Spökjägarguiden. Olika tekniker för att hitta spöken!

I detta inlägg kommer jag ta upp olika tekniker för att upptäcka spöken. Både hur man gör det med dyr teknisk utrustning och hur man kan göra det med enklare knep hemma. Men innan ni alla dras in i spökjägarvärlden vill jag ge er en varning: Se upp när ni letar efter spöken, ni kan hitta ett!

Låt oss börja med lite kort bakgrundsinfo: Vetenskapliga tekniker för att detektera övernaturliga fenomen var etablerat i slutet på 1800-talet. I början baserades undersökningarna framför allt på vittnesmål, foton och mätningar av temperatur, fuktighet etc. Högteknologiska spökutredningar fick sin start i England. Harry Price (brittisk psykisk forskare och författare) var en av de första att använda teknisk utrustning för att påvisa spöken. Han använde sig bland annat av elektriska klockor, kameror och teleskop. Det känns ju inte särskilt imponerande idag, men var på den tiden för det riktigt speciella grejer. Sen slutet av 1900-talet har undersökningar av paranormala fenomen förändrats kraftig i och med att teknisk utrustning finns tillgänglig för allt fler personer.
Idag finns det gott om spökjägare (fast de kallar oftast sig själva för paranormala utredare). Man hittar dem inte minst på tv i program som Ghost hunters.

Vad används då i dag i paranormala undersökningar. (Jo: extremt coola grejer jag inte har råd att köpa. Snyft.)
Bland annat används en EMF-meter, ett instrument som mäter av elektromagnetiska fält. Om ett spöke finns i närheten får man högre avläsningar än normalt. Men det är viktigt att gå runt i området innan och kontrollera vilka utslag som orsakas av eluttag och liknande. Får man ovanliga utslag med sin EMF-meter så är ett bra tips att ta en massa foton där utslagen kommer ifrån. Kanske kan man då fånga ett spöke på bild. Man använder sig även av lufttemperaturmätare (temperaturändring kan tyda på spökaktivitet) och luft-joniserare, som påstås kunna dra till sig spöken.

En EMF-meter ovan.

Man använder geigermätare som mäter av radioaktivitet och variationer i strålning. Användande av infraljud, som mäter olika nivåer av ljudvågor, är en annan teknik.
Andra användbara saker är en bra foto- och filmkamera, glasögon (för att se i mörker), ficklampa och bandspelare för att spela in spökröster.
Här är länken till nätshopen: http://www.ghoststop.com/ där man kan köpa (eller drägla över) allehanda spökjagarutrustning.
Många är skeptiska mot metoderna som används av spökjägare. Skeptiker säger att det inte finns några samband mellan elektromagnetiska fält och spöken.
Hur som helst skulle jag verkligen älska att testa något av dessa instrument i verkligheten på någon hemsökt plats. Det vore verkligen spännande. *Nynnar ghostbusters-låten*

Men om ni inte har råd med dessa olika mätverktyg så finns det enklare sätt att hitta spöken.
En vanlig kamera kan absolut ta bra spökbilder och en kamera äger ju de flesta. Men om ni tänker försöka ta spökfoton så tänk på att undvika att fota mot sådant som kan skapa reflektioner som kan lura ögat. (speglar, solen eller månen, gatlyktor etc). Om du har möjlighet är det också bra att använda fler än en kamera. Kom ihåg att inte förvänta dig för mycket mystiska fenomen på bilderna. Om du lyckas få något på åtminstone en bild så är det ändå ett mycket bra resultat.
Något annat du kan använda i din jakt är en bandspelare. Viktigt att tänka på är dock att ha en med en extern mikrofon. En intern kan nämligen fånga upp störande ljud från själva bandspelaren. Ställ bandspelaren på ett platt underlag på någon plats som du tror är hemsökt. (Välj en så lugn dag som möjligt så du inte luras av vinden) När du slagit på bandspelaren så kan du presentera dig själv och ställa frågor. Bra saker att fråga om är namn, vad de gör här och vad det är för årtal. Spela sedan upp bandet på olika nivåer (börja på låg volym) och lyssna efter eventuella spökröster. Mer om inspelade spökröster i detta inlägg.

Men det går också att känna av spöken utan någon utrustning alls. Bara genom att känna av en plats. Ni kan märka av konstiga kalla stråk och allmänt obehag. Eller höra/se oförklarliga saker.
Men en grundläggande regel när man söker efter spöken är faktiskt att försöka vara lite skeptisk (oj! Skrev jag just det där?). Men ni måste kunna utesluta att det finns en naturlig förklaring helt och hållet.

Ja, då önskar jag alla er spökjägare därute lycka till!
Om ni upplever något glöm då inte att skriva till mig så jag kan publicera er historia bland läsarnas berättelse där det för övrigt finns en ny historia nu! Kika in här och scrolla ner. ^_^

Kram M.

55 svar

  1. Hmm… ja, jag som bott i en spöklägenhet skulle aldrig komma på tanken att frivilligt söka upp spöken 🙂 Däremot brukar jag hjälpa dem som söker upp mig att gå vidare.

    ”Skeptiker säger att det inte finns några samband mellan elektromagnetiska fält och spöken”.
    Det är min absoluta övertygelse att det är så! Mina spökerier började just i samband med att ett företag i huset höll på med elektromagnetiska tester. Så jag är övertygad om att det finns en koppling där. Har dessutom läst (och bloggat) om engelska forskare som byggde upp ett spökrum med hjälp av elektromagnetism. Testpersonerna sa alla att de upplevde att rummet blev hemsökt.

    • Hej Eva!
      Jo, efter allt du har gått igenom så förstår jag det fullkomligt.
      Att det finns ett samband mellan elektromagnetiska fält och spöken tror jag stenhårt att det gör.
      Att dina spökerier började samtidigt som de där testerna känns ju som ytterligare ett bevis.
      Bloggade också om det där rummet. Väldigt intressant det hela.

  2. Tack magic du är räddaren i nöden misstänker att jag kan ha ett spöke i mitt sov rum!

    • Hej Vendela!
      Vad bra! Men vad läskigt med ditt spöke. Du får hålla utkik för jag tänkter snart följa upp detta inlägg med ett om vad man ska göra
      om det spökar hemma hos en.

      • Naaw tack jag tror inte spöket vill nåt ont har försökt prata med de. :S

  3. Halloj ville bara smita in snabbt och hälsa Glad Påsk till dig och vi ses ju imorgon (Blåkulla) 😛 hihi!! Kramar

  4. Hejsan ^^
    Kul att du tittade in! Har inte varit speciellt aktiv på sistonne eftersom jag håller på att plannera min brors 30års kalas =)
    Hur är det med dig?
    Ja orson och olivia är söta, men det går inte att få tag på. Det är en serie i 26 delar som gick runt 95.
    Jag fick kontakt med en kille i turkiet som hade översatt hela serien. Han kopierade alla avsnitt på engelska och skickade till mig. helt omöjligt att få tag på annars =/ Kan skicka nått avsnitt till dig om du skulle va intresserad ^^

    anyways, vad ska u göra till påsk? blåkulla tillsammans kanske? 😉

    • Hej Elin-san! 🙂
      Jo, då det är bra med mig. Är mitt uppe i en flytt och håller på att packa och sådär. Uttröttande. =_=
      Men roligt också. Att få en nystart liksom. 🙂
      Ja, serien såg söt ut. Vilken tur att du fick kontakt med den där killen. Kan säga min nya adress till dig senare så får du gärna skicka. ^_^
      Klart det blir blåkulla! 😉 Syns där! Kram M.

  5. Spännande gadgets. Ghostbuster känsla över dem.

    Ändå förlitar jag mig hellre till mina egna sinnen än något som drivs med batterier. Ja, kanske vore de lite fräcka att ha som komplement ändå. 🙂

    • Hej Grey!
      Jo, det är det verkligen. 🙂 Att förlita sig på sina egna sinnen är nog alltid bäst i slutänden men det kan nog, som du säger, vara bra att komplettera med. 🙂
      Så ser det ju lite coolt ut att gå runt med sånna där mätare. 😉

  6. Okej! Nu har jag läst hela din intressant blogg. Det tog mig över två veckor men oj vad bra och underhållande du skriver. Hit återkommer jag med glädje!

    Nu en fråga. Flera gånger har jag haft drömmar med min avlidna sambo. För nån månad sen hade jag en specifik dröm två gånger. För ungefär två veckor sen ringde hennes mamma, som jag inte pratat med på över ett år och berättade att hon haft en mycket verklig dröm om sambon. Den var exakt samma dröm som jag hade. Jag behöver verkligen veta vad drömmen betyder men vart ska man vända sig för att få reda på det?

  7. Hej! Tack för en jättebra sida.

    ett tips, EMF mätare finns på kjell & company för 279:- 🙂

  8. Min mamma har berättat att min mormors bror var ute och cyklade, (Min mormors familj bodde nästan i skogen, låångt upp i sverige) Och då ser han en massa folk i skogen. ”Konstigt”, tänker han. ”Varför är det så mycket folk i skogen?” Men han cyklar vidare. Men när han kom fram till vart-han-nu-skulle inser han, att alla de där som han såg i skogen, är döda.

    Han är nu död, men dom säger att hans son kan också se andar. Fast hans son är ett fyllo så han vet man inte riktit med.

  9. Jag har faktiskt sett ett spöke. Jag skulle precis gå och lägga mig (Det var dan efter att min bästa kompis mamma dött)
    och så såg jag något väldigt märkligt på väggen.
    Jag såg hennes hår!
    Jag fick så klart rysningar men jag blev inte rädd märkligt nog.

    • hej sweden!
      Intressant upplevelse. Anledningen till att du inte blev rädd är kanske för att du kände vem det var och visste att hon var vänligt sinnad?

  10. Jag kommer ihåg en gång när jag skulle gå ner till min källare å gissa va ja såg-ja såg inget tydligt direkt…men ja tyckte att ja såg en skymt av någon eller något som var genomskinligt fladdra till.Sen försvann den efter nån sekund

  11. vi är helt säkra på att det det fins spöken!!! de fins på våran skola vi hör mystiska barnskratt när skolan stänger för dagen! det här är sanning vi lovar!! våran skola ligger brevid en kyrkogård där fins det många gravstenar både gamla och nya!! det sägs att på våran vind på skolan har en skomakare och en lärarinna hängt sig…. vi ska prova dina knep och ta måga bilder med kamran för att fånga spökena! hjälp oss snälla med detta!!!

    • Hej Elina och Lisen!
      Läskigt att gå i en skola med en sån historia. Känns ju mycket väl som att det skulle kunna spöka där.
      Hoppas ni lyckas fånga dem på bild! Om ni lyckas fota något spännande och oförklarligt skicka gärna bilderna till mig på: missmagicgirl@hotmail.se

  12. Jag är nästan säker på att det spökar i mitt rum. När jag var liten och mina föräldrars rum så sov jag och min syster middag i det. Hon vaknade innan mej och hade gått ut när jag vaknade. Då såg jag en kvinna stå vid fönstret och kolla på mej. Jag tror att det var min mormor som dog när mamma var liten. Hon stod där i några sekunder men sen kom min syster och mamma in och hon försvan. Det känns ofta som att det är någon annan i rummet eller att nån kollar in genom fönstret. Sen har det inte hänt nåt mer. Tack för tipsen jag ska pröva båda.

    • Hej Tilda!
      Spännande! Eftersom det är en ande du är släkt med så känns det ju inte läskigt heller. ^_^
      Hon är säkert där och vakar över dig och resten av familjen!
      Lycka till! 🙂

  13. Hej!
    Tack för tipsen, jag brukar även känna av spöken. En gång när jag satt vid datan så kände jag en hand mot min rygg.. Jag har även känt som om någon har tröstat mig. Och varje natt känner jag en närvaro över någon jag mist som jag älskar. Jag har även pratat lite med honom. Känns rätt bekvämt med ett spöke i huset..

    • Hej Karolina!
      Precis, det kan ju finnas snälla, hjälpsamma spöken också. 🙂 Trevligt att du känner det som en som positiv kontakt.

  14. jag har spöken här hemme men jag vet hur jag kontaktar dom genom att jag sitter på golvet och väntar

    • Hej Johan!
      Så då tycker du inte att det är obehagligt att vara omgiven av spöken då? Vet du vilka som spökar?

    • jag vet det spökar i hela huset och dom har pajat våran uppe dotor jag hatar dom jag har själv prövat då var det minatt inan det hände nåt tv starta av sig själv huu!!!

  15. nej jag ser aldrig dom i ansiktet men dom har inte gjort nåt tillsnu som är bra

  16. nej troro inte det alla mina släktingar är från chile och jag med

  17. åå jag fik goshud av att läsa jag är 7nde av släkten som bor i vårat hus så jag tänker leta äfter spöken jag har själv set ett ^_^

  18. spöken är helt ofarliga om man inte gör nåt dummt

    • Hej Johan!
      Precis som med människor tror jag spöken är väldigt olika varandra.
      Så precis som det finns bra människor måste det finnas bra spöken som inte vill skrämmas.

  19. fick fram några text bilder från min vägg håller på att renovera huset det är D,T,B,I dom hitta jag bakom min vägg

  20. hej

    jag har sett ett spöke det var när jag var liten och jag och mina syskon sov ute i vår lekstuga… runt tre på natten blev jag kissnödig och gick ut för att kissa… då stod pappas döda farfar och kollade på mig.. jag blev inte särskilt rädd men fick ändå en obehaglig känsla

  21. när jag va liten och va på kollo då var dom adra ute och spelde fotboll och jag hadde gått in för att jag hadde stukat fotem ¨satt jag påmin säng och läste (jag va 8 år) då hörde jag e flicka gråta så jag tittade upp då stog det en genomskinlig flicka i dörren och grät jag blev skiträdd så rädd att jag inte kunde röra mig då gick hon mot mig och stannade brevid min säng och sa jag sakar min mamma då såg jag att hon hadde ganska gamla kläder och hon var blöt men då hörde ”vi” att dom andra kom in och hon försvann senare försökte jag hitta fakta om det dära det jag hittade va att e liten flicka hadde försvunit i när heten av kollot fast långt före kollot fans jag tror att hon var ute och sedan drunknade i skön brevid kollot men det är bara min teori (är 14 år nu)

  22. för intresserade kan jag beretta mer detaljerat och så för jagmis det sen igår och jag har sett fler spöken ochså och jag har ”pratat” med döda släktingar via drömmar ibland :s superläskigt

    • Hej Saga!
      Vilken upplevelse! Tänk att ha fått se ett spöke så tydligt!
      Men vilken sorglig historia som låg bakom. Hoppas att hon har fått frid sen du såg henne.

      Låter som att du har en del spännande att berätta. Du får gärna skiva in dina minnen till läsarsidan här på bloggen! Vore kul att höra!

  23. ok 🙂

  24. Jag kommer ALDRIG vara hemma själv igen efter detta som hände! :

    Jag satt på rummet,målade i min målarbok & lyssnade på musik..Alla katter sov..Då & då hörde jag ljud från hallen. Plötsligt känner jag någon som står bredvid mig, Skivorna börjar flyttar på sig, Papperna & permarna flyttar på sig.
    Jag skriker.. går av stolen och stället mig mitt på golvet säger ”SLUTA!” med en ledsen & rädd röst. Plötsligt hör jag att någon med långa naglar river på min säng på träet..Jag springer ut i vardagsrummet, jag funderar på om jag ska ringa mamma eller om jag ska springa till skolan .. *gråter* Jag går till köket..hör någon som är inne på gäst toan.. Jag går dit och öppnar dörren. Ser en skugga av en liten flicka och den lilla flickan börjar ”lalalalalal..” Jag stänger dörren fort och springer in i vardags rummet ..ser en skugga går in på mitt rum plötsligt hör jag min katt Flizan skrika..hon springer ut i vardagsrummet. Jag bär upp henne i min famn och går långsamt till rummet. Jag lägger mig i sängen med henne. Ligger där en lång stund. Börjar höra något konstigt ljud. Jag sätter på tv:n Börjar höra ett dunkande i rummet bredvid (min brors rum) ljudet slutade efter 15 minuter. J ag stängde av tv:n och gick till vardags rummet.. jag satte på tv & datan.. och nu sitter jag här liv rädd. Snälla hjälp mig!:'( Detta hände idag..:(

    • Hej JosefinSiemann!
      Låter fruktansvärt!
      Det enda du kan göra är att tala med någon i din närhet.
      Någon som du litar på som du kan få diskutera med och få hjälp av.
      Även om jag skriver och intresserar mig för dessa ämnen så har jag inga svar. Är definitivt ingen expert.

      Jag hoppas att allting ordnar sig.

  25. hej är det möjligt teoretisk elemenera onda andar med protoner neutroner vapen så att dom inte stör människan i det fysiska världen.

    • Oj, det har jag ingen aning om…. Men det känns bättre att hjälpa andarna att hitta sin väg in i ljuset än att ”elementar dem” 🙂

  26. Hej jag är en kille som för några år sedan bodde med en tjej i ett hus och då var det frid och fröjd där i huset, men sen när vi börja gräla om otrohet som hon va då med en kille så flytta hon då där ifrån och det har aldrig hänt någon gång innan när hon bodde där med mig, men så en natt vid tolv så fick jag höra knackningar i väggen, precis som om det var en verklig knackning när man gör det på dörren, så var det varje natt och jag har fortfarande dom tankarna i huvudet va det kunde vara fast det var sen 2007.

Kommentera

