Tror du på änglar?

Har du någon gång befunnit dig i fara och tyckt dig skymta en ljus bevingad skugga för att sedan mirakulöst räddas? Vem vet, kanske var det din personliga skyddsängel som skymtade förbi och hjälpte dig. 🙂 Enligt en undersökning som utfördes av Expressen tror 60% på änglar. I detta inlägg tar vi reda på mer om dessa mytomspunna väsen, deras roll i folktro och religion och hur möten med dem kan se ut.

Änglar är andeväsen och de beskrivs som väktare, domare, krigare, rådgivare och som budbärare mellan det gudomliga och människorna. Ordet ”angel” kommer från grekiskans ”angelos” vilket betyder ”budbärare”. Vår västerländska bild av änglar har utvecklats från mytologi från Babylon och Persien med influenser från Egypten, Grekland och det sumeriska riket. Deras idéer togs upp av hebréer som i sin tur influerade Kristendomen. Nu förekommer änglar framför allt inom religionerna judendom, Islam och Kristendom. Men liknande andeväsen med samma funktioner går att hitta inom andra trossystem.

Inom Kristendomen är motsatsen till änglar demoner. Ärkeängeln Lucifer föll ner från himlen efter att ha gått emot Gud och stridit mot ärkeängeln Mikael. Lucifer tog då med sig en tredjedel av himlens änglar som hade följt honom. Alla föll de ner till Helvetet och blev demoner. Enligt större delen av kristen mytologi var det Lucifer som blev till satan. Enligt gammal folktro fanns det även de änglar som inte ville välja sida i striden och de låstes ut från himlen och sägs ha fallit ner på jorden och blev till olika sorters naturväsen beroende på var de hamnade.

Man tycker ju att det som verkligen kännetecknar en ängel är dess vingar. Men så har det inte alltid varit. Den första kända avbilden av en ängel finns i Priscilla-katakomben i Rom. Den ska ha gjorts i mitten av 200-talet. Denna ängel är vinglös. Andra bilder av änglar från ungefär samma tid är också vinglösa. Den första kända ängeln med vingar hittades på den så kallade ”Prince´s Sarcophagus” som hittades nära Istanbul på 30-talet och tros vara från sent 300-tal. Änglarnas vingar symboliserar deras högt stående natur och hur de kan gå mellan jorden och himlen förande människors böner fram och tillbaka.

Enligt vissa traditioner har man två skrivande änglar på varje sida om sig. En som antecknar ens goda gärningar och en som antecknar ens dåliga. En alternativ variant är att vi har en god och en ond ängel på var sida. Den ena vill leda oss på livets väg den andra in på dödens. Det är därifrån klichén att ha en god / en ond röst i varje öra kommer ifrån.
Varje dag i veckan hör ihop med en ängel:
söndag: Mikael.
måndag: Gabriel.
tisdag: Samuel.
onsdag: Raphael.
torsdag: Sachiel.
fredag. Anael.
lördag: Cassiel.
Att alla änglanamn slutar på ”el” är ingen slump. ”El” betyder ”av Gud” (of God) och änglarna tjänar ju alla Gud.

Idag är det inte bara religiösa personer som tror på änglar. Många människor har känslan av att en skyddsängel vakar över dem. Vissa påstår att änglar kan skicka ut radiovågor och om man ställer in radion på en tom del av bandet kan man höra sin skyddsängel sjunga gällt.
Möten med änglar idag sker både genom att folk ser ljusgestalter i formen av änglar men även genom möten med oförklarliga främlingar. Personer som dyker upp ur ingenstans vid en kris med lösningen och försvinner spårlöst efteråt. Vid såna möten ifrågasätter folk ofta i fall det kanske var en ängel som kom till räddningen. Ja, vem vet…
Det är också vanligt att folk som haft nära-döden-upplevelser har tyckte sig se änglar.

Bilden ovan har jag gjort av en fallen ängel som fastnat i en telefonledning.

Vad tycker ni om änglar?

Tror ni på dem?

P.S Ny läsarhistoria! Kika in HÄR! D.S

73 svar

  1. hade varit oss min bror , så åkte jag hem och hade för hög fart i en kurva. det var höga snökanter…..så bilen for av vägen och snurrade i luften, under tiden han jag tänka nej jag vill inte hamna i diket, då lyste det opp en stort vitt sken i bilen. och plötsligt stod jag på vägen igen, i rätt körfält. och bilen vänt hemåt. jag sått stilla en lång stund, och fattade inte vad som hade hänt. så startade jag bilen och körde sakta hemåt. jag tror det var mina skydsänglar som hjälpte mej.

    • Hej Karlegon!
      Vilken mirakel! Jag förstår hur rädd du måste ha blivit när bilen for av vägen.
      Men vilken tur att det gick bra och häftigt att du fick en sån upplevelse av din skyddsängel.

  2. Såg på din Twitter att du lyssnar på Switchblade Symphony och undrar bara om du lyssnar på Qntal också? Dom gör jättefin musik! Här är en Spotifylista med deras bästa (enligt mig) låtar) 🙂

  3. Jag har inte vart med om det men min kompis har:)Hon va med mig och en kompis,och bröt armen när hon hoppade ner från staketet,men när hon ramlade skulle hon ramlat på huvudet,men istället hamnade hon på armen å hon var glad att hon inte dog bara bröt armen:(Jag var glad att hon överlevde:)

  4. Hej jag tror definitivt på änglar!! Har själv varit med om en händelse för nästan 8 år sedan som ej går att förklara. Jag blev förvarnad innan något hemskt hände och vi kunde förlorat vår dotter! Vår barnvagn tippade uppoch ned på en buss (och det var en buss med trappor) så den flög ner i trappan uppochned för att chaffören vände så hårt i en rondell. Vår dotter låg i vagnen bara några sek innan det hände men någon fick mig att ta upp henne innan det hände, precis som en röst i mitt huvud eller som om någon viskat till mig vid min axel. Hade jag inte tagit upp henne så hade hon blivit fruktansvärt skadad eller ej överlevt då hon bara var några månader! Så jag tackar den för evigt som gav mig ett infall att jag skulle ta upp henne!! Så nu säger jag alltid att vår dotter har en skyddsängel!! Ha en mysig helg!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Vad hemskt!
      Vilken fantastisk tur att du lyft upp henne! Ja, det låter onekligen som änglavakt.
      Bra att känna att din dotter har en skyddsängel.
      Ha en mysig helg du med!
      Kram M:

  5. Jag tror på dom ^.^
    Min mormor har en skyddsängel. hon har alltid varit medveten om det, och dom sjukaste sakerna går bara bra för henne^^ hon har alltid tur i oturen om man säger så.

    ps. fin bild 🙂

    • Hej Sebastian!
      Tack så mycket. 🙂 Blev rätt nöjd med den bilden faktiskt.
      Spännande med din mormors skyddsängel. Det är ju väldigt bra att ha en. 🙂

  6. Vilken gullig bild du målat ^__^ Och inlägget är väldigt intressant! Själv tror jag på änglar, i och med min kristna tro. Jag tror också att varje människa har en egen skyddsängel och om en person i ens närhet har dött så tror jag att man har den personen som sin speciella skyddsängel som vakar över en. =) Jag tror att alla som dör blir änglar.
    Min mormor har en väldigt stark änglatro och har mycket porslinsänglar och sådant hemma i sin lägenhet. Jättefina, handgjorda och så. 😀 Jag tror att jag har fått mycket av min änglatro av henne också och inte bara från kristendomen. Har haft mycket andliga, religions- och trosrelaterade samtal med henne! ^_^

    • Hej Jessica!
      Tack så mycket! 🙂
      Ja, jag känner också väldigt starkt att något vakar över än. Så änglar känns väldigt naturligt att de finns.
      Åh, din mormors samling låter fin! Vore kul att se. Änglar är ju så fina.

  7. Någonstans så gör jag nog ändå det… vet inte varför och om det är önsketänkande men jag hoppas nån vakar över mig.

    Kramar

    • Hej Liv!
      Behöver inte vara önsketänkande, kan vara intuition också. Du kanske känner av din skyddsängel på något plan! 🙂
      kram!

  8. Helt utanför ämnet, men skulle det vara intressant att skriva något om Poveglia Island ?
    Sägs att det ska vara hemsökt

    • Hej Boris!
      Poveglia Island är intressant. Kanske faktiskt tar upp det i något inlägg snart… läste om det för länge sen men hade glömt det.
      Tack för tipset! 🙂

  9. Wow vilken cool blogg du har! Änglar är bland mina favvo-orealistiska(?)-jorden-varelser. Vet inte riktigt vad jag ska tro, jag hoppas att dem finns =)

  10. Hej hej! allt bra med dig? ville bara säga att jag har en liten utlottning på min blogg så det är bara att kommentera att du vill vara med så har du chansen.

    Jag är faktiskt lite rädd för änglar, tycker att dem är läskiga, hehe knasigt va?

    hade så bra!

    • Hej Lesly!
      Ha, ha vad knasig du är! 🙂 Men jag kan förstå lite hur du menar…. Vissa änglar kan se mer läskiga än fina ut.
      Nu ska jag kolla in din utlottning! 🙂
      Kram!

  11. En gång när jag var mycket liten och inte kunde simma, då skulle jag fara till badhuset med min familj. När vi kom dit så såg jag den stora poolen, och jag (som var ett dumt litet småbarn) hoppade i den, även fast jag inte nådde bottnen eller kunde simma. Såklart for jag under vattnet. Jag var kanske en ½ M ifrån kanten, när jag föröker komma upp. Plötsligt ser jag genom vattnet , en flicka med hästsvans som sitter vid kanten. Hon tittar på mej lungt en sekund, sen drar hon upp mej. och så är hon plötsligt borta. Jag är helt övertygad om att detta var min skyddsängel! 🙂

    • Hej Maja!
      Vilken upplevelse! Det hade ju verkligen kunnat sluta illa…. vilken tur att du klarade dig och häftigt att du fick en skymt av din skyddsängel.

  12. Jag skulle inte kunna tro på de klassiska änglarna för det betyder att jag tror på Gud vilket jag inte gör.
    Jag tillhör ignosticismen, vilket betyder att frågan om Guds existens är lika meningslös som att fråga sig vad tisdag har för färg. Det är en förlängd form av ateism kan man nog säga.

    Jag ser dock inget fel i att andra tror, alla ska respekteras oavsett vad man tror eller inte tror på.
    och jag blir gärna överbevisad. Nån gång kanske det händer, kanske inte.

  13. Jag tror inte på änglar. Inte alls.
    Men de är roliga fantasi varelser; en stor del bra filmer har gjorts där man använt sig av änglar. T.ex. ”It’s a wonderful life”, där ängeln Gabriel visar en olycklig man med självmords tankar hur livet skulle ha varit utom honom. Där är ängeln en nybörjare som vill ”tjäna” hans vingar. Han är rolig och lite klumpig, alltså härligt mänskligt. 🙂
    Anledningen jag tror inte på änglar är för att det finns inga bevis för dem. Ingen riktig trovärdig människa har sätt dem och inom vetenskap man har inte hittat något som ens skulle antyda att änglar finns.
    Har en rolig minne från barndomen angående änglar! Jag satt i en flygplan och tittade ut ur fönstret på alla moln. Jag hade lärt mig att änglar bor i himlen, på molnen, och fick panik när jag inte kunde se några änglar. Så jag frågade min mamma försträckt: ”Mamma! Var finns änglarna?!”. Då svarade min mamma: ”Lilla gumman, de bor så högt uppe i himlen att man inte kan se dem”. ”Jasså? Vad bra!” Sa jag och fortsatte att tro i ett år till 🙂

    • Hej Maaretta!
      “It’s a wonderful life” minns jag som en mysig film. Fast det var väldigt många år sedan jag såg den nu… 🙂
      Själv tror jag på änglar. Känner folk som haft upplevelser av att ha sett änglar som jag tror på.
      Ah, men jag förstår att du blev besviken när du inte fick syn på några änglar utanför fönstret! Skulle jag också ha blivit.

  14. hej
    hittade din sida av en slump igår, har sträckläst sen dess..helt fantastisk läsning, tack för en intressant sajt, kommer att följa dej nu
    tack cissi

  15. Hej!
    Jag skulle vilja berätta om min upplevelse av en skyddsängel. Det var ca 8 år sedan nu. Jag var på väg till gymnasiet (säkert sen till en lektion), hade brottom och genade över en jättestor parkeringsplats som hade många stora infarter för bilar. Jag gick som sagt väldigt snabbt, tittade ner i marken & lyssnade på freestyle på hög volym. Helt plötsligt känner jag, mitt i ett snabbt kliv, hur jag går in i en glasvägg, vilket gjorde så jag studsade tillbaka så jag fick sätta bak ena foten för att inte trilla bakåt. Jag förstår chockad ingenting, och samtidigt som jag direkt lyfter upp blicken för att se vad som hänt kör en lastbil förbi i hög hastighet ca 1cm från min näsa. (jag hade varken hört eller sett lastbilen iförväg och föraren hade inte sett mig..).
    Jag tackar min skyddsängel för att denne räddade mitt liv den dagen.
    MVH/Mia

  16. För mig är en ängel kanske inte precis någon som räddar en i fara.En ängel för mig symboliserar död.I mina ögon är änglar kanske inte precis dumma då men får hoppas att du/ni (?) fattar ^^” e dålig på att förklara x’D

    • Hej Ebba!
      Jag förstår hur du menar. Änglar kan ju definitivt ses som symboler för död.
      Vissa tror ju att man blir en ängel när man dör och hur som helst så tillhör de ju en värld som inte är de jordliga levandes värld.

  17. själv är jag ängel 🙂 ❤

  18. Hej!
    Jag har upplevt en underlig sak. Tror inte man kan kalla det tur, men något påverkade det iallfall.

    Jag spelade Yatsy med två kompisar. Jag chansade på Yatsyn, sex av samma, och jag hade kastat två gånger och hade tre fyror och behövde tre till. Då jag skakade och precis då jag skulle kasta stoppade någonting mig. Som om någon tog atg i handen på mig. Så jag skakade igen och samma sak hände igen. Då skakade jag igen och då stoppade ingenting mig. Då fick jag mina tre fyror plus tre sexor. Mycket läskigt. Jag provade sedan igen efteråt och fick då alla sex femmor på två slag om jag stannade då det tog emot.

    Sedan kastade jag ändå när det tog emot och då fick jag inte en enda av de fem ettorna jag behövde 😛 Underlig…

    • Hej Jazz!
      Vad häftigt. Vilken snäll skyddsängel du har som till och med hjälper dig i yatsy. 🙂
      Men det låter ju verkligen som att det fanns en osynlig hjälpande hand där.

  19. Hej.
    Jag tror på änglar och tror även att jag varit med om att min skydds ängel har hjälp mej, men jag är inte säker.
    Jag var för länge sen i ett väldigt svårt förhållande där jag vart psykiskt misshandlad och mådde dåligt nästan hela tiden. Och alltid när det hände jätte jobbiga saker och ja kände att jag inte orkade mer, då kom det som ett ljus ”ner glittrande” från himmelen/taket, och efter det så kändes det alltid mycket bättre.

    (Hittade din blogg nyss och det är den bästa bloggen som jag har läst!)

    • Hej Valentin!
      Vad fantastiskt att du upplevt en sån direkt kontakt med en skyddsängel!
      Det måste känns bra och kraftgivande att veta att det finns en god kraft som vakar över dig.
      …och tack så mycket för dina snälla ord om min blogg! Det betyder mycket att höra! 🙂

  20. Visst tror jag på änglar. Jag kan berätta en sann historia. vi min hustru o jag bilade i ITALIEN en sommar för tioår sen. Det är skymmning när vi ser två vita figurer komma gående på väge. Men föttena nuddar inte marken, frågan vad det var för nåt. Samtidigt tog vi en annan väg. Var det en varning från högre makt eller vad??

    • Hej LEIF KLINGSÄTER!
      Vilken häftig upplevelse! Fantastiskt att ha varit med om något sådant.
      Jag tror absolut att det var ett tecken / varning från högre makter. Bra att ni lyssnade och tog en annan väg.

  21. Vad jag tror om änglar vet jag inte x)
    Men jag känner en som säger att hon kan se spöken och sånt (inte min mormor denna gången ;).
    Hon säger att det kallas att man har ett ”3e öga”.
    Tydligen har hon pratat med sina skyddsänglar så hon vet deras namn, vilket jag har glömt vad det var nu. Sen var det någon som hade dött och dens spöke sökte upp henne när det hände och berättade det så när någon skulle ringa henne och säga att personen hade dött så visste hon det redan.

    Har även fått veta att genom att kunna se spöken så har man ett visst ansvar för något som jag inte riktigt har fattat :p

    Jag känner massa folk + en del i min familj som kan se spöken.. Har förut varit lite tveksam om det finns eller inte men jag börjar faktiskt mer och mer tro på det och tror ännu mer på det nu när jag har läst en del på din blogg x) Det skrämmer mig faktiskt lite samtidigt som jag tycker det är extremt intressant x)

    Har sett många skräckfilmer och har sökt efter skräckfilmer som kan skrämma upp mig riktigt. Den som faktiskt har gjort mig riktigt skraj var Paranormal active 1, lr hur det nu stavas :p såg den igår :p det kändes precis som att det hände på riktigt x) ska se 2an med en kompis nästa vecka, min syrra vann biljetter och jag fick dem x)

    • Hej Legenden!
      Spännande! Du tycks känna en hel del intressanta människor. Intressant att höra om verkligen.
      Ja, det är verkligen så att ju mer man hör och läser desto svårare blir det att inte tro på övernaturliga andeväsen.
      Skräckfilmer är kul. Paranormal activety gillade jag jättemycket. Längtar efter att se tvåan. Jag hoppas att den är lika bra.

  22. Vilken bra sida!:)Du tar upp många viktiga ämnen, som säkert en hel del människor går och funderar på.
    Tänkte tipsa om en bok om änglar ”Angels in my hair” av Lorna Byrne. Hon har alltid sett änglar och skriver att alla har en skyddsängel med sig.
    Jag läser till läkare, och har sett människor som varit i behov av hjälp-nu menar jag inte akuta trauman, utan även psykiskt sjuka o anhöriga. För att jag skall orka hålla balansen mellan att vara professionell och bara vilja krama, trösta dem i timmar måste jag tro på att det finns änglar som hjälper dom..annars tror jag att jag skulle bli knäpp:)

  23. Jag ser ibland ett ljus, eller liknande, en gång hittade jag en lång, vit fjäder utanför mitt hus<3
    Jag tror på änglar och vill tipsa om en bok som heter Fallen Ängel av Becca Fitzpatrick, superbra!

  24. Hej där! 🙂 Vill bara tacka för all fakta först, är jätte intresserad av änglar men hittar ingen fakta om de nånstans! Så tack för faktan! 😀
    Själv så vet jag inte om jag tror på änglar faktiskt. Jag har känt flera gånger i svåra/jobbiga situationer att det har kommit någon/något och räddat mig ur de men som sagt, jag vet inte riktigt. Fast det skulle ju vara rätt häftigt om änglar verkligen fanns 😀
    reagerade också på ”An Fallen angel” kommentar och måste säga att jag också älskar boken fallen ängel och måste tipsa om den också! 🙂 Superbra bok!

  25. Hmm… Jag har inte skrivit något här heller. Vilket betyder att jag inte har läst det tidigare!
    Nåja.
    Jag tror typ på änglar… TYP!
    Jag är inte riktigt säker, jag tror ju på demoner så då borde jag väll tro på änglar…
    Japp. Jag tro på änglar fast jag tänker kalla dom ”Goda andar” precis som jag kallar demoner för ”Onda andar”… Fast demoner låter coolare!

    • Hej Henry the Demon!
      Jag förstår hur du menar. Jag tror själv att det finns olika väsen som lever parallellt med oss.
      Sen har man genom historien gett dem olika namn. Så därför tror jag på både demoner och änglar!

  26. Superfin bild!
    Kul att höra om några snälla övernaturliga väsen 🙂 I de flesta bloggar om ”övernaturligt” brukar det bara finnas onda varelser som vill se en död…

    Fast om skyddsänglar nu existerar, så måste min vara ovanligt lat.

    • Hej Astrid!
      Ja, jag tycker att det måste vara lite variation! 🙂
      Ha, ha men din skyddsängel skulle säkert rycka in om något stort hände. ^^

  27. Jag tror på änglar. 🙂 Det har aldrig hänt något stort mirakel som fått mig att tro på det, jag tror bara att de finns. Jag kommer ihåg en gång när jag var väldigt ledsen över något och låg i sängen och grät innan jag skulle somna. Då tycktes jag skymta en skugga i ögonvrån och plötsligt blev jag helt lugn och somnade. Det kändes som om någon satt vid sängkanten och tröstade mig. Jag kan inte förklara det, men jag är säker på att någon var där ! 🙂
    Mina släktingar tror ofta att jag är en ängel (eller någon sorts välsignelse) för att jag föddes när många andra i familjen precis hade dött. Min pappa säger det väldigt ofta. Att jag kom som en tröst. Tror inte själv att jag är nån ängel, men rätt så coolt ändå. 😉
    Superbra sida btw !

    • Hej MilliehMathilda!
      Åh, vilken fantastisk upplevelse! Låter underbart att få den där starka känslan av att någon är med en.
      Jag tror också på änglar. Inte bara för att jag verkligen fått känslan ibland av att ha en beskyddande kraft med mig
      utan även för att min mormor såg en ängel en gång och henne tror jag helt och fullt ut på. ^_^
      Du kanske inte bokstavligen är en ängel men för din familj så är du utan tvekan det. Eller så är vi alla änglar och kommer en dag beskydda någon…

      Tack så mycket! 🙂

  28. Älskar din blogg!! är väldigt inne på det mystiska och magiska, Och jag måste bara fråga. Vart får du all fakta ifrån? och alla häftiga bärettelser som förklarar fenomenet som tex med demoniskt besatthet? Läste hur dom där bröderna som blev besatta. Väldigt bra ;P ska fortsätta läsa bloggen =)

    • Hej Anonymous!
      Tack så mycket! 🙂 Vad kul att du delar mina intressen.
      Vad det gäller var jag lär mig allt så säger jag bara: du borde se min boksamling! 🙂
      Läser hela tiden och lär mig mer om dessa ämnen och samlar på böcker om dem.

  29. jag tror på änglar. men jag se ängla vingar på alla människor och levande djur. svarta vingar eller vita. de brys på mon människan är snäll eller elak och om människan har prublem så är ena vingen svart och andra vit. det är väldigt konstigt. men vissa människor tror inte på mig 😦

    • Hej Sandra!
      Det var intressant. Aldrig hört om någon som kunnat se något sådant förut. Spännande!

      • hej
        jag tycker att det är spännade också. men jag ser spöken och sånt också.för det går i min släkt och jag är säker. men jag tror att när man har döt och blivit skickad till himelen och den färgen man har på vingarna på jorden så blir man bedömd. om man har svarta vingar så blir man skickad ner i macken och djävolen tar vigarna och man få stanna där och förkäna sit straff. men vissa svarta änglar hinner inte djävolen ta vingarna ifrån och så dom smiter upp till jorden igen och gör dåliga saker mot folk men inget farligt men en svart ängel ska kunna döda en mäniska. men det är inget man kan styra över. men om man har vita vingar så blir man skickad till himlen och gud eller någon gubbe eller dam tar vingarna och skickar ner en på jorden. och dom ska vandra runt är men jag har inte kommit på varför. men jag räknar nog utt det snart. men om vissa människor inte tror på det så får dom det. men det är det jag tror och jag tror inte jag är galen för jag är bara intreseran av lite anerlunda saker. em det är intre sant och étt plus man får tänka lite och klura. men allt deta ser jag i värkligheten och det stämmer:)

        MVH sandra

  30. och det stämmer alla vingar se inte lika dana ut:)

  31. Med detta sagt kan vi konstatera att änglar är mer närvarande än nånsin!!!!! För dem kämpar för människor och deras skapare!!! demoner också tyvärr.. till deras undergång, när dem försvinner helt och slutar att försöka förstöra människor.

  32. Jag tycker det är jätte spännande med änglar och jag var med om en märklig händelse jag stod på gång vägen och jag dagdrömde lite så jag hade inte riktigt koll på vad som hände runt omkring mig och då kom en cyklist och han tittade inte på vägen (han vände sig om för att se nåt ) Och han körde nästan på mig men plötsligt så när jag kom ur dagdrömmen så såg jag att jag stod på andra sidan av gånggatan och jag var helt säker på att jag stod på andra sidan. Kanske var det en skydds ängel som flyttade mig till andra sidan så jag inte skulle bli påkörd av cykeln. Man vet aldrig..

    • Åh spännande och betryggande! 😀 jag har själv inte varit med om något sådant (vad jag vet) Men det har min syster! Hon körde hem från sommar jobbet och på väg hem till oss så är det en grusväg med ganska dålig sikt så man ser inte vad som kommer efter kurvan. Hon körde vid en sån där kurva och just innan kurvan kom en tanke som från ingenstans ”Jag kan ta ut kurvan ordentilgt” och det gjorde hon och i kurvan kom en bil! Så om den tanken inte slagigt henne så hade hon kanske krockat.

      • Hej Alma!
        Vilken fantastisk tur. Jag kan absolut tänka mig att det var en skyddsängel som gav henne en ingivelse. 🙂

  33. Sällan eller aldrig har du väl skrivit ett blogginlägg som är lika rikt på relevanta och intressanta fakta som just detta, Magic. Kort sagt: En mycket lärorik artikel om ett fascinerande ämne.

    Och som vanligt skriver du så inbjudande och försonligt om ämnet, så att väl ingen kan tycka illa om dina synpunkter. Till och med jag, som egentligen inte tror att änglar finns på riktigt, har stor behållning av dina pedagogiskt så lättillgängliga bloggartiklar!

    Kort sagt: Jag är grymt imponerad av både ämnesval och ditt sätt att skriva och förmedla information på.

    För övrigt är din teckning av en fallen ängel, som fastnat i en telefonledning en liten pärla i sig själv, den också. Vilket kreativt ämnesval du har fokuserat i den teckningen, som kan sägas vara gjord av dig med glimten i ögat tack vare dess smått humoristiska undertoner.

    Man blir sannerligen glad av att ta del av dina texter och bilder, Magic. För egen del blir jag dessutom fascinerad av hur duktig och kompetent du är när det handlar om att låta din hjärna och ditt hjärta samspela med varandra. Med en metafor skulle man kunna säga, att när du är i farten, blir 1 + 1 inte 2 utan faktiskt mer än så. Typ 2,5 eller rent av ännu mer. That’s why you’re kind of Magic! Du lämnar ingen oberörd!

    PS Hur är det? Tyckte du om att rita redan som litet barn? Jag anar att du måste ha gjort det. DS

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket. Dina ord lyser upp min dag! Ja, det är lugnt ett av inläggen jag är mest nöjd med. Jag tycker det är spännande med änglar och vill absolut lära mig mer.
      De känns som väldigt fina, poetiska väsen 🙂 Särskilt iden om skyddsänglar.
      Ah, kul att du gillar min teckning också. Själv känner jag nu att den är rätt slarvigt gjord dock. Kanske ger jag samma motiv en ny chans och gör den lite mer avancerad. 🙂
      Ja, jag har alltid tyckt om att rita. Men när jag var riktigt liten så ritade jag mest hö. Hahaha. Jag ritade väldigt intensivt massa streck hit och dit och när någon frågade mig vad jag ritat svarade jag: ”Hö.” Varför jag var så besatt av hö vet jag inte haha X)

      Tack igen för din fina kommentar! 🙂

  34. MMG, du är väldigt bra på att rita! ❤

  35. Jomenvisst, det gör det! Den finns nog snart ute på typ Akedemibokhandeln. 😛

Kommentera

