha. När man bestämt sina namn skriver man dem på ett vitt papper med blått bläck och läser upp dem i ensamhet sju gånger. Sen bränner man upp papperet medan man säger: ”Må mina namn leva lika länge som solen skiner och som vattnet flödar”.
Sen kan man uttala sina kraftnamn i situationer när man behöver kraft eller andra speciella tillfällen.

Vad tror ni om namns magiska kraft?

Har ni något namn som blivit speciellt för er?

16 svar

  1. Intressant, har inte hört om hemliga namn som inte får skrivas ned tidigare.

    • Hej Sandra!
      Tack! 🙂 Ja, jag tycker att det är så intressant hur mycket magisk kraft och betydelse som har förknippats med namn.

  2. Om du gillar det övernaturliga skulle du nog gilla min blogg^^.

  3. Hej Miss Magic Girl
    Jag har följt din blogg ett tag och har nu precis startat en egen så jag undrar om jag får lägga till dig på min länklista??

    PS. Jag gillar verkligen din blogg är oxå lite intreserad av det övernaturliga.

    • Hej The Lioness!
      Självklart får du länka till mig! 🙂 Det blir jag bara glad för!
      Roligt att höra att du gillar min blogg och det övernaturliga. ^__^

  4. Hej 🙂 Tycker din blogg är superintressant! Så ruskigt och kul att läsa om magi och det övernaturliga, tkr jag. Har precis (btw) läst om namnens magiska kraft i en av Cassandra Easons böcker, spännande! Bra jobbat med bloggen! Fortsätt så… 😉 ❤

    • Hej GoodHealth!
      Tack så mycket! 🙂 Roligt att höra att du gillar min blogg! ^_^
      Åh Cassandra Eason är en grymt bra författare! Hon var en av mina källor till några faktan i inlägget. 🙂
      Tycker att hon är en fantastisk författare och har flera av hennes böcker.

  5. Hejsan Miss Magicgirl!
    Roligt att du skrev en inlägg om namn! Namn är rätt mystiska och spännande. Alla har en och oftast har man det för en anledning. T.ex. mina två namn är efter min mammas två närmaste väninnor. Också så har namn en viss betydelse, t.ex. somaliska namnet ”Guled” betyder ”seger”.
    Min pappa berättade att när han föddes fick de flesta småbarn sina namn efter helgonen. Det ansågs att just denna helgon du fick din namn efter skulle vara den som beskyddade dig och som hjälpte dig i svåra situationer. Helgonen skulle också vara din ”Advokat” när man hade dött och skulle försöka komma in till himlen. Helgonen skulle argumentera för dig, t.ex. ”Släpp in Göran!” sa St. Göran. ”Han är en kanon kille! Hur han hantera katastrofen i färgfabriken var nästan lika modigt gjort som när jag dödade den där draknet!” Haha 🙂
    Jag kan förstå varför namn har varit så viktiga. De är ju de största saken vi använder för att förklara vem vi är, hur man listar ut sin identitet.

    • Hej Maaretta!
      Tack! Ja, namn är så spännande och man känner verkligen hur laddade de är med kraft!
      Intressant det där med att ge barn namn efter helgon som sen ska skydda dem. Tyvärr kan jag inte komma på något helgon till mitt namn… NOOOO!!!! 😮 Jag får hoppas att jag klarar mig i eftelivet trotts denna miss… 😉
      Kul att du är döpt efter din mammas vänninor. Det känns som bra namnförebilder.
      Jag är döpt efter min mammas docka av ett troll… vilket ju passar mig väldigt bra. ^^

  6. Där lärde jag mig nåt nytt :O Hade ingen aning om namnens betydelser x)

    Själv blir jag kallad Legenden av nästan alla mina kompisar, och även några av mina lärare kallar mig Legenden x) Hur jag fick det namnet minns ingen :p Men enligt några i min klass ska man inte fråga det för jag är en legend helt enkelt XD Kanske han som började kalla mig legenden, som tog studenten förra året, kan berätta :p

    • Hej Legenden!
      Vad kul! 🙂 Ja, jag tycker att det är så häftigt med namn. Hur det symboliserar en och innehåller lite av en essens. Fantasieggande tanke.
      Härligt smeknamn du fått! Legenden låter ju riktigt coolt.

  7. wow, visste inte att namn hade med magi att göra. coolt fakta ^^

  8. hej jag skulle vilja ha ett råd om jag vill ha ett namn och vill anvenda en av naturens eliment som en del av namnet hur kan jag göra då

    vatten är läkande och snäll kan du je förslag om namn<3

    • Hej Josefine!
      Mm, jag har ingen aning.
      Men jag skulle rekommendera att se vad vatten heter på andra språk och se om du kan ändra om något annat ord för vatten till ett namn. 🙂

Kommentera

