På tal om änglar…

Jag tror att jag måste ge upp min ängla– och älvtro nu.
Seriöst, man kan inte fortsätta tro på något när man får de mest övertygande argumentet presenterade för sig från en forskare…. Ha, ha oroa er inte. Jag bara skojar. 😉

Läste just de mest fåniga bevis mot änglars och älvors existens som någonsin presenterats.

Är ni redo?

Den klassiska bilden vi har av änglar är att de har vingar. Men det är en fysik omöjlighet för dem att kunna flyga med så stora och felkonstruerade vingar som de man ser på tavlor och andra bilder.

En bild jag gjorde av en ängel som känner att vingarna inte bär… Säkert en hemsk bild ur en symbolisk synvinkel kom jag på nu. ^^;

Professor Roger Wotton vid University College i London har skrivit att när man noga undersöker gamla bilder av änglar i konsten så är det tydligt att de inte skulle kunna flyga med dem. Även om de försökte att segelflyga på luftströmmar så skulle det krävas en så stark vind att användandet av själva vingarna inte ens skulle behövas. Roger förklarar att även älvornas fjärilsliknande vingar är totalt flygodugliga. (Oj, inget duger åt den där Roger!) Han skriver att den snedvidring av älvornas bröstkorg som skulle krävas för flygning vore extremt obekväm (nja, det lät ju onekligen lite otrevligt…) och därför drar han slutsatsen att älvor inte heller kan flyga.

Okeeeej…. Jag vet inte riktigt i vilket syfte han har publicerat sin artikel. Jag skulle kunna tänka mig att det bara är för att provocera änglatroende och älv-fantaster. Jag har svårt att förstå hur någon på allvar kan komma med något så ologiskt. För det första: Änglars vingar på bilder är symboler för att de tillhör både himlen och jorden och fungerar som en förbindelselänk mellan dessa världar. För det andra: Om man tror på änglar så tror man att de är andliga varelser som inte behöver följa fysikens lagar. Ska man ta sig mellan vår jordiska värld och himmelriket som inte ens är materiell, behöver man väl inte flaxa sig fram och tillbaka.

Jag tycker dock att det hela är ganska underhållande. Speciellt att läsa alla kommentarer och övrig respons hans artikel fått.

Några favoriter:

” What if Angels are full of helium?” Hmm, ja det skulle ju förklara hur de kan sjunga så höga och ljusa toner…

” I doubt that angels really care what Professor Wotton publishes about them.” Man får ju hoppas det… eller så skapade han flera nya demoner genom sin artikel. Fast de kan väl inte finnas heller för att, eh, deras horn är för tunga för att bära upp? ^_^;

” According to science it’s also quite impossible for bumblebees to fly.” Det är faktiskt ett ganska intressant argument mot professorns utspel.

” According to me helicopters can’t fly.” Eh, det är ju förstås också en, eh, personlig åsikt.

” I thought everyone knew that angels don’t have wings. They have anti-friction shields.” Eh, jo då. Det har jag ju alltid vetat… eh, *nervöst skratt*

Ha, ha vad anser ni om denna anti-änglavingar-diskussion? 😛

39 svar

  1. Jag tycker att han låter ganska desperat eftersom han nu valde att snacka om detta. Jag menar, man får väl tro på änglar och älvor om man vill, det är väl ingenting han ska lägga sig i? Dessutom så har han nog lagt för mycket energi på att undersöka de där ”gamla målningarna”..

    M.M

  2. men de är ju magiska, de behöver inte följa fysikens lagar (A) haha. roligt att läsa dock!

    • Hej Lijah!
      Ja, precis! 🙂 Det är så tramsigt det hela… Förstår inte att han ägnat så mycket energi åt något så meningslöst. ^_^

  3. Men gud jag trodde du va seriös!!! Trodde du förlorat allt ditt vett! ^^
    Haha vilket konstigt argument! Vad skulle det spela för roll hur dom är byggda.
    Dom lever på ett annat plan än vi människor gör.
    Det hela är väll mer symboliska som du skriver.
    Va roligt att läsa massa kommentarer från folk som läst artikeln! Det där med humlor har jag hört är sant, att dom egentligen inte borde kunna flyga. Men det gör dom! ^^ dom sötingarna hehe…
    Vet du jag traskade ut i skogen för att meditera förra veckan när det va fint väder. Såg en liten flygare som jag inte kunde urskilja vad det var! Men jag hann inte ta reda på det eftersom jag vart attakerad av myggsläkten å deras armé. gaaah!

  4. Cool ängel förresten =) gillar din stil!

    • Hej Elin!
      Ha, ha förlåt att jag skrämde dig! 🙂
      Ja, det är verkligen det mest ologiska någonsin. Ur så många synvinklar… ”_”
      Gillar verkligen att humlor inte ska kunna flyga. Det är bra att de inte bryr sig om vad vetenskapen säger och flyger ändå!
      Har alltid älskat humlor. Tycker att de är jättefina och söta. Skulle typ vilja krama en! Eh, okej det skulle förmodligen göra ont men… de är så söta! ^^
      Vad mysigt det låter att gå ut i skogen och meditera! Jag längtar till när jag och familjen åker till Lappland om några veckor. Då ska jag också göra det!
      Låter ju spännande med flygaren! Har du någon teori om vad det kan ha varit?
      Stackars dig med myggorna! De är verkligen hemska när de ger sig på en!
      Men jag var med om det värsta här för några dagar sedan. Det värsta uppvaknande någonsin!
      Det var ganska tidigt på morgonen och jag låg och halvsov när jag kände något som krypte på benet. Sömnigt försökte jag vifta bort det… I nästa sekund väcktes jag av ett getingstick!
      Det gjorde fruktansvärt ont verkligen. Fick det på sidan av höger ringfinger.
      Fy! 😦

      ..och tack! Kul att du gillar min ängel! 🙂

      • Hej magic!

        Haha jag förlåter dig, men hjärtat höll på att fastna i halsgropen! ^^ haha!
        Ja jag gillar också Humlor. Jag brukar alltid hjälpa dom över vägen om dom ligger och blir halvt stekta på sommaren. Jag gillar inte när dom flyger upp i ansiktet men dom är så söta när dom försöker suga nektar ur vitsippor och tynger ner hela blomman i marken ^^
        Om du ska ut och meditera, sätt på dig massa myggmedel! annars kommer du inte kunna koncentrera dig, som jag! Det av en jättefin glänta med en bäck =) ska nog gå dit nån mer gång insmord i myssmedel! ush ^^
        Den påminnde om en stor skalbagge kanske? jag såg bara nått stort komma flygande. Men det va omöjligt att se… kanske en älva? ^^
        Ush jag ryser när jag tänker på getingar! I HATE THEM!
        hoppas du inte vart för svullen =(((( Blivit stungen 3 gånger i mitt liv. den värsta va mitt i handen när jag julade! Nu måste jag jobba ^^ take care!

  5. Hej.
    Vilken trist professor Jag tror mera på änglar än på proffesorn!!!

    Vänligen,
    Stefan

    • Hej fantastiska Stefan!
      Du har verkligen rätt! Änglarna har säkert någon motsvarande teori som gör proffesorns existens omöjlig! 😉
      Hälsningar M.

  6. Klart dom finns! Och dom kanske inte ens ser ut så som vi föreställer oss dom utan bara, som du sa, har vingar som symbolik.
    Ända sen jag var liten har min mamma tutat i mig att harkrankar är älvor, blir fortfarande lika förtvivlad om jag ser någon döda en harkrank ;_;

    • Hej Idamaria!
      Ja, precis! Vår bild änglar på tavlor och sånt behöver verkligen inte vara som de ser ut. Jag tror att de kan se ut lite hur de vill.
      Kanske till och med som harkrankar! 😉 De ser rätt rörande ut. (Även om jag blir lite rädd om jag får någon på mig) Men jag tycker också det är hemskt med folk som dödar dem.
      Dessutom betyder det enligt gammalt skrock otur! ^_^

  7. Haha, vilka fåniga teorier den där professorn hade! Men jag tycker för det mesta att det alltid är så med vetenskap, människor vill så gärna veta PRECIS ALLTING att de tar till alla metoder för att få reda på ”sanningen”. Jag tror dock inte att vår hjärna är kapabel till att ta reda på såna saker som änglar eller hur jorden uppkom, jag tror att det är meningen att det ska vara lite ”hemligt” och att vi får reda på det först när vi dör. Eller något sånt. =) Forskare och professorer är bra till mycket, men sådana här saker ska de nog inte lägga sig i. Det hela brukar ofta bli ganska löjligt, tycker jag. ^^
    Den professorn du skrev om har nog alldeles för mycket fritid, som jag såg att du skrev som svar till någon annan. Håller med dig 😉

    • Hej Jessica!
      Ha, ha verkligen! Tror inte heller att det är meningen att vi ska veta allt. Det är bara fånigt att försöka att vetenskapligt reda ut änglars existens.
      Dessutom är lite av charmen med såna saker just att vi inte vet säkert.
      Jo, han är nog i stort behov av en hobby eller så. 😉

  8. Ser att du också läser fanfiction ^^ det är ju det bästa när man redan läst allt ”riktigt” som finns och sett alla filmer! Nu läser jag inte harry potter fanfiction, mne annat =)

  9. Va mkt jag skrev där.. en hel bok! aja nu har jag kommenterat klart! haha…

    • Hej Elin!
      ha, ha det är lugnt! Tycker att bara det är roligt ju mer du skriver!
      Bra att du hjälper humlor! Det tror jag ger tur. 🙂 Brukar hjälpa alla kryp i nöd. Larver, skalbaggar…
      De är så söta och så känner man sig stor och snäll. 🙂
      Klart att det var en älva du såg! Det tror jag! 😉 Ah, jag ska bereda mig med mycket myggmedel i sommar.
      Jag klarade mig faktiskt bra efter getingsticket. Det svullnade konstigt nog knappt alls… Kankse var mitt knep med att ta en magnecyl brus som jag blötte och tryckte mot fingret? ^^
      Men vad hemskt ditt stick i handen låter! Hemskt att få ett medan man jular.

      Kul att du gillar fanfiction. 🙂 Tycker det är jättekul och läser till de flesta serier jag ser. Speciellet gillar jag stargate-fanfiction. Vad har du för serier du läser till?
      Jag tycker att det är så kul att få eventuella fortsättningar på saker och ser hur andra tolkat olika karaktärer. Men framför allt…. Man får äntligen läs om de personer som man tycker borde bli ihop men som inte blir det i serien eller boken! 😉

      • Jag brukar läsa Tenchi Muyo fanfiction ^^ vet inte om du hört talas om det,, men jag brukar läsa fanfictions där tenchi och Ryoko blir tillammans! Det är ju extra spännande eftersom det är en haremserir, så det är ju förbjudet att bli kär! Älskar den serien och hoppas dom kommer göra nått nytt snart. Ryoko är ändå den dom lyckas bäst i serien^^
        Stargate vet jag vad det är, men har ingen aning om vad det handlar om. =)))
        Jag älskar serier med udda par. alltså typ en lugn kille och en vild tjej ^^ typ som jag å min kille haha.
        Skriver du nått själv?

  10. Kolla förresten på bilderna på min balkong på bloggen ^^ vart helnöjd!

    • Hej Elin!
      Har faktiskt helt missat Tenchi Muyo. Skandal! För jag älskar verkligen anime. Ska kolla in den. 🙂
      Stargate är en science fiction-serie som jag verkligen kan rekommendera. Jättespännande och bra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stargate_SG-1
      Har bara testat att skriva fanfiction en gång men det kändes inte riktigt som min grej även fast det var kul att testa. 🙂
      Ska kolla in din blogg nu. 🙂

  11. hahah går inte låta bli att älska komentarerna :’D de bästa ja har läst på länge.

  12. ”Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att vetat om det”
    Hebreérbrevet 13:2

  13. Klart änglar har vingar! De kanske inte är uppbyggda eller ser ut på det vis som den bild vi människor har målat upp, men bara för det betyder det inte att de inte har några.

    Fast, sen kan det ju vara så att de har vingar som de inte använder. Haha, kanske.

    • Hej R O R A . S E!
      jag håller med! Det är så dumt att försöka bortförklara änglar genom hur människor fungerar.
      Änglar kan säkert uppenbara sig som de vill. Med eller utan vingar! 🙂

  14. Den där professorns så kallade bevis håller inte :p han har tittat på bilder av änglar.. men vem har sagt att änglar verkligen ser ut så? Det är högst troligt att de som har gjort bilderna gjorde dem efter hur de tror att änglarna ser ut :p

    Jag tror snarare att det är professorer som inte finns egentligen 😉

    Haha älskade kommentarerna där 😀

    • Hej Legenden!
      Det är så tramsigt det där alltså…. Änglar är ju en symbolisk bild för att göra en obeskrivlig kraft lite mer greppbar för människorna.
      Ha, ha 😀 Jag gillar din teori om att det är professorn som egentligen inte finns. ^^
      Ja, de är riktigt kul kommentarer folk sagt om det.

  15. Humlor kan ju inte heller flyga har jag för mej att någon kommit fram till. Fast dom lyssnade inte och gjorde det ändå. Dom kanske väljer att se sina möjligheterna istället för sina tillkortakommanden. 😉

  16. Han måste skämta! ”Obekväm snevridning av bröstkorgen”. Jag vågar nog påstå att älvorna (bortset från att dom är magiska), med evolutionens hjälp har utveklat en snevridnig av bröstkorgen som inte är obekväm. Jag slänger in humlorna i komentaren också. Profesorn är i stort behov av en hobby.

  17. Ovanligt intressant och omväxlande diskussion här ovan i kommentarsfältet.

    Och som vanligt en utomordentlig bloggartikel ad modum Magic och med omisskännliga Magic-formuleringar ( = högt läsvärde).

    Och snygg änglateckning du gjort, Magic. Du ådagalägger ängelns frustration över att vingarna inte bär henne. Ängelns mimik har du lycklats perfekt med att få fram. Det går inte att missförstå hur frustrerad hon känner sig.

    FDETDA: Tror du att de flesta (alla?) änglar har kvinnligt DNA? Eller de är könlösa, dvs varken man eller kvinna? Eller att en majoritet av dem – rent av alla – är av manligt kön?

    • Hej bbnews!
      Tackar! 🙂
      Och roligt att du gillar teckningen också 🙂 Det var kul att rita hennes frustrerade uttryck.
      Som jag har uppfattat det så var väl alla änglar manliga ursprungligen? Och att det är senare de blivit mer förknippade med kvinnor.
      Tänker på ärkeängeln Mikael som ju var en man tillexempel 🙂

  18. Alla namngivna änglar, som förekommer i Bibeln, har mansnamn. Så det ligger nära till hands att tro, att änglarna är av enbart manskön i Guds Himmelrike. Precis som du har uppfattat det hela, Magic.

    Det faktum att Jesus säger, att inga giftermål och därmed heller ingen ingen barnalstring förekommer i Himmelriket, indikerar även det, att det räcker med blott ett kön på Guds änglar. Ja, det skulle faktiskt räcka med könlösa änglar.

    I Lukas 20:33-36 kan vi sålund läsa: 33 Så vems hustru blir hon vid uppståndelsen? Alla sju var ju gifta med henne.”
 34 Jesus svarade dem: ”De som lever i den här världen gifter sig och blir bortgifta. 35 Men de som anses värdiga att nå den andra världen och uppståndelsen från de döda, de varken gifter sig eller blir bortgifta. 36 De kan inte dö längre, för de är som änglarna och är Guds barn, eftersom de är uppståndelsens barn.
”

    Relevanta frågor är snarare: Varför ska änglarna ha ett kön över huvud taget? Varför kan de inte vara könlösa just med tanke på det barnalstringsförbud som råder i Himmelriket (till skillnad från det islamiska Paradiset, där ju i stället sexuella orgier utlovas och står i fokus).

    Mot detta står alltså det faktum, att kristendomens änglar bär på manliga namn. Fast det är ju inte alldeles självklart, att ett typiskt mansnamn måste innebära, att bäraren av det namnet är av manligt kön. Tänk på namn som Kim och Jan (jag känner själva en manlig Jasmin, från Bosnien), vilka kan bäras av båda könen. Och i Dalarna lär det finnas ett par kvinnor som är döpta till Bengt (som mellannamn), om jag nu inte minns helt fel i fyllan och villan. 🙂

  19. Professor Roger Wotton= världens största tråkmåns! Jag tror inte på att HAN finns. (Professorn pratar om icke-existerande älvor,The evil fairy vänder sig bort och sjunger ”Lalala, jag lyssnar inte!”) Hur trist får man vara?!?

    • Hej Evil Fairy!
      hahahahaha XD Så sanna ord! Håller helt med dig! *Magic vänder sig också bort och sjunger* 😛

      • Det är faktiskt på grund av sådana som honom jag blev en ”evil fairy”… (blev elak av sådana som avfärdar oss som trams och fantasier) 😦

      • Hej Evil Fairy!
        Ah. förstår. Det är inte lätt att vara ett övernaturligt väsen i dagens samhälle…

Kommentera

