Mysterierna kring reinkarnation och själavandring.

Tanken att man efter döden föds på nytt förekommer i många olika kulturer och religioner. Ordet reinkarnation kommer från latinets ”re in carne”. Det kan översättas som ”åter in i köttet”.
I detta inlägg tittar vi på föreställningar kring reinkarnationen i olika religioner, kända fall och olika teorier. Jag kommer även dela med mig av mina egna erfarenheter kring detta fenomen.

Det finns mycket gamla berättelser om återfödelse. Men synen på reinkarnation skiljer sig från plats till plats. Den österländska synen på återfödelse är helt annorlunda än vår västerländska. Vår uppfattning kommer från vår kristna uppfattning att kroppen och själen är skilda delar. Men i de österländska trossystemen har man inte samma bild av själen. Buddisterna förnekar tillexempel att det ens finns en själ, de har en mycket mer föränderlig syn på själen och ser det mer som att det som återföds är olika livsenergier.
De uppfattar inte återfödelsen som något positivt alls. Deras mål är att ta sig ur återfödandets kretslopp. De tror också på Karma. Det innebär att varje nytt liv är en belöning eller en bestraffning för handlingar man gjort i det föregående livet. (Jag hjälper er gärna att få bättre karma genom att ta emot presenter och sånt. Bara så ni vet! Vadå? Det borde väl ge er bättre karma?) 😉

Reinkarnationsidén har gett upphov till stora diskussioner inom kristendomen eftersom man kan hitta små referenser till det i både gamla och nya testamentet. Men om det verkligen är själavandring det handlar om är en tolkningsfråga. År 553 bestämde kyrkan att reinkarnation inte hade någon plats i kristendomen och att den som trodde på det skulle bannlysas.

Ett otal människor från olika delar av världen har genom historien haft minnen av tidigare liv.
Ett fall som många ser som ett slutgiltigt bevis för reinkarnation skedde i Indien 1933. Då berättade den fyraåriga flickan Shanti Devi för sina förundrade föräldrar om sitt tidigare liv. Hon sa att hon hade bott i staden Muttra med sin man Kendarnath. Hennes namn hade varit Ludgi och hon hade haft en svår graviditet och dött när hon födde barn. Shantis fall väckte stor uppmärksamhet i pressen och fler och fler bevis för sanningen bakom hennes ord dök upp. Det fanns en Kendarnath i Muttra och Shanti träffade både honom och hans son och kände direkt igen dem. Hon kände även igen hans kusin och kunde berätta information om familjen som stämde precis. När Shanti för första gången (i sitt nya liv) besökte Muttra kunde hon direkt hitta till sitt gamla hem. I princip alla fakta Shanti berättade visade sig vid undersökning stämma. Shanti sa senare att det var mycket smärtsamt att ha de minnen hon hade och att hon lidit mycket av att inte kunna återvända till sin familj. Som vuxen studerade hon och undervisade i filosofi och religion.

Shanti ovan.

En teknik för att minnas tidigare liv är hypnos. Men vissa kritiserar hypnos och säger att det som kommer fram inte alls behöver vara minnen från tidigare liv utan helt enkelt personens fantasier och sådant den hört eller läst. Så allt en hypnotiserad person säger måste dubbelkollas efteråt innan det kan ses som bevis för reinkarnation.
När personer som är övertygade om att de levt flera gånger fått frågan om de minns tiden mellan sina liv har reaktionerna varit blandade. De flesta minns inget av det. Men de som har minnen säger oftast att de själva valt att återfödas som ett sätt att utvecklas andligen och att de stöttats i sitt beslut av själsfränder och vänner.
Lustigt nog är det väldigt vanligt att folk tror att de varit kändisar i sina föregående liv. Och det är vanligt att flera olika människor är övertygade om att de varit samma kändis. Detta får en att fundera. Är alla dessa personer samma ande som lever flera liv parallellt samtidigt som de minns ett av sina tidigare? Eller vill så pass många ha varit kända i sina tidigare liv att de lurar sig själva eller rent av bluffar?

Vissa tror att födelsemärken kan ha sitt ursprung i tidigare liv. Om du dött genom att bli skjuten eller genom en skada på en viss kroppsdel får du alltså ett födelsemärke där i ditt nya liv. I en märklig historia förutsåg en indisk fiskare sin egen återfödelse. Han sa till sin son och svärdotter att han skulle återfödas som deras son och att de skulle känna igen honom på hans födelsemärken. Fiskaren dog senare under en fisketur och bara en kort tid därefter fick hans son och svärdotter en son. Sonen hade mycket riktigt samma födelsemärken som sin farfar.
Så kanske finns det något bakom den teorin?

Det vanligaste är att folk berättar om sina minnen om tidigare liv när de ännu är väldigt små. Mellan 2-4 år. Det är sedan vanligt att man glömmer bort dessa minnen när man är mellan 5-8 år. Detta stämmer väldigt bra in på hur det var med mig. Jag berättade många minnen för min mamma och mormor när jag var kring 4 år. Vid ett tillfälle beskrev jag väldigt detaljerat för min mormor hur en skvaltkvarn fungerade. Men idag minns jag inget av det alls. Det får mig att tro på inkarnation. Men jag vill egentligen inte att det ska vara sant. Jag skulle inte vilja återfödas och jag tycker inte om tanken på att vi är fångade i ett kretslopp där vi bara dör och föds runt, runt. Fast i fall man själv kan bestämma om man vill återfödas eller inte, då tycker jag att det är okej.

Vad tror ni om inkarnation?

Har ni minnen från tidigare liv?

84 svar

  1. Hallå!
    Åh älskar att diskutera detta med reinkarnation! Började prata om det med kocken på mitt jobb eftersom jag vet att han hatar det haha;) Han sa bara ”Elin nu ballar du ur igen”.
    Anyways, Jag tror starkt på detta även om jag inte direkt kommer ihåg nått av ett tidigare liv. Försökte faktiskt med ett meditationsprogram på youtube att backa bakåt i tiden och komma ihåg, men jag tror inte jag var fokuserad! ska försöka igen nångång. Kan skicka länken til dig sen!
    Tycker det är så häftigt det där du skriver om att du kunde beskriva hur en saltkvarn fungerade! bara sådär =)
    Näe nu ska jag och killen vidare och äta påskmat igen…. *spyr* 😉

    • Hej Elin!
      Ha, ha ja, ja det är bra att du i alla fall försöker komma med nya tankegångar till han på ditt jobb. 🙂
      Ja, det är verkligen fascinerande att fundera över över reinkarnation. Jag tror verkligen på att det kan vara så.
      Önskar att jag fortfarande hade kvar minnen. Men det försvann när jag började skolan. Kanske borde pröva hypnos någon gång?
      Ha en glad fortsatt påsk! 🙂 Akta dig för för mycket påskmat. Det försöker jag göra. 🙂

  2. Jag tror att vi återföds..och att vi till viss del bestämmer ang det nya livet. Inte vad som ska hända…men vad vi behöver lära oss 🙂

  3. Jag har hela mitt liv varit rädd för nålar och när jag på museum har set en ”järnjungfru” så har jag fyllts med panik, ångest och fysisk smärta. Det hände första gången när jag var på ett museum i Stockholm, jag var 6 år gammal och visste inte vad det var för någonting men så fort jag såg den så föll jag ihop på golvet fick svårt att andas och det gjorde fruktansvärt ont i hela kroppen, min mamma har återberättat det för mig. jag har även haft svårt att se bilder på dessa ”dödsstraffs maskiner” för två årsen var jag med min pappa på ett museum utan för paris där de hade en ”järnjungfru” och samma sak hände då.
    Jag har pratat med en sierska som tror att jag i ett tidigare liv blivit avrättad i en sån och att detta även skulle kunna förklara min rädsla för nålar.
    Vad tror du om det jag är själv lite skeptisk, det kan ju bara vara ett sammanträffande, eller?

    • Hej Therese!
      Jag tycker personligen att din reaktion känns för stark för det bara ska vara ett sammanträffande.
      Det är väldigt vanligt att folk som har starka rädslor eller fobier för saker senare får veta att det har sitt ursprung i tidigare liv minnen.
      Jag läste om en undersökning som gjorts med människor som var extremt rädda för vatten. Majoriteten av dem kom ihåg hur de drunknat i tidigare liv under hypnos.
      Så jag tycker att du ska ta din starka känsla på allvar. Den kan mycket väl bottna i ett tidigare liv minne.

      • Jag pendlar mellan att tro på det och att vara skeptisk, men under en period när jag trodde mer på det var jag helt övertygad om att jag skulle varit häxa/anklagad för häxeri det var ju trotts allt under den perioden man använde sig mycket av den typen av avrättning och tortyr.
        Det skulle ju vara rätt kul och veta hela bakgrunden till det om det är minnen från ett tidigare liv! 🙂

      • Hej igen!
        Ja, du får läsa på lite. Om du orkar. Det är ju ganska jobbiga saker att läsa om. Mycket hemska saker. Men om du läser lite kanske något minne skulle komma fram.

  4. denna testade jag för nått år sen. Ska försöka igen nån dag när jag är helt fri. Lycka till!

  5. Den här funkar bättre eftersom alla 3 delar kommer direkt efter varandra. annars är det ju omöjligt.

    http://www.youtube.com/user/Lindasufos#p/c/1877897E9B455481/0/z0QUg4NMpbM

    lala =)

  6. det är svårt att säga exakt.
    Kan nog stämma till viss del, men sjukt coolt med den indiska tjejen 😀

    Jag måste ha varit sjukt elak i mitt förra liv för ja har sån konstant otur, alltså alla som känner mig har sagt att dom är förvånade över sån otur ja har :S
    ex: fick äran att vara med i mitt gymnasiums julshow, (rätt stor grej att komma med) men en vecka innan premiären så fick ja körtelfeber och fick åka ambulans till sjukhuset och operera bort mina halsmandlar :S

    Varje gång ja åker på semester blir ja sjuk och kan inte se nåt eller uppleva nåt :/
    på typ 3 veckor nu så har min dator gått sönder, min IPhone har slutat funka, mina bärbara hårddiskar har slutat funka. seru

    ja va säkert typ Hitler eller nåt :O :S (nee för hemskt att skämta om :/ )

    • Hej Sebastian!
      Ja, det låter ju som att du har en hemsk otur. Man undrar verkligen vad du hade för dig i ditt förra liv.
      Men det är egentligen lite orättvist med karma. Jag tycker att ens goda handlingar borde belönas redan nu och tvärtom.
      Hoppas din tur vänder! ^_^

  7. Spännande detta med födelsemärkerna fast skulle alla prickar vara sår eller liknande från tidigare liv skulle jag antinge varit väldigt hatad med massa sår eller haft många liv haha=)
    Jag tror på detta att man föds igen men hur många gånger gör man det? Så många gånger man själv vill eller tills man levt som man skall? Och om man kan välja själv att födas igen kan man då välja ”vem” man vill bli, man eller kvinna eller ett djur elelr i en rik familj? Eller vem bestämmer?
    Många stora tankar som egentligen bara en själv kan svara på, man föjer sin egen tro.
    Kanske borde prova hypnos, vore tufft om man fick till svar att man var Maria Magdalena i tidigare liv eller Kleopatra eller nån annan tuff kvinna=)

    • Hej Sandra!
      Nä, jag tror mest att det gäller riktigt stora, brutala födelsemärken. ^_^ Annars så har du rätt. Man har dött på hur många sätt som helst. :S
      Man undrar verkligen om man varit någon känd person…. Men jag tror att chansen att man skulle ha varit en vanlig okändis är större. Men visst, det vore väldigt coolt att bli motbevisad. 🙂

  8. Hej MMG!

    Jag testade den där hypnosen, och den funkade!
    Jag har fått reda på att mitt namn var Elena Clayton (Första efternamnet fick jag inte reda på), jag föddes 1827, men tiden jag var hoss ”henne” var jag 26, hade en man Harald Clayton, och en dotter Cecilla Clayton. Jag var en av de lite mindre adelssläkterna i England. Jag hade ett bra liv och fick gifta mig av kärlek. Jag fick också en son Joseph Clayton. Jag dog av ålderdom.

    Vilket underbart liv! eller vad tycker du?

  9. OH MY GOD! Jag hittade min man (Den gamla då då) på internet, bara en kort notis i från en gammal tidning, men men. 😉

    • Hej Emma!
      Åh, vad coolt! Det är ju jättehäftigt att du hittade någon som hette så. Verkligen fantastiskt!
      Du måste vara helt lycklig nu!
      Ja, det låter verkligen som att ditt tidigare liv var mycket trevligt. Att dö av ålderdom är ju det man helst vill.

  10. Jodå jag vet att jag levt innan men det är ju svårt om inte omöjligt att bevisa, vissa saker som jag är panikrädd ex bli innebränd eller har en stor dragning till tror jag beror på att jag har dåliga minnen från ett annat liv och de starka dragningarna till ex indianer kan bero på att jag varit en i ett annat liv 🙂 Värk i en höft vars smärta kommer från ett annat liv och en annan kropp…värken blev faktiskt bättre sedan jag sa till på skarpen att denna värk gäller inte nu..
    Sen har jag haft en del egendomligt verkliga/konstiga drömmar.

    • Hej Susanne!
      Intressant. Jag tror att du har rätt i att dragningar till / rädslor mot saker kan härstamma i tidigare liv.
      Underligt med din höftvärk, men väldigt bra att du kunde bli av med den på det sättet.
      Om man är öppen för att man har haft tidigare liv kan man nog förstå sig själv bättre.

  11. Ja, jag tror nog att det är just så det går till. men jag tror att man emellan liven hamnar i ngn sorts vila, kanske himlen? Och sen då man är redo föds man igen.
    Det är min teori. Så intressant att läsa detta ,och alla kommentarer.
    Jag har inga minnen från tidigare liv, men enligt en astrolog och en tarotkortsläsare dog jag sista gången en kvalfylld död i Sthlm i slutet på 1800-talet, sen fick jag väl vila då ett bra tag fram till att det var dags igen 🙂
    En ggn jobbade jag med en tjej som var övertygad om att hon levt på 1700-talet. Hon drömde tydliga drömmar om det, och hon kunde brista ut i franska uttryck (fast hon påstod sig inte kunna franska, she could have been lying, of course…), och när hon gick i trappor gick hon med händerna precis som om hon lyfte tunga kjolar. jaja, det kan ju ha varit en ren slump, men man vet ju aldrig…
    Tack för ännu ett toppeninlägg!

    • Hej Annika!
      Jo, man kan nog behöva lite vila emellan om vi lever flera liv.
      Intressant att du hört lite om ditt tidigare liv. Sorgligt att du behövde ha en kvalfylld död bara.
      Intressant med tjejen du jobbade med. Vem vet, hon kan mycket väl ha haft minnen från tidigare liv. Spännande! 🙂
      Tack så mycket själv! Roligt att du gillade inlägget! 🙂

  12. Tack för en intressant text! Detta stannade jag vid:

    ”Shanti sa senare att det var mycket smärtsamt att ha de minnen hon hade och att hon lidit mycket av att inte kunna återvända till sin familj.”

    Det är nog just av en sån här anledning som de flesta inte minns sina tidigare liv, hade det varit viktigt för oss som människor så hade nog alla gjort det tänker jag.

    Vi ska fokusera på att leva livet här och nu, som den vi är nu, i detta liv. Inte hålla på och gräva för mycket i våra tidigare liv.

    Oavsett vad vi varit med om, så är det nu som vi skapar våra liv. Från och med nu. Inte från och med då.
    Det är så man löser karma ser jag det som. Genom att se att livet är nu.

    Mvh, Tunridan.

    • Hej Tunridan!
      Du har verkligen rätt i det du säger. Det är viktigt att kunna börja om på nytt i varje liv och inte bli kvar i det gamla.

  13. Ooo! Jag vill ha ett till liv efter de här! Som nån i frankrike. Älskar franska 😀

  14. jag tror absolut på att jag levt många tidigare liv. men jag skulle gärna vilja veta mer om de!!

  15. Jag har alltid trott på att man återföds och jag tycker att det är en otroligt trevlig idé eftersom jag är ganska vetgirig och inte tror att man kan lära sig ALLT på bara en livstid.

    Men när jag gick i 9:an och var på klassresa i Polen besökte vi Auschwitz. Hela vägen till detta fångläger hade jag fruktansvärda utbrott och bara grät, alla min klasskamrater tyckte jag överreagerade. Väl inne i byggnaden har de massor med fotton på de som dött längs hela väggarna i koridorerna. Och när vi gick förbi de här fottona fick jag en så häftig känsla av att jag inte skulle titta upp för jag var rädd för att se mig själv. Dagarna efter denna händelse hade jag jätteproblem med mardrömmar som jag aldrig kom ihåg när jag vaknade. Jag hade bara väldigt ont i magen.
    När jag sedan började på gymnasiet och skulle besöka en ny klasskamrat för första gången så hade tydligen hennes mamma mediala gåvor och utan att ha träffa mig tidigare och utan att jag kände hennes dotter särskilt bra började hon berätta för mig om att jag hade dött i andra världskriget.
    När hon sedan var klar var det ända jag kunde säga: ”Jag vet!”

    Hittils har jag vait nöjd med det lilla jag vetat om mitt tidigare liv men efter det här inlägget börjar jag bli lite nyfiken om man kan luska fram mer. Som hur och varför jag dog och vem jag var. Jag har åtminstone lyckats känna fram att jag antagligen var bög, så det kan nog vara därför jag blev mördad.

    Är det någon som vet något pålitligt ställe man kan vända sig till för att få fram mer om sina tidigare liv. Som något medium eller hypnotisör i Sthlm?

    Tack för en fin och inspirerande blogg ❤

    • Hej Sofi!
      Tack så mycket för din kommentar! Jätteintressant att få ta del av dina upplevelser.
      Vore ju verkligen häftigt om du lyckades forska fram mer om ditt tidigare liv.
      Jag kommer inte riktigt på något bra tips på medium eller så som du kan vända dig till nu men jag säger till om jag hittar nåt. ^_^
      Lycka till! och tack så mycket för dina fina ord om min blogg!
      Kram M.

  16. jagvill inte tro på att vi föds vidare här. i såfall vill jag / hoppas jag att man kommer vara nära de man har nära nu!

    MEN en skum sak är att när jag var liten var vi i en stad i Tyskland o jag visste vart allt låg o en flod låg där men jag hade aldrig vart där förr.

    kan jag ha drömt eller levt det?

    • Hej Linna!
      Ja, det hoppas jag med. Man vill gärna återförenas med sina nära och kära på något sätt i någon form.
      Låter fantastiskt med hur du kände igen dig i den tyska staden. Jag skulle nog tro att det beror minen från tidigare liv.
      Fast det kan såklart vara en dröm också men jag tror nog mer på tidigare liv teorin.
      Spännande hur som helst! 🙂

  17. Jag vet inte om det har med ett tidigare liv att göra eller att jag någon gång sett en karta över Birmingham utan att tänka på det men när jag och min syster var i Birmingham hittade jag precis överallt utan att fråga om vägen eller titta på en karta ;O
    Tyvärr förväntar sig min mamma att jag ska hitta exakt överallt nu :C

    • Hej IdaMaria!
      Om det är så att det beror på att du såg en karta så är det ändå rätt fantastiskt. Jag hittar knappt medan jag tittar på en karta.
      Så i sånt falla har du ett fantastiskt minne som inte liknar någon annans. ^_^
      Ha, ha inte så lätt kanske om din mamma förväntar sig att du ska hitta överallt nu. Du får säga att du inte levt fullt så många gånger. 🙂

  18. Hej!
    Det var ett tag sen jag var här!
    Mycket intressant inlägg måste jag säga.
    Jag vet inte om jag tror på att man har flera liv, men det finns ändå en känsla inom mig som säger att det finns. Jag själv har inte kunnat minnas något, men jag minns saker som hände när jag var ca. 1 år gammal. Jag har hört att barn börjar minnas först efter 5 års åldern. Men jag har hört att om man drömmer om att man kollar sig själv i spegeln och ser en annan person så har man levt som den personen i sitt förra liv. är det så här det ligger till så måste det vara jätte jobbigt för de som kan minnas det, om de har gått genom sorg och liknande tänker jag på då. Men det hade ändå varit spännande att veta vem man har varit för ut och vad man har gjort. Och på tal om att veta, vet du vart man kan hypnos för att veta sånt? hade vatt kul att testa det. 😀

    • Hej Noar!
      Coolt att du minns saker från när du var så liten. Jag har också många minnen från innan jag var 5.
      Vad det gäller var man kan få hjälp att minnas så har jag tyvärr inget superbra tips just nu.
      Du kan ju alltid testa videon på youtube som finns länkad i en av de övre kommentarerna. 🙂
      Men det bästa är nog ändå att kontakta något medium skulle jag tro.
      Har tyvärr inget bra tips på någon.

  19. Hej igen !
    kunde inte motstå att svara på detta inlägg. Det är du själv som väljer var och när du åter föds. När du är här har du en uppgift att göra, den har du själv bestämt innan du kom tillbaka hit. Gör du inte ”det du ska” får du så kallat gå om.
    Alla har vi en läxa att lära oss och om vi lär oss den går vi vidare.(till ett annat plan) Har man gått tillräkligt högt upp i hirarkin kan man bli ledsagare el. dyl. Detta är jag helt övertygad om och det har inget med religion att göra.
    Jag kan rekomendera en bok som har liknande uppfattning som jag.Den heter ”Gränslösa möten” av Hasse Nyander. Ganska udda bok men bra.
    Sköt om dig / Chris

  20. Jag är minst sagt skeptiskt. Hur förklarar man t.ex. att vi blir fler och fler människor? Om allt bara gick runt borde ju antalet människor vara konstant? (Alternativt minska, om vi antar att vissa människor väljer att inte återfödas).

    • Hej Felix!
      jag tror att det där jämnar ut sig. Tror inte att det finns någon tid på det andliga planet. Man kan lika gärna återfödas på stenåldern i nästa liv som årtusenden in i framtiden.

  21. otroligt spännande att läsa allt detta!
    Jag har alltid haft fobi för att vara instängd och mörker. Undrar om det har något med mitt förflutna och göra? :O
    Är bara 14 år och är rädd att hypnos kan ”skada” mig.. Nå¨got tips på annat sätt man kan få reda på om sitt förflutna? 🙂

    • Hej evabergsten!
      Tack! Roligt att du tycker det!
      Tror absolut att det kan ha med något av dina tidigare liv att göra.
      Hypnos är nog den mest kända tekniken. men jag tror nog att man kan få minnen bara genom att vara öppen för att man kan minnas och försöka ställa in sig på det.
      Då tror jag att man kan få minnen spontant. 🙂
      Ibland kan man ju också kontakta något medium. Vissa kan ju känna vad man har haft för tidigare liv bara genom att se på en.

  22. hej!
    jag har alltid på något sätt trott på att man kan minnas saker från sitt förra liv. Under hela mitt liv så har jag kommit ihåg och sett saker i mitt huvud som jag vet inte har hänt i mitt liv någonsin, men på senaste tiden så har jag börjat se mera saker.
    det verkar som att det är samma år hundrade men jag har ingen aning om när det är.
    när jag var ungefär tio år så såg jag plötsligt en svart dragkärra med en svart häst stå på en väg bredvid en gul åker. när jag såg den dök ordet ”farligt” upp i mitt huvud fast jag inte har någon aning varför.
    jags er också vädigt ofta kvinnor med långa gammaldagsa vita bomullsklänningar med rosetter och hattar. det konstigaste var att när vi kollade på stolthet och födom (en film med kiera knightley) så hade dom på dig liknande kläder och jag kände igen mig i filmen så mycket och kände en sån samhörighet av något konstigt slag.
    skulle det kunna vara så att jag börjat komma ihåg saker från ett liv jag haft tillbaka på den tiden?

    • Hej michelle!
      Väldigt intressant det du upplever. Jag tycker onekligen att det låter som att du minns glimtar från ett tidigare liv.
      Du kanske upplevde något farligt i en svart dragkärra då? Kanske var därför det ordet kom upp för din inre syn så starkt.
      Stolthet och Fördom-filmen har jag sett. Den utspelar sig ju typ på 1700-talet. Om jag var som du skulle jag försöka läsa lite böcker om den tiden och försöka hitta mer filmer i den miljön. Bara för att se om fler minnen dök upp. Det är ju väldigt spännande och intressant.

      • oj ser nu att jag skickade två gånger, såg inte att det första kom fram nämligen 😛
        har också tänkt att det kan vara så att det hänt något dåligt i en svart kärra i något av mina förra liv.
        det var en bra idé, ska nog testa att se fler filmer i den stilen. vet du kanske någon bra film som exempel? 🙂
        juste en annan sak som händer mig konstant är att jag ser trädgårdar i mitt huvud som bara hoppar fram då och då. Jag får alltid en så rofylld känsla när jag ”är” i dom i mitt huvud för det känns så verkligt.
        kan det också vara något med några av mina förr liv att göra eller är det bara att jag tycker om trädgårdar så pass mycket att jag börjar se dem i mitt huvud? 😛

      • Hej Michelle!
        Bra att du tyckte min idé var till någon hjälp. Alltså jag har egentligen inget super filmtips men du kan ju alltid se fler Jane Austen-filmer. (Hon är ju författaren till Stolthet och Fördom)
        Hennes historier utspelar sig ju i rätt tid och de finns typ alla filmatiserade. Du får jättegärna skriva till mig igen om du minns mer eller inser mer. Jätte intressant att höra om.
        Det där med trädgårdarna tror jag absolut bottnar i något. Du kan ju kolla efter trädgårdar man kan besöka. Om någon ger dig någon minnes-känsla kan du ju försöka resa till den och se om ännu mer kommer tillbaka. Var uppmärksam på sådant som väcker minnen hos dig. ^_^

      • Stolthet och Fördom-filmen. Den utspelar sig ju typ på 1800-talet och framåt. INTE 1700-talet!

  23. En i min klass berättade en gång att hon varit hos någon som kunde se ens tidigare liv. Hennes tidigare liv, min klasskompis, ville den där personen inte tala om för det var tydligen något väldigt hemskt för hon började gråta :O

    Själv minns jag inget om mitt tidigare liv om jag haft något :p minns ju inte vad jag gjorde förra veckan så hur skulle jag kunna minnas mitt tidigare liv? XD

    en teori jag fick när jag läste det om flera personer som säger att dem varit samma person i ett tidgare liv är att befolkningen har ju ökat enormt. Förr fanns ju inte alls så mkt folk som nu. Kanske blir det inte fler själar när fler föds och när själarna börja ta slut så delar dem upp sig på något sätt så de kan besitta fler kroppar och på så sätt kan flera personer säga att det har varit samma kändis i tidigare liv. Så fler själar blir det inte men själarna kan dela sig tillfälligt tills det befolkningen är tillräckligt stor för alla själar.
    Kanske? x)

    Själv skulle jag inte ha något emot att återfödas 🙂 Jag är liksom lite rädd för att dö :p Jag gillar ju att leva så vill inte dö 😦

    • Hej Legenden!
      Ah, nej, det måste ha varit något riktigt hemskt eftersom den där personen började gråta! Stackars din vän, jag skulle typ aldrig kunna fundera på något annat än vad det hemska i mitt tidigare liv var efter en sån sak.
      Jag gillar din teori om själarna. Kanske är något sånt? Vem vet… ^_^
      Personligen så tror jag inte att jag vill återfödas. Vill hellre vandra vidare in i någon helt annan andlig dimension… 🙂

  24. ja det får jag göra! 🙂
    tack så mycket, känns som att det inte är ett så lätt ämne att ta upp med en kompis precis heller haha.
    Jag får kolla upp fler av hennes filmer men hur jag ska göra med trädgårdarna vet jag inte riktigt faktiskt. de tycks bara dyka upp som en gång när jag lyssnade på radion så om låten det vackraste med cecilia vennersten och plötsligt såg jag en trädgård framför mig istället för boken jag satt och läste. Tror att dessa trädgårdar nog är några som jag inte sett på riktigt i mitt liv för jag kan inte minnas att jag har sett dem förut :S
    känns som att jag kommer ihåg fler saker varje gång jag ska skriva till dig. Jag är väldigt känslig vid min hals av någon anledning och har alltid varit det. Ingen får ta på min hals för det känns jätte obehagligt. inte så att jag är rädd att de ska kittla mig utan bara att det känns så otroligt fel att jag har flera gånger ramlat av stolen för att jag ryckt undan så häftigt när folk tar fram sina händer mot min hals. Jag kan inte ens ha halsband som sitter åt för tätt inpå huden för då får jag den där känslan igen, samma om jag ser någon annan med för nära halsband.
    Samtidigt kan jag drabbas av känslor jag inte kan förstå var de kommer ifrån. Många gånger har det varit så att jag sett på kanske något föremål och så kan jag känna mig jätte sorgsen helt plötsligt. Andra gånger kan jag bli glad men de flesta gånger är det sorg jag känner som tynger ner min kropp.
    Samtidigt kan saker hända mig och det kan kännas som att det har hänt mig väldigt många gånger tidigare fast det inte alls har hänt mig tidigare. det har hänt också att en kompis kan berätta om tillexempel hennes pojkvän som blir lätt svartsjuk och jag kan känna att jag verkligen förstår henne för att det har hänt mig många gånger. Men det har det ju inte. det har inte hänt mig många gånger alls. Skulle det kunna vara något med förra liv att göra eller är det bara så att jag inbillar mig det?

    • Hej Michelle!
      Vad bra! Då får du skriva mer till mig om det hjälper dig att minnas. Jag tycker att du ska göra allt som hjälper dig att komma ihåg.
      Egentligen borde du lyssna mer på den där låten och se om du upplever det där igen.
      Just det! Kom att tänka på att anledningen till att du är så förtjust i trädgårdar nu kanske beror på ditt tidigare liv? Kan vara så…
      Det där med att du känner sådär om din hals kan också bottna i något sådant. Det är ju en vanlig teori att folk har sina fobier från tidigare liv.
      Om man är rädd för spindlar tillexempel så beror kanske det på att man blev biten av en giftspindel i sitt tidigare liv.
      Vad är det för föremål som gjort dig ledsen? Det kan ju vara något att fundera kring…
      Sen att du känner igen situationer, som din kompis, kan ju bero på att du har väldigt lätt att leva dig in… Men jag skulle inte heller utesluta att det kan ha med ett tidigare liv att göra.
      Det är verkligen intressant att höra om dina minnen och funderingar!
      Skriv gärna hit igen om du kommer på mer. Du kan även maila mig på missmagicgirl@hotmail.se

      • hej igen!
        jag har följt ditt tips och kollat in mer om filmer som gjorts av böcker jane austen har skrivit och planerar att kolla på dom snart 🙂 hoppas det kanske hjälper mig att få svar på varför jag ser de saker jag ser.
        har också hört att det kan vara så att fobier kommer från dåliga saker som hänt mig under tidigare liv, kanske att jag blev strypt eller något?
        jag har funderat ett tag på vad det är som gör mig ledsen och jag har kommit fram till att jag blir sorgsen ibland när jag kollar på en skog eller natur i sig. oftast är jag glad när jag ser på det eftersom jag älskar naturen mest av allt men ibland kan jag bara känna en plötslig sorg jag inte riktigt förstår.
        när jag gick in i kyrkan med andra i ett tåg genom kyrkan för att bli konfirmerad blev jag plötsligt jätte sorgsen. jag fick verkligen hålla tillbaka tårar för jag blev så ledsen plötsligt. när vi stod och sjöng lovsånger så grät jag iprincip av ingen anledning. det var helt plötsligt – så fort vi började gå genom kyrkan ville jag bara lägga mig ner och gråta. vad kan detta bero på? :s tack igen

      • Hej Michelle!
        Bra! Hoppas att du minns något mer när du ser filmerna sen. Skriv gärna och berätta när du sett fler av dem. 🙂
        Det där med fobier på grund av tidigare liv upplevelser tror jag absolut att en hel del kan bottna i.
        Tycker att det är bra att du funderar över det. Du tycks ju överhuvutaget få väldigt starka känslomässiga reaktioner av saker. Jag tror att en bra idé vore att skriva ner dem.
        även om du inte förstår eller kan räkna ut vad det beror på nu så kanske du kommer förstå mer i framtiden. Då är det bra om du har allt nedskrivet så kan du gå tillbaka och kanske hitta ännu fler samband.
        Dessutom är det alltid skönt att inte behöva ha allt i huvudet.
        En dag så tycker jag att du borde låta dig hypnotiseras. Genom hypnos så har ju många kommit ihåg tidigare liv. Men var försiktig med vem du låter dig hypnotiseras av. Se gärna till att någon vän är närvarande också och att den du går till är väl utbildad. Helst en som är öppen men inte super inriktad just på tidigare liv. Det är så lätt att bli påverkad av ledande frågor. Berätta bara för hypnotisören att du får starka känslor av vissa saker utan att veta varför och att du vill veta om du har några minnen relaterade till sakerna som du glömt.
        Vad dina starka känsloupplevelser beror på är svårt att säga. Men jag tycker att det är bra att du tar dem på alvar. Det förtjänar dem. Ska bli intressant att få följa och höra vad mer du kommer på.

  25. det ska jag göra! har inte hunnit kolla på någon än men har kollat lite mer om vad de handlar om och så. jag har hört om att man kunde bli hypnotiserad och med tur kan man se saker från sina förra liv. om jag skulle göra det vet du hur man hittar någon som kan hjälpa en med det? skulle gärna vilja prova fast det verkar lite små läskig om jag ska vara ärlig haha.
    minns du något från ditt förra liv?

    • Hej igen Michelle!
      Nja, det kan jag inte direkt säga att jag gör…. Eftersom jag aldrig blivit hypnotiserad själv. Men leta på nätet och försöka att göra research om personerna du hittar så att det definitivt är seriösa. Och om du skulle gå till någon se till så att du har sällskap av någon du liter på som kan närvara.
      Jo, jag håller med om att det verkar läskigt. Skulle också tycka att det vore spännande att uppleva men samtidigt, ja, man är ju orolig för att hamna hos någon dålig hypnotisör också.
      Jag hade minnen från tidigare liv när jag var liten. Sådär 4, 5 år. Då berättade jag saker som hur en kvarn fungerade för mina föräldrar och mormor och annat som jag verkligen inte både ha kunnat. Och fast jag aldrig hört om konceptet tidigare liv så pratade jag om ”där jag var innan jag kom hit”.
      Tyvärr har jag inga minnen längre. 😦

      • ja precis haha. jag får nog ta med mig en kompis som kan vara med när jag hittat en bra hypnotisör så jag vet att det blir rätt och inte något påhittat.
        oj det låter ju jätte häftigt! att du kunde berätta precis hur en kvarn fungerar är ju något inte många vet idag bara sådär utan vidare och att du sa att det var där du var innan du kom hit kan väll bara betyda att du har haft ett tidigare liv där du kanske jobbade med kvarnar? spännande! 🙂 har du funderat på att bli hypnotiserad också för att se vad du minns eftersom att du inte minns det längre?

      • Hej Michelle!
        Precis. Man kan behöva en vakt och ett stöd i fall man ska gå igenom en hypnos. Men eftersom du upplever så starka minneskänslor så tycker jag att det kan vara värt att testa en dag. 🙂
        Ja, det är spännande att jag kunde det. Det får mig verkligen att tro på återfödelse. Jag har faktiskt aldrig funderat själv på att bli hypnotiserad lustigt nog.
        Men det vore onekligen en intressant upplevelse. En dag kommer jag säkert göra det.

        Har du sett nån av filmerna ännu?

  26. jag tycker också att det skulle vara en intressant upplevelse, något som kan besvara en del av sina frågor.
    jag har försökt leta efter dem men jag har inte kunnat hitta någon utav hennes filmer förutom stolthet och fördom som jag redan sett. jag får försöka lite mer.
    jag har dock provat att lyssna på den där låten igen. Jag gjorde det en dag när jag var riktigt trött så jag var avslappnad, och låg i min säng och bara lyssnade på låten. Jag såg trädgården igen och fick samma fredfulla känsla i kroppen.

    • Hej Michelle!
      Bra att du lyssnade på låten igen. Blev bilderna av trädgården tydligare denna gång? Kom du ihåg något mer utöver det du såg förra gången?
      Jobbigt att Jane-filmerna skulle vara så svåra att hitta. Ska se om jag kan hitta dem nån stans….. Så säger jag till dig.

      • den blev lite tydligare, det blev den. Men jag såg en massa annat också som var lit suddigt som jag inte riktigt kunde uppfatta vad det var för något.
        Ska testa med en annan låt för jag har märkt att det är runt tre stycken som får mig att se saker. kan prova med en av dem andra två och se om jag ser de andra bilderna tydligare eller något mer.
        har du själv funderat på att kanske gå till någon kvarn i närheten och se om du får några minnen tillbaka om hur kvarnar fungerar?
        åh tack så mycket för hjälpen, det var jätte snällt av dig att erbjuda dig 🙂 jag ska fortsätta leta också efter filmerna

      • Varsågod. Har inte hittat nåt bra ännu men jag säger till om jag gör det. 🙂 Du kan ju även läsa i historieböcker om typ 1800-talet. Det kanske kan ge något också? Om du hittar någon bra sån bok det vill säga. Vissa historie-böcker kan vara lite tråkigt skrivna…. Men ibland har man ju tur. 🙂 Bra att du lyssnat mer på låten och har andra som du också kan tro kan hjälpa minnet på traven.
        Nja, jag har inte varit vid någon sån kvarn. Men det kanske vore en bra idé. Till skillnad från dig så har jag tyvärr aldrig fått några impulsiva minnen av något sånt. 😦 Men jag har blivit mycket inspirerad av att höra om dina upplevelser och jag ska försöka trigga mitt minne också. Får se vad jag hittar på… 🙂
        Lycka till och berätta gärna hur det går med låtarna!

  27. ja gör det 🙂 det vore jätte spännande att höra om hur det går för dig i jakten på att minnas!
    du kanske också kan kolla i någon bok eller något likande? som handlar lite allmänt om kvarnar,
    jag har goda nyheter faktiskt, min svenska lärare berättade idag att om man var intresserad skulle emma gå på tv snart och andra filmatiserade böcker som jane austen har gjort. ska fråga henne lite mer om exakt när och vilken kanal så kan jag ju kolla på filmerna 🙂

    • Hej Michelle!
      Ja, om något kommer tillbaka så ska jag lugn berätta. Ska börja leta mer aktivt igen. Jag hade en sån period förut men när jag inte mindes nåt gav jag upp. 😦
      Men jag ska ge det ett nytt försök. 🙂 Plötsligt kommer nog något dyka upp.
      Vad kul att hennes filmer ska gå! Hoppas att fler minnen kommer tillbaka! 🙂

  28. Tjo! Awsome inlägg du har här! Jo, du nämnde det där med att minnas något från sitt tidigare liv :3 Min syster spelade in när jag var typ tre år och så sa jag typ ”Han slog ihjäl mig.” Och min syster sa ”Nej, du är ju inte död” Och så sa jag:”Jo, förut”. That was kinda läbbigt <.<

    • Hej Erika!
      Åh, tack så mycket! 🙂

      Vilken läskig upplevelse! Det låter ju onekligen som att du syftade på ett tidigare liv. Undrar verkligen vad som hände dig då…

  29. Jag brukade drömma om en man, och då menar jag att jag drömde att jag var han. Jag kommer inte ihåg så mycket om drömmarna, mer än att jag var den här personen men att de utspelade sig i mitt hem, i mitt område, och i mitt hus. De hade en stark koppling till krig, och i den sista drömmen fanns det gas inblandat. Jag har inte drömt om honom sen dess.

    Nu råkar det vara så att jag har en extremt välutvecklad fantasi och den lever loppan i mina drömmar. Jag drömmer ofta att jag är andra personer, ibland finns till och med en berättarröst med för att göra det hela ännu sjukare. Hur som helst så är mitt begrepp om den här mannen att han var soldat, och att han dog av gasförgiftning; alltså antingen i första världskriget, där man använde gas som vapen, eller i ett koncentrationsläger i andra världskriget. Om jag är en reinkarnation av honom eller inte kan jag inte svara på. Enligt min vän, som är wiccan, kan man sluta drömma återkommande drömmar om man pratar om dem. Så det kan lika gärna vara det som är fallet, och inte alls att han dog. Lite underligt dock att jag drömde om honom vid flera olika tillfällen. Mitt intresse för krigshistoria och krigsfilmer kan ha med saken att göra, eller så är det tvärtom: intresset kommer sig av att jag är en reinkarnerad soldat.
    Vilket man nu föredrar.

    • Hej Ida!
      Intressant. När samma person dyker upp i flera drömmar sådär börjar man ju verkligen undra.
      Ja, vem vet? Att du börjar fundera på att du kanske är en reinkarnation av honom tycker jag i sig tyder på något. Att du känner en koppling liksom.

  30. Hej Miss Magic Girl! Jag har precis hittat din blogg och har suttit och läst inlägg efter inlägg :). Mycket bra blogg! Du skriver intressant, undersökande och väldigt bra! Du har en trevlig och lättsam inställning samtidigt som man märker ditt engagemang och din generositet med information, funderingar och länkar! Gillar!

    Det finns så mycket jag skulle vilja kommentera. Jag börjar med reinkarnation eftersom detta inlägg handlar om det 🙂

    Jag tror på reinkarnation, jag tror på det för att det känns logiskt. Men jag ser det inte som något negativt, tvärtom. Jag tror att när man är på andra sidan innan man går ner i en kropp och ett liv bestämmer sig för att ta tag i en viss problematik, för att utvecklas som själ. När man föds glömmer man denna ”uppgift” men som människa har man ju olika intressen och när man hittar rätt och lever i samklang med sin uppgift går allting en vägen, man har flyt. När man sedan dör får man se hur bra man har klarat det man ville ta tag i. Sedan finjusterar man det man vill bli bättre på i nästa liv, och då väljer man helt och hållet själv var man vill gå ner och vad nästa uppgift är, om det är en liknande, samma eller helt ny. På så vis är man inte fast i ett kretslopp utan i en positiv spiral där man hela tiden klättrar uppåt i sin utveckling. Denna teori påvisar dessutom att ”ödet” samt att man väljer sitt liv självt stämmer båda två. Eftersom man väljer själv sitt öde innan man föds…

    Vad tror du om detta?

    På youtube ligger massa dokumentärer om barn som har haft minnen från tidigare liv. Skitintressant! Kolla detta:

    sen undrar jag om du har hört om bashar? En alien som pratar genom människan Darryl Anka och berättar om aliens, förklarar olika mystiska händelser som crop circles och allt du kan tänka dig..Han är väldigt filosofisk och flummig ibland, men sjukt lustig och har mycket humor. Se honom på youtube också, om du inte redan har snubblat över honom dvs 🙂

    läs om honom först på hans hemsida:

    http://www.bashar.org/

    vad tror du?

    tack för en fin blogg

    • Hej Karin!
      Tack för din fina kommentar och ord! De glädjer mig verkligen!
      Reinkarnation är mycket intressant. Dock tycker jag personligen att tanken är obehaglig och vill helst inte tro på det trotts att jag har en del bra bevis från mitt egna liv…
      Jag kan hålla med dina teorier om att man skulle välja att leva flera liv för att lära och utvecklas. Samtidigt så känns det konstigt att någon skulle välja så hemska öden som vissa människor får…
      Men det är intressanta tankegångar och definitivt värt att fundera över. Jag tror på reinkarnation ibland och ibland inte. Tack för dina videor, ska kolla in dem.

      Vad det gäller Darryl Anka och Bashar så har jag läst om honom lite allmänt förut men inte gått närmare in på området. Ska nog ta och läsa igenom hans hemsida.
      Verkar mycket intressant. 🙂

  31. Hej! Jag tror på själavandring! Min mamma gick bort i cancer för två veckor sedan. Dagen efter bortgången så började min än sålänge ofödda bebis att andas själv med sina lungor och öppna ögonen. Idag så ringde en helig man från indien upp mig och sa på knaglig engelska att han står i kontakt med mamma och att hon skall komma till mig i mitt kommande barn som väntas om 3 månader. Det kunde han omöjligt veta på andra sidan jordklotet. Han sa att jag behöver åka till Indien med min pappa, något som vi sagt att vi ska göra nästa höst.

    För ca två år sedan gick min älskade hund Maggan bort i canser. När jag låg på golvet minutrarna efter hon gått bort så såg jag något som man kan beskriva som ett silverljus som sträckte sig från hennes huvud upp till taket, som i en oformlig massa eller tråd. LJuset var nästan som magnesium eller silvrigt. När jag kom hem så kände min sambo på sig att hon var gravid. Vi kollade på kvällen och det var hon. Undret ligger brevid mig och sover just nu.

    Jag är själv inte religös eller typ så! Mer som en sekulariserad svensk, men kan jag bortse från allt det här?

    • Hej Somir!
      Jag skulle absolut inte bortse från dessa händelser.
      Du har verkligen fått se klara tecken i ditt liv på att det finns något mer…
      Det behöver man ju inte vara religiös för att tro på.
      Tack för att du delade med dig av dessa händelser.

  32. Ibland känns det som i mina drömmar så brukar det kännas att jag dör från ett stup och ramlar och sen vaknar jag med ett ryck

    • Hej ??
      Att dö i frömmar betyder ofta att det kommer ske en förändring i ens vakna liv.
      Att dö i drömmar är positivare än folk tror och förändringen vara något mycket bra. 🙂

  33. när jag var fyra såg jag en man i Finland som jag kände ogeen fasst jag aldrig hade träffat honom! Jag var säker på att han hette Jonny! Är det därför

  34. Ja om födelsemärke är att man har blivit skjuten så har jag typ aldrig det hoppas att det är bra men det tror jag nog 🙂

  35. Jag var kvinna i alla liv som jag haft sen vikingatiden till nu. Jag är kvinna i dag! Har levt i olika länder, Frankrike, England, Grekland mm. Fattig, Rik, Sömmerska, Konstnär.

  36. Jag har fått läsa på annan hemsida att man lever 40-64 liv.

  37. Jag tror absolut på reinkarnation. Jag hörde om en fyraårig pojke som mindes att han blivit mördad. Folk grävde där han sa att han blivit begravd, och de hittade ett skelett! Är inte det bevis nog…?

    • Hej Evil Fairy!
      Ja, det är verkligen fascinerande med reinkarnation! 🙂
      Ja, den historien är otrolig! Borde blogg som den 🙂

      • Åh, förresten, den där pojken sa att han blivit mördad med en yxa. Skelettet hade ett hål från en yxa i huvudet… Han visste också vem som mördat honom, och när de besökte mördaren blev han tydligen jätterädd för pojken. Han kanske kände igen sitt offer… 😮

      • Det är verkligen en hemsk och helt otrolig historia. Men mycket intressant.

  38. Min händelse utspelade sig när jag var runt 5 år och tittade ut genom vårt köksfönster en kall klar vinterkväll i december. Under ett otroligt snabbt ögonblick vände jag mig om mot vardagsrummet där mina föräldrar satt och såg på Tv. Känslan var ”vem är det som sitter där inne” känslan var att mina föräldrar var helt främmande för mig. Känslan var så stark att jag tappa luft och jag kände mig illamående. Efter ett tag kom jag tillbaka till vekligheten och det kändes skönt. Minns det som igår!

Kommentera

