Carnac stenarna, en liten bit av Atlantis? (+ extranyhet!)

Runt den franska byn Carnac finns en mängd mystiska megalitiska monument. Kan dessa stenar ha en koppling till den försvunna ön Atlantis? Låt oss undersöka detta närmare i detta inlägg. 🙂

….om ni vill veta lite mer bakgrundsinfo om den försvunna ön Atlantis TRYCK HÄR!

Carnac stenarna.

Carnac stenarna varierar i storlek och finns i olika sorters formationer. De är över 3000 stycken. Vissa av stenarna väger kring 30 ton. Hur de flyttats dit är det ett mysterium. Enligt gamla legender är stenarna en Romersk legion som förstenats. Men även om det skulle vara så behöver ingen bli rädd, legionen är med största säkerhet stendöd i såna fall… (Förlåt, var det ett stentrist skämt?) En alternativ kristen legend säger att de var hedniska soldater som jagade påven Cornelius. I försvar förstenade han dem. (Åh, ingen dålig kraft! Stentufft skulle man kunna säga… eller kanske inte. Förlåt. Jag svär nu högtidligt att jag ska lägga av med stenskämten.)

-Hur var det med Atlantis-teorin då? Var kommer den ifrån?
Jo, Carnacstenarna leder bort från den franska kusten och ner i havet. De är av äldre sort än de andra stenarna i området. Forskare tror att stenarna från början stod på fast grund eftersom det skedde en enorm höjning av havsnivån för 12000 år sedan. (Stackars stenarna under vattnet. De måste tycka det hela är botten… Vadå? Det där var i alla fall inget stenskämt) Men vilka restes de av då? Ja, det är här Atlantis kommer in i bilden! Atlantis tros nämligen ha sjunkit vid samma tid som havsnivån steg. Kan det ha varit folk från Atlantis som började sätta upp sten i något okänt syfte? Intressant koppling hur som helst och jag hoppas den är sann. Allt som kan kopplas samman med Atlantis blir mycket intressantare på en gång. Eller hur? ^_^

Vad tror ni om Carnac stenarna?

Har ni/skulle vilja se dem i verkligheten?

Tycker om den där typen av megalitiska monument. Två av mina favoritplatser är Stonehenge och Ales stenar. 🙂

Nu till den omtalade (se titeln) extranyheten!
Jag ska ta tillfället i akt nu att göra en liten update på mitt inlägg: Spöken på flaska? Jag vet nämligen nu att den lyckliga vinnaren till de två utauktionerade spökena är cigarettföretaget Safer Smoke NZ! De köpte spökflaskorna för 2,830,00 dollar (Wow!). De säger att de inte ännu vet vad de ska göra med spökena men gärna tar emot förslag. Så jag antar att de mest köpte dem som en kul grej och för att stödja SPCA som pengarna för auktionen gick till.
Mysko flaskor tycks ha blivit populära på trademe efter detta. Såg denna auktion förut. Den är dock helt motsatt till spökauktionen och beskrivningen säger: ”The other day I didnt feel or sense anything unusual so I didnt collect anything, and here it isn’t!! Dont be too scared, but this isn’t the real deal.” Auktionen heter också helt riktigt ”Not a ghost in a bottle”. 🙂 Vart är världen på väg när en sådan auktion säljer för cirka 140 kr? 🙂 Men det hela är rätt kul.

Ickespökena ovan. Skåda och frukta inte! *ryser inte*

Jag tycker det är kul hur mycket uppmärksamhet dessa spökflaskor fått. Jag undrar verkligen vad deras öde kommer bli…

15 svar

  1. ojojoj, mkt pengar….
    Men jag fattar egentligen inte vad man ska göra med spökena, ha som prydnad?

    M.M

    • Hej M.M!
      Nej, jag undrar också. Lite skum grej att köpa. 🙂 Men det där cigarettföretaget känns mer som att de köpt dem som en kul grej.
      Eller så kommer de kanske släppa ut dem hos ett konkurrerande företag… 😉

  2. din blogg är bäst! lägg aldrig ner den, sjukt intressant! det där med spökflaskorna är jäkligt coolt. men sen, hur kan man veta att det verkligen är spöken i dom två flaskorna som dom sålde ? Och är det inte lite brist på respekt att bara ”söva” ner två spöken i en flaska och sälja runt dom. Borde man kanske inte se till så att de fick sin eviga vila och frid istället ?

    • Hej Mia!
      Tack så mycket! 🙂 Din kommentar gjorde mig glad!
      Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro om spökflaskorna. Men jag börjar luta lite åt att det hela bara är ett knep för att samla ihop pengar.
      Hoppas det nästan lite också. För annars håller jag med dig. Det är verkligen respektlöst att söva ner någras andar i flaskor.

  3. Hey! Ville bara säga att din blogg var riktigt super.. precis allting man själv är intresserad utav. Jag satt i fem timmar och bara ögnade igenom, underbart:D

  4. älskar din blogg.

  5. Vad läckra Carnacstenarna var, de skulle jag verkligen vilja se på riktigt! :O 🙂

    Knasigt med spöken på flaska :S 😉

  6. googla om The book of Ra alternativt Law of One. Där står det all om reinkarnation, Atlantis och ufon:D dock är det på engelska. Det är alltså inte skrivet av en människa utan…inspelningar, från ett medium som kanaliserade Ra. Mycket intressant, I promise!

  7. Jag bor några mil från Ales stenar och det är riktigt mäktigt att se på. Jag har alltid förundrats över dessa resta stenar.

  8. Man skulle ju vilja att Atlantis fanns men endå inte stakars människor som bode där då 😦 🙂

Kommentera

