Spöken på flaska.

Idag måste jag berätta för er om detta skumma erbjudande som just nu finns på aktionssajten Trademe.
Där går det nämligen just nu att köpa två små flaskor som tydligen ska innehålla två spöken. Säljaren melvin__s berättar i beskrivningen att det ena spöket är anden efter en man kallad Les Graham. Han ska tydligen ha dött i säljarens hus någon gång under 1920. Den andra anden ska säljaren själv ha lyckats locka till sig när de lekte med en oujiabräda. (Sådan som man ibland använder när man gör ”anden i glaset”) Det är tydligen spöket efter en liten flicka.

Eftersom säljarens familj stördes av spökena lyckades de på något sätt få in dem i flaskorna. Sedan den femtonde juli förra året har de inte störts alls. Andarna ligger i heligt vatten som tydligen ska få dem att falla i en sorts sömn. Melvin__s berättar att om man vill få ut andarna ska man hälla vattnet i en skål och låta det dunsta bort på det ställe man vill ha andarna. HÄR är en länk till auktionen. Den går ut 8:de Mars.

Ovan kan ni se spökflaskorna.

Jag tycker hela den här grejen är väldigt intressant. Inte minst de blandade reaktionerna bland kommentarerna. De varierar från arga till seriösa:

” I think you are mean! These spirits need to be put to rest, there is a reason for them to be restless, you should contact the mans family so that he could at least be put to rest with the help of his family. Pays not to play with the board aye!”

” Melvin… is this by any chance total crap and you are just looking to make a few bucks for your move to Australia?”

” I am getting worried, they will not be able to breath in those little bottles, esp with the water in there too, can you take the lids of now and again so they can get some air?”

” Isn’t it illegal to sell human remains on Trade Me?”

Till skämtsamma:

” I guess it’s kind of like the next step up from owning & caring for a Tamagotchi, except you don’t need to feed these guys ‘cos they’re already dead”

” When there’s something strange…. In your neighbourhood… who you gonna call……?????”

” Actually I wonder if you could eat them? The description makes them sound like bottled peaches.”

” Hi Would you consider exchanging these items for an electric scooter and a Zorro mask. Thanks.”

” How will you send them? By the (Ghost) office?”

” Would it be possible if I include you on my will, so as you would bottle me after I die, and sell me on to someone who would hopefully drink me? I’m happy for the profits to go to anyone / anywhere ::D”

Till positiva:

” good luck mate all the best and i hope you can make some money for the spca ok mate good luck”

” good on you, Im with you all the way. just hope the winning bid knows what they´re getting into, good luck”

Melvin__s svarar faktiskt mycket bra på alla kommentarer måste jag tillägga. Trots de många upprörda kommentarerna så är budet nu uppe i hela: 2676 dollar. Ganska fantastiskt. Alla pengar kommer dock gå till spca. En välgörenhetsorganisation för djur.

Jag vill gärna höra era åsikter om denna auktion. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om den själv. Har egentligen svårt att tro att man skulle kunna fånga själar på detta sätt. Dessutom så känns detta som en väldigt smart och lätt bluff att utföra. Men om det verkligen är sant så tycker jag nog inte att den här typen av auktion är en särskilt bra idé.

Vad anser ni?

23 svar

  1. ooooo sugoi ^_^

  2. Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag tror ju inte att man kan fånga spöken genom att lägga dom i en glasflaska med ‘heligt’ vatten. Och om det gick tycker jag att det är omoraliskt.

    • Hej Alice!
      Nä, jag är också skeptisk till det. Känns inte som att det borde gå eller åtminstone vara så enkelt…
      Hmm, verkligen omoraliskt! Jag skulle inte vilja bli såld på burk efter min död. 😮

  3. Halloj, håller med dig om att man inte vet vad man ska tro, men om det nu skulle vara så så tycker jag nog att ” spökflaskorna” tillhör de avlägsna släktingarna ( om det nu finns) till andarna och att dom skulle få vila hos dom! Men det är ju en positiv sak att han vill låta pengarna gå till djuren. Men som sagt man vet inte vad man ska tro!! Ha en skön helg det ska jag ha:)! Kramar

  4. Lyssnar förresten på ”Within me” med Lacuna coil nu,den är riktigt mysig:) så tack för tipset på din blogg!! Några andra låtar som också är jättemysiga är Opeth- ”Harvest”, Amorphis-”Silent waters” och ”Stonewomen” (tycker jag:))

    • Hej Lollo!
      Åh, vad kul att du gillade den låten! Älskar den verkligen. Kan rekommendera alla Lacuna Coil låtarna. Superbra! 🙂
      Harvest-låten var jättefin. Lyssnar på den nu och känner på mig att det kommer bli en ny favoritlåt för mig. ^_^ Opeth verkar som ett bra band.
      Amorphis har jag lyssnat på förut och deras musik är cool. Hade inte hört de låtarna du tipsade om dock. Har lyssnat på dem nu och gillade jättemycket! 🙂
      Tack för tipsen!
      Vad det gäller spökflaskorna så håller jag med dig. De borde väl tillhöra kvarlevande släktingar. Eller så borde det i alla fall vara upp till dem vad som ska göras med flaskorna. Ja, det är svårt att veta…
      Ha en skön helg du med! Kram! M.

  5. Hmmm jag tror han vill tjäna pengar! =) även om det låter coolt med andar i flaska…. smart ju! =) lär ju finnas folk som ger hur mycket som helst för en flaska. Men kanske stämmer det… who knows? ska vi köpa den? haha

    • Hej Elin!
      Ha, ha jo det kan vi ju göra. Då kan flaskorna bo hos mig varannan vecka och dig varannan. 🙂
      Fast budet är nu uppe i 5000 dollar. Har inte så mycket just nu men om du bidrar med det mesta av pengarna så… ^_^;; He, he
      Allvarligt talat så lutar jag nog också åt att detta är en bluff. Om det skulle funka att fånga spöken i flaskor så känns det ganska hemskt.
      Men snacka om en smart idé att tjäna massor av pengar. 🙂

  6. Nää, hur kan man sälja spöken/andar? Stackare….

    M.M

    • Hej M.M!
      Jag vet! Men jag har svårt att tro att det skulle gå. Andar borde ligga på en helt annan frekvens än vi gör.
      Därför har jag svårt att tro att det skulle gå att fånga dem i något materiellt som en flaska.
      Det känns ju lite fel också att sälja någons fångade själ sådär. Det borde finnas typ ”spökenas rättigheter” eller något som man kunde kontakta. 🙂

  7. Jag hittade värsta alien videon idag!

    tänkte att den måste hon se!

    • Hej Elin!
      Tack så mycket! Den var spännande att se! Man undrar verkligen… Känner att jag måste försöka forska mer om den där historien. 🙂
      Tack så mycket för länken! 🙂 Kram!

  8. Haha ja som delad vårdnad!

  9. Jag har två frågor om ”talisman-grejerna”;

    1. Vart köper man sådana små flaskor? Gillar torkade blommor, väldigt fin prydnad.

    2. Kan du inte skriva ett inlägg om olika örters betydelse och sådana ord som skänker tex. lycka, glädje osv.?

    Svara gärna på min blogg, så jag inte läser kommentarerna så aktivt.

    http://www.jazzeslife.blogg.se

    //Jazz – Josfein

  10. Det mest positiva av allt detta är ju att han låter pengarna gå till djuren. Sedan tycker jag att det är hemskt att han (om det nu stämmer) har stängt in två andar på detta sätt. De borde ju få fara i frid och inte ligga och ”sova” i heligt vatten..

    Kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Jo, jag tycket också det är väldigt bra. Hade pengarna gått till säljaren själv hade det känts lite fel.
      Men jag håller med dig. Att söva ner två andar i fångenskap för evigt känns verkligen inte okej.
      Men jag börjar få känslan av att det hela bara var ett knep för att samla ihop pengar.
      Kram! M.

  11. Jag vet inte vad man ska tro men tycker personligen inte om det här. Håller mig till att tro att det är en bluff och om inte, hur vet han att de sover? Hur vet han att de inte är döda? Hur kan man veta att de faktiskt är där?
    Många frågor.
    Tycker det är synd att en liten flicka är inblandad också :/. Det är så tråkigt när barn dör sådär och nu måste hålla sig instängd i en flaska?
    Sjukt.
    Undrar vad den lilla tjejen hette :s.
    Okej, nu känner jag mig lite mammasjuk vad jag vet :o.
    Mycket moders känslor kom upp nu till ytan, och jag är bara 12år (snart 13).

    Det är bra att han ger pengarna till en vettig sak iallafall :).

    • Hej Vet inte än!
      Hmm, jag tar inte det där så seriöst eftersom jag tror att det bara var en bluff för att samla pengar till välgörenhet.
      Har väldigt svårt att köpa att det verkligen går att fånga någons själ i en flaska.
      men jag håller med om att det vore riktigt hemskt om det verkligen var sant.

  12. Tänk om det inte finns en ande och säljaren måste sitta och skrata gott då men vi får väl hoppas att det finns någonting i dom där som är övernaturligt 😀

  13. NOOOOOO!!!!!! Hurkanhangörasåhärmotdestackarsandarnajagfattarinte…… Gah! Okej, jag tappade bara andan… (Men hur kan jag göra det när jag skriver på datorn…? Suck, whatever… :-P) Hur kan de göra så här??? Spökena borde få spöka runt och vara lyckliga, inte ligga hopträngda i flaskor! Ruskigt…. 😮

Kommentera

