Nostradamus profetior.

I dag tar vi en titt på Nostradamus. (Känn dig hedrad, Nostradamus!) 🙂 Han var en fransk apotekare, författare, översättare, astrolog och konsult som levde på 1500-talet. Han är känd för att han skrev mängder av profetior under sitt liv som än idag fascinerar folk och som tycks passa in på ett flertal historiska händelser.

Nostradamus liv är inte helt känt och vissa kända saker om honom skulle kunna vara myter. Han föddes i alla fall som Michel de Nostredame (Ha! Hans äkta namn är nu avslöjat!) den 14 december 1503 i södra Frankrike. Han studerade redan vid tidig ålder vetenskap, astrologi, matte (Ingen tycks komma undan det ämnet!) språk och religion. Han pappa var av judisk börd men hade konverterat till katolicismen. Så det sägs att Nostradamus läste både judiska skrifter och det nya testamentet. Han utbildade sig senare inom medicin och sägs ha uppfunnit ett medel mot pesten. Men han förlorade ändå sin första familj till sjukdomen 1538.

Ett av hans uppritade horoskop ovan.

På slutet av 1540-talet bosatte han sig i den franska staden Salon-de-Provence där han gifte om sig och det var där hans profetiska liv började. 1550 skapade han en almanacka med profetior för året. Den blev en stor succé vilket ledde till att han gjorde flera till. Många tog kontakt med Nostradamus och bad honom ställa deras horoskop. Frankrikes Drottning Katarina av Medici blev ett av Nostradamus största fans. Han fick ställa henns barns horoskop och hon gjorde honom till rådgivare åt kungen. (Way to go, Nostradamus!) 🙂 Nostradamus hade ett gott förhållande till kyrkan eftersom han aldrig praktiserade magi.

omslaget till ”The Prophecies”.

Nostradamus största samling av profetior är idag känt som ”The Centuries”. Han kallade den ursprungligen för ”The Prophecies of Michel Nostradamus”. (Fräckt! Så fort någon är död och inte har nått att säga till om byter folk namn på deras böcker!) Han profetior gavs ut i omgångar under flera år. ”The Centuries” består av strofer på fyra rader i grupper av hundra.
Men hur kom han fram till sina spådomar? Enligt honom själv så var det en blandning mellan astrologi och gudomlig inspiration. Han trodde att de astrala kropparnas rörelse hade samband med händelser på jorden. Han fann inspiration genom bland annat meditation. Vissa påstår även att han ibland satte fart på inspirationen med hjälp av hallucinogena växter. Många säger att en del av profetiorna är omskrivningar av gamla profetior, främst från bibeln. Man har hittat en del likheter. Men jag slår vad om att de bara är avundsjuka. Nostradamus själv sa aldrig att han hade synska krafter och sa flera gånger att han inte ville kallas för profet. Han dog första juli 1566 och tycks ha förutsett sin egen död eftersom han skrev sitt testamente bara en kort tid innan. Kvällen innan han dog sa han till sin sekreterare: ”Du kommer inte finna mig vid liv vid soluppgången”.

första sidan i ”The Prophecies”.

Profetiorna är ganska kryptiskt formulerade och många anser att man kan tolka dem i princip hur som helst och med hjälp av god vilja få dem att passa olika stora historiska händelser. Nostradamus förklarade sin kryptiskhet med att han var rädd att hans profetior skulle förstöras om folk verkligen förstod dem och att han därför gjorde dem kryptiska för att bara mer upplysta personer i framtiden skulle kunna förstå dem. Nostradamus tycks ha trott lite för mycket på de smarta framtidsmänniskorna eftersom ingen ännu lyckats tyda hans profetior. (Vi får hoppas på hjälp från aliens antar jag… som vanligt.) De flesta av hans profetior handlar om katastrofer som krig, mord, sjukdomar, jordbävningar och andra olyckor.
Enligt vissa så förutsåg han även Hitler och andra världskriget i denna profetia:
”Beasts ferocious with hunger will cross the rivers,
The greater part of the battlefield will be against Hister.
Into a cage of iron will the great one be drawn,
When the child of Germany observes nothing.”
Enligt vissa nutida uttolkare är ”Hister” en referens till Hitler. Enligt andra står det snarare för ett område nära Hitlers födelseort. Profetian talar ju också om en hänsynslös ledare född i Europa.

Det finns teorier om Nostradamus som säger att han hade förmågan att resa i tiden och att det var så han kunde veta så mycket om framtiden. Andra som studerat Nostradamus texter säger att de egentligen är bluffar, skrivna mycket senare. Vad ska man tro?

Vad tycker ni om Nostradamus?

Tror ni på hans profetior?

Om ni blev helt inne på Nostradamus nu kan ni läsa hans samlade verk HÄR.

36 svar

  1. Halloj, man har ju hört mycket om Nostradamus och hans förutspående men man vet ju som vanligt aldrig vad man ska tro, men man kan ju ändå inte hjälpa att man ibland undrar om det är sant när någon för längesedan har förutspått någonting hemskt eller dylikt som ska hända! Men iallafall så vill jag önska dig en god helg och också tipsa om en bra film (om du inte redan sett den) som handlar om sånt här som heter The Prophesy, har du inte sett den så gör det den är väldigt bra och jag tror du också kommer tycka det:)! Ha det jättebra kramar!!

  2. Hej igen altså jag skrev helt fel filmnamn till dig igår, jag menade ”The Mothman Prophecy” istället för bara Prophecy. Är lite snurrig ibland hihi:P!! Och en film som också är jättebra är ”The Knowing” (tror jag det var haha) med Nicholas Cage. Trevlig helg ännu en gång:)!!

    • Hej Lollo!
      Tack så jättemycket för filmtipset! “The Mothman Prophecy” ska jag absolut se! Älskar ju historierna om The Mothman också. 🙂
      “The Knowing” verkar också intressant. Jag berättar för dig vad jag tyckte så fort jag sett dem. ^_^
      Jo, även om Nostradamus är väldigt kryptisk så man i princip skulle kunna tolka in vad man vill i hans texter så känns endå vissa saker väldigt klockrena.
      Så jag tror absolut att han hade en viss kraft att förutspå saker. 🙂
      Ha en mysig helg du med! Kram! M.

  3. Spännande inlägg! Jag tycker att det lät väldigt intressant det där. Men det är nog som du skriver, att de som påstår att han bluffar är avundsjuka.

    M.M

    • Hej M.M!
      Tack! Ja, Nostradamus är verkligen fascinerande! Ja, jag tror verkligen att sådant där bara kommer från personer som inte vill acceptera att han faktiskt kunde förutse saker. ^_^

  4. Spännande… Fast vad jobbigt att förutspå att man ska dö… (Nä, jag har inget intellektuellare att säga nu xD)

    • Hej Alice!
      Jo, det har du rätt i. Fast samtidigt kanske det kan vara skönt att veta iför väg eftersom man kan ta farväl av alla på ett bra sätt då och så.
      Man kanske inte startar värsta grälet dagen innan man lämnar och så. ^_^

  5. Jag tror inte att Nostradamus förespådde ett skit om jag ska vara ärlig. Jag kan ta upp ett exempel av barnen i bullerbyn och hitta text som passar in på kvällens nyheter. Det finns ju ingen som har kunnat använda hans profetior till att stoppa en händelse, allt har tolkats efter katastrofen har skett. Aha…det var det han menade liksom. och det är bara när negativa saker sker som profetiorna ”stämmer” för vi människor vill ha svar och någonting att ta på när ondskan i sig blir för svår att begripa. ungefär som när man ser ansikten i komplexa mönster, hjärnan ser det vi vill se. Ska väl tillägga att jag skulle vara den första att jubla om det vore sant.. men tyvärr så tror jag inte att han var mer än en man med god ordförmåga =)

    • Hej Annelie!
      Nej, det kan du ju absolut ha rätt i. Eftersom hans texter är så pass kryptiska så skulle de verkligen kunna passa in på det mesta bara man vill.
      Och det stämmer ju verkligen att vi människor har en dragning att tolka in samband och mönster även där det inte finns.
      Men samtidigt kan jag tänka att Nostradamus ju kanske verkligen kunde förutse saker bara det att han levde i en tid när han inte kunde nedteckna det han såg mer tydligt. Dessutom så tror jag inte att profetior är menade att förvarna oss för händelser. Jag menar, om vi med hjälp av något Nostradamus faktiskt kunde förutse en olycka och stoppa den så att det aldrig händer då har han ju aldrig förutsett händelsen eftersom den aldrig hände och då går ju poängen förlorad. Så på det sättet är proetior ganska meningslösa ens om de faktiskt skulle fungera att förutspå saker. Ja, det är väl mina tankar. 🙂

  6. Sköt om dig och ha en tokhärlig dag!

  7. Det finns ju ett foto från 9/11, där ett ansikte syns i röken. (Jag tar för givet att du vet vilket jag menar ;P) Visst är det Nostradamus vissa tror att det var? Eller var det någon annan gubbe?

    • Hej Martini!
      Faktum är att jag inte har sett den där rökbilden så det kan jag faktiskt inte säga något om.
      Däremot så finns det en profetia på en massa sidor som sägs förutspå 9/11 som folk säger att Nostradamus har skrivit.
      Den profetian är dock en förvrängning. Han har aldrig skrivit den. Men det där med röken är jag inte säker om.
      Sorry att jag inte kunde vara till mer hjälp.

  8. Haha, skrev om snubben för ett tag sedan. Lånade hem lite böcker oxå. Han förutspådde ju att jorden skulle gå under varje gång påsken inföll nån konstig dag och nästa gång är 2036=)
    Sedan har han förutspått fram till år 3000 så än så lite längre än till 2036 lär vi leva=)

    • Hej Sandra!
      Åh, kul! Då måste jag läsa ditt inlägg om det!
      Jo, han verkar ha gillat domedagsprofetior. 🙂 Skönt att vi är trygga fram till 3000 i alla fall. ^_^

  9. Jag upptäckte något skumt. Ladda ner Nostradamus samlade verk på PDF. Sök sen efter ordet ”Red”
    Du kommer att hitta ordet i nästan varje förutspåelse.

  10. Hej missmagicgirl

    Vet inte, väldigt skumt iaf . Tror du att det är en slump?

    • Hej igen Red!
      Ja, det känns ju lite mystiskt. Men samtidigt kan det verkligen vara en slup. ”red” är nog en rätt vanlig bokstavskombination.
      Men, ja man vet aldrig! 🙂

  11. Sångaren och poeten Kjell Höglund har skrivit en hel del intressanta egna teorier om Nostradamus.
    Sök Kjell Höglund på googles!

  12. Såg ett Nostradamusprogram på History channel, där en som var övertygad om att Nostradamus kunde se in i framtiden gjorde en intressant tolkning av quatrinen med årtalet 1999 (Quatrin X – 72). Om man tar varje siffra i 1999 och drar den från 10 så får man 10 – 1 = 9 & 10 – 9 = 1 & 10 – 9 = 1 & 10 – 9 = 1 eller 9111 som kan tolkas som 9/11 -01. Intressant? Det står även att ”terrorkriget” (går att tolka så) skall börja dessförinnan och fortsätta efteråt och att terrorn kommer från himlen,

    Todde

  13. Just den profetian var oerhört intressant för mig, eftersom jag förgäves väntade på att den skulle uppfyllas år 1999 (jag hade väntat sen 1961, då jag först hörde talas om den). Sedan när 9/11 inträffade insåg jag direkt att det borde vara den händelsen och jag tyckte jag kunde överse med att han tagit fel på två år (den sjunde månaden i den romerska kalendern var ju september). När jag sen såg programmet på History Channel kunde jag inte låta bli att förundras.
    Men det finns fler märkligt exakta quatriner:
    C2 – 51: säger att 20 tänds i 666 (år 1666) nä r antikens Dam har fallit och många blir ihjälslagna. Just år 1666 brinner London och 20 katolska kyrkor brinner ner efter att Cromwell bränt en gammal madonnabild. Att många slogs ihjäl i Englöand på den tiden berodde på inbördeskriget då Cromwell tog makten.
    C3 – Q77: ”I oktober 1727 ber Irans monark nåd av Egypten samtidgt som de kristna drabbas av strid, undergång och skam” – Egentliogen styrdes Egypten av Turkiet år 1727, som detta år tvang Iran att erkänna erövringar i Armenien, där kristna förföljdes.
    C8 – Q71: nämner att astronomer fördöms år 1607 och just det året fördömdes astronomer på ett kyrkomöta i Malines. Dt var samma år som Galilei byggde den första kikaren.
    C9 – 62: säger att ”resten skall bli hängda den 3 oktober. Spådomen tycks handla om nazisterna och de sista krigsförbrytarna dömdes till döden genom hängning den 16/10 1946, vilket enligt den julianska kalendern var just 3/10 1946
    Nostradamus har dessutom t.o.m. skrivit ner olika namn på framtida personer.
    I den livsfilosofi som vi (ett antal filosofer i ett samfund) studerar och lär ut, har vi kommit fram till att vi lever i en ”rum-tid box” där vi har en del spelrum, så att vi kan utöva vår vilja i ”vår lilla låda” men de större sammanhangen kan vi inte göra så mycket åt, så länge som vi inte organiserar oss och stärker våra förmågor.
    Men det är en annan sak.
    Nostradamus kan hjälpa oss att komma till insikt om vilka lagar som gäller.

    Todde

  14. Har inte hört talas om honom innan men det är säkert möjligt att hans profetior stämmer 🙂

    • Hej Legenden!
      Ja, i alla fall så tror jag att det kan ligga något i en del. Dock kanske vi inte lyckats tolka dem rätt ännu… ^^

  15. Hm… Tank om han var en utomjording som hade skickats till jorden for att varna manniskorna om framtiden, men tyckte att de fick skylla sig sjalva om de inte kunde forsta profetsiorna.

    Det gar inte att skriva a med en och tva ringar over och o med tva ringar over!

    • Hej AnFallenAngel!
      Hmm, kanske det! 😀

      Är du inte vid ett svenskt tangentbord?

      • Vad sägs om att Nostradaus bara är en av många ”sändebud” från någon sorts högre stående organisation/civilisaion, som försöker hjälpa mänskligheten. Många andra mer eller mindre utomjordiska varelser tycks ha besökt oss för att hjälpa oss på traven. Vad sägs om sådana kända historiska individer som Gautama Siddhartha (buddha), Sokrates, Jesus etc.

        Todde

      • Hej Todde!
        Ja, det är en intressant teori! Kanske ligger något i den…

  16. Hister är ett gammalt namn på Donau och strax efter att han kommit med den profetian så svämmade floden över.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nostradamus

Kommentera

