Exorcism och andeutdrivning.

För ett tag sedan skrev jag ju ett inlägg där jag pratade om hur man hittar och känner av spöken. Min spökjägarguide kan ni läsa här!
Men sen kom jag på att det även om det är spännande att försöka hitta spöken så kan man ju även ha precis motsatt önskan. Att vilja bli av med spöken!
Därför tittar vi idag på exorcism och andeutdrivning. Hur det går till och dess historia.

Exorcism är utdrivandet av onda andar, demoner eller djävulen ur en människa, en plats, ett djur eller ett föremål. Utdrivningen sker med hjälp av olika ritualer, böner och magiska formler, danser och även genom samtal där man försöker övertala det onda att ge sig iväg. Föreställningen att man kan bli besatt av onda makter är äldre än kristendomen och ännu mer spridd. Uförandet av exorcism kan hittas i de flesta religioner och kulturer i hela världen.
Inom kristendomen är exorcism ett av de mirakel Jesus Kristus utför.
Även dopritualen har i vissa kristna samfund inslag av exorcism. Det hela bottnar i att man trodde att de som inte var döpta stod under djävulens makt. Därför utförde man en sorts exorcism med dopvattnet. Som att prästen gör tre korstecken på ytan och botten av dopvattnet för att mota undan onda krafter innan han blåser på det och därmed ingjuter den heliga anden i det. Under senare år och i modern tid har de exorcistiska ritualerna inom de flesta religiösa grupper börjat försvinna och idag är det mest i östra Europa och Afrika och inom den katolska och ortodoxa kyrkan det förekommer.

Förr förklarade man märkligt beteende hos andra med att de hade blivit ”besatta” av någon ond makt. Tecken på att någon hade blivit besatt var att de plötsligt kunde tala på främmande språk, tala med andra röster, fick omänsklig styrka, kunde flytta saker med tankekraft eller orimlig styrka. Teknikerna för exorcism varierar så klart väldigt mycket som sagt, men man börjar i allmänhet med något så riskabelt som att försöka hota den onda anden. Detta ska (förhoppningsvis) leda till att demonen blir lite uppretad och därmed omdömeslös och därigenom lättare att komma åt. Efter detta frågar man efter demonens namn. (Om den avslöjar sitt namn är det lättare att få makt över den). Efter dessa två grundläggande saker kan man med hjälp av en magisk ritual besvärja demonen att ge sig av.
Idag kan man på gamla beskrivningar förstå att de flesta som klassades som besatta egentligen hade andra fysiska och psykiska problem.

Idag är det extremt ovanligt att folk har problem med att ”bli besatta”. Själv har jag svårt att tro att andar skulle kunna ta kontroll över de levande på ett sådant brutalt sätt om den levande inte medvetet tillåter det.
Däremot så är det ganska vanligt att folk behöver hjälp med att driva ut störande andar från sina hem. Om du känner att du inte är ensam i ditt hem och mår dåligt av det så finns det olika saker du kan göra. Om du inte har så mycket erfarenhet av spöken så är det absolut bästa att kontakta ett medium som kan komma och hjälpa dig. I slutet på detta inlägg följer en lista med adresser till olika medier. Om du tar hjälp av ett medium så kommer hon eller han att lokalisera var i ditt hus andens energi finns. Med hjälp av bland annat ljus drar mediet till sig anden och försätter sig i ett tillstånd där de kan kommunicera. Då kan mediet ta reda på vad det är för en ande, när den levt och sådant. Efter det förklarar mediet för anden att den faktiskt är död och hjälper den att gå över till andra sidan. Detta kan göras genom olika metoder. Alla medier har så klart sina speciella tillvägagångssätt. Efter en andeutdrivning kan det ändå dröja ett tag innan ditt hem åter är lugnt. Det beror på den energiförändring som skett och är inte något farligt. Det kan också vara bra att göra någon form av reningsritual som en extra försäkring. Tips på en reningsritual kommer under.

Om du inte kontaktar ett medium så finns det lite andra knep.
Reningsritualer som att bränna ett knippe vitsalvia och sedan gå runt i huset och sprida röken med alla fönster öppna är alltid bra. Tanken är att dåliga energier ska följa med röken ut. Medan man sprider röken ska man visualisera för sig själv hur all energi blir ren och det negativa försvinner ut. I mindre svåra hemsökelsefall kan detta vara allt som krävs.
Om du känner dig hotad av något osynligt väsen kan du hålla upp handflatan och med bestämd och hög röst säga: ”Jag reflekterar!”. Detta är ett sätt att skydda sig och kasta tillbaka det obehagliga mot utsändaren.

Här är några länkar till medier:

Sanna medium

Faith Cure

Petra Dahlberg

Jag vill dock säga att jag själv aldrig kontaktat någon av dessa och att detta bara är medier jag fått rekommenderade till mig från annat håll.

Har ni haft problem med spökerier?

Vad tror ni om andeutdrivning och exorcism?

P.S Läsarnas historier är uppdaterad med två nya upplevelser! Tryck här! D.S

30 svar

  1. oh en blogg helt i min smak!! måste läsa igenom ordentligt genast, tänkte bara fråga om man får länka dej på sin blogg? detta verkar vara en kanonsida jue:)

    många kramar

    • Hej Gladmymlan!
      Åh, vad roligt att du tycker det! Tack! 😀
      Självklart så får du länka så mycket du vill! Det gör mig bara glad!
      Kram! M.

  2. Jag är själv fascinerad av allt som handlar om det övernaturliga- men med fokus på utomjordingar och konspirationer. Personligen hade jag dock inte valt vitsalvia för att driva ut onda andar, utan rosmarin.

    • Hej Jean-Claude Johansson!
      Okej, alla har ju sina speciella knep. 🙂 Rosmarin ska jag komma ihåg.
      Jag älskar verkligen allt som är relaterat till ufon, aliens och konspirationsteorier också. 🙂

  3. Hej! Du frågar två saker.

    1) Har ni haft problem med spökerier.
    Svaret är nej. Det finns ju inga spöken i verkligheten, bara i sagorna och myterna. Däremot tycker jag att det är ett problem att en del människor tar till övernaturliga förklaringar till naturliga händelser.

    2) Vad tror ni om andeutrivning och exorcism?
    Jag tror att det är vidskepelse i sin otäckaste form.

  4. Hej Miss Magic Girl!

    Modigt av dej att ta upp Exorcism och andeutdrivning. Jag tror att många människor har frågor, funderingar och erfarenheter kring detta, men det talas aldrig om det.
    I mitt arbete som andlig Healer möter jag ofta människor som är plågade och ansatta av mörka krafter av alla de sorter. Oavsett om man har bjudit in, eller av okunnighet attraherat dessa krafter så går all sådan energi att driva ut.

    Det viktiga är att som du säger hitta ett sant medium eller ännu hellre en medial och clairvoyant (en som ser andevärlden) Healer som också kan hjälpa till att hela personen som varit med om dessa händelser.
    Att arbeta med att driva ut och transformera invaderande krafter och energier utifrån är ett mycket speciellt kall.
    Var nu rädd om dig där ute på dina jakter!

    Vänliga hälsningar
    Katrin Hilding

    ps. kolla gärna in på hemsidan http://www.ljusastunder .se

    • Hej Katrin Hilding!
      Vilken fin sida du har! Vi kanske skulle kunna länka till varandra? ^_^
      Tack så mycket!
      Jo, det känns som något som är vanligare att folk har problem med än vad många vågar berätta.
      Det är ett intressant ämne som förtjänar mer uppmärksamhet.
      Vänliga hälsningar M.

      • Hej igen M!
        Tack!
        Jag tycker att det låter som en bra ide att länka till varandra.

        Imorgon åker jag till en stad i mellansverige för uppföljning av Exorcistuppdrag där jag har renat och helat hem, plats och människorna som bor där. De har varit hemsökta under många år men inga medium har lyckats hjälpa dem. Nu äntligen efter en tids helandearbete kan de börja känna frid och ljus i sina liv igen! Än återstår det arbete med deras hälsa.

        Vänliga hälsningar
        Katrin

  5. Jag vet två personer som sett ett spöke samtidgt. En man med vit klänning, han försvann när han sett mina vänner posters i deras rum. Jag tror inte han gillar dem. Förresten, du har bra musikssmak.

    Man kan läsa om wicca religion. Det finns massor av grattis recepter, gillar inte onda recepter, bara om kärlek, sex och förförelse.

    • Hej Blutengel!
      Tack så mycket! Du med! Gillar verkligen Blutengel-låten i ditt inlägg!
      Intressant med spöket i dina vänners rum. Vad hade de för posters som spöket ogillade så? ^^
      Wicca är intressant. Har vänner som tillhör den religionen.

  6. gud så cool blogg!
    jag älskar allt med spöken och allt som inte finns.
    detta kan låta konstigt men jag har sätt spöken. Jag kan bara titta runt hörnet och se någon stå där. Igår såg jag faktist en lång gubbe med svart kosytm, helt kål svart. Självklart så skrek jag ju. XD
    haha. men jag börjar faktist bli van av detta nu. Men ändå kan jag vakna i natten och höra konstiga saker.
    en sak till, din blogg är apcool! 😀

    • Hej Frida!
      Tack så jättemycket! Din kommentar gjorde mig SÅ glad!
      Jag tror dig absolut. Låter ju jättespännade att du verkligen har sett materialiserade spöken.
      Jag har känt av spöken vid några tillfällen men aldrig sett sådär tydligt som du beskriver. Men jag förstår att du såklart blev rädd.

  7. Grattis! Din blogg syns på aftonbladet idag. Printscreenade bilden som minne :p

    • Hej Sandra!
      Ja, jag såg det! Jättecoolt! Jag känner mig helt överväldigad. Hade 5000 besökare igår och fick värsta glädjechocken. 🙂
      Sen såg jag att de kom från aftonbladet. Känns jätte häftigt. Jag är så glad och tacksam.

  8. Hej. Måste bara säga att det var en slump att jag hittade din blogg. Och det är jag väldigt glad över. Jag älskar att läsa om det övernaturliga, och du uttrycker dig riktigt bra och skriver så man fastnar. Så kan bara säga GO GIRL! Ska bli kul att fortsätta följa din blogg. 🙂

  9. Hahah. Tänkte också nämna att man såg din blogg på aftonbladet. Döcoolt! Det förtjänar du också. Älskar verkligen din blogg! Absolut en av de bästa 😀

    • Hej Natson!
      Tack så jättemycket! 🙂
      Känns så häftigt att jag syntes på aftonbladet. Är fortfarande helt förundrad och glad över det.
      Hur som helst, tack för dina snälla ord!
      Kram M.

  10. Jag förstår ifall människor kanske är rädda för spöken och andar och vill ha bort dem. Och det kanske inte är så trevligt att vara ”besatt”. Men jag tror inte att jag själv skulle driva ut andar ur mitt hem, ifall jag visste att här fanns något. De är här av en orsak, de har också varit levande en gång i tiden och de har ett budskap som vi borde lyssna på.
    När det sedan kommer till de onda andarna (demoner etc), kan jag mycket väl förstå att man vill att de skall lämna en ifred, och då förstår jag att man kanske tar till exorcism.

    Kram
    P.S GRATTIS, jag såg din blogg på aftonbladet för någon dag sedan, jag blev så glad för din skull.. det är på tiden att folk hittar till en av de bästa bloggarna som finns och slutar läsa på skitbloggar 🙂 D.S

    • Hej beautybyshortylegs!
      Jag förstår hur du menar. Jag tycker att om man känner att det spökar hos en så måste man först ifrågasätta om de känns hotfulla eller inte.
      För om andarna bara finns där utan att göra något så gör det ju inget. De kanske rent av hjälper en och beskyddar ens hem.
      Så det får ju vara upp till var och ens egen känsla.
      Men jag tror som du att de ibland är där av en orsak.
      Men tack så mycket för dina fina ord! De lyste upp min dag! Jag är så glad över länken på aftonbladet!
      Kram M.

  11. Har du själv sett något av detta?
    Eller skriver du bara vad du tror?

    • Hej sweden!
      Jo, jag har upplevt det. Det spökade väldigt i vår första lägenhet. Var riktigt obehagligt. Men vi utförde ingen exocism eller så då.
      Var för liten för att veta något om det då. ^_^

  12. Jag kanske skulle behöva hjälp av en exorsist för att bli av med mina rivmärken som jag fortfarande dras med… Har du något tips om vart man kan vända sig så får du gärna höra av dig.

    • Hej Eva!
      just nu har jag nog bara dem jag tipsar om i inlägget tyvärr.
      Men jag säger absolut till om jag hittar något.

    • Hej Eva
      Läste ditt inlägg och hamnade sedan på din sida. Det verkar som om du har ett långdraget problem att tampas med.
      Så här skall du inte behöva ha det i livet. Om du vill ha hjälp med de negativa energierna får du gärna kontakta mig. Jag är andlig Healer och har som kall att arbeta med exorcism. Kolla gärna på min hemsida, där finns mina kontaktuppgifter. ljusastunder.se

      Hälsningar
      Katrin

  13. roliga ögon den sista bilden hade

  14. Jag kanske borde kontakta ett medium, tack för länkarna. Har haft problem med något jag tror är andar efter att ha misslyckats med att lämna kroppen. Fast man kan ju hoppas att det bara är mardrömmar. Hm. Tack igen, i alla fall 🙂

Kommentera

