Grimoires: gamla böcker om magi.

”Grimoire” kallas böcker innehållande instruktioner om magiska formler och ritualer. Grimoires innehåller info om hur man skapar talismaner och andra magiska objekt, hur man kastar förtrollningar, åkallar andar, demoner och änglar, ser in i framtiden och många andra magiska kunskaper. I detta inlägg dyker vi in i den mystiska och fascinerande världen av grimoires.

I princip skulle alla böcker med instruktioner om magi kunna kallas för grimoires. (Något som skapare av tv- och rollspel ofta utnyttjar. Grimoire låter ju mycket coolare än magibok gör.) Men helst bör termen användas till böcker som påstås härstamma från kung Solomons magiska kunskapsbank. Vem kung Solomon var återkommer jag snart till längre ner….De flesta grimories sägs komma från urtida källor men egentligen skrevs de flesta under 16- och 17-hundratalet och var populära in på 1800-talet. De cirkulerade huvudsakligen i Frankrike och Italien. Grimoires skrevs både av människor med äkta magisk kunskap och av totala amatörer som bara hittade på bluffböcker för att tjäna pengar.

Innehållet i vissa Grimoires kan tyckas en aning skrämmande. Vissa recept kräver till exempel ingredienser som fladdermusblod och olika kroppsdelar. Vissa påstår dock att detta bara var kodord för andra ingredienser för att hålla den verkliga kunskapen hemlig. (Så egentligen kanske recepten innehöll ännu värre saker… 😮 )
Vissa grimoires var skrivna i rött bläck och det sades att om man såg på texten för länge skulle ens ögon brännas sönder. (Hmm, låter inte som något bra försäljningsknep.)

Ovan är en talisman från grimoiren: ”Key of Solomon. Den stöter bort eventuella onda attacker från andra. Jag har en som en pin på min väska. ^_^

Men nu till förebilden för alla grimoire-skrivare: Kung Solomon. Han dog någon gång kring 930 f.Kr och var enligt bibeln kung över Israel och Juda i 40 år. Kung Solomon sägs ha haft fantastiska magiska krafter och varit mycket vis.
Ett flertal grimoires tillskrivs Solomon. Den viktigaste av dessa är den så kallade ”Key of Solomon”. (Ibland kallad: ”Greater key of Solomon” eller ”Clavicle of Solomon”) Denna bok räknas som källan till de flesta andra grimoires. Boken har genom tiderna skrivits i om i en mängd olika versioner så det är idag helt omöjligt att avgöra hur originaltexten egentligen var. Men den innehåller bland annat info om hur man finner skatter med hjälp av åkallade andar. En annan viktig grimoire Solomon har gett upphov till är den så kallade ”Lemegeton” eller ”Lesser key of Solomon”. Den listar mängder av andar och änglar och deras titlar och inbördes status.

Oh! Inlägget börjar ta slut….. Nooooo!!! Hrm, hur som helst, låt oss snabbt gå igenom några andra grimoires som räknas till de viktigaste och mest kända:

Testament of Solomon: skriven någon gång mellan år noll till 200-talet. Den berättar om hur Solomon byggde templet i Jerusalem genom att åkalla demoner som kunde arbeta åt honom. (Ahh! Magic tar fram telefonen och ringer upprört till ”demonernas rättigheter”) Boken berättar också mycket om demonologi, änglar, astrologi, folktro om medicin och annan magi.

Grand Grimoire: En fransk grimoire som förmodligen skrevs någon gång mellan 16- 1700-talet. Den innehåller kunskap om svart magi.

Grimorum Verum: Förmodligen skriven i mitten på 1700-talet. Den är starkt influerad av Key of Solomon och tar bland annat upp magi och info om hur man uppväcker och gör sig av med andar.

Theosophia Pneumatica: Kallas ibland för ”the little key of Solomon” vilket kan vara förvirrande. Den tillskrivs dock inte Solomon utan publicerades 1686 i Tyskland av ”anonym”. (Han tycks ha skrivit mycket den där ”anonym”. Jag tror till och med han har kommenterat min blogg några gånger… Hmm…)

Andra kända grimoire-titlar är: Grimoire of Honorius, Arbatel of Magic, Heptameron, Little Albert, The Enchiridion of Pope Leo, The book of sacred magic of Abra-Melin the mage, The book of black magic and of pacts, Red dragon, Transcendentel Magic, True Balck Magic och The Black Pullet,

Ovan är ”the secret seal of Solomon” från Legemeton.

Vad tycker ni om Grimoires?

Själv tycker jag de känns härligt magiska och mystiska.

33 svar

  1. Sykt spennende. Gud, elsker bloggen din. Er selv ”lidenskapelig” opptatt av alt mellom himmel og jord, og denne bloggen gir meg masse!

    • Hej Susanne!
      Tack så jättemycket! Det gör mig verkligen glad att höra! 🙂
      Ja, det övernaturliga är ju ett sånt stort och härligt ämne. Finns ju hur mycket som helst vilket ju är bra för oss som inte kan få nog av mystiska grejer. 🙂

  2. ÅH! gud va man älskar kunskap ibland!
    Vill veta allt som handlar om magi å liknande ^^

    sjukt spännande, ska googla alla dessa böcker sedan…. kanske ska starta min egna grimoir!
    vet du om books of shadows är en annan sak eller e det bara olika ord för det?

    • Hej Sebastian!
      Åh, vad kul att du tycker det! Tack!
      Detta med grimoires är verkligen spännande! Vill verkligen läsa alla dessa i sin helhet. Har bara läst utdrag.
      Book of Shadows är inte riktigt samma sak. Det är mer en personlig magisk anteckningsbok. Används ibland till och med som en sorts magisk dagbok och är vanligast inom häx/naturreligionen wicca. 🙂
      Ha det gott och lycka till med fortsatta grimoire-studeringar! 🙂

  3. jag tror nog det finns en o annan mer ”äkta” grimoire i världen, och jag personligen tror att tankens kraft i allt är mycket starkare än all materia i världen, och att man med hjälp av sina tankar kan framkalla ganska mycket, både ont och gott, även om man tror att det är ”för att man har en räv-klo” i sin troll-soppa eller om man tror att ens böner blivit hörda av en stor mäktig gud eller ande…
    jag tror vi alla är en del av universum och därmed alla har en inneboende kraft att skapa vad vi vill, med eller utan ”trollböcker”.

    men som det är med meditation, det är enklare om man har lite ritualer för sig, lite plingplong musik och ett tänt ljus så man kommer i ”stämning”
    så är det kanske samma sak med en grimoire,
    en bok man så starkt tror är ”äkta vara” att man inte ens får tanken att det bara är humbug alltihopa gör att trollformlerna faktiskt funkar och voila: så antar man att det har med den magiska trollboken att göra,
    fastän det är man själv som genom tankens vinst över materian som åstakommit trolldomen…

    tror jag…
    men det är mycket med det magiska man inte förstår…det är nog en del ”nycklar” i sådana böcker som gör att man lättare kommer i kontakt med sitt ”högre” jag eller sin ande, eller om det är samma sak…
    så,
    jag tror dom fungerar, jag tror dom existerar och jag tror att det mesta funkar om man tror tillräckligt hårt på det…

    kram o tack för ännu ett intressant inlägg!!

  4. och eftersom du är inne på aliens mm vad tror du om The forth kind? jag har försökt undersöka sanningshalten och vissa mer eller mindre intressantat artiklar om folk som försvinner i och runt staden Nome i Alaske finns det , men väldigt tunt material att läsa vidare om…

    har du kollat upp det?
    annars fick du en idé till inlägg:)))
    kramen!

    • Hej Gladmymlan!
      Tack så jättemycket!
      Håller verkligen med dig om det du säger. Det är alltid våra tankar i botten som avgör.
      Magiska ritualer är snarare mer till för att göra oss säkrare och komma i rätt stämning.
      Vad det gäller the forth kind så tror jag inte på att något material som används i filmen är äkta. Tror till och med att det är bekräftat att det var bluff.
      Men att det bygger på äkta händelser är ju en annan sak… Även om inte dessa händelser ägt rum där filmen säger så är ju alien abduction ett fenomen som många upplevt och som jag tror fullkomligt på så.
      Ha det bäst!
      Kram M.

  5. Jag skulle nästan göra VAD SOM HÄLLST FÖR ATT FÅ DEN BOKEN. Den är cool tänk er va man kan göra med den 😉

    • Hej Vendela!
      Jag kan glädja dig med att grimoires inte är så svåra att hitta. De flesta går att köpa eller ladda ner som e-böcker.
      Om du googlar på titlarna jag räknar upp i inlägget så kan du säkert hitta några av dem.

      • Tack för tipset magic. Ska söka nu och försöka hitta 🙂

  6. jag tror jag är lite magisk men jag är inte säker men jag har den här konstiga häx skrattet och många säger att jag kanske är en äkta häxa … jag är alltid lugn och mediterar lite också men ändå … tänk om jag är en häxa?!

  7. fel jag menar jag tycker att jag är ochå lite magisk men är osäcker jag kann innte trolla och mina kopis ok jag för söcker ta reda på om jag är en för det känns skummt med mig jag känner att jag är en häxa äller trollkarl kann någon svara på det 🙂

  8. ok jag sckratar somm en häxa jag vett innte varför ok jag vill ta reda på det vart är min häx familj hur kann de ta mig somm en häxa ok jag är typ magisk

    • Hej igen!
      På vilka sätt har du märkt av att du är magisk?

      Även om du är intresserad av magi och kanske även har vissa krafter så har du ingen annan familj som består av häxor.
      Alla har en viss mängd magisk kraft inom sig och hos vissa är den mer utvecklad och tydlig. Du kanske är en sån. 🙂

  9. Det verkar som att Grimoire- böckerna främst skriver om svart magi..

  10. Läser just nu lite ur grand grimorie (vet ej om det är riktiga dock, den är online som pdf) men den är helt sjuk… i början står det att man ska offra ett barn, skinn flå det och sedan bränna det…. hmm… den låter inte riktigt som min grej, är ju wiccan :p men vet du om det finns någon/-ra grimoire-bok/böcker som inte bygger på kristendom? 🙂

    • Hej Viktoria!
      Just the Grand Grimorie har jag inte läst men jag kan tänka mig att den är rätt brutal. Känns som att många grimoires kan innehålla rätt äckliga saker.
      Ingen grimoire-bok bygger på kristendomen. Dock så skrevs de under en tid då kristendomen dominerade men de är definitivt inte en del av religionen och räknandes av den som svartkonst och djävulens verk.
      Om du är intresserad av att använda dig av gamla magi formler så rekommenderar jag att du kollar upp någon av Judika Illes spellbooks. Eftersom hon samlat formler från äldre böcker. Det är nog det bästa stället att starta på ifall du verkligen vill kunna praktisera formlerna.

      • jo, det var det jag menade med kristendomen xD Grymt, tror nog att jag ska ta och kolla upp den. Tack för tipset! 😀

  11. Hej, Jo asså jag är väldigt intresserad av dessa mer mystiska fenomen och böcker. Har du någon aning om vart man kan köpa dessa böcker (kopior)?
    Sen vill jag tacka för en mycket bra hemsida!
    Tackar! 😀

    • hej Toni!
      Du får googla på titlarna. Många finns tillgängliga i pdf-format och är bara att ladda ner.
      Dock så vill jag varna för att det som står i dessa böcker ofta kan vara mycket konstigt och brutalt.
      Sällan är det magi man själv skulle vilja utföra eller som ens är lagligt…. ^_^;

      Tack så mycket själv! 🙂 Kul att du gillar den!

  12. Hej Niko!!!

    Jo jag ska fråga att hur kan man köpa eller fick den för att jag lära sig Magic också men jag vet inte hur kan man fick boken i från

    • Hej Niko!
      Många gamla grimoires finns på nätet om du är nyfiken. De är dock kanske inte rätta platsen att lära sig magi på men de är intressanta historiska dokument 🙂

      • Jo jag vet ,men jag har lära mig magi länge sen till just nu men jag vill bara veta hur fick man ifrån och jag lära mig med professor så jag vet inte hur kan man fick bok😞

      • Ah okej. Men googla på titlarna och ”read online” eller så så dyker de nog upp 🙂

Kommentera

