Antikytheramekanismen: Forntida analog dator eller bit av en tidsmaskin?

1900 gjorde några tvättsvampsdykare ett mycket större fynd än de ursprungligen tänkt. Något som får forskarna att ifrågasätta det vi tror att vi vet om vår historia. De hittade den så kallade: ”Antikytheramekanismen”. Ett mystiskt föremål som tycks vara en tidig analog dator för att göra astronomiska uträkningar.
I dagens inlägg tittar vi närmare på detta märkliga fynd.

Antikytheramekanismen har fått sitt namn från den grekiska ön Antikythera. Utanför den ön hittades ett vrak. Där låg mekanismen tillsammans med andra (mindre minnesvärda) föremål. Vraket har daterats till att ha sjunkit 82 f.Kr. Därför antar man att mekanismen också är från ungefär den tiden. Fast teorierna om när den skapades varierar. Ingen vet säkert.
När mekanismen hittades hade den gått sönder i fyra delar och det tog lång tid att göra en rekonstruktion av den och till fullo förstå dess funktioner. 1959 skrev Derek de Solla Price (professor i vetenskapshistoria) en avhandling om mekanismen där han beskrev hur den var konstruerad. Med hjälp av mekanisemen kan man göra väldigt avancerade astronomiska uträkningar som planeternas banor och vår- och höstdagjämning och månfaser och detta många år i förväg, bara genom att ställa in kugghjulen. Antikytheramekanismen är nämligen utrustad med en så kallad differentialväxel. Det är en konstruktion som gör att man kan reglera hastigheten i vilken en axel rör sig enligt bestämda värden. Differentialväxlar är idag vanliga i olika fordon. Det som gör allt detta prat om differentialväxlar så intressant är att den inte patentsöktes förrän 1828. Tråkigt att behöva säga det till uppfinnaren, men han var inte den första med sin idé uppenbarligen.

Vad mekanismens funktion ursprungligen var är det ingen som kan förstå. Att den skulle ha använts för navigation verkar inte troligt eftersom den kan förutse så mycket mer än vad som är nödvändigt för att navigera. Som till exempel eklips (mån – och solförmörkelser). Dessutom skulle den hårda havsmiljön snabbt förstöra mekanismens växlar och därigenom göra den värdelös. Så vad användes den till då? VAD??? Ja, det är verkligen ett mysterium. Ingen kan förstå vad den användes till eller varför det inte tycks ha skapats fler föremål av den här typen om man hade denna kunskap då.
Andra teorier föreslår att antikytheramekanismen kanske är en bit av en tidsmaskin som exploderade i samma ögonblick som den anlände till forntiden. (Hmm, den här killen kanske vet något om det?) Eller att det är en gåva från ancient austronauts. Alltså aliens som kom till jorden i forntiden och delade med sig av sin otroliga teknologi. Ni kan läsa mitt ancient austronaut-inlägg HÄR!

Vad tror ni om antikytheramekanismen?

Vem skapade den och vad kan den ha använts till?

Själv tycker jag att det är väldigt intressant med den här typen av oförklarlig teknik från forntiden. Det strider liksom emot allt vi vet om vår historia och visar hur mycket vi ännu har kvar att upptäcka.

P.S Ny läsarhistoria! Kilcka HÄR! D.S

14 svar

  1. Men duuuu, du måste ju skriva oftare! Vad ska jag annars läsa? 😉

    Man har många gånger undrat hur människor från förr tänkte, speciellt när man hittar t.ex såna här saker (eller det kan vara vad som helst, typ vapen, avbildningar och grottmålningar, hur tänkte människorna då? Hur kom dom på hur dom skulle göra? osv)

    • Hej Boris!
      Kommer göra det. Har haft ett dipp de senaste dagarna men nu är jag skrivningsinspirerad igen!
      Ja, det känns som att det finns så mycket kvar för oss att få veta om vår historia och bakgrund.
      Det vore väldigt häftigt om man kunde åka tillbaka i tiden och se hur det verkligen var. Ja, vem vet. Antikytheramekanismen kanske är resultatet av en sådan resa…

      • Jag håller på att läsa böckerna om Grottbjörnens Folk (tror jag är inne på 4de boken av 5). Den handlar ju mycket om stenåldern, om neandertalande, och även de mer utvecklade människorna. Det står om vad dom gjorde för vapen, hur dom beredde fällar, hur dom gjorde olika mediciner och till vad (dom använde ju växter). Och medan jag läser så undrar jag ofta HUR kan dom veta vilka växter som hjälper mot vad ? tex.
        HUR kan dom veta så mycket?

        Nu har man ju datorer och annat som hjälper till att forska fram mediciner, botemedel och gud vet allt, det testas på djur och frivilliga personer, men hur gick det till då?
        ”Har du ont i magen? Här ta lite krossad vallmo. Oj han dog, ja men då vet jag att vallmo inte är bra för magen”.

        Förresten vad Antikytheramekanismen ett väldigt långt ord…

      • Låter som spännande böcker! Ska kolla upp den! 🙂
        Svårt att säga hur de kom på allt. Förmodligen samlad kunskap som gick i arv och förmodligen var det så i början att de bara prövade sig fram. Säkert många hemska misstag som begicks då.

        Ha, ha ”Mekanismen från Antikythera kallas antikytheramekanismen” försök säga det fem gånger snabbt! 🙂

  2. Hej vännen!
    Asså vilket fynd! Nu börjar jag tänka i utomjordiska banor igen såklart =) Men ja…. kanske början på någonting som vart för farligt för oss människor. Det är häftigt hur den ser ut! Den ser så ny ut på nått sätt även fast den är så gammal och rostig.
    som en dörr till en gammal tidsmaskin? ^^

    • Hej Elin!
      Eller hur! Helt fantastiskt att hitta den!
      Skulle också vilja göra ett sånt fynd. Ja, dörren till en gammal tidsmaskin tror jag också på.
      Det känns så spännande. Jag hoppas att de tidsresande klarade sig.

  3. Har svårt att männsikor elr forntida människor har skapat en sådan.
    Jag tror det inte är någon tidsmaskin, men skulle vara roligt ifall det var de, teorin väcker ändå intresset.
    Men jag tror i alla fall att aliens har gjort den.
    Är lite galen av såna, men jag tror det, min logiska tanke är det.

    Din blogg är super bra, tur jag hitta den.
    Försökte starta en blogg med sånt här övernaturligt, Men det behövs ju inte, för du tar upp såna ämnen som jag funderar mycket på :D.

    • Hej Nathalieeeee!
      Jo, att aliens skulle ligga bakom är en spännande teori.
      Älskar den tanken att aliens kom hit till jorden för länge sedan och att det finns tecken av hög teknologi som de lämnade efter sig.

      Tack så mycket! Det glädjer mig att höra att du gillar min blogg! 😀

  4. Spännande blogg!
    Malin!

  5. Hej!
    Vilken trevlig blogg.
    Visst är det härligt med magi,och mystik i livet.
    Kram från Tini Tut’s Casilero del Diablo

    • Hej Tini tut!
      Tack så mycket! Roligt att du gillar min blogg! 🙂
      ja, det är det magiska och mystiska som gör livet härligt!
      Kram M.

  6. du får ta och skriva oftare, jag börgar bli utråkad 😦 Jag är kär i din blogg, kan inte slita mig från datan 😦

Kommentera

