Djävulens fotspår….

I dag tittar vi på några fotspår som gjordes för 155 år sedan! Nej, sluta inte läsa! Även om det låter inaktuellt och ”övervuxet av mossa” – gammalt så är det fortfarande väldigt spännande!

Det skedde något mycket mystiskt februari 1855 i den engelska staden Devon. En kylig morgon upptäcktes de mest underliga spår i snön. Spåren var U-formade som hovar. De var cirka10 cm långa. De sträckte sig över enorma avstånd och i konstiga mönster. De tycktes gå upp för sidorna på väggar, upp på taken, över staket, genom väggar, in i trädgårdar och de kunde plötsligt upphöra mitt på vägen utan minsta förklaring om vart de tagit vägen. Byborna ansåg att den ende som kunde tänkas ha gjort dessa konstiga spår var djävulen själv. Därav namnet: The Devil´s footprints.

Fotspåren sägs ha setts av hundratals personer och historien om dem väckte stort uppseende när det skrevs om den i Times of London och Illustrated London News. Mysteriet har sedan dess levt kvar i folkminnet. Vad som egentligen hände den där snöiga natten i Devon är än i dag ett mysterium.

Låt oss titta på lite alternativa förklaringar. (Med det menar jag andra förklaringar än att det var Djävulen som sprungit omkring) Vissa påstår att fotspåren var skapade av aliens. Vilket är en spännande teori samtidigt som den väcker en del frågor: Betyder det att aliens fötter är formade som hovar? Och är aliens så uppfyllda av jordens coolhet att de springer och hoppar runt lite hur som helst? Jag har personligen alltid tänkt mig aliens som lite mer seriösa än så… Inte att de skulle bete sig lika hoppigt som Armstrong gör på den påstådda första månresan. (No offence)

En mindre annan förklaring är att spåren skulle ha skapats av en experimentell ballong som sägs ha slitit sig från Devonport-varvet. De U-formade spåren ska alltså ha skapats av ballongens förtöjningar som den då släpade efter sig. Hela incidenten sägs ha tystats ner (Oh! Cover-up!) eftersom den förrymda ballongen förstörde en del fönster och växthus på sin vilda färd genom staden. (Varför är ballonger så ofta alternativa förklaringar till överenaturliga fenomen? Detta är som Roswell kraschen en gång till!) Men många ställer sig ändå skeptiska till ballong-teorin eftersom det verkar osannolikt att ballongen skulle ha kunnat bilda så många och perfekta zickzackiga spår istället för att fastna i något staket eller träd. Skeptiker avfärdar det hela som masshysteri eller överdrivna vittnesmål…

Men det mest intressanta av allt är att detta har hänt igen så sent som 2009!
Den 12:e mars förra året hittades liknande spår igen i Denvon. Hade djävulen/aliens/förrymd ballong/annan skeptisk förklaring slagit till igen? Tja, who knows? Det har även förekommit oförklarliga spår av denna typ på andra ställen i världen men inga har fått lika mycket uppmärksamhet som de i Devon 1855.

Vad tror ni om dessa djävulsfotspår?

Är det något övernaturligt i farten eller finns det en naturlig förklaring?

44 svar

  1. Spännande historia! Det måste ha varit spännande att leva förr i tiden när men inte visste så mycket. alltså nu menar jag inte att mystiska saker inte finns(duuh), men att allt togs på allvar! Fatta va mysigt att bli uppskrämd och vara lite rädd att djävulen härjar i staden =) haha!
    Ballonger har fått stå för mycket. Precis som videon som jag skickade till dig med änglarna i himlen.
    Det va folk som sa att det va ballonger, men dom ändrar ju skepnad! det va änglar =)

    • Hej Elin!
      Ja, precis! Jag håller med dig! Även om det finns mycket mystiskt idag så fanns det på sätt och vis mer förr.
      Tänkte på det när jag läste en bok för ett tag sedan om folktro och sägner i norden (särskilt om troll) och då slogs jag av tanken att allt de trodde på verkligen fanns.
      Bara för att alla trodde på det. För dem var tomtar och skogsrån och troll helt verkliga. Det är lite spännande att tänka på.
      Ja, jag börjar bli riktigt trött på dessa ballonger! Så fort det är något spännande så dyker de upp som någon slags bortförklaring. Suck. V_V
      Åh, jag minns den där filmen! Den är så vacker. Måste se om den nu känner jag. Funderar faktiskt på att skriva ett inlägg om änglar. 🙂

  2. Åh, kommer direkt att tänka på Margit Sandemos bok ”Satans Fotspår” ifrån Sagan om Isfolket!
    Men spännande är det 🙂 Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro…

    • Hej Lijah!
      Jag måste läsa den boken. Det är många som pratar om den. 🙂 Nä, jag vet inte riktigt vad jag tror heller.
      Men oförklarliga fotspår i snö känns väldigt fantasieggande. Synd att snön börjar smälta nu. Hade passat bättre till stämningen om det varit riktigt rejält med snö ute nu också. 🙂

  3. Hej tippar på att det var Djävulen som varit o satt sina hovar i snön:P man får ju tänka lite utanför rutan hihi!! Kul att det nämndes om Sagan om isfolket, för jag fick tag på 5 stycken av böckerna till min syster för bara ett tag sen, för hon läste dom jättemycket när hon var yngre och hon blev jätteglad att jag fått tag på dom till henne nu. Själv har jag aldrig läst böckerna ( där finns 47 st tror jag) men det kanske man ska ändra på:)! Ha de bra!!

    • Hej Lollo!
      Ja, det är klart att vi tror på det! 🙂 Sagan om Isfolket verkar som en riktigt mysig bokserie. Kanske köper dem lagom till semestern och ligger och sträckläser dem.
      Tänk att det finns 47 stycken. Trodde inte att det fanns fullt så många. Men om de är så bra som alla säger så är det ju härligt att de inte tar slut direkt. ^_^

  4. Ja, hej det är jag igen.

    Jag har en grymt konstig historia, men lyssna:

    Min systers (15 år) kompis P**** tog 2006 ett träd som sin ”vän”. Hon gjorde någon cermoni för att ”bli ett med trädet”. Sedan 2008 när träden skulle huggas ner ”skyddade” hon det och det är idag det enda av de 12 träd som stod på ängen, som finns kvar. Hon säger att hon känner en oerhörd samhörighet med trädet. Hon går på ”Författar-linjen” på gymnasiet och de bästa berättelserna hon skrivit, skrev hon under sitt träd på sommaren.

    Så nu undrar min syrra hur man gör denna cermoni?
    Tror inte att du vet, men kanske kan ta reda på det?

    Btw, så vill hon veta vilka träd som har olika ”personligheter” om man nu ska ta ett träd till sin ”vän”.

    Sorry för den nästan osannolika (men sanna) berättelse, hoppas du kan ge svar.
    Bye bye!

    //Jazz – Josefin

    • Hej Jazz – Josefin!
      Häftig historia. Tycker inte att den är så konstig.
      Genom alla tider har folk kommunicerat med andra livsformer som träd och växter och sett naturen som besjälad. Så det tror jag är möjligt.
      Vet dock inte hur man gör just den cermonin som din systers kompis gjorde. Tror dock att det har funnits en hel del sånna cermonier i olika kulturer genom tiderna.
      Läste en bok skriven av en indian en gång och där berättades det att barnen i stammen fick ett eget träd i en viss ålder som de kunde binda en speciell kontakt med.
      Om jag hittar någon trädcermoni som påminner om det du beskriver säger jag till.
      Ha det bra! 🙂

  5. Det har du rätt i! Tänkte också på det förr. Som när Krösa maja berättar rysliga historier för familjen svensson i emil i lönnerberga!
    Jag tror att dessa väsen vågade visa sig mer förr i tiden när det inte fanns så mycket teknologi och trafik överallt.
    Ett medium som jag pratar med på Spökwebben säger att älvor och tomtar aldrig vistas i stadsmiljö.
    Kanske därför vi aldrig ser dem?
    Och varteftersom de försvann, försvann tron på dom eftersom ingen kunde se dom.
    Kanske var det en ballong i skogen… XD

    • Hej igen Elin!
      Ja, precis! Ha, ha Grr! dessa ballonger! `_´
      Jo, så tror jag också att det är! Dessa skogsväsen har blivit ännu mer mystiska och dolda i den moderna tiden. Men det betyder inte att de inte kan finnas där. 😉

  6. Ska ta med mig kameran ut i skogen i sommar i stugan och meditera ;D kanske får man möte?

    • Hej ingen Elin!
      Ja, det tycker jag absolut att du ska! Även om du inte skulle möta något skogsväsen blir det nog väldigt mysigt. Men smart att ta med kamera för säkerhets skull.
      Hoppas att du får fånga något övernaturligt på bild då! 🙂

  7. Hmmm.. längtar!

  8. Vet inte riktigt vad jag tror… Dock så vet jag att allt har en övernaturlig förklaring! 😉

  9. Har svårt att tänka mig att han skulle lämna fotspår om han nu kom på besök :/
    Men kanske någon annan varelse bara som inte vill bli sedd eller liknande.

    otroligt coolt vad de än e! älskar saker som upprepas med flera hundra år emellan ^^

    • Hej Anonym!
      Jo, det är kanske sant. 🙂 Jag tror också hellre på något annat väsen. Är inte säkert på vilket dock.
      Det är verkligen coolt! Just att det hänt mer än en gång gör det ännu mer spännande! 🙂

  10. Har börja läsat denna bloggen mer och på gamla inlägg.
    Men den första bilden liknade faktiskt hästsko, elr vad de heter.
    Men den andra bilden var mer skum. Skulle tro att alien har gått där omkring elr att en oupptäck ras, men jag hoppas på en alien :).
    Tror du att det har besökt jorden?
    Vill veta din teori, men jag tror i alla fall det och har starka argument att aliens gjorde pyramiderna i giza.
    Jag är i alla fall som jag är 😀

    • Hej Nathalieeeee!
      Jo, det är förstås lite misstänkt när folk säger att spåren var U-formade. För det är ju som hästskor. Men de förklarar förstås inte hur konstigt de gick.
      Jag gillar också alien-teorier. Ja, jag är säker på att utomjordingar besökt oss.
      Och vad det gäller Giza pyramiderna så håller jag fullkomligt med. Det var SÅ aliens! Har du läst mitt ancient astronauts-inlägg?
      Tror du skulle gilla det. Länk: https://missmagicgirl.wordpress.com/2009/05/08/ancient-astronauts/

  11. Jag tror att det var djävulen, men man kan ju undra vad han gjorde i Devon?

  12. tror att de var en häst… hästar kan verkligen gå konstigt, men den sista bilden… hmm, bigfoot? 😛

    • Hej Eloise!
      Jo, eftersom spåren hade den formen så kan det ju vara det. >Fast vissa spår är ändå oförklarliga. Som de som gick upp för väggarna och de som slutade helt tvärt.
      Ha, ha sista bilden är härlig. 🙂 Tyckte att den passade bra. Väldigt välklädd bigfoot. 😉

  13. Det är nog som jag skrev i en tidigare kommentar att det är nog aliens som jävlas med oss igen för att ge lite nöje till sin planet på vår bekostnad 😉 De har humor dessa utomjordingar 😉

    • Hej Legenden!
      Ha, ha vad kul aliens måste ha! 😀 Det gör olika skumma saker som vi inte kan förklara och sen får de se hur vi patetiskt försöker hitta förklaringar. ^^

  14. häst

  15. hej miss
    tänk om det var en tjur med vingar.som demoner och andar och väsen har skapat. hmm men tänk om nä det kan inte vara en ponny med hjärtan och vingar.

    • Hej death and blood!
      Nej vad läskigt! Ingen ponny med hjärtan och vingar…. de är alldeles för fåniga! Heller en bevingad tjur skapad av demoner och andar. ^^

  16. jag tror iallafall inte på ballonghistorien.

  17. Intressant ämne. Jag brukar läsa dina inlägg och de är väldigt fina. Jag tror också på det övernaturliga.
    Men nu till fågan. Jag har läst en masa om odjurets tal och undrar om vad du vet.

    Hälsningar MatteuS

    • Hej Matteus!
      Kul att du gillar mina inlägg! Tack! 🙂
      Vad det gäller din fråga så har jag länge tänkt skriva ett inlägg om numerologi och tänkte då även ta upp odjurets tal.
      Tror att det inlägget kommer nästa fredag så titta in då! 🙂

  18. Kanske det helt enkelt var någon som ville skämta, tog ett par hästskor och gjorde fotspår lite överallt, suddade bort sina egna.
    Men teorin med djävulen låter mycket mer spännande … och lite läskigare också. Fast det är svårt att tro att ondskans mästare har promenerat (om man nu kan kalla det promenera…) över en by utan att ställa till med något alls 🙂

  19. Det där djuret är skit lebbit jag ryser när jag ser den där prylen.

  20. Hej!
    Jätteintressant inlägg, har aldrig förr tänkt på det med ballonger^^
    Men det som får mig att fundera är formen på spåren:
    1. Min familj har haft allt från hästar till kor, får och grisar och det ända avtrycket som jag kan tänka mig är hästhovar. Men dem lämnar inte riktigt hovsko-spår utan man kan nästan alltid se vart strålen har varit eftersom den är i höjd med hovkanten. Vilket får mig att tänka på;
    2. Djävulen sägs ha klövar och det är definitivt inte klövar.
    Skulle jag sätta en ”naturlig” förklaring på det hela skulle det vara ungar som sprang omkring och gjorde avtryck med hästskor (men var tog deras fotspår vägen).
    Som sagt jätteintressant inlägg och ledsen för att det blev en så långt kommentar men var bara tvungen att dela med mig av mina tankar^^

    • Hej ThisIsPureEvil!
      Ja, detta är verkligen ett mysterium som tål att funderas över.
      Väldigt märkligt.

      Tack så mycket för att du gillade inlägget!
      Tack själv för din intressanta kommentar! 🙂

  21. Trodde det var häst spår men jag ångrade mog snabbt efter som jag såg liknade spår på min ballkong får ungefär en veka sen…..

Kommentera

