Spöken och vittervägar

En vän till mig i Lappland berättade för några dagar sedan två spännande minnen. Eftersom jag fann dem väldigt intressanta ville jag självklart dela dem med er!

Den första händelsen ägde rum vid Nora Kyrka vid Höga kusten. Min vän Jocke, som kör långtradare, övernattade i sin bil på en stor grusplan i närheten av en kompis sommarstuga. Mitt i natten väcktes han av tre hårda knackningar. Det lät som om de kom från bilens undersida. Jocke tittade ut men såg ingenting. En stund senare hördes tre knackningar till. Det lät som om de kom från samma ställe, under karossen. Om det hade varit jag som legat i bilen och hört det där så hade jag bara dragit täcket över huvudet och önskat att natten skulle vara över. Men Jocke gick faktiskt ut ur bilen och kollade under den. Kanske ett djur hade åstadkommit ljuden? Men det var alldeles tyst och stilla. Både under bilen och på hela grusplanen. Efter att ha hört de tre knackningarna ytterligare en gång flyttade han bilen en bit bort. Då upphörde knackningarna. Jockes egen teori är att han hade råkat ställa bilen på en vitterstig. De som använde stigen kunde inte ta sig fram och gjorde vad de kunde för att få bort hindret.
Vittrorna är ett osynligt folk som sägs leva parallellt med oss enligt nordisk folktro.

Nästa spökliga händelse upplevde en av Jockes kollegor. Han körde mot Arvidsjaur på en ödslig och ensligt belägen väg en natt. Det ösregnade och plötsligt såg han något konstigt. En kvinna var ute och gick på sidan av vägen. Hon gick i samma riktning som han och han kunde bara se henne bakifrån. Hon var långt från närmaste by och han tyckte det var så konstigt att han nämnde detta för en annan chaufför när han hade kommit fram. Svaret blev: ”Så du har också sett henne?”.
Det visade sig att många sett en kvinna gå längs just den vägen. En person hade till och med sett henne framifrån. Hon hade inte haft något ansikte.
Jag tycker att det hela är väldigt intressant eftersom chauffören aldrig lagt märke till henne om det inte varit i ösregn mitt i natten. Det fick mig att fundera över om vi ofta ser spöken (eller vad de kan vara) men inte förstår det, eftersom de är på ställen där vi inte tycker det är konstigt att se en massa folk. Städerna kanske är fulla av dem?

Vad tror ni?

Jag tänkte också passa på att berätta att jag är hemma i stan nu. Jag planerar också en hel del roliga saker inför hösten. Som temaveckor och tävlingar… Mmm kristallkulan ser ljus ut…

Hörs snart igen!

Kramar M.

P.S Ny läsarhistoria från Krozz på forumet. D.S

42 svar

  1. fan va spännande med vittror egentligen ^

    • Hej Joanna!
      Ja visst är det! 🙂 De är verkligen några av de mest intressanta folktro-varelserna.
      Kommer skriva mer om dem snart.

    • Har haft den stora förmånen att med en vän, träffat på och fått hjälp av en Vittra, mitt ut i norrländska vildmarken nära Laino, utefter Laino älv, Vi hade fått ett tips, på en plats efter älven, där chansen att få harr skulle vara bra, Efter en tids körning från vår Camp, hittade vi en avfart där vägen tog slut och en stig tog vid..vi hade ingen aning om var forsen låg vi varken hörde eller såg något, men gav oss iväg längst med stigen. Vi hade gått ett tjugotal minuter och började misströsta, skogen var tät och sikten bara några meter, för all grönska, en liten stund senare då vi började fundera på att vända om och gå tillbaka, ser vi två grenar som ligger i ett kryss framför oss på stigen..reflexmässigt så tog jag ett kliv från stigen och gick runt korset på stigen..och min vän följde efter..varefter han säger, nää nu vänder vi tillbaka…då hör vi båda två samtidigt precis intill oss en kvinnoröst som säger klart och tydligt, nej fortsätt, ni är på rätt väg och strax framme..min kamrat blev likblek, själv kände jag mig bara förundrad och glad, trots att det var något totalt obegripligt…så vi fortsatte och fem minuter senare, så öppnas grönskan upp och forsens glada spel hörs…och jag började med glädje att fiska, min kamrat däremot…var så skärrad att han bara satt och glodde tomt framför sig tills det var dags att vända åter…vi visste att vi varit med om något väldigt konstigt, och när vi åter skulle tillbaka från fiskarfänget mot luleå stannade vi till vid masugnsbyn, för att få lite fika, och började tala med kvinnan som arbetade där om vår upplevelse..
      oj sa hon…det är ju Vittran ni har fått träffa…får fortfarande goosebumps när jag tänker på detta, men jag såg det aldrig som något obehagligt, bara vänligt, och jag antar att det var respekten jag visade för korset över stigen som gav oss den fantastiska upplevelsen… kommer aldrig att glömma detta så länge jag lever…

      så dom finns därute det är jag helt säker på

  2. Sv: haha , tack du hade också en massa coola bilder 😀

  3. Aldrig hört talas om vittror *blush*
    Men ska ta och kolla upp dom helt klart! 😀

    • Hej Fi!
      Det är nog inte så underligt att du inte hört om dem. De talas inte så ofta om dem längre… tråkigt nog.
      Jag ska försöka göra vittror mer populära så jag ska snart skriva mer om dem. 🙂
      De är väldigt intressanta väsen.

      • hej jagär ny börgare så jag vill helsa på alla ####### ¤¤¤KRAMIZAR¤¤¤ JAG HETER ANGELINA HEJ HOP

  4. Jag vill ju läsa massor av såna här spännande ställen. Jag har blivit stort fan av Ghost Adventures och liknande spökjägar-program där de besöker olika platser runt om i världen, där det sägs vara hemsökt. Otroligt spännande.
    (Dock är alla program, finns en del serier, som inte ens är lite trovärdiga)
    Sånt skulle jag vilja läsa om!

    • Hej Boris!
      Ja, det är så intressant med hemsökta platser.
      Jag har också sett många av dem typen av program. Det är alltid intressant att höra om platserna men jag håller med om att alla program inte känns lika trovärdiga. Känns som att det är en del spel för kameran. Vilket är synd.
      Ghost Adventures har jag faktiskt inte sett. Ska kolla upp det. 🙂

  5. Takk for at du kommenterte på min blogg! 🙂
    Og hyggelig at du stakk innom!

    Jeg har tittet på bloggen din, den er veldig… spennende!
    Jeg elsker bildene dine også 😀

    Klemzz<33

    • Hej Kkarri!
      Ingen orsak. 🙂
      Tack så mycket! Roligt att du kollade in här också och gillade. 🙂
      kram!

      • hej jag är ny börgare sen igår jag vill järna lära kena så mona som möjligt hej hej kramisar

  6. shit vilken cool blogg du har! :O älskar den !

  7. Ble litt redd av bildene :p

  8. det var vanligt med vittra förr här uppe i norrland, de som gick i skogen, b.l.a. till fäbodarna kunde råka på vittertågen, där vittra kom med sina husdjur. det sägs att kastar man stål över ryggen på en vitterko. exempelvis en morakniv, så fick man den och kunde ta med sej den hem. vitterkorna mjölkade dubbelt så mycket, som de vanliga korna

    • Hej Karlegon!
      Åh, det är så intressant med legender om vittra!
      Jag har också hört det där med korna. Tänk om man hade en vittrako. 🙂
      Kanske ska försöka få tag i en när jag är i Lappland nästa sommar? Får skaffa en morakniv. 🙂

  9. Oj, det här var ett spännande inlägg. Jag försöker nämligen få tag i så mycket info jag kan om vittror och andra naturväsen. Funderar om det är något sådant som jag fått efter mig från min gamla bostad. För en sak är säker; det är INTE spöken. Ser fram mot fler inlägg om detta.

    • Hej Eva!
      Jag ska snart skriva mer om vittra. Kan säga till dig när jag gjort det. ^_^
      Vad jobbigt att något har följt med dig från gamla bostaden! Hoppas att det drar vidare och ger sig iväg vad det än är.

  10. Hallå välkommen hem:)! Spännande om både vittror (vildvittror hihi) och när folk sett gestalter som vandrat mitt ute i ingenstans och det var ju extra konstigt eftersom flera sett den här kvinnan utan ansikte ”huh”!!Det måste ju helt klart vara en vålnad! Spooky:)!Me like!!:)Ha de bra!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Tack så mycket! 🙂 Är kul att vara tillbaka hemma även om jag älskar att vara i Lappland.
      Jaa, jag tyckte riktigt mycket om båda de där upplevelserna. Riktigt kusligt men också intressant. Det finns så mmycket vi inte vet om och det gör världen så spännande och intressant.
      Ha det bra du med! 🙂
      Kram!

  11. Suverän blogg! 🙂 är alltid lika trevligt att upptäcka nya bloggar med intressant ”röd-trådsläsning” 🙂

  12. Mmmm va intressant! Man kanske ska ta sig en sväng till Arvidsjaur och kanske få se den där spöktjejen. Va häftigt att ha sett ett riktigt spöke utan att veta om det ^^
    Jag tror att många kanske har sett spöken på det sättet.
    Jag kollade på nån spökdokumentär förrut där dom berättade en händelse samtidigt som man fick se en filmsnutt om hur det gick till. Va nå vakter som vaktade nånting ute på ett fält, som pöltsligt hörde barn och såg tre småtjejer dansa i ring med gamaldagsa kläder på sig. sen försvann dom! kom att tänka på dem ^^
    Åhhh längtar till sina tävlingar ^^ kram!

    • Hej Elin!
      Ja, jag kanske borde ta en sväng åt det hållet nästa sommar. Vore ju spännande att ha varit på den vägen eller vid vittrastigen.
      Det känns ganska troligt på något sätt att spöken ofta syns på det sättet. Man skulle verkligen vilja veta om man sett något så..
      Låter som en spännande dokumentär. Häftigt liksom hur något som är så ”out of time” visar sig snabbt så där. Undrar om det var spöken eller en bit av en parallell dimension eller tid som blev synligt tillfälligt?
      Jag ser också fram emot mina tävlingar. Den här gången har jag lärt mig från förra. Så nu ska det vara ännu lättare att delta och större vinstchans. 🙂

  13. men vad läskigt! men jag tror faktiskt på allt såntdär, tycker det är jätteintressant! 🙂

    • Hej Elina!
      Jag med! Älskar allt övernaturligt. Det är verkligen något som är både läskigt och superintressant. Mitt mål är att lära mig så mycket om det som bara är möjligt. 🙂

  14. dom där historierna skrämmer mig jättemycket men ändå kan jag inte sluta läsa! 😀 bra blogg 🙂

  15. Oj nej va spännande 🙂
    Vittrorna blev säkert smått irriterade då en stor bil stod parkerade på deras väg 🙂
    Det med kvinnan har jag hört om här i Finland också… minns inte var det var, men det sägs att folk ser en kvinna som går omkring.. de ser henne inte framifrån, men bara bakifrån…

    Föresten, det finns en bok som handlar om spöken här i staden där jag bok.. jag skulle kunna berätta historierna ur den boken för dig om du vill 🙂

    • Hej beautybyshortylegs!
      Visst är det! 🙂 Håller på och läser mer om folktro om vittra nu. Blev så fångad efter att hört den där historien.
      Ja, jag kan tänka mig att de blev störda av den enorma bilen mitt på deras väg. ^_^
      Intressant att ungefär samma sorts vägspöke finns i Finland. Det kanske också är något sorts naturväsen?
      Inget skogsrå dock för de brukar ju aldrig visa ryggen, den är ju ihålig. ^_^

      Ja, du får jättegärna berätta historier ur den boken om du har lust. 🙂 Du kan ju välja ut de mest spännande.
      Kram M.

  16. Wow, spännande! 😀

  17. hej juag heters nilspatrik bjällleerkrans ja tycker om din sidaq ä braa:)

Kommentera

