Spökskeppet Mary Celeste.

Historien om spökskeppet Mary Celeste är ett av de olösta mysterier som fortsätter att fascinera och förundra.
Skeppet hittades övergivet utanför Gibraltar med sin last av industrialkohol intakt. Besättningen var och förblir till denna dag spårlöst försvunnen.
I detta inlägg tar vi en närmare titt på historien.

Skeppet hette från början ”Amazon” och byggdes i Nova Scotia i Kanada 1861. Det bytte namn till ”Mary Celeste” 1867 när Benjamin Briggs blev dess kapten. Skeppet var uppdelat mellan flera ägare: Kaptenen själv, James H. Winchester, Sylvester Goodwin och Daniel T. Sampson.
I december 1872 blev Mary Celeste ett odödligt mysterium när det hittades drivande vid Gibraltar av besättningen på skeppet Dei Gratia.
De försökte få kontakt med besättningen men fick inget livstecken till svar. Till sist gick de ombord och undersökte det tomma skeppet.
Mary Celeste beskrevs senare ha varit en blöt röra. Det fanns bara en fungerande pump. Två av de andra tycktes ha blivit isärtagna av någon anledning. Lastrummet var fullt av vatten. Men skeppet höll inte på att sjunka och var fortfarande sjödugligt.
Alla papper saknades utom kaptenens loggbok. Fartygets klocka fungerade inte och fartygets kompass var förstörd. Sextanten saknades. Livbåten var borta.
Besättningens personliga ägodelar var helt orörda. I kaptenens kabin fanns halvklara anteckningar. Det tycktes som att besättningen försvunnit från skeppet hastigt och oväntat.

Ägaren James Winchester (som ägde den största procenten av båten) ville efter tragedin med den försvunna besättningen sälja båten. Han gjorde slag i saken efter att hans far dött under en resa på Mary Celeste. Men skeppet tycktes föra otur med sig eftersom ingen ägare ville behålla henne särskilt länge. Under de kommande 13 åren hann båten ha 17 olika ägare. När skeppet nått den som skulle komma att bli dess sista ägare, G.C. Parker, var Mary Celeste i mycket dåligt skick. Han insåg att han inte skulle kunna göra någon förtjänst på skeppet genom att sälja det igen och för att åtminstone få ut lite vinst kom han fram till en utstuderad plan. Han skulle medvetet förstöra skeppet och sedan ta ut försäkring. Hans planer gick dock i stöpet. Först försökte han köra in i Rochelais revet. Men Mary Celeste ville inte sjunka. Parker gjorde då ett desperat försök att bränna upp skeppet. Men trots branden förblev stora delar av skeppet intakt. (Var Mary Celeste något form av super-skepp eller var bara Parker extremt inkompetent?) Parker krävde sen försäkring för last som aldrig funnits och åkte dit för bedrägeri. De delvis brända resterna av Mary Celeste sågs som onödiga att försöka rädda och skeppet lämnades för att sluta sina dagar nedsjunken i grundet. R.I.P Mary Celeste.

En mängd olika teorier för vad som hände med Mary Celestes besättning har lagts fram. Allt från alien abduction och att besättningen drogs in i en annan dimension till brutala stormar och underhavsjordbävningar.
Vissa tror att sjömännen på Dei Gratia mördade Mary Celestes besättning och sedan hittade på historien om det övergivna skeppet.
Men med tanke på att det inte fanns några tecken på våld och Benjamin Briggs och David Reed Morehouse (kapten på Dei Gratia) dessutom var gamla vänner känns det föga troligt.
En annan förklaring är att besättningen att trodde att alkoholtunnorna höll på att explodera.
Man vet att en del av tunnorna hade läckt ut. Alkoholångor kan bli farliga och friktionen mellan tunnorna kan ha bildat gnistor. Även om risken för en explosion var liten, så fanns den.
En sak är i varje fall säker. Det måste ha uppenbarats något extremt livshotande för att besättningen skulle ta risken att ge sig ut på det öppna havet i en liten livbåt frivilligt.

Författaren till Sherlock Holmes-historierna, Sir Arthur Conan Doyle är en av dem som bidragit till att ge Mary Celeste sin legendariska populäritet. Hans historia ”J. Habakuk Jephson´s Statement” är byggd på hans egna teorier om vad som hände på Mary Celeste.

Till Mary Celeste-fans kan jag rekommendera några minnesplatser som kan vara värda att kolla in. På ”Mariners Museum” i Newport News finns en modell av skeppet. På Spencer´s Island i Nova Scotia (där skeppet byggdes) finns ett monument till skeppet och dess besättning, en utomhusteater i form av fartygets skrov. Vid Benjamin Briggs hemstad i Massachusetts så finns det en Mary Celeste-utställning med föremål från skeppets sista resa.

Vad tror ni om Mary Celeste?

Vad hände egentligen där?

Kramar M.

26 svar

  1. Hej ja det måste ju ha hänt besättningen något hemskt i vilket fall som helst på det öppna havet eftersom dom aldrig kom fram någonstans. Och undrar vad som skrämt en hel besättning som du sa för att bege sig frivilligt iväg på ett öppet hav i en liten livbåt…hmmm mystiskt aaahh:)!! Har alltid tyckt berättelser om mystiska och spöklika skepp gett kalla kårar! Haven är så stora och vad som helst kan hända där ute och man vet aldrig vad som döljer sig där nere i djupet. Älskar låten Sail away med Enya som jag har för mig handlar om ett spökskepp. Och till sist så måste jag bara säga att det var helt underbart i Göteborg, jag är helt förälskad i den staden!! Jag hade ju fått helt knasigt för mig att butiken du varit i hette Grothica när jag såg den så vi smet ju in där och kollade lite och sa att den hade nämts på din sida, så hon tyckte de var jättekul hahah men det var ju fel butik såg jag sen, men men så har man glatt en person hihi!! Men du hade säkert tyckt om den i vilket fall som helst för det var en massa fina klänningar o dylikt där! Kramar

    • Hej Lollo!
      Håller helt med dig. Det ger verkligen kalla kårar. Det är ju bara en fjärdedel av jordens yta som är land.
      När man tänker på det känner man verkligen vilken outforskad plats havet är.
      Enya är bra. 🙂 Jag ska kolla upp den där låten.
      Kul att du gillade Göteborg så mycket! 🙂 Jag håller med om att det är en underbar stad.
      Synd att du missade Shock-affären men du kanske kom ihåg fel för att ödet ville att du skulle hitta Grothica? 😉 Det låter som en härlig affär. Får besöka den nästa gång jag är i Göteborg.
      Men, kände hon i affären till min blogg? Det var ju lite häftigt faktiskt. ^_^
      Kramar Magic.

      • Hej igen njä hon kände inte till sidan då men jag tipsade henne:P!! Så hoppas hon går in och kikar för hon tyckte den verkade intressant!!:)

      • Hej igen Lollo!
        Åh, tack! 🙂 Hoppas hon gör det. ^_^

  2. Jag tror att Utomjordingar försökte kidnappa Besättningen, och i sin iver att komma undan satte dom sig i livbåten och rodde ut på öppet hav utan att tänka efter.

  3. hmm… I’m thinkin something in the lines of Mega stor Bläckfisk =)

    tänk om dom såg ett monster, eller möjligtvis en Ö! dom kanske hittade Atlantis och ankrade skeppet, sedan så kanske Ön rörde på sig så skeppet inte kunde hålla fast och började driva =O

    I think I’ve solved it ^.^

    Men sjukt intressant =)

    • Hej Sebastian!
      Ah, jag gillar dina teorier! 🙂 Det där med en mega stor bläckfisk får mig att tänka på kraken…. ^^
      Att de skulle ha hittat Atlantis skulle vara coolt. Gillar tanken att Atlantis finns där ute…

      • Eller kanske Lemuria =O

        kan inte du skriva om Lemuria ^.^ dom är juh kopplade till nästan allt. Pyramiderna, Mars, Maya indianerna osv.
        😀 kram

      • Hej Sebastian!
        Ja, Lemuria är intressant!
        Ska absolut skriva ett inlägg om det snart. 🙂
        Kram!

  4. Hej !
    Länge sedan sist. Underbart att du är kvar.
    Jag har bara en kommentar ang.båten. Det är en oskriven
    regel att man inte skall döpa om en båt eller fartyg ,det för bara en massa otur och annat elände med sig. Det borde
    de nya kaptenerna vetat om. Varför det är så vet jag inte .
    Jag vet bara att det stämmer.
    Sköt om dig !

    • Hej Chris!
      Tack! Japp, jag bloggar på som vanligt! ^_^
      Intressant det där med att man inte bör byta namn på en båt.
      Har inte hört det förut men det känns faktiskt logiskt. Då försöker man liksom ändra båtens grundpersonlighet eller hur man ska säga.
      He, he eller så känns det för mig i alla fall. 🙂
      Intressant. Din kommentar gav en ny vinkel på det hela.
      Sköt om dig du med!
      🙂

  5. Jag älskar historien om mary! Jag tycker det är så spännande med ”saker” som spökar. Båtar, bilar, och sådant som inte lever som vi människor. Det finns ju en video på youtube där polisen jagar en bil som bara försvinner ut i ingenstans… sett det?
    Sen har jag nyheter för dig ^^ Jag kollade på det Okända igår, och man kunde se orber på mannens tröja när han blev intervjuad!! man såg dom klart och tydligt och det va INTE damm ^^ dom uppträdde precis som orberna man kan se på spökprogram ibland. Som levande små ljusprickar som dyker upp och försvinner, byter riktning osv. Ska försöka få tag i den episoden!
    Sen har jag listat mina favvoskräckisar på min blogg nu ^^ KRAM!

    • Hej Elin!
      Ja, det är verkligen kusligt. O_O
      Hmm, har nog inte sett den youtube-videon. Du får gärna ge mig länken om du har den kvar. 🙂
      Låter riktigt intressant.
      Det Okända var det ett tag sedan jag såg. Nu blir jag lite grämen. Låter ju riktigt intressant det där.
      Tycker verkligen att hela orbfenomenet är spännande. Ja, tack, om du hittar episoden vore det jättekul att se! 🙂
      Nu ska jag kika in på din blogg. Behöver lite bra tips på skräckisar. ^_^
      Kram M.

  6. Hej!

    Här är länken till Spökbilen http://www.youtube.com/watch?v=XSLBtm__aKw Jag hoppas den är äkta ^^ Men den ser ut att vara det!
    Haha jag har sett alldeles för många skräckisar.. Men som jag skrev i början så letar jag efter den mest skrämmande ^^ Ja du måste verkligen se Amityville ^^ KRAM

    • Hej Elin!
      Åh, tack för videon! Riktigt konstigt. Det ser verkligen ut som att bilen försvinner i tomma intet. Ah nu kommer detta hålla mig vaken!
      Verkligen mysko.
      Mmm, jag ska kolla upp Amityville. Jag vill se mer skräckisar! ^_^
      Kram M.

  7. Om inga värdesaker fattades så skulle det kunna vara en person ombord med psykiska problem (troligast paranoid schizofreni) som dödat de andra i sömnen. Han kan ha slängt kropparna överbord, gjort lite amatörmässig åverkan och sedan själv hoppat i.

  8. Hej hej allt bra med dig? Alltid bra inlägg har du 🙂 Thanx

    • Hej Lesly!
      Tack så mycket! 🙂
      Jodå allt är bra med mig. Har just kommit hem från semester i Lappland.
      Det var en härlig månad där uppe men det känns trevligt att vara hemma igen också.
      Hur är det med dig?

  9. LÄSKIGT!!! … men skulle du kunna skriva om vitadamen på ulvön?, var där för någon vecka sedan men stannade inte för att se henne 😦

  10. Hmm. Det kan ha varit så att stormen var så kraftig att passagerna greps av panik och lämnade skeppet i tron på att det var deras ända chans för att överleva. Skulle förklara varför alla ägodelen fanns kvar
    Gillar bilderna du har för denna inlägg! Ger en härlig ”spöklig” kännsla till det 😉

    • Hej Maaretta! 🙂
      Jo, precis. Det måste verkligen ha varit tron om att deras liv var i fara som fick dem att lämna skeppet.
      Annars är det ju så ute på havet att ens riktiga skepp är den bästa livbåten så att säga.
      Kul att du gillar bilderna! 🙂

  11. Läskigt… Har ni set filmen Ghost Ship? Kanske det som hände där hände med besättningen? 😉

Kommentera

