Troll och deras hemligheter.

Bredvid människans värld finns trollens. De håller sig inne i skogens djup men lägger sig i människornas affärer då och då. I dag dyker vi ner i fornnordisk folktro och bekantar oss med trollen. Vad är de egentligen för ena? Låt oss ta reda på det!

Tron på troll sträcker sig genom Norden och ingen kan spåra ordets ursprung. Beskrivningar av troll, jättar, vättar, gengångare och andra väsen flyter ofta ihop. Därför kan trollens utseende och karaktär ändra sig från plats till plats. Trollen i sagor och i sägner skiljer sig en hel del sinsemellan. Sägner, till skillnad från sagor, berättades av någon som hävdade att den själv upplevt ett möte med trollen . Därför beskrevs trollen i sägnerna mer realistiskt än trollen i sagorna, där de oftast var enorma och extremt skräckinjagande. Trollen i sägnerna framställdes mer realistiska för att historien skulle bli mer trovärdig.

Trollen kunde se ut som vanliga, men ibland mer finklädda människor. Ibland var de vackra kvinnor som lurade in vandrare i skogen. Det förekom även troll med mer groteska drag. Enorma fötter, krokiga ryggar, långa näsor, knäande gång, stora magar och så vidare… Men det vanligaste är ändå att de såg ut som vanliga människor. Inte precis den bild vi har av troll idag! Men så var det. Anledningen till att vi tänker oss troll som fula kommer snarare från sagorna än från sägner i gammal folktro. I sägner har trollen inte alltid svans ens, vilket ju annars känns som ett klassiskt trollattribut. Men det kanske berodde på att trollen ville smälta in så mycket de kunde bland människorna. I de få sägner där en svans beskrivs sägs det att trollen håller den gömd under kläderna. De finns historier om pojkar som dansat med okända flickor och upptäckt att det stuckit fram en svans under klänningen. (Ultimat chock!) I den situationen var det viktigt att inte förolämpa trollet som då kunde bli hämndlystet. Det mest finkänsliga att säga var: ”Fröken tycks bestämt börjat tappa underkjolen”. Då tackade trollet och skulle vara vänlig och hjälpsam i framtiden. Kom ihåg det i fall ni hamnar i samma situation!

Men om trollen såg ut som vanligt folk, hur kunde man då veta när man stötte på ett? Tja, det fanns lite kännetecken. Trollen var ju som sagt ofta väldigt prydligt klädda och såg man någon riktigt uppklädd vandra i skogen var det förmodligen ett troll. Ett annat knep var om någon betedde sig allmänt okristet så måste den vara ett troll. (Varför tror jag att det var en kristen person som kom på det?) Om någon gick från kyrkan på en söndag när alla andra var på väg dit var det förmodligen ett troll. Men för det mesta var det svårt att avslöja trollen eftersom de var mästare på att förvandla sig till trädstammar, stolpar, olika djur och framför allt nystan. Trollen kunde även bli osynliga. De sades ha speciella magiska kappor och mössor som hjälpte dem att bli det. Då hörde man bara deras röster när man gick ute i skogen.

Trollen levde inne i skogen. De var hemlighetsfulla även om de ofta beblandade sig med människorna och gjorde affärer med dem. Det var vanligt att troll och bondhustrur hjälpte varandra att spinna saker som utbyte mot andra tjänster. Det berättas också om troll som smitt saker åt människor som kunde erbjuda en bra betalning. Trollen var giriga och mycket rika.
Ibland bad trollen att få låna redskap av människorna. De formulerade sig då ofta på rim… (Trollen blir bara coolare och coolare…) Om man lät dem låna sakerna så fick man ofta en fin belöning när de lämnades tillbaka. En familj i Frykerud i Värmland sägs ha lånat ut sin smörkärna till ett troll och de fick en stor smörklump i belöning. ^_^ Men det fanns en hel del regler man var tvungen att följa när man lånade/gav saker åt trollen. Det var till exempel viktigt att lägga saken upp och ner. Annars kunde inte trollen röra vid den.

Nu låter det som att det alltid var frid och fröjd och kamratskap mellan trollen och människorna. Så var det inte… Trollen var listiga och kraftfulla och inte att leka med. Mindre snälla saker trollen gjorde var att stjäla, luras och byta bort människobarn mot sina egna. Dessa barn kallades för bortbytingar. De rövade också bort folk och höll dem fångna. Vissa fick de barn med och dessa barn som var hälften troll hälften människa kallades blendingar. Det berättas också om hur trollen tvingade folk att gifta sig med dem. Saker som kunde skydda en från trollen var kristna symboler som kors och att spotta. (Just att spotta har ofta en positiv magisk inverkan inom gammal folktro verkar det som lustigt nog.)^_^

Ja, detta inlägg gav förhoppningsvis i alla fall en lite tydligare bild av trollen. 🙂

Vad tycker ni om troll?

P.S. Som ni ser i sidpanelen kan ni nu hålla koll på mina förehavanden eftersom jag har twitter! Ska försöka fylla den med bra tips och länkar. Dessutom ska jag ge er en liten teaser och säga att det snart kommer ske något stort (ur historiskt perspektiv) här på bloggen. Nämligen en ♫♪ dadadadam ♫♪ TÄVLING! 🙂 Men mer om det senare i veckan… D.S

16 svar

  1. coolt inlägg! Jag älskar troll =) Men amn skulle inte vilja stöta på ett i skogen mitt i natten! vet du att när jag tänker på hur troll ser ut tänker jag på scenen ur ronja rövardotter när hon somnar o skogen på en klippa, och vaknar mitt i natten av att det kryper upp små troll-liknande saker med lysande ögon! aaah .. Men det finns säkert söta troll också =)
    spännande med tävling! ska jag absolut joina =)

    • Hej Elin!
      Ja, troll är coola väsen! Gillar att det finns så många varierande historier och sägner om dem. Jo, den där scenen i Ronja minns jag från när jag var liten. Tyckte att det var läskigt då. Men visst känns de väldigt troll-lika det är sant. 🙂 Eftersom trollen beskrivs så olika i sägner har jag kommit fram till att det finns många olika sorter. 🙂 Så det är klart att vissa av dem måste var söta. ^_^
      Kul att du vill vara med i tävlingen! Vinsten är bra kan jag avslöja i alla fall… *ler hemlighetsfullt* 😉

  2. Läsvärt inlägg om troll och dess natur. tycker de har ett litet oförtjänt rykte om att vara dumma och ointelligenta åtminstone om man kollar filmen ”trolltyg i tomteskogen”, den bör du se, finns på youtube.

    Jag har faktiskt vandrat i riktiga ”trollskogar” bl.a i tiveden.

    Som gammal rollspelare utav klassiska fantasy rollspelet drakar & demoner har man ju ”träffat” på många troll i äventyren och de har alltid gestaltats som stora, starka & dumma. En bra vän att ha i strids-situationer.

    Det får mig även att minnas en liten historia från D&D-världen om två människor som slog vad om vem som kunde reta upp ett troll (tydligen skulle det vara omöjligt)
    Den ena mannen satte sig jämte ett troll på ett värdshus och började med den en förolämpningen efter den andra men inget lyckades……till slut tröttnade han och i ren ilska slog han sönder blomkrukan, det var tydligen det sista man såg utav den mannen.

    • Hej Mattias!
      Ja, det är sant! Trollen har fått dåligt rykte. Jag ser det som mitt uppdrag i livet att ändra på det nu! 😉
      trolltyg i tomteskogen känns det som att jag sett för länge sen… ska kolla in den igen! ^_^ Det låter sött.
      Vad härligt att ha vandrat i en riktig trollskog! Det vill jag med!
      Låter kul med fantasy rollspel. Har faktiskt aldrig deltagit i något.
      Läskig liten historia! 🙂 Vad hände med mannen? fast det kanske jag inte vill veta…. ”_” Brutala troll… Hu.

  3. Tack för en superintressant blogg. Hittade dig av en slump då jag var ute och letade bilder till ett fredagstema jag är med i inom bloggvärlden. Började fascinerat läsa din blogg. Vårt tema i fredags var ”Livet efter döden” och på SÅ sätt hittade jag dig! SÅ glad för det eftersom det övernaturliga både fascinerar och skrämmer mig! Tycker du skriver så bra. OCH informationen om spökön i inlägget nedan var helt nytt för mig. Visste inte att den existerade alls.
    Min kära pappa påstår sig se troll och älvor varje midsommar. DET svär han på 🙂
    Varma hälsningar från Annika utanför Washington DC

    • Hej Annika!
      Tack så jätte mycket! Vad roligt att få höra! 🙂 Låter som att du skrev om ett intressant tema. Livet efter döden är inte det lättaste att skriva om men hemskt intressant.
      Spännande att din pappa sett troll. Jag kan absolut tro det.
      Tack än en gång för din fina kommentar! Ha det så bra!

  4. Halloj:)! Troll är häftiga haha, särskilt dom i ”Trolltyg i Tomteskogen” som är en klassiker här hos oss vid jultider. Har också lite troll här hemma som är gjorda av en som heter Rolf Lidberg ( har du inte hört om honom får du söka o kolla in hans troll):) dom är jättefina!! Ha de bra kramar

    • Hej Lollo!
      Ja, jag måste verkligen se på Trolltyg i Tomteskogen. Alla pratar om den. Verkar som att jag missat något stort. 🙂
      Rolf Lidberg googlade jag på och hans troll är verkligen söta. ^_^ Kul att du har lite troll hemma!
      ha det bra du med! Kram! M.

  5. Hej

    Jag har gett dig en nominering till kreativ bloggare!

    http://ljusterdal.blogg.se/beauty/2010/february/kreativ-bloggare.html

  6. https://www.flashback.org/t1235354

    Du som är trollintresserad, här har du lite trevlig läsning.

  7. Det finns även teorier om att troll är ett annat namn för de jättar som nämns i asatron och att de efter ragnarök trängde sig in i midgård och försöker bo här med oss då de inte trivdes så bra i världens utkant.

Kommentera

