Sjöjungfrur och liknande vattenväsen.

Idag vänder vi blickarna mot havets mysterier och de mytomspunna sjöjungfrurna. De sades leva nere i dolda riken i havet. Ibland kom de upp till ytan och lockade sjömän med sin sång. Vilket kunde leda till sjömännens död.

Sjöjungfruliknande väsen går att hitta i alla västerländska länder. Även i öst kan man hitta motsvarigheter till sjöjungfrur.
De förekom oftast i folktro bland sjömän.
I Sverige motsvaras sjöjungfrur av sjörået. Sjörået regerade över sjöar och sades ha ihålig rygg och långt hår (för att dölja sin rygg?) som hon gillade att sitta och kamma. Om man såg sjörået hänga tvätt på en holme så kunde man bereda sig på dåligt väder. Genom att muta sjöjungfrun med lite av sin matsäck kunde man få god fiskelycka.
I gammal grekisk mytologi hittar man de så kallade ”sirenerna”. De liknar sjöjungfrur på många sätt och leder också sjömän i fördärvet med sin sång. Man brukar ofta förknippa sirenerna och sjöjungfrurna med varandra trots att de ser ganska olika ut. Sirenerna var hälften kvinna hälften fågel.
…När jag hör ”siren” börjar jag på en gång tänka på denhär braiga låten av bandet Sirenia. 🙂

Sjöjungfrur sades råda över vattnets krafter. I allmänhet sägs de ha varit otroligt vackra. Deras sång var förtrollande och fick sjömän att styra sina skepp ur kurs, på grund eller så hoppade sjömännen i vattnet för att följa den fantastiska sången och drunknade. (De tycks inte ha varit vidare smarta de där sjömännen.)
Om sjöjungfrurna medvetet var onda varierar från legend till legend. Enligt vissa dränkte de männen av ondska medan de i andra legender ville sjömännen väl. De var bara lite klumpiga. Till exempel kunde de råka dränka sjömännen när de egentligen skulle räddas ur vattnet. Eller ta med dem hem till sitt sjörike utan att tänka på att männen inte kunde andas under vatten. (Snacka om att ta tanklöshet till nya höjder! Sjöjungfrun bara ”Oops” liksom.) ^_^;;
Sjöfolk sades ha magiska krafter som att förutspå framtiden och annat. Om man hjälpte en sjöjungfru återgäldade de en ibland genom att uppfylla ens önskningar eller ge en magiska krafter.

Sjöjungfrurna hade en svaghet för människomän, som var mycket vackrare än männen under havet.
I irländsk folktro kallas sjöjungfrur för Merrow. De sades att deras män nere i havet hade gröna tänder, hår och hud. Därför använde Merrows sig av speciella röda fjädermattor eller andra föremål som kunde omvandla dem till människor. Så de kunde träffa män på land och gifta sig. Men om en Merrow skulle råka förlora sin magiska matta var hon dömd att förbli människa för evigt och kunde aldrig återvända till havet. (Stackars!) I vissa historier är det så hemskt att män med flit stal deras mattor för att tvinga dem att stanna på land. (Taskigt!).

Det finns mängder av historier om sjöjungfrur som fått barn med människor. (Här har de praktiskt nog ben när de befinner sig på land. Även utan magiska föremåls hjälp). Enligt irländsk folktro blev deras barn goda fiskare eller fick extremt stark röd färg på håret. I sämre fall kunde de inte prata eller plågades av att höra havets vågslag i huvudet och därigenom få sömnproblem.
Det finns även historier om människokvinnor som gift sig med havsmän och levde med dem i havet. Men om kvinnorna ville hälsa på sina familjer på land var de tvungna att vara försiktiga. De fick inte stanna för länge eller gå till kyrkan. Om de gjorde något av detta kunde de inte återvända till havet.

I brittisk folktro betraktades sjöjungfrur som ett dåligt omen. Man trodde att de antingen kunde förutse olyckor eller möjligen att de förde olycka med sig. Även i stora delar av resten av Europa sägs de sprida otur. Sjöjungfrur associeras med naturens destruktiva krafter.
De regerar över vattnet och symboliserar vattnets dualitet. Vatten kan både ge och uppehålla liv. Samtidigt kan det vara farligt och dränka oss. Sjöjungfrun står därigenom både för död och odödlighet. De lockar oss (tja, sjömän i alla fall) till en okänd och för människor farlig värld vilket kräver förändring och anpassning. Fruktan för sjöjungfrur kan ses som en metafor för fruktan att dyka ner i vårt eget undermedvetnas djup och lära oss nya saker om oss själva.
Att drömma om en sjöjungfru eller havsgud står för länken mellan vårt undermedvetna och medvetna. Alternativt för kärlek till en överidealiserad bild av kvinnlighet / manlighet som inte finns i verkligheten.

Om ni hör en förunderligt vacker sång träda fram genom dimman och vågornas brus, följ den inte! Eller kanske snarare, följ den på egen risk! 😉

Vad tycker ni om sjöjungfrur?

75 svar

  1. Jag började faktiskt undra när du skulle lägga upp ett inlägg och sjöjungfrur, kul att du faktiskt gjorde det. Jag tycker att de är väldigt intressanta, väldigt vackra. Fast jag gillar inte den där svenska grejen, sjörået, med hål i ryggen. Tycker inte att den ska jämföras med sjöjungfrur, jag tycker att den verkar vara lite mer som en träskvarelse, eller ngt.

    M.M

    • Hej M.M!
      Ja, sjöjungfruinlägget har jag haft på gång länge. ^_^
      De är väldigt vackra och fascinerande varelser.
      Vad det gäller sjörået tycker jag att hon känns som en direkt motsvarighet till skogsrået. Bara det ätt hon är i vattnet i stället.
      Skogsrået har ju också hål i ryggen och lurar skogsvandrare vilse med sin skönhet. Det känns som ett väldigt vanligt upplägg.
      Gruvarbetare var ju rädda för den såkallade gruvfrun. Hon hade också hål i ryggen och lurade gruvarbetare i gruvan.
      Folktron tycks vara full av lömska väsen av den typen. 🙂

    • men jag vill gärna vara en sjöjungfru.
      jag skulle vilja simma i havet men jag vill bara vara det när jag nuddar vatten och sen när jag blir torr får jag tillbaka mina ben igen.
      krafter skulle vara bra till exempel att kontrollera,fysa och hetta vatten.
      kan man bli en sjöjungfru

  2. har du läst nyheterna? haha Stephen Hawking varnar människor för att försöka kontakta utomjordingar för dom säkert kommer plundra jorden om dom får reda på att vi finns..o han säger att han nästan vet med säkerhet att det finns intelligent liv i rymden

    • Hej Anna!
      Jo, det har jag hört om. 🙂 Det är roligt att det finns folk som är så säkra på utomjordiskt liv.
      Jag tror dock inte att vi behöver oroa oss för att det skulle vara farligt att försöka kontakta dem.
      Tror inte att de behöver vara hotfulla om inte vi är det. Fast man vet förstås aldrig. ^_^
      Men att det med största säkerhet finns liv där ute tror jag också. Helt klart. ^_^

  3. Min favvo film när ja va as lite va lilla sjöjunfrun 😀 det säger allt ^^

    såg ett klipp på youtube om en man som trodde se filma en sjöjungru utanför Australiens kust ^^

    Helt sjukt ballt äre 😀

    • Hej Sebastian!
      Ja, du får se om lilla sjöjungfrun nu och se om du fortfarande tycker den är bra.
      Tycker att det är rätt intressant att se om favoriter från när man är liten.
      Gråter typ alltid när jag ser om Disney och Pixar filmer. De är ofta så rörande och sorgliga. ;_;
      Känner mig dock lite fånig. ^_^;; Jag och en kompis såg om pocahontas för ett tag sen och jag blev så rörd på slutet. He, he men nog om det. ^_^;;
      Coolt med han som filmat en sjöjungfru. Fanns det någon naturlig förklaring eller förblev det ett mysterium vad han sett?

      • förlåt att jag svarar så sent, men jag är osäker.
        tror han var övertygad att det var en sjöjungfru, ska kolla om ja hittar videon, wait for it…..

        dairy!
        sorry men alldelles för många videos om sånt :S
        men cool ändå 😀

      • Okej, det är lugnt. 🙂 Det är ofta svårt att återfinna videor.

  4. åhh sånt här hade jag ingen aning om roligt inlägg, kommer dock ihåg nu när jag tänker på det att i ”sinbad” disney filmen så är sjöjungfrur onda och försöker driva ner alla sjömän i vattnet. Och så påminner dem lite om älvor, som också förför män till en annan dimension med sång (och dans då). Så nästan alla naturväsen är onda i folktro, det var bara att man ”förfinade” dem till barnberättelser. Spännande. Jag har även sett ett fotografi (på internet) där dem påstår ha hittat en sjöjungfru 😮 tror du att dem finns på riktigt?

  5. Ja..i Ukraina så hittade de en konstig fisk som de kallade för sjöjungfru

  6. sorry den var i ryssland men jag har en bild på data undra hur jag kan visa den?

  7. okej=D

  8. Hejsan!
    Jätte kul sida det här. första gången jag besöker den i dag å kommer definitivt komma hit igen.
    Men jag har en liten fråga. Jag har aldrig hört talas om något sjörå, däremot när jag var liten pratades det om skogsrået som också skulle vara en kvinna med jätte långt hår och ihålig rygg som sprang runt i skogen. vet inte, du kanske har skrivit om de här, jag har inte kommit så långt än 🙂

  9. oj nu såg jag att du skrivit om precis de jag skrev här i kommentarerna 🙂
    det skulle vara kul att höra om den där gruvfrun. jag jobbar nämligen i en gruva.
    I gruvan jag jobbar i är folk inte så vidskepliga för det jobbar mycket yngre folk där nu, men de äldre håller på att man får inte svära då måste man knacka 3 gånger i väggen och man får inte vissla.
    Dock har jag inte hört att frun skulle ha något hål i ryggen. har egentligen bara hört att om hon visar sig så kommer det att hända en olycka.
    Om man nu ska tro på att det finns något sånt där i gruvan så viljer jag att inte tro att det är någon dam som dött som springer omkring där utan då tror jag det är bergets själ eller vad man nu ska säga som kommer för att varna en.

    • Hej Maria!
      Tack så jättemycket!
      Coolt att du jobbar i en gruva. Har inte hört det där med att hon visar sig innan olyckor så det var intressant. 🙂
      Gruvfrun eller gruvrået som hon också kallas ses faktiskt ungefär som bergets själ som du skriver och hon råder över berget. Precis som skogsrået över skogen eller sjörået över vattnet.
      Inom gammal folktro så skrämde hon bort folk från malmfyndigheter. Men någon sån tycks ju inte finnas i er gruva eftersom ni inte tycks ha skrämts iväg! 🙂
      Hon kanske uppskattar er närvaro? 🙂

  10. jag har alltid älskat sjöjungfrur och folk brukar till och med kalla mig sjöjungfru,
    för att jag älskar vatten.
    nu när jag läser dina historier så vill jag bara gräva djupare och djupare så inspirande.
    hejdå

  11. Jag är en sjöjunfru när jag nöddar vattnet förvandlas jag till det

    • Hej Emmel!
      Coolt! 😀

    • Är det sant för om det är sant vill jag få reda på hur du blev det men om det inte är sant så tror jag att du har fått det från en serie/film

    • Är det sant för om det är sant så vill jag veta hur du blev det och om det inte är sant så tror jag var du har fått det ifrån jag skulle vara tacksamma om du säger det till mig om det är sant.

      • Jag vill gärna att du säger det så fort som möjligt om det är sant! Tack.

  12. sjöjunfrur värkar snäla och orsyldiga men dom är elaka och gryma

  13. Kan jag få använda den första bilden i ett skolarbete?
    Jag tycker att den var väldigt fin, o skulle passa väldigt bra med mitt arbete! 🙂

  14. Så man kan kalla sjöjungfrur skogsråens mosvarighet till havs? Bra inlägg hur som helst 😉

  15. här är filmen med han som tycks sig ha filmat,jag tycker de är väldigt intressant och jag vet inte vad man ska tro,
    hoppas de är sant

  16. hej hanna!!!!!! spänande video jag tycker allt om sjöjunfruar är väldingt roligt och spänande men lever dom eller inte vill så gjärna ha svar!!!!

  17. Det är klart att sjöjungfrur fins!

  18. väx upp dom finns inte!!!!

  19. Sandra: Men har du bevis på att dom inte finns? 😉

  20. Hej, har just läst din sida och WOW! Inspirerande! Är den där tjejen som skriver romaner hela dagarna och har ofta funderat på att skriva en om sjöjungfrur. Har dock aldrig fått någon bra idé som får det hela att verka realistiskt. Trots allt förknippas sjöjungfrur som påhittade fantasiväsen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om dem men att påstå att dem inte finns går ju inte. Visserligen kan ingen bevisa att de finns, men ingen kan heller bevisa att de inte finns.

    • Hej Black Rose!
      Tack så mycket! 🙂
      Roligt att du också gillar fantasiväsen och att skriva. Det är verkligen fantasieggande att fundera kring alla världens myter och legender.

  21. om jag träffar en sjöjungfru skulle jag gärna hjälpa den om jag kunde, för att få magiska krafter

  22. Wow, så mycket jag inte visste om sjöjungfrur. Jag riktigt avgudar sjöjungfrur och dom är helt magiska. Jag håller på och gör några fler efterforskningar och ska ge ut en bok i december-januari

    • Hej Nina!
      Åh, vad spännande! Du får säga till här när din bok går att köpa. 🙂

      • Det är därför som man alltid ska ha med sig kvinnor på ett fartyg eftersom kvinnor inte påverkas av varesig sjöjungfrur eller sirener(vet dok ej om kvinnor påverkas av havsmän).

      • jag har just lāst ditt upplāgg, och jag har bara en sak att sāga;WOW!! Jag avgudar sjōjungfrur, nār jag var superliten, typ 5 år, så låtsades jag alltid att jag var en liten sjōjungfru! :3

        Men iallafall, jag tror på dom, och nār jag o min familj var på semester, så tyckte jag att jag Såg en! Jag hade gått ner till
        vattnet, det var helt stilla, sedan plaskade det till I vattnet och det typ skimrade till, som en sjārtfena eller luknande.
        Det kan ha varit inbillning, men jag tror āndå på dom!!

  23. WOW. Jätte spännande
    Jag höll på att dö så spännande det var.
    Lite läskig med sjörået med hål i ryggen!

  24. om sjöjungfrur fins på riktigt hur skulle man kunna bli en.

  25. Sjörået liknar som sagt skogsrået nästan på pricken. Vi lärde oss om gammal folktro på SO:n och där hade dom skrivit ett kapitel om skogsrået och ett om gruvfrun, men tyvärr inget om sjöjungrur. (Jag kanske ska nämna att jag bara går i femman….men jag har älskat läran om övernaturliga saker väldigt länge 🙂 ). Därför är det väldigt intressant att lära sig om.
    När det gäller Gruvfrun så har jag också hört (Ja, rättare sagt läst) att man inte får svära i gruvan, inte vara högljudd och inte vissla. Om hon visar sig kommer gruvan att rasa, vilket också kan hända om man gör henne arg, till exempel genom att svära eller skrika. Var man tyst och artig, kunde hon ibland visa var det fanns malm, järn eller (om man har tur) silver.

    Men jag har inte heller hört något om att hon hade ett hål i ryggen. Det varierar antagligen beroende på vart i Sverige man är, eller vart man hör det någonstans 😉

  26. HEJ! jag älskar din blogg och ville lägga till lite om sjörået. sjö rået är ”god” och sträcker hon upp handen kan man ge henne mat eller sätta sin vante på hennes han för att visa att ma är hennes vän.

  27. Dokumentär om Sjöjungrur gick på TV år 2013. Manliga och kvinnliga och dom har inget hår alls bara en liten upphöjning på huvudet som ”punk” stil och vitgråa i hela kroppen med simhud mellan fingrarna på handen och stora djupa mörka hål som ögon men vänliga och vill helst INTE komma med på bild eller film och man har lyckats att fånga upp dom ändå bild och film för att undersöka deras existerande och då såg jag en som satt på klippan vid vattnet som vill ha kontakt med killen på land och fick syn på videokameran från en annan som filmar henne och hon fick skit bråttom att kravla sej med sina armar ner från klipp stenen och fort ner i vattnet. Det var apor en gång i tiden som vi på land som ville leva på fisk och allt som gick att äta och leva på vid vattnet och har utvecklat sej i vattnet och vi på land.

    • Discovery visades den serien på och många säger att det är fejk och den som är forskare liknar Alan i baksmällan

  28. Jag brukade kolla på tv-serien ”H2O- Just add water” när jag var yngre. Det handlar om tre vanliga tjejer som vandrar till en ö och det är där dem blir till sjöjungfrur. Sedan dess om dem rör vatten, efter tre sekunder får dem fiskfenor.

  29. Jag tror att sjöjungfrur, sjöodjur och sirener finns. Här följer en bild på ett sjöjungfruskelett…

  30. gillar denna bild

  31. hoppas att ni hittar fler skelett delar v sjöjunfun hoppas jag

  32. hoppas att få glädja denna stund hoppas jag över dom här skelett delarna

  33. Coolt trodde på det en sekund det kändes som hundra år

  34. Sjöjungfruar är okej, men själv är jag just nu jätte intresserad av Selkies. 🙂 Dom är en sorts magisk säl som kan ta av sig sin sälkropp och bli en vacker/snygg människa. Oftast dök dom upp i tragiska romanser och har sina ”rötter” i Irländsk, Skotlandsk, och Isländsk sagor och legender.
    Gillar bara idén av en person som kan bli en söt säl 😀 Tänkt att vara vän med en selkie. Then I could get seal back rides i sjön 😀
    Här finns några länk om selkie mythologi:

    http://theroseandchestnut.com/2014/04/15/seven-tears-into-the-sea-the-male-roots-of-selkie-legends/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Selkie

    • Hej Maaretta!
      Åh, ja selkies är faktiskt underbara. 🙂 Tack så mycket för länkarna. Vill gärna läsa på mer om dem. 🙂
      Håller med om att sälar är hemskt gulliga och därför blir ju selkies supergulliga 🙂

  35. Tjabba!

    Intressanta inlägg på denna tråden.
    Jag och dottern satt o diskuterade sjöjungfru vid matbordet då jag fick frågan, Men pappa vad kallas dom sjöjungfruar som är pojkar tex som ariels pappa hm ja vad svarar jag på det
    Är det någon som vet det?

    • Hej Mermaid-daddy!
      Tack! 🙂
      På engelska kallas killarna för mermen. Mermaid och merman.
      På svenska har jag hört dem kallas för sjömän men det kan ju blir lite förvirrande haha XD

Kommentera

