Konsten att bli osynlig.

Tänk er att kunna göra sig själv eller föremål osynliga. Det vore verkligen ingen dålig kraft! Magiker har genom tiderna försökt komma på olika sätt att uppnå osynlighet och i dag tittar vi på några av dessa magiska försök och även hur det går till att skapa osynlighetsmantlar på vetenskaplig väg.

Ett litet enkelt osynlighetsknep är att lägga ormbunksblad i skorna. Detta bör göra en osynlig eller åtminstone få folk att
inte lägga märke till en.
Ett annat sätt hittas i keltisk och irländsk folktro. Där finns det en osynlighetsformel kallad ”fith-fath” alternativt ”fath-fith” (uttal: fee-fa). Den sägs ursprungligen komma från härskaren över havet. Fith-fath har nedtecknats i mängder av amuletter och ser ut så här:
”A magic cloud I put on thee,
From dog, from cat,
From cow, from horse,
From man, from woman,
From young man, from maiden,
And from little child.
Till I again return.”
Denna formel sägs också kunna transformera människor till djur. Så var försiktiga om du tänker använda den så du inte blir en elefant när du vill bli osynlig och så vidare…

”Grimorium Verum” är en av de böcker som avslöjar hur man kan uppnå osynlighet. Den magiska ritualen bör påbörjas en onsdag innan soluppgången. (Okej, då ställer jag väckarklockan.) Sen behövs det sju bönor (verkar ju inte så svårt det här) och huvudet från en död man. (Lätt som en plätt! En död mans… Va?! Nej, vänta! Ehm, detta är alltså ingen ritual jag rekommenderar någon att pröva hemma. Okej?) Bönorna ska placeras två och två i munnen, öronen och ögonen och sen en i varje näsborre. Rita sedan ett valfritt mönster med fingrarna över huvudet och begrav det med ansiktet uppåt och vattna det med brandy varje morgon före soluppgången. Om huvudets ande är punktlig bör den dyka upp på den åttonde dagen och fråga vad du gör. Du bör då svara att du ”vattnar din växt”. Du får inte låta anden ta över detta jobb från dig förrän den har bevisat att den är huvudets ande genom att visa dig mönstret du ritade på huvudet. Efter det kan anden få vattna huvudet och på den nionde dagen kommer då bönorna i huvudet få groddar. Nu kan du ta ut bönorna och ha i munnen. Så länge du har dem i munnen kommer du hålla dig osynlig. När du åter vill bli synlig tar du ut dem igen. De bör ej ätas.

Jag inser efter att ha skrivit detta inlägg att det flesta osynlighetsknep är ganska komplicerade. För att inte nämna creepy. Men ge inte upp alla ni osynlighets-sugna därute! Det finns hopp! Minns ni mitt inlägg ”magi på vetenskaplig väg”? Där skrev jag ju bland annat om att man var på god väg att skapa en osynlighetsmantel. De som kan göras i labb är kanske inte som de som kan hittas över Harry Potter men de är i alla fall på gång.
Det var 2006 som ett forskarteam vid Imperial College i London skapade en ”mantel” som kunde böja ljus runt ett objekt och på det sättet dölja det. Bara några månader efter att den nyheten kommit ut så kom ett annat forskarteam vid Duke University i North Carolina fram med en annan version. Experimenterandet har fortsatt och förra året skapade både forskare vid University of Caronlina och vid Cornell University i Ithaca, New York, såkallade ”carpet cloaks”. Man kan gömma saker under dem men när man tittar ser de helt platta ut. Nu kan man dock bara dölja små saker på detta sätt men inom några år ska det vara möjligt med hur stora föremål som helst. Spännande tycker jag. ^_^ Vem vet hur världen ser ut inom några år? Den kanske inte syns alls?

Tror ni att det är möjligt att bli osynlig?

Skulle ni vilja kunna bli det?

Vad tycker ni om de vetenskapliga experimenten om osynlighet?

20 svar

  1. Uärk, det där med bönorna var inte särskilt lockande…. Ormbunksblad i skorna, hmmm, intressant. Jag tror nog att jag skulle testa ormbunksbladen före, ehh, det andra.
    Det är spännande att de har ”uppfunnit” det där, och spännande att man kanske kan gömma riktigt stora saker om några år. Hade varit roligt att köpa en sån och ha en ”kappa” själv, men det är antagligen omöjligt.
    1: Det kommer att kosta multum
    2: Jag tror inte att de skulle vilja att en så speciell sak skulle komma i händerna på ”vanliga människor”, det så kallade ”folket”. Vem vet vad vi skulle göra med det?

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, ormbunksblad känns definitivt enklare än det med huvudet…😮 Trevligare också om man säger så.
      Det är vore väldigt coolt att ha en riktig osynlighetsmantel men det är som du säger. Jag tror nästan att det aldrig kommer finnas för allmänheten.
      Det skulle nog kunna vara väldigt farligt. Fy, vilka brott som skulle kunna begås! Osynlighet är en farlig kraft.

    • jag behöver inte nåt av detta, nyss upptäckt att jag kanske bara kan få folk att inte se mig. vissa skolan ser mig ibland o vissa inte men när jag väl vill att dom ska se mig så säger dom typ var har du varit och sånt? trodde inte så mycket på sånt här innan men ifall nån läser detta så ska ni veta att det finns nog vissa superkrafter här ute… jag kan göra mer

  2. Hej.

    Vem kommer på sånt där ?!
    ”du älskling, ska vi försöka skapa osynlighet genom att döda en man, ta hans huvud och odla bönor i hans mun som vi sen har i våran mun? eller ska vi skjuta fram det tills efter kalaset på lördag?”

    typ nåt sånt kanske de lät?!

    men serri… helt sjuka grejer verkligen, men men, hur vet vi att inte regeringen redan har en form av osynlighets teknik? :O

    kram Sebbe

    • Hej Sebastian!
      LOL!😀 Du har så rätt! Man undrar verkligen hur sånna där knäppa magiska saker tänkts ut. Den som tros vara skyldig till att ha skrivit Grimorium Verum, som formeln är från, är i alla fall Alibeck the Egyptian.
      Det finns dock teorier om att det bara var någon annan som skrev under hans namn…. Men vem det än var så tror jag att det lät ungefär som samtalet du beskriver ha, ha🙂
      Ja, intressant teori att regeringen redan har sån teknologi. De försöker kanske bara vänja oss vid den långsamt nu? Lite kusligt…
      Kram M.

  3. Hmmm… Det finns ju tider man vill bli osynlig, men då är det svårt att använda sig av såna metoder som nämns i denna artikel.
    Om man kommer att skapa mantel som man kan bli osynlig av så kommer nog detta användas för bl.a. spioneri. SÄPO, FBI och andra sådana organisationer skulle nog söka tillåtelse från Makthavare för att använda denna mantel för olika ”uppdrag”. Tror inte att vi vanliga människor skulle ha tillgång för sådant mantel. Suck…
    Ska kanske försöka metoden med bönorna. Jag återkommer om jag lyckades!
    Kram/ Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Ja, precis. Förmodligen skulle aldrig vanligt folk få ta del av skapade osynlighetsmantlar. men det är kanske lika bra på sätt och vis… Många skulle nog använda dem till olagliga saker.
      Ah, så du tänker testa bön-metoden! °_° Berätta hur det går. Men… snälla! Använd inte mitt huvud bara….😮
      Kram! M.

  4. Hejsan magic! Tänk va kul de skulle va att inte synas man kunnde göra vad som hällst! xD Om jag känner mej själv (och mina vänner) Skulle vi nog hämnas på våra syskon🙂.

    • Hej Vendela!
      Ja, osynlighet skulle kunna användas till mycket. Tänk om man kunde få testa det för en dag!🙂
      Ha, ha du och dina vänner får testa att lägga ormbunksblad i skorna…😉

  5. Ohh!
    Det där måste jag pröva!

    (Det Irländska alltså inte den med huvudet) xd

  6. hej!
    Euww, bönorna var ju inte så lockande :S
    Andra bilden med skuggan och stolen såg riktigt läbbig ut.
    skulle gärna vara osynlig när man vill
    Jag har varit osynlig en gång.
    Fast jag vet inte hur jag gorde x)

    • Hej Erika K!
      Ha, ha nej, den med bönorna skulle man inte vilja pröva precis… +_+
      ja, stolskuggebilden är lite läskig men cool också.🙂
      Mmm, att kunna bli osynlig när man ville skulle vara väldigt roligt att kunna.
      Men jag tror om man blir osynlig så är det som när du blev det. Helt spontant och sen vet man inte efteråt hur det gick till.
      De flesta typen av paranormala fenomen sker ju bäst spontant. Som telepati och utanför kroppen resor… De går sällan lika lätt om man planerar eller försöker.

  7. Skulle man kunna bli osynlig som i filmerna så skulle man även vara blind.

    Läs följande:
    http://www.cracked.com/article_17185_7-awesome-super-powers-ruined-by-science_p2.html

    • Hej Ekke!
      Kul artikel, tack för länken!🙂 Men, jag tror att osynlighet skapad på magisk väg följer sina egna magiska lagar…😉

  8. Hoho, tänk vad man skulle kunna hitta på med osynlighetsmantel på sig… :p

  9. ett annat sätt som jag har läst om när man vill undvika en speciell person är att föreställa sig att man är i en ”boll” där det är speglar på utsidan så att man själ kan se ut men ingen kan se in och sedan säger man: ”Energin du sänder ut från dig kan ej nå ända fram till mig, spegeln vänder ögat ditt bort från allt jag kallar mitt”
    det verkar ju jätte enkelt om man är bra på att visualisera ^^

Kommentera

