Spöke och Bigfoot news!

Idag blir det ett ”två nyheter”-inlägg. Eller en spöknyhet och lite allmänt Bigfot-funderande för att vara mer exakt. ^_^

Bilden ovan är en filmbild från en övervakningskamera på New Lanark Mill Hotel i Clyde Valley. Man kan skymta något som liknar ett spöke i nedre högerhörnet. Figuren uppskattas till 12 decimeter och den rör sig fram och tillbaka genom filmens gång. Man kan också se några mystiska ljusblixtar. Chefen John Stirrat berättar att de upptäckte spöket under en rutinkontroll av film från en övervakningskamera på deras parkeringsplats. Filmen med spöket är tagen mellan halv två och tre på morgonen. John säger att det är det konstigaste han har sett. (ha! Då har han inte läst min blogg!)
New Lanark är en renoverad bomullsfabriksby vid floden Clyde. Den grundades 1785 och bruket drevs fram till 1960. Idag är den en stor turistattraktion. Många vittnesmål om spökerier i trakten och vid hotellet har strömmat in genom åren men denna film är det första riktiga beviset.

Tryck här för att se filmen.

Vad tror ni om den?

Är det ett spöke?

En klassisk Bigfoot ovan. 🙂

Tja, det är inte direkt någon hemlighet att jag är ett stort Bigfoot-fan.
(Läs mitt Bigfoot-inlägg HÄR!)
Så när jag hörde att han tydligen lever på som vanligt i norra Minnesota så hurrade jag lyckligt. Grundarna till The Northern Minnesota Bigfoot Society säger att Bigfoot definitivt trampar på som vanligt i området. Detta är de övertygade om på grund av alla rapporter som strömmar in från folk som sett Bigfoot. Folk upptäcker oförklarliga fotspår, ser mystiska figurer och hör underliga ljud.

Ett vanligt argument från Bigfoot-skeptiker är dock att det är underligt att inga ben hittats från dessa enorma varelser. Detta argument kan låta krossande men det är det egentligen inte. För det första så säger många jägare att det inte är så vanligt att de stöter på skelett från vargar eller björn heller. För det andra hittades faktiskt i slutet på 1800-talet ett skelett med mänskliga drag som var runt 36 decimeter lång.
Men min favoritteori om Bigfoot är denna: Att Bigfootar egentligen är andliga varelser som kan manifestera sig i fysisk form om de vill. Det tycker jag känns som en ganska trovärdig lösning.

Vad tror ni?

Tror ni på Bigfoot?

26 svar

  1. Åh, vad mysigt det låter, pysslet du och din mamma brukade göra när du var liten 🙂 Och rätt smart också, så dockorna fick mat 😀 Jag hade aldrig mat till mina dockor, de fick svälta 😉 Haha. Jag köpte lera idag förresten och gjorde maaaaaaaaaaaaaaassa saker 😀 Lägger upp dem imon i bloggen. Tycker du ska testa igen, för det är jättekul 😀
    Läskigt med spöket förresten. Men ändå väldigt coolt 🙂 Och Big Foot är väldigt intressant. Skulle vara häftigt att vara en andlig varelse och sedan kunna visa sig i fysisk form om man vill. Då skulle man ju kunna smyga runt lite var man ville eftersom man var osynlig 🙂

    • Hej Jessica!
      jo, det var väldigt mysigt. 🙂
      Men Jessica! Gav du inte dina dockor mat?! Skandal! 😛 Ha, ha. Det som är bra med dockor är dock att de brukar klara av sådant…
      Kul att du jobbade med lera. 🙂 Ska kolla in din blogg igen nu.
      Ja, bigfoot är en av mina favoriter. Att han skulle vara en andlig varelse egentligen känns på något sätt ”logiskt” för mig… ^_^
      Kul om han kunde lära en sina knep. 🙂

    • Biggfot finns han på riktigt

  2. Ha en fin dag 🙂

  3. har skrivit om mitt möte på forumet, pälsklädd varelse……………här är lite data…………… Skogarnas vildmän är figurer som ofta
    förekommer i folksägner världen över. I det medeltida England gick de under namnet Woodwoses,
    man kan se dem avbildade på väggarna i Anglikanska kyrkor. I Himalaya kallas de Yeti. I den forna
    Sovjetrepubliken kallades de Almas, i nordamerika Big Foot. Medellängden hos en big foot verkar
    ligga nånstans mellan 1,8 och 2,1 meter fastän mycket mindre individer har rapporterats. I
    Nordamerika förekommer många rapporter i samband med ufos. En av de tidigaste beskrivningarna
    av Almas kommer från 1400­talet. De beskrivningar som mongoliska och ryska forskare fått in om
    Almas säger att de är omkring 163 cm långa och har mörkt, ofta rödskimrande hår över hela
    kroppen. Det sägs också att en hårig människoliknande varelse lever i Kina där den har fått namnet
    ”Vildmannen”

  4. somliga så kallade
    apmänniskor tycks ha förmågan att bara försvinna” så de kanske går in i en annan dimmension. där skogsandarna finns.
    så du kan ha rätt i att det är andliga varelser magic girl……de tycks även vara okänsliga för gevärskulor. de kan även vara så att de kan vara utomjordiska besökare, eftersom ufo rapporter är vanliga vid observationer.

  5. Antingen är spökfilmen sann eller helt förfalskad. Jag skulle också kunna göra sådna filmer. Men vem vet?

  6. hej. coolt 😀
    jag såg på aftonbladets sida att dom också snackat om den videon och här e länken. för dom snackar även om en annan video som dom tror är äkta där ett glas bara flyger ner i golvet i en bar 😀

    hoppas de e värt nåt ^.^ kram
    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7210918.ab

    • Hej Sebastian!
      Åh, tack så jättemycket för länken! Videon med glaset var riktigt intressant.
      Om det inte är någon fejk så är det ju helt oförklarligt hur glaset kan falla.
      Kusligt!
      Kram M.

  7. Det här med Bigfoot har jag nog aldrig riktigt trott på… Men att det skulle kunna vara ett andligt väsen som kan manifistera sig som den vill, det kan jag köpa 🙂 Tror du på bigfoot?

    Häftig film! Helt skum ju! vart lite crazy av att titta på den eftersom det verkade som om den vita ”massan” i hörnet fick massa konstiga former, som gelé typ. ljusblixtarna påminde om orber. verkade vara en jäkla aktivitet!

  8. Självklart att Bigfoot finns!!!:) Helt klart!

  9. Trodde först att det bara var en person som stod och fifflade med ett dörrlås när jag såg spökfilmen för några dagar sen, men nu när du skrev att den bara var några decimeter så ändras ju synen helt och man undrar vad det kan vara ( spökryser härligt genom kroppen):)!!

    • Hej Lollo!
      Absolut att bigfoot finns. Det har jag alltid känt.
      Ja, man får verkligen spökrysningar av filmen. Den är verkligen hel mysko.

  10. Lustigt. Just i dessa dagar har folk börjat säga att de sett Bigfoot runt Lake Anna här i VA. Runt Lake Anne har massor av Washingtonbor sina sommarstugor, och nu har det börjat snackas om att Bigfoot synts därnere. Hmmmm….man blir lite nyfiken, det kan inte hjälpas.
    Kolla här:
    http://www.wusa9.com/rss/local_article.aspx?storyid=101752

    Vänliga hälsningar Annika som nog inte tror…

  11. Hehe Bigfoot kanske är en andlig varelse som kan visa sig i fysisk form och tycker det är kul att springa runt och göra fotavtryck så människor kan gå runt och fundera över vad det kan vara för nåt 😛

  12. På National Geographic ikväll visar dom ett pogram om big foot!! Kl.22.30 tror jag det var!

    Kram natta121

  13. Den första bilden på ”spöket” tror jag inte att det är ett spöke för att när kameran filmade så regnade det och då kan det kommit några droppar på kameralinsen så att det såg ut som ett spöke 😉 men bigfoot intresserar mig verkligen men jag det kan ju va så att det är en tjock apa som skrämmer vettet av folk 😀 skulle verkligen vilja se bigfoot om han inte skadade mig 🙂

    Kram/ Cookiemonsternom

    • Hej CookieMonsterNom!
      Mm, det finns nog en risk att spöket bara är regn.
      Jo, Bigfoot är spännande! Skulle gärna se honom också på tryggt avstånd. ^_^;;

Kommentera

