Kraften bakom…. En nysning!!!

Idag ska vi titta på något väldigt viktigt. Nämligen alla intressanta teorier och legender som finns bakom något de flesta människor gör då och då. Särskilt under vinterhalvåret och rakt över intet ont anande passagerare i tunnelbanor och hissar (Ew! Hatar att bli utsatt för det!). Japp, det är såklart nysningar jag talar om. (Inte så värst kryptiskt heller eftersom jag totalt avslöjade det i överskriften. Ja, ja.)
Det är ganska otroligt hur mycket folktro som skapats om detta högst naturliga fenomen.
Låt oss titta närmare på det idag. 🙂

Förr så köpte man inte det här med att en nysning beror på en retning i näsan. Oh nej, det var för enkelt. Det var mycket troligare att andra makter låg bakom att man nös.
Anledningen till att man nyser förklaras inom folktro ibland av att djävulen går förbi en. Ett annat alternativ kunde vara att det nere i helvetet fanns en bok med alla människors namn. När boken öppnades nös alla vars namn fanns på de sidor som slagits upp.
Ett vanligt skrock är att man nyser om någon pratar om en.
I Polynesien så brukar nysaren försöka påverka det eventuella samtalet genom att säga: ”Vem kallar mig? Om det är i godhet, bra. Om det är i ondska, må jag bli försvarad”.


Prosit! Uppenbarligen har även pandor respekt för nysningar. Se videon här! om ni inte redan gjort det.

En vanlig teori var att själen hade en benägenhet att ibland lämna kroppen genom munnen. Som när man sover eller vid döden. Därför trodde man att själen var extra sårbar när man nös. Enligt vissa flög den rent av ut ur kroppen. Då var chansen stor för en demon eller djävulen själv att ta över ens kropp, döda eller förhäxa nysaren. (Vissa tror att anledningen till att hålla för munnen och näsan när man nyser ursprungligen kommer från att försöka skydda själen.)
Därför var det viktigt att uttala några lyckobringande ord. Nästan överallt har man olika uttryck som bör sägas när någon nyser som ”Bless you” på engelska, ”Gesundheit” (hälsa) på tyska, Terveydeksi (också hälsa) på finska och förr i Sverige sa man ”Gud signe”.
Idag säger man oftast ”prosit” som betyder ”må det gagna” på latin.
I Indien, när någon nyser, säger alla närvarande ”Lev” och den som nös svarar ”Med er!” för att motverka otur.
Redan de gamla romarna fann detta viktigt och sa ”må Jupiter vara med dig” när någon nös för att skydda dem. De såg huvudet som behållaren för en människas intelligens, känslor och själ. Så en nysning tolkades ibland som en förändring i nysarens personlighet.

Att råka nysa innan man ska någonstans ses som ett dåligt omen. En nysande katt har på vissa platser setts som ett tecken för en blivande kall sommar och lång vinter. Alternativt otur.
I Thailand ses dock nysningar som tecken för långt liv och ju fler gånger man nyser, desto mer lyckosamt är det!

Det djur som nyser mest är den så kallade Iguana. En sorts ödla. 🙂 Forskning visar att de nyser oftare än något annat djur. Genom att nysa renar de sina kroppar från salter som skapas som en biprodukt av deras matsmältning. Tycker att Iguanas ser så förnäma ut. Har svårt att föreställa mig dem nysande. ^_^

Än idag finns det en hel del myter kring nysandet.
Som att ”Varje gång du nyser stannar hjärtat och du är död i ett ögonblick.” Detta är INTE sant. Hjärtats elektriska aktivitet fortsätter fast du nyser. Eller ”Om man nyser med öppna ögon ploppar ögonen ut.” Detta stämmer inte heller. Vi har dock en reflex som gör att vi blundar när vi nyser men det är inte för att hindra ögonen från att ploppa ut. Att nysa är faktiskt bra för kroppen eftersom nysningar hjälper oss att hålla oss friska. 🙂

Wow, jag fattar inte att jag fick ihop så här mycket om att nysa. Hi, hi 🙂

Så, har ni nyst något på sistone? 😛

P.S Som ni kanske har sett i min twitter så ruvar jag på stora planer. 🙂 Jag har en idé för en ny grej här på bloggen som jag hoppas alla kommer tycka är rolig. Mer om detta kommer avslöjas senare denna vecka. Fram till dess så ler jag bara hemlighetsfullt. 😉 D.S

21 svar

  1. cool

  2. jag har aldrig hört de där att man ska vara död i ett ögonblick, istllet har jag hört att man är medvetslös i en sekund eller nåt när man nyser, men är de inte så heller då? ^^ intressant inlägg 🙂

    • Hej Becka!
      Tack så mycket! 🙂
      Det tycks finnas många myter av den där typen då. Men ingen av dem är sann.
      Hjärtats rytm kanske förändras lite på sin höjd det är allt. ^_^

  3. Den där pandavideon hade jag inte sett förut, den var ju jätteroligt! 🙂 Roligt och intressant inlägg om någon så vardaglig sak, jag nös senast imorse… Hmm, undrar om min själ är tillbaka 😉 Fast äsch, jag tror som thailändarna 😉

    • Hej Annie!
      Ja, visst är pandan bedårande! ^.^ Tycker att den lilla låter så otroligt gullig när den nyser.
      Ha, ha ja, det är lika bra att tro som i Thailand. Man ska tolka saker till det bästa om man kan. 😉
      …men för säkerhets skull önskar jag dig ”prosit” i efterskott! 😀

  4. Oj oj vad mycket teorier om nysningar hihi, dom har jag aldrig hört om innan men som sagt så lär man sig något nytt varenda gång man hoppar in på din sida:)!!ja vi får väl se om allergi gör sig påmind nu när pollena börjar snurrar rundor, och då kan jag lova att nysningar lär höras här hemma:)!! På tal om iguanor så har vi tre ödlor här hemma( ej iguanor iochförsig ) men har faktiskt aldrig hört dom nysa men skulle tro att det skulle låta fruktansvärt sött om dom skulle göra det så jag ska hålla lite koll eller höra lite koll kanske hihi!! Ha de jättebra och nys lungt kramar!!

  5. Och måste ju poängtera panda videon den är ju sååå sööt!!!!:)

    • Hej Lollo!
      Ha, ha ja, jag älskar verkligen pandavideon. ^.^ Bedårande!
      Ja, det finns mer teorier om nysningar än man först skulle kunna tro. Lite roligt att det bildats så mycket skrock och legender runt något så naturligt.
      Åh, ödlor är så gulliga! Om de nyser någon gång så får du försöka fånga det på film. 🙂 Skulle nog bli lika sött som pandan.
      Tack så mycket! 🙂 Nys lugnt du med! ^_- Kram!

  6. Haha det där med nysande katter har setts som tecken på lång vinter kanske är sant!?
    Min gamla hemstad (där familjen bor) brukar ha kanske max 2 veckor snö och kyla under vintern.. Innan jul hade systerns katt börjat nysa hej vilt.. Och vad hände? jo, runt jul kom all den där snön Sverige fick och familjen kunde knappt ta sig ut pga den. Och den låg kvar länge.., mer 2 månader än 2 veckor 😉 Dessutom; så slutade katten nysa runt nyårsafton! hahhaa

    • Hej Sofia!
      Vad roligt, då känns det ju lite som att det där med nysande katter faktiskt har en betydelse. 🙂
      Du får be din syster vara uppmärksam på sin katt i fortsättningen. =^.^=

  7. Vilket roligt inlägg…

    Inatt klockan 3.30 vaknade jag och nös säkert 12 ggr på raken (trodde ju det var hösnuva då’rå 😉 ) men vem vet???
    Hihi!!
    Allergier? pffft….

    Jättekul att läsa om folktron runt nysningar.

    • Hej Annika!
      Tack så mycket! 🙂
      Men oj, 12 gånger på raken! Stackars dig! Tycker det är så obehagligt att nysa. ”_” Men det var säkert någon som hade ett riktigt långt samtal om dig.
      Eller så betyder det att du kommer få ett otroligt långt liv. 🙂 Båda låter ju bra. Det där med demoner eller så är lite för läskigt så jag tror att nysningar är lyckosamma. 🙂

  8. Havsleguaner verkar vara speciella djur, har för mig att de bara äter havsalger? Jag har själv haft vanliga leguaner och de nös lite de också ibland! 😉

  9. jag har lyckats nysa med ögonen öppna. Det är extremt svårt men det går x)

  10. wow! Du har faktiskt helt fel! En gång när jag nös, ploppade mina ögon ut! Hah! Tro de eller ej! Men tro de! för de e sant!

  11. Hej
    Jag är förkyld och nyser typ 3 gånger i rad 4 gånger om dagen(det är sommarlov). Betyder det något särskilt att jag nyser så mycket?

Kommentera

